Рішення
від 14.01.2011 по справі 9/258-10-4864
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

9/258-10-4864

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" січня 2011 р.Справа  № 9/258-10-4864

За позовом:  відкритого акціонерного товариства "Західенерго";    

До відповідачів:  

1) одеської залізниці;

2) відкритого акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська";   

про стягнення 2409,86грн.

Суддя Меденцев П.А.

Представники:

Від позивача: не з'явився;

Від відповідача (Одеська залізниця): Войнаровська А.В. (за довіреністю);

Від відповідача (ВАТ "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська""): не з'явився;

       СУТЬ СПОРУ: 15.11.2010 р. за вх. №9739 Відкрите акціонерне товариство "Західенерго" (далі –Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з Одеської залізниці (далі –Відповідач 1) та Відкритого акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська" (далі –Відповідач 2) 2 409,86 грн.

         Позивач на позовних вимогах наполягає.

         Відповідачі проти позовних вимог заперечують, про що зазначається у відзивах на позов, наданих 01.12.2010р. та 20.12.2010р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне:

       При прийманні кам'яного вугілля, відвантаженого на адресу Відкритого акціонерного товариства "Західенерго" в особі Ладижинської ТЕС вантажовідправником Відкритого акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська" на умовах FСА, та яке прибуло на станцію призначення Ладижин з ознаками недостачі, в результаті 100-відсоткового зважування на справних, перевірених 150 тонних тензометричних вагонних вагах ст. Ладижин, в одному на піввагоні була встановлена нестача 3,9 тонни вугілля.

       Нестачу вугілля підтверджено комерційним актом: БО № 646520/45 від 09.09.2010р.

       З урахуванням норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто встановлено нестачу вугілля в кількості 3,23 тонни, вартість якого, з урахуванням знижок та надбавок, складає 2 409,86 грн.

       Відправником був виконаний обов'язок підготувати вантаж з урахуванням його

збереження під час транспортування та завантаження. Відповідно даних зазначених в

залізничній накладній, завантаження відбулося згідно Технічних умов, а саме здійснені заходи передбачені чинним законодавством.

       В комерційному акті зазначено, що поверхня вантажу ущільнена катком, та захисна плівка не нанесена.

       Зауваження по комерційному акту не робилось так як, головний факт для Позивача -недостача, був зафіксований відповідним комерційним актом.

        Таким чином, позивач просить суд стягнути з відповідачів вартість вантажу, якого не вистачає у сумі 2 409,86 грн.

        Ознайомившись з позовом Відкритого акціонерного товариства "Західенерго", Одеська залізниця 01.12.2010р. за вх. №32232 надала до суду письмовий відзив, відповідно до якого вважає вимоги позивача таким, що не підлягають задоволенню з наступних підстав. Відповідно до записів у комерційному акті серії БО №646520 від 09.09.2010р. завантаження вагону №67908731 проводилося засобами і силами відправника вантажу, ним же самостійно було визначено масу вугілля перед відправленням вагону, без участі представника залізниці. Завантаження вантажу навалом на рівні бортів.

         04.09.2010р. на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці після комісійного зважування в вагоні №67908731 було виявлено різницю маси, що менше по перевізному документу на 1720 кг., на цій підставі, був складений комерційний акт серії АА №036865/297 від 04.09.2009р. В технічному відношенні, як зазначено в комерційному акті серії АА №036865/297 від 04.09.2009р., вагон був несправний.

         Крім того, згідно акту загальної форми №3327/Г від 04.09.2010р. та комерційних актів АА №036865/297 від 04.09.2009р., БО №646520 від 09.09,2010р., зазначено: „Зліва по ходу потяга над 2-3 люками мається воронкоподібне заглиблення довжиною 1,5 м, шириною 1,5 м, глибиною 1 м. Просипання вантажу відсутнє. Маються старі залишки просипання вантажу.»Зазначимо, що воронкоподібне поглиблення свідчить про те, що вантаж тік, просипався і це просипання могли усунути на прохідних станціях.

         20.12.2010р. за вх. №34286 Відкрите акціонерне товариство "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська" направило до суду відзив на позовну заяву про стягнення вартості нестачі вугільного концентрату, згідно якого заперечує проти позову у повному обсязі.

         Так, дійсно 02 вересня 2010 року відповідно до залізничної накладної №52679269 було завантажено спірний вагон № 67908731 - вугілля кам'яне марки Г-газовий. Відкрите акціонерне товариство "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська" зазначає, що прийнявши вантаж до перевезення, перевізник не скористався наданим йому правом перевіряти дані, які зазначені у залізничних накладних, та взяв на себе обов'язок збереження вантажу до видачі одержувачеві.

Досліджуючи матеріали справи, аналізуючи  норми чинного законодавства, що       стосується суті спору, суд дійшов наступних висновків.

У відповідності до ст.11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов'язків  є договори та інші правочини. Правочин –це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов'язків.  

Відповідно до ч.1 ст.202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно із ч.1 ст.205 ЦК України правочин може вчинятися усно або в письмовій формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.  Правочин, для якого законом не встановлена обов'язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків (ч.2 ст.205 ЦК України).

За положеннями ч.1 ст.206 ЦК України усно можуть вчинятися правочини, які повністю виконуються сторонами у момент їх вчинення, за винятком правочинів, які підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, а також правочинів, для яких недодержання письмової форми має наслідком їх недійсність.

          Відповідно до положень ч.1 ст.908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них (ч.2 ст.908 ЦК України). Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно із ч.1 ст.307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

              Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства (ч.2 ст.307 ГК України).

           Як вище встановлено господарським судом, між Одеською залізницею-перевізник та  Відкритим акціонерним товариством "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська" у справі укладено договір перевезення, що підтверджується складенням перевізного документа, а саме залізничної накладної № 52679269.

           До перевезення було завантажено вугілля кам'яне марки Г-газовий, маса якого зазначена в накладній –268 900 кг, завантаження на рівні бортів.

          Відповідно до ч.2 ст.1 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998 р.,   Статут   залізниць   України  визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під'їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

          Нестача вантажу - це доставка вантажу Одержувачу в меншій кількості, ніж заявлено до перевезення.

          Залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для

перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому

підприємству, (стаття 110 Статуту). Залізниця зобов'язана доставити Одержувачу вантаж у

кількості зазначеній у залізничній накладній з урахуванням норми природної втрати та

граничного розходження визначення маси нетто (п. 27 Правил видачі вантажів).

          Залізниця несе матеріальну відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення багажу, вантажобагажу, а також за прострочення його доставки, якщо не доведе, що втрата, недостача, псування, пошкодження, прострочення відбулися не з її вини.( стаття 127 Статуту).

          Згідно ст. 24 Статуту, Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

          За змістом статті 31 Статуту та пунктів 5 і 6 Правил перевезення вантажів у вагонах

відкритого типу вантажовідправник перед навантаженням вантажу у напіввагон повинен

визначити придатність рухомого складу для перевезення вантажу у комерційному відношенні, при завантаженні вантажів, які містять дрібні фракції - усунути щілини та конструктивні зазори напіввагонів, а також вжити заходів щодо запобігання видуванню або висипанню вантажу.          

          З матеріалів справи вбачається, що в технічному відношенні, як зазначено в комерційному акті серії АА №036865/297 від 04.09.2009р., вагон був несправний. Тому, господарський суд вважає, що недостача вантажу при його перевезенні виникла з причин, що також залежать від залізниці, оскільки в порушення вимог статті 31 Статуту залізниць України, залізниця подала під завантаження технічно несправний вагон, що в свою чергу й призвело до незбереження вантажу при його перевезенні.

          З метою забезпечення збереженості вантажу відповідно до пункту 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу на їх поверхню може наноситися захисне маркування або застосовуватися покриття чи інше закріплення верхнього шару вантажу. Конструкція відповідних пристроїв і установок, порядок ущільнення вантажів, застосування захисної плівки (емульсії), кріплення та маркування, що забезпечують збереження і свідчать про відсутність втрати вантажу при перевезенні, визначається інструкцією, розробленою відправником і узгодженою з залізницею (пункт 7 названих Правил).

          Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, таких обставин: невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах (п.а ч.1 ст.129 Статуту).

          За результатами проведеної перевірки, складений комерційний акт БО 646520 від 09.09.2010р., згідно з яким при здійсненні комісійної перевірки і вивантаженні вагону № 67908731 встановлено, що по документах значиться вантаж вагою брутто –не значиться, тара –с-б 23 500, нетто - 67 700, а фактично виявлена вага брутто –87 300, тара –с-б 23 500, нетто - 63 800, тобто встановлено недостачу вантажу 3 900.

          Поверхня вантажу ущілена катком, захисна плівка не нанесена, маркування не проводилося. Згідно комерційного акту БО 646520 від 09.09.2010р., зліва по руху потягу, над 2-3 люком є воронкоподібне поглиблення довжиною 1,5 м, шириною 1,5 м, глибиною 1м. Зліва деформована кришка 3-го люка, зазор між кришкою люка та проміжною балкою 50 мм, шириною 50 мм, довжиною 130 мм. Таким чином, господарський суд доходить до висновку, що втрата вантажу можлива, вантажовідправник до навантаження несправність бачити міг, але заходів по усуненню несправності не зробив.

          Згідно до ч.1 ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути  підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

           Сума, що заявлена Відкритим акціонерним товариством "Західенерго", підтверджується розрахунком вартості нестачі вугілля марки ДГ-0100, з урахуванням вартості за тонну –621,18 грн. Отже загальний розмір вартості вантажу, якого не вистачає, складає –2 409,86 грн., перевірений господарським судом та встановлено його відповідність обставинам справи.

Пункт „б” ч.2 ст.130 Статуту залізниць України встановлює, що у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу право на  пред'явлення  до  залізниці  претензій  та  позовів має  одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу. Якщо у складанні комерційного акта відмовлено, замість нього подається документ, що підтверджує скаргу про цю відмову.

Відповідно до п.16 Правил складання актів, затв. Наказом Мінтрансу України від 28.05.2002 р. №334, передбачено, що у разі відмови начальника станції від складання комерційного акту або оформлення акту з порушенням цих Правил одержувач має право до вивезення вантажу зі станції, а при вивантаженні на місцях незагального користування –протягом 24 годин з моменту прийняття від залізниці вагона (контейнера) з вантажем подати про це письмову скаргу начальнику Дирекції залізничних перевезень безпосередньо або через начальника станції.  

Частина 1 статті 33 Господарського процесуального кодексу України визначає, що кожна сторона повинна  довести  ті  обставини,  на  які  вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно до ч.2 ст.34 ГПК України обставини справи, які  відповідно  до  законодавства  повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

До пред'явлення перевізникові позову, що випливає із договору перевезення вантажу, пошти можливим є пред'явлення йому претензії у порядку, встановленому законом, транспортними кодексами (статутами). Позов до перевізника може бути пред'явлений відправником вантажу або його одержувачем у разі повної або часткової відмови перевізника задовольнити претензію або неодержання від перевізника відповіді у місячний строк. До вимог, що випливають із договору перевезення вантажу, пошти, застосовується позовна давність в один рік з моменту, що визначається відповідно до транспортних кодексів (статутів), згідно положень ст. 925 ЦК України.

Відповідно до ст. 1190 ЦК України особи, спільними діями або бездіяльністю яких було завдано шкоди, несуть солідарну відповідальність перед потерпілим. За заявою потерпілого суд може визначити відповідальність осіб, які спільно завдали шкоди, у частці відповідно до ступеня їхньої вини.  

Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки є обґрунтованими, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.

Витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу, віднести за рахунок Відповідачів пропорційно задоволених вимог, згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.

               На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд,  -

                                                                ВИРІШИВ:                                            

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Одеської залізниці (65012, Одеська область, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 19, р/р 26038200003, Одеська філія АБ „Експрес-Банк”, МФО 328801, код ЄДРПОУ 01071315) на користь Відкритого акціонерного товариства "Західенерго" (24321, Вінницька область, м. Ладижин, вул. Наконечного, буд. 173, код ЄДРПОУ 23269555, р/р 2600930153 в Ладижинському відділенні Промінвестбанку, МФО 302485) вартість вантажу у сумі 1 204,93 грн., 51 грн. витрат по держмиту та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Октябрська" (85043, Донецька область, м. Добропілля, м. Білицьке, вул. Красноармійська, буд. 1А, код ЄДРПОУ 00176549, р/р 26000301391 в відділенні ВАТ „Ощадбанк України” м. Добропілля, МФО 394158) на користь Відкритого акціонерного товариства "Західенерго" (24321, Вінницька область, м. Ладижин, вул. Наконечного, буд. 173, код ЄДРПОУ 23269555, р/р 2600930153 в Ладижинському відділенні Промінвестбанку, МФО 302485) вартість вантажу у сумі 1 204,93 грн., 51 грн. витрат по держмиту та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                       Меденцев П.А.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення14.01.2011
Оприлюднено26.01.2011
Номер документу13498057
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/258-10-4864

Постанова від 17.05.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н. О.

Постанова від 10.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Михайлов М.В.

Ухвала від 07.02.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Михайлов М.В.

Рішення від 14.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні