Постанова
від 17.05.2011 по справі 9/258-10-4864
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" травня 2011 р. Справа № 9/258-10-4864

Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:

Дроботової Т.Б. - головуючо го

Волковицької Н.О.

Рогач Л.І.

за участю представників ст орін:

позивача не з' явився, про час і мі сце слухання справи повідомл ений належним чином

відповідачів ОСОБА_1 дов. від 26.10.2010 року

розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Центральна збаг ачувальна фабрика "Октябрськ а"

на постанову від 10.03.2011 року Одеського апе ляційного господарського су ду

у справі № 9/258-10-4864 господарського суд у Одеської області

за позовом Відкритого акціонерного товариства "Західенерго"

до Одеської залізниці

до Відкритого акціонерного товариства "Центральна збаг ачувальна фабрика "Октябрськ а"

про стягнення 2409,86 грн.

ВСТАНОВИВ:

Відкрите акціонерне тов ариство "Західенерго" зверну лось до господарського суду Одеської області з позовом д о Одеської залізниці та Відк ритого акціонерного товарис тва "Центральна збагачувальн а фабрика "Октябрська" про стя гнення 2409,86 грн.

Рішенням господарського с уду Одеської області від 14.01.2011 р оку (суддя Меденцев П.А.) залиш еним без змін постановою Оде ського апеляційного господа рського суду від 10.03.2011 року (суд ді: Михайлов М.В., Разюк Г.П., Жур авльов О.О.) позовні вимоги зад оволено. Стягнуто з Одеської залізниці та Відкритого акц іонерного товариства "Центра льна збагачувальна фабрика " Октябрська" по 1204,93 грн. вартост і вантажу.

Відкрите акціонерне товар иство "Центральна збагачувал ьна фабрика "Октябрська" звер нулось до Вищого господарськ ого суду України з касаційно ю скаргою, в якій просить ріше ння господарського суду Одес ької області від 05.01.2011 року та п останову Одеського апеляцій ного господарського суду від 10.03.2011 року скасувати та прийня ти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Скаржник обґрунтовує свої доводи тим, що за відсутності акта про технічну несправні сть вагону суди повинні дійт и висновку про прихований ха рактер пошкоджень вагону та покласти відповідальність н а залізницю в повному обсязі .

Доповідач: Волковицька Н. О.

Обговоривши доводи ка саційної скарги, заслухавши суддю - доповідача, присутнь ого у судовому засіданні пре дставника відповідача, перев іривши в межах вимог статей 108 , 1117 Господарського процесуал ьного кодексу України наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцін ки обставин справи та повнот и їх встановлення в рішенні т а постанові у даній справі, ко легія суддів вважає, що касац ійна скарга не підлягає задо воленню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи судами першої та апел яційної інстанцій встановле но, що між Одеською залізнице ю та Відкритим акціонерним т овариством "Центральна збага чувальна фабрика "Октябрська " укладено договір перевезен ня, відповідно до залізнично ї накладної № 52679269.

До перевезення було завант ажено вугілля кам'яне марки Г -газовий, маса якого зазначен а в накладній - 268900 кг, заванта ження на рівні бортів.

При здійсненні комісійної перевірки і вивантаженні ва гону № 67908731 встановлено, що по до кументах значиться вантаж ва гою брутто - не значиться, та ра - с-б 23500, нетто - 67700, а фактично виявлена вага брутто - 87300, тар а - с-б 23500, нетто - 63800, тобто встан овлено недостачу вантажу 3900, п оверхня вантажу ущілена катк ом, захисна плівка не нанесен а, маркування не проводилося , зліва по руху потягу, над 2-3 лю ком є воронкоподібне поглибл ення довжиною 1,5 м, шириною 1,5 м, г либиною 1м., зліва деформована кришка 3-го люка, зазор між кри шкою люка та проміжною балко ю 50 мм, шириною 50 мм, довжиною 130 м м. про що складений комерційн ий акт БО 626520 від 09.09.2010 року

Суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний госпо дарський суд, дійшов висновк у, що втрата вантажу можлива, в зв' язку з несправністю ваг ону, яку вантажовідправник д о навантаження бачити міг, ал е заходів по усуненню неспра вності не здійснив.

Згідно частини 1 статті 129 Ста туту залізниць України обста вини, що можуть бути підставо ю для матеріальної відповіда льності залізниці, вантажові дправника, вантажоодержувач а, пасажирів під час залізнич ного перевезення, засвідчуют ься комерційними актами або актами загальної форми, які с кладають станції залізниць.

Статтею 24 Статуту залізниць України передбачено, що вант ажовідправники несуть відпо відальність за всі наслідки неправильності, неточності а бо неповноти відомостей, заз начених ним у накладній. Залі зниця має право перевіряти п равильність цих відомостей, а також періодично перевірят и кількість та масу вантажу, щ о зазначаються у накладній.

За змістом статті 31 Статуту та пунктів 5 і 6 Правил перевез ення вантажів у вагонах відк ритого типу вантажовідправн ик перед навантаженням ванта жу у напіввагон повинен визн ачити придатність рухомого с кладу для перевезення вантаж у у комерційному відношенні, при завантаженні вантажів, я кі містять дрібні фракції - ус унути щілини та конструктивн і зазори напіввагонів, а тако ж вжити заходів щодо запобіг ання видуванню або висипанню вантажу.

Залізниця несе відповідал ьність за збереження вантажу від часу його прийняття для п еревезення і до моменту вида чі одержувачу або передачі з гідно з Правилами іншому під приємству, (стаття 110 Статуту). З алізниця зобов'язана достави ти Одержувачу вантаж у кільк ості зазначеній у залізничні й накладній з урахуванням но рми природної втрати та гран ичного розходження визначен ня маси нетто (пункт 27 Правил в идачі вантажів).

Залізниця несе матеріальн у відповідальність за втрату , недостачу, псування або пошк одження прийнятого до переве зення багажу, вантажобагажу, а також за прострочення його доставки, якщо не доведе, що в трата, недостача, псування, по шкодження, прострочення відб улися не з її вини ( стаття 127 Ст атуту).

Судами встановлено, що в тех нічному відношенні згідно ко мерційного акта серії АА №036865/2 97 від 04.09.2009 року вагон був неспра вний, а відтак недостача вант ажу при його перевезенні вин икла з причин, що також залежа ть від залізниці, оскільки в п орушення вимог статті 31 Стату ту залізниць України, залізн иця подала під завантаження технічно несправний вагон, щ о й призвело до незбереження вантажу при його перевезенн і.

В свою чергу відправник не п еревірив вагон у комерційном у відношенні та не здійснив з аходів для запобігання втрат и вантажу в зв' язку з пошкод женням вагону.

Відповідно до статті 920 Циві льного кодексу України у вип адку порушення зобов' язань , що випливають із договору пе ревезення, сторони несуть ві дповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено чинним К одексом, іншими законами, тра нспортними кодексами (статут ами).

Аналогічні положення міст ить пункт 5 статті 307 Господарс ького кодексу України, згідн о з яким умови перевезення ва нтажів окремими видами транс порту, а також відповідальні сть суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визна чаються транспортними кодек сами, транспортними статутам и та іншими нормативно-право вими актами. Сторони можуть п ередбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, т а додаткову відповідальніст ь за неналежне виконання дог овірних зобов'язань.

Таким чином, встановивши, що у даному випадку нестача вин икла в зв' язку з неналежним виконанням сторонами догово ру перевезення своїх обов' я зків, суди дійшли обґрунтова ного висновку про розподіл в ідповідальності між відправ ником та залізницею.

Посилання касатора на відс утність акта про технічний с тан вагону спростовується на явними в матеріалах справи д оказами, а саме актом від 04.09.2010 р оку (а.с.47) та актом від 08.09.2010 року ( а.с.48).

На підставі викладеного, ке руючись статтями 1115, 1117, пунктом 1 статті 1119, статтею 11111 Господар ського процесуального кодек су України, Вищий господарсь кий суд України

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарськог о суду Одеської області від 14. 01.2011 року та постанову Одеськог о апеляційного господарсько го суду від 10.03.2011 року у справі № 9/258-10-4864 господарського суду Оде ської області залишити без з мін.

Касаційну скаргу Відкрито го акціонерного товариства " Центральна збагачувальна фа брика "Октябрська" залишити б ез задоволення.

Головуючий суддя Т. Дро ботова

С у д д і Н. В олковицька

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення17.05.2011
Оприлюднено22.06.2011
Номер документу16282257
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/258-10-4864

Постанова від 17.05.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н. О.

Постанова від 10.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Михайлов М.В.

Ухвала від 07.02.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Михайлов М.В.

Рішення від 14.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні