Рішення
від 11.01.2011 по справі 21/227
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21/227

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

11.01.11 р.                                                                                    Справа № 21/227                               

Позивач: Публічне акціонерне товариство “Ясинівський коксохімічний завод” м. Макіївка  

до відповідача: Державного підприємства “Донецька залізниця” м. Донецьк

про стягнення  4 835,90грн.

Суддя Матюхін В.І.

Представники:

позивача: Тітов О.В. – юр.

відповідача: Ляшко Д.В. – юр.

Публічним акціонерним товариством “Ясинівський коксохімічний завод” до Державного підприємства “Донецька залізниця” пред'явлено позов про стягнення вартості нестачі вантажу (антрацит у вологому стані), відправленого 16.07.10р. (вантажовідправник - Відкрите акціонерне товариство Центральна збагачувальна фабрика “Нагольчанська”) за залізничною накладною на групу вагонів №52273096 у напіввагонах №№65231037, 67873851 у загальній сумі 4 835,90грн.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагони з вантажем на станцію призначення прибули з недостачею, яка підтверджена комерційними актами, складеними станцією призначення.

Залізниця, не заперечуючи факту нестачі, позов не визнала з посилання на те, що:

-          відповідно до ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправник повинен нести відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у залізничній накладній;

-          залізниця не зобов'язана перевіряти вірність відомостей, які зазначенні відправником в накладній;

-          позивачем не доведена ціна продукції, яка перевозилась.

Власник вантажу на початковому етапі Приватне акціонерне товариство „Луганська вугільна компанія” листом від 5.01.11р. пояснило, що згідно рахунку-фактури № 0008156 від 16.07.10р. покупця (ТОВ „Торговий дім „Еко-вугілля”) вартість 1т антрациту 946,76грн. (з ПДВ).

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:

16.07.10р. Відкрите акціонерне товариство Центральна збагачувальна фабрика “Нагольчанська” (вантажовідправник) на адресу Відкритого акціонерного товариства “Ясинівський коксохімічний завод”, яке у подальшому було перейменоване у Публічне акціонерне товариство “Ясинівський коксохімічний завод”, (вантажоодержувач) у напіввагонах №№65231037, 67873851 за залізничною накладною на групу вагонів №52273096 зі станції Карахаш на станцію Кринична відвантажило антрацит у вологому стані. За накладною:

·          вага нетто у вагоні № 65231037 – 69 000 кг (тара – 22 200кг);

·          вага нетто у вагоні № 67873851 – 69 000 кг (тара – 22 400кг),

вантаж маркований крапленим жовтим вапном.

На станцію призначення вагони прибули 17.07.10р., де перевізником в цей же день були складені акти загальної форми №№ 252, 253. Підстава складання актів загальної форми – заглибини у вагонах, вантаж не маркований.

На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Кринична Донецької залізниці.

За результатами перевірки залізницею були складені комерційні акти від 18.07.10р.:

- БН 696277/13, згідно з яким:

·          навантаження у вагоні нижче рівня бортів, не рівномірне;

·          з правої сторони по ходу потягу над 4-7 люками заглибина розміром: 2500мм х 1000мм х 700мм;

·          вантаж не маркований, люки і двері закриті, витікання вантажу відсутнє;

·          зважування вагону проводилося на 150 т вагонних тензометричних вагах ВАТ “Ясинівський коксохімзавод”;

·          вага нетто зважування вантажу 62,85 т (брутто 85,05 т, тари з документу 22,2 т), нестача вантажу складає 6,15 т проти даних залізничної накладної;

- БН 696278/14, згідно з яким:

·          навантаження у вагоні нижче рівня бортів, не рівномірне;

·          з правої сторони по ходу потягу над 4-7 люками заглибина розміром: 2500мм х 1000мм х 500мм;

·          вантаж не маркований, люки і двері закриті, витікання вантажу відсутнє;

·          зважування вагону проводилося на 150 т вагонних тензометричних вагах ВАТ “Ясинівський коксохімзавод”;

·          вага нетто зважування вантажу 67,35 т (брутто 89,75 т, тари з документу 22,4 т), нестача вантажу складає 1,65 т проти даних залізничної накладної.

Комерційний акт підписано: начальником станції, двома прийомоздавальниками, один з яких старший; з боку одержувача – особою, яка брала участь у перевірці.

Позивач просить стягнути з залізниці, яка не забезпечила збереження прийнятого до перевезення вантажу, вартість відповідальної недостачі (5,04 т антрациту), яка з урахуванням ПДВ складає  4 835,90грн.

Зважаючи на те, що:

Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його управомоченій на отримання вантажу особі.

Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до ст. 12 Закону України “Про залізничний транспорт” залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.

Ст.23 Закону “Про залізничний транспорт” передбачено, що перевізники несуть  відповідальність  за  зберігання  вантажу з моменту його прийняття і до видачі  одержувачу в межах,  визначених Статутом залізниць України. Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за  незбереження  (втрату,  нестачу,  псування,  пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.

Згідно з ст.113  Статуту залізниць  України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника  причин.

Згідно ст.26 Закону України “Про залізничний транспорт” обставини, які можуть служити підставою для матеріальної  відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України.

Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної  відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема  комерційними актами.

Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.

Відповідно до ч.2 ст.114  Статуту залізниць  України недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення  маси  вантажу  і  природної  втрати  вантажу  під  час перевезення.

Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає 4 771,69грн. із розрахунку: 5,04 т (нестача вантажу з урахуванням норми недостачі 2%) х 946,76грн. (вартість 1т антрациту, зданого до перевезення + ПДВ).

Господарський суд вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню частково у сумі              4 771,69грн. В іншій частині позов безпідставний і задоволенню не підлягає.

Судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

На підставі викладеного, ст.ст.909, 920, 924 п.2 Цивільного Кодексу України, ст.307, 314  Господарського кодексу України, ст.ст.23, 26 Закону України “Про залізничний транспорт”, ст.113, ч.2 ст.114, ст.129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49, 82-84, 85 Господарського процесуального Кодексу  України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Державного підприємства „Донецька залізниця” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, п/р 260000000019, 260360300019 у Донецькій філії АБ “Експрес-банк”, МФО 335838, код ЄДПОУ 01074957)  на користь Публічного акціонерного товариство “Ясинівський коксохімічний завод” (86110, м. Макіївка Донецької області, вул. 50 років утворення СРСР, б.5, п/р 26002198009101 у Донбаській філії ВАТ “Кредитпромбанк” м. Донецьк, МФО 335593, код ЄДРПОУ 00191035) 4 771,69грн. основного боргу (вартість нестачі), 100,65 грн. - відшкодування витрат  по  оплаті державного мита, 232,87 грн. - відшкодування витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття,  а у разі подання  апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.

 

          

Суддя                                                               Матюхін В.І.                               

Повний текст рішення складено 11.01.2011р.

Надруковано примірників:

1 –до справи;

1 –позивачу;

1 –відповідачу.

Виконала:

Тел.381-91-18

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення11.01.2011
Оприлюднено08.02.2011
Номер документу13653482
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —21/227

Судовий наказ від 22.11.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимченко Б.П.

Судовий наказ від 24.01.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Рішення від 11.01.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Судовий наказ від 24.12.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Судовий наказ від 24.12.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 28.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Ухвала від 16.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Ухвала від 10.09.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимченко Б.П.

Рішення від 01.12.2010

Господарське

Господарський суд Київської області

Ярема В.А.

Ухвала від 26.10.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимченко Б.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні