ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 січня 2011 р. № 2а-7872/10/1370
14 год. 20 хв.
Львівський окружний адмін істративний суд в складі:
головуючий - суддя Коморний О.І.,
секретар судового засідан ня - Романчук Л.В.
в присутності
позивача ОСОБА_1
представника відповідача 1 Сай Т.П.
представника відповідача 2 не прибув
представник третьої особи 1 ОСОБА_3
представник третьої особи 2 не прибув
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу за позовом
ОСОБА_1
до Державна податкова інспе кція у Буському районі
Уп равління державного казначе йства у Буському районі
про про визнання протиправни ми дій, зобов'язання вчинити д ії ,
Обставини справи.
Позивач, ОСОБА_1, звер нулась до суду з позовом у яко му просить суд:
- визнати протиправними ді й Державної податкової інспе кції у Буському районі Львів ської області відповідача ві дмови у включенні до складу п одаткового кредиту вартості витрат понесених у вигляді с плати суми процентів за іпот ечним житловим кредитом в 2009 р оці;
- стягнути з місцевого бюдже ту м. Буська надмірно сплачен ий податок з доходів фізични х осіб за 2009 рік в сумі 988,60 грн.;
- стягнути з бюджетного раху нку, призначеного для утрима ння Державної податкової інс пекції у Буському районі штр аф у розмірі 988,60 грн.
Позовні вимоги обґрунтов ані тим, що реалізовуючи своє право на податковий кредит, п озивач, ОСОБА_1, звернулас я до державної податкової ін спекції у Буському районі Ль вівської області з деклараці єю про доходи, одержані з 01 січ ня по 31 грудня 2009 року, в якій виз начила суму податку з доході в фізичних осіб до поверненн я з бюджету у зв' язку з нарах уванням податкового кредиту в розмірі 988 грн. 60 коп., що склад ається з суми процентів, спла чених за кредитним договором , зобов' язання за яким забез печені договором іпотеки.
Відповідач відмовив позив ачу у праві на податковий кре дит, мотивуючи це тим, що позив ач не зареєстрований за місц езнаходженням придбаної у кр едит квартири, що виключає мо жливість віднесення витрат з а іпотечним договором до под аткового кредиту.
У судовому засіданні позив ач позовні вимоги підтримав повністю, вважає, що відповід ачем порушено вимоги Закону України «Про свободу пересув ання та вільний вибір місця п роживання в Україні», згідно якого реєстрація місця прож ивання чи місця перебування особи або її відсутність не м ожуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених К онституцією, законами чи між народними договорами Україн и, або підставою для їх обмеже ння. Також позивач зазначає, щ о не може зареєструватися у б удинку по вул. П.Панча18б, так як будівництво даного об' єкту не завершене і він не прийнят ий в експлуатацію.
Представник відповідача 1, Д ержавної податкової інспекц ії у Буському районі, проти за явленого адміністративного позову заперечив, пояснюючи це тим, що згідно паспортних д аних позивач не є зареєстора вний за місцем предмета іпот еки, тому відповідно до вимог статті 19 Конституції України , Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»та З акону України «Про свободу п ересування та вільний вибір місця проживання в Україні» ОСОБА_1 правомірно відмов лено у реалізації права на по датковий кредит за 2009 рік.
Представник відповідача 2, У правління державного казнач ейства України у Львівській області не прибув, повідомле ний належним чином.
Представник третьої особи 1, Головного управління Держа вного казначейства України у Львівській області заперечи в проти позовних вимог з підс тав викладених у письмовому запереченні.
Представник третьої особи 2, Державної податкової інспе кції у м. Львові не прибув, пра вової позиції не подав.
Суд заслухав пояснення сто рін, дослідив подані докази у їх сукупності, оглянув оригі нали документів, які мають зн ачення для справи та,-
в с т а н о в и в:
Позивачем, ОСОБА_1 укл адено 15 серпня 2007 року з ВАТ «Ел ектрон банк»кредитний догов ір №КF 44165, відповідно до якого, б анк надав позивачу кредит в с умі 20 000,00 доларів США на придбан ня квартири АДРЕСА_2 Викон ання зобов' язань Позичальн ика за кредитним договором з абезпечується іпотекою майн ових прав по Договору №24-1/0007-07 пр о участь у Фонді фінансуванн я будівництва виду «А»від 03 се рпня 2007 року з ВАТ «Банк Універ сальний», і подальшою переда чею в іпотеку квартири, що буд е належати позичальнику згід но договору «24-1/0007-07 про участь у Фонді фінансування будівниц тва виду «А»від 03 серпня 2007 рок у.
Цільове використання отри маних у кредит коштів підтве рджується долученими до мате ріалів позовної заяви довідк ами:
- від 27.03.2009 року про те, що за пе ріод з 01.01.2008 року по 31.12.2008 року пози вач сплатила ВАТ «Фольксбанк »відсотки за користування кр едитом в сумі 1 277,30 доларів США (одна тисяча двісті сімдесят сім доларів США 30 центів), що в гривневому еквіваленті стан овить 6 647,29 грн.(шість тисяч сор ок сім гривень,29 копійок) по кр едитному договору на купівлю нерухомості №КF44165 від 15.08.2007 року ;
- від 17.03.2010 року про те, що за пер іод з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року позив ач сплатила ПАТ «Фольксбанк» відсотки за користування кре дитом в сумі 1125,78 доларів США (од на тисяча сто двадцять п' ят ь доларів США,78 центів),що в гри вневому еквіваленті станови ть 8762,49 грн.(вісім тисяч сімсот ш істдесят дві гривен,49 копійок ) по кредитному договору на ку півлю нерухомості №КF44165 від 15.08. 2007 року.
Реалізуючи своє право на н арахування податкового кред иту, позивач 23 березня 2010 року п одав до ДПІ у Буському районі декларацію про доходи, одерж ані з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року, в які й визначив суму податку з дох одів фізичних осіб до поверн ення з бюджету у зв' язку з на рахуванням податкового кред иту в розмірі 988,60 грн., що склад ається з суми процентів, спла чених за кредитним договором , зобов' язання за яким забез печені договором іпотеки.
Відповідно до поданої на ад ресу ДПІ у Буському районі Ль вівської області заяви від 23 б ерезня 2009 року, позивач визнач ив своїм основним місцем про живання квартиру АДРЕСА_2 яка належатиме йому згідно д оговору №24-1/0007-07 «Про участь у фо нді фінансування будівництв а виду А «Нове місто»від 03.08.2007р. та свідоцтва №24-2/0007-07 про участь у фонді фінансування будівн ицтва виду А «Нове місто».
Листом №2450/17-0 від 12.04.2010 року дер жавна податкова інспекція у Буському районі повідомила, що позивач, ОСОБА_1, не має п раво на податковий кредит, ос кільки позивач згідно паспо ртних даних не є зареєстрова ний за місцем предмета іпоте ки, а тому квартира придбана н им у кредит не може бути визна чена як основне місце прожив ання позивача, що є обов' язк овою умовою віднесення сплач ених за кредитним договором процентів до податкового кре диту.
Вказані фактичні обставин и справи визнаються сторонам и, в суду не виникає сумніву що до достовірності цих обстави н та добровільності їх визна ння, тому відповідно до ч.3 ст. 72 Кодексу адміністративного с удочинства України (далі - К АС України), такі обставини не потребують доказування пере д судом.
Завданням адміністратив ного судочинства, відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, є захист прав, свобод та інтересів фіз ичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публі чно-правових відносин від по рушень з боку органів держав ної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посад ових і службових осіб, інших с уб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функц ій на основі законодавства, в тому числі на виконання деле гованих повноважень шляхом с праведливого, неупередженог о та своєчасного розгляду ад міністративних справ.
До адміністративних судів згідно з ч.2 цієї ж статті можу ть бути оскаржені будь-які рі шення, дії чи бездіяльність с уб'єктів владних повноважень , крім випадків, коли щодо таки х рішень, дій чи бездіяльност і Конституцією чи законами У країни встановлено інший пор ядок судового провадження.
Юрисдикція адміністративн их судів щодо вирішення адмі ністративних справ (підвідом чість справ) визначена ст. 17 КА С України.
Порядок оподаткування до ходів фізичних осіб врегульо ваний Законом України «Про п одаток з доходів фізичних ос іб»№ 889-IV від 22.05.2003р. (далі - Закон № 889).
Згідно пп. 5.1.1 п. 5.1 статті 5 Зако ну № 889 платник податку має пра во на податковий кредит за на слідками звітного податково го року. Підстави для нарахув ання податкового кредиту із зазначенням конкретних сум в ідображаються платником под атку у річній податковій дек ларації.
Податковий кредит, як це виз начено п. 1.16 статті 1 Закону № 889, - сума (вартість) витрат, понесе них платником податку - рези дентом у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у рези дентів - фізичних або юридич них осіб протягом звітного р оку (крім витрат на сплату под атку на додану вартість та ак цизного збору), на суму яких до зволяється зменшення суми йо го загального річного оподат ковуваного доходу, одержаног о за наслідками такого звітн ого року, у випадках, визначен их цим Законом.
Відповідно до пп. 5.3.1 п. 5.3 статт і 5 Закону № 889 платник податку м ає право включити до складу п одаткового кредиту звітного року частину суми процентів за іпотечним кредитом, сплач ених платником податку, яка р озраховується за правилами, визначеними згідно із статте ю 10 цього Закону.
Визначення іпотеки надано в статті 1 Закону України «Про іпотеку»№ 898-IV від 05.06.2003р., згідно якої іпотека - це вид забезп ечення виконання зобов'язанн я нерухомим майном, що залиша ється у володінні і користув анні іпотекодавця, згідно з я ким іпотекодержатель має пра во в разі невиконання боржни ком забезпеченого іпотекою з обов'язання одержати задовол ення своїх вимог за рахунок п редмета іпотеки переважно пе ред іншими кредиторами цього боржника у порядку, встановл еному цим Законом.
У відповідності до п. 1.5 статт і 1 Закону № 889 іпотечний житлов ий кредит - це фінансовий кр едит, що надається фізичній о собі, товариству співвласник ів квартир або житловому коо перативу строком не менше п'я ти повних календарних років для фінансування витрат, пов 'язаних з будівництвом або пр идбанням квартири (кімнати) а бо житлового будинку (його ча стини) (з урахуванням землі, що знаходиться під таким житло вим будинком, чи присадибної ділянки), які надаються у влас ність позичальника з прийнят тям кредитором такого житла (землі, що знаходиться під ним , чи присадибної ділянки) у зас таву.
Оподаткування операцій, по в'язаних з іпотечним житлови м кредитуванням, визначене с таттею 10 Закону № 889. Так, згідно з п. 10.1 статті 10 Закону в редакці ї, що діяла на момент виникнен ня спірних правовідносин, пл атник податку - резидент має право включити до складу под аткового кредиту частину сум и процентів за іпотечним жит ловим кредитом, фактично спл ачених протягом звітного под аткового року. Таке право вин икає у разі, якщо за рахунок та кого іпотечного житлового кр едиту будується чи придбаєт ься житловий будинок (кварти ра, кімната), визначений таким платником податку як основн е місце його проживання .
Право на включення до склад у податкового кредиту суми, р озрахованої згідно з цією ст аттею, надається платнику по датку не частіше одного разу на 10 календарних років почина ючи з року, в якому об'єкт житл ової іпотеки придбається або починає будуватися .
Право на включення частини суми процентів, фактично спл аченої за іпотечним житловим кредитом, до складу податков ого кредиту має особа, яка дос ягла 18-річного віку.
При цьому до складу податко вого кредиту включаються фак тично понесені витрати, підт верджені платником податку д окументально, а саме: фіскаль ним або товарним чеком, касов им ордером, товарною накладн ою, іншими розрахунковими до кументами або договором, які ідентифікують продавця това рів (робіт, послуг) та визначаю ть суму таких витрат (пп. 5.2.1 п. 5.3 статті 5 Закону № 889).
Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб»не д ає визначення «основному міс цю проживання фізичної особи », тим більше не пов' язує йог о з місцем реєстрації фізичн ої особи згідно паспортних д аних.
Згідно з визначенням, надан им Цивільним Кодексом Україн и у статті 29, місце проживання фізичної особи - житловий буд инок, квартира, інше приміщен ня, придатне для проживання в ньому (гуртожиток, готель тощ о) у відповідному населеному пункті, в якому фізична особа проживає постійно, переваж но або тимчасово , що знаходит ься за певною адресою, за якою здійснюється зв'язок з фізич ною особою /частина 1/; фізична особа може мати кілька місць проживання /частина 6/.
Оцінюючи обґрунтованість доводів позивача суд бере до уваги, що статтею 33 Конституц ії України проголошено, що ко жному, хто на законних підста вах перебуває на території У країни, гарантується свобода пересування, вільний вибір м ісця проживання, право вільн о залишати територію України , за винятком обмежень, які вст ановлюються законом.
Такі положення Основного з акону кореспондуються з прип исами статті 2 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця прожива ння в Україні»№ 1382-IV від 11.12.2003р., ві дповідно до якої громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах переб увають в Україні, гарантують ся свобода пересування та ві льний вибір місця проживання на її території, за винятком о бмежень, які встановлені зак оном.
Більше, того, реєстрація міс ця проживання чи місця переб ування особи або її відсутні сть не можуть бути умовою реа лізації прав і свобод, передб ачених Конституцією, законам и чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження. Крім того, суд звер тає увагу відповідача, що як З аконом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» так і іншими нормативно-прав овими актами діючого законод авства України не передбачен о можливості зареєструвати ф ізичною особою своє місце пр оживання чи перебування у кв артирі будинку який будуєтьс я і не прийнятий в експлуатац ію в порядку визначеному чин ним законодавством.
Відтак, факт відсутності ре єстрації позивача за адресою придбаної за іпотечним дого вором квартири, не може бути п ідставою для обмеження його права на податковий кредит.
Представником відповідача , в свою чергу, не надано суду д оказів, що спростовували б до води позивача. Заперечення п одаткового органу щодо того, що відсутність реєстрації п озивача за адресою придбаної квартири, свідчить про те, що ця квартира не є основним міс цем проживання, не приймають ся судом до уваги, оскільки во ни суперечать конституційно му принципу свободи у обранн і місця проживання, а також сп ростовуються доказами щодо н еможливості проживання в ква ртирі до закінчення будівель них робіт.
Відповідно до статті 20 Зако ну № 889, що встановлює відповід альність за порушення вимог цього Закону, особою, яка несе відповідальність за неповне або несвоєчасне повернення суми надміру сплаченого пода тку, у тому числі внаслідок за стосування права на податков ий кредит, є: податковий орган , який порушує строки подання розрахунку такої суми або за нижує його розмір; а також орг ан Державного казначейства У країни, що порушує строки так ого повернення або занижує й ого розмір.
При цьому за неповне або нес воєчасне повернення суми над міру сплаченого податку, у то му числі внаслідок застосува ння права на податковий кред ит, на користь платника подат ку сплачуються такі штрафи: я кщо платник податку не отрим ує таку суму у строк, визначен ий цим Законом, при затримці д о 30 календарних днів, наступни х за останнім днем граничног о строку її виплати, - у розмір і 10 відсотків від такої суми; я кщо платник податку не отрим ує таку суму у строк, визначен ий цим Законом, при затримці в ід 31 до 90 календарних днів, наст упних за останнім днем грани чного строку її виплати, - у ро змірі 50 відсотків від такої су ми; якщо платник податку не от римує таку суму у строк, визна чений цим Законом, при затрим ці від 91 календарного дня, нас тупного за останнім днем гра ничного строку її виплати, - у розмірі 100 відсотків від такої суми.
Як зазначалося вище, позива чем декларацію про доходи, од ержані з 01 січня по 31 грудня 2009 р оку, до державної податкової інспекції у Буському районі львівської області було под ано 23.03.2010р. Як наслідок, передба чений п.18.8 статті 18 Закону № 889 ше стидесятиденний термін, визн ачений для перерахування сум и коштів, які підлягають пове рненню платнику податків, зб іг не пізніше 31 травня 2010 року. О тже, затримка відповідачем п овернення суми надміру сплач еного податку внаслідок заст осування позивачем права на податковий кредит на дату по дання позову становить понад 91 календарний день, та тягне с плату штрафу у розмірі 100 відс отків від суми надміру сплач еного податку внаслідок заст осування позивачем права на податковий кредит.
Підпунктом 20.4.3 пункту 20.4 стат ті 20 Закону України "Про подат ок з доходів фізичних осіб" вс тановлено, що повернення сум и надміру сплаченого податку , у тому числі внаслідок засто сування права на податковий кредит, та штрафів відповідн о до підпункту 20.4.2 цього пункту здійснюється органом держав ного казначейства з рахунку, на який зараховується цей по даток до його розподілу між р івнями відповідних місцевих бюджетів. У разі коли штрафні (фінансові) санкції застосов уються внаслідок наявності п ричин, визначених підпунктом "а" підпункту 20.4.1 цього пункту, т ака сума стягується у безспі рному порядку з бюджетного р ахунку, призначеного для утр имання відповідного податко вого органу.
Відповідно до ст. 19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов'язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.
Оскільки у даній справі ос каржуються дії відповідача, суб' єкта владних повноваже нь, суд відповідно до вимог ч.3 ст.2 КАС України, перевіряє чи прийнято (вчинено) воно:
1) на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України;
2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;
3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджен о);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;
8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Матеріали справи свідчат ь, що відповідні положення ві дповідачем дотримані не були , що в свою чергу зумовило необ хідність звернення позивача за захистом свого порушеног о права до суду.
Таким чином, сукупність ви щенаведених встановлених об ставин підтверджено докумен тально, що дає суду підстави в изнати позовні вимоги обґрун тованими, доведеними матеріа лами справи, і такими, що підля гають задоволенню у повному обсязі.
Оскільки позивачем докум ентально підтверджено сплат у судового збору (держмита) в с умі 6,80 грн., такі судові витрати відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС Укра їни, слід стягнути з Державно го бюджету України.
Керуючись ст. ст. 7-14, 50, 71, 86, 143, 158, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в :
1. Адміністративний п озов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправн ими дії Державної податкової інспекції у Буському районі Львівської області, щодо від мови у включенні до складу по даткового кредиту вартості в итрат понесених у вигляді сп лати суми процентів за іпоте чним житловим кредитом в 2009ро ці.
3. Стягнути з місцевог о бюджету м. Буська на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 ідент ифікаційний номер НОМЕР_1 ) надмірно сплачений податок з доходів фізичних осіб за 2009 р ік у розмірі 988 (дев' ятсот віс імдесят вісім) гривень 60 коп.
4. Стягнути з бюджетног о рахунку, призначеного для у тримання Державної податков ої інспекції у Буському райо ні Львівської області, на кор исть ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 і дентифікаційний номер НОМ ЕР_1) штраф у розмірі 988 (дев' я тсот вісімдесят вісім) гриве нь 60 коп.
5. Стягнути з державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 АДРЕСА_1 іденти фікаційний номер НОМЕР_1) 6(шість) гривень 80 коп. судового збору.
Постанова набирає законн ої сили в строк та в порядку, п ередбаченому ст.254 Кодексу адм іністративного судочинства України.
Постанова може бути оскарж ена в строк та в порядку, визна ченому ст.186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.
У судовому засіданн і оголошено вступну та резол ютивну частини постанови.
Повний текст постано ви складено та підписано 28.01.2011 р . о 10:00 год.
Суддя Коморний О.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2011 |
Оприлюднено | 10.02.2011 |
Номер документу | 13684714 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні