Копія
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 грудня 2010 р. Сп рава № 2а-6122/10/1870
Сумський окружний адмін істративний суд у складі:
головуючого судді - Шаповал а М.М., суддів - Гелети С. М., Шевче нко І. Г.
за участю секретаря судово го засідання - Ілляшенко О.Г.,
представників позивача - Безродного А. Ю., Кутіна В. М.,
представника відповідача - Сердюка І. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміще нні суду в м. Суми адміністрат ивну справу за позовом товар иство з обмеженою відповідал ьністю "Переробка технічних відходів" до Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України про с касування наказу ,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач в своєму позові просить суд скасувати наказ Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України (далі - Мінприрод и) від 04 червня 2010 р. № 232 в частині анулювання ліцензії серії “ АВ” № “081455”, що була видана 06 кві тня 2006 р. Міністерством охорон и навколишнього природного с ередовища України товариств у з обмеженою відповідальніс тю “Переробка технічних відх одів” (ТОВ “ПТВ”).
Свої вимоги позивач мотиву є тим, що 18 червня 2010 на адресу по зивача надійшов лист Мінприр оди від 08.06.2010 за вихідним № 2092/06/3-7, я ким повідомлялось, що Ліценз ійною комісією біло прийнято Рішення про анулювання ліце нзії TOB “ПТВ” на провадження г осподарської діяльності із з дійснення операцій у сфері п оводження з небезпечними від ходами серія “AB” № “081455”, яка бул а видана відповідачем 06.04.2006 р. Т акож у листі зазначалось, що в ищезазначене Рішення було пр ийнято на підставі Акту п ланової перевірки додержанн я ліцензіатом ліцензійних ум ов від 21.05.2010 р., яким нібито було в иявлено неможливість ліценз іата забезпечити виконання л іцензійних умов провадження ліцензійної діяльності із з дійснення операцій у сфері п оводження із небезпечними ві дходами.
Однак сам Наказ № 232 від 04.06.2010 р. офіційно TOB “ПТВ”, в порушення вимог ст. 21 Закону України “Пр о ліцензування певних видів господарської діяльності”, о скільки не був доданий до цьо го листа, хоча в листі і було з азначено, що наказ є додатком до листа.
Наказ № 232 від 04.06.2010 р. відповіда ча є незаконним, прийнятим з п орушенням норм чинного закон одавства України і підлягає скасуванню оскільки планова перевірка додержання ліценз іатом ліцензійних умов, на як у йдеться посилання у листі М інприроди взагалі не проводи лася. TOB “ПТВ” не було навіть оз найомлено з Наказом про пере вірку та з будь-якими іншими д окументами на підставі яких повинна проводитись перевір ка. Представник Мінприроди Еременко M.B. з колегами дійс но був в м. Шостка 13та 14 травня 2 010 року, але ніяка перевірка TOB “ ПТВ” не проводилось.
Відповідно до п. 4 ст. 5 Закону України "Про основні засади д ержавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяль ності" органи державного наг ляду (контролю) здійснюють пл анові заходи з державного на гляду (контролю) за умови пись мового повідомлення суб' єк та господарювання про провед ення планового заходу не піз ніш як за десять днів до дня зд ійснення цього заходу.
21.05.2010 р. TOB “ПТВ” було отримано л ист від Мінпророди про можли ве проведення планової перев ірки в період з 12 по 21 травня 2010 р ., але ніякої перевірки не було .
Мінприроди не затверджені критерії розподілу суб' єкт ів господарювання по ступеня м риску з метою визначення пе ріодичності проведення план ових перевірок, а тому, відпов ідно до п. 3 ст. 22 Закону України "Про основні засади державно го нагляду (контролю) у сфері г осподарської діяльності" TOB “П ТВ” вважається суб' єктом го сподарювання з незначним сту пенем ризику та підлягає дер жавному нагляду (контролю) не частіше одного разу на п'ять р оків, остання перевірка пози вача відповідачем була здійс нена у травні 2009 р., також перев ірка була і у травні 2008 року.
За проханням Еременко M.B. та його колег, для них було пр оведено оглядову екскурсію п о підприємству. При цьому нія ких актів не складалось, не пі дписувалось та не надавалось для ознайомлення.
При прийнятті рішення про а нулювання ліцензії було пору шено норми ст. 21 Закону “Про лі цензування певних видів госп одарської діяльності” та п. 5.1 6. спільного Порядку контролю додержання Ліцензійних умов , в яких йдеться про те, що вирі шення питань про анулювання ліцензії здійснюється Мінпр ироди з обов' язковим запрош енням ліцензіата або його пр едставників.
Лист про проведення засіда ння ліцензійної комісії від 21.05.2010 № 1803/06/3-7, яким повідомлялось п ро засідання Ліцензійної ком ісії о 15-00 годині 25.05.2010 року був на правлений поштою саме в день проведення засідання - 25.05.2010 ро ку і тому представники підпр иємства не мали можливості п рийняти участь в цьому засід анні та надати комісій свої д оводи та аргументи, що в свою ч ергу призвело до порушення з агальних принципів державно го контролю, закріплених в ст . 3 Закону України “Про основні засади державного нагляду (к онтролю) у сфері господарськ ої діяльності”, а саме принци пів рівності прав і законних інтересів усіх суб'єктів гос подарювання; гарантування пр ав суб' єктів господарюванн я; об'єктивності та неупередж еності здійснення державног о нагляду (контролю); відкрито сті, прозорості тощо.
Рішення про анулювання ліц ензії відповідачем було прий няте без складання відповідн ого документу, який може бути підставою для анулювання лі цензії.
В статті 21 Закону України “П ро ліцензування певних видів господарської діяльності” т а в п. 5.10 спільного Наказу Держа вного комітету з питань регу ляторної політики та підприє мництва і Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища України “Про зат вердження Порядку контролю з а додержанням Ліцензійних ум ов провадження господарсько ї діяльності зі здійснення о перацій у сфері поводження з небезпечними відходами та з бирання, заготівлі окремих в идів відходів як вторинної с ировини (за переліками, які ви значаються Кабінетом Мініст рів України)” № 21/104 від 22.03.2005 р. (дал і - Порядок контролю ліценз ійних умов), приведений вичер пний перелік документів, які є підставами для анулювання ліцензії.
В своєму листі від 08.06.2010 р. Мінп рироди як підставу для анулю вання ліцензії зазначає немо жливість ліцензіата забезпе чити виконання ліцензійних у мов.
При цьому, п. 5.11 Порядку контр олю ліцензійних умов визнає, якими фактами може бути підт верджена неможливість ліцен зіата забезпечити виконання ліцензійних умов, а п. 5.12 перед бачає обов' язок органу конт ролю скласти акт про неможли вість ліцензіата забезпечит и виконання Ліцензійних умов для певного виду господарсь кої діяльності на підставі а кту перевірки додержання ліц ензіатом Ліцензійних умов, в якому повинні зазначені від повідні порушення, у двох при мірниках.
Жоден із зазначених докуме нтів не був складений, а це озн ачає, що органом ліцензуванн я прийнято наказ про анулюва ння ліцензії без складання в ідповідних актів, які є підст авою для анулювання ліцензії , що є грубим порушенням вимог законодавства у сфері ліцен зування, зокрема ч. 1 і ч.2 ст. 21 За кону України “Про ліцензуван ня певних видів господарсько ї діяльності”.
Спірний Наказ № 232 від 04.06.2010 гру бо порушує норми, встановлен і Постановою КМУ від 21.05.2009 р. № 502, я ка зобов'язує органи, які здій снюють державний нагляд (кон троль) у сфері господарської діяльності, видавати суб' є ктові господарювання припис про усунення протягом 30 діб в иявлених порушень, підготовл ений на підставі акта про про ведення перевірки, а також пр иймати рішення про застосува ння до суб' єктів господарюв ання фінансових і адміністра тивних санкцій лише у разі не виконання ними протягом 30 діб від дня одержання приписів п ро усунення виявлених поруше нь.
Такий порядок анулювання л іцензії передбачений також у Листі Держкомпідприємниц тва України від 05.11.2002 p. № 4-47-173/5883, в якому міститься правило про те, що у будь-якому випадку пр иймати рішення про анулюванн я ліцензії можна тільки тоді , коли є достатньо підстав та в сі можливі засоби впливу на с уб'єкта господарювання вичер пані.
Однак Мінприроди не було на дано ніякого припису про усу нення недоліків, а одразу зас тосувало санкції у вигляді а нулювання ліцензії.
Діяльність TOB “ПТВ” повніст ю відповідає вимогам Ліцензі йних умов провадження
дія льності із здійснення операц ій у сфері поводження з небез печними відходами, затвердже ної спільним Наказом Державн ого комітету з питань регуля торної політики та підприємн ицтва і Міністерства екологі ї та природних ресурсів № 27/44 ві д 12.02.2001.
Попередніми перевірками, я кі проводились відповідачем природи у травні 2008 р. та у трав ні 2009 р. порушень умов здійснен ня Ліцензійної діяльності не було виявлено.
Відповідач, приймаючи ріше ння про анулювання ліцензії TOB “ПТВ” грубо порушив вимоги статті 19 Конституції України , згідно приписів якої “орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України”.
В судовому засіданні предс тавники позивача позов підтр имали та просили його задово льнити з підстав викладених в позовній заяві, пояснили, що планова перевірка додержан ня ліцензіатом ліцензійних у мов взагалі не проводилася, о скільки ТОВ “Переробка техні чних відходів” з наказом про перевірку та з будь-якими ін шими документами на підставі яких повинна проводитись пе ревірка не було ознайомлено, 21.05.2010 TOB “ПТВ” отримано лист від Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України про можливе прове дення планової перевірки з 12 п о 21.05.2010 р., але ніякої перевірки н е було. Представникам Мінпри роди України було проведено оглядову екскурсію по підпри ємству, але ніяка перевірка н е проводилась, ніяких актів н е складалось, не підписувало сь та не надавалось для ознай омлення.
Представники позивача так ож пояснили, що полігон, на яко му позивачем здійснюється за хоронення технічних відході в, прийнято в експлуатацію в 20 03 році і його потужність 100 000 то н відходів щорічно протягом 25 років, а у випадку захоронен ня меншої кількості відходів пропорційно збільшується ст рок його експлуатації. За уве сь час діяльності позивача н е було здійснено такої кільк ості захоронення відходів на віть, що передбачено за один р ік.
Представник відповідача в судовому засіданні проти по зовних вимог заперечував, і п ідтвердив пояснення, викладе ні в письмовому запереченні відповідача про те, що наказ М іністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України від 04 червня 2010 р. № 232 в частині анулювання ліцензії серії АВ № 081455 ТОВ “ПТВ” закон ний та обґрунтований, прийня тий на підставі діючого зако нодавства, у межах повноваже нь. Підставою для проведення планової перевірки позивача є наказ Мінприрорди України від 22.04.2010 р. № 172 “Про затвердженн я плану-графіка планових пер евірок додержання ліцензіат ами Ліцензійних умов на ІI кв артал”.
Відповідно до вимог п. 4 ст. 5 З акону України “Про основні з асади державного контролю (н агляду) у сфері господарсько ї діяльності”, повідомлення про проведення планової пере вірки від 30.04.2010р. № 1513/09/3-7 надіслано позивачу 06.05.2010 р.
Вказаною перевіркою було в становлено неможливість ТОВ “ПТВ” забезпечити виконання ліцензійних умов провадженн я ліцензійної діяльності із здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними ві дходами, оскільки на полігон і, на якому позивач здійснює з берігання та знешкодження ві дходів розчинів кислот та ос нов (осад), розміщено залишки н евизначених відпрацьованих хімічних речовин, а місце скл адання небезпечних відходів не обладнано для їх зберіган ня.
Вищевказаний полігон не ві дповідає вимогам БНіП 2.01.28-85 “По лигоны по обезвреживанию и захоронению токсичных промы шленных отходов. Основные по ложения по проектированию”, зокрема щодо технічних харак теристик, що не допускає його використання для зберігання небезпечних відходів.
Полігон не відгороджений н алежним чином, згідно з поясн ювальною запискою до Генерал ьного плану зазначеного полі гону (2003 р.) граничний термін йо го експлуатації визначено (р озрахунковий) на 25 років і под альше його розширення не пер едбачено. Тобто, термін експл уатації полігону закінчився ще 17 липня 2007 року і подальше йо го використання не відповіда є вимогам чинного законодавс тва. У зв'язку з ним, позивач не може здійснювати господарсь ку діяльність у сфері поводж ення з небезпечними відходам и, про що був складений відпов ідний акт.
Стосовно не внесення прип ису, а прийняття рішення про анулювання ліцензії відраз у було зазначено, що після вия влення порушень ліцензійних умов орган ліцензування при ймає рішення або про усуненн я порушень ліцензійних умов або про анулювання ліцензії, припис про усунення порушен ь надсилається ліцензіату ли ше в разі прийняття органом л іцензування рішення про усун ення порушень ліцензійних ум ов, а Мінприроди було прийнят о рішення про анулювання ліц ензії.
Підставою для анулювання л іцензії серії “АВ” № “081455” є не можливість ліцензіата ТОВ “П ТВ” забезпечити виконання лі цензійних умов провадження л іцензійної діяльності із зді йснення операцій у сфері пов одження з небезпечними відхо дами, тому Мінприроди було пр ийнято рішення про анулюванн я вказаної ліцензії без викл ику ліцензіата, що відповіда є вимогам чинного законодавс тва.
Вислухавши сторони, переві ривши матеріали справи і оці нивши зібрані докази в їх сук упності, суд визнає, що позовн і вимоги підлягають задоволе нню виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство охорони на вколишнього природного сере довища України, затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 02.11.2006 № 1524, Мінпри роди є головним (провідним) ор ганом у системі центральних органів виконавчої влади з п итань охорони навколишнього природного середовища, раці онального використання, відт ворення і охорони природних ресурсів, здійснення державн ого контролю за використання м та охороною земель, екологі чної безпеки, заповідної спр ави, поводження з відходами, ф ормування, збереження та вик ористання екологічної мереж і, геологічного вивчення та з абезпечення раціонального в икористання надр, а також топ ографо-геодезичної та картог рафічної діяльності.
Згідно з п.п. 31 п. 4 Положення Мі нприроди відповідно до покла дених на нього завдань здійс нює відповідно до законодавс тва державний контроль за до держанням правил, нормативів , норм, лімітів, квот, умов дозв олів та ліцензійних умов у сф ері використання та охорони природних ресурсів (землі, на др, поверхневих та підземних вод, атмосферного повітря, лі сів, тваринного і рослинного світу та природних ресурсів територіальних вод, контине нтального шельфу та виключно ї (морської) економічної зони України), вимог екологічної т а в межах своєї компетенції р адіаційної безпеки, режиму т ериторій та об'єктів природн о-заповідного фонду, а також у сфері поводження з відходам и (крім поводження з радіоакт ивними відходами), небезпечн ими хімічними речовинами, пе стицидами та агрохімікатами .
Відповідно до п. 3 Переліку о рганів ліцензування, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 14.11.2000 № 1698, М інприроди є органом ліцензув ання, який видає ліцензії на з бирання, заготівлею окремих видів відходів як вторинної сировини (згідно з перелікам и, які визначаються Кабінето м Міністрів України), операці ї у сфері поводження з небезп ечними відходами; заготівлю та утилізацію відпрацьовани х хімічних джерел струму.
Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни “Про ліцензування певн их видів господарської діяль ності” державний нагляд за д одержанням органами ліцензу вання вимог законодавства у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений ор ган з питань ліцензування шл яхом проведення планових та позапланових перевірок відп овідно до Закону України “Пр о основні засади державного нагляду (контролю) у сфері гос подарської діяльності”.
Спеціально уповноважений орган з питань ліцензування здійснює позапланові переві рки додержання органами ліце нзування вимог законодавств а у сфері ліцензування лише н а підставі надходження до нь ого в письмовій формі заяви (п овідомлення) про порушення в имог законодавства у сфері л іцензування, або з метою пере вірки виконання розпоряджен ь про усунення порушень орга ном ліцензування вимог закон одавства у сфері ліцензуванн я.
За результатами перевірки спеціально уповноважений ор ган з питань ліцензування пр отягом п'яти робочих днів з дн я закінчення перевірки склад ає акт у двох примірниках. Оди н примірник акта видається к ерівнику органу ліцензуванн я, діяльність якого перевіря лася, другий - зберігається сп еціально уповноваженим орга ном з питань ліцензування.
У разі виявлення порушень о рганом ліцензування законод авства у сфері ліцензування спеціально уповноважений ор ган з питань ліцензування не пізніше ніж за п'ять робочих д нів з дати складання акта пер евірки видає розпорядження п ро усунення органом ліцензув ання порушень законодавства у сфері ліцензування.
Орган ліцензування, який од ержав розпорядження про усун ення порушень законодавства у сфері ліцензування, зобов'я заний в установлений у розпо рядженні строк подати спеціа льно уповноваженому органу з питань ліцензування інформа цію про усунення виявлених п орушень.
Контроль за додержанням лі цензіатами ліцензійних умов здійснює орган ліцензування в межах своїх повноважень шл яхом проведення планових і п озапланових перевірок.
Планові перевірки дотрима ння ліцензіатом ліцензійних умов проводяться не частіше одного разу на рік.
За результатами перевірки орган ліцензування в останн ій день перевірки складає ак т у двох примірниках. Один при мірник видається керівнику ю ридичної особи або фізичній особі - підприємцю, який перев ірявся, другий - зберігається органом ліцензування.
Орган ліцензування не пізн іше п'яти робочих днів з дати с кладання акта перевірки пору шень ліцензійних умов видає розпорядження про усунення п орушень ліцензійних умов або приймає рішення про анулюва ння ліцензії.
Ліцензіат, який одержав роз порядження про усунення ним порушень ліцензійних умов, з обов'язаний в установлений у розпорядженні строк подати до органу ліцензування інфор мацію про усунення порушень.
Державні контролюючі орга ни та органи місцевого самов рядування у разі виявлення п орушень ліцензійних умов зоб ов'язані повідомити про ці по рушення орган ліцензування.
В стаття 21 цього ж Закону заз начено, що підставами для ану лювання ліцензії є: заява ліц ензіата про анулювання ліцен зії; акт про повторне порушен ня ліцензіатом ліцензійних у мов; рішення про скасування д ержавної реєстрації суб'єкта господарювання; нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи - пі дприємця; акт про виявлення н едостовірних відомостей у до кументах, поданих суб'єктом г осподарювання для одержання ліцензії; акт про встановлен ня факту передачі ліцензії а бо її копії іншій юридичній а бо фізичній особі для провад ження господарської діяльно сті; акт про невиконання розп орядження про усунення поруш ень ліцензійних умов; акт про неможливість ліцензіата заб езпечити виконання ліцензій них умов, встановлених для пе вного виду господарської дія льності; акт про відмову ліце нзіата в проведенні перевірк и органом ліцензування або с пеціально уповноваженим орг аном з питань ліцензування.
Орган ліцензування прийма є рішення про анулювання ліц ензії протягом десяти робочи х днів з дати встановлення пі дстав для анулювання ліцензі ї, яке вручається (надсилаєть ся) ліцензіату із зазначення м підстав анулювання не пізн іше трьох робочих днів з дати його прийняття.
Розгляд питань про анулюва ння ліцензії на підставі акт а про виявлення недостовірни х відомостей у документах, по даних суб'єктом господарюван ня для одержання ліцензії; ак та про встановлення факту пе редачі ліцензії іншій юридич ній або фізичній особі для пр овадження господарської дія льності; акта про невиконанн я розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов з дійснюється органом ліцензу вання з обов'язковим запроше нням ліцензіата або його пре дставників.
Рішення про анулювання ліц ензії набирає чинності через тридцять днів з дня його прий няття, крім рішень про анулюв ання ліцензій, прийнятих згі дно з поданою заявою ліцензі ата про анулювання ліцензії та в разі смерті ліцензіата (ф ізичної особи - підприємця), як і набирають чинності з дня їх прийняття.
У разі анулювання ліцензії на підставі акта про повторн е порушення ліцензіатом ліце нзійних умов, акта про виявле ння недостовірних відомосте й у документах, поданих суб'єк том господарювання для одерж ання ліцензії, акта про встан овлення факту передачі ліцен зії іншій юридичній або фізи чній особі для провадження г осподарської діяльності, акт а про невиконання розпорядже ння про усунення порушень лі цензійних умов суб'єкт госпо дарювання може одержати нову ліцензію на право проваджен ня цього виду господарської діяльності не раніше ніж чер ез рік з дати прийняття рішен ня органу ліцензування про а нулювання попередньої ліцен зії.
Рішення про анулювання ліц ензії може бути оскаржено у с удовому порядку.
В пункті 4 статті 5 Закону Укр аїни "Про основні засади держ авного нагляду (контролю) у сф ері господарської діяльност і" визначено, що органи держав ного нагляду (контролю) здійс нюють планові заходи з держа вного нагляду (контролю) за ум ови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу . Повідомлення повинно місти ти: дату початку та дату закін чення здійснення планового з аходу; найменування юридично ї особи або прізвище, ім'я та п о батькові фізичної особи - пі дприємця, щодо діяльності як их здійснюється захід; найме нування органу державного на гляду (контролю).
Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи те лефонограмою за рахунок кошт ів органу державного нагляду (контролю) або вручається осо бисто керівнику чи уповноваж еній особі суб'єкта господар ювання під розписку.
Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного наг ляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неод ержання повідомлення про зді йснення планового заходу.
Відповідно до п. 5 “Порядку к онтролю за додержанням Ліцен зійних умов провадження госп одарської діяльності зі здій снення операцій у сфері пово дження з небезпечними відход ами та збирання, заготівлі ок ремих видів відходів як втор инної сировини (за перелікам и, які визначаються Кабінето м Міністрів України)” затвер дженого наказом Державного к омітету України з питань рег уляторної політики та підпри ємництва, Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища України від 22 бере зня 2005 року № 21/104, що зареєстрова но в Міністерстві юстиції Ук раїни 6 квітня 2005 р. за № 368/10648, резу льтати перевірки ліцензіата оформлюються актом перевірк и. Акт перевірки додержання л іцензіатом Ліцензійних умов складається у двох примірни ках за встановленою формою (д одаток 3).
Один примірник акта переві рки видається керівнику (упо вноваженому представнику) лі цензіата (юридичної особи), лі цензіату (фізичній особі - суб 'єкту підприємницької діяльн ості), який перевірявся, други й зберігається в органі конт ролю, який здійснював переві рку.
Усі примірники акта підпис уються особами, які проводил и перевірку. Керівник ліценз іата (юридичної особи) або йог о уповноважений представник особисто засвідчує, що ознай омлений з актом перевірки і о тримав один примірник, стави ть свій підпис, дату та печатк у суб'єкта господарювання.
Ліцензіат (фізична особа - с уб'єкт підприємницької діяль ності) засвідчує, що ознайомл ений з актом перевірки і отри мав один примірник, ставить с вій підпис та дату.
Для філій та інших відокрем лених структурних підрозділ ів уповноважений представни к ліцензіата ставить свій пі дпис, дату та печатку (за наявн ості).
Порушення, викладені в акті перевірки, повинні мати поси лання на конкретні пункти, ро зділи, статті нормативно-пра вових актів. Довільне виклад ення або тлумачення вимог но рмативно-правових актів не д опускається.
У разі відмови ліцензіата п ідписати акт перевірки, комі сія робить відповідний запис у акті про те, що керівник ліц ензіата (юридичної особи) або його уповноважений представ ник, або ліцензіат (фізична ос оба - суб'єкт підприємницької діяльності) з актом ознайомл ений і від підпису відмовивс я.
Керівник ліцензіата або йо го уповноважений представни к має право під час складання акта перевірки дати письмов і пояснення та викласти заув аження щодо змісту акта та пр оведення перевірки. Поясненн я ліцензіата є невід'ємною ча стиною акта перевірки.
Датою складання акта перев ірки є дата підписання акта п еревірки головою, членами ко місії та керівником (заступн иком) ліцензіата.
У разі створення з боку ліце нзіата перешкод щодо проведе ння перевірки, уникнення від перевірки або відмови ліцен зіата в доступі комісії з пер евірки на свою територію, до б удівель, споруд та інших прим іщень, щодо ознайомлення з не обхідними документами орган контролю, який повинен був пр овести дану перевірку, протя гом трьох робочих днів з дати початку її проведення (зазна ченої у розпорядчому докумен ті на проведення перевірки) с кладає акт в двох примірника х про відмову ліцензіата в пр оведенні перевірки органом к онтролю.
У разі виявлення порушень Л іцензійних умов, орган контр олю не пізніше десяти робочи х днів з дати складання акта п еревірки додержання ліцензі атом Ліцензійних умов видає розпорядження про усунення п орушень Ліцензійних умов, як е надсилається ліцензіату з повідомленням про вручення, або орган ліцензування прийм ає рішення про анулювання лі цензії (додаток 4).
Розпорядження органу конт ролю про усунення порушень в имог Ліцензійних умов є обов 'язковим для виконання ліцен зіатом.
Інформація про виконання р озпорядження направляється у письмовій формі до органу к онтролю у термін, визначений у розпорядженні.
У разі невиконання ліцензі атом розпорядження про усуне ння порушень Ліцензійних умо в та/або ненадання ним у встан овлений термін інформації, п ередбаченої пунктом 5.8 Порядк у, орган контролю складає акт про невиконання розпоряджен ня про усунення порушень Ліц ензійних умов, який є підстав ою для анулювання ліцензії (д одатки 4 та 5).
Акт про невиконання розпор ядження про усунення порушен ь Ліцензійних умов також мож е бути складений за результа тами позапланової перевірки .
Підставами для анулювання ліцензії, зокрема, є:
неможливість ліцензіата з абезпечити виконання Ліценз ійних умов, встановлених для певного виду господарської діяльності.
Неможливість ліцензіатом забезпечити виконання Ліцен зійних умов, встановлених дл я певного виду господарської діяльності:
при провадженні господарс ької діяльності зі здійсненн я операцій у сфері поводженн я з небезпечними відходами є відсутність спеціально відв едених і відповідно обладнан их місць чи об'єктів для тимча сового зберігання небезпечн их відходів; герметичної тар и для тимчасового зберігання відходів I класу небезпеки чи спеціальної тари для тимчас ового зберігання відходів II і III класу небезпеки; вантажно-р озвантажувальних механізмі в відповідно до класу небезп еки відходів та їх агрегатно го стану; технічного обладна ння відповідно до технологіч ного регламенту здійснення п евного процесу;
при провадженні господарс ької діяльності із збирання, заготівлі окремих видів від ходів як вторинної сировини є відсутність окремої терито рії; відповідних складських приміщень, ваг, автоваг, ванта жопідйомного обладнання; при необхідності пресового обла днання і лабораторного облад нання для визначення вологос ті.
Орган контролю складає акт про неможливість ліцензіата забезпечити виконання Ліцен зійних умов для певного виду господарської діяльності на підставі акта перевірки дод ержання ліцензіатом Ліцензі йних умов, в якому зазначені в ідповідні порушення, у двох п римірниках.
Мінприроди приймає рішенн я про анулювання ліцензії пр отягом десяти робочих днів з дати встановлення підстав д ля анулювання ліцензії, яке в ручається (надсилається) ліц ензіату із зазначенням підст ав анулювання ліцензії не пі зніше трьох робочих днів з да ти його прийняття.
Рішення про анулювання ліц ензії надсилається ліцензіа ту з повідомленням про отрим ання особисто (під особистий підпис або рекомендованим л истом).
Повідомлення про анулюван ня ліцензії надсилається від повідним місцевим органам ви конавчої влади, органам Держ авної податкової адміністра ції України та територіальни м органам Мінприроди.
Рішення про анулювання ліц ензії реєструється у журналі обліку, сторінки якого повин ні бути пронумеровані, прошн уровані та скріплені печатко ю, в якому ставиться дата та пі дпис ліцензіата про отриманн я рішення про анулювання ліц ензії.
За результатами перевірок Мінприроди формується окрем ий пакет документів щодо кож ного ліцензіата, який зберіг ається в ліцензійній справі ліцензіата.
Розгляд питань про анулюва ння ліцензії на підставі акт а про встановлення факту неп одання в установлений строк повідомлення про зміну даних , зазначених у документах, що д одавалися до заяви про видач у ліцензії; акта про виявленн я недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єкто м господарювання для одержан ня ліцензії; акта про встанов лення факту передачі ліцензі ї іншій юридичній або фізичн ій особі для провадження гос подарської діяльності; акта про невиконання розпоряджен ня про усунення порушень Ліц ензійних умов здійснюється М інприроди з обов'язковим зап рошенням ліцензіата або його представників.
У разі неявки ліцензіата аб о його представників на розг ляд питання про анулювання л іцензії, у випадках, коли обов 'язковість присутності ліцен зіата передбачена законодав ством, розгляд питання здійс нюється без їх участі з обов'я зковою відміткою в протоколі номера документа, що підтвер джує направлення повідомлен ня ліцензіату.
Постановою Кабінету Мініс трів України № 502 від 21 травня 2009 р. “Про тимчасові обмеження щ одо здійснення заходів держа вного нагляду (контролю) у сфе рі господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року”, в редакції чинній на день вини кнення спірних правовідноси н, було зобов' язано органи і посадові особи, уповноважен і законами здійснювати держа вний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності: д о 31 грудня 2010 року: 1) тимчасово п рипинити проведення планови х перевірок суб'єктів господ арювання, крім перевірок суб 'єктів господарювання, що від повідно до затверджених Кабі нетом Міністрів України крит еріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарськ ої діяльності віднесені до с уб'єктів господарювання з ви соким ступенем ризику, та пла нових заходів державного наг ляду (контролю) за додержання м санітарного і податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєч асністю сплати до бюджетів, д ержавних цільових фондів под атків і зборів (обов'язкових п латежів); 2) установити обмежен ня щодо проведення позаплано вих перевірок суб'єктів госп одарювання, крім перевірок, щ о проводяться за зверненнями фізичних і юридичних осіб пр о порушення суб'єктом господ арювання вимог законодавств а або за поданням суб'єктом го сподарювання до відповідног о органу письмової заяви про проведення перевірки за йог о бажанням; 3) видавати суб'єкт ові господарювання припис пр о усунення протягом 30 діб вияв лених порушень, підготовлени й на підставі акта про провед ення перевірки, якщо інший ст рок не передбачено законом; 4) приймати рішення про застосу вання до суб'єктів господарю вання фінансових і адміністр ативних санкцій лише у разі н евиконання ними протягом 30 ді б від дня одержання приписів про усунення виявлених пору шень (крім порушень, що неможл иво усунути); 5) не застосовува ти санкції за порушення, які у сунуті на виконання припису.
Із копії ліцензії серії “АВ ” № “081455” (а.с. 11) вбачається, що ТО В “ПТВ” отримало вказану ліц ензію в Мінприроди України 09.0 3.2006 р. на здійснення господарсь ких операцій у сфері поводже ння з небезпечними відходами (збирання, перевезення, захор онення), строк дії цієї ліценз ії до 11 липня 2011 року. До ліцензі ї видано перелік виді небезп ечних відходів, на поводженн я з яким вона видана (а.с. 12).
Згідно копії наказу Мінпри роди № 172 від 22.04.2010 р. (а.с. 36 т.2), яким з атверджено План-графік перев ірок додержання ліцензійних умов провадження господарсь кої діяльності із здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами на ІІ квартал 2010 року (а.с. 37 т.2) слід ує, що відповідачем була запл анована перевірка позивача, а відповідно до наказу № 200 від 11.05.2010 р. та посвідчення про прав о планової перевірки ліцензі ата від 11.05.2010 р. № 12-п/10 для здійсне ння цієї перевірки було сфор мовано комісію в складі трьо х осіб, до якої входили праців ники Мінприроди: Єременко М .В. - голова комісії, Воро нін С.Б. - член комісії та гр омадський інспектор з охорон и довкілля - Шевченко Є.І. (за згодою).
Із копії поштового конверт а (а.с. 9) та копії листа Мінприро ди від 30.04.2010 р. № 1513/09/3-7 (а.с. 10) слідує, щ о відповідач повідомляв пози вача про проведення планової перевірки на відповідність додержання ліцензійних умов , встановлених для проводжен ня господарської діяльності із здійснення операцій у сфе рі поводження з небезпечними відходами, яка була запланов ана з 12 по 21 травня 2010 року. Однак відправлено цей лист були зг ідно відбитку штампу з Києва лише 06 травня 2010 року, тобто мен ше ніж за 10 днів до початку пер евірки. Коли саме отримано це й лист підприємством позивач а представник відповідача не повідомив в судовому засіда нні.
Згідно копії акту (т.2 а.с. 26 -32) п еревірки додержання ліцензі атом ТОВ “ПТВ” Ліцензійних у мов ліцензії серії “АВ” № “081455” , виданої відповідачем 06.04.2006 р. п озивачеві на провадження гос подарської діяльності у сфер і поводження з небезпечними відходами (збирання, перевез ення, зберігання небезпечних відходів згідно з переліком , зазначеним у ліцензії), перев іркою встановлено розміщенн я залишків невизначених відп рацьованих хімічних речовин на полігоні (розташований - Сумська область, м. Шостка, ву л. Гагаріна, 1, далі по тексту - п олігон), на якому позивач здій снює зберігання та знешкодже ння відходів розчинів кислот та основ (осад), місце складан ня небезпечних відходів не о бладнано для їх зберігання, т а не відповідність полігону вимогам СНиП 2.01.28-85 “Полигоны по обезвреживанию и захоро нению токсичных промышленн ых отходов. Основные положен ия по проектированию”, зокре ма щодо технічних характерис тик, що не допускає його викор истання для зберігання небез печних відходів. Крім того, що полігон не відгороджений на лежним чином. Відповідно до п ояснювальної записки до Гене рального плану зазначеного п олігону (2003 р.) граничний термін його експлуатації визначено (розрахунковий) на 25 років і по дальше його розширення не пе редбачено. Тобто, термін експ луатації полігону закінчивс я ще 17 липня 2007 року і подальше й ого використання не відповід ає вимогам чинного законодав ства.
Відповідачем не надано суд у копію пояснювальної записк и до Генерального плану полі гону, причини ненадання в суд овому засіданні представник відповідача не зміг пояснит и.
Цей акт не підписаний предс тавником позивача і в судово му засіданні представник Мін природи України не надав док азів того, коли саме ліцензіа т був ознайомлений з цим акто м та отримав його копію.
В цьому акті взагалі не зазн ачені які саме порушення бул о допущено ліцензіатом щодо ліцензійних умов та посиланн я на конкретні пункти, розділ и, статті нормативно-правови х актів.
В акті зазначається, що в хо ді перевірки встановлено сут тєву невідповідність поліго ну вимогам СНиП 2.01.28-85 “Полигоны по обезвреживанию и захорон ению токсичных промышленных отходов. Основные положения по проектированию” М.1985, зокре ма визначеним п.3 (технічні хар актеристики), що не допускає й ого використання для зберіга ння небезпечних відходів (за фіксовано також фотоматеріа лами).
Однак в самому акті не відоб ражено ніяких додатків до нь ого і відповідач жодного раз у не згадав за ці фотоматеріа ли і не надав їх суду.
Запису про те, що керівник л іцензіата ознайомлений, але відмовився підписати акт пер евірки не має.
Таким чином, під час перевір ки та складання акту перевір ки не дотримані відповідачем вимог щодо забезпечення пра ва керівника ліцензіата або його уповноваженого предст авника під час складання акт а перевірки дати письмові по яснення та викласти зауважен ня щодо змісту акта та провед ення перевірки, які б мали бут и невід'ємною частиною акта п еревірки.
Оскільки датою складання а кта перевірки є дата підписа ння акта перевірки головою, ч ленами комісії та керівником (заступником) ліцензіата, то н емає можливості стверджуват и про те, що такий акт є складе ним відповідно до вимог зако нодавства, тобто має доказов ий характер.
Крім того, СНиП 2.01.28-85 “Полигон ы по обезвреживанию и захоро нению токсичных промышленны х отходов. Основные положени я по проектированию” М.1985 має з міст, який складається з вось ми розділів: “1. Общие положени я; 2. Розмещение полигонов; 3. Пла нировочные и конструктивные требования; 4. Мощность полиго на; 5. Обезвреживание токсичны х промышленных отходов; 6. Захо ронение токсичных отходов; 7. М еханизация технологических процессов; 8. Санитарно-защитн ые зоны полигонов и контроль за состоянием окружающей ср еды.” та має два додатки: “1. Пер ечень групп отходов и методо в их переработки; 2. Противофил ьтрационные экраны и их прим енение на участках захоронен ия токсичных промышленных от ходов.” Зазначеного в акті пе ревірки п. 3 (технічні характер истики) взагалі не існує.
Із копії акту про неможливі сть ТОВ “ПТВ” забезпечити ви конання ліцензійних умов про вадження господарської діял ьності у сфері поводження з н ебезпечними відходами (т.2 а.с. 38-40) слідує, що встановлено дві підстави для складання тако го висновку і однією з причин неможливості позивача забез печити виконання ліцензійни х умов є суттєва невідповідн ість полігону вимогам СНиП 2.01 .28-85 “Полигоны по обезвреживан ию и захоронению токсичных п ромышленных отходов. Основны е положения по проектировани ю” М.1985, зокрема щодо технічних характеристик (п.3), що не допус кає його використання для зб ерігання небезпечних відход ів. Іншою причиною названо ту обставину, що згідно з поясню вальною запискою до Генераль ного плану зазначеного поліг ону (2003 р.) граничний (розрахунк овий) термін його експлуатац ії визначено на 25 років і пода льше його розширення не пере дбачено. Термін експлуатації полігону вийшов ще 17 липня 2007 р оку.
Цей акт також не містить нео бхідного підпису про ознайом лення з ним та отримання його примірника керівника або уп овноваженої особи ТОВ “ПТВ”. Не зазначено в йому і про те, щ о керівник ліцензіата ознайо млений, але відмовився підпи сати цей акт.
Як і в акті перевірки додерж ання ліцензіатом ТОВ “ПТВ” Л іцензійних умов ліцензії сер ії “АВ” № “081455” так і в акті про н еможливість ТОВ “ПТВ” забезп ечити виконання ліцензійних умов провадження господарсь кої діяльності у сфері повод ження з небезпечними відхода ми не вказано будь-якої дати ф актичного їх написання.
Із копії протоколу засідан ня Ліцензійної комісії Мінпр ироди № 04/10 від 25 травня 2010 року (а .с. 41-44 т.2) вбачається, що підстав ою для анулювання ліцензії с ерії “АВ” № “081455” ТОВ “ПТВ” бул и акт планової перевірки з 13 п о 21 травня 2010 р. додержання ліце нзійних умов та акт про немож ливість забезпечити виконан ня ліцензійних умов ТОВ “ПТВ ” провадження господарської діяльності у сфері поводжен ня з небезпечними відходами.
В наказі Мінприроди № 232 від 0 4.06.2010 р. “Щодо видачі та анулюван ня ліцензій” (т.2 а.с. 33-34) зазначе но: “анулювати ліцензію ТОВ “ Переробка технічних відході в” (ліцензій АВ № 081455, видана 06.04.2006 р.) на підставі акта про немож ливість ліцензіата забезпеч ити виконання ліцензійних ум ов”.
В своєму листі від 08.06.2010 р. № 2092/06/ 3-7 “Щодо анулювання ліцензії” (а.с. 16 т.1) Мінприроди зазначає, щ о ліцензію позивача серії “А В” № “081455” на провадження госпо дарської діяльності у сфері поводження з небезпечними ві дходами анулювало, підствою для анулювання ліцензії, за р езультатами розгляду акту пл анової перевірки (акт від 21.05.2010 р.) стала неможливість ліценз іата забезпечити виконання л іцензійних умов провадження ліцензійної діяльності із з дійснення операцій у сфері п оводження з небезпечними від ходами.
Додатком до цього листа заз начено копію наказу № 232 від 04.06.2 010 р. “Щодо видачі та анулюванн я ліцензій” на 2 аркушах в 1 екз емплярі.
Однак копією акту розкритт я поштового відправлення в д ень отримання листа Мінприро ди від 08.06.2010 р. № 2092/06/3-7 “Щодо анулюв ання ліцензії” - 18.06.2010 р. і копі єю поштового конверта (а.с. 18, 17 т .1), а також поясненнями предст авників позивача в судовому засіданні, підтверджується в ідсутність в поштовому відпр авленні відповідача додатку до свого листа від 08.06.2010 р. № 2092/06/3-7 “ Щодо анулювання ліцензії” - наказу № 232 від 04.06.2010 р. “Щодо вида чі та анулювання ліцензій” н а 2 аркушах в 1 екземплярі. Кері вник підприємства позивача 1 8.06.2010 р. звертався письмово (т.1 а.с . 18-а копія листа) з клопотанням надати копію наказу № 232 від 04.06. 2010 р. “Щодо видачі та анулюванн я ліцензій” та направляв коп ію вищевказаного акту розкри ття поштового відправлення. Однак, як пояснили представн ики позивача в судовому засі данні, відповіді отримано не було й до цього часу.
На спростування цих обстав ин представник відповідача ж одних доказів в судовому зас іданні не надав.
Згідно копії акту прийманн я в експлуатацію державною п риймальною комісією заверше ного будівництвом об' єкту ( т. 1 а.с. 28-34) полігон золовидаленн я та захоронення не утилізов аних відходів був введений в експлуатацію 17.07.1982 року.
Копіями висновку Сумської обласної санітарно-епідеміо логічної станції від 03.02.2010 р. № 02- 1/7 та № 02-1/2, акту перевірки дотри мання санітарного законодав ства від 26.01.2010 р. протоколу № 2 екс пертного підрозділу Сумсько ї обласної СЕС (т.1 а.с. 37-42) підтве рджується можливість подаль шої експлуатації полігону, щ о користується позивач, для п одальшої експлуатації для за хоронення відходів оскільки відповідає вимогам діючого санітарного законодавства У країни. Також Сумською облас ною СЕС було погоджено “Реєс трова картка об' єктів утвор ення, оброблення та утилізац ії відходів ТОВ “ТПВ”.
Копіями висновку державно ї екологічної експертизи щод о проекту організації робіт на полігоні золовидалення та захоронення неутилізуємих в ідходів ІІІ-ІV класу (т.1 а.с. 43-44), е кологічного висновку (т.1 а.с. 73, 74) і висновку на проект будівн ицтва № 285 від 20.11.2003 р. (т.1 а.с. 45-47) підт верджується можливість орга нізації робіт на полігоні, по тужність якого становить 100 000 тонн. Максимальне розрахунко ве навантаження на полігон с кладає 4000 тонн на рік.
11.11.2009 р. відповідачем, згідно к опії (т.1 а.с. 58), було надано позив ачеві дозвіл № 5911000000-63 на викиди з абруднюючих речовин в атмосф ерне повітря стаціонарними д жерелами терміном на 10 років, тобто до 11.11.2019 року.
Державним управлінням охо рони навколишнього природно го середовища в Сумській обл асті Міністерства охорони на вколишнього природного сере довища України було надано Т ОВ “ПТВ” дозвіл № 1 від 25.03.2009 р. на розміщення відходів на полі гоні та наведений перелік і к ількість дозволених до розмі щення відходів на рік, яка по в сім зазначеним п' яти показн икам (два 3 класу небезпеки і 3 4 класу) становить не менше 650 то нн на рік. (копія т. 1 а.с. 62-63).
Згідно копій актів перевір ок Мінприроди України та йог о органів (в тому числі і за уч асті державного інспектора У країни з охорони навколишньо го природного середовища С .Б. Вороніна, т.1 а.с. 223-250) перевір ки позивача здійснювалися в 2008 р. та 2009 р., однак підстав для ви сновку про неможливість ліце нзіата виконувати ліцензійн і умови провадження господа рської діяльності у сфері по водження з небезпечними відх одами жодного разу виявлено не було. Всі виявлені під час т их перевірок недоліки були в казані в приписах, які позива чем були виконані.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції У країни, органи державної вла ди та органи місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.
На підставі встановлених в судовому засіданні обставин суд вважає, що відповідач при прийнятті оскаржуваного ріш ення щодо анулювання ліцензі ї позивача припустився поруш ень діючого законодавства, я кі викладені вище, та неповно встановив всі фактичні обст авини, а тому немає жодних під став вважати прийняте відпов ідачем рішення про анулюванн я ліцензії позивача таким, що ґрунтується на законі і позо в повинен бути задоволений.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 К АС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний по зов товариства з обмеженою в ідповідальністю "Переробка т ехнічних відходів" до Мініст ерства охорони навколишньог о природного середовища Укра їни про скасування наказу - задовольнити.
Скасувати наказ Міністерс тва охорони навколишнього пр иродного середовища України № 232 від 04 червня 2010 року “Щодо ви дачі та анулювання ліцензій” в частині анулювання ліценз ії серії "АВ" № "081455", виданої това риству з обмеженою відповіда льністю “Переробка технічни х відходів” 04 квітня 2006 року Мі ністерством охорони навколи шнього природного середовищ а України.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь товар иства з обмеженою відповідал ьністю “Переробка технічних відходів” 3 грн. 40 коп. в рахуно к повернення судового збору.
Постанова може бути оскар жена до Харківського апеляці йного адміністративного суд у через Сумський окружний ад міністративний суд шляхом по дачі апеляційної скарги на п останову суду протягом десят и днів з дня отримання к опії повного тексту постанов и.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після закінчення апеляці йного розгляду справи.
Суддя (підпис) М.М. Шаповал
Судді (підпис) С. М. Гелета
(підпис) І . Г. Шевченко
З оригіналом згідно
Суддя М.М. Шаповал
Повний текст постано ви виготовлено 27 грудня 2010 року .
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2010 |
Оприлюднено | 11.02.2011 |
Номер документу | 13697793 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні