Постанова
від 15.07.2009 по справі 2-а-2241/09
СОЛОМ'ЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 2-а-2241/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2009 року Солом' янс ький районний суд м. Києва в ск ладі: головуючого судді - Сіта йло Л.Г. при секретарі - Кравчу к О.Т. розглянувши у відкритом у судовому засіданні в м. Києв і справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фо нду України у Солом' янськом у районі м. Києва про поновлен ня пропущеного строку для зв ернення до суду та зобов' яз ання суб' єкта владних повно важень нарахувати несплачен у державну соціальну допомог у як дитині війни, -

ВСТАНОВИВ:

03 червня 2009 року позивач зв ернувся до суду з позовною за явою про відновлення пропуще ного строку для звернення до суду за захистом його поруше них прав за період з 01.01.2006 року п о теперішній час, визнання пр отиправною відмову в нарахув анні несплаченої державної с оціальної допомоги з 01.01.2006 року по теперішній час, зобов' яз ання протягом п' яти календа рних днів, з дня набрання судо вим рішенням чинності, нарах увати їй до виплати у повному обсязі недоплачену, як дитин і війни, щомісячну державну с оціальну 30 % надбавку з 01.01.2006 року по 31.12.2008 року з врахуванням інд ексу інфляції в розмірі 5 112, 25 гр н.

Обгрунтовуючи вимоги зазн ачила, що вона має статус "Дити на війни" та має право на пільг и, передбачені цим Законом Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни". Відповідно до но рм статті 6 вищезазначеного З акону вона має право на отрим ання щомісячної доплати до п енсії у розмірі 30 % мінімально ї пенсії за віком. Також зазна чила, що бездіяльність відпо відача грубо порушила її зак онні права, позбавила права о тримувати щомісячну доплату до пенсії в належному розмір і, що свідчить про нехтування правами громадян з боку відп овідача.

В судовому засіданні позив ач позов підтримав в повному обсязі та просив задовольни ти.

Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся та надав до суду заяву про м ожливість розгляду справи у його відсутність.

Заслухавши пояснення пози вача, дослідивши матеріали т а вивчивши письмові докази, с уд приходить до висновку про часткове задоволення позову , виходячи з наступного.

Позивач, ІНФОРМАЦІЯ_1, зн аходиться на обліку в Управл інні Пенсійного фонду Україн и в м. Києві Солом' янського р айону та отримує пенсію за ві ком.

На момент звернення позива ча до суду нарахування позив ачу доплати до пенсії в сумі 30 % від мінімальної пенсії за ві ком відповідачем не здійснен о.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади, їх посадові особи зо бов' язані діяти лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та законами України .

Згідно з ч. 1, 2 статті 8 КАС Укра їни суд, при вирішенні справи , керується принципом верхов енства права, відповідно до я кого зокрема людина, її права та свободи визнаються найви щими цінностями та визначают ь зміст і спрямованість діял ьності держави. Суд застосов ує принцип верховенства прав а з урахуванням судової прак тики Європейського Суду з пи тань захисту прав людини.

Статтею 1 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" передбачено, що дитиною в ійни є особа, яка є громадянин ом України та якій на час закі нчення (2 вересня 1945 року) Друго ї світової війни було менше 18 років.

Відповідно до посвідчення № НОМЕР_1 від 05.08.1991 року пози вач має статус дитини війни т а має право на отримання піль г та соціальних гарантій, пер едбачених Законом України "П ро соціальний захист дітей в ійни", в тому числі й право на п ідвищення пенсії на 30 % мініма льної пенсії за віком, як пере дбачено статтею 6 зазначеног о Закону.

Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.

Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни.

Разом з тим, згідно зі ст. 7 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" фінансов е забезпечення державних соц іальних гарантій здійснюєть ся за рахунок Державного бюд жету України, а не за рахунок б юджету Пенсійного фонду Укра їни. За умови відсутності у де ржавному бюджеті коштів на в иплату щомісячних надбавок д ітям війни це створює ситуац ію правової невизначеності с тосовно джерела коштів, з яки х має виплачуватися зазначен а надбавка.

Суд вважає необхідним зазн ачити, що посилання органами державної влади на відсутні сть коштів, як на причину неви конання своїх зобов' язань, судом не приймається до уваг и, оскільки реалізація особо ю права, яке пов' язане з отри манням бюджетних коштів і ба зується на спеціальних та чи нних на час виникнення спірн их правовідносин нормативно -правових актів національног о законодавства, не може бути поставлено у залежність від бюджетних асигнувань, відсу тність яких не може бути підс тавою для порушення прав гро мадян на соціальний захист, в тому числі й на отримання над бавки до пенсії, яка прямо пер едбачена законом.

Відповідно до статті 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" (в редакції ві д 09.07.2007) дітям війни пенсії або щ омісячне довічне грошове утр имання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищуються н а 30 відсотків мінімальної пен сії за віком.

Пунктом 17 статті 77 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» зупинено на 20 06 рік дію статті 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни».

Законом України від 19 січня 2006 року № 3367-ІV внесені зміни до З акону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік», відп овідно до яких виключено пун кт 17 статті 77, а стаття 110 викладе на в Іншій редакції. Зокрема в становлено, що пільги дітям в ійни, передбачені абзацом сь омим статті 5 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», запроваджуються з 01 сі чня 2006 року, а статтею 6, - у 2006 році поетапно, за результатами ви конання бюджету у першому пі вріччі, у порядку, визначеном у Кабінетом Міністрів Україн и за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з пит ань бюджету.

Оскільки, Кабінет Міністрі в України в 2006 році не визначив порядку виплати надбавки до пенсії дітям війни, за таких о бставин суд вважає, що вимоги позивача, про проведення вип лат та нарахувань 30 % надбавки , як дитині війни за 2006 рік задо воленню не підлягають.

Законом України від 19.12.2006 рок у за № 489-V « Про Державний бюдже т України на

2007 рік», зокрема п.12 ст. 71 було з упинено на 2007 рік дію ст. 6 Закон у про соціальний захист діте й війни та статтею 111 установл ено, що у 2007 році підвищення до пенсії відповідно до статті 6 Закону, виплачується особам , які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту») у розмірі 50 % від розміру надбавки, встановле ної для учасників війни.

Разом з тим, рішенням Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007 року № 6-рн/2007 (справа про с оціальні гарантії громадян) визнані неконституційними п оложення пункту 12 статті 71 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» щодо т акого зупинення дії статті 6 З акону.

Відповідно до частини друг ої статті 152 Конституції Украї ни закони, інші правові акти а бо їх окремі положення, що виз нані неконституційними втра чають чинність з дня ухвален ня Конституційним Судом Укра їни рішення про їх неконстит уційність.

Таким чином, суд вважає, що п раво позивача на проведення відповідної виплати, як дити ні війни в розмірі 30 % за 2007 рік м ає право з 19 липня 2007 року відпо відно до вимог статті 6 Закону , тобто з моменту прийняття рі шення Конституційного Суду У країни за № 6-рн/2007.

Подібні відносини склалис я і в 2008 році, оскільки зміни до статті 6 Закону, що внесені пу нктом 41 розділу 2 Закону Украї ни від 28.12.2007 року «Про Державний бюджет України на

2008 рік» та про винесення змін до деяких законодавчих акті в України» визнані неконстит уційними рішенням Конституц ійного Суду України 22.05.2008 року з а № 10-пр/2008.

Згідно з п.5.4 Рішення Констит уційного Суду України від 22.05.20 08 року № 10-рп/2008, Конституція Укр аїни у статті 92 визначила сфер и, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно з аконом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим докум ентом держави. Через своє спе ціальне призначення цей зако н не повинен регулювати відн осини в інших сферах суспіль ного життя. Нормами Закону Ук раїни „Про Державний бюджет" не можливо вносити доповнен ня до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскі льки з об' єктивних причин ц е створює протиріччя у закон одавстві, і як наслідок - скасу вання та обмеження прав і сво бод людини і громадянина.

У разі необхідності зупине ння дії законів, внесення до н их змін і доповнень, визнання їх не чинними мають використ овуватися окремі закони.

Так, вищевказаним рішенням Конституційного Суду Україн и, визнано таким, що відповіда ють Конституції України(є ко нституційними), положення пі дпунктів 1-6 пункту 19 розділу II « Внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 року № 107-VI.

Рішенням Конституційного Суду України визнано такими, що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними), положення пунктів 36-100 ро зділу II «Внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и» та Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и».

Правовідносини, що виникаю ть у процесі реалізації прав а на отримання надбавки до пе нсії основані на принципі юр идичної визначеності. Зазнач ений принцип не дозволяє дер жаві посилатися на відсутніс ть певного нормативного акта , який визначає механізм реал ізації прав та свобод громад ян, закріплених у конституці йних та інших актах.

Відповідно до статті 22 Конс титуції України конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.

Як зазначено у Рішенні Конс титуційного Суду України від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 зміст пр ав і свобод людини - це умови і засоби, які визначають матер іальні та духовні можливості людини, необхідні для задово лення потреб її існування і р озвитку. Обсяг прав людини - це кількісні показники відпові дних можливостей, які характ еризують його множинність, в еличину, інтенсивність і сту пінь прояву та виражені у пев них одиницях виміру.

Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб' єктів, роз міру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-як их інших кількісно вимірюван их показників використання п рав і свобод, тобто їх кількіс ної характеристики.

Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, вона наділена державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.

Наділивши дітей війни зазн аченою соціальною гарантією , держава таким чином взяла на себе публічне зобов' язання забезпечити належний матері альний рівень осіб, які є діть ми війни, тобто, між позивачем і державою встановлено певн ий правовий зв' язок у визна ченій сфері життєдіяльності , який характеризується наяв ністю зобов' язання держави забезпечити соціальний захи ст дітей війни.

Частиною 3 ст. 46 Конституції У країни встановлено, що пенсі ї, інші види соціальних випла т та допомоги, що є основним дж ерелом існування, мають забе зпечувати рівень життя, не ни жчий від прожиткового мініму му, встановленого законом. Ін шими словами, пенсії та інші в иди соціальних виплат що є єд иним джерелом існування не м ожуть бути нижче від прожитк ового мінімуму, який встанов люється законом.

Статтею 2 Закону України "Пр о прожитковий мінімум" визна чено, що прожитковий мінімум застосовується зокрема для: встановлення розмірів мінім альної заробітної плати та м інімальної пенсії за віком, в изначення розмірів соціальн ої допомоги, допомоги сім' я м з дітьми, допомоги по безроб іттю, а також стипендій та інш их соціальних виплат виходяч и з вимог Конституції Україн и та законів України; формува ння Державного бюджету Украї ни та місцевих бюджетів.

Відповідно до частини 1 стат ті 28 Закону України "Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування" мінімаль ний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жі нок -20 років страхового стажу встановлюється у розмірі про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність , визначеного законом. При цьо му частиною 3 статті 28 Закону У країни "Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування" передбачено, що мінім альний розмір пенсії за віко м, встановлений абзацом 1 част ини 1 цієї статті, застосовуєт ься виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Враховуючи викладене, в кон тексті положень ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" (в редакції від 09.0 7.2007) та ч. 1 ст. 28 Закону України "Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування", с уд приходить до висновку про застосування для визначення розміру щомісячної доплати до мінімальної пенсії за вік ом розмір прожиткового мінім уму, оскільки в даному випадк у мінімальний розмір пенсії за віком використовується ли ше, як коефіцієнт для визначе ння розміру щомісячної допла ти до пенсії, що на думку суду, не суперечить вимогам части ни 3 статті 28 Закону України "Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування".

Поряд з цим, частина 1 статті 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" Законо м України "Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України" від 28.12.2007 ви кладена в новій редакції: діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, виплачується пі двищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Відповідно до пункту 2 Прикі нцевих положень Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України" розділ II цього За кону, яким, зокрема, внесено зм іни до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни", набирає чинності з 01.01.2008.

За таких обставин, надбавка , передбачена ст. 6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни" (в редакції від 9 лип ня 2007 року), підлягала виплаті у період з 22.05.2008 року до 31.12.2008 року, т обто з моменту прийняття ріш ення Конституційним Судом Ук раїни за № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року

Згідно з ч. 3 ст. 2 КАС України у справах про оскарження ріше нь, дій чи бездіяльності суб' єктів владних повноважень ад міністративні суди перевіря ють, чи прийняті (вчинені) вони : 1) на підставі, у межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України; 2) з використанням пов новаження з метою, з якою це по вноваження надано; 3) обгрунто вано, тобто з урахуванням усі х обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчине ння дії); 4) безсторонньо (неупе реджено); 5) добросовісно: 6) розс удливо; 7) з дотриманням принци пу рівності перед законом, за побігаючи несправедливій ди скримінації; 8) пропорційно, зо крема з дотриманням необхідн ого балансу між будь-якими не сприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осо би і цілями, на досягнення яки х спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття р ішення; 10) своєчасно, тобто про тягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1, 2 статті 71 КА С України кожна сторона пови нна довести ті обставини, на я ких грунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, в становлених статтею 72 цього К одексу. В адміністративних с правах про визнання протипра вними рішень, дій чи бездіяль ності суб' єкта владних повн оважень обов' язок щодо дока зування правомірності рішен ня, дії чи бездіяльності покл адається на відповідача, якщ о він заперечує проти адміні стративного позову.

Разом з тим, відповідно до в имог статті 99 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни адміністративний позов м оже бути подано в межах строк у звернення до адміністратив ного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законам и.

Для звернення до адміністр ативного суду за захистом пр ав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк , який, якщо не встановлено інш е, обчислюється з дня, коли осо ба дізналася або повинна бул а дізнатися про порушення св оїх прав, свобод чи інтересів .

Як вбачається з матеріалів справи позивач звернулась д о суду 03 червня 2009 року.

Згідно з ч. 1 ст. 100 КАС України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задо воленні адміністративного п озову за умови, якщо на цьому н аполягає одна із сторін.

В судовому засіданні позив ачка посилалася на те, що про п орушення своїх прав вона діз налася в 2008 році, оскільки не зн ала, що має право на дану надба вку, перешкод на звернення до суду у неї не було. Будь-яких д оказів в підтвердження поваж ності причини пропущення річ ного строку на звернення до с уду з даним позовом, встановл еної ст. 99 КАС України, позивач кою не надано.

За таких обставин, суд прихо дить до висновку, що позиваче м пропущено сірок звернення до адміністративного суду що до вимог про зобов' язання п ерерахувати та виплатити пен сію з врахуванням доплати в р озмірі 30 % мінімальної пенсії за віком відповідно до статт і 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" за пер іод з 1 січня 2006 року до 03 червня 2008 року.

Вимога позивача щодо зобов ' язання відповідача на прот язі 5 календарних днів, з дня н абрання судовим рішенням чин ності, нарахувати до виплати та виплати у повному обсязі н едоплачену їй як дитині війн и щомісячну державну соціаль ну 30 % набавку, з урахуванням ін дексу інфляції є необгрунтов аною, виходячи з наступного.

Згідно з ч.6 п.3 Постанови Кабі нету Міністрів України «Про затвердження Порядку провед ення індексації грошових дох одів населення» до об' єктів індексації, визначених у пун кті 2, не відносяться, зокрема: соціальні виплати, які визна чають залежно від прожитково го мінімуму (надбавки та інші доплати до пенсії, які визнач аються залежно від прожитков ого мінімуму.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку пр о часткове задоволення позов у в частині нарахування та ви плати позивачу надбавки, пер едбаченої ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», за період часу з 03 чер вня 2008 року по 31 грудня 2008 року, за виключенням виплат здійснен их Управлінням пенсійного фо нду України в Солом' янськом у районі м. Києва за 2008 рік.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншо ю стороною був орган місцево го самоврядування, його поса дова чи службова особа).

Керуючись ст. ст. 19, 22, 46 Констит уції України, Законом Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Законом України «П ро прожитковий мінімум», Ріш енням Конституційного Суду У країни від 22.05.2008 року № 10-рп/2008, Пос тановою Кабінету Міністрів У країни «Про затвердження Пор ядку проведення індексації г рошових доходів населення» в ід 17.07.2003 року № 1078, Законом Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня», ст. ст. 9, 94, 97. 100, 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов ОСОБА_1 до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни у Солом' янському районі м. Києва про поновлення пропу щеного строку для звернення до суду та зобов' язання суб ' єкта владних повноважень н арахувати несплачену держав ну соціальну допомогу як дит ині війни задовольнити частк ово.

Визнати неправомірними ді ї Управління пенсійного фонд у України в Солом' янському районі м. Києва щодо відмови в нарахуванні несплаченої О СОБА_1 державної соціальної допомоги.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Со лом' янському районі м. Києв а нарахувати та виплатити О СОБА_1 надбавку, передбачен у ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» у розмірі 30 % мінімальної пенс ії за віком, виходячи з розрах унку прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, визначеного Законом України "Про загальнообов' язкове пенсійне страхування " за період часу з 03 червня 2008 рок у по 31 грудня 2008 року, за виключе нням виплат здійснених Голов ним Управлінням Пенсійного ф онду України в Солом' янсько му районі м. Києва за 2008 рік.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судові витрати у сумі - 3, 40 г рн.

В іншій частині позову відм овити.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез районний суд протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я, яка подається протягом дес яти днів з дня проголошення п останови.

СудСолом'янський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.07.2009
Оприлюднено21.02.2011
Номер документу13837960
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2241/09

Ухвала від 02.09.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Буренкова К. О.

Ухвала від 12.08.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Буренкова К. О.

Ухвала від 19.08.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Буренкова К. О.

Постанова від 15.07.2009

Адміністративне

Солом'янський районний суд міста Києва

Сітайло Л.Г.

Постанова від 25.12.2009

Адміністративне

Приморський районний суд м.Одеси

Гандзій Наталія Вікторівна

Ухвала від 29.12.2009

Адміністративне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Литвиненко Ірина Вікторівна

Постанова від 29.12.2009

Адміністративне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Бєлостоцька Олена Василівна

Постанова від 18.12.2009

Адміністративне

Слов’яносербський районний суд Луганської області

Кобзій Тетяна Іванівна

Постанова від 23.11.2009

Адміністративне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Роман Володимирович

Постанова від 04.11.2009

Адміністративне

Борщівський районний суд Тернопільської області

Чир Павло Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні