5005/1076/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09.03.11р.
Справа № 5005/1076/2011
За позовом Прокурора Дніпровського району міста Дніпродзержинська Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпродзержинської міської ради, м. Дніпродзержинськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександр-2000", м. Дніпродзержинськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Чередко А.Є.
Представники:
Від прокурора: Кутузова В.О. посв. № 187 від 28.12.2007р.
Від позивача: Тертишна О.О. - дов. №42-мр від 24.01.2011р.
Від відповідача: Ведибура Ф.С. - дов. б/н від 05.02.2011р.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Дніпродзержинської міської ради з позовом до відповідача та з урахуванням заяви про зміну підстав позову від 11.02.2011р. просить суд внести зміни у п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 21.10.2003р. № 01125, укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Олександр-2000", виклавши його в наступній редакції: "п. 3.1. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим Кодексом України, на підставі довідки про визначення грошової оцінки земельної ділянки, виконаної Дніпродзержинським міським управлінням земельних ресурсів, на рахунок місцевого бюджету".
Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що відповідач безпідставно відмовився внести зміни до договору оренди укладеного між сторонами, оскільки зміна умов договору викликана зміною розміру орендної плати за землю, встановленої ст. 21 Закону України „Про оренду землі”, а також набранням чинності Податковим кодексом України, що є підставою для зміни умов договору в судовому порядку згідно з ст. 188 ГК України, ст. 652 ЦК України.
Позивач підтримує позовні вимоги прокурора у повному обсягу.
Відповідач позов не визнає з тих підстав, що підстави для зміни умов договору оренди відсутні, оскільки позивач не звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, а чинне законодавство України не встановлює обов'язку орендаря на внесення змін до договору оренди у випадку законодавчої зміни розміру орендної плати за землю після укладення договору оренди землі. Також, відповідач зазначає, що ч. 4, 5 ст. 21 Закону України „Про оренду землі”, як і Закон України „Про плату за землю” втратили чинність, а набрання чинності Податковим Кодексом України не є підставою для внесення змін до договору оренди землі відповідно до ст.ст. 651, 652 ЦК України.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
21.10.03 між Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмежено відповідальністю «Олександр - 2000»(орендар) укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення загальною площею 0, 2347 га, яка розташована за адресою: м. Дніпродзержинськ, проспект Перемоги, 14 для фактичного розміщення об'єкту торгівлі,об'єкту харчування, об'єкту побутового обслуговування населення (надалі Договір). Категорія земельної ділянки: землі роздрібної торгівлі та комерційних послуг (1.11.3). Договір зареєстровано 20.11.03р за № 01125, укладено на термін до 01.10.13р. (п. 2.1.).
Однією з істотних умов цього договору є обов'язок орендаря (відповідача) сплачувати на користь орендодавця (позивача) плату за користування земельною ділянкою в розмірі 11805,88 грн./рік, що складає 1,1 земельного податку (п.3.1 Договору).
Розрахунок орендної плати було здійснено відповідно до вимог Закону України «Про оренду землі»в редакції станом на той час. Відповідно до вказаного Закону орендна плата за користування земельними ділянками, які знаходяться в державній і комунальній власності, не може бути менша ніж розмір земельного податку, який встановлений Законом України «Про плату за землю».
Законом України від 03.06.08р. № 309-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», а саме було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою, для земель несільськогосподарського призначення, трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України „Про плату за землю”.
Відповідно до прикінцевих положень Закону України № 309-VІ від 03.06.2008 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", зазначений Закон набирає чинності з дня його опублікування (04.06.2008р.) та застосовується з дня втрати чинності відповідними положеннями розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Отже, умови спірного договору оренди в частині визначення розміру орендної плати перестали відповідати вимогам ст. 21 Закону України «Про оренду землі»(в новій редакції), внаслідок чого Управлінням земельних відносин Дніпродзержинської міської ради направлявся на адресу відповідача лист від 27.10.2009р. за № 616 з пропозицією з'явитися до Управління для вирішення питань щодо підписання додаткової угоди до Договору, що підтверджується наданим позивачем реєстром поштових відправлень.
Відповіді відповідача щодо зміни умов договору не надходило та відповідну додаткову угоду не підписано (доказів не надано).
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Податковим кодексом України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Так, на даний час, у зв'язку з прийняттям 02.12.2010 року Податкового кодексу України, який вступив в дію 01.01.2011 року, Закон України «Про плату за землю»втратив чинність.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України»внесені зміни до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», а саме у частині другій слова «до Закону України «Про плату за землю» замінено словами «до Податкового кодексу України, а частину четверту , п'яту і сьому виключено (цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України).
Згідно до ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Розмір орендної плати не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти, електричні підстанції, електричні мережі - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно до ст. 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди земельної ділянки, який укладається сторонами - орендодавцем та орендарем.
З метою приведення договорів оренди земельних ділянок у відповідність до вимог чинного законодавства, Дніпродзержинською міською радою було прийнято рішення від 28.01.2011р. № 60-04/УІ «Про внесення змін до договорів оренди землі», яким вирішено застосувати ставку орендної плати на рівні трикратного розміру земельного податку під час укладання додаткових угод до договорів оренди землі, розмір орендної плати в яких не відповідає вимогам статті 288 Податкового кодексу України.
Дане рішення, на теперішній час, є чинним та обов'язковим до виконання всіма суб'єктами господарювання на території м. Дніпродзержинська згідно з ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Також, састиною третьою ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади АР Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору має відповідати цьому акту (ст. 648 ЦК України).
Частинами 1, 2 статті 632 ЦК України передбачено, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної виконавчої влади або місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках, і на умовах, встановлених договором або законом.
Як встановлено статтями 759 та 762 ЦК України, законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди), і договором або законом можуть бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Відповідно до ст. 792 ЦК України, відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Про це зазначено і в ст. 92 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі.
Таким чином, слід погодитись з прокурором, що у зв'язку із законодавчою зміною річного розмір орендної плати за землю усі договори оренди землі, повинні відповідати вимогам чинного законодавства, і річний розмір орендної плати за землю не повинен бути меншим, трикратного розміру земельного податку.
Згідно з ст. 30 Закону України „Про оренду землі” та п.п. 7.1., 8.1. Договору, зміна умов договору оренди здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до ст. 654 ЦК України, зміна умов договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
За п. 3.3. Договору, розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Згідно з п. 4 ст.188 Господарського кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
З огляду на вищенаведене, суд відхиляє доводи відповідача щодо відсутності встановлених чинним законодавством підстав для внесення змін до умов спірного договору.
При цьому слід зазначити, що умовами Договору його сторони встановили не вичерпний перелік підстав для перегляду розміру орендної плати, передбачили, що розмір орендної плати переглядається у випадках, передбачених законом. Оскільки законом змінено розмір мінімальної річної орендної плати, це є підставою для внесення змін до Договору в частині розміру орендної плати, як відповідно до умов Договору, так і закону.
Безпідставними є і посилання відповідача на втрату чинності Законом України «Про плату за землю»та ч. 4, 5 ст. 21 Закону України „Про оренду землі”, оскільки аналогічні норми містяться і у Податковому Кодексі України, який є чинним на час прийняття рішення у справі.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а відповідні заперечення відповідача безпідставними. Судові витрати за розгляд справи слід віднести на відповідача.
З підстав вищенаведеного та керуючись ст.ст. 1, 2, 29, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни у п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 21.10.2003р. № 01125, укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Олександр-2000", виклавши його в наступній редакції: "п. 3.1. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим Кодексом України, на підставі довідки про визначення грошової оцінки земельної ділянки, виконаної Дніпродзержинським міським управлінням земельних ресурсів, на рахунок місцевого бюджету".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександр-2000" (51937, м. Дніпродзержинськ, пр. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 30815450) 85,00грн. держмита в доход держбюджету (Управління Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, Відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 24246786, МФО 805012, п/р 31118095700005), видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександр-2000" (51937, м. Дніпродзержинськ, пр. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 30815450) 236,00грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в доход держбюджету (Управління Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, Відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 24246786, МФО 805012, п/р 31217264700005), видати наказ.
Суддя
А.Є. Чередко
11.03.2011р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2011 |
Оприлюднено | 24.03.2011 |
Номер документу | 14309835 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Чередко Антон Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні