ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" квітня 2011 р. Справа № 7/490-10-5033
Одеський апеляційний г осподарський суд у складі ко легії суддів:
головуючого: Картере В.І.,
суддів: Же кова В.І., Пироговського В.Т.,
при секретарі судового за сідання - Чеголя Є.О.
за участю ліквідатора ТОВ „Агро АГ” - Дерн Г.В.
та представників:
від ДПІ у м. Херсоні - не з' явився, належним чином повід омлений,
від ліквідатора ТОВ „Агро А Г” Дерн Г.В. - Алексеєва Н.С.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляці йну скаргу Державної пода ткової інспекції у м. Херсоні
на ухвалу Господарсько го суду Одеської області від 17.02.2011р. про ліквідацію банкрута та припинення провадження
у справі № 7/490-10-5033
за заявою боржника Това риства з обмеженою відпові дальністю „Агро АГ”
ліквідатор - Дерн Ген надій Володимирович
про визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ:
29.11.2010р. до Господарського су ду Одеської області надійшла заява Товариства з обмеж еною відповідальністю (далі - ТОВ) „Агро АГ” в порядку ст. 51 З акону України „Про відновлен ня платоспроможності боржни ка або визнання його банкрут ом”, в якій останнє просило:
- прийняти заяву до провадже ння;
- визнати ТОВ „Агро АГ” банк рутом;
- призначити ліквідатором Т ОВ „Агро АГ” - Дерн Г.В.
Постановою Господарського суду Одеської області від 24.12.2 010р. (а.с.55) ТОВ „Агро АГ” визнано банкрутом, відкрито ліквідац ійну процедуру, ліквідатором ТОВ „Агро АГ” призначено гол ову ліквідаційної комісії Дерн Г.В.
17.02.2011р. до Господарського суд у Одеської області надійшов звіт ліквідатора ТОВ „Агро А Г” та ліквідаційний баланс (а .с.58-60).
Ухвалою Господарського су ду Одеської області від 17.02.2011р. (суддя Лепеха Г.А.):
- затверджено звіт ліквідат ора та ліквідаційний баланс ТОВ „Агро АГ”;
- припинено „Агро АГ”;
- провадження у справі припи нено;
- зобов' язано державного р еєстратора не пізніше наступ ного робочого дня з дати надх одження цієї ухвали заповнит и реєстраційну картку про де ржавну реєстрацію припиненн я юридичної особи - ТОВ „Агр о Аг”, внести до Єдиного держа вного реєстру запис про пров едення державної реєстрації припинення юридичної особи та передати органам статисти ки, державної податкової слу жби, Пенсійного фонду Україн и, фондів соціального страху вання повідомлення про внесе ння до Єдиного державного ре єстру запису про проведення державної реєстрації припи нення для зняття юридичної о соби з обліку;
- кредиторську заборговані сть банкрута списано як безн адійну. Вимоги, незадоволені за відсутністю майна, визнан о вважати погашеними;
- припинено повноваження лі квідатора банкрута - Дерн Г.В.;
- провадження у справі припи нено.
Не погодившись з вказаною у хвалою суду, ДПІ у м. Херсоні п одало апеляційну скаргу, від повідно до якої просить скас увати ухвалу місцевого госпо дарського суду від 17.02.2011р. та на правити справу на новий розг ляд до Господарського суду О деської області.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу скаржник зазначає, що у зв' язку з винесенням оска ржуваної ухвали суду про зат вердження звіту ліквідатора і ліквідаційного балансу та припинення провадження у сп раві, ТОВ „Агро Аг” було виклю чено з ЄДРПОУ, у відношенні як ого апелянт, на підставі пост анови Комсомольського район ного суду м. Херсона від 13.10.2010р. п о кримінальній справі №500052-10, за ознаками злочину, передбаче ного ч.3 ст.365, ч.1 ст.205, ч.1 ст. 366 КК Укр аїни, намагався провести виї зну позапланову документаль ну перевірку фінансово-госпо дарської діяльності, своєчас ності та повноти нарахування і сплати податків.
Також апелянт зазначив, що м ісцевий господарський суд пр ийняв рішення, що стосувалос ь його права та обов' язків, н е залучивши його, при цьому, до участі у даній справі.
Відзиву на апеляційну скар гу не надійшло.
Відповідно до ч.2 ст.101 ГПК Укр аїни, апеляційний господарсь кий суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і переві ряє законність і обґрунтован ість рішення місцевого госпо дарського суду у повному обс язі.
Заслухавши пояснення прис утніх у судовому засіданні п редставників учасників судо вого процесу, дослідивши мат еріали справи та проаналізув авши на підставі встановлени х в ній фактичних обставин пр авильність застосування гос подарським судом першої інст анції, при прийнятті оскаржу ваної ухвали, норм матеріаль ного та процесуального права , апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна ска рга підлягає частковому задо воленню, з огляду на наступне :
Відповідно до частини 2 стат ті 41 Господарського процесуа льного кодексу України, пров адження у справах про банкру тство здійснюється у порядку , передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону У країни “Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом”, нор ми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосув анні над загальними нормами Господарського процесуальн ого кодексу України.
Частиною 1 статті 51 Закону Ук раїни “Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом” (далі - Закон про банкрутство) вст ановлено, якщо вартості майн а боржника - юридичної особи, щ одо якого прийнято рішення п ро ліквідацію, недостатньо д ля задоволення вимог кредито рів, така юридична особа лікв ідується в порядку, передбач еному цим Законом. У разі вияв лення зазначених обставин лі квідатор (ліквідаційна коміс ія) зобов'язані звернутися в г осподарський суд із заявою п ро порушення справи про банк рутство такої юридичної особ и.
Обов'язки особи, що прийняла рішення про припинення юрид ичної особи визначені ст. 105 ЦК України.
Зокрема, згідно з приписами вказаної норми:
учасники юридичної особи, с уд або орган, що прийняв рішен ня про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно пи сьмово повідомити про це орг ан, що здійснює державну реєс трацію, який вносить до єдино го державного реєстру відомо сті про те, що юридична особа п еребуває у процесі припиненн я;
учасники юридичної особи, с уд або орган, що прийняв рішен ня про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, лікві датора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу. Виконання ф ункцій комісії з припинення юридичної особи може бути по кладено на орган управління юридичної особи;
з моменту призначення комі сії до неї переходять повнов аження щодо управління справ ами юридичної особи. Комісія виступає в суді від імені юри дичної особи, яка припиняєть ся;
комісія з припинення юриди чної особи поміщає в друкова них засобах масової інформац ії, в яких публікуються відом ості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняє ться, повідомлення про припи нення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кр едиторами вимог до неї. Цей ст рок не може становити менше д вох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи;
комісія вживає усіх можлив их заходів щодо виявлення кр едиторів, а також письмово по відомляє їх про припинення ю ридичної особи.
Також, статтею 60 Господарсь кого кодексу України, яка виз начає загальний порядок лікв ідації суб'єкта господарюван ня встановлено, що ліквідаці я суб'єкта господарювання зд ійснюється ліквідаційною ко місією, яка утворюється влас ником (власниками) майна суб'є кта господарювання чи його (ї х) представниками (органами), а бо іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок ї ї утворення не передбачений цим Кодексом. Ліквідацію суб 'єкта господарювання може бу ти також покладено на орган у правління суб'єкта, що ліквід ується.
Орган (особа), який прийняв р ішення про ліквідацію суб'єк та господарювання, встановлю є порядок та визначає строки проведення ліквідації, а так ож строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути м еншим, ніж два місяці з дня ого лошення про ліквідацію.
Ліквідаційна комісія або і нший орган, який проводить лі квідацію суб'єкта господарюв ання, вміщує в друкованих орг анах відповідно до закону по відомлення про його ліквідац ію та про порядок і строки зая ви кредиторами претензій, а я вних (відомих) кредиторів пов ідомляє персонально у письмо вій формі у встановлені цим К одексом чи спеціальним закон ом строки.
Одночасно ліквідаційна ко місія вживає необхідних захо дів щодо стягнення дебіторсь кої заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквіду ється, та виявлення вимог кре диторів, з письмовим повідом ленням кожного з них про лікв ідацію суб'єкта господарюван ня.
Ліквідаційна комісія оцін ює наявне майно суб'єкта госп одарювання, який ліквідуєтьс я, і розраховується з кредито рами, складає ліквідаційний баланс та подає його власник у або органу, який призначив л іквідаційну комісію. Достові рність та повнота ліквідацій ного балансу повинні бути пе ревірені у встановленому зак онодавством порядку.
Отже, враховуючи вищезазна чені вимоги закону, необхідн ими передумовами для звернен ня із заявою про порушення пр овадження у справі про банкр утство боржника у порядку ст атті 51 Закону про банкрутство є: оцінка вартості наявного м айна боржника, публікація ог олошення згідно з вимогами с татті 105 ЦК України з метою вия влення кредиторів та встанов лення повного обсягу кредито рської заборгованості, повід омлення органу державної под аткової служби, про ліквідац ію підприємства та складання проміжного ліквідаційного б алансу. Звернення до суду з та кою заявою можливо лише післ я закінчення строку, передба ченого статтею 105 ЦК України.
З матеріалів даної справи в бачається, що засновником бо ржника 04.10.2010р. прийнято рішення про припинення ТОВ „Агро Аг” шляхом ліквідації (а.с.46), створ ено ліквідаційну комісію, го ловою ліквідаційної комісії призначено засновника товар иства - Дерн Г.В.
21.10.2010р. головою ліквідаційної комісії ТОВ „Агро Аг” прийня то рішення про звернення до Г осподарського суду Одеської області із заявою про банкру тство ТОВ „Агро Аг” в порядку статті 51 Закону про банкрутст во (а.с.48).
29.11.2010р. голова ліквідаційної комісії боржника звернувся д о господарського суду із зая вою про банкрутство за прави лами 51 Закону про банкрутство . Однак, при зверненні з вказан ою заявою не було дотримано в имог чинного законодавства.
Так, у заяві про визнання бо ржника банкрутом відсутні ві домості та до матеріалів зая ви не додано доказів щодо нал ежної публікації оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кр едиторів та встановлення пов ного обсягу кредиторської за боргованості.
Крім того, заявником не було надано доказів повідомлення податкового органу про лікв ідацію ТОВ „Агро Аг”.
Разом з тим, вказаний держав ний орган є потенційним, явни м (у розумінні ст. 60 Господарсь кого кодексу України) кредит ором боржника.
На необхідності такого пов ідомлення органу державної п одаткової служби наголошено Верховним Судом України у по станові від 10.06.2008 р. по справі №15/ 682-б.
Отже, матеріалами справи пі дтверджується, що справа про банкрутство зазначеного бор жника порушена судом за відс утності в матеріалах справи документів, які підтверджуют ь дотримання процедури самол іквідації відповідно до стат ей 105, 111 Цивільного кодексу Укр аїни, зокрема, відсутні доказ и розміщення в друкованих за собах масової інформації пов ідомлення про припинення ТОВ „Агро Аг” відповідно до ч. 4 ст . 105 ЦК України, а у заяві про бан крутство ТОВ „Агро Аг” відсу тні відомості про те, чи повід омлявся орган державної пода ткової служби про ліквідацію вказаного підприємства у вс тановленому законом порядку .
Дослідження вказаних обст авин має істотне значення дл я правильного вирішення спра ви, проте місцевий господарс ький суд на них уваги не зверн ув та залишив без належної пр авової оцінки.
Виходячи з наведеного у гос подарського суду були відсут ні правові підстави, як для по рушення справи про банкрутст во так і для закінчення оскар жуваною ухвалою спрощеної пр оцедури банкрутства ТОВ „Агр о Аг”.
За таких обставин господар ському суду слід виходити з р оз' яснень, наданих у пункті 36 Постанови Пленуму Верховно го Суду України №15 "Про судову практику в правах про банкру тство" від 18.12.2009року, яким визна чено наступне: "Законом не вре гульовано подальшого перебі гу провадження у справі у вип адках, коли у встановленому з аконодавством порядку виявл ено безпідставність вимог кр едитора (кредиторів), за заяво ю якого (яких) було порушено сп раву про банкрутство боржник а, або коли порушено провадже ння у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких д іє законодавча заборона пору шувати справи про банкрутств о. У таких випадках судам слід припиняти провадження у спр аві на підставі пункту 7 части ни першої статті 40 Закону (за в ідсутності інших підстав для такого припинення) та пункту 11 частини першої статті 80 ГПК У країни (за відсутністю предм ету спору)".
Також, про позитивний обов'я зок законодавця на предмет з аповнення прогалин у статті 40 Закону про банкрутство для н алежного застосування судам и норм законодавства про бан крутство та про можливість п рипинення незаконно порушен ого провадження у справі про банкрутство з інших підстав , окрім тих, які передбачено ст аттею 40 Закону наголошується в частині 5 Рішення Конституц ійного суду України №5-рп/2007 від 20.06.2007року у справі №1-14/2007 за конст итуційним зверненням ВАТ „Кі ровоградобленерго” про офіц ійне тлумачення положень час тини восьмої статті 5 Закону У країни „Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом”.
Враховуючи викладене, ухва ла Господарського суду Одесь кої області від 17.02.2011р. по справ і про банкрутство ТОВ „Агро А г” підлягає скасуванню у зв' язку з порушенням норм матер іального права.
Разом з тим, апеляційний гос подарський суд відхиляє вимо гу апеляційної скарги про на правлення справи на новий ро згляд до місцевого господарс ького суду, з огляду на таке:
Відповідно до вимог ст. 99 ГПК України в апеляційній інста нції справи переглядаються з а правилами розгляду цих спр ав у першій інстанції з ураху ванням особливостей, передба чених у цьому розділі.
Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в а пеляційному порядку, користу ється правами, наданими суду першої інстанції.
Статтею 101 ГПК України перед бачено, що в процесі перегляд у справи апеляційний господа рський суд за наявними у спра ві і додатково поданими дока зами повторно розглядає спра ву.
Згідно з ст. 103 ГПК України, ап еляційна інстанція за резуль татами розгляду апеляційної скарги має право: залишити рі шення місцевого господарськ ого суду без змін, а скаргу без задоволення; скасувати ріше ння суду першої інстанції по вністю або частково; припини ти провадження у справі або з алишити позов без розгляду п овністю або частково; змінит и рішення.
Таким чином, можливість при йняття апеляційною інстанці єю такого судового рішення, я к направлення на новий розгл яд справи, не тільки не передб ачена чинним процесуальним з аконодавством, але й прямо йо му суперечить, оскільки факт ично тягне за собою усунення апеляційного суду від перег ляду рішення, прийнятого по с праві судом першої інстанції .
Водночас, враховуючи відсу тність правових підстав для порушення справи про банкрут ство в порядку, передбаченом у ст. 51 Закону України „Про від новлення платоспроможності боржника або визнання його б анкрутом”, на момент звернен ня боржника з відповідною за явою, провадження по справі с лід припинити на підставі п. 11 ч. 1 ст. 80 ГПК України.
Керуючись п.11 ч.1 ст.80, ст. ст. 85, 99, 1 01-106 ГПК України, апеляційний го сподарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Держав ної податкової інспекції у м . Херсоні - задовольнити час тково.
Ухвалу Господарського суд у Одеської області від 17.02.2011р. п о справі № 7/490-10-5033 - скасувати.
Провадження у справі № 7/490-10-5033 - припинити.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної си ли з дня її прийняття і може бу ти оскаржена в касаційному п орядку.
Головуючий суддя : В.І . Картере
Судді: В.І . Жеков
В.Т. Пироговський
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2011 |
Оприлюднено | 27.04.2011 |
Номер документу | 15011533 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Картере В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні