ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 квітня 2011 р. Справа № 61765/09/9104
Колегія суддів Льві вського апеляційного адміні стративного суду в складі:
головуючого судді Яворського І. О.,
суддів Обрізка І.М., Дяк овича В.П.,
розглянувши в порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу управління Пенсійн ого фонду України в м. Ковелі В олинської області на постано ву Ковельського міськрайонн ого суду Волинської області від 18 травня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управл іння Пенсійного фонду Україн и в м. Ковелі Волинської облас ті про нарахування та виплат у щомісячної державної соціа льної допомоги дитині війни, -
В С Т А Н О В И Л А :
13 січня 2009 року позивач зверн улася з вказаним вище позово м до суду. Просила відновити п ропущений строк звернення до суду та зобов' язати відпов ідача нарахувати та виплатит и на її користь недоплачену я к дитині війни щомісячну дер жавну соціальну допомогу до пенсії за 2006-2008 роки та надалі зд ійснювати виплату допомоги в розмірі, передбаченому Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни». Обґрунт овуючи свої позовні вимоги, п озивач посилається на те, що у зв' язку з визнанням Консти туційним судом України таким и, що не відповідають Констит уції України відповідних пол ожень Закону України «Про Де ржавний бюджет України» на 2007 , 2008 роки, якими була зупинена д ія положень чинного законода вства України, на підставі як ого їй було нараховано пенсі ю, відповідач зобов' язаний був здійснити перерахування пенсії, тобто привести у відп овідність з рішенням Констит уційного суду України розмір виплат її пенсії з врахуванн ям права на надбавку як дитин і війни.
Постановою Ковельського м іськрайонного суду Волинськ ої області від 18 травня 2009 року позов задоволено частково. В изнано дії управління Пенсій ного фонду України в м. Ковелі Волинської області неправом ірними. Зобов' язано управлі ння Пенсійного фонду України в м. Ковелі Волинської област і провести ОСОБА_1 підвище ння до пенсії в розмірі, встан овленому ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» у періодах з 09 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року та з 22 тра вня 2008 року по 31 грудня 2008 року. В задоволенні решти позовних в имог відмовлено.
Постанову суду оскаржив ві дповідач. В апеляційній скар зі апелянт зазначає, що оскар жувана постанова не відповід ає вимогам чинного законодав ства та є такою, що прийнята з порушенням норм матеріально го та процесуального права, п росить постанову скасувати т а прийняти нову, якою у позові відмовити повністю. Також, ап елянт вказує на те, що Законом України «Про соціальний зах ист дітей війни» передбачено , що фінансування виплат згід но даного Закону проводиться із Державного бюджету Украї ни, який затверджується Верх овною Радою України, а не з бюд жету Пенсійного фонду Україн и, який затверджується Кабін етом Міністрів України та за конодавством України не врег ульоване питання щодо розмір у мінімальної пенсії за віко м, оскільки відповідно до ч. 3 с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» визначе ння мінімального розміру пен сії за віком наведене у цій ст атті застосовується виключн о до розмірів пенсій, признач ених за цим Законом. Окрім тог о, апелянт зазначає, що позива чем пропущено річний строк з вернення до суду.
Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило, а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1,2,ч. 1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку про насту пне.
Задовольняючи частково по зовні вимоги позивача, суд пе ршої інстанції виходив з тог о, що вона має право на підвище ння до пенсії на 30 % мінімально ї пенсії за віком відповідно до вимог ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни». Рішеннями Конституці йного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року визнано неконституційними п оложення Закону України «Про Державний бюджет України» н а відповідні роки, які стосув алися ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни».
Такі висновки суду першої і нстанції, на думку колегії су ддів, частково відповідають нормам матеріального права і фактичним обставинам справи .
Встановлено, що позивач, І НФОРМАЦІЯ_1, є дитиною війни та відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», у редакції, що була чинною на час виникненн я спірних правовідносин та в ирішення даного публічно-пра вового спору судом, мала прав о на отримання підвищення ви плачуваної їй пенсії за віко м.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року виз нано такими, що не відповідаю ть Конституції України і є не конституційними положення п .12 ст. 71 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к», якими зупинено дію ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни». Частино ю 2 ст. 152 Конституції України пе редбачено, що закони, інші пра вові акти або їх окремі полож ення, що визнані неконституц ійними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційни м Судом України рішення про ї х неконституційність, тому в ідмова позивачу у підвищенні пенсії на 30 % мінімальної пенс ії за віком відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» з 09.07.2007 року є безпідставною, а вимог и позивача в частині соціаль них виплат за 2007 рік, а саме з 09.07.2 007 року є обґрунтованими.
Проте, частиною 2 ст. 99 КАС Укр аїни (в редакції на момент вин икнення спірних правовіднос ин) встановлено, що для зверне ння до адміністративного суд у за захистом прав, свобод та і нтересів особи встановлюєть ся річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюєть ся з дня, коли особа дізналась або повинна була дізнатись п ро порушення своїх прав, своб од чи інтересів. Відповідно д о ч.1 ст. 100 КАС України пропущен ня строку звернення до адмін істративного суду є підставо ю для відмови у задоволені ад міністративного позову за ум ови, якщо на цьому наполягає о дна із сторін.
Колегія суддів вважа є за необхідне зазначити, що с удом першої інстанції не вра ховано ту обставину, що позив ач пропустила строк зверненн я до суду, оскільки звернулас я з позовом лише в січні 2009 року , а на застосуванні річного ст року звернення до суду напол ягав відповідач.
Посилання суду на зас тосування до спірних правові дносин ст. 87 Закону України «П ро пенсійне забезпечення» на думку колегії суддів є необґ рунтованим. Оскільки Закон України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування» від 09 липня 2003 року прийнятий пізніше, ніж Зак он України «Про пенсійне за безпечення», то він має пріор итет над останнім, а тому у вка заних правовідносинах засто совуються положення ст. 46 Зако ну України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування», згідно якої пен сія виплачується за минулий час лише нарахована.
Колегія суддів зазна чає, що оскільки стосовно не н арахованих пенсій ніякими но рмативно-правовими актами, к рім КАС України, не визначено строк звернення до суду, то пі д час вирішення спорів, які ви никають із вказаних правовід носин, слід застосовувати рі чний строк звернення до суду , тому колегія суддів приходи ть до висновку про необхідні сть застосування строку звер нення до суду, визначеного ст . 99 КАС України щодо позовних в имог позивача за 2007 рік.
Щодо виплати підвищення до пенсії за 2008 рік, колегія судді в зазначає, що ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» була викладена у новій редакції - дітям війн и (крім тих, на яких поширюєтьс я дія ЗУ «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, випла чується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни. Проте, Рішенн ям Конституційного Суду Укра їни від 22 травня 2008 року ця нова редакція визнана неконститу ційною, та втратила чинність з дня ухвалення, тобто з 22.05.2008 ро ку. Тому вимога позивача щодо виплати надбавки до пенсії з а період 2008 року підлягає до за доволення з 22.05.2008 року по 31.12.2008 рок у.
Окрім того, позивач просила зобов' язати відповідача пр овести нарахування підвищен ня до пенсії за період 2006 року, проте колегія суддів зазнача є, що Законом України «Про Дер жавний бюджет України на 2006 рі к» було зупинено дію статті 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», однак З аконом України від 19.01.2006 року № 3367-ІV дію цієї статті було відно влено, але установлено, що піл ьги дітям війни, передбачені абзацом 7 статті 5, запроваджу ються з 01 січня 2006 року, а статте ю 6, - у 2006 році поетапно, за резул ьтатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку в становленому Кабінетом Міні стрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради У країни з питань бюджету. Тобт о ці підвищення повинні були здійснити у випадку вищезаз начених умов. Оскільки та кі умови не настали, то в задов оленні позовних вимог, щодо в иплати за 2006 рік слід відмовит и.
Що стосується вимоги позив ача про зобов' язання відпов ідача виплачувати їй підвище ння до пенсії надалі, то вона з адоволенню не підлягає з огл яду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС Укр аїни завданням адміністрати вного судочинства є захист п рав, свобод та інтересів фізи чних осіб, прав та інтересів ю ридичних осіб у сфері публіч но-правових відносин від пор ушень з боку органів державн ої влади, органів місцевого с амоврядування, їхніх посадов их і службових осіб, інших суб ' єктів при здійсненні ними владних управлінських функц ій на основі законодавства, в тому числі на виконання деле гованих повноважень.
Таким чином, неможливо зобо в' язати відповідача на майб утнє вчиняти певні дії, оскіл ьки відсутні факти порушення пенсійних прав позивача в ма йбутньому.
Одним із порушень норм мате ріального права, на думку апе лянта, є те, що поняття мінімал ьного розміру пенсії за віко м, яке визначене в ст. 28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» застосовується лиш е до пенсій передбачених цим законом.
Однак положення ч. 7 ст. 9 КАС У країни, зазначає, що у разі від сутності закону, що регулює в ідповідні правовідносини, су д застосовує закон, що регулю є подібні правовідносини (ан алогія закону), тому поняття м інімальної пенсії за віком н аведене у ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» можна застосувати для виз начення розміру підвищення д о пенсії відповідно до Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни».
Покликання апелянта на від сутність бюджетного фінансу вання передбачених Законом У країни «Про соціальний захис т дітей війни» доплат до пенс ії як на причину невиконання покладених на нього зобов' язань до уваги не приймаютьс я, оскільки реалізація особо ю права, що пов' язане з отрим анням бюджетних коштів, яке б азується на спеціальних та ч инних на час виникнення спір них правовідносин нормативн о-правових актах національно го законодавства, не може бут и поставлена у залежність ві д бюджетних асигнувань (ріше ння Європейського суду з пра в людини у справі «Кечко прот и України»).
Беручи до уваги, що правові положення, які передбачають виплату підвищення до пенсі ї особам, на яких поширюється дія Закону України «Про соці альний захист дітей війни» є чинними, а позивач належить д о вказаної групи осіб і має пр аво на її отримання, органи де ржавної влади не можуть свід омо зменшувати розмір такої допомоги.
З врахуванням викладеного вище, судом першої інстанції прийнято незаконне рішення, ухвалене з порушенням норм м атеріального та процесуальн ого права. Рішення ухвалене н е на підставі повно і всебічн о з' ясованих обставин справ и, не підтверджених тими дока зами, які були наявними у мате ріалах справи.
Керуючись ст. ст. 195, 197 ч.1, п.3 ч.1 ст . 198, 202, ч.2 ст. 205, ст. 207, 254 КАС України, к олегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України в м. Ковелі Волинської област і задовольнити частково, пос танову Ковельського міськра йонного суду Волинської обла сті від 18 травня 2009 року у справ і № 2а-2679/09/0306 скасувати, та прийня ти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задовольнити част ково. Визнати протиправними дії управління Пенсійного фо нду України в м. Ковелі Волинс ької області. Зобов' язати у правління Пенсійного фонду У країни в м. Ковелі Волинської області нарахувати та випла тити ОСОБА_1 підвищення до пенсії у розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком, передбаче ної ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з врахуванням ст.28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування» та випл ачених сум. В задоволенні реш ти позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законно ї сили через п' ять днів післ я направлення її копій особа м, які беруть участь у справі т а може бути оскаржена протяг ом двадцяти днів шляхом пода ння касаційної скарги безпос ередньо до суду касаційної і нстанції.
Головуючий суддя І.О. Яворський
Судді І.М. Обрізко
В.П . Дякович
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2011 |
Оприлюднено | 27.04.2011 |
Номер документу | 15028542 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Яворський І.О.
Адміністративне
Красноармійський міськрайонний суд Донецької області
Заруцька Галина Миколаївна
Адміністративне
Лозівський міськрайонний суд Харківської області
Мішуровська С.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні