ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
26.04.11 р. Сп рава № 41/26
Суддя господарського суд у Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового зас ідання Говор О.С.
розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу
за позовом: Державної еколо гічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк
до відповідача: Фізичної ос оби - підприємця ОСОБА_1, м. Макіївка
про стягнення шкоди, заподі яної державі внаслідок поруш ення земельного законодавст ва, у розмірі 8972,50 грн.
При участі представників:
від позивача: ОСОБА_2 - д овіреність від 11.01.2011р. №02-58
від відповідача: не з' явил ись
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Державна екологіч на інспекція в Донецькій обл асті, звернувся до господарс ького суду Донецької області з позовом до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, м. Макі ївка про стягнення шкоди, зап одіяної державі внаслідок по рушення земельного законода вства, у розмірі 8972,50 грн.
В обґрунтування позовних в имог прокурор посилається на факт засмічення відповідаче м земельної ділянки комуналь ної власності територіально ї громади АДРЕСА_1 площею 4 кв.м. відходами 4 категорії не безпеки (паливний шлак), об' є м яких склав 4 куб.м., чим поруше но вимоги природоохоронного законодавства та заподіяно шкоду державі в сумі 8972,50 грн.
Відповідач про день та час р озгляду справи був повідомле ний належним чином, але відзи ву на позовну заяву не подав, н е використав своє право на уч асть у судовому засіданні, пр едставника в судове засіданн я не направив. Враховуючи, що н аявних в матеріалах справи д окументів та пояснень достат ньо для прийняття рішення, су д вважає за можливе відповід но до ст.75 ГПК України вирішит и спір по суті.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення пр едставників сторін, суд ВСТА НОВИВ:
З 04.11.2009 року по 12.11.2009 року держав ним інспектором з охорони на вколишнього природного сере довища відділу оперативного міжрайонного екологічного к онтролю по Макіївському регі ону Державної екологічної ін спекції в Донецькій області на підставі ст. 20 Закону Украї ни „Про охорону навколишньог о природного середовища” про ведено позапланову перевірк у дотримання природоохоронн ого законодавства згідно ска рги гр. ОСОБА_3 та Згоди на п роведення позапланового зах оду зі здійснення державного нагляду (контролю) діяльност і суб' єкта господарювання н а СТО ПП ОСОБА_1, результат и якої викладені в акті перев ірки дотримання вимог природ оохоронного законодавства в ід 04.11-12.11.2009 року № 162 (надалі - акт перевірки).
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, зокрема, що в районі котельн ої СТО ПП ОСОБА_1 встановл ено факт засмічення земель в ідходами виробництва (котель ний шлак) загальним об' ємом 4 куб.м., що є порушенням ст.ст. 91, 96, 164 Земельного кодексу Україн и, ст. 35 Закону України „Про охо рону земель”.
Одночасно, до акту перевірк и дотримання вимог природоох оронного законодавства СТО П П ОСОБА_1 від 04.11-12.11.2009 року дер жавним інспектором з охорони навколишнього природного се редовища відділу оперативно го міжрайонного екологічног о контролю по Макіївському р егіону Державної екологічно ї інспекції в Донецькій обла сті було складено акт обстеж ення земельної ділянки від 12.1 1.2009 року № 11/162, з якого вбачається проведення обстеження земел ьної ділянки, яка знаходитьс я в АДРЕСА_1, СТО ПП ОСОБА _1, у зв' язку з її засмічення котельним шлаком.
В акті обстеження зафіксов ано, що на території СТО ПП ОСОБА_1 в районі котельні вс тановлено факт засмічення зе мельної ділянки - покритої шаром родючого грунту (про що свідчить наявність рослинно сті навколо міста засмічення ) відходами виробництва (коте льним шлаком) ІV класу небезпе ки загальним об' ємом 4 куб.м., площа засміченої земельної ділянки - 4 кв.м. або 0,0004 га, засм ічення суцільне.
Також, 12.11.2009 року державним ін спектором з охорони навколиш нього природного середовища відділу оперативного міжрай онного екологічного контрол ю по Макіївському регіону Де ржавної екологічної інспекц ії в Донецькій було складено протокол про порушення прир одоохоронного законодавств а, в якому зафіксований факт п орушення ОСОБА_1 вимог при родоохоронного законодавст ва, а саме, факт засмічення зем ель відходами виробництва (к отельний шлак) на земельній д ілянці площею 4 кв.м., загальни м об' ємом 4 куб.м., без наявнос ті твердого покриття.
За наслідками перевірки ві дповідачу відділом оператив ного міжрайонного екологічн ого контролю по Макіївському регіону Державної екологіч ної інспекції в Донецькій об ласті видано припис від 16.11.2009 ро ку № 11/162 на усунення виявлених порушень.
На підставі встановлених п орушень, відповідно до Метод ики визначення розміру шкоди , зумовленої забрудненням і з асміченням земельних ресурс ів через порушення природоох оронного законодавства, затв ердженої наказом Мінекобезп еки від 04.04.2007 року № 149, зареєстро ваним в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року, г оловним спеціалістом - держ авним інспектором відділу оп еративного міжрайонного еко логічного контролю по Макіїв ському регіону Державної еко логічної інспекції в Донецьк ій області було здійснено ро зрахунок відшкодування шкод и від засмічення земель відх одами СТО ПП ОСОБА_1, відпо відно до якого розмір шкоди с клав 8972,50 грн.
Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.
Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни “Про охорону навколишн ього природного середовища” використання природних ресу рсів громадянами, підприємс твами, установами та органі заціями здійснюється з додер жанням обов'язкових екологіч них вимог, зокрема, здійсненн я заходів щодо запобігання п суванню, забрудненню, виснаж енню природних ресурсів, н егативному впливу на стан н авколишнього природного сер едовища.
Статтею 55 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” обумовл ено, що суб'єкти права власнос ті на відходи повинні вживат и ефективних заходів для зме ншення обсягів утворення від ходів, а також для їх утилізац ії, знешкодження або розміще ння.
Визначення терміну „відхо ди” наведено у ст. 1 Закону Укр аїни „Про відходи”. За припис ами цієї статті, відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у п роцесі людської діяльності і не мають подальшого викорис тання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом ут илізації чи видалення.
Згідно з п. “з” ст. 17 Закону Ук раїни “Про відходи” від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР суб'єкти господарсько ї діяльності у сфері поводже ння з відходами зобов'язані н е допускати зберігання та ви далення відходів у несанкціо нованих місцях чи об'єктах.
Вимоги щодо зберігання та в идалення відходів закріплен і в ст. 33 цього ж закону. За прип исами цієї норми зберігання та видалення відходів здійсн юються відповідно до вимог е кологічної безпеки та способ ами, що забезпечують максима льне використання відходів ч и передачу їх іншим споживач ам (за винятком захоронення). Н а кожне місце чи об'єкт зберіг ання або видалення відходів складається спеціальний пас порт, в якому зазначаються на йменування та код відходів (з гідно з державним класифікат ором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження , а також технічні характерис тики місць чи об'єктів зберіг ання чи видалення і відомост і про методи контролю та безп ечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відход ів здійснюється відповідно д о встановлених законодавств ом вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпечення м можливості утилізації чи з ахоронення залишкових проду ктів за погодженням з держав ною санітарно-епідеміологіч ною службою України.
Зберігання та видалення ві дходів здійснюються в місцях , визначених органами місцев ого самоврядування з врахува нням вимог земельного та при родоохоронного законодавст ва, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені об сяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умов и їх зберігання. Визначені дл я зберігання та видалення ві дходів місця чи об'єкти повин ні використовуватися лише дл я заявлених на одержання доз волу відходів.
Статтею 35 Закону України „П ро охорону земель” визначено , що власники і землекористув ачі, в тому числі орендарі, зем ельних ділянок при здійсненн і господарської діяльності з обов'язані, зокрема, дотримув атися вимог земельного та пр иродоохоронного законодавс тва України; проводити на зем ельних ділянках господарськ у діяльність способами, які н е завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґ рунтів; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаженн я, забруднення, засмічення, за солення, осолонцювання, підк ислення, перезволоження, під топлення, заростання бур'яна ми, чагарниками і дрібнолісс ям.
Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, відповід ачем порушено вимоги ст. 35 Зак ону України „Про охорону зем ель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „ Про охорону навколишнього пр иродного середовища”, ст.ст. 17 , 33 Закону України „Про відход и”, що підтверджується матер іалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законода вства від 04.11-12.11.2009 року № 162, актом о бстеження засміченої земель ної ділянки від 12.11.2009 року № 11/162, п ротоколом про порушення прир одоохоронного законодавств а від 12.11.2009 року.
Статтею 68 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” передб ачена відповідальність за по рушення законодавства про ох орону навколишнього природн ого середовища і в тому числі зобов' язання підприємств в ідшкодовувати шкоду, заподія ну ними внаслідок таких пору шень.
Відповідно до статті 69 Зако ну України “Про охорону навк олишнього природного середо вища” шкода, заподіяна внасл ідок порушення природоохоро нного законодавства, підляга є компенсації, як правило, в по вному обсязі без застосуванн я норм зниження розміру стяг нення та незалежно від сплат и збору за забруднення навко лишнього природного середов ища та погіршення якості при родних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавст ва, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у в становленому порядку такс і методик обрахування розмірі в шкоди, що діють на час здійсн ення порушення або, у разі нем ожливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Як зазначалось, у зв' язку з порушенням норм природоохор онного законодавства та з ур ахуванням норм Методики визн ачення розміру шкоди, зумовл еної забрудненням і засмічен ням земельних ресурсів через порушення природоохоронног о законодавства, затверджено ї наказом Мінекобезпеки від 04.04.2007 року № 149, зареєстрованим в Міністерстві юстиції Україн и за № 422/13689 від 25.04.2007 року, головним спеціалістом - державним і нспектором відділу оператив ного міжрайонного екологічн ого контролю по Макіївському регіону Державної екологічн ої інспекції в Донецькій обл асті було здійснено розрахун ок відшкодування шкоди від з асмічення земель відходами С ТО ПП ОСОБА_1, відповідно д о якого розмір шкоди склав 8972,50 грн.
Сума збитків в розмірі 8972,50 гр н. не сплачена відповідачем н а день подання позову і заявл ена позивачем до стягнення.
Суму збитків позивач проси ть стягнути на рахунок спеці ального фонду охорони навкол ишнього природного середови ща Макіївської міської ради.
В ст. 47 Закону України “Про ох орону навколишнього природн ого середовища” зазначаєтьс я про утворення місцевих фон дів охорони довкілля у склад і відповідного місцевого бюд жету за місцем заподіяння ек ологічної шкоди за рахунок з борів за забруднення, частин и грошових стягнень за поруш ення норм і правил охорони до вкілля та шкоду, заподіяну по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.
З огляду на викладене, позов ні вимоги є обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.
Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. 35 Закону Україн и „Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорон у навколишнього природного с ередовища”, ст.ст. 17, 33 Закону Ук раїни „Про відходи”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процес уального кодексу України суд , -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Державної е кологічної інспекції в Донец ькій області до Фізичної осо би - підприємця ОСОБА_1 п ро стягнення шкоди, заподіян ої державі внаслідок порушен ня земельного законодавства , у розмірі 8972,50 грн. - задовольн ити.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (86100, АД РЕСА_2, ІПН НОМЕР_1) на кори сть спеціального фонду охоро ни навколишнього природного середовища Макіївської місь кої ради шкоду, заподіяну дер жаві внаслідок порушення зем ельного законодавства, у роз мірі 8972,50 грн.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (86100, АД РЕСА_2, ІПН НОМЕР_1) на кор исть Державного бюджету держ авне мито в сумі 102,00 грн.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (86100, АД РЕСА_2, ІПН НОМЕР_1) на кори сть Державного бюджету Украї ни (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькі й області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отр имувач: УДК у Київському райо ні м. Донецька, код бюджетної к ласифікації 22050003) витрати з інф ормаційно-технічного забезп ечення розгляду справ у суда х в розмірі 236,00 грн.
Суддя Гончаров С.А.
В судовому засіданні 26.04.2011 ро ку проголошено вступну та ре золютивну частину рішення.
Рішення підписане 04.05.2011р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2011 |
Оприлюднено | 11.05.2011 |
Номер документу | 15126166 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гончаров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні