22/27
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
09.04.08 р. Справа № 22/27
Суддя господарського суду Донецької області Волошинова Л. В.
при секретарі судового засідання Настич Л. Г.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецькій області
до відповідача: Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” м. Донецьк
про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок забруднення земельної ділянки відходами у розмірі 119918,85 грн., на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони природного середовища Донецької міської ради.
за участю
прокурора Зубов С.М.
представників сторін:
від позивача: Сагоцький І.В. –за довір.
від відповідача: Медянська О.В. – за довір.
СУТЬ СПРАВИ:
Донецький міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” м. Донецьк про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок забруднення земельної ділянки відходами у розмірі 119 918,85 грн., на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони природного середовища Донецької міської ради.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення відповідачем вимог Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, Закону України „Про відходи” та Земельного кодексу України, а саме несанкціоноване складування відходів виробництва (породи) на земельній ділянці площею 0,0555 га поряд з породним відвалом шахти № 2.
Відповідач проти позову заперечив.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:
У січні 2007 р. фахівцями відділу екологічної інспекції по Донецькому регіону проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” м. Донецьк.
За результатами перевірки складено акт від 15.01.2007 р., у якому зафіксовано факт несанкціонованої відсипки відходів, що містять сполуки забруднюючих речовин, а саме: свинцю, нікелю, цинку, сульфатів, кадмію та міді, на землях поряд з породним відвалом № 2, що призвело до забруднення земель відповідними речовинами.
Зазначені дії призвели до порушення вимог ст. ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”, ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” та ст. ст. 96, 164 Земельного кодексу України.
Перевіркою також встановлено, що дозвіл на розміщення відходів у підприємства відсутній.
До матеріалів справи долучена копія акту відбору проб ґрунтів від 25.04.2007 р. № А-2-07 та протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 25.05.2007 р. № П-2-07.
Відповідно до наданих суду розрахунків, сума збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення земельної ділянки відходами склала:
- сполуками свинцю – 23 398,80 грн.;
- сполуками нікелю – 17 549,10 грн.;
- сполуками міді – 17 549,10 грн.;
- сполуками цинку – 23 398,80 грн.;
- сульфатами 14 624,25 грн.;
- сполуками кадмію – 23 398.80 грн., на загальну суму 119 918,85 грн.
З представлених суду розрахунків вбачається, що сума шкоди визначалась на підставі Методики визначення розмірів збитку, обумовленого забрудненням і засміченням земельних ресурсів у результаті порушення природоохоронного законодавства”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 04.04.2007р. № 149.
Загальна сума шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу Державним підприємством „Донецька вугільна енергетична компанія” відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” м. Донецьк, становить 119 918,85 грн.
За результатами розгляду матеріалів справи суд вважає, що позов Державної екологічної інспекції в Донецькій області підлягає задоволенню за наступними підставами.
Визначення терміну „відходи” наведено у ст. 1 Закону України „Про відходи” від 05.03.98р. № 187/98-ВР.
За приписами цієї статті, відходи – це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Відповідно до Класифікатору відходів ДК 005-96, затвердженого наказом Держстандарту України від 29.02.1996 р. № 89, до відходів належать:
- залишкові продукти збагачення та інших видів первинної обробки сировини (шлам, пил, відсіви тощо);
- новоутворені речовини та їх суміші, утворені в термічних, хімічних та інших процесах і які не є метою даного виробництва (шлак, зола, кубові залишки, інші тверді та пастоподібні утворення, а також рідини та аерозолі).
Визначення терміну “забруднення земель” наведене у розділі 2 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 р. № 171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 р. № 149).
За приписами цієї норми забруднення земель – це накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін. .
Відповідно до п. 3.1 розділу 3 Методики землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
Вимоги щодо зберігання та видалення відходів закріплені в ст. 33 Закону України „Про відходи”.
За приписами цієї норми зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.
Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства, в частині забруднення земель відходами, що містять сполуки свинцю, нікелю, цинку, сульфатів, кадмію та міді.
Відповідно до ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Згідно зі ст. 41 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
З наданих суду розрахунків вбачається, що внаслідок забруднення відповідачем земель відходами що містять сполуки свинцю, нікелю, цинку, сульфатів, кадмію та міді, державі заподіяно шкоду у сумі 119 918,85 грн.
Жодних доказів погашення шкоди Державним підприємством „Донецька вугільна енергетична компанія” відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” м. Донецьк, суду не надано.
З огляду на наведене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 33, 34, 44, 49, 82 – 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” м. Донецьк про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок забруднення земельної ділянки відходами у розмірі 119 918,85 грн., на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької міської ради, задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 63, р/р 26007165269201 в ДОФ АКБ Укрсоцбанку, МФО 334011, код ЗКПО 26417335, Інд. № 323293905097, № свід. 40378427) на спеціальний рахунок місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької міської ради (розрахунковий рахунок в Головному управлінні державного казначейства України в Донецькій області № 33112331700002, код прибутків 24062100, код ЗКПО 23977045, МФО 834016) шкоду, заподіяну внаслідок забруднення земельної ділянки відходами у розмірі 119 918,85 грн.
Стягнути з Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 63, р/р 26007165269201 в ДОФ АКБ Укрсоцбанку, МФО 334011, код ЗКПО 26417335, Інд.№ 323293905097, № свід.40378427) на користь Державного бюджету України судові витрати по сплаті державного мита в сумі 1 199,18 грн.
Стягнути з Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія” відокремлений підрозділ „Шахта Моспінська” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 63, р/р 26007165269201 в ДОФ АКБ Укрсоцбанку, МФО 334011, код ЗКПО 26417335, Інд.№ 323293905097, № свід.40378427) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, Державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 118 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Суддя Волошинова Л.В.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2008 |
Оприлюднено | 18.04.2008 |
Номер документу | 1541856 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні