Постанова
від 27.04.2011 по справі 2а/0570/3878/2011
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2011 р. сп рава № 2а/0570/3878/2011

Приміщення суду за адр есою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвар дійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 15.45

Донецький окружний адміні стративний суд в складі:

головуючого судді Бойка М.І .

при секретарі Карлюк М.О.

за участі

позивача ОСОБА_8, предст авника позивача ОСОБА_7

представника відповідача Носовського В.В..,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд ового засідання в м. Донецьку адміністративну справу за п озовом ОСОБА_8 до Сектору міграційної служби у Донецьк ій області Державного коміте ту України у справах націона льностей та релігій та Держа вного комітету України у спр авах національностей та релі гій про скасування рішення Д ержавного комітету України у справах національностей та релігій, зобов' язання вчини ти певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_8 (далі - Позивач) звернувся із позовом до Сект ору міграційної служби у Дон ецькій області Державного ко мітету України у справах нац іональностей та релігій (дал і - Відповідач 1) та Державного комітету України у справах н аціональностей та релігій (д алі - Відповідач 2) про скасув ання рішення Державного комі тету України у справах націо нальностей та релігій від 22.02.20 11 р. № 162-11 про відмову в наданні с татусу біженця, визнання дій Сектору міграційної служби у Донецькій області Державно го комітету України у справа х національностей та релігій протиправними та зобов' яза ння вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних в имог посилається на неправом ірну відмову відповідачів у наданні йому статусу біженця при наявності для цього вста новлених законом умов.

Вимоги мотивує тим, що в раз і повернення до Республіки Ірак на нього чекає жорсто ка фізична розправа з боку пр ибічників терористичних кла нів та сунітських фанатиків зі складу членів колишньої п олітичної партії БААС, яка бу ла опорою режиму в Іраку п ід час керування державою О СОБА_6. Працюючи представни ком Іракського телеканалу «А ль-Салам» в Україні постійно подавав у своїх репортажах п равду відносно політичного п ротистояння в Республіці І рак. Крім того, в разі поверн ення в Ірак, у нього є обґр унтовані побоювання стати же ртвою переслідувань з боку с унітських екстремістів за йо го професійну співпрацю в як ості журналіста та члена Між народної громадської органі зації «Гром», створеної відп овідно до вимог законодавств а України та зареєстрованої Міністерством юстиції Украї ни.

Представник відповідача у письмових запереченнях та п ід час розгляду справи проти позовних вимог заперечував, вважає, що рішення відповіда чем прийняте обґрунтовано, з урахуванням вимог Закону Ук раїни «Про біженців».

У судовому засіданні Позив ач та його представник підтр имали позов, просили його зад овольнити. Позивач пояснив, щ о він є громадянином Іраку , прибув в Україну як предст авник телеканалу «Аль-Салам» в Донецькій філії з терміном дії посвідчення до 01.01.2011 р. Пози вач є членом Міжнародної гро мадської організації «Гром» (далі - МГО «Гром») та співпр ацює з нею в питаннях організ ації попередження злочиннос ті, тероризму, екстремізму, мі жрелігійної та міжнаціональ ної ворожнечі на території Іраку та в інших регіонах, щ о викликає ненависть до Пози вача як журналіста з боку окр емих агресивно настроєних гр уп серед населення Іраку , що є обґрунтованим побоюван ням стати жертвою переслідув ань в разі повернення до Ір аку. Крім того, пояснив, що св оїми діями перешкодив проник нення з території Республі ки Ірак в Україну а потім і д о території Республіки Пол ьща одного з прибічників те рористичних формувань грома дянина Іраку ОСОБА_9, про щ о стало відомо серед прибічн иків терористичних угрупова нь Республіки Ірак. На зве рнення МГО «Гром» до Служби б езпеки України останньою над ана відповідь від 18.08.2010 р. № 2/30656, що стосовно зазначеного громад янина Республіки Ірак ві домостей щодо його причетнос ті до протиправної діяльност і на території України не має . Вважають, що все вищезазначе не є обґрунтованим побоюванн ям стати жертвою переслідува нь. Просили надати Позивачев і статус біженця.

Представник відповідача у судовому засіданні посилавс я на правомірність прийнято го рішення щодо відмови Пози вачеві у наданні статусу біж енця за відсутність на те зак онних підстав. Зазначив, що в о бґрунтування побоювання ста ти жертвою переслідувань з б оку невідомих осіб через сво ю професію - журналіст Пози вачем не наведено жодних кон кретних фактів щодо нього ос обисто та будь-яких доказів н а підтвердження цих доводів. В той самий час Позивач повід омив, що він не був членом гром адських чи політичних органі зацій, за релігійною принале жністю не переслідувався, до казів його вимушеного виїзду з Іраку не надав. Просив у задоволенні позову відмовит и.

Заслухавши пояснення пози вача, представників сторін, д ослідивши надані докази, суд ом встановлено наступне.

Правовий статус біженця в У країні, порядок надання, втра ти та позбавлення статусу бі женця, державні гарантії зах исту біженців визначає Закон України «Про біженців» від 21 червня 2001 року № 2557-III.

Відповідно до абзацу 2 статт і 1 зазначеного Закону біжене ць - особа, яка не є громадянин ом України і внаслідок цілко м обґрунтованих побоювань ст ати жертвою переслідувань за ознаками раси, віросповідан ня, національності, громадян ства (підданства), належності до певної соціальної групи а бо політичних переконань, пе ребуває за межами країни сво єї громадянської належності та не може користуватися зах истом цієї країни або не бажа є користуватися цим захистом внаслідок таких побоювань, а бо, не маючи громадянства (під данства) і перебуваючи за меж ами країни свого попередньог о постійного проживання, не м оже чи не бажає повернутися д о неї внаслідок зазначених п обоювань.

Конвенцією про статус біже нців 1951 року та Протоколом щод о статусу біженця від 1967 року п оняття «біженець» включає в себе чотири основні підстави , за наявності яких особі може бути надано статус біженця. Т акими підставами є: 1) знаходже ння особи за межами країни св оєї національної належності або, якщо особа не має визначе ного громадянства, за межами країни свого колишнього міс ця проживання ; 2) наявність ці лком обґрунтованих побоюван ь стати жертвою переслідуван ь; 3) побоювання стати жертвою переслідування повинно бути пов' язане з ознаками, які вк азані в Конвенції про статус біженців, а саме: а) расової на лежності; б) релігії; в) націон альності (громадянства); г) нал ежності до певної соціальної групи; д) політичних поглядів . 4) неможливістю або небажання м особи користуватися захист ом країни походження внаслід ок таких побоювань.

Державний комітет України у справах національностей т а релігій є спеціально уповн оваженим центральним органо м виконавчої влади у справах міграції відповідно до Поло ження, затвердженого постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 14 лютого 2007 року № 201.

Відповідно до статті 7 Закон у України «Про біженців» орг ани міграційної служби в Авт ономній Республіці Крим , областях, містах Києві та Сев астополі підпорядковуються спеціально уповноваженому ц ентральному органу виконавч ої влади у справах міграції. Д о компетенції цих органів, зо крема, належить прийняття за яв від іноземців та осіб без г ромадянства про надання їм с татусу біженця у порядку, пер едбаченому цим Законом.

Судом встановлено, що 17 вере сня 2010 року позивачем до секто ру міграційної служби у Доне цькій області була подана за ява про надання статусу біже нця, оскільки позивач побоює ться стати жертвою пересліду вань через приналежність до соціальної групи - журналіст . Позивач є громадянином Ір аку, за національністю - а раб, за віросповіданням - му сульманин-суніт (за анкетою в ід 17.09.2010 р. та протоколом співбе сіди від 21.09.2010 р). Причиною необх ідності отримання статусу бі женця позивач визначає ознак и: релігійні (відповідно до по зовної заяви позивач за свої ми релігійними поглядами виз начає себе як шиїта) та пересл ідування за професійну діяль ність та за належність до пев ної соціальної групи (належн ість до соціальної групи - ж урналіст).

Щодо побоювання Позивача с тати жертвою переслідування за релігійними ознаками, то с уд ставиться до цього критич но, оскільки, з огляду на прото кол співбесіди від 21.09.2010 р., Пози вач особисто не переслідував ся за релігійною приналежніс тю, не був членом будь-якої гро мадської, релігійної та полі тичної організації та за це н е переслідувався.

У судовому засіданні встан овлено, що позивач ОСОБА_8 за даними особової справи № 20 10DON00010-01 за вищою освітою є інжене ром та журналістом, прибув в У країну в 2006 р. за бізнес-візою, п рацював як представник телек аналу «Аль-Салам» в Донецькі й філії з терміном дії посвід чення до 01.01.2011 р., проживає за адр есою:АДРЕСА_1. Позивач офі ційно не одружений, проте 20.09.2010 р. між ним та громадянкою Укра їни ОСОБА_5 укладений шлюб за шаріатом.

З 2006 р. до 17 вересня 2010 р. позивач не звертався до сектору мігр аційної служби у Донецькій о бласті з заявами про надання статусу біженця, що не запере чується Позивачем. Однак, зна чна тривалість проміжків час у між виїздом з країни громад ської належності, прибування м в Україні та часом зверненн я із заявою про надання стату су біженця свідчить про відс утність у Позивача обґрунтов аних побоювань стати жертвою переслідувань.

У судовому засіданні встан овлено, за поясненнями предс тавника позивача, іншими док азами у їх сукупності, що пози вач ОСОБА_8, за довідкою ві д 16.03.2011 р. (термін дії довідки з 16.03 .2011 р. по 31.03.2012 р.), з 2010 р. є членом Міжн ародної громадської організ ації «Гром», яка діє на підста ві Статуту, затвердженого ус тановчою конференцією МГО «Г ром» ( протокол від 22.09.2009 р.) та за реєстрована Міністерством ю стиції України (наказ № 1515/5 від 20.08.2009 р., свідоцтво про реєстрац ію об' єднання громадян від 20.08.2009 р. № 3170, державна реєстрація юридичної особи МГО «Гром» з дійснена виконавчим комітет ом Донецької міської ради 06.10.20 09 р., ідентифікаційний код 36695035, м ісцезнаходження: 83101, Україна, Д онецька область, м. Донецьк, ву л.. Куйбишева, 31). Згідно зі ст. 2 С татуту основною метою МГО «Г ром» є задоволення та захист законних та спільних інтере сів своїх членів. Діяльність МГО «Гром» поширюється на те риторію України та Хашимітсь кого Королівства Йорданії .

Посилання Позивача на те, що він працюючи представником Іракського телеканалу «Аль-С алам» в Україні постійно под авав у своїх репортажах прав ду відносно політичного прот истояння в Республіці Ірак є реальним та обґрунтовани м побоюванням стати жертвою переслідувань за його профес ійну діяльність в якості жур наліста та члена Міжнародної громадської організації «Гр ом» не знайшли свого підтвер дження за матеріалами справи .

Відповідно до статті 13 Зако ну України «Про статус біжен ців» розгляд заяви про надан ня статусу біженця здійснюєт ься органами міграційної слу жби в Автономній Республіц і Крим, областях, містах Киє ві та Севастополі протягом д вох місяців з дня прийняття р ішення про оформлення докуме нтів для вирішення питання щ одо надання статусу біженця. У разі потреби строк розгляд у може бути продовжено керів ником органу міграційної слу жби за вмотивованим поданням працівника, який розглядає з аяву, але не більше ніж до трьо х місяців. Працівником орган у міграційної служби проводя ться співбесіди із заявником або його законним представн иком, які мають на меті виявит и додаткову інформацію, необ хідну для оцінки справжності фактів, повідомлених заявни ком або його законним предст авником. У разі виникнення су мнівів щодо достовірності ін формації, повідомленої заявн иком, необхідності у встанов ленні справжності і дійсност і поданих ним документів орг ан міграційної служби має пр аво звертатися з відповідним и запитами до органів внутрі шніх справ, служби безпеки, ін ших органів державної влади, органів місцевого самовряду вання та об'єднань громадян, я кі можуть сприяти встановлен ню справжніх фактів стосовно особи, заява якої розглядаєт ься.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується п оясненнями представника від повідача, з позивачем було пр оведено співбесіди, результа ти якої викладені в протокол ах, долучених до матеріалів с прави.

Згідно зі статтею 13 вищезаз наченого Закону документи, о тримані або підготовлені орг аном міграційної служби під час розгляду заяви, долучают ься до особової справи заявн ика. Після вивчення документ ів, перевірки фактів, повідом лених особою, яка подала заяв у про надання їй статусу біже нця, орган міграційної служб и готує письмовий висновок щ одо надання або відмови у над анні статусу біженця. Особов а справа заявника разом з пис ьмовим висновком органу мігр аційної служби, який розгляд ав заяву, надсилається до спе ціально уповноваженого цент рального органу виконавчої в лади у справах міграції для п рийняття остаточного рішенн я за заявою.

За результатами співбесід и та вивчення наданих позива чем доказів, сектором міграц ійної служби в Донецькій обл асті в порядку повноважень, в изначених статтею 7 Закону Ук раїни «Про біженців», здійсн ений висновок щодо недоцільн ості прийняття рішення про н адання статусу біженця гром адянину Іраку ОСОБА_8, піс ля чого особова справа позив ача була направлена Відпові дачеві 2 для прийняття остато чного рішення.

На підставі п.3 ст. 2 Кодексу а дміністративного судочинст ва України у справах щодо оск арження рішень, дій чи бездія льності суб' єктів владних п овноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийнят і (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституц ією та законами України.

Позивачем та представнико м позивача до суду не надано ж одних обґрунтованих доказів , за якими дії Відповідача 1 з п ідготовки матеріалів до Держ авного комітету України у сп равах національностей та рел ігій для розгляду питання що до надання Позивачу статусу біженця є протиправними та н евідповідності цих дій вимог ам Закону України «Про біжен ців».

Відповідно до статті 14 Зако ну України «Про біженців» рі шення за заявою про надання с татусу біженця приймається с пеціально уповноваженим цен тральним органом виконавчої влади у справах міграції про тягом місяця з дня отримання особової справи заявника та письмового висновку органу міграційної служби, який роз глядав заяву. У разі потреби с трок прийняття рішення може бути продовжено керівником с пеціально уповноваженого це нтрального органу виконавчо ї влади у справах міграції, ал е не більше ніж до трьох місяц ів. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчо ї влади у справах міграції мо же вимагати додаткової інфор мації від органу міграційної служби, який здійснював розг ляд заяви. У разі виникнення с умнівів щодо достовірності і нформації, потреби у встанов ленні справжності і дійсност і документів спеціально упов новажений центральний орган виконавчої влади у справах м іграції має право звертатися з відповідними запитами до М іністерства внутрішніх спра в України, Міністерства зако рдонних справ України, Служб и безпеки України, інших орга нів державної влади, органів місцевого самоврядування та об'єднань громадян, які можут ь сприяти встановленню справ жніх фактів стосовно особи, о собова справа якої розглядає ться.

Рішенням Державного коміт ету України у справах націон альностей та релігій від 22 лют ого 2011 року № 162-11 Позивачеві від мовлено в наданні статусу бі женця згідно абзацу п' ятого статті 10 Закону України «Про біженців», як особі, стосовно якої встановлено, що умови, пе редбачені абзацом другим ста тті 1 цього Закону, відсутні.

Умови, за яких статус біженц я не надається, встановлені с таттею 10 Закону України «Про б іженців», відповідно до якої статус біженця не надається особі:

- яка вчинила злочин проти м иру, воєнний злочин або злочи н проти людства і людяності, я к їх визначено у міжнародном у праві;

- яка вчинила тяжкий злочин неполітичного характеру за м ежами України до прибуття в У країну з метою набуття стату су біженця, якщо таке діяння в іднесено Кримінальним кодек сом України до тяжких злочин ів;

- яка винна у вчиненні дій, що суперечать меті та принципа м Організації Об'єднаних На цій;

- стосовно якої встановлено , що умови, передбачені абзацо м другим статті 1 цього Закону , відсутні;

- яка до прибуття в Україну б ула визнана біженцем або отр имала притулок в іншій країн і;

- яка до прибуття в Україну з наміром набути статусу біже нця перебувала в третій безп ечній країні. Дія цього абзац у не поширюється на дітей, роз лучених з сім'ями, а також на о сіб, які народилися чи постій но проживали на території Ук раїни, а також їхніх нащадків (дітей, онуків).

Відповідно до абзацу 2 стат ті 1 Закону України «Про біжен ців» особі може бути наданий статус біженця у разі побоюв ання стати жертвою пересліду вань за ознаками раси, вірос повідання, національності, г ромадянства (підданства), нал ежності до певної соціальної групи або політичних переко нань.

На думку суду, спірне рішенн я є конкретним, оскільки пози вачу відмовлено у наданні ст атусу біженця відповідно до статті 10 зазначеного Закону я к особі, стосовно якої встано влено, що умови, передбачені а бзацом другим статті 1 цього З акону, відсутні.

Як вбачається з матеріалів спр ави та пояснень представника відповідача, спірне рішення було прийнято з урахуванням того, що в протоколах співбес ід з позивачем та даними, які в ін повідомив, є значні протир іччя, а також недоведеністю т их обставин, на які посилався позивач.

Відповідно до статті 11 Зако ну України «Про біженців» до заяви про надання статусу бі женця додаються документи і матеріали, що можуть бути док азом наявності умов для набу ття такого статусу.

Враховуючи наведене, суд пр иходить до висновку, що основ ним критерієм у визначенні с татусу біженця є реальне та о бґрунтоване побоювання особ и стати жертвою переслідуван ь.

За даними Всесвітньої мере жі Інтернет щодо умов перебу вання та військово-політично ї обстановки у Іраку у кра їні мають місце озброєні нап ади, теракти та інші насильни цькі дії, в тому числі відносн о журналістів. Ситуація в пла ні безпеки в Іраку за 2010 рі к характеризується зниження м рівня озброєного насильств а. У листопаді 2005 р. була прийня та Конституція Іраку, яка гарантує захист свободи на г ідності особистості , свобод у висловлювання думки та сло ва, пересування і вибору місц я проживання та інше. Уряд І раку сприяє поверненню біж енців на Батьківщину, для чог о надає їм матеріальну допом огу.

Приймаючи до уваги, що згідн о положень Закону України «П ро біженців» не має значення , чи склалися обґрунтовані по боювання стати жертвою перес лідування за однією з вищена ведених умов чи за декільком а, суд приходить до висновку, щ о належність позивача до пев ної соціальної групи (належн ість до соціальної групи - ж урналіст), не може бути обґрун тованою умовою побоювання ст ати жертвою переслідування.

Таким чином, враховуючи нег ативний висновок сектору міг раційної служби, наданий в ме жах компетенції та повноваже нь, визначених Законом Украї ни «Про біженців», суд вважає , що спірне рішення Відповіда чем 2 прийнято обґрунтовано.

Встановивши обставини спр ави, суд приходить до висновк у про відмову у задоволенні п озову про скасувати рішення Державного комітету у справа х національностей та релігій від 22 лютого 2011 року № 162-11 про ві дмову у наданні статусу біже нця громадянинові Іраку О СОБА_8

Керуючись статтями 2-15, 17-18, 33-35, 41-4 2, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185- 186, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову ОСО БА_8 до Сектору міграційної служби у Донецькій області Д ержавного комітету України у справах національностей та релігій та Державного коміте ту України у справах націона льностей та релігій про скас ування рішення Державного ко мітету України у справах нац іональностей та релігій, зоб ов' язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова постановлена у н арадчій кімнаті та проголоше на її вступна та резолютивна частини у судовому засіданн і 27 квітня 2011 року. Постанова бу де виготовлена у повному обс язі 04 травня 2011 року.

Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення, а в ра зі складення постанови у пов ному обсязі відповідно до ст атті 160 цього Кодексу - протяго м десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п'я тиденного строку з моменту о тримання суб'єктом владних п овноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду

Суддя Бойко М.І.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2011
Оприлюднено06.06.2011
Номер документу15952996
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/3878/2011

Ухвала від 26.07.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Горбенко К.П.

Ухвала від 25.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Горбенко К.П.

Ухвала від 25.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Горбенко К.П.

Ухвала від 04.08.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Горбенко К.П.

Постанова від 27.04.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бойко М.І.

Ухвала від 17.03.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бойко М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні