ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
міста КИЄВА
01030, м.Київ,
вул.Б.Хмельницького,44-Б
тел.230-31-34
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ
УКРАЇНИ
справа
№ 24/652-48/358
29.01.08
За
позовом
Одеської
обласної організації Одеського обласного Особливого підрозділу «Отаман
Сірко»Українського козацтва -структурного підрозділу Українського Козацтва
До
Міжнародної
громадської організації Українського козацтва
Третя
особа
Міністерство
юстиції України
Про
визнання
рішення недійсним
Суддя
(головуючий) Сулім В.В.
Судді:
Станік С.Р., Пінчук В.І
Секретар
судового засідання Мисник Т.М.
Представники
сторін:
Від
позивача: Курінська Д.О. -пред. за
довір., Михайлов А.К. -пред. за довір.
Від
відповідача: Белінський О.В. -пред. за довір.
Від
третьої особи: Демчик О.А.
-пред. за довір.
07.11.07р.
та 27.11.07р. судові засідання відкладалися відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу
України. Ухвалою від 07.11.07р. продовжено строк розгляду спору. У судовому
засіданні 29.01.08р. судом за згодою сторін оголошена вступна та резолютивна
частина рішення.
Обставини справи:
Позивач
у позовній заяві просить суд визнати недійсним засідання Великої Ради
Українського Козацтва від 06.08.05р. та прийняті нею рішення про внесення змін
до Статуту; визнати недійсним обрання керівника Українського Козацтва
06.08.05р.; скасувати реєстрацію змін до Статуту Українського Козацтва, які
були зареєстровані Міністерством юстиції України 13.12.05р.
21.09.06р.
ухвалою Господарського суду міста Києва порушено провадження по справі №
24/652.
05.02.07р.
рішення Господарського суду міста Києва позов задоволено повністю.
19.04.07р.
постановою Київського апеляційного господарського суду рішення Господарського
суду міста Києва від 21.09.06р. залишено без змін.
25.07.07р.
постановою Вищого господарського суду України постанову Київського апеляційного
господарського суду від 19.04.07р. та рішення Господарського суду міста Києва
від 05.02.07р. скасовано, а справу № 24/652 передано на новий розгляд до
Господарського суду міста Києва.
Постановою
Вищого господарського суду України зазначено, що при новому розгляді справи
необхідно повно та всебічно вияснити всі обставини справи, дати їм належну
правову оцінку, а саме: надати правову оцінку факту, що Позивач є юридичною
особою, засновниками якої є фізичні особи; встановити який Одеський обласний
особливий підрозділ «Отаман Сірко»Українського козацтва є осередком Міжнародної
громадської організації «Українське козацтво»; чи є Позивач належним позивачем
у даній справі.
20.08.07р.
ухвалою Господарського суду міста Києва прийнято до провадження справу № 24/652
та призначити їй новий номер № 24/652-48/358.
03.10.07р.
Відповідач звернувся із заявою про призначення колегіального розгляду справи.
05.10.07р.
ухвалою Господарського суду міста Києва призначено по справі колегіальний
розгляд справи.
05.11.07р.
Позивач надав суду пояснення, в яких повідомив, що Позивач є крайовим
(обласним) козацьким товариством (осередком) (ст. 4 Статуту Відповідача);
статутним документом Позивача є Статут Українського козацтва, яким Позивач
керується як обласний осередок Українського козацтва; порушення права Позивача
внаслідок прийняття рішення Великою Радою УК від 06.08.05р. полягає в тому, що
Великою радою було незаконно прийнято рішення про внесення змін до Статуту
Українського Козацтва, яким Позивач керується у своїй діяльності як обласний
осередок Українського Козацтва.
23.11.07р.
Позивач звернувся із клопотанням, в якому просив вважати відповідачем
Міжнародну громадську організацію «Українське козацтво», а також просив
прийняти вказані зміни до позовної заяви та до матеріалів в цілому. Крім того,
Позивач надав суду пояснення, якими повідомив, що він є крайовим (обласним) козацьким
товариством (осередком), а його засновники -індивідуальними членами Міжнародної
громадської організації «Українське козацтво»; Позивач як юридична особа діє на
підставі Статуту Міжнародної громадської організації «Українське козацтво»,
свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи № 172341 та свідоцтва про
реєстрацію об'єднання громадян від 07.04.04р. № 815.
Відповідач
надав 23.11.07р. клопотання, в якому просить припинити провадження у справі,
посилаючись на те, що Позивач є юридичною особою та зареєстрований як
об'єднання громадян; при реєстрації осередків об'єднань громадян, вони не
набувають статусу юридичної особи; Позивач як юридична особа діє на підставі
статуту іншої юридичної особи.
23.11.07р.
Третьою особою було надано відомості про всі зареєстровані місцеві осередки
Відповідача.
29.01.08р.
Міжнародна громадська організація „Українське козацтво” подав зустрічний позов
до Одеської обласної громадської організації „Одеський обласний особливий
підрозділ „Отаман Сірко” Українського козацтва”, Міністра юстиції України,
Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції Одеської області;
Одеського обласного управління статистики, державного реєстратора Іванюка Олега
Володимировича та Головного управління МВС в Одеській області про скасування
державної реєстрації Одеського обласного об'єднання громадян „Одеський обласний
особливий підрозділ „Отаман Сірко” Українського козацтва”.
Ухвалою
Господарського суду міста Києва від 29.01.08р. відмовлено у прийнятті
зустрічної позовної заяви.
Перед
початком розгляду справи по суті представників позивача та відповідача ознайомлено
з їхніми правами та обов'язками у відповідності із ст.22 ГПК України.
Крім
цього, представникам позивача та відповідача у судовому засіданні роз'яснено
вимоги ст.81-1 ГПК України.
Судом,
у відповідності з вимогами ст.81-1 ГПК України складено протокол, який долучено
до матеріалів справи.
Дослідивши
матеріали справи та заслухавши пояснення представників Сторін, Господарський
суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Міжнародна
громадська організація «Українське козацтво»зареєстрована Міністерством юстиції
України 17.03.92р., про що було видане свідоцтво № 223.
14.10.03р.
XVІІІ Великою Радою Українського козацтва (протокол № 17) прийнята нова
редакція Статуту Відповідача.
Відповідно
до ст. 1 Статуту Відповідача:
-
Українське козацтво -унітарна, єдина у своїй цілісності громадська організація
українських козаків, на структурні організації якого поширюється дія Статуту
Українського козацтва (п. 1.3);
-
Статут Українського козацтва є єдиним та загальнообов'язковим для осередків,
які входять до складу Українського козацтва і є його структурними підрозділами
(п. 1.4.);
-
Українське козацтво функціонує згідно адміністративно-територіального поділу
України. Діяльність Українського козацтва поширюється на територію України,
Австралії, Німеччини, США та інших держав, де створені осередки Українського
козацтва на підставі статуту Українського козацтва. Для набуття статусу
юридичної особи осередки реєструються у встановленому чинним законодавством
порядку. Ті осередки, які не є юридичними особами легалізуються шляхом
повідомлення. Осередки, створені на території інших держав, легалізують
свою діяльність, згідно законодавства тих держав, де вони будуть діяти (п.
1.7).
Стаття
3 Статуту регулює питання членства в Українському козацтві, а також обов'язки
та права членів Українського козацтва, а саме:
-
Українське козацтво об'єднує громадян, нащадків усіх гілок, напрямків і течій
українського козацтва незалежно від місця їхнього проживання, громадян України
та українців -громадян інших країн, які сповідують національну ідею та ідеологію
Українського козацтва, практично працюючи на її реалізацію, відновлення та
розвиток Українського козацтва. Українське козацтво твориться із своїх членів -
українських козаків (п. 3.1);
-
членство в Українському козацтві може бути індивідуальним, колективним і
асоційованим. Дійсним козаком (членом) Українського козацтва мас право бути:
нащадок українського козацького роду, а також громадяни України або українці
української діаспори з 18-річного віку, які стоять на засадах розбудови та
захисту державності України, пройшли випробувальний термін один рік і виявили
себе як такі, що мають глибокі українські патріотичні переконання, стоять на
засадах розбудови і захисту самостійної, незалежної, соборної, демократичної
держави України, посвячені та прийняли присягу Українського козака, стоять на
обліку і здійснюють суспільно-корисну для України діяльність, в одному з
первинних козацьких товариств. Після проходження випробувального терміну
дійсному козакові видається Реєстрова грамота, посвідчення та службова книжка
козака. До лав Українського козацтва приймають згідно письмової заяви за
козацьким Звичаєм на Раді первинного козацького товариства за рекомендаціями
двох дійсних членів Українського козацтва (п.п. 3.2, 3.3 та 3.5).
- громадяни
України можуть створювати за місцем проживання козацькі осередки. Козаки, які висловили добровільне бажання
виконувати обов'язки по поясненню окремих функцій і за своїм фахом спроможні їх
виконувати та взяли на себе відповідні зобов'язання, підлягають внесенню до
Єдиного реєстру у Генеральній канцелярії Українського козацтва, їхня діяльність
регулюється Статутом Українського козацтва, положеннями та нормативно-правовими
актами (п. 3.7);
- колективними
(асоційованими) членами Українського козацтва можуть бути громадські
об'єднання, колективи підприємств, навчальних, наукових і культурних закладів,
установ і організацій будь-яких форм власності, які фізично та матеріально
сприяють виконанню Статутних завдань Українського козацтва. Взаємовідносини
Українського козацтва з його колективними членами здійснюється на підставі
відповідних угод. Колективні (асоційовані) члени приймаються до Українського
козацтва згідно письмовою заявою їхніх керівників на підставі рішення зборів
трудового колективу Радою Генеральної Старшини Українського козацтва (п. 3.8).
Структура
та повноваження органів управління Українського козацтва визначені ст. 4
Статуту:
-
Українське козацтво, як громадська організація, створюється з урахуванням
сучасного адміністративно-територіального поділу України за територіальним,
виробничо-територіальним принципом, і складається з осередків:
• первинних козацьких товариств;
• районових (міських) козацьких
товариств, що охоплюють первинні козацькі товариства;
• крайових (обласних) козацьких
товариств, що охоплюють районові (міські) козацькі товариства;
• козацьких округів (за наказом
Гетьмана) що охоплюють крайові (обласні) козацькі товариства.
Крайові
(обласні) козацькі товариства (козацькі округи) об'єднуються в межах України та української козацької
діаспори в єдине Українське козацтво (п. 4.1.);
- усі первинні козацькі товариства
підзвітні районовим (міським) козацьким товариствам, які підзвітні крайовим
(обласним) козацьким товариствам (козацьким округам), а крайові (обласні)
козацькі товариства (козацькі округи) підзвітні Генеральній Канцелярії
Українського козацтва. Первинні козацькі товариства обліковуються районовими
(міськими козацькими товариствами, районові (міські) -крайовими (обласними
козацькими товариствами, крайові (обласні) козацькі товариства (округи) -
Генеральною Канцелярією Українського козацтва (п. 4.2).
-
колегіальні керівні органи Українського козацтва складаються з Великої Ради
Українського козацтва та Ради Генеральної старшини Українського козацтва (п.
4.4);
- Велика Рада Українського козацтва є вищим
керівним органом Українського козацтва. Велика Рада Українського козацтва
складається з делегатів, обраних Радами крайових (обласних) козацьких товариств
у кількості, затвердженій Радою Генеральної старшини і скликається один раз на
рік. Час, місце проведення та порядок денний Великої Ради визначає Рада
Генеральної старшини Українського козацтва, про що Гетьман України видає наказ.
Велика Рада може бути скликана позачергово на вимогу не менше половини
крайових (обласних) козацьких товариств або рішенням Ради Генеральної старшини
Українського козацтва. Рішення Великої Ради приймаються простою більшістю
голосів і є чинними за наявності не менш як двох третин обраних делегатів
(п. 4.5.1);
- Велика Рада Українського козацтва,
зокрема:
• визначає і затверджує принципи,
стратегію, завдання і напрямки
діяльності
Українського козацтва;
• затверджує Статут Українського
козацтва, вносить до нього зміни й доповнення;
• затверджує склад Ради Поважних
козаків Українського козацтва;
• заслуховує звіти виборної Генеральної
Старшини;
• дає наказ Гетьману і виборній
Генеральній старшині на звітний період;
• приймає рішення про реорганізацію або
ліквідацію Українського козацтва (п. 4.5.2).
- Рада Генеральної Старшини:
•є
колегіальним керівним органом Українського козацтва між Великими Радами;
• в період між Великими Радами вирішує
поточні питання управління діяльністю Українським козацтвом;
• готує питання для керівних рішень Українського
козацтва;
• збирається не рідше одного разу на
чотири місяці.
Рада
Генеральної Старшини Українського козацтва складається з Гетьмана України
(Голови Ради), Головного отамана, Старшини Генеральної канцелярії, отаманів
козацьких округів (отаманів козацьких військ), отаманів крайових (обласних)
козацьких товариств, Радників Гетьмана України, повноправних представників
Гетьмана України в регіонах, Бунчукових товаришів. Рішення Ради приймаються
простою більшістю голосів за наявності не менше половини членів Генеральної
старшини (п. 4.5.3 та 4.5.4).
- Гетьман України є вищою посадовою
особою Українського козацтва, Верховним Головнокомандувачем військ Українського
козацтва (п .4.5.5).
-
Гетьман України, зокрема, представляє без довіреності інтереси Українського
козацтва на всіх рівнях владних структур України, в громадських і міжнародних
організаціях, партіях та рухах; призначає Головного отамана, Генеральних:
писаря, обозного, осавула, хорунжого, бунчужного, отаманів козацьких округів
(отаманів козацьких військ), іншу наказну старшину та усуває їх від виконання
службових обов'язків; підписує разом з Генеральним писарем рішення Ради
Генеральної старшини Українського козацтва; підписує фінансові документи,
ділові листи, укладає будь-які угоди визначає своїм наказом коло осіб, що мають
право підпису банківських, фінансових чи інших документів, здійснює інші
правочини, на виконання статутних завдань і рішень Великої Ради видає
Універсали, накази та розпорядження, обов'язкові для виконання всіма членами
Українського козацтва (п. 4.5.7);
-
Генеральна канцелярія Українського козацтва (Генеральний штаб) є вищим
організаційно-координаційним та методичним центром Українського козацтва з
розташуванням у м. Києві. Посадові особи Генеральної канцелярії здійснюють
організаційно-виконавчі функції згідно Положення про Генеральну канцелярію (п.
4.5.10).
14.07.05р.
Рада Генеральної Старшини Українського козацтва прийняла рішення про скликання
Великої Ради Українського козацтва 06.08.05р. в АР Крим та винесення на обговорення
Великої Ради наступних питань: про підсумки роботи Українського козацтва за
перше півріччя та завдання організації на друге півріччя 2005 року; про зміну
назви громадської організації; про внесення змін та доповнень до Статуту
громадської організації; про вибори керівника громадської організації; різне
(протокол № 7 від 14.07.05р.).
Наказом
В.О. Гетьмана України від 26.07.05р. № 10 скликано Велику Раду Українського
козацтва 06.08.05р. о 10.00 в АР Крим (м. Євпаторія, вул. Київська, 48, актовий
зал санаторію «Геліос»).
06.08.05р.
Великою Радою Українського козацтва прийнято рішення, зокрема, затвердити
Статут Українського козацтва в новій редакції; обрати Верховним Отаманом
Українського козацтва ОСОБА_1 (протокол № 19 від 06.08.05р.).
13.12.05р.
Міністерство юстиції України зареєструвало нову редакцію статуту Міжнародної
громадської організації «Українське козацтво».
23.12.06р.
Радою Генеральної старшини Міжнародної громадської організації «Українське
козацтво»було прийняте рішення про ліквідацію Одеського обласного особливого
підрозділу «Отаман Сірко» Українського козацтва»з тих підстав, що підпис
Генерального писаря УК на листі-зверненні підроблений; до листа не було додано
довіреності, а також рішення керівного органу УК про створення названого «Особливого
підрозділу».
Наказом
Гетьмана Українського козацтва від 28.10.06р. № 126 затверджено повноваження
обраних отаманів крайових (обласних) козацьких товариств з врученням
універсалів, зокрема, повноваження генерал-осавула ОСОБА_2 -Одеське крайове товариство.
Наказ, як Гетьманом Українського козацтва, підписано ОСОБА_3. Однак, суду не
було надано доказів обрання на цю посаду ОСОБА_3.
27.12.06р.
Позивач в підтвердження легальності своєї діяльності направив Одеському
обласному управлінню юстиції копію вищевказаного наказу.
Відповідач
неодноразово звертався до Одеського обласного управління юстиції та повідомляв
про прийняте рішення щодо ліквідації Позивача та просив зняти з реєстрації
Позивача (листи від 29.11.06р. № 78 та 08.01.07р. № 02-01/07).
19.02.07р.
Одеське обласне управління направило Позивачу лист № 06-1269, яким
рекомендовано вчинити необхідні дії щодо ліквідації Одеського обласного
Особливого підрозділу «Отаман Сірко»Українського козацтва». Того ж дня
Відповідача було повідомлено про надіслання Позивачу рекомендації щодо
проведення ліквідації (листи від 19.02.07р. №№ 06-1345 та 06-1346).
30.03.07р.
Позивачу був направлений лист Одеським обласним управлінням юстиції № 06-518,
яким було відкликано листа № 06-1269 від 19.02.07р. про рекомендації вчинити
дії щодо ліквідації підрозділу. Лист відкликано у зв'язку із отриманням копії
рішення Господарського суду міста Києва від 05.02.07р.
Порядок
створення та діяльності об'єднань громадян врегульовані Законом України «Про
об'єднання громадян». Статтею 1 Закону встановлено, що об'єднанням громадян є
добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для
спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод. Об'єднання громадян,
незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до
цього Закону визнається політичною партією або громадською організацією.
Відповідно
до ст. 3 Закону громадською організацією є об'єднання громадян для
задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих,
вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.
Підставами
для визнання недійсним рішення, прийнятого Великою Радою Міжнародної
громадської організації «Українське козацтво», як вищого керівного органу, є
невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній Статутом
Відповідача компетенції Великої Ради. Обов'язковою умовою визнання відповідного
рішення недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного рішення
прав та охоронюваних законом інтересів Позивача у справі -«Одеського обласного
Особливого підрозділу «Отаман Сірко»Українського козацтва».
Статтею
6 Закону встановлено, що об'єднання громадян створюються і діють на основі
добровільності, рівноправності їх членів (учасників), самоврядування,
законності та гласності. Вони вільні у виборі напрямів своєї діяльності.
Обмеження діяльності об'єднань громадян може встановлюватись тільки
Конституцією та законами України. Всі основні питання діяльності об'єднань
громадян повинні вирішуватись на зборах всіх членів або представників членів
об'єднання.
На
спірній Великій Раді були присутні представники членів об'єднання -делегати
Козацьких товариства. При цьому на Великій Раді були присутні 246 делегатів із
обраних 284 делегатів, з яких 244 делегати мали право вирішального голосу, а 2
- дорадчого голосу, а отже Велика Ради Українського козацтва 06.08.05р. була
повноважна приймати рішення.
Дослідивши
надані докази, а також вивчивши пояснення Сторін, суд не приймає твердження
Позивача, що Статутом Відповідача не передбачено посади виконуючого обов'язки
Гетьмана України, оскільки у п. 4.5.9 Статуту встановлено, що в разі тимчасової
відсутності Гетьмана України головний отаман виконує його обов'язки. Отже,
словосполучення «виконуючий обов'язки»вказує на те, що в момент проведення Ради
Генеральної Старшини Гетьман України був тимчасово відсутній, а його обов'язки
виконувалися іншою уповноваженою особою.
Не
приймаються твердження Позивача, що повноваження делегатів на засіданні Великої
Ради мають бути підтверджені мандатною комісією, оскільки Статутом не
передбачено створення такого органу як мандатна комісія, а отже й її
повноваження.
Таким
чином, судом не було встановлено обставин, що доводять порушення Великою Радою,
виконуючим обов'язків Гетьмана України та Радою Генеральної Старшини
Міжнародної громадського організації «Українське козацтво»чинного законодавства
або компетенції вищезазначених органів під час прийняття рішення про проведення
Великої Ради Українського козацтва 06.08.05р., а також під час безпосередньо
проведення та прийняття рішень Великою Радою Українського козацтва 06.08.05р.
Відповідно
до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна
довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і
заперечень.
Позивач
в обґрунтування твердження про незаконність рішень, прийнятих Великою Радою
Українського козацтва від 06.08.05р., не зазначив, яким саме нормам чинного
законодавства України суперечать оскаржувані рішення про внесення змін до
Статуту Міжнародної громадської організації «Українське козацтво»та обрання
керівника Українського козацтва.
Таким
чином, Позивачем не було доведено факту невідповідності чинному законодавству
України рішень, прийнятих Великою Радою Українського козацтва від 06.08.05р.
Суд
вважає недоведеним та безпідставним
твердження Позивача про те, що його права були порушені внаслідок прийняття
рішення Великою Радою Українського козацтва від 06.08.05р. про внесення змін до
Статуту Відповідача, яким Позивач керується у своїй діяльності, з огляду на
наступне.
26.03.04р.
громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 склали заяву на ім'я Одеського обласного
управління юстиції, яка посвідчена
ОСОБА_6, приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу,
зареєстровано у реєстрі за № 1110. Цією заявою вищезазначені особи, як
засновники, повідомили про подання установчих документів на реєстрацію
місцевого осередка всеукраїнської громадської організації «Одеський обласний
особливий підрозділ «Отаман Сірко», діяльність якого поширюється на територію
Одеської області; статут всеукраїнської громадської організації прийнято
Великою радою Українського козацтва 12 жовтня 1994 року; назва центрального
статутного органу та юридична адреса організації: Рада Крайової старшини;
АДРЕСА_1.
31.03.04р.
вищевказана заява була зареєстрована Управлінням юстиції в Одеській області вх.
№ 115 від 31.03.04р.
02.04.04р.
громадяни ОСОБА_2, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 склали заяву на ім'я Одеського обласного
управління юстиції, яка посвідчена
ОСОБА_6, приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу,
зареєстровано у реєстрі за №№ 1326, 1327, 1328. Цією заявою вищезазначені
особи, як засновники, повідомили про подання установчих документів на
реєстрацію місцевого осередка всеукраїнської громадської організації «Одеський
обласний особливий підрозділ «Отаман Сірко», діяльність якого поширюється на
територію Одеської області; статут всеукраїнської громадської організації
«Українське козацтво»прийнято Великою радою Українського козацтва 12 жовтня
1994 року; назва центрального статутного органу та юридична адреса організації:
Рада Крайової старшини; АДРЕСА_1.
Позивач
не надав доказів того, що ця заява була подана Управлінню юстиції в Одеській
області.
Позивач
для проведення державної реєстрації до Управління юстиції в Одеській області
надав заяву, протокол № 1 від 17.03.04р. засідання крайової ради підрозділу з
рішенням про створення «Одеського обласного Особливого підрозділу «Отаман
«Сірко»Українського козацтва», нотаріально посвідчені копії статуту та
свідоцтва про реєстрацію Українського козацтва, відомості про засновників
Підрозділу, документ, підтверджуючий надання приміщення для юридичної адреси
Підрозділу, документ про сплату реєстраційного збору та лист Генеральної
канцелярії Українського козацтва (лист Управління юстиції в Одеській області
від 14.02.07р. № 06-1193).ди підрозділу з рішенням про створення Одеського
Одеській області вх. ; м. ку; аріусом Одеського міського н
Вищезазначеним
листом Генеральної канцелярії Українського козацтва за підписом Генерального
писаря -начальника Генерального штабу генерал-хорунжий Українського козацтва
ОСОБА_7 від 19.02.04р. вих. № 05-02/16 Управління юстиції в Одеській області
було повідомлене про те, що рішенням Ради Генеральної Старшини Українського
козацтва від 19.01.04р. згідно Закону України «Про об'єднання громадян» та
Статуту Українського козацтва, створений «Одеський обласний особливий підрозділ
«Отаман Сірко»Українського козацтва»в структурі Українського козацтва.
Доказів
того, що управлінню юстиції в Одеської області було надане рішення Ради Генеральної
Старшини Українського козацтва від 19.01.04р., не надано. Не надано було
управлінню й доказів того, що посадовій особі Генеральному писарю було надане
право діяти від імені Міжнародної громадської організації «Українське
козацтво»без довіреності, як і не було надано відповідної довіреності. Не було
Позивачем надано й протоколу, яким було підтверджене згадане у листі рішення
Ради Генеральної Старшини Українського козацтва від 19.01.04р., й у судовому
засіданні.
Дослідивши
протокол № 1 від 17.03.04р. засідання Крайової ради «Одеського обласного
Особливого підрозділу «Отаман Сірко»Українського козацтва», суд встановив, що
на засіданні були одноголосно прийняті рішення, зокрема про:
з
першого питання порядку денного: створити «Одеській обласний особливий
підрозділ «Отаман Сірко»Українського козацтва»;
з
другого питання порядку денного: прийняти рішення щодо виконання положень
Статуту Українського козацтва в новій редакції;
з
четвертого питання порядку денного: доручити Крайовому Отаману «Одеського обласного
Особливого підрозділу «Отаман Сірко»Українського козацтва»генерал-хорунжому
Українського козацтва ОСОБА_2 подати заяву для реєстрації у Одеське обласне
управління Юстиції.
Таким
чином, у протоколі Позивача, поданому до Управління юстиції в Одеській області
для проведення його державної реєстрації, не містилося волевиявлення
засновників Позивача про створення місцевого осередку Міжнародної громадської
організації «Українське козацтво».
Наказом
Начальника Одеського обласного управління юстиції від 07.04.04р. № 52-р
зареєстровано місцевий осередок міжнародної громадської організації -Одеський
обласний Особливий підрозділ «Отаман Сірко»Українського козацтва», про що було
видане Свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян 07.04.04р. № 815. У
Свідоцтві зазначено, що вид об'єднання, за яким зареєстровано Позивача, є
-місцевий осередок міжнародної громадської організації. При цьому найменування
міжнародної громадської організації не зазначено. З огляду на зазначене, суд
вважає, що свідоцтво не може бути доказом того, що Позивач є місцевим осередком
саме Відповідача. Позивач отримав свідоцтво про державну реєстрацію юридичної
особи серія А 01 № 172341, ідентифікаційний код 26542224.
Відповідно
до витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців
серія АБ № 268257 засновниками юридичної особи - Одеського обласного особливого
підрозділу «Отаман Сірко»Українського козацтва», є ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_4,
тобто ті самі особи, що звернулися із заявою про державну реєстрацію із
вищезазначеною заявою від 26.03.04р.
Враховуючи
вищенаведене, суд дійшов до обґрунтованого висновку про те, що засновниками
Позивача 17.03.04р. не приймалося рішення про створення місцевого осередку
Міжнародної громадської організації «Українське козацтво», а було прийнято
рішення про створення самостійної громадської організації. Крім того, судом
встановлено, що засновники Позивача не зверталися до Управління юстиції в
Одеській області із проханням зареєструвати місцевий осередок Міжнародної
громадської організації «Українське козацтво».
Відповідно
до ст. 14 Закону України «Про об'єднання громадян»у разі реєстрації об'єднання
громадян набуває статус юридичної особи. Як свідчать наявні в матеріалах справи
докази, з моменту державної реєстрації Позивач набув статус юридичної особи.
Статтею
13 Закону встановлено, що об'єднання громадян діє на основі статуту або
положення (далі - статутний документ). Статутний документ має містити серед
інших обов'язкових відомостей також відомості про статус об'єднання громадян.
Статтею 87 Цивільного кодексу України встановлено, що для створення юридичної
особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які
викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо
законом не встановлений інший порядок їх затвердження. Виходячи з наведеного,
юридична особа не може діяти на підставі статуту іншої юридичної особи.
Отже,
Позивач повинен мати статутний документ як юридична особа, а згідно із ст. 15
Закону та п. 3 Положення про порядок легалізації об'єднань громадян,
затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.02.93р. № 140,
Позивач зобов'язаний був надати статутні документи для проведення державної
реєстрації Управлінню юстиції в Одеській області.
Позивач
в своїх поясненнях зазначив, що він не має власних статутних документів.
Приписами
ст. 12 Закону встановлено, що членами громадських організацій, крім молодіжних
та дитячих, можуть бути особи, які досягли 14 років. Вік членів молодіжних та
дитячих громадських організацій визначається їх статутами в межах, встановлених
законами України. Громадські організації можуть не мати фіксованого
індивідуального членства. У діяльності громадських організацій у випадках,
передбачених їх статутами, можуть брати участь колективні члени. Відповідно до
п. 1.7 та 3.7 Статуту Відповідача встановлено, що осередки створюються
громадянами та реєструються шляхом легалізації,
які визнають Статут Відповідача та мають положення.
Посилання
Позивача на положення п. 1.7 про те, що для набуття статусу юридичної особи
осередки реєструють у встановленому чинним законодавством порядку, в обґрунтування твердження, що
юридичні особи можуть бути осередком Відповідача, судом не приймається,
оскільки це положення регулює порядок набуття статусу юридичної особи існуючим
осередком.
Разом
з тим, Статутом Відповідача передбачена можливість колективного членства. Так,
п. 3.8 Статуту встановлено, що колективними (асоційованими) членами
Українського козацтва можуть бути в тому числі й громадські об'єднання. Позивач
не надав суду доказів того, що ним було укладено угоду, на якій відповідно до
Статуту Відповідача здійснюються взаємовідносини із колективними
(асоційованими) членами. Відсутність таких відносин підтверджується й самим
Позивачем, який не вважає себе ані колективним, ані асоційованим членом
Відповідача.
Таким
чином, судом було встановлено, що Позивач не є місцевим осередком Міжнародної
громадської організації «Українське козацтво», а також не є колективним
(асоційованим) членом Відповідача, тобто відсутній правовий зв'язок між Позивачем
та Відповідачем. За таких обставин, будь-яке рішення Великої Ради Українського
козацтва як органу управління Відповідача не може вплинути та не вплинуло на
права та охоронювані законом інтереси Позивача, в тому числі й рішення,
прийняті Великою Радою Українського козацтва 06.08.05р. не могли порушити та не
порушили прав «Одеського обласного Особливого підрозділу «Отаман
Сірко»Українського козацтва».
Всебічно
та об'єктивно дослідивши надані докази, заслухавши пояснення Сторін, суд дійшов
до висновку, що позовні вимоги «Одеського обласного Особливого підрозділу
«Отаман Сірко»Українського козацтва»до Міжнародної громадської організації
«Українське козацтво»в частині визнання недійсним засідання Великої Ради
Українського Козацтва від 06.08.05р. та прийнятих нею рішення про внесення змін
до Статуту; про визнання недійсним обрання керівника Українського Козацтва
06.08.05р., є необґрунтованими та безпідставними, а тому не підлягають
задоволенню.
Враховуючи
безпідставність вимог про визнання недійсними засідання Великої Ради
Українського козацтва від 06.08.05р., а також прийнятих на ньому рішень, суд
вважає, що позовні вимоги про скасування реєстрації змін до Статуту
Українського Козацтва, які були зареєстровані Міністерством юстиції України
13.12.05р., є безпідставними та не підлягають задоволенню.
На
підставі викладеного, керуючись ст. ст. 82-85 ГПК України, господарський суд
міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. У
задоволені позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після
закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя
(головуючий) В.В.Сулім
Судді
С.Р. Станік
В.І. Пінчук
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2008 |
Оприлюднено | 16.05.2008 |
Номер документу | 1602520 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Сулім В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні