ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 травня 2011 р. м. Львів № 2а-9442/10/1370
Львівський окружний адміністративний суд у скла ді головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судо вого засідання Панчишин Н.Я., п редставника позивача Чири к А.І., представників відпов ідача Копняк Н.Я., Гущак Л.Й., третьої особи ОСОБА_4 , розглянув у відкритому судо вому засіданні адміністрати вну справу за позовом коопер ативного садівничого товари ства «Сокіл-3»до Державної ін спекції з контролю за цінами у Львівській області про ска сування припису,
Зміст позовних вимог та позиції сторін
Кооперативне садівниче то вариство «Сокіл-3»звернулось до суду з позовом до Державно ї інспекції з контролю за цін ами у Львівській області про скасування припису № 124 від 25.06.2 010 р. щодо усунення порушень де ржавної дисципліни цін. Непр авомірність спірного припис у позивач мотивує перевищенн ям Держінспекцією наданих їй повноважень щодо предмету п еревірки та необґрунтованіс тю самих висновків за наслід ками такої перевірки. Зокрем а, позивач пояснив, що предмет ом перевірки, судячи з направ лення на неї, було правильніс ть нарахування плати електро енергії, спожитої тільки гро м. ОСОБА_4, а зазначена пере вірка проводилась на вимогу прокуратури Львівської обла сті. Держінспекція, натоміст ь, з' ясовувала також і прави льність нарахування плати за утримання та обслуговування ліній електромереж, що не має відношення до предмету пере вірки, дійшовши у підсумку пр о необхідність здійснення що місячного сумарного обліку с пожитої електроенергії згід но з показів індивідуальних електролічильників відпові дно до вимог п. 12.7 постанови НКР Е України від 31.07.1996 року № 28. Пози вач наголошує на тому, що зазн ачена вимога відповідача, ок рім того, що висунута з переви щенням повноважень, є також б езпідставною тому, що пункт 12. 7 Постанови НКРЕ України № 28, за своїм змістом, жодним чином н е стосується розрахунків між «населеним пунктом», тобто К СТ «Сокіл-3», та гром. ОСОБА_4 , а регулює інші правовідноси ни. Щодо висновку відповідач а про завищення ОСОБА_4 ро зміру плати за спожиту елект роенергію та, відповідно, вим оги про усунення такого пору шення позивач зазначив, що та кий зроблено на підставі ніч им не підтверджених даних. КС Т «Сокіл-3»жодних рахунків пр о оплату спожитої електроене ргії гром. ОСОБА_4 не виста вляло, позаяк вона відмовила сь укладати з позивачем дого вору про користування електр ичною енергією, а самовільно підключилась до електромере ж КСТ «Сокіл-3». Більше того, ін спектор, яка проводила позап ланову перевірку, у судовому засіданні також не змогла по яснити походження цих сум. З у сього наведеного позивач зро бив висновок про неправомірн ість припису № 124 від 25.06.2010 р., а від так про необхідність його ск асувати. У судовому засіданн і представник позивача позов ні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позо вній заяві та поясненнях до н еї.
Відповідач позов заперечи в повністю з підстав, викладе них у запереченнях на позовн у заяву від 01.04.2011 року, зазначив ши там, зокрема, таке. Загальни й прилад обліку КСТ «Сокіл-3»в раховує не тільки електроене ргію, спожиту населенням тов ариства, але й інші витрати, як от: нагрів в елементах його ме реж, споживання електроенерг ії на загальні потреби садов ого товариства, а також безоб лікове споживання електроен ергії окремими споживачами д аного населеного пункту. Оск ільки товариство, всупереч в имог п. 12.7. ПКЕЕ, не здійснює сум арного обліку показників інд ивідуальних електролічильн иків, визначити різницю між с умарним споживанням електро енергії за показами індивіду альних електролічильників т а споживанням, зафіксованим загальним приладом обліку КС Т «Сокіл-3»неможливо. Стосовн о нарахування ОСОБА_4, яка не є членом кооперативу, плат и за спожиту нею електроенер гію зазначив, що таке нарахув ання здійснюється за регульо ваним тарифом «для населення »та включає також витрати на утримання електромереж, які не підтверджені жодними бух галтерськими документами. Та ке нарахування відповідач вв ажає неправомірним, відтак д ійшов висновку про завищення ОСОБА_4 плати за електрое нергію, зазначивши у приписі про необхідність усунення т акого порушення. З урахуванн ям наведеного просить відмов ити у задоволенні позову. Пре дставник відповідача у судов ому засіданні таку позицію п ідтримала повністю.
Третя особа - ОСОБА_4, по зов заперечила повністю з пі дстав, викладених у письмови х запереченнях на позовну за яву від 28.04.2011 року, оскільки вва жає, що КСТ «Сокіл-3»неправомі рно нараховує їй плату за спо житу електроенергію.
Суд заслухав пояснен ня представників сторін та т ретьої особи, дослідив долуч ені до матеріалів справи пис ьмові докази, оцінив їх в суку пності та встановив такі ф актичні обставини справи:
Кооперативне садівниче то вариство «Сокіл-3»(далі - Тов ариство), що у с. Бартатів Горо доцького району Львівської о бласті, є добровільним непри бутковим об' єднанням грома дян - власників земельних ді лянок, яке у своїй діяльності керується законами України та Статутом, який затверджен ого Зборами членів кооперати вно-садівничого товариства в ласників земельних ділянок 2 8.02.2009 року, (зареєстрований у вик онкомі Городоцької райдержа дміністрації 17.03.2009 року, а.с. 18-35). З гідно зі Статутом, власністю кооперативно-садівничого то вариства є, зокрема, об' єкти електричного господарства. Кошти Товариства утворюютьс я із вступних, членських, річн их та цільових внесків, інших надходжень у відповідності з діючим законодавством. Роз мір таких внесків визначаєть ся щорічно правлінням товари ства і затверджується загаль ними зборами Товариства на п очатку кожного року.
Відповідно до Статуту влас ники земельних ділянок можут ь продати земельну ділянку н а загальних підставах. При зм іні власника земельної ділян ки, на якій існує садовий буди нок, останній відключається від електромережі. Підключен ня здійснюється після викона ння новим власником вимог те хнічних умов і заключає з нов им власником ділянки договор ів на користування дорогами та електроенергією від мереж і Товариства. При небажанні в ступати в кооператив, громад янин, який не є членом товарис тва, укладає угоду на сервіту т, користування дорогами, еле ктроенергією, ставками тощо, погоджує порядок будівництв а на своїй земельній ділянці . Одним із завдань Товариства , згідно зі Статутом, є забезпе чення населення, яке прожива є на його території, електрое нергією згідно з вимогами те хнічних умов на користування електричною енергією. Для ць ого, 17.09.2007 року КСТ «Сокіл-3»(за до говором - Споживач) та ВАТ «Л ьвівобленерго»в особі Город оцької РЕМ (за договором - По стачальник) уклали договір № 4402 «Про постачання електричн ої енергії»(а.с. 37-42), згідно з умо вами якого Постачальник пода є електричну енергію Спожива чу для забезпечення потреб е лектроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальн ику вартість використаної (к упленої) електричної енергії та здійснює платежі згідно з умовами цього договору. На ви конання умов цього договору, а також вирішення всіх питан ь, що не обумовлені цим догово ром сторони зобов' язуються керувати чинним законодавст вом України та Правилами кор истування електричною енерг ією (далі - ПКЕЕ). Згідно з умо вами цього договору, а також в ідповідно до п. 2.1. та п 2.2. Порядк у застосування тарифів на ел ектроенергію, що відпускаєть ся населенню і населеним пун ктам, затвердженого постанов ою НКРЕ України від 10.03.1999 р. № 309 То вариство, як населений пункт , щомісячно розраховується з енергопостачальною організ ацією за показами загального розрахункового приладу облі ку електроенергії, яке спожи вається населенням Товарист ва для різних побутових потр еб, за тарифом 19,7 коп. за 1 кВт/год . (без ПДВ) та відповідно до вст ановлених розрахунків Город оцького РЕМ. Якщо до електром ереж Споживача приєднані в у становленому порядку електр оустановки споживачів у межа х населеного пункту, відноси ни між ними регулюються Дого вором про спільне використан ня технологічних мереж основ ного споживача або договором про технічне забезпечення е лектропостачання споживача .
На загальних зборах 28.02.2009 рок у члени КСТ «Сокіл-3», згідно з протоколом цих зборів затве рдили, зокрема, наступні розм іри договірного тарифу за ел ектроенергію: 25 коп. за 1 кВт/год . у літній період (з 15 квітня по 30 жовтня) та 30 коп. за 1 кВт/год. у з имовий період (з 01 листопада п о 14 квітня) на підставі роз' я снень Городоцького РЕМ.
З березня 2008 року співвласни ком земельної ділянки та буд инку на території КСТ «Сокіл -3»стала гром. ОСОБА_4, яка н е є членом Товариства і не укл ала з Товариством угоди на ко ристування електроенергією , але попри це її електроустан овки приєднані до технологіч них електричних мереж Товари ства. Власниця земельної діл янки також відмовилась оплач увати вартість електроенерг ії за встановленою загальним и зборами Товариства договір ною ціною 25 коп. та 30 коп. за 1 кВт /год. у літній та зимовий періо ди відповідно. Облік спожито ї нею електроенергії ОСОБА _4 здійснювала за допомогою встановленого в її будинку е лектролічильника, а її варті сть самостійно оплачувала шл яхом перерахування через бан ківські установи Товариству коштів. Вартість спожитої ел ектроенергії ОСОБА_4 розр аховувала виходячи з показни ків лічильника за державним регульованим тарифом - 19,7 коп. з а 1 кВт/год. без ПДВ (п. 2.2 Порядку застосування тарифів на елек троенергію, що відпускається населенню і населеним пункт ам, затвердженого постановою НКРЕ України № 309 від 10.03.1999 року). н а підтвердження надала суду копії квитанцій.
З 22 по 23 червня 2010 року Державн а інспекція з контролю за цін ами у Львівській області про водила позапланову перевірк у КСТ «Сокіл-3»на предмет прав омірності нарахування Товар иством плати за спожиту гром . ОСОБА_4 електроенергію. З азначена позапланова переві рка проведена на підставі ли ста прокуратури Львівської о бласті № 07Н-255-07 від 15.06.2010 року (а.с. 112 ) для вирішення прокуратурою скарги ОСОБА_4 на дії служ бових осіб КСТ «Сокіл-3»в поря дку ст. 97 КПК України. На цій під ставі Держінспекція з контро лю за цінами у Львівській обл асті видала наказ № 278-орг від 22 .06.2010 року «Про проведення поза планової перевірки»КСТ «Сок іл-3»(а.с. 113), за наслідками якої с кладено акт № 000358 від 23.06.2010 року (д алі - акт перевірки, а.с. 76-80). Згі дно з актом перевірки, Держав на інспекція з контролю за ці нами у Львівській області вс тановила: 1) завищення розміру нарахованої плати за спожит у гром. ОСОБА_4 електроене ргію в сумі 824,62 грн. за період з к вітня 2008 року по 22 червня 2010 року внаслідок безпідставного на рахування плати за послуги п о утриманню та обслуговуванн ю електромережі КСТ «Сокіл-3» ; 2) порушення вимог розділу 2 по станови НКРЕ України від 31.07.1996 р оку № 28 про затвердження «Прав ил користування електричною енергією». Зміст названих по рушень, згідно з тим же атом пе ревірки, полягав у наступном у.
Відповідно до п. 12.4 ПКЕЕ заку півля електроенергії у поста чальника за рахунок коштів с поживачів населеного пункту , електроустановки яких приє днані до технологічних елект ричних мереж населеного пунк ту, умови використання елект ричної енергії, розрахунків за неї, утримання та обслугов ування електричних мереж нас еленого пункту регулюються у кладеними у встановленому за коном порядку договорами між споживачами населеного п ункту та населеним пунктом щ одо обслуговування технолог ічних електричних мереж насе леного пункту. Всупереч ви мог п. 12.8 ПКЕЕ, на час перевірки між ОСОБА_4 та КСТ «Сокіл-3» не укладено договору користу вання електроенергією. ОСО БА_4 розраховувалась з Това риством за спожиту нею елект роенергію згідно з показника ми її індивідуального лічиль ника № СО-И449М1-ЛУ, який приєднан о до технологічних електроме реж Товариства, з урахування м плати за 1 кВт/год. у розмірі 0, 25 грн. з ПДВ, яку вона визначила на підставі інформації, отри маної від Городоцького РЕМ. С таном на 22.06.2010 року голова Товар иства у присутності ОСОБА_4 зняли показники нового ліч ильника, які становили 11702 кВт. З урахуванням загального обс ягу спожитої електроенергії згідно з показами старого та нового лічильника, у кількос ті 33573кВт, гром. ОСОБА_4 сплат ила Товариству 8342,00 грн.. Покази електролічильників гром. О СОБА_4, оплата за спожиту нею електроенергію та нарахуван ня плати Товариству наведено у додатку № 6 до акта перевірк и (а.с. 91).
Згідно з п. 6.21 ПКЕЕ Городоцьк ий РЕМ у зимовий період нарах овує КСТ «Сокіл-3»5% від обсягу електроенергії, фактично сп ожитої по загальному лічильн ику. Фактичні витрати КСТ «Со кіл-3»за спожиту електроенер гію у кількості 51241 кВт у зимови й період за 2008-2009 роки, згідно з в иставленими рахунками Город оцького РЕМ становлять 577,29 грн . з ПДВ або 0,0113 грн. з ПДВ за 1 кВт. Г ром ОСОБА_4, відповідно до показів її лічильника, у зимо вий період протягом 2008-2009 років спожила 7004 кВт, за 2009-2010 роки - 8752 к Вт електроенергії. Тому КСТ « Сокіл-3»додатково нарахувало їй 178,04 грн. з ПДВ (0,0113 грн.*(7004+8752). Врах овуючи наведене, зазначено д алі в акті перевірки, плата за електроенергію гром. ОСОБА _4 згідно з чинним законодав ством за період квітень 2008 р. - 22.06.2010 року становить 8356,43 грн. з ПД В (0,2436*33357кВт+178,04 грн.). Проте, КСТ «Со кіл-3»нарахувало та виставил о до оплати ОСОБА_4 за зазн ачений період 9181,05 грн. з ПДВ. З о гляду на це Державна інспекц ія з контролю за цінами дійшл а висновку про завищення у на рахуванні плати гром. ОСОБА _4 за спожиту нею електроене ргію протягом квітня 2008 р.- черв ня 2010 р. на 824,62 грн. з ПДВ (9181,05 грн. - 8 356,43 грн.. З урахуванням оплачен их гром. ОСОБА_4 на рахунок Товариства коштів в сумі 8342,00 г рн., станом на 22.06.2010 року, її борг за спожиту електроенергію зг ідно з чинним законодавством становить 14,43 грн. (8356,43 грн. - 8342,00 г рн.).
Державна інспекція з контр олю за цінами у Львівській об ласті також дійшла висновку про необхідність здійснення щомісячного сумарного облік у показів спожитої населення м електроенергії згідно з ін дивідуальними електролічил ьниками. В акті перевірки від повідач зазначив, що згідно з умовами договору № 4402 від 17.09.2007 р оку, а також відповідно до п. 2.1. та п 2.2. Порядку застосування т арифів на електроенергію, що відпускається населенню і н аселеним пунктам, затверджен ого постановою НКРЕ України від 10.03.1999 р. № 309 Товариство, як нас елений пункт, щомісячно розр аховується з енергопостачал ьною організацією за показам и загального розрахункового приладу обліку електроенерг ії, яке споживається населен ням Товариства для різних по бутових потреб, за тарифом 19,7 к оп. за 1 кВт/год. (без ПДВ) та відп овідно до встановлених розра хунків Городоцького РЕМ. Заг альний прилад обліку КСТ «Со кіл-3», встановлений на межі ба лансової належності між Горо доцьким РЕМ та садовим товар иством, враховує не тільки ел ектроенергію, спожиту населе нням Товариства, але й інші ви трати, а саме: нагрів в елемент ах його мереж, контактів, спож ивання електроенергії на заг альні потреби садового товар иства (освітлення вулиць), а та кож безоблікове споживання е лектроенергії окремими спож ивачами даного населеного пу нкту. При цьому, значиться дал і в акті перевірки, відповідн о до п. 12.9 ПКЕЕ споживач на тери торії населеного пункту пови нен оплачувати населеному пу нкту вартість послуг з утрим ання електромереж населеног о пункту, а також відшкодовує населеному пункту вартість частки (різниці) обсягу елект ричної енергії, втраченої вн аслідок її передачі до елект роустановки споживача. Оскіл ьки Товариство, як встановле но внаслідок перевірки, не зд ійснює сумарного обліку пока зів індивідуальних електрол ічильників всупереч вимог п. 12.7 Правил, то неможливо визнач ити різницю між сумарним спо живанням електроенергії за п оказами індивідуальних лічи льників та споживанням, зафі ксованим загальним приладом обліку КСТ «Сокіл-3».
На підставі акта перевірки Держінспекція з контролю за цінами у Львівській області винесла спірний припис № 124 ві д 25.06.2010 року «Про виконання зако нних вимог щодо усунення пор ушень державної дисципліни ц ін» (а.с. 81), у якому на підставі н аведеного вище, вимагає від К СТ «Сокіл-3»: 1) відповідно до ви мог п. 12.7 Постанови НКРЕ Україн и від 31.07.1996 року № 28 - для забезпе чення проведення повних та с воєчасних розрахунків насел ення з населеним пунктом за с пожиту електроенергію, здійс нювати щомісячний кількісни й сумарний облік спожитої на селенням електроенергії згі дно з показниками індивідуал ьних лічильників; 2) у місячний термін до 24.07.2010 року усунути по рушення, здійснене за період з квітня 2008 року по 22 червня 2010 ро ку, яке призвело до завищення розміру нарахованої плати з а спожиту електроенергію гро м. ОСОБА_4 в сумі 824,62 грн. та зд ійснити перерахунок зайво на рахованої суми.
Не погодившись як з висновк ами акта перевірки, так і з при йнятим на його підставі прип ису, КСТ «Сокіл-3»звернулось з означеним позовом до суду.
При прийнятті рішення су д виходить з наступних мотив ів.
Основні принципи встановл ення і застосування цін і тар ифів, а також організація кон тролю за їх дотриманням на те риторії України визначаєтьс я Законом України «Про ціни т а ціноутворення»від 03.12.1990 року № 507-ХІІ (далі - Закон № 507). Згідн о зі ст. 1 цього Закону, законод авство в Україні про ціноутв орення складається з цього з акону та інших актів законод авства України, що видаються відповідно до нього. Відпові дно до ст. 7 Закону № 507 вільні ці ни і тарифи встановлюються н а всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, по я ких здійснюється державне ре гулювання цін і тарифів. Конт роль за додержанням державно ї дисципліни цін згідно зі ст . 13 Закону № 507 здійснюється при встановленні і застосуванні державних фіксованих та рег ульованих цін і тарифів. А в сф ері дії вільних цін контролю ється правомірність їх засто сування та додержання вимог антимонопольного законодав ства.
Постачання електричної ен ергії, відповідно до статті 1 З акону України «Про електроен ергетику»це надання електри чної енергії споживачу за до помогою технічних засобів пе редачі та розподілу електрич ної енергії на підставі дого вору. Споживачами енергії, зг ідно тієї ж статті, є суб'єкти господарської діяльності та фізичні особи, що використов ують енергію для власних пот реб на підставі договору про її продаж та купівлю.
Взаємовідносини, які виник ають під час продажу і купівл і електричної енергії між ви робниками або постачальника ми електричної енергії та сп оживачами (на роздрібному ри нку електричної енергії), рег улюються Правилами користув ання електричною енергією, з атвердженими постановою НКР Е від 31.07.96 № 28 (у редакції постано ви НКРЕ від 17.10.2005 N910) (далі - ПКЕЕ). Дл я цілей цих ПКЕЕ визначено, що населеним пунктом є юридичн а особа - споживач (власник еле ктроустановок населеного пу нкту або уповноважена власни ком (співвласниками) експлуа таційна організація, в госпо дарському віданні якої є еле ктроустановки населеного пу нкту), об'єднує населення на ви значеній території та утриму є ці електроустановки з мето ю забезпечення електричною е нергією споживачів населено го пункту; населення - спожива чі електричної енергії - фізи чні особи, які з метою задовол ення власних побутових або г осподарських потреб спожива ють електричну енергію для п отреб електроустановок, що н алежать їм за ознакою права в ласності або користування, з а винятком електроустановок , які використовуються для зд ійснення в установленому зак онодавством порядку підприє мницької діяльності.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 По рядку застосування тарифів н а електроенергію, що відпуск ається населенню і населеним пунктам, затвердженого пост ановою НКРЕ від 10 березня 1999 p. № 309, до населених пунктів відно сяться споживачі, які розрах овуються з енергопостачальн ою організацією за загальним розрахунковим лічильником з а електроенергію, яка спожив ається населенням для різних побутових потреб у житлових будинках, квартирах, гуртожи тках, для потреб особистих підсобних господарств, прис адибних і садових ділянок, да ч, освітлення гаражів та бо ксів для особистих автомобіл ів, човнів, освітлення майсте рень художників, скульпторів , а також установи виконання п окарань і лікувально-трудові профілакторії, слідчі ізоля тори.відпуск електроенергії населеним пунктам проводить ся за тарифом 19,7 коп. за 1 кВт/год .
Садівничі товариства є спе цифічними самоврядними об'єд наннями громадян для спільно го здійснення своїх потреб, п ов'язаних з сільськогосподар ським виробництвом на своїх садових ділянках. Вони мають повну господарську самостій ність у провадженні своєї ді яльності і покривають свої в итрати за рахунок внесків чл енів товариства. Відповідно до Закону України «Про об'єдн ання громадян» об'єднання гр омадян діє на основі статуту .
Згідно з пп. 1.3-1.5 ПКЕЕ постачан ня електричної енергії для з абезпечення потреб електроу становки здійснюється на під ставі договору про постач ання електричної енергії, що укладається між власнико м цієї електроустановки (упо вноваженою власником особою ) та постачальником електрич ної енергії за регульованим тарифом, або договору про к упівлю-продаж електричної ен ергії, що укладається між в ласником цієї електроустано вки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нере гульованим тарифом. Точка продажу електричної енергії споживачу установлюється на межі балансової належності його електроустановок та заз начається в договорі про пос тачання електричної енергії або в договорі про купівлю-пр одаж електричної енергії. У р азі підключення електроуста новок споживача до електричн их мереж, власник яких не є пос тачальником електричної ене ргії, та виникнення у спожива ча відповідно до законодавст ва України зобов'язань уноси ти плату за перетікання реак тивної електроенергії, між с поживачем та цим власником е лектричних мереж на основі т ипового договору (додаток 1) ук ладається договір про тех нічне забезпечення електроп остачання споживача.
Особливості постачання ел ектроенергії для населени х пунктів визначено розді лом 12 ПКЕЕ, де серед іншого пер едбачено таке. Електрична ен ергія постачається населено му пункту на підставі дого вору про постачання електрич ної енергії. Точка продажу електричної енергії населен ому пункту встановлюється на межі балансової належності електроустановок цього насе леного пункту. Населений пун кт на підставі договору про п остачання електричної енерг ії здійснює закупівлю електр ичної енергії у постачальник а електричної енергії з мето ю її подальшого використання споживачами населеного пунк ту для задоволення комунальн о-побутових потреб споживачі в населеного пункту, для техн ічних цілей та інших потреб н аселеного пункту. За обсяг за купленої електричної енергі ї з постачальником електричн ої енергії розраховується на селений пункт відповідно до умов договору. Закупівля еле ктричної енергії у постачаль ника за рахунок коштів спожи вачів населеного пункту, умо ви використання електричної енергії, розрахунків за неї, у мови технічного забезпеченн я електропостачання електро установок споживачів населе ного пункту, утримання та обс луговування технологічних е лектричних мереж населеного пункту регулюються устан овчими документами населено го пункту та/або укладеними у встановленому законодавств ом порядку договорами між сп оживачами населеного пункту та населеним пунктом щодо об слуговування технологічних електричних мереж населеног о пункту. У разі виходу із с кладу населеного пункту або прийняття відповідного ріше ння органом управління насел еного пункту споживач населе ного пункту або фізична особ а, електроустановки якої при єднані до технологічних елек тричних мереж населеного пун кту (далі - споживач на територ ії населеного пункту), для кор истування електричною енерг ією має право: 1) змінити у вста новленому порядку схему елек тропостачання та приєднати н алежну йому електроустановк у до електричних мереж елект ропередавальної організаці ї; 2) укласти тристоронній дого вір про користування електри чною енергією на території н аселеного пункту з постачаль ником електричної енергії та населеним пунктом на основі типового договору (додаток 5) та договір про користування електричною енергією відпов ідно до Правил користування електричною енергією для нас елення, затверджених постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 26 липня 1999 року N 1357 (далі - ПКЕЕН). Точка продажу електри чної енергії споживачу на те риторії населеного пункту зб ігається з точкою продажу ел ектричної енергії населеном у пункту. Відносини постачал ьника електричної енергії та населеного пункту із спожив ачем на території населеного пункту регулюються законода вством України, у тому числі н ормами цих Правил. Договір пр о користування електричною е нергією на території населен ого пункту може бути укладен ий у разі виконання умов, пере дбачених п. 12.6 ПКЕЕ.
Положеннями пункту З ПКЕЕН визначено, що споживання еле ктричної енергії здійснюєть ся на підставі договору про к ористування електричною ене ргією між споживачем і енерг опостачальником, що розробля ється енергопостачальником згідно з Типовим договором п ро користування електричною енергією (додаток 1 ПКЕЕН) і ук ладається на три роки. У пункт і 22 ПКЕЕН встановлено, що по рядок та форма оплати спожит ої електричної енергії визна чаються у Договорі.
Згідно з п. 12.7-12.9 ПКЕЕ, для забе зпечення проведення повних т а своєчасних розрахунків нас елений пункт забезпечує скла дення балансу обсягу електри чної енергії у власних техно логічних електричних мережа х та надає його постачальник у електричної енергії в терм ін, обумовлений договором пр о користування електричною е нергією на території населен ого пункту. Споживач на терит орії населеного пункту розра ховується з постачальником е лектричної енергії за тарифо м для населення за обсяг елек тричної енергії, визначений за показами його лічильника згідно з умовами договору про користування електрично ю енергією. Споживач на тер иторії населеного пункту опл ачує населеному пункту варті сть послуг з утримання техно логічних електричних мереж н аселеного пункту згідно з ум овами тристороннього догово ру про користування електрич ною енергією на території на селеного пункту. Споживач на території населеного пункту за тарифом для населеного пу нкту відшкодовує населеному пункту вартість частки обся гу електричної енергії, спож итої на технічні цілі, та елек тричної енергії, втраченої в наслідок її передачі до елек троустановки споживача, згід но з умовами тристороннього договору про користування ел ектричною енергією на терито рії населеного пункту. Частк а обсягу електричної енергії , яку має відшкодувати спожив ач на території населеного п ункту, визначається пропорці йно обсягу використаної ним електричної енергії.
Отже, постачання електрое нергії споживачу обов' язко во передбачає укладення дого вору з ним договору. Садів ниче товариство як юридична особа є споживачем електричн ої енергії на підставі догов ору, укладеного з постачальн иком електричної енергії, ма є власні електричні мережі і розподільчі пристрої, які є к олективною власністю і мають утримуватися за рахунок усі х членів садівничого товарис тва. Окремі члени товариства не мають договірних відноси н з постачальником електричн ої енергії за регульованим т арифом щодо постачання елект ричної енергії. Взаємовіднос ини між членами товариства і керівництвом товариства, в т ому числі питання забезпечен ня електропостачання окреми х його членів, порядок розрах унків за електричну енергію тощо регулюється статутом то вариства, або вирішується на зборах всіх членів або предс тавників членів об'єднання. Споживач у межах населеног о пункту має право або підклю читись до електромереж Товар иства на договірних умовах, а бо, на свій вибір, на знову ж та ки на договірних умовах приє днати належну йому електроус тановку до електричних мереж електропередавальної орган ізації, попередньо погодивши у встановленому порядку про ект відведення окремої кабел ьної лінії.
Щодо такого проекту, то згід но з протоколом № 7 засідання п равління КСТ «Сокіл-3»від 10.07.2010 року, такий проект було погод жено та надано гром. ОСОБА_4 дозвіл на проведення окремо ї електролінії до її будинку , за умови виконання певних ви мог, про які зазначено у тому ж протоколі (а.с. 132).
Як вбачається з долучених д о справи документів, ОСОБА_ 4 не зверталась за отриманн ям технічної документації на окреме електропостачання вл асного будинку. Втім, її елект роустановка таки приєднана д о електромереж КСТ «Сокіл-3», а за спожиту електроенергію в она самостійно нараховує та сплачує за спожиту електроен ергію по тарифу, встановлено му для населення, без оплати в итрат Товариства на постачан ня та обслуговування ліній е лектропередач у межах населе ного пункту.
Стосовно спірного припису від 25.06.2010 року, під час вирішенн я питання про його правомірн ість у частині вимоги щодо зд ійснення сумарного обліку сп ожитої населенням електроен ергії відповідно до вимог п. 12 . 7 ПКЕЕ суд зважив на таке. Пита ння використання, обліку та о плати вартості спожитої елек троенергії споживачами насе леного пункту, тобто учасник ами КСТ «Сокіл-3», не було пред метом позапланової перевірк и Держінспекції з контролю з а цінами у Львівській област і. Як вбачається з наказу та по свідчення на проведення поза планової перевірки КСТ «Сокі л-3», така здійснена за вказівк ою прокуратури Львівської об ласті та мала на меті з' ясув ати правомірність нарахуван ня плати за електроенергію т ільки гром. ОСОБА_4. Судячи як зі змісту акта позапланов ої перевірки, так і спірного п рипису, висновки, яких дійшов контролюючий орган щодо нен алежного обліку та оплати сп ожитої учасниками КСТ «Сокіл -3» електроенергії виходять з а межі як предмету позаплано вої перевірки, так і за межі по вноважень контролюючого орг ану, що вже є недопустимо. Опла та витрат Товариства на пост ачання електроенергії та обс луговування належних йому лі ній електромереж є предметом виключно договірного регулю вання зі споживачами і не мож е бути предметом перевірки і нспекції з контролю за цінам и. Варто зауважити також стос овно змісту самої вимоги. Пун кт 12.7 ПКЕЕ, норми якого вже проц итовано вище, за своїм змісто м не співпадає з вимогою, яку з азначив відповідач у своєму приписі з покликанням на цей пункт. Як вбачається зі зміст у його норм, такі стосуються п равовідносин щодо забезпече ння повних та своєчасних роз рахунків за спожиту електрое нергію між населеним пунктом , яким у даному випадку є КСТ « Сокіл-3», та постачальником ел ектричної енергії - ВАТ «Льв івобленерго»в особі Городоц ького РЕМ. Жодного стосунку д о відносин КСТ «Сокіл-3»з гром . ОСОБА_4 з приводу їх взаєм орозрахунків за спожиту нею електроенергію п. 12.7 ПКЕЕ не ма є. З огляду на наведені підста ви, ця вимога Держінспекції з контролю за цінами у Львівсь кій області є безпідставною, тому і припис у цій частині п ротиправний.
Щодо вимоги про усунення по рушень, які призвели до завищ ення розміру нарахованої пла ти за спожиту ОСОБА_4 елек троенергію суд зазначає таке . Висновок про надмірне нарах ування КСТ «Сокіл-3»плати за с пожиту ОСОБА_4 електроене ргію зроблено на підставі ро зрахунку відповідача, наведе ного у додатку № 6 акта перевір ки (а.с. 91). Зазначений розрахуно к, окрім відомостей про показ ники лічильника ОСОБА_4 пр отягом квітня 2008 р. - березня 20 10 року та сплачених нею за цей період сум, містить також гра фу «Нараховано КСТ «Сокіл-3»п лату за електроенергію гр. ОСОБА_4 (грн.)». Втім, зазначен і у названій графі суми кошті в не мають жодного належного документального підтвердже ння. Не змогла пояснити поход ження зазначених у цьому роз рахунку сум і старший інспек тор Гущак Л.Й., яка проводила з гадану позапланову перевірк у КСТ «Сокіл-3». Зі змісту зазн ачених вище норм законодавст ва однозначно випливає, що вз аємним зобов' язанням, у дан ому випадку між населеним пу нктом - КСТ «Сокіл-3», та спож ивачем ОСОБА_4, щодо нарах ування плати за спожиту нею е лектроенергію передує уклад ення договору. ОСОБА_4 про укладення такого договору н е зверталась, від підписання проекту типового договору, з атвердженого для споживачів товариства відмовилася; про токол розбіжностей Товарист ву не надсилала. Враховуючи в ідсутність договірних відно син між ОСОБА_4 та Товарис твом, її підключення до елект ромереж КСТ «Сокіл-3»вважаєт ься самовільним. Відповідач та третя особа не надали суду доказів того, що позивач вист авляв рахунки чи у інший спос іб нараховував ОСОБА_4 пла ту за електроенергію. Суд кон статує, що Товариство не пови нно було виставляти ОСОБА_4 рахунки про оплату електро енергії, оскільки у нього нем ає жодних зобов' язань щодо забезпечення будинку ОСОБ А_4 електропостачанням. Заз начена обставина встановлен а рішенням Городоцького райо нного суду Львівської област і від 29.03.2010 року у цивільній спр аві № 2-79, яке набрало законної с или, а відтак ця обставина від повідно до ст. 72 КАС України не потребує доведення.
Щодо правових підстав прий няття оскаржуваного припису слід зауважити наступне. Від носини, пов'язані зі здійснен ням державного нагляду (конт ролю) у сфері господарської д іяльності регулює Закон Укра їни «Про основні засади держ авного нагляду (контролю) у сф ері господарської діяльност і». Згідно зі ст. 6 цього Закону підставою для здійснення по запланових заходів є, зокрем а, звернення фізичних та юрид ичних осіб про порушення суб 'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюєт ься тільки за наявності згод и центрального органу викона вчої влади на його проведенн я. Під час проведення позапла нового заходу з'ясовуються л ише ті питання, необхідність перевірки яких стала підста вою для здійснення цього зах оду, з обов'язковим зазначенн ям цих питань у посвідченні (н аправленні) на проведення де ржавного нагляду (контролю). С еред підстав проведення поза планової перевірки, визначен их ст. 6 Закону, відсутня така я к звернення прокуратури. Як в становлено судом, ОСОБА_4 до відповідача не зверталася , згоди центрального органу н а проведення позапланової пе ревірки не надавалося, з огля ду на це не було і підстав для прийняття припису за наслідк ами такої перевірки.
Отже, позовні вимоги КСТ «Со кіл»щодо протиправності оск аржуваного припису є обґрунт ованими, тому припис Державн ої інспекції з контролю за ці нами у Львівській області № 124 від 25.06.2010 року підлягає скасува нню.
Судові витрати відповідно до вимог ст. 94 КАС України підл ягають стягненню з Державног о бюджету на користь позивач а.
Керуючись ст.ст. 17-19, 94, 159-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов за довольнити повністю.
Визнати протиправним та ск асувати припис Державної інс пекції з контролю за цінами у Львівській області про вико нання законних вимог щодо ус унення порушень державної ди сципліни цін № 124 від 25.06.2010 року.
Стягнути з державного бюдж ету України на користь коопе ративного садівничого товар иства «Сокіл-3»(Львівська обл асть, Городоцький район, с. Бар татів; ідентифікаційний код 34536856) судові витрати у виді судо вого збору в сумі 3 (три) гривні 40 копійок.
Апеляційну скаргу на поста нову суду першої інстанції м оже бути подано протягом дес яти днів з дня отримання копі ї постанови, виготовленої в п овному обсязі. Апеляційна ск арга подається до Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду через Львівський окружний адміністративний с уд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особ ою, яка її подає, до суду апеля ційної інстанції.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Повний текст постанови виг отовлено 25 травня 2011 року.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2011 |
Оприлюднено | 16.06.2011 |
Номер документу | 16073237 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні