Рішення
від 09.06.2011 по справі 5005/3695/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07.06.11р. Справа № 5005/3695/2011

За позовом Прокурора І ндустріального району м. Дні пропетровська в інтересах де ржави в особі Дніпропетровсь кої міської ради (м. Дніпропет ровськ)

до Товариства з обмежен ою відповідальністю "Промтех комп" (м. Дніпропетровськ)

про зміну пункту 3.2. догов ору оренди землі від 26.12.2003р., пос відченого приватним нотаріу сом Дніпропетровського місь кого нотаріального округу ОСОБА_3, зареєстрованого в р еєстрі за № 9761

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

Прокурор: не з'яв ився

від позивача: ОСОБА _1 - гол.спец. (дов. № 7/11-197 від 22.02.11р.)

від відповідача: ОСОБА _2 - представник (дов. № 1 від 07.04.11 р.)

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Індустріальн ого району м. Дніпропетровсь ка звернувся до господарсько го суду із позовом в інтереса х держави в особі Дніпропетр овської міської ради (далі-по зивач) до Товариства з обмеже ною відповідальністю "Промте хкомп" (далі-відповідач) та про сить суд, з урахуванням уточн ення позовних вимог від 11.04.11р., з мінити п. 3.2. договору оренди зе мельної ділянки від 26.12.2003р., пос відченого приватним нотаріу сом Дніпропетровського місь кого нотаріального округу ОСОБА_3, зареєстрованого в р еєстрі за № 9761, шляхом викладен ня його в наступній редакції : 3.2. Орендна плата за користува ння земельною ділянкою встан овлюється відповідно до Пода ткового кодексу України та н е може бути меншою трикратно го розміру земельного податк у, що встановлюється Податко вим кодексом України та відп овідно до рішення Дніпропетр овської міської ради від 02.02.11 № 216/8 у мінімальному розмірі оре ндної плати, визначеному Под атковим кодексом України.".

Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної пла ти за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди зем лі.

Представник позивача у суд овому засіданні 12.04.11р. позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі та просив су д їх задовольнити, з урахуван ням уточнення позовних вимог .

Отже, прокурор та позивач ст верджують, що наведені обста вини щодо змін у законодавст ві є необхідною та достатньо ю підставою для внесення змі н у договір оренди в редакції , що ним запропонована.

Попередня редакція наведе ної норми (до 01.01.2008 року) визнача ла, що річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності, надходить до відповідних бюджетів, розпо діляється і використовуєтьс я відповідно до закону і не мо же бути меншою за розмір земе льного податку, що встановлю ється Законом України "Про пл ату за землю", та перевищувати 10 % їх нормативної грошової оц інки. У разі визначення оренд аря на конкурентних засадах може бути встановлений більш ий розмір орендної плати.

Відповідач подав клопотан ня в якому просить припинити провадження по справі, оскіл ьки 23.05.11р. ТОВ "Промтехкомп" було підписано та нотаріально по свідчено додатковий договір до договору оренди земельно ї ділянки, згідно з яким зміню ється орендна плата відповід но до Податкового кодексу Ук раїни.

Розглянувши вказане клопо тання, господарський суд дій шов висновку, що у задоволенн і клопотання слід відмовити, оскільки вказаний договір н е пройшов державної реєстрац ії, а отже - не набрав чинності .

Ухвалою суду від 23.05.11р. строк вирішення спору було продовж ено по 07.06.11р. включно.

У судовому засіданні 23.05.11р. ог олошувалась перерва по 07.06.11р.

Розглянувши матеріали спр ави та заслухавши пояснення представників сторін та досл ідивши надані докази, господ арський суд -

ВСТАНОВИВ:

Згідно ст. 2 ГПК України т а рішення Конституційного су ду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, госп одарський суд порушує справи за позовними заявами прокур орів та їх заступників, які зв ертаються до господарського суду в інтересах держави, при цьому прокурор в позовній за яві самостійно визначає, в чо му полягає порушення інтерес ів держави, та обґрунтовує не обхідність їх захисту, а тако ж вказує орган, уповноважени й державою здійснювати відпо відні функції у спірних відн осинах. Пiд поняттям "орган, уп овноважений державою здiйсню вати вiдповiднi функцiї у спiрни х вiдносинах", зазначеним у час тинi другiй статтi 2 АПК України , потрiбно розумiти орган держа вної влади чи орган місцевог о самоврядування, якому зако ном надано повноваження орга ну виконавчої влади.

За чинним законодавством У країни позивач є органом міс цевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави, Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни "Про власність", суб'єкта ми права державної власності на землю виступають: Верховн а Рада України - на землі загал ьнодержавної власності Укра їни; Верховна Рада Республiки Крим - на землi в межах територ ії республiки, за винятком зем ель загальнодержавної власн остi; обласнi, районнi, мiськi, сел ищнi, сiльськi Ради народних де путатiв - на землi в межах їх тер иторiй, за винятком земель, що перебувають в загальнодержа внiй власностi.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" визначено, що викл ючною компетенцією сільськи х, селищних, міських рад є вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.

Таким чином, прокурором в ме жах наданих законом повноваж ень щодо представництва інте ресів в суді, обґрунтовано по дано позов в інтересах держа ви в особі Дніпропетровської міської ради.

За ст. 12 Земельного кодексу У країни, до повноважень сiльсь ких, селищних, мiських рад у га лузi земельних вiдносин на тер иторiї сiл, селищ, мiст належить : розпорядження землями тери торiальних громад; передача з емельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадя н та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання зем ельних дiлянок у користуванн я iз земель комунальної власн остi вiдповiдно до цього Кодекс у; здiйснення контролю за вико ристанням та охороною земель комунальної власностi, додер жанням земельного та екологi чного законодавства.

Між Дніпропетровською міс ької радою (орендодавець) та Т овариством з обмеженою відпо відальністю "Промтехкомп" (ор ендар) укладено договір орен ди земельної ділянки від 26.12.03р . площею 0,2662 га, яка розташована за адресою: м. Дніпропетровсь к, Індустріальний район, вул. С тепана Разіна, 71, та зареєстро вана в Державному земельному кадастрі за кадастровим ном ером 1210100000:04:003:0003 згідно з планом зе мельної ділянки.

Згідно до п.1.2. Договору підст авою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення мі ської ради від 08.10.2003р. № 114/12.

Цільове призначення земел ьної ділянки: фактичне розмі щення адміністративних та ск ладських будівель (п.1.3. Догово ру).

Згідно з п. 3.2 Договору, оренд на плата за користування зем ельною ділянкою встановлюєт ься у розмірі земельного под атку з урахуванням індексів інфляції.

Пунктом 6.1 передбачено, що зм іна умов договору оренди мож лива лише за взаємною згодою сторін і оформлюється відпо відною додатковою угодою, що стає невід' ємною частиною цього договору.

У разі недосягнення згоди щ одо умов цього договору спор и вирішуються у відповідност і з чинним законодавством, у т ому числі, у судовому порядку , що передбачено пунктом 6.2 Дог овору.

Згідно ст. 3 Земельного коде ксу України, земельні віднос ини регулюються Конституціє ю України, цим кодексом, а тако ж прийнятими відповідно до н их нормативно-правовими акта ми.

Відповідно ст. 2 Закону Укра їни "Про оренду землі", відноси ни, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодек сом України, цим Законом, зако нами України, іншими нормати вно-правовими актами, прийня тими відповідно до них, а тако ж договором оренди землі.

Прокурор вважає, що орендна плата, передбачена умовами д оговору оренди земельної діл янки не відповідає вимогам П одаткового кодексу України, яким внесені зміни щодо розм іру орендної плати за земель ні ділянки, які перебувають у державній або комунальній в ласності, що і є причиною спор у.

02.02.2011 року Дніпропетровська м іська рада прийняла рішення №216/8 "Про приведення рішень міс ької ради та деяких проектів рішень міської ради, які пого джено виконавчим комітетом м іської ради, у галузі земельн их відносин у відповідність до вимог чинного законодавст ва", п.1 резолютивної частини я кого визначає, що до моменту п рийняття міською радою рішен ня про визначення розміру рі чної орендної плати за земел ьні ділянки залежно від їх фу нкціонального використання встановити розмір річної ор ендної плати за користування земельними ділянками у міні мальному розмірі орендної пл ати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Акти ради, сільського, селищ ного, міського голови, голови районної в місті ради, викона вчого комітету сільської, се лищної, міської, районної у мі сті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм п овноважень, є обов'язковими д ля виконання всіма розташова ними на відповідній територі ї органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підпр иємствами, установами та орг анізаціями, посадовими особа ми, а також громадянами, які по стійно або тимчасово прожива ють на відповідній території (ст. 73 Закону України "Про місце ве самоврядування в Україні" ).

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі", одніє ю з істотних умов договору ор енди земельної ділянки є оре нда плата із зазначенням її р озміру, індексації, форм плат ежу, строків, порядку її внесе ння і перегляду та відповіда льності за її несплату.

З 01.01.2011р. набрав чинності Пода тковий кодекс України, за вик люченням окремих його положе нь.

Відповідно до п. 2 розділу ХІ Х "Прикінцеві положення" Пода ткового кодексу України з 01.01.20 11р. втратив чинність Закон Укр аїни "Про плату за землю".

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України у зв' язку з прийняттям Податкового коде ксу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набран ня чинності Податковим кодек сом України, частини четверт у та п' яту ст. 21 Закону Україн и "Про оренду землі" виключено , а до частини другої ст. 21 внесе ні зміни, в силу яких розмір, ф орма і строки внесення оренд ної плати за землю встановлю ються за згодою сторін у дого ворі оренди (крім строків вне сення орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності, які вст ановлюються відповідно до По даткового кодексу України).

Згідно ст. 288 Податкового код ексу України, підставою для н арахування орендної плати за земельну ділянку є договір о ренди такої земельної ділянк и.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. О б'єктом оподаткування є земе льна ділянка, надана в оренду . Розмір та умови внесення оре ндної плати встановлюються у договорі оренди між орендод авцем (власником) і оренда рем. Розмір орендної пла ти встановлюється у договорі оренди, але річна сума платеж у:

- не може бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом;

- не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та ек сплуатації об'єктів енергети ки, які виробляють електричн у енергію з відновлюваних дж ерел енергії, включаючи техн ологічну інфраструктуру так их об'єктів (виробничі приміщ ення, бази, розподільчі пункт и (пристрої), електричні підст анції, електричні мережі), - 3 в ідсотки нормативної грошово ї оцінки;

б) для інших земельних діля нок, наданих в оренду, - 12 відсот ків нормативної грошової оці нки.

Отже, мінімальний розмір рі чної орендної плати за земел ьні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, передбачений Под атковим кодексом України.

Згідно статті 290 Податковог о кодексу України, плата за зе млю зараховується до відпові дних місцевих бюджетів у пор ядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати з а землю.

У зв'язку з прийнятими зміна ми у законодавстві Прокуроро м Індустріального району м. Д ніпропетровська 23.12.10р. був вне сений припис на адресу керів ництва ТОВ "Промтехкомп" про усунення порушень земельног о законодавства шляхом вжитт я заходів до укладання додат кових угод до договорів орен ди земельних ділянок, але від повідних змін до подачі позо ву в договір внесено не було.

Відповідно до статті 652 Циві льного кодексу України, у раз і істотної зміни обставин, як ими сторони керувалися при у кладенні договору, договір м оже бути змінений або розірв аний за згодою сторін, якщо ін ше не встановлено договором або не випливає із суті зобов 'язання.

Зміна обставин є істотною, я кщо вони змінилися настільки , що, якби сторони могли це пер едбачити, вони не уклали б дог овір або уклали б його на інши х умовах.

Якщо сторони не досягли зго ди щодо приведення договору у відповідність з обставинам и, які істотно змінились, або щ одо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підс тав, встановлених частиною ч етвертою цієї статті, - змінен ий за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких ум ов:

1) в момент укладення догово ру сторони виходили з того, що така зміна обставин не наста не (не відбудеться значне під вищення розміру орендної пла ти, у зв'язку із змінами в зако нодавстві);

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересован а сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися (нем ожливість заінтересованою с тороною впливу на зміни в зак онодавстві);

3) виконання договору поруши ло б співвідношення майнових інтересів сторін і позбави ло б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувал а при укладенні договору (сут тєва зміна цінності або повн а втрата цінності отримувано го стороною за договором мож е відбутися в результаті сер йозних змін у ринковій ситуа ції (наприклад, наслідки стрі мких та непередбачуваних інф ляційних процесів щодо догов ірної ціни). Зазначене підтве рджує правову підставу зверн ення міської ради з даною поз овною заявою, а саме: Відповід ач порушує майнові права оре ндодавця - міської ради, внося чи орендну плату у розмірах м енших, ніж передбачено чинни м законодавством. Крім того, в наслідок не приведення Відпо відачем договору оренди земе льної ділянки у відповідніст ь з вимогами закону, бюджет мі ста зазнає значних втрат;

4) із суті договору або звича їв ділового обороту не випли ває, що ризик зміни обставин н есе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можут ь мати місця, якщо потерпіла с торона прийняла на себе ризи к зміни обставин.

Прийняття на себе ризику зм іни обставин не обов'язково п овинно бути прямо відображен о у договорі, такий висновок м оже слідувати із самого хара ктеру та змісту зобов'язання .

Таким чином, враховуючи вик ладене вище, убачається наяв ність усіх чотирьох умов, пер едбачених ч. 2 ст. 652 ЦК України, щ о в свою чергу є однією із підс тав для внесення судом змін д о договору оренди землі.

Приймаючи рішення господа рський суд виходив також з на ступного.

Сторони в договорі не можу ть відступити від положень а ктів цивільного законодавст ва, якщо в цих актах прямо зазн ачено про це, а також у разі, як що обов' язковість для сторі н положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин м іж сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту стате й 759 та 762 Цивільного кодексу Ук раїни, законом можуть бути пе редбачені особливості уклад ання та виконання договору н айму (оренди), і договором або законом може бути встановлен о періодичний перегляд, змін у (індексацію) розміру плати з а користування майном

Згідно ст. 15 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату є однією із сут тєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі", розмі р, форма і строки внесення оре ндної плати за землю встанов люються за згодою сторін у до говорі оренди (крім строків в несення орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності, які в становлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Таким чином, у відповідност і з Законом України "Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України" від 03.06.2008 рок у та Податковим кодексом Укр аїни, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, на дану в оренду, не може бути мен шим трикратного розміру земе льного податку, що встановлю ється Податковим кодексом Ук раїни, а спірний договір в цій частині є таким, що суперечит ь чинному законодавству.

Підставами для порушення п итання про зміну орендної пл ати згідно з частинами друго ю та третьою статті 21 Закону У країни "Про оренду землі" є збі льшення відповідно до законі в України розміру земельного податку, якщо умовами догово ру оренди не передбачене інш е.

Відповідно до ст. 654 Цивільно го кодексу України, зміна умо в договору вчинюється в такі й самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не вста новлено договором, законом ч и не випливає із звичаїв діло вого обороту.

Відповідно до частини друг ої статті 651 Цивільного кодекс у України договір може бути з мінено або розірвано за ріше нням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного пору шення договору другою сторон ою та в інших випадках, встано влених договором або законом .

Статтею 30 Закону України "Пр о оренду землі" передбачено, щ о зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаєм ною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору орен ди землі спір вирішується в с удовому порядку.

Отже, нормами чинного закон одавства передбачено можлив ість зміни умов договору за р ішенням суду на вимогу одніє ї із сторін у випадках встано влених договором або законом .

Слід звернути увагу на те, щ о орендна плата за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності є регульованою ціною, тому законодавча змін а граничного розміру цієї пл ати є підставою для перегляд у розміру орендної плати, вст ановленої умовами договору ( постанова ВСУ від 27.12.10 №27/15-10).

Крім того, рішенням Констит уційного Суду України від 09.07.20 02 №15-рп у справі №1-2/2002 у справі за конституційним зверненням Т ОВ "Торговий Дім "Кампус Котто н клаб" щодо офіційного тлума чення положення частини друг ої ст. 124 Конституції України б уло визначено, що ч. 2 ст.124 Конст итуції України передбачає пр аво юридичної особи на захис т судом своїх прав, встановлю є юридичні гарантії їх реалі зації, надаючи можливість ко жному захищати права будь-як ими не забороненими засобами . Кожна особа має право вільно обирати не заборонений зако ном засіб захисту прав, у тому числі судовий захист.

Право на судовий захист сво їх прав не може бути обмежене . Суб' єкти правовідносин, у т ому числі юридичні особи, у ра зі виникнення спору можуть з вертатись до суду за його вир ішенням. При цьому право юрид ичної особи на звернення до с уду за вирішенням спору не мо же бути обмежене законом, інш ими нормативно-правовими акт ами.

Тобто, можливість судового захисту не може бути поставл ена законом, іншими норматив но-правовими актами у залежн ість від використання суб' є ктом правовідносин інших зас обів правового захисту.

Враховуючи, що має місце змі на законодавства щодо визнач ення розміру орендної плати за користування землею, суд в важає правомірними та такими , що підлягають задоволенню п озовні вимоги про внесення з мін у пункт п. 3.2. договору оренд и земельної ділянки від 26.12.2003р., посвідченого приватним нота ріусом Дніпропетровського м іського нотаріального округ у ОСОБА_3, зареєстрованого в реєстрі за № 9761, шляхом викла дення його в наступній редак ції: 3.2. Орендна плата за корист ування земельною ділянкою вс тановлюється відповідно до П одаткового кодексу України т а не може бути меншою трикрат ного розміру земельного пода тку, що встановлюється Подат ковим кодексом України та ві дповідно до рішення Дніпропе тровської міської ради від 02.0 2.11 № 216/8 у мінімальному розмірі о рендної плати, визначеному П одатковим кодексом України." .

Викладене є підставою для з адоволення позову в повному обсязі.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного к одексу України визначено, що у разі зміни або розірвання д оговору зобов'язання змінюєт ься або припиняється з момен ту досягнення домовленості п ро зміну або розірвання дого вору, якщо інше не встановлен о договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо д оговір змінюється або розрив ається у судовому порядку, зо бов'язання змінюється або пр ипиняється з моменту набранн я рішенням суду про зміну або розірвання договору законно ї сили.

Керуючись ст.ст. 6, 651, 652, 653, 654, 759, 762 Ци вільного кодексу України, По датковим кодексом України , З емельним кодексом України, З аконом України "Про оренду зе млі", ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу Укра їни, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в по вному обсязі.

Змінити пункт 3.2 договору ор енди землі від 26.12.2003 року, уклад еного між Дніпропетровською міською радою та Товариство м з обмеженою відповідальніс тю "Промтехкомп" площею 0,2662 га з а адресою: м. Дніпропетровськ , вул. Степана Разіна, 71 по факти чному розміщенню адміністра тивних та складських будівел ь з терміном дії до 08.10.2013 року, по свідченого приватним нотарі усом Дніпропетровського міс ького нотаріального округу ОСОБА_3 зареєстрованого в реєстрі за № 9761, виклавши його в такій редакції: " 3.2 Орендна пл ата за земельну ділянку вста новлюється відповідно до Зак ону України "Про оренду землі " та Податкового кодексу Укра їни та не може бути меншою три кратного розміру земельного податку, що встановлюється П одатковим Кодексом України."

Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення де сятиденного строку з дня йог о підписання і може бути оска рженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеля ційного господарського суду .

Суддя І.Ю. Дубінін

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення09.06.2011
Оприлюднено17.06.2011
Номер документу16119453
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/3695/2011

Ухвала від 18.07.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Рішення від 09.06.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 23.05.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 26.04.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 12.04.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 23.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні