ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" травня 2011 р.
Справа № 31/146
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Кривда Д.С. –головуючий
Грек Б.М.
Капацин Н.В.
за участю представників:
позивача
не з’явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином)
відповідача
Хартахай Л.О., представник
розглянувши у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу
Державного підприємства "Донецька залізниця"
на постанову
Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2011 року
у справі
№ 31/146 господарського суду Донецької області
за позовом
Державної екологічної інспекції в Донецькій області
до
Державного підприємства "Донецька залізниця"
про
стягнення збитків, заподіяних державі в сумі 175460, 77 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Секретаря четвертої судової палати Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року, у зв’язку з відпусткою суддів Черкащенка М.М., Студенця В.І., керуючись ч. 4 ст. 31 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", п. 1 рішення зборів суддів Вищого господарського суду України від 15.12.2010 № 12 та п. 1 наказу Голови Вищого господарського суду України від 17.12.2010 № 56, сформовано колегію суддів Вищого господарського суду України в такому складі: суддя Кривда Д.С. –головуючий (доповідач), судді Грек Б.М., Капацин Н.В. для перегляду у касаційному порядку постанови Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2011 року у справі № 31/146 господарського суду Донецької області.
Рішенням господарського суду Донецької області від 27.10.2010 року (суддя Ушенко Л.В.), залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2011 року (судді: Калантай М.В. –головуючий, Волков Р.В., Запорощенко М.Д.) у справі № 31/146 позов задоволено. Стягнуто з Державного підприємства "Донецька залізниця" на користь спеціального фонду місцевого бюджету збитки, заподіяних державі в сумі 175460,77 грн.
Не погоджуючись з постановою суду, Державне підприємство "Донецька залізниця" звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить постанову та рішення у справі скасувати та прийняти нове рішення про відмову у позові, мотивуючи касаційну скаргу доводами про неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про охорону атмосферного повітря", Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відзив на касаційну скаргу не надано.
Відводів складу суду не заявлено.
В судовому засіданні 18.05.2011 року представник відповідача надав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з тим, що відповідач звернувся до позивача з листом про надання відомостей, які, на думку відповідача, суттєво впливають на розрахунок збитків, що підлягають стягненню.
Враховуючи межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а також строк розгляду касаційної скарги, встановлені розділом ХІІ-1 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку про відхилення клопотання відповідача.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи та доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно статті 108 Господарського процесуального кодексу України судом касаційної інстанції є Вищий господарський суд України.
Відповідно до вимог статті 1117 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Як встановлено господарськими судами першої та апеляційної інстанцій, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області 25.07.2008 року Дебальцевському будівельно-монтажному експлуатаційному управлінню Державного підприємства "Донецька залізниця" видано дозвіл №1410900000-6 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Термін дії дозволу 5 років, з 25.07.2008 року до 25.07.2013 року. Даним дозволом встановлені терміни запланованих заходів щодо досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин стаціонарним джерелом викиду №0053.
Листом №13-7372 від 11.11.2009 року Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області відмовило відповідачу в перенесенні термінів виконання природоохоронних заходів, оскільки це не дозволить забезпечити встановлені нормативи ГДВ в дозволі на викиди від 25.07.08р. №1410900000-6.
Також судами зазначено, що у період з 08.02.2010 р. по 23.02.2010 р. Державною екологічною інспекцією в Донецькій області було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства на Дебальцевському будівельно-монтажному експлуатаційному управлінні № 5 Державного підприємства "Донецька залізниця".
Перевіркою було встановлено невиконання підприємством зазначених в дозволі на викиди термінів запланованих заходів щодо досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин стаціонарним джерелом викиду №0053, термін виконання заходів закінчився 01.12.2009р., на момент проведення перевірки зазначені заходи не виконані.
Як встановлено судами, джерело викиду №0053 Дебальцевського БМУ №5 ДП "Донецька залізниця" працювало в режимі наднормативного викиду забруднюючих речовин з 01.12.2009 року. Розрахунок виконаний розрахунковим методом за період з 01.12.2009 року по 08.02.2010 року. Час роботи джерела викиду згідно з довідною відповідача становить 1680 год.
У зв'язку з виявленими порушеннями, позивачем здійснений розрахунок розміру відшкодування збитків відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №639 від 10.12.2008 року. Згідно з даним розрахунком розмір шкоди склав 175460,77 грн.
Відносини у галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Згідно пункту б частини 1 статті 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини 2 статті 51 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Відповідно до статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни –суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Згідно статті 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" особи, винні, зокрема: у перевищенні нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел в атмосферне повітря та нормативів гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел, а також, у невиконанні розпоряджень та приписів органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря –несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідно до пункту 1.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21.01.2009 року за № 48/16064, розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання встановлюється даною Методикою.
Згідно пункту 2.7.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об'ємної витрати газопилового потоку застосовуються, зокрема, у випадку викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря внаслідок невиконання в установлені в дозволі на викиди забруднюючих речовин терміни запланованих заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин.
Як встановлено судами, розрахунок розміру збитків здійснений позивачем у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, є обґрунтованим та судами перевірений.
Відповідно до частини 4 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Враховуючи викладене, господарські суди дійшли обґрунтованого висновку про задоволення позову.
Згідно імперативних вимог статей 1115, 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція перевіряє на підставі вже встановлених фактичних обставин справи лише застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. При цьому касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що були встановлені у рішенні суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Твердження заявника про порушення судами норм процесуального права не знайшли свого підтвердження, суперечать матеріалам справи та зводяться до переоцінки доказів, в зв’язку з чим підстав для зміни чи скасування постанови апеляційної інстанції колегія суддів не вбачає.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11110, 11111, 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державного підприємства "Донецька залізниця" залишити без задоволення.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2011 року у справі № 31/146 господарського суду Донецької області залишити без змін.
Головуючий Д. Кривда
Судді Б. Грек
Н. Капацин
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2011 |
Оприлюднено | 22.06.2011 |
Номер документу | 16282162 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Кривда Д. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні