Постанова
від 22.04.2008 по справі 30/224-07-6315
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

30/224-07-6315

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"22" квітня 2008 р. Справа № 30/224-07-6315

Колегія   суддів   Одеського   апеляційного   господарського  суду   у   складі:

Головуючого                                                                       Єрмілова Г.А.

          Суддів :                                                                                Воронюка О.Л.

                                                                                                    Лашина В.В.

при секретарі                                                                                 Толок В.В.

за участю представників сторін:

від ДСК "ЧМП" -  Шпилєвої О.В., довіреність  № ю-1-43/07 від  28.12.07;  

від Міністерства транспорту та зв'язку України -  Шпилєвої О.В., довіреність  № 6188/15/14-07 від  29.12.07;  

від Одеської міської ради -  Кіхтенка О.С., довіреність  № 624/ісх-г від  26.04.07;  

від КП "Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об`єктів нерухомості" -  Найди Д.І., довіреність  № 455 від 01.08.07.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Одеської міської ради

на  рішення  господарського суду Одеської області від 16.10.2007р.

по справі № 30/224-07-6315

за первісним позовом Державної судноплавної компанії „Чорноморське морське пароплавство”

за участю третьої особи на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору- Міністерства транспорту та зв'язку України;

до 1) Одеської міської ради;,

 2) Комунального підприємства “Одеське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” (далі - КП "ОМБТІ та РОН");

про визнання права власності та зобов'язання вчинити певні дії

та за зустрічним позовом Одеської міської ради

за участю третьої особи на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору - Комунального підприємства “Одеське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості”

до Державної судноплавної компанії „Чорноморське морське пароплавство”  

за участю третіх осіб на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору —1)Першого відділу державної виконавчої служби Приморського районного управління юстиції;

2)Міністерства транспорту та зв'язку України

про визнання права власності та зобов'язання вчинити певні дії  

          Відповідно до ст.77 ГПК України розгляд справи відкладався на 04.12.07р., 18.12.07р., 20.12.07р., 22.01.08р., 26.02.08р., 04.03.08р., 18.03.08р. та 22.04.08р.

          Відповідно до ст.77 ГПК України в судовому засіданні оголошувалась перерва на 25.12.07р. та 29.01.08р.

Відповідно до ст.44 ГПК України здійснювалась фіксація судового процесу технічними засобами.

Ухвалою  Першого заступника голови Одеського апеляційного господарського суду строк розгляду справи продовжено до 26.01.08р.

          За клопотанням представників сторін термін розгляду апеляційної скарги було продовжено понад строки, передбачені ст.ст.69,102 ГПК України.

Встановила:

          

                    У липні 2007 року Державна судноплавна компанія „Чорноморське морське пароплавство”  (далі - ДСК "ЧМП") звернулася до господарського суду Одеської області з позовом до Одеської міської ради та КП “Одеське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” та просила, з урахуванням уточнень, визнати за Державою Україна право державної власності на нежитлову будівлю загальною площею 713,7 кв.м, розташовану по пров. Нахімова, 4 у м. Одесі,  як такої, що закріплена на праві господарського відання за ДСК „ЧМП” та знаходиться в управлінні Міністерства транспорту та зв'язку України, та зобов'язати  КП „ОМБТІ та РОН” скасувати реєстрацію в книзі 37 неж-5 запис 164 про реєстрацію спірної будівлі за Одеською міською радою та здійснити реєстрацію нежитлової будівлі загальною площею 713,7 кв.м, розташованої по пров. Нахімова, 4 у м. Одесі за Державою Україна.

                    У серпні 2007 року Одеська міська рада звернулась до суду із зустрічною позовною заявою про визнання права власності територіальної громади м. Одеси на будівлю, розташовану по пров. Нахімова, 4 у м. Одесі, зобов'язання ДСК „ЧМП” не чинити перешкод у здійсненні Одеською міською радою права власності на зазначену будівлю шляхом допуску власника до приміщення, а також про виключення спірної будівлі з опису арешту заарештованого майна ДСК „ЧМП” , як майна, що належить боржнику.

                    Рішенням господарського суду Одеської області від 16.10.07р. (суддя Рога Н.В.) первісний позов задоволено.

                    Визнано за Державою Україна право державної власності на нежитлову будівлю загальною площею 713,7 кв.м, розташовану по пров. Нахімова, 4 у м. Одесі,  як такої, що закріплена на праві господарського відання за ДСК "ЧМП" та знаходиться в управлінні Міністерства транспорту та зв'язку України.

                    Зобов'язано  КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” скасувати реєстрацію в книзі 37 неж-5 запис 164 про реєстрацію спірної будівлі за Одеською міською радою та здійснити реєстрацію нежитлової будівлі загальною площею 713,7 кв.м, розташованої по пров. Нахімова, 4 у м. Одесі за Державою Україна, як такої, що закріплена на праві господарського відання за ДСК "ЧМП" та знаходиться в управлінні Міністерства транспорту та зв'язку України.

                    Крім того, з відповідачів на користь ДСК "ЧМП" стягнуто солідарно судові витрати у справі.

                    У задоволенні зустрічного позову Одеської міської ради - відмовлено.

                    Не погоджуючись із висновками суду Одеська міська рада подала апеляційну скаргу, де просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити зустрічну позовну заяву, а в задоволенні первісного позову - відмовити.

                    Підставами для скасування рішення господарського суду в апеляційному порядку Одеська міська рада вважає:

- неповне з'ясування судом І інстанції обставин, що мають значення для справи;

- недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими;

- невідповідність висновків, викладених у рішенні господарського суду, обставинам справи;

- порушення судом норм матеріального та процесуального права.

В апеляційній скарзі зазначається, що:

- в матеріалах справи відсутня, як належний письмовий доказ, угода поміж Міністерством морського флоту СРСР та Комітетом державної безпеки СРСР від 29.04.1968р. про передачу спірної будівлі від прикордонних військ до Чорноморського морського пароплавства, наявністю якої господарський суд обґрунтував своє рішення;

- лише факт перебування спірної будівлі на балансі ДСК "ЧМП" не може свідчити про наявність у балансоутримувача права власності на це майно;

- суд не дав належної оцінки письмовим доказам, а саме інвентаризаційним описам БТІ м.Одеси, де користувачем будівлі під №4 по пров.Нахімова в м.Одесі завжди вказувалося домогосподарство №109.

Міська рада не знала про перебування цієї будівлі на балансі ДСК "ЧМП", дозвіл на проведення її реконструкції не означає передачі цієї будівлі на баланс ДСК "ЧМП";

- господарський суд неправильно застосував до спірних правовідносин приписи та перелік майна, що містяться в Постанові Кабінету Міністрів України від 05.11.1991р. №311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю та власністю адміністративно - територіальних одиниць (комунальною власністю)" та в додатках до неї, а також у прийнятому на її виконання рішенні  Одеської обласної ради народних депутатів  №266-ХХІ від 25.11.1991р. "Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування і районів області" в частині передачі усього житлового та нежитлового фонду місцевих рад  до складу власності м.Одеса, як міста обласного підпорядкування;

- суд припустився порушень норм процесуального права, оскільки вирішив спір не на користь особи, яка заявила позов, а на користь третьої особи, яка самостійні вимоги на предмет спору в цьому процесі не заявляла.

    

У відзиві на апеляційну скаргу ДСК "ЧМП" просить апеляційну скаргу Одеської міської ради залишити без задоволення, а рішення господарського суду Одеської області від 16.10.2007 - без змін.

Відзив на апеляційну скаргу від КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” до суду не надходив, проте в судовому засіданні апеляційної інстанції представник відповідача за первісним позовом заявив, що апеляційну скаргу підтримує та просить задовольнити її у повному обсязі.

 Міністерство транспорту та зв'язку України відзив на апеляційну скаргу Одеської міської ради також не надало, а в судовому засіданні представник міністерства пояснила, що проти апеляційної скарги заперечує та просить залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

          Перший відділ державної виконавчої служби Приморського районного управління юстиції своїм правом на участь в судових засіданнях не скористався, хоча про місце та час їх проведення був повідомлений належним чином, про причин нез'явлення свого представника суд не повідомив. Відзиву на апеляційну скаргу  Одеської міської ради від третьої особи до Одеського апеляційного господарського суду не надходило.  

В ході розгляду справи в апеляційній інстанції ДСК "ЧМП" надало до суду клопотання про залучення до матеріалів справи додаткових документів, а саме рішення виконавчого комітету Одеської міської ради депутатів трудящих №290 від 01.06.1972р. та копій інших документів, які підтверджують доводи позивача, обґрунтовуючи неможливість їх подання суду першої інстанції тим, що Міністерство транспорту та зв'язку України звернулось до прокуратури Одеської області з приводу сприяння у пошуку та отриманні архівних документів щодо спірного об'єкту. Відповідь на відповідний запит прокуратури був наданий Департаментом архівної справи та діловодства Одеської міської ради лише 14.01.08р. Судова колегія вважає, що зазначені мотиви заслуговують на увагу, а тому  клопотання про залучення додаткових документів до справи підлягає задоволенню.

Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки господарським судом Одеської області, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга Одеської міської ради не підлягає задоволенню з огляду на таке.

29.04.1968р. поміж Міністерством морського флоту СРСР та Комітетом державної безпеки СРСР було укладено угоду про обмін приміщеннями, які на той час займались структурними підрозділами Чорноморського морського пароплавства та Управлінням військ Західного прикордонного округу.

Укладення такої угоди на рівні союзних міністерств та відомств СРСР відповідало вимогам чинної на той час Постанови Ради Народних Комісарів СРСР №254 від 15.02.1936р. "Про порядок передачі державних будівель та споруд".

Незважаючи на відсутність зазначеної угоди в матеріалах справи, факт її існування та зміст прав і обов'язків, що виникли у підпорядкованих ММФ СРСР та КДБ СРСР підприємств, організацій і установ на її підставі підтверджується іншими офіційними документами.

Як вбачається із архівної копії угоди від 28.01.1972р. поміж Чорноморським морським пароплавством, підписаної начальником ЧМП Данченком А.Є. та управлінням військ Західного прикордонного округу КДБ при Раді Міністрів СРСР в особі генерал-лейтенанта Лавриненко Н.В. у розвиток угоди від 29.04.1968р. між ММФ СРСР та КДБ СРСР Чорноморське морське пароплавство передало Західному прикордонному округу п'ятиповерхову будівлю по вул.Черняховського, 6 у м.Одесі, разом із закріпленою земельною ділянкою та дворовими спорудами, а Західний прикордонний округ передав Чорноморському морському пароплавству 3-х поверхову будівлю по пер.Нахімова, 2, частину флігеля по пер.Нахімова,4 обсягом 563куб.м., гараж, земельну ділянку та дворові споруди.   

Як вбачається із архівної копії листа від 07.04.1972р., Данченко А.Є. та Лавриненко Н.В., з посиланням на угоду поміж ММФ СРСР та КДБ СРСР від 28.04.1968р., звертались до голови виконкому Одеської міської ради депутатів трудящих Шурко В.М. про закріплення земельних ділянок за ЧМП та управлінням прикордонних військ у зв'язку із проведеним обміном приміщеннями по вул.Черняховського та пров.Нахімова у м.Одесі.

          Як вбачається із архівної копії рішення виконавчого комітету Одеської міської ради депутатів трудящих №290 від 01.06.1972р. за Чорноморським морським пароплавством закріплено земельну ділянку загальною площею 3191 кв.м., на якій розташовані трьохповерховий будинок по пров.Нахімова, 2 та частина флігелю по пров.Нахімова,4 (колишнього госпіталю) та інші дворові споруди.

          Як вбачається із архівної копії наказу начальника Чорноморського морського пароплавства №63 від 04.02.1972р., з посиланням на угоду між ММФ СРСР та КДБ СРСР від 29.04.1968р., начальнику ЖКВ пароплавства наказано прийняти на баланс від прикордонних військ будинок, гараж, дворові будівлі, розташовані під №2 та №4 по пров.Нахімова в м.Одесі та оформити замовлення на їх реконструкцію.

          Листом від 27.07.1973р. за №1074\вх  Виконавчий комітет Одеської міської ради депутатів трудящих надав згоду Чорноморському морському пароплавству на проектування прибудови двоповерхової будівлі замість одноповерхової по пров. Нахімова, 4.

У вересні 1975р. приймальною комісією був складений Акт приймання до експлуатації закінченого будівництвом об'єкту - будівлі розрахунково-касового відділу ЧМП по пров. Нахімова, 4 , загальною площею 627,0 кв.м.

Крім того, як вбачається із архівної копії плану-графіку обміну приміщеннями від 05.02.1972р., затвердженого начальником Чорноморського морського пароплавства, передбачалось звільнення приміщень флігеля дому №4 про пров.Нахімова від мешканців та переобладнання флігеля та дому в робочі кімнати.

З інвентаризаційної картки №8 обліку основних засобів ДСК "ЧМП" вбачається, що за адресою пров.Нахімова, 4 в м.Одесі на обліку ДСК "ЧМП" перебуває службовий двоповерховий будинок загальною площею 713,7кв.м.

За таких обставин, господарський суд Одеської області прийшов до правильного висновку про те, що з 1972року спірна будівля по пров.Нахімова,4 в м.Одесі правомірно перебуває на балансі ДСК "ЧМП" та використовується підприємством для власних потреб.  

На виконання Постанови Верховної Ради УРСР "Про введення в дію Закону Української РСР "Про власність", Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова №311 від 05.11.1991р. "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю та власністю адміністративно - територіальних одиниць (комунальною власністю)", відповідно до якої затверджено Перелік державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) - Розділ І Власність областей.

В зазначеному Переліку відсутнє посилання на те, що у власність Одеської області передані підприємства морського транспорту, яким є Чорноморське морське пароплавство - позивач за первісним позовом у справі. Відсутнє таке посилання і в рішенні Одеської обласної ради від 25.11.1991р. №266 „О разграничении государственного имущества между собственностью областного совета, городов местного подчинения и районов области”.

У зв'язку з цим судова колегія відхиляє доводи Одеської міської ради про те, що спірна будівля увійшла до складу комунальної власності м.Одеса як складова житлового та нежитлового фонду Одеської міської ради народних депутатів на підставі рішення №266 від 25.11.1991р. Одеської обласної ради.

Такий висновок суду апеляційної інстанції ґрунтується на тому, що Одеською міською радою на виконання ухвали суду від 25.12.07р. не було надано будь-яких документів бухгалтерського обліку, які б підтверджували утримання будівлі №4 по пров.Нахімова у складі комунального нежитлового фонду та що вона перебувала на балансі конкретного підприємства, яке здійснює її експлуатацію.

Відсутні в матеріалах справи також дані про те, що Одеська міська рада у певний правовий спосіб оформляла передачу спірної будівлі в користування ДСК "ЧМП".

Навпаки, в матеріалах справи наявні документи, які свідчать про те, що ДСК "ЧМП" на власний розсуд, без погодження з Одеською міською радою, надавало спірну будівлю в оренду, зокрема ДПІ у Жовтневому районі м.Одеси, згідно договору від 01.05.1998р. та договору №172 від 04.10.1999р.

Зазначений факт свідчить про те, що позивач за первісним позовом стосовно спірного майна діяв як суб'єкт права господарського відання і був вільний в межах свого статуту у вирішенні питань його долі.

За таких підстав, господарський суд прийшов до правильного висновку про те, що право державної власності на спірну будівлю, яка закріплена за ДСК "ЧМП" на праві господарського відання, підлягає судовому захисту.

Що стосується доводів апеляційної скарги про те, що в  інвентаризаційних описах БТІ м.Одеси та складених в 70-ті рр. технічних паспортах, "владельцем" будівлі зазначались "местные советы", а користувачем  - ДСК "ЧМП" або домогосподарство №109, то судова колегія їх відхиляє з огляду на те, що  зазначені документи БТІ складались не за даними бухгалтерських балансів підприємств, та не могли враховувати те, що предметом обміну між Управлінням прикордонних військ та Чорноморським морським пароплавством, як зазначалось вище, була не в цілому будівля під №4 по пров.Нахімова, а  лише частина флігелю.

Судова колегія не може погодитись з доводами апеляційної скарги про те, що факт перебування спірної будівлі на балансі ДСК "ЧМП" не може свідчити про наявність у балансоутримувача права власності на це майно. Розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю та власністю адміністративно - територіальних одиниць (комунальною власністю) відбувалось на підстави постанови Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991р. саме за принципом факту перебування конкретного майна на балансі підприємств конкретних галузей народно-господарського комплексу України.

Судова колегія відхиляє доводи апеляційної скарги про те, що мають місце розбіжності у розмірах площі житлового будинку, який є предметом спору:627 кв.м. за Актом приймання у експлуатацію та 713,7кв.м. за даними інвентаризаційної картки.

З матеріалів справи вбачається, що Актом приймання у експлуатацію від 17.09.1975р. було прийнято в експлуатацію будівлю розрахунково-касового відділу ЧМП по пров. Нахімова, 4 , загальною площею 627,0 кв.м.

З архівної копії плану-графіку обміну приміщеннями від 05.02.1972р., вбачається, що деякі приміщення спірної будівлі були переобладнювались в робочі кімнати без реконструкції.

Зрозуміло, що в інвентаризаційній картці №8 обліку основних засобів ДСК "ЧМП" вказана площа більша, ніж прийнята в експлуатацію після реконструкції.

          Судова колегія не погоджується із доводами апеляційної скарги про те, що суд припустився порушень норм процесуального права, оскільки вирішив спір не на користь особи, яка заявила позов, а на користь третьої особи, яка самостійні вимоги на предмет спору в цьому процесі не заявляла.

          Відповідно до ст.136 Господарського кодексу України право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності.

ДСК „ЧМП” є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, що засноване на державній власності та входить до сфери управління Міністерства транспорту і зв'язку України, майно якої  є державною власністю і належить їй на праві господарського відання.

За таких обставин, судова колегія вважає, що ДСК "ЧМП" правомірно звернулося до суду з позовом про захист своїх цивільних прав, який був обґрунтовано задоволений господарським судом Одеської області.

Оскільки перебування спірного майна у державній власності виключає одночасне його перебування у комунальній власності, суд І інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні зустрічного позову Одеської міської ради.

Враховуючи, що інші доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків місцевого господарського суду, підстави для його скасування відсутні.      

                    

                    Керуючись ст.ст.85, 103, 105 ГПК України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Одеської міської ради залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 16.10.07р. по справі №30/224-07-6315 - без змін.

          

    Головуючий суддя                                                                      Г.А. Єрмілов

    

    Суддя                                                                                  О.Л. Воронюк    

   

   Суддя                                                                                                     В.В. Лашин

Постанова підписана


СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.04.2008
Оприлюднено27.05.2008
Номер документу1631222
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/224-07-6315

Постанова від 08.10.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Подоляк О.А.

Ухвала від 10.09.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Подоляк О.А.

Постанова від 22.04.2008

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Рішення від 16.10.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні