10/109-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13.05.08р.
Справа № 10/109-08
За позовом Приватного підприємства "СІА", м. Дніпропетровськ
до Дніпропетровської міської ради , м. Дніпропетровськ
про зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Кощеєв І.М.
Представники:
від позивача: Кошовий О.Г. (дов. від 05.12.2007 р.) - представник
від відповідача: Мудрак О.Ю.(дов. №4/11-558 від 28.12.07 р.) - юрисконсульт
СУТЬ СПОРУ:
Позивач звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до відповідача про зобов"язання Дніпропетровську міську раду розглянути питання про передачу в оренду земельної ділянки ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ).
Після уточнення позовних вимог, Позивач просив суд : зобов'язати Дніпропетровську міську раду розглянути питання про передачу ПП "СІА" в оренду земельної ділянки ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ); визнати право користування земельною ділянкою, площею 0,1956 га, кадастровий номер 1210100000:03:178:0040 на підставі договору оренди землі, укладеного 20.03.2006 р. між ПП "СІА" та Дніпропетровською міською радою, шляхом поновлення його дії на той самий строк та на тих самих умовах, рахувати термін дії договору 2 роки з моменту набрання чинності рішення суду.
Позивач черговий раз уточнив свої позовні вимоги і просив суд зобов'язати Дніпропетровську міську раду на найближчій черговій сесії Дніпропетровської міської ради розглянути питання про передачу Приватному підприємству «СІА»в оренду земельної ділянки ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ) у спосіб, передбачений законодавством України з урахуванням ст. 16 Закону України «Про оренду землі»в редакції, чинній до 31.12.2007 року включно, ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України в редакції, чинній до 31.12.2007 року включно.
Підстави з якими Позивач пов”язує свої уточнені позовні вимоги : Відповідач ухиляється від виконання дій, пов'язаних з розглядом питання на сесії. Необхідність та обов'язок їх виконання, зокрема, ґрунтується на згоді та дорученні підприємству здійснити розробку проекту відведення земельної ділянки для розташування торговельного комплексу за рахунок розширення території. Вказане доручення було передбачене рішенням міської ради № 52/33 від 25.01.2006 р., яким погоджено місце розташування об'єкту. Так, Позивач вказує на те, що 25.01.2006 р. Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 52/33 «Про погодження Приватному підприємству місця розташування торговельного комплексу ( розширення території ) по пр. Гагаріна в районі буд. 103 ( Жовтневий район ). Територія, яка підлягає розширенню складається з земельної ділянки площею 0,1956 га, кадастровий номер 1210100000:03:178:0040. Вказана земельна ділянка була надана в користування на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 01.03.2006 р. № 306/34 «Про передачу Приватному підприємству «СІА», код ЄДРПОУ 30326222, земельної ділянки по пр. Гагаріна в районі будинку № 103 ( Жовтневий район ) в оренду для будівництва торговельного комплексу». На виконання вказаного рішення між сторонами укладено договір оренди земельної ділянки площею 0, 1956 га, кадастровий номер 1210100000:03:178:0040.
За твердженням Позивача, при здійсненні відповідних проектних робіт, з'ясувалося, що для будівництва дозволеного міською радою торговельного комплексу та улаштування відповідної території, необхідної для обслуговування цього комплексу необхідно виділити додаткову земельну ділянку. Саме тому підприємству на підставі рішення ради № 52/33 «Про погодження Приватному підприємству місця розташування торговельного комплексу (розширення території) по пр. Гагаріна в районі буд. 103 ( Жовтневий район )»було дозволено розширити територію для будівництва вказаного комплексу. Згідно до п. 3 даного рішення відповідач надав згоду підприємству на розробку проекту відведення земельної ділянки згідно зі схемою (додаток до рішення). Згідно з п. 4 цього ж рішення відповідач надав згоду на проведення проектних робіт та збір вихідних даних для проектування об'єкту.
Позивач зазначає, що підприємством з дозволу Відповідача було виконано всі підготовчі роботи, необхідні для розгляду цього питання на сесії міської ради, підготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, складений Міським комунальним підприємством «Земград».
Відповідач проти задоволення позовних вимог Позивача заперечує, посилаючись на приписи ст. 124 Земельного кодексу України , якими регламентовано набуття права оренди земельної ділянки виключно на аукціонах . Також беручи до уваги внесені зміни до Закону України "Про оренду землі", міська рада вважає, що не має законних підстав для винесення рішення про передачу земельної ділянки в оренду. Відповідач у відзиві на позов також вказує на те, що Дніпропетровська міська рада, як розпорядник земель відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” має право приймати відповідні рішення стосовно земельних ділянок які знаходяться у її віданні, а зобов'язання цього органу укласти договір оренди за відсутності такого рішення є порушенням його виключного, передбаченого Конституцією України права на здійснення права власності від імені українського народу та управління землями.
За згодою представників сторін у судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частину судового рішення.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ :
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 01.03.2006 р. № 306/34 «Про передачу Приватному підприємству «СІА», код ЄДРПОУ 30326222, земельної ділянки по пр. Гагаріна в районі будинку № 103 ( Жовтневий район ) в оренду для будівництва торговельного комплексу», міська рада передала Приватному підприємству «СІА»земельну ділянку площею 0, 1956 га ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0040 ) в оренду строком на два роки для будівництва торгівельного комплексу по пр. Гагаріна в районі будинку № 103.
На виконання вказаного рішення 20.03.2006 р. між приватним підприємством «СІА»та Дніпропетровською міською радою укладено Договір оренди землі, який посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш П. І., зареєстровано в реєстрі за № 1963. 20.04.2006 р. та зареєстровано за № 040610400482 в органах земельних ресурсів. Згідно з договором передано в оренду земельну ділянку площею 0, 1956 га, кадастровий номер 1210100000:03:178:0040.
За твердженням Позивача, не спростованим Відповідачем - при здійсненні відповідних проектних робіт, для будівництва дозволеного міською радою торговельного комплексу та улаштування відповідної території, необхідної для обслуговування цього комплексу з”ясувалося про необхідність виділення додаткової земельної ділянки.
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 25.01.2006 р. № 52/33 „Про погодження Приватному підприємству „СІА” місця розташування торговельного комплексу ( розширення території ) по пр. Гагаріна в районі буд. 103 (Жовтневий район)” був затверджений акт вибору земельної ділянки під розміщення об”єкту. Міська рада погодила Приватному підприємству „СІА” місце розташування торгівельного комплексу ( розширення території ) на території ( попередній кадастровий номер 121010000:0106:03629 ) по пр. Гагаріна в районі буд. № 103, згідно зі схемою.
Згідно до п. 3 даного рішення Відповідач надав згоду підприємству на розробку проекту відведення земельної ділянки згідно зі схемою (додаток до рішення).
П. 6. рішення передбачено : Дніпропетровському міському управлінню земельних ресурсів організувати виконання землевпорядних робіт зі складання проекту відведення земельної ділянки для розташування об”єкта в установленому порядку.
Відповідно до Висновку Міського комунального підприємства „Земград” на проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки замість висновку від 10.02.2007 р. № 19-07/Ф-юр ( проект відведення земельної ділянки по проспекту Гагаріна в районі будинків №103 (Жовтневий район) щодо передачі її в оренду Приватному підприємству „СІА” для будівництва торговельного комплексу, кадастровий номер ДЗК: 1210100000:03:178:0053, площа земельної ділянки: 0,1435 га, код цільового використання землі : 1.11.3 ( роздрібна торгівля та комерційні послуги ) - на час обстеження (акт обстеження земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 02.10.07 р. № 136-Ж) земельна ділянки, яка відповідно до Державного акта від 01.04.98 ДПД 69 № 000731 знаходиться в постійному користуванні ДП Дніпропетровського обласного радіотелевізійного передавального центра для обслуговування середньохвильової радіостанції по її фактичному розміщенню. Треба відзначити, що на підставі рішення міської ради від 22.09.2004 р. № 199/20 в Державний акт від 01.04.1998 р. ДПД 69№000731 внесено зміни в частині площі земельної ділянки. В наявності : лист ДОРТПЦ щодо надання згоди на вилучення земельної ділянки на користь ПП ”СІА”; лист Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 07.09.2007 р. №16-4384/0/2-078 стосовно здійснення Дніпропетровською міською радою повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою по проспекту Гагаріна в районі будинку № 103 для будівництва торговельного комплексу ПП „СІА”.
Згідно вказаного висновку було погоджено проект відведення земельної ділянки площею 0,1435 га ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ) по проспекту Гагаріна в районі будинку № 103 в Жовтневому районі м. Дніпропетровська щодо передачі її в оренду Приватному підприємству „СІА”, за рахунок земель, раніше переданих ДП Дніпропетровський обласний радіотелевізійний передавальний центр ( рядок 74 Графа 49 форми 6-зем ), для будівництва торговельного комплексу, за умови виконання існуючих вимог чинного законодавства та оформлення прав на землю в установленому порядку. Остаточне рішення щодо передачі земельної ділянки в оренду, строку користування та інших умов використання цієї земельної ділянки приймається міською радою відповідно до існуючих вимог.
Ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Так, згідно зі ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Умови і строки розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Форма типового договору, нормативи та строки розробки проектів відведення земельних ділянок визначаються Кабінетом Міністрів України. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Позивачем було виконано підготовчі роботи, необхідні для розгляду вказаного питання на сесії міської ради, підготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, складений Міським комунальним підприємством «Земград».
За твердженням Позивача, не спростованим Відповідачем - відповідач ухиляється від виконання дій, пов'язаних з розглядом на сесії питання про передачу Приватному підприємству «СІА»в оренду земельної ділянки ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ).
Ст. 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписи статей 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно до статей 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
З огляду на вищевикладене вбачається, що Відповідачем було порушено вимоги ст. 123 Земельного кодексу України в частині додержання місячного строку розгляду заяви Позивача щодо відведення земельної ділянки в оренду ПП „СІА” та прийняття відповідного рішення.
В Постанові Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 р. “Про практику застосування судами земельного законодавства” зазначається, що спори пов”язані із земельним відносинами, розглядаються в порядку позовного провадження. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших передбачених законом способів. Зокрема, при оскарженні рішень органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування з питань, віднесених до їх компетенції (наприклад, про відмову в передачі у власність чи в продаж земельної ділянки або розміщенні об'єкта), суд у разі задоволення позову визнає рішення цих органів недійсними і зобов'язує їх, залежно від характеру спору, виконати певні дії на захист порушеного права чи сам визнає це право за позивачем.
Посилання Відповідача на приписи ст. 124 Земельного кодексу України, якими регламентовано набуття права оренди земельних ділянок виключно на аукціонах не може бути підставою для не виконання міською радою вимог ст. 123 Земельного кодексу України, щодо встановленого строку розгляду вказаної заяви Позивача і прийняття відповідного рішення в межах чинного законодавства та залежно від існування встановлених чинним законодавством підстав.
Ст. 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до пункту тридцять четвертого ст. 26, пункту другого ст. 77 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради –сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Недотримання радою вимог земельного законодавства та неприйняття нею рішення не може бути підставою для порушення судом земельного законодавства стосовно права ради самостійно визначати висновки по розгляду питання щодо надання в користування земельної ділянки, а також компетенцію суду відповідно до чинного законодавства лише щодо спонукання ради розглянути подане клопотання без визначення судом певного змісту висновку рішення сесії.
Враховуючи наведене і приймаючи до уваги порушенням Відповідачем положень вищезазначених норм чинного законодавства, щодо розгляду вказаної заяви Позивача у визначений чинним законодавством строк, господарський суд знаходить достатньо підстав для задоволення уточнених позовних вимог Позивача пов”язаних із зобов”язанням Дніпропетровську міську раду на найближчий сесії розглянути питання про передачу Приватному підприємству «СІА»в оренду земельної ділянки ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ) у спосіб, передбачений законодавством України.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на Відповідача.
Згідно зазначеного, керуючись ст. ст. 22, 33, 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ :
Позовні вимоги Позивача задовольнити.
Зобов'язати Дніпропетровську міську раду на найближчій черговій сесії Дніпропетровської міської ради розглянути питання про передачу Приватному підприємству «СІА»в оренду земельної ділянки ( кадастровий номер 1210100000:03:178:0053 ) у спосіб, передбачений законодавством України.
Видати наказ.
Стягнути з Дніпропетровської міської ради ( м. Дніпропетровськ ) на користь Приватного підприємства "СІА" ( м. Дніпропетровськ ) - 85 грн. 00 коп. витрат по сплаті державного мита, 118 грн. витрат, пов'язаних зі сплатою інформаційно-технічного забезпечення судового процесу
Видати наказ.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Суддя
І.М. Кощеєв
( Дата підписання рішення, оформленого відповідно до вимог статті 84Господарського процесуального кодексу України - 16.05.2008 року )
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2008 |
Оприлюднено | 27.05.2008 |
Номер документу | 1634905 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні