ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" травня 2011 р. Справа № 24/147-10-4779
Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:
Дроботової Т.Б. - головуючо го
Волковицької Н.О.
Рогач Л.І.
за участю представників ст орін:
позивача ОСОБА_1 дов. від 30.12.2010 року
відповідачів не з' явився, про час і мі сце слухання справи повідомл ений належним чином
розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Західенерго"
на постанову від 17.03.2011 року Одеського апе ляційного господарського су ду
у справі № 24/147-10-4779 господарського суд у Одеської області
за позовом Відкритого акціонерного товариства "Західенерго"
до Державного підприємства "Одеська залізниця"
до Відкритого акціонерного товариства "Центральна збаг ачувальна фабрика "Добропіль ська"
про стягнення 1116,03 грн.
ВСТАНОВИВ:
Відкрите акціонерне това риство "Західенерго" звернул ося до господарського суду О деської області з позовом до Державного підприємства "Од еська залізниця", Відкритого акціонерного товариства "Це нтральна збагачувальна фабр ика "Добропільська" про стягн ення 1116,03 грн. вартості недоста чі вантажу.
Рішенням господарського с уду Одеської області від 10.01.2011 р оку (суддя Оборотова О.Ю.), зали шеним без змін постановою Од еського апеляційного господ арського суду від 17.03.2011 року (го ловуючий суддя Лавренюк О.Т., с удді Савицький Я.Ф., Гладишева Т.Я.) у задоволенні позову від мовлено.
Відкрите акціонерне товар иство "Західенерго" звернуло ся до Вищого господарського суду України із касаційною с каргою, в якій просить скасув ати рішення господарського с уду Одеської області від 10.01.2011 р оку та постанову Одеського а пеляційного господарського суду від 17.03.2011 року і прийняти н ове рішення про задоволення позовних вимог.
Доповідач: Волковицька Н.О.
Скаржник вважає, що суда ми при винесенні оскаржувани х судових рішень допущено не повне з'ясування обставин, що мають значення для справи, ви сновки, викладені у рішеннях не відповідають обставинам справи, також судами неправи льно застосовані норми матер іального та процесуального п рава, а саме: стаття 33, частина 1 статті 43, статті 65, 84 Господарсь кого процесуального кодексу України, Правил оформлення п еревізних документів, затв. Н аказом Міністерства транспо рту України від 21.11.2000 року №644 та Статут залізниць України.
Від Одеської залізниці над ійшли заперечення на касацій ну скаргу, в яких залізниця пр осить залишити оскаржувані с удові рішення без змін, а каса ційну скаргу без задоволення з підстав, викладених у запер еченні.
Обговоривши доводи касаці йної скарги, заслухавши судд ю - доповідача та присутньог о у судовому засіданні предс тавника позивача, перевіривш и в межах вимог статей 108, 1117 Госп одарського процесуального к одексу України наявні матері али справи на предмет правил ьності юридичної оцінки обст авин справи та повноти їх вст ановлення в рішенні та поста нові у даній справі, колегія с уддів вважає, що касаційна ск арга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судами попе редніх інстанцій та вбачаєть ся з матеріалів справи 30.09.2010 рок у зі станції відправлення Ек ономічна Донецької залізниц і вантажовідправником - ВАТ "Ц ентральна збагачувальна фаб рика "Добропільська" у вагоні №60445665 відправлений на адресу в антажоодержувача - ВАТ "Захід енерго" (станція призначення Ладижинська Одеської залізн иця) вантаж - кам' яне вугіл ля у кількості 63000 кг (маса нетт о), що підтверджується залізн ичною накладною № 52720599.
Згідно відмітки на накладн ій вантаж завантажений у пів вагон засобами відправника, у вологому стані, навалом. Ван таж розміщено і закріплено в ідправником без зауважень зг ідно з параграфами СБ17ГЛ1П4-В р озділу 2П1-3,5,6,8,9 Технічних умов п равильно, вантаж промаркован ий 1 борозною. Маса вантажу виз начена на 150 тонних вагах відп равника.
Під час перевезення вантаж у 01.10.2010 року на станції Чаплине Придніпровської залізниці п ри огляді потягу з оглядової вишки у вагоні №60445665 були виявл ені поглиблення над 1,2 люками довжиною 3 м, на ширину вагону, глибиною 0,4м, завантаження рі вномірне нижче бортів на 40-50 см , маркування відсутнє, двері л юка закриті, течі вантажу не м ає. Про встановлені обставин и станцією Чаплине Придніпро вської залізниці складений а кт загальної форми від 01.10.2010 рок у.
При надходженні вантажу на станцію призначення Ладижин Одеської залізниці на підст аві вказаного акта 04.10.2010 року бу в складений комерційний акт БО № 646530/51, згідно з яким, при комі сійному переваженні вагону № 60445665 на електронно-механічних вагонних вагах, приписаних с танції Ладижин, повірених 30.07.20 10 р., встановлено, що по докумен ту зазначено вантаж енергети чний, вагон завантажений ниж че бортів у вологому стані, бр утто - 86920 кг, тара 23920 кг, нетто 63000 кг . Фактично виявлено вантаж ву гілля брутто - 84750 кг, тара 23900 кг, н етто 60850 кг, тобто менше докумен та на 2150 кг. Завантаження у ваго н нижче бортів 40 - 50 см, крім по глиблень, а саме: з одного боку вагону над 1-2 люками поглибле ння довжиною 3 м, на ширину ваг ону глибиною 0,4 м Вантаж не мар кований, тоді як по документу маркований 1 борозною подовж ньою. Сліди течі вантажу відс утні. Люки, двері щільно закри ті. Вагон прибув у технічному стані.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої ін станції, з яким погодився апе ляційний господарський суд, виходив із того, що в силу вимо г частини 3 статті 909 Цивільног о кодексу України, частини 2 ст атті 307 Господарського кодекс у України, статті 6 Статуту зал ізниць України наявна у мате ріалах справи залізнична нак ладна свідчить про укладення між відповідачем-2 (вантажові дправник) і відповідачем-1 (пер евізник) договору перевезенн я вантажу на користь позивач а (вантажоодержувач). Також вк азана залізнична накладна св ідчить, що завантаження вант ажу у піввагон №67851303 здійснюва лося відправником (відповіда ч-2), а відповідно до вимог част ини 3 статті 308 Господарського процесуального кодексу Укра їни, які кореспондуються з ви могами частини 2 статті 917 Циві льного кодексу України, вант ажовідправник зобов' язани й підготувати вантаж до пере везення з урахуванням необхі дності забезпечення транспо ртабельності та збереження й ого в процесі перевезення.
В силу вимог частини 1 статт і 918 Цивільного кодексу Україн и завантаження вантажу здійс нюється відправником у поряд ку, встановленому договором, із додержанням правил, встан овлених транспортними кодек сами (статутами), іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них. У статті 32 Статуту залізниць України встановле но, що відправник зобов' яза ний підготувати вантаж з ура хуванням його схоронності пі д час транспортування і здій снювати навантаження з викон анням Технічних умов.
Згідно з відмітками відпра вника у залізничній накладні й, завантаження вантажу у ваг он №60445665 здійснено останнім, із врахуванням Технічних умов та вимогами Правил перевезен ня вантажів у вагонах відкри того типу.
Відповідно до статті 110 Стат уту залізниць України залізн иця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезе ння і до моменту видачі одерж увачу. Разом з тим, у статті 111 С татуту залізниць України нав едено перелік обставин, наяв ність яких звільняє залізниц ю від відповідальності, зокр ема, якщо вантаж прибув у непо шкодженому відкритому рухом ому складі, завантаженому за собами відправника, якщо не м ає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час його перевезення.
Виходячи із комерційного а кта, яким встановлено недост ачу вантажу у вагоні №60445665, а так ож обставини щодо наявності ознак втрати вантажу під час його перевезення (поглиблен ня над 1,2 люками довжиною 3 м, на ширину вагону, глибиною 0,4м, за вантаження рівномірне нижче бортів на 40-50 см, маркування ві дсутнє, двері люка закриті, те чі вантажу не має) суди дійшли висновку про наявність підс тав для покладення відповіда льності за недостачу вантажу саме на перевізника (відпові дача-1) та звільнення від відпо відальності за цю недостачу вантажовідправника (відпові дача-2).
Разом з тим, виходячи з того , що вартість вантажу визначе на позивачем на підставі Спе цифікації №09/10-Л від 31.08.2010 року до договору поставки №02-10/2-ЕНП ві д 01.03.2010 року, який укладений між ДП "Вугілля України" і ВАТ "Зах іденерго", а в силу вимог ч.1 ст. 115 Статуту залізниць України в артість вантажу визначаєтьс я на підставі загальної суми рахунка або іншого документ а відправника, який підтверд жує кількість і вартість від правленого вантажу, а ДП "Вугі лля України" та ВАТ "Центральн а збагачувальна фабрика "Доб ропільська" не є сторонами до говору перевезення вантажу з алізницею за анкладною 52720599, а з а відсутністю вищевказаних д окументів задоволення позов них вимог в частині стягненн я вартості недостачі вантажу з відповідача-1 (перевізника) є неможливим, оскільки відпо відно до статей 114, 115 Статуту за лізниць України залізниця не се обмежену відповідальніст ь виходячи з вартості вантаж у, визначеної на підставі рах унка або іншого документа ва нтажовідправника, а тому док ументи посередників про кіль кість та ціну, за якими вони пр одали продукцію, не можуть ви знаватися належними доказам и вартості та ціни відвантаж еної продукції з огляду на що судом відмовлено у задоволе нні позовних вимог.
Крім того, суди визнали непр авомірним розрахунок позива ча в частині визначення варт ості втрати вантажу відсоток природної втрати - 0,63%, з огляд у на те, що в силу вимог пункту 27 Правил видачі вантажів, при видачі вантажів, маса яких ун аслідок їх властивостей змен шується при перевезенні, нор ма недостачі (сума норми прир одної втрати та граничного р озходження визначення маси н етто) становить 2% маси, зазнач еної у перевізних документах щодо вантажів, рідких або зда них до перевезення в сирому (с віжому) або вологому стані.
Таким чином, матеріали спра ви свідчать, що господарські суди попередніх інстанцій в порядку статті 43, 101 Господарсь кого процесуального кодексу України всебічно, повно і об' єктивно розглянули в судовом у процесі всі обставини спра ви в їх сукупності; дослідили , встановили та надали юридич ну оцінку наданим сторонами доказам та дійшли обґрунтова ного висновку про відмову у з адоволенні позовних вимог.
Твердження заявника про по рушення судами норм матеріал ьного та процесуального прав а не знайшли свого підтвердж ення, суперечать матеріалам справи та зводяться до перео цінки доказів, що відповідно статті 1117 Господарського про цесуального кодексу України не входить до компетенції ка саційної інстанції, в зв'язку з чим підстав для зміни чи ска сування рішення та постанови у даній справі колегія судді в не вбачає.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 1115, 1117, пунктом 1 статті 1119, статтею 11111 Господар ського процесуального кодек су України, Вищий господарсь кий суд України
П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарсько го суду Одеської області від 10.01.2011 року та постанову Одесько го апеляційного господарськ ого суду від 17.03.2011 року у справі № 24/147-10-4779 господарського суду Од еської області залишити без змін.
Касаційну скаргу Відкрито го акціонерного товариства " Західенерго" залишити без за доволення.
Головуючий суддя Т. Дро ботова
С у д д і Н. В олковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2011 |
Оприлюднено | 29.06.2011 |
Номер документу | 16460339 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Волковицька Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні