8/50пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
08.05.08 р. Справа № 8/50пн
за позовом Закритого акціонерного товариства „Англійсько-українське підприємство
Сарепта-медіпласт”, ЄДРПОУ 30962188, м.Донецьк
до відповідача 1 Виконавчого комітету Донецької міської ради, ЄДРПОУ 04052844,
м.Донецьк
до відповідача 2 Донецької міської ради, ЄДРПОУ 26502957, м.Донецьк
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: Гробовод О.Г. – по дов.
від відповідача 1: Головченко О.І. – по дов.
від відповідача 2: Головченко О.І. – по дов.
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Закрите акціонерне товариство „Англійсько-українське підприємство Сарепта-медіпласт”, м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача 1, Виконавчий комітет Донецької міської ради, м.Донецьк, до відповідіча 2, Донецька міська рада, м.Донецьк про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,2363 га для розміщення об'єкту – складу за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, вул.Зуєвська (на схід від будівлі №13) шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.
Відповідач 1 у відзиві №01/15-2596 від 07.05.2008р. проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що укладання договорів оренди земельних ділянок відноситься до повноважень Донецької міської ради.
Відповідач 2 надав відзив на позовну заяву №01/15-2608 від 07.05.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач 2 посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Крім того, за твердженням відповідача 2, з його боку права позивача на оренду землі ніяким чином не порушуються з огляду на відсутність будь-яких доказів відмови Донецької міської ради в укладанні з позивачем договору оренди спірної земельної ділянки.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
05.12.2006р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання в оренду земельної ділянки для розміщення та обслуговування складу по вул.Зуєвська у Куйбишевському районі м.Донецька.
На підставі рішення Донецької міської ради від 30.09.2005р. №21/2 "Про затвердження правил забудови м.Донецька", рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.
27.09.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка орієнтованою площею 0,2363 га по вул.Зуєвська у Куйбишевському районі м.Донецька є придатною для проектування та будівництва складу.
18.10.2007р. Донецьким міським управлінням земельних ресурсів позивачу надано висновок №01/35-7537 про погодження місця розташування вказаного вище об'єкту.
Одночасно, позивачем були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:
- висновок (технічні умови) Головного управління МНС України в Донецькій області №27/789 від 19.06.2007р.;
- висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №05/2082 від 18.10.2007р.;
- висновок Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції №2363/07 від 22.10.2007р.;
- висновок відділу культури Донецької міської ради №01-1/1954з від 25.10.20007р.;
- висновок №01/14-1592 від 14.04.2008р. Головного управління містобудування і архітектури Донецької міської ради.
У відповідності з п.6 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли розташування об'єкта принципово заперечує рішенням затвердженої містобудівної документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних, санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.
Проте, як вказує позивач, відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося, розташування об'єкту будівництва погоджено з відповідними органами місцевого самоврядування, їх підрозділами і службами.
З урахуванням викладеного, за твердженням позивача, він має законні підстави для набуття права оренди на земельну ділянку орієнтованою площею 0,2363 га для розміщення складу по вул.Зуєвська у Куйбишевському районі м.Донецька.
Листом №01/17-69 від 17.04.2008р. виконавчим комітетом Донецької міської ради було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди відповідачем 1 вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,2363 га для розміщення об'єкту – складу за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, вул.Зуївська (на схід від будівлі №13) шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.
Відповідач 1 та відповідач 2 проти позовних вимог заперечують з підстав, викладених у відзивах відповідно №01/15-2596 від 07.05.2008р. та №01/15-2608 від 07.05.2008р.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача 2 такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
Згідно з рішенням від 24.06.2005р. №20/16 Донецькою міською радою було делеговано виконавчому комітету міської ради повноваження щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки.
Рішенням №18/12 від 28.03.2008р. Донецькою міською радою скасоване рішення від 24.06.2005р. №20/16 "Про делегування виконкому міської ради повноважень щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки".
Враховуючи зміст рішення №18/12 від 28.03.2008р., судом встановлено, що особою, яка на момент розгляду справи є уповноваженою на надання в оренду юридичним особам земельних ділянок є відповідач 2 – Донецька міська рада.
Посилання відповідача 2 на те, що з його боку права позивача ніяким чином не порушуються спростовуються наданим до матеріалів справи відзивом №01/15-2608 від 07.05.2008р., за змістом якого Донецька міська рада проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Донецької міської ради оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки по вул.Зуєвській у Куйбишевському районі м.Донецька.
Крім того, судом прийнято до уваги, що лист №01/17-69 від 17.04.2008р. від імені відповідача 1 підписаний заступником Донецького міського голови, який є посадовою особою Донецької міської ради та уповноважений діяти від її імені в інтересах територіальної громади м.Донецька.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги до відповідача 2 про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,2363 га для розміщення об'єкту – складу за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, вул.Зуєвська (на схід від будівлі №13) шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 1 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність на момент розгляду спору у Виконавчого комітету Донецької міської ради повноважень на укладання договорів оренди землі.
При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин.
08.05.2008р. відповідачем 2 надане клопотання №01-15/2604 від 07.05.2008р. про залучення до участі у розгляді справи для надання пояснень по суті спору у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління земельних ресурсів м.Донецька.
За приписами ст.27 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін.
Приймаючи до уваги, що функції щодо розпорядження землями комунальної власності, зокрема, надання в оренду земельних ділянок, відносяться до компетенції відповідача 2, за висновками суду, рішення по справі не впливає на права та обов'язки Управління земельних ресурсів м.Донецька, а наявні у матеріалах справи документи є достатніми для винесення мотивованого та обґрунтованого рішення.
Враховуючи вищевикладене, клопотання №01-15/2604 від 07.05.2008р. Донецької міської ради залишено судом без задоволення.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 2 повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Закритого акціонерного товариства „Англійсько-українське підприємство Сарепта-медіпласт”, м.Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради, м.Донецьк.
Позовні вимоги Закритого акціонерного товариства „Англійсько-українське підприємство Сарепта-медіпласт”, м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.
Визнати право Закритого акціонерного товариства „Англійсько-українське підприємство Сарепта-медіпласт”, м.Донецьк на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,2363 га для розміщення об'єкту – складу за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, вул.Зуєвська (на схід від будівлі №13) шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Закритого акціонерного товариства „Англійсько-українське підприємство Сарепта-медіпласт” з заявкою до Донецького міського голови.
Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Закритого акціонерного товариства „Англійсько-українське підприємство Сарепта-медіпласт”, м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
За згодою сторін в судовому засіданні 08.05.2008р. оголошено вступну та резолютивну частині рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 08.05.2008р.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2008 |
Оприлюднено | 30.05.2008 |
Номер документу | 1654488 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні