Рішення
від 08.05.2008 по справі 8/55пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/55пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

08.05.08 р.                                                                                                     Справа № 8/55пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд”, м.Донецьк,

                    ЄДРПОУ 34267234

до відповідача 1 Донецької міської ради, ЄДРПОУ 26502957, м.Донецьк

          

до відповідача 2 Виконавчого комітету Донецької міської ради, ЄДРПОУ 04052844,

                             м.Донецьк

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Скрипник П.Г. – по дов.

від відповідача 1: Головченко О.І. – по дов.

від відповідача 2: Головченко О.І. – по дов.

В засіданні суду брали участь:

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд”, м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача 1, Донецька міська рада, м.Донецьк, до відповідіча 2, Виконавчий комітет Донецької міської ради, м.Донецьк про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,4 га для розміщення будівлі офісно-адміністративного центру за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Краснодонська, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови.

В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Відповідач 1 надав відзив на позовну заяву №01/15-2609 від 07.05.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач 1 посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Крім того, за твердженням відповідача 1, з його боку права позивача на оренду землі ніяким чином не порушуються з огляду на відсутність будь-яких доказів відмови Донецької міської ради в укладанні з позивачем договору оренди спірної земельної ділянки.

Відповідач 2 у відзиві №01/15-2601 від 07.05.2008р. проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що укладання договорів оренди земельних ділянок відноситься до повноважень Донецької міської ради.  

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

Позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання в оренду земельної ділянки для розміщення будівлі офісно-адміністративного центру за адресою: Калінінський район, вул.Краснодонська у місті Донецьку.

На підставі рішення Донецької міської ради від 30.09.2005р. №21/2 "Про затвердження правил забудови м.Донецька", рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

Листом від 16.08.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок повідомлено позивача про необхідність розроблення, узгодження та затвердження  у встановленому порядку містобудівного обґрунтування розміщення об'єкту.  

На виконання приписів вказаного листа на замовлення позивача Акціонерним товариством закритого типу „Територіальний проектний інститут „Донбасцивільпроект” було розроблено містобудівне обґрунтування розміщення офісно-адміністративного центру по вул.Краснодонській у м.Донецьку, за змістом якого в наслідок проведеного аналізу сучасного використання території та стану забудови кварталу по вул.Краснодонській  зроблено висновок про можливість розташування зазначеного об'єкту позивача.

У відповідності з п.6 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли розташування об'єкта принципово заперечує  рішенням затвердженої містобудівної документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних, санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.

Проте, як вказує позивач, відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося.

З урахуванням викладеного, за твердженням позивача, він має законні підстави для набуття права оренди на земельну ділянку орієнтованою площею 0,4 га для розміщення будівлі офісно-адміністративного центру за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Краснодонська.

Листом №01/17-19 від 19.02.2008р. виконавчим комітетом Донецької міської ради було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,4 га для розміщення будівлі офісно-адміністративного центру за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Краснодонська, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з злистом до Донецького міського голови.

Відповідач 1 та відповідач 2 проти позовних вимог заперечують з підстав, викладених у відзивах відповідно №01/15-2609 від 07.05.2008р. та №01/15-2601 від 07.05.2008р.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача 1 такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

Згідно з рішенням від 24.06.2005р. №20/16 Донецькою міською радою було делеговано виконавчому комітету міської ради повноваження щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки.

Рішенням №18/12 від 28.03.2008р. Донецькою міською радою скасоване рішення від 24.06.2005р. №20/16 "Про делегування виконкому міської ради повноважень щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки".

Враховуючи зміст рішення №18/12 від 28.03.2008р., судом встановлено, що особою, яка є уповноваженою на надання в оренду юридичним особам земельних ділянок є відповідач 1 – Донецька міська рада.

Посилання відповідача 1 на те, що з його боку права позивача ніяким чином не порушуються спростовуються наданим до матеріалів справи відзивом №01/15-2609 від 07.05.2008р., за змістом якого Донецька міська рада проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Донецької міської ради оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки по вул.Краснодонській у Калінінському  районі м.Донецька.

Крім того, судом прийнято до уваги, що на момент надання позивачу листа №01/17-19 від 19.02.2008р. повноваження щодо укладання договорів оренди земельних ділянок були делеговані відповідачем 1 відповідачу 2 та здійснювались ним на підставі  рішення Донецької міської ради №20/16 від 24.06.2005р. При цьому, подальший перехід такого права від однієї особи до іншої не має значення для вирішення питання про наявність обставин, що свідчать про порушення відповідних прав та інтересів зацікавленої особи як з боку відповідача 1, так і з боку відповідача 2.

          

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги до відповідача 1 про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,4 га для розміщення будівлі офісно-адміністративного центру за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Краснодонська, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 2 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність на момент розгляду спору у Виконавчого комітету Донецької міської ради повноважень на укладання договорів оренди землі.

При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин.

08.05.2008р. відповідачем 1 надане клопотання №01-15/2628 від 07.05.2008р. про залучення до участі у розгляді справи для надання пояснень по суті спору у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління земельних ресурсів м.Донецька.

За приписами ст.27 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних  вимог  на  предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін.

Приймаючи до уваги, що функції щодо розпорядження землями комунальної власності, зокрема, надання в оренду земельних ділянок, відносяться до компетенції відповідача 1, за висновками суду, рішення по справі не впливає на права та обов'язки Управління земельних ресурсів м.Донецька.

Враховуючи вищевикладене, клопотання №01-15/2628 від 07.05.2008р. Донецької міської ради  залишено судом без задоволення.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 1 повністю.

 

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд”, м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд” (83003 м.Донецьк, Калінінський район, пр.Ілліча, 32/20, ЄДРПОУ 34267234) на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,4 га для розміщення будівлі офісно-адміністративного центру за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Краснодонська шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд”, м.Донецьк з листом до Донецького міського голови.

Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд”, м.Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради, м.Донецьк.

Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Адмінеталонбуд”, м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118  грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін в судовому засіданні 08.05.2008р. оголошено вступну та резолютивну частині рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 08.05.2008р.

          

               Суддя                                                                                                                                  

Дата ухвалення рішення08.05.2008
Оприлюднено30.05.2008
Номер документу1654689
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання права

Судовий реєстр по справі —8/55пн

Рішення від 08.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 23.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 13.07.2007

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Старовойтова Г.Я.

Рішення від 21.06.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 22.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні