Ухвала
від 23.12.2010 по справі 2а-21095/10/0570
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Голуб В.А.

Суддя-доповідач - Чумак С .Ю.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2010 року справа №2а-2 1095/10/0570

приміщення суду за адресою :83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді: Чумака С.Ю.,

суддів: Ляшенка Д.В. та Ястр ебової Л.В.,

розглянувши в порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу Донецького обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів на постанову Донецького ок ружного адміністративного с уду від 19 листопада 2010 року у сп раві № 2а-21095/10/0570 за позовом Доне цького обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з об меженою відповідальністю "Ко рпоративні комп'ютерні систе ми" про стягнення адміністра тивно-господарських санкцій , -

В С Т А Н О В И Л А:

У вересні 2010 року Донецьке обласне відділення Фонду с оціального захисту інваліді в звернулося до суду з позовн ою заявою до Товариства з обм еженою відповідальністю «Ко рпоративні комп' ютерні сис теми» про стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій.

В обґрунтування позову поз ивач вказав, що згідно звіту п ро зайнятість та працевлашту вання інвалідів за 2009 рік ТОВ « Корпоративні комп' ютерні с истеми», що наданий до Доне цького обласного відділен ня Фонду соціального захисту , середньооблікова чисельніс ть штатних працівників облік ового складу відповідача ста новила 9 осіб. Згідно ст. 19 Закон у України «Про основи соціал ьної захищеності в України» відповідачем у 2009 році повине н бути працевлаштованим 1 інв алід. Фактично ж, згідно даних , наданих підприємством, інва лідів не працювало. Таким чин ом, ТОВ «Корпоративні комп' ютерні системи» не виконало норматив по створенню одного робочого місця по працевлаш туванню Згідно розрахунку, с ума адміністративно - господ арських санкцій за невиконан ня відповідачем нормативу ро бочих місць, призначених для працевлаштування у 2009 році, ст ановить 3833,34 грн. Зазначені сан кції відповідачем станом на 22 липня 2010 року добровільно не сплачені, тому на підставі ст . 20 вказаного Закону та п. 4 Пост анови Кабінету України 31.01.2007 ро ку № 70 «Про реалізацію статей 19 та 20 Закону України «Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в України», порушенн я термінів сплати, тягне за со бою нарахування пені, яка ста ном на 22 липня 2010 року складає 112 ,70 грн. Загальна сума позову з у рахуванням пені становить 3946, 04 грн, яку позивач і просив стя гнути з відповідача.

Постановою Донецьк ого окружного адміністрат ивного суду від 19 листопада 2010 року в задоволенні позову ві дмовлено повністю. При цьому суд першої інстанції виходи в з того, що з положень Закону України «Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні» не вбачається, що обо в' язок підприємства щодо ст ворення робочих місць для ін валідів супроводжується йог о обов' язком займатись пошу ком інвалідів для працевлашт ування на створені робочі мі сця. Такий обов' язок статте ю 18 зазначеного Закону поклад ено на органи виконавчої вла ди з питань праці та соціальн ої політики, органи місцевог о самоврядування, громадські організації Нарахування адм іністративно-господарських санкцій за незайняті інвалі дами робочі місця є заходом в пливу до правопорушника у сф ері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення. Такі санкції не можуть засто совуватися у разі відсутност і необхідної кількості праце влаштованих інвалідів, якщо при цьому суб' єкт господарю вання вжив усіх передбачених Законом N 875-XII заходів для праце влаштування останніх, тобто коли у його діях відсутній ск лад правопорушення. З огляду на зазначене, суд першої інст анції вважав, що відповідач в имоги закону виконав, та в йог о діях немає складу правопор ушення і з цих підстав в позов і відмовив.

Не погодившись з пост ановою суду позивач подав ап еляційну скаргу, в якій проси ть останню скасувати та ухва лити нову постанову, якою поз овні вимоги задовольнити в п овному обсязі та стягнути з в ідповідача несплачені остан нім адміністративно господа рські санкції за невиконання нормативу робочих місць, при значених для працевлаштуван ня інвалідів у 2009 році та пеню, а всього просив стягнути 3946,04 г рн. В обґрунтування апеляцій ної скарги послався на те, що в ідповідачем за 2009 рік були над ані не всі звіти про зайнятіс ть та працевлаштування інвал ідів, норми Закону не виконан і, адміністративно-господарс ькі санкції не сплачені, на що Луганський окружний адмініс тративний суд уваги при прий нятті постанови не звернув.

Особи, що беруть участь у сп раві, в судове засідання не з' явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідо млені належним чином. Відпов ідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України с праву розглянуто в порядку п исьмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевірив ши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встанов лення, дослідивши правильніс ть застосування судом першої інстанції норм матеріальног о та процесуального права в м ежах доводів апеляційної ска рги, вважає останню необґрун тованою, а постанову суду так ою, що підлягає залишенню без змін з наступних підстав.

Згідно статті 19 Закону України «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 року № 875-ХІІ ( д алі - Закон № 875), для підприємс тв, установ, організацій, у том у числі підприємств, організ ацій громадських організаці й інвалідів, фізичних осіб, як і використовують найману пра цю, установлюється норматив робочих місць для працевлашт ування інвалідів у розмірі ч отирьох відсотків середньоо блікової чисельності штатни х працівників облікового скл аду за рік, а якщо працює від 8 д о 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, вст ановленого частиною першою ц ієї статті, і забезпечують пр ацевлаштування інвалідів. Пр и розрахунках кількість робо чих місць округлюється до ці лого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно здійснюють пр ацевлаштування інвалідів у р ахунок нормативів робочих мі сць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. Виконанням нор мативу робочих місць у кільк ості, визначеній згідно з час тиною першою цієї статті, вва жається працевлаштування пі дприємством, установою, орга нізацією, у тому числі підпри ємством, організацією громад ських організацій інвалідів , фізичною особою, яка викорис товує найману працю, інвалід ів, для яких це місце роботи є основним.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 рок у № 70 «Про реалізацію статей 19 т а 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні» та статтею 20 Закону встановлено обов' яз ок підприємств, установ, орга нізацій, у тому числі підприє мств, організацій громадськи х організацій інвалідів, фіз ичних осіб, які використовую ть найману працю, де середньо облікова чисельність працюю чих інвалідів менша, ніж уста новлена нормативом, передбач еним ст. 19 цього Закону, самост ійно в строк до 15 квітня року, н аступного за роком в якому ві дбулося це порушення, сплачу вати відділенням Фонду соціа льного захисту інвалідів адм іністративно-господарські с анкції, сума яких визначаєть ся згідно ст. 20 Закону.

Відповідно до ст. 20 Зак ону № 875 та Постанови передбач ено, що порушення термінів сп лати адміністративно-госпо дарських санкцій тягне за со бою нарахування пені у розмі рі 120 відсотків річних Обліков ої ставки Національного Банк у України за кожний календар ний день прострочення.

Згідно поданого 01.03.2010 ро ку ТОВ «Корпоративні комп'ют ерні системи» позивачу Зві ту про зайнятість і працевл аштування інвалідів за 2009 рік при чисельності 9 штатних пра цівників, повинен був працюв ати один інвалід, проте у 2009 роц і штатні працівники, яким від повідно до чинного законодав ства встановлена інвалідніс ть, у відповідача не працювал и. \ а.с. 8\.

Позивачем за невикон ання відповідачем нормативу по створенню 1 робочого місця по працевлаштуванню інвалід а нараховані адміністративн о-господарські санкції за не створене робоче місце для за безпечення працевлаштуванн я інваліда в 2009 році в сумі 3833,44 гр н. та нарахована пеня за поруш ення термінів сплати адмініс тративно-господарських санк цій в сумі 112,7 грн. \ а.с. 10\.

Згідно ч. 1 ст. 18 Закону № 875, забезпечення прав інваліді в на працевлаштування і опла чувану роботу, зокрема з умов ою про виконання роботи вдом а, здійснюється шляхом їх без посереднього звернення до пі дприємств, установ, організа ціям або до державної служби зайнятості, тобто працевлаш туватися на створені для них робочі місця є правом інвалі да.

Відповідно ч. 3 ст. 18 Зак ону № 875, підприємства, установ и, організації, фізичні особи , які використовують найману працю, зобов'язані виділяти т а створювати робочі місця дл я працевлаштування інваліді в, у тому числі спеціальні роб очі місця, створювати для них умови праці з урахуванням ін дивідуальних програм реабіл ітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарант ії, передбачені чинним закон одавством, надавати державні й службі зайнятості інформац ію, необхідну для організаці ї працевлаштування інваліді в, і звітувати Фонду соціальн ого захисту інвалідів про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів у порядку, встано вленому Кабінетом Міністрів України.

За вимогами ч. 3 ст. 18-1 Зак ону № 875 державна служба зайня тості здійснює пошук підходя щої роботи відповідно до рек омендацій МСЕК, наявних у інв аліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань .

Згідно п. 10 Положення п ро робоче місце інваліда і пр о порядок працевлаштування і нвалідів, затвердженого пост ановою КМ України від 03.05.1995р. № 314 , працевлаштування інвалідів здійснюється державною служ бою зайнятості, органами Мін соцзахисту, місцевими радами народних депутатів, громадс ькими організаціями інвалід ів з урахуванням побажань, ст ану здоров'я інвалідів, їхніх здібностей і професійних на вичок відповідно до висновкі в МСЕК.

З матеріалів справи вб ачається, що відповідачем у 200 9 році до Донецького міськ ого центру зайнятості подава лись звіти за формою № 3-ПН від 15 квітня, 7 травня та 10 серпня 2009 р оку про наявність вакансій д ля інвалідів в кількості 1, але протягом 2009 року центром зайн ятості до підприємства на за явлену вакансію інваліди не направлялись у зв' язку з ві дсутністю серед безробітних осіб, які є інвалідами, осіб з відповідною освітою та для я ких відповідно до ст. 7 Закону України «Про зайнятість насе лення» вакантні посади та пр офесії, надані у звітах вважа лися б підходящою роботою. \ а .с. 45\.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 Г К України підставою господар сько-правової відповідально сті учасника господарських в ідносин вчинене ним правопо рушення у сфері господарюван ня.

Частиною 2 наведеної с татті передбачено, що учасни к господарських відносин від повідає зокрема, за порушенн я правил здійснення господар ської діяльності, якщо не дов еде, що ним вжито усіх залежни х від нього заходів для недоп ущення господарського право порушення.

Подаючи апеляційну с каргу позивач послався на те , що відповідачем подано до це нтру зайнятості лише 3 звіти з а формою № 3-ПН. Не приймаючи ці доводи до уваги, суд апеляцій ної інстанції виходить з нас тупного.

Згідно ч. 4 ст. 20 Закону Ук раїни «Про зайнятість населе ння» підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструютьс я у місцевих центрах зайнято сті за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування України на випадок безробіт тя, щомісяця подають цим цент рам адміністративні дані у п овному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакан сій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалі дів, та про працівників, які пр ацюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбач ено трудовим договором, або н е працюють у зв'язку з простоє м виробництва з не залежних в ід них причин, і в десятиденни й строк - про всіх прийнятих працівників у порядку, встан овленому законодавством. Нес воєчасна реєстрація або відм ова від неї, порушення порядк у подання адміністративних д аних тягне за собою відповід альність, передбачену законо м.

Відповідно до ч. 6 ст. 20 З акону України «Про зайнятіст ь населення» порядок стягнен ня та розміри штрафів за неви конання вимог цієї статті з п ідприємств, установ і органі зацій встановлюються законо давством України.

Таким чином, Закон Укр аїни «Про зайнятість населен ня» передбачає в тому числі, щ о порушення порядку подання адміністративних даних, пере дбачених ч. 4 ст. 20 цього Закону (наприклад, подання таких дан их не кожного місяця), є окреми м порушенням, яке може тягнут и за собою певну відповідаль ність, що повинна бути передб ачена законодавством. Частин а же 3 ст. 18 Закону № 875 містить ви могу щодо надання державній службі зайнятості інформаці ї, необхідної для організаці ї працевлаштування інваліді в і не містить вимог щодо пері одичності надання цієї інфор мації. За таких обставин коле гія суддів приходить до висн овку, що неподання відповіда чем щомісячно до центру зайн ятості адміністративних дан их про наявність вільних роб очих місць (вакансій), у тому ч ислі призначених для працевл аштування інвалідів, не може тягнути за собою застосуван ня санкцій, передбачених Зак оном № 875, оскільки ці санкції з астосовуються саме за невико нання вимог щодо нормативу п рацюючих інвалідів, а не за по рушення періодичності подан ня звітів до центру зайнятос ті, за Законом України «Про за йнятість населення».

У зв' язку з викладеним кол егія суддів доводи апеляції в цій частині вважає безпідс тавними.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач дійсно у 20 09 році подав до центру зайнято сті три звіти за формою № 3-ПН (а .с. 47-49) про наявність вакансії д ля працевлаштування інвалід ів, тобто проінформував про н аявність вільних робочих міс ць для працевлаштування інва лідів, як це і передбачено ч. 3 с т. 18 Закону № 875, але центром зайн ятості інваліди для працевла штування до відповідача не н аправлялись, що виключає ная вність вини підприємства в ц ьому випадку.

Таким чином, переглядаючи с праву, суд апеляційної інста нції приходить до висновку, щ о відповідачем Донецький міський центр зайнятості по відомлявся про наявність віл ьних робочих місць для праце влаштування інвалідів, до ві дповідача для працевлаштува ння інваліди не направлялись , у працевлаштуванні інвалід ам не відмовлялось.

Крім того, обов' язок підпр иємства працевлаштувати інв аліда згідно передбаченого с таттею 19 Закону № 875 нормативу н е передбачає обов' язку само стійно здійснювати пошук так ого інваліда, а оскільки безп осередньо до підприємства ін валіди для працевлаштування не звертались і центром зайн ятості не направлялись, коле гія суддів вважає, що відпові дачем обов' язок щодо працев лаштування інваліда не поруш увався.

При цьому сам факт відсутно сті на підприємстві працевла штованих інвалідів не є безс порною підставою для застосу вання адміністративно-госпо дарських санкцій, що можливе лише у випадку не вчинення пі дприємством прямо передбаче них законодавством заходів д ля працевлаштування інвалід ів та прямого порушення вимо г Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні», чого позива чем в даній справі не доведен о.

За таких обставин, враховую чи наведене, колегія суддів п огоджується з висновками суд у першої інстанції, та вважає , що постанова суду винесена з аконно та обґрунтовано, підс тав для її скасування не вбач ається, у зв' язку з чим апеля ційна скарга задоволенню не підлягає.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212 , 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я суддів,

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Донец ького обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів - залишити без за доволення.

Постанову Донецького о кружного адміністративного суду від 19 листопада 2010 року у с праві № 2а-21095/10/0570 за позовом Дон ецького обласного відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів до Товариства з о бмеженою відповідальністю "К орпоративні комп'ютерні сист еми" про стягнення адміністр ативно-господарських санкці й - залишити без змін.

Ухвала суду за наслідками р озгляду у письмовому провадж енні набирає законної сили ч ерез п' ять днів після напра влення її копій особами, які б еруть участь у справі і може б ути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищ ого адміністративного суду У країни протягом двадцяти дні в після набрання законної си ли.

Головуючий суддя: С.Ю.Чумак

Судді: Д.В.Ляшенко

Л.В .Ястребова

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2010
Оприлюднено05.07.2011
Номер документу16548206
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-21095/10/0570

Ухвала від 06.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак Сергій Юрійович

Ухвала від 06.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак Сергій Юрійович

Ухвала від 05.12.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мироненко О.В.

Ухвала від 30.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мироненко О.В.

Ухвала від 23.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 19.11.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні