Головуючий у 1 інстанції - Бєломєстнов О.Ю.
Суддя-доповідач - Василе нко Л.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2011 року справа №2а-17971 /09/0570
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:
головуючого Василенко Л.А.
суддів Гімона М.М. , Карпуш ової О.В.
розглянула в порядку пись мового провадження в приміще нні суду апеляційну скаргу Т овариства з обмеженою відпов ідальність «Гарда Плюс» на п останову Донецького окружно го адміністративного суду ві д 7 грудня 2010 року у справі № 2а-17971 /09/0570 за позовом державної пода ткової інспекції у Калінінсь кому районі м. Донецька до Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Гарда Плюс» про зо бов' язання допустити до про ведення позапланової виїзно ї документальної перевірки п осадових осіб, -
В С Т А Н О В И Л А:
29 жовтня 2010 року начальник Де ржавної податкової інспекці ї у Калінінському районі м. До нецька звернувся до Донецько го окружного адміністративн ого суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відп овідальністю «Гарда Плюс», в якому просив зобов' язати Т ОВ «Гарда Плюс» ЄДРПОУ 31992522 доп устити до перевірки посадови х осіб ДПІ у Калінінському ра йоні м. Донецька (арк. справи 2-3) . До розгляду справи за суттю п озивачем змінені позовні вим оги, а саме: просили зобов' яз ати Товариство з обмеженою в ідповідальністю «Гарда Плюс » ЄДРПОУ 31992522 допустити посадо вих осіб Державної податково ї у Калінінському районі м. До нецька до проведення позапла нової виїзної перевірки з пи тань дотримання законодавст ва при здійснені фінансово-г осподарських операцій з прид бання та відчуження акцій, ем ітованих ВАТ «Гідробетон» ЄД РПОУ 33806433 за період з 01.01.2007 року по 19.06.2009 року (арк. справи 55-56).
Постановою Донецького окр ужного адміністративного су ду від 7 грудня 2010 р. вищезазнач ений позов задоволений в пов ному обсязі: зобов' язано То вариство з обмеженою відпові дальністю «Гарда Плюс» (далі по тексту відповідач або ТОВ «Гарда-Плюс» допустити поса дових осіб Державної податко вої інспекції у Калінінськом у районі м.Донецька до провед ення позапланової виїзної пе ревірки з питань дотримання законодавства при здійсненн і фінансово - господарських операцій з придбання та відч уження акцій, емітованих ВАТ «Гідробетон» за період з 01.01.2007 року по 19.06.2009 року (арк. справи 59-61) .
Відповідачем на зазначене судове рішення подано апеля ційну скаргу, в якій просить п останову суду першої інстанц ії скасувати та провадження у справі закрити у зв' язку з тим, що справа не підлягає роз гляду у порядку адміністрати вного судочинства. У апеляці йній скарзі зазначили, що ст. 1 04 КАС України (у редакції, чинн ій на час звернення позивача з позовом) також надавала пра во суб' єкту владних повнова жень звернутися до адміністр ативного суду у випадках, вст ановлених законом. Наведені положення КАС України коресп ондуються з приписами п. 5 ч. 4 ст . 50 цього кодексу, з яких, зокрем а, випливає, що юридичні особи , які не є суб' єктами владних повноважень, можуть бути від повідачами в адміністративн ій справі лише за адміністра тивним позовом суб' єкта вла дних повноважень у випадках, встановлених законом. Стату с державної податкової служб и в Україні, її функції та прав ові основи діяльності визнач аються Законом України «Про державну податкову службу в Україні» (далі Закон №509), але ци м законом та будь-якими іншим и законами України не встано влено право органів державно ї податкової служби подавати позов про зобов' язання юри дичної особи, яка не є суб' єк том владних повноважень, вчи нити певні дії, зокрема, зобов ' язати допустити до проведе ння перевірки.
Водночас зазначено, що пози вач законно не допущений до п роведення перевірки, оскільк и наказ та направлення Позив ача не відповідали вимогам з акону. Згідно до ч.7 ст. 11-1 З акону №509 позапланова виїзна перевірка може здійснюватис я лише на підставі рішення су ду, тобто, необхідною умовою д ля здійснення органами держа вної податкової служби позап ланової виїзної перевірки є наявність про це судового рі шення, а також хоча б однієї з обставин, передбачених у ч.6 ст .11-1 вказаного Закону, а Позивач ем в порушення вимог вищевка заної статті не надано відпо відачу рішення суду. Таким чи ном, наказ позивача про прове дення позапланової виїзної п еревірки і направлення видан і з порушенням вимог Закону № 509, а саме за відсутності закон ної підстави для проведення позапланової виїзної переві рки та відповідного судового рішення (арк. справи 63-66).
Сторони в судове засідання не прибули, про час, дату та мі сце апеляційного розгляду сп рави повідомлені належним чи ном, тому за приписами п. 2 ч.1 с т.197 КАС України суд апеляційн ої інстанції розглядає справ у у порядку письмового прова дження.
Судом першої інстанції вст ановлені наступні обставини справи.
Позивач, Товариство з обмеж еною відповідальністю «Гард а Плюс» є суб' єктом підприє мницької діяльності - юриди чною особою, свідоцтво про де ржавну реєстрацію серії А00 № 7 42616, знаходиться на обліку як пл атник податків у ДПІ у Каліні нському районі м.Донецька , довідка форми 4-ОПП від 24.06.2008 рок у.
У судовому засіданні встан овлено, що Державна податков а адміністрація України лист ом від 15.04.2009 року № 7933/7/35-3017 звернула ся до Державної податкової а дміністрації України у Донец ькій області щодо організаці ї проведення перевірки ТОВ « Гарда Плюс» з питань дотрима ння законодавства при здійсн енні фінансово-господарськи х операцій з придбання та від чуження акцій, емітованих ВА Т «Гідробетон» за період з 01.01.2 007 року по теперішній час, обся г яких був скасований Донець ким територіальним управлін ням Державної комісії з цінн их паперів та фондового ринк у розпорядженням № 131-Звід 09.10.2007 р оку. У зазначеному листі вказ ано, що постановою Господарс ького суду Дніпропетровсько ї області від 17.07.2007 року № А8/181-07 ус тановчі документи ВАТ «Гідро бетон» з моменту їх реєстрац ії та реєстрації випуску цін них паперів визнані недійсни ми.
Листом від 04.06.2009 року № 8291/7/35-413-4 Де ржавна податкова адміністра ція в Донецькій області звер нулась до ДПІ у Калінінськом у районі м. Донецька з вимогою провести перевірку відпові дача із зазначених ДПА Украї ни питань (арк. справи 4-5).
На виконання цього завданн я та відповідно до пунктів 1,3,4 с т. 11 Закону України «Про держа вну податкову службу в Украї ні» від 04.12.1990 року № 509-ХІІ, із змін ами та доповненнями директор у підприємства ТОВ «Гарда Пл юс» позивачем був направлени й запит від 19.06.2009 року № 20928/10/22-013 щод о надання пояснень та їх доку ментального підтвердження з питань придбання та відчуже ння акцій, емітованих ВАТ «Гі дробетон», який був отримани й підприємством 22.06.2009 року В зап иті податкового органу були зазначені документи, які нео бхідно надати, а саме:
- документи, що свідчать про проведення фінансово-господ арських операцій по придбанн ю та відчуженню акцій емітов аних ВАТ «Гідробетон» (ЄДРПО У 33806433) за період з 01.01.2007 року до 19.06.200 9 року (договори, акти виконани х зобов' язань, акти прийман ня - передачі, копії платіжн их документів, сальдо розрах унків та ін.);
- інформацію стосовно джере л походження та подальшого в икористання коштів пов' яза них із здійсненням або забез печенням здійсненням вищез азначених операцій з відобра женням таких операцій в реєс трах бухгалтерського та пода ткового обліку за період 01.01.2007 року-19.06.2009 року (арк. справи 6).
ДПІ у Калінінському районі від підприємства отриманий лист № 8 від 26.06.2009 року про відмов у у наданні зазначеної інфор мації у зв' язку з відсутніс тю правових підстав у органі в державної податкової служ би для отримання такої інфор мації (арк. справи 7-8).
Відповідно до п. 5 ч. 6 ст. 11-1 Зако ну України «Про державну под аткову службу в Україні» 25.08.2009 р оку позивачем був прийнятий наказ №527 «Про проведення пере вірки ТОВ «Гарда Плюс» (надал і - Наказ). Даним Наказо м затверджений склад осіб, яким доручається провести ви їзну позапланову перевірку т ривалістю 10 робочих днів з 25.08.200 9 року по 07.09.2009 року (арк. справи 9).
25.08.2009 року податковим органом складено направлення №523 про проведення з 25.08.2009 року по 07.09.2009 ро ку позапланової перевірки ТО В «Гарда Плюс». З зазначеним н аправленням того ж дня була о знайомлена посадова особа то вариства під розписку (арк. сп рави 10).
На час звернення до суду пер евірка не розпочата у зв' яз ку з недопущенням до неї поса дових осіб позивача, що підтв ерджено актом від 25.08.2009 року №959 т а не заперечується сторонами (арк. справи 11).
Постановою Донецького окр ужного адміністративного су ду від 25 січня 2010 року, яка залиш ена без змін ухвалою Донецьк ого апеляційного адміністра тивного суду від 11 червня 2010 ро ку, у задоволенні позову «Гар да Плюс» про визнання протип равними дій з видання наказу № 527 від 25.08.2009 року «Про проведен ня виїзної позапланової пере вірки» і Направлення на пере вірку № 523 від 25.08.2009 року; визнанн я протиправним та скасування Наказу № 527 від 25.08.2009 року «Пр о проведення виїзної позапла нової перевірки» і Направлен ня на перевірку № 523 від 25.08.2009 рок у з моменту їх видання відмов лено. При цьому судами визнан і наявними підстави для пров едення перевірки ТОВ «Гарда Плюс».
Колегія суддів, заслухала д оповідь судді-доповідача, пе ревірила матеріали справи, о бговорила доводи апеляційно ї скарги і дійшла до висновку , що апеляційна скарга задово ленню не підлягає, постанову суду першої інстанції необх ідно залишити без змін з наст упних підстав.
Вищенаведені обставини, вс тановлені судом першої інста нції, підтверджені в ході апе ляційного перегляду справи т а доводами апеляційної скарг и не оскаржені.
Відповідно до частини 2 стат ті 19 Конституції України та ча стини 3 статті 2 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни органи державної влади зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений К онституцією та законами Укра їни.
Згідно зі ст. 3 Закону Україн и «Про державну податкову сл ужу в Україні» органи держав ної податкової служби Україн и у своїй діяльності керують ся Конституцією України, зак онами України, іншими нормат ивно-правовими актами органі в державної влади, а також ріш еннями Верховної Ради Автоно мної Республіки Крим і Ради м іністрів Автономної Республ іки Крим, органів місцевого с амоврядування з питань опода ткування, виданими у межах їх повноважень.
Відповідно до ст. 10 Закону Ук раїни «Про державну податко ву службу в Україні» №509- ХІІ від 04.12.1990 року (із змінами та доп овненнями) однією з функцій Д ПІ є здійснення контролю за с воєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та спл ати податків та зборів (обов' язкових платежів) (п.1 ст. 10 Зако ну); забезпечення правильнос ті обчислення і своєчасності надходження податків і інши х платежів (п. 2 ст. 10 Закону).
Наказ № 527 від 25.08.2009р. (арк. спра ви 9) прийнятий на підставі п. 5 ч . 6 ст. 11-1 Закону України «Про дер жавну податкову службу в Укр аїні».
Відповідно до п. 5 ч. 6 ст. 11-1 Зак ону України № 509- ХІІ від 04.12.1990 ро ку (із змінами та доповненням и станом на 25.08.2009р.) позапланово ю виїзною перевіркою вважаєт ься перевірка, яка не передба чена в планах роботи органу д ержавної податкової служби і проводиться у разі виникнен ня потреби у перевірці відом остей, отриманих від особи, як а мала правові відносини з пл атником податків, якщо платн ик податків не надасть поясн ення та їх документальні під твердження на обов'язковий п исьмовий запит органу держав ної податкової служби протяг ом десяти робочих днів з дня о тримання запиту.
Як вже зазначалося, позивач ем на підставі вимог пунктів 1,3,4 статті 11 Закону України «Пр о державну податкову службу в Україні» на адресу відпові дача був направлений запит в ід 19.06.2009 року № 20928/10/22-013 з проханням надати документи, що свідчат ь про проведення фінансово-г осподарських операцій по при дбанню та відчуженню акцій е мітованих ВАТ «Гідробетон» (ЄДРПОУ 33806433) за період з 01.01.2007 року - 19.06.2009 року (договори, акти вик онаних зобов' язань, акти пр иймання - передачі, копії пл атіжних документів, сальдо р озрахунків та ін.), а також інф ормацію стосовно джерел похо дження та подальшого викорис тання коштів пов' язаних із здійсненням або забезпеченн ям здійснення вищезазначен их операцій з відображенням таких операцій в реєстрах бу хгалтерського та податковог о обліку за період 01.01.2007 року-19.06.20 09 року При цьому позивач попер едив відповідача про наслідк и в разі не виконання вказано го запиту, які передбачені п. 5 ч. 6 ст. 11-1 Закону України «Про д ержавну податкову службу в У країні».
Згідно до пунктів 1 та 2 ч. 1 ст. 11-2 Закону України «Про держав ну податкову службу в Україн і» посадові особи органу дер жавної податкової служби впр аві приступити до проведення планової або позапланової в иїзної перевірки за наявност і підстав для їх проведення, в изначених цим та іншими зако нами України, та за умови нада ння платнику податків під ро зписку:
1) направлення на перевірку, в якому зазначаються дата йо го видачі, назва органу держа вної податкової служби, мета , вид (планова або позапланова ), підстави, дата початку та да та закінчення перевірки, пос ади, звання та прізвища посад ових осіб органу державної п одаткової служби, які провод итимуть перевірку. Направлен ня на перевірку є дійсним за у мови наявності підпису керів ника органу державної податк ової служби, скріпленого печ аткою органу державної подат кової служби;
2) копії наказу керівника по даткового органу про проведе ння позапланової виїзної пер евірки, в якому зазначаються підстави проведення позапла нової виїзної перевірки, дат а її початку та дата закінчен ня.
Як вбачається з матеріалів справи, наказ на перевірку ві д 25.08.2009 року № 527 «Про проведення виїзної позапланової переві рки» та направлення на прове дення позапланової виїзної п еревірки від 25.08.2009 року № 523 відпо відають вимогам ч. 1 ст. 11-2 Закон у України «Про державну пода ткову службу в Україні».
Пунктом 1 ч. 1 ст. 11 Закону Украї ни «Про державну податкову с лужбу в Україні» визначено, щ о органи державної податково ї служби у випадках, в межах ко мпетенції та у порядку, встан овлених законами України, ма ють право:
здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підст аві поданих податкових декла рацій, звітів та інших докуме нтів, пов'язаних з нарахуванн ям і сплатою податків та збор ів (обов'язкових платежів) нез алежно від способу їх подачі ), а також планові та позаплано ві виїзні перевірки своєчасн ості, достовірності, повноти нарахування і сплати податк ів та зборів (обов'язкових пла тежів), додержання валютного законодавства юридичними ос обами, їх філіями, відділення ми, іншими відокремленими пі дрозділами, що не мають стату су юридичної особи, а також фі зичними особами, які мають ст атус суб'єктів підприємницьк ої діяльності чи не мають так ого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або с плачувати податки і збори (об ов'язкові платежі), крім Націо нального банку України та йо го установ (далі - платники под атків).
Відповідно до ч. 7 ст. 11-1 Закону України «Про державну подат кову службу в Україні» позап ланова виїзна перевірка може здійснюватися лише на підст аві рішення суду. Орган держа вної податкової служби, який ініціює проведення позаплан ової виїзної перевірки, пода є до суду письмове обґрунтув ання підстав такої перевірки та дати її початку і закінчен ня, склад осіб, які будуть пров одити таку перевірку, докуме нти, які відповідно до частин и шостої цієї статті свідчат ь про виникнення підстав для проведення такої перевірки, інформацію про вид та кількі сть перевірок, проведених ор ганами державної податкової служби щодо суб'єкта господа рської діяльності та наслідк и таких перевірок за поперед ні три роки, а також на вимогу суду - інші відомості. У розгля ді питання про надання дозво лу на проведення позапланово ї виїзної перевірки мають пр аво брати участь представник и суб'єкта господарської дія льності. Повідомлення про мі сце, дату та час розгляду пита ння про надання дозволу на пр оведення позапланової виїзн ої перевірки направляється н е пізніше ніж за три робочі дн і до дати такого розгляду.
Права, обов'язки і відповіда льність платників податків в изначаються у тому числі Зак оном України «Про систему оп одаткування».
Відповідно до ч. 1 ст. 9 цього З акону, платники податків і зб орів (обов'язкових платежів) з обов'язані, зокрема, допускат и посадових осіб державних п одаткових органів до обстеже ння приміщень, що використов уються для одержання доходів чи пов'язані з утриманням об'є ктів оподаткування, а також д ля перевірок з питань обчисл ення і сплати податків і збор ів (обов'язкових платежів).
Відповідно до ч.2 ст. 255 КАС Укр аїни обставини, які були вста новлені постановою, що набра ла законної сили, в одній адмі ністративній справі не можут ь оспорюватися в іншій судов ій справі за участю тих самих сторін.
Враховуючи постанову Доне цького окружного адміністра тивного суду від 25.01.2010р., яка наб рала законної сили 11.06.2010р. відпо відно до ухвали Донецького а пеляційного адміністративн ого суду, суд першої інстанці ї прийшов до правильного вис новку про неможливість оспор ювання наявності підстав для проведення перевірки відпов ідача відповідно до наказу № 527 від 25.08.2009р. та направлення на п роведення перевірки № 523 від 25.0 8.2009р.
Колегія суддів погоджуєть ся з висновком суду першої ін станції про те, що орган держа вної податкової служби, заяв ляючи вимоги щодо допуску до проведення позапланової пер евірки, діє в межах повноваже нь, наданих йому законодавст вом України, на підставі та у с посіб, що передбачені закона ми України, а відповідач прот иправно не виконує свої обов ' язки щодо допуску посадови х осіб податкового органу до перевірок з питань обчислен ня і сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), що пе редбачені Законом України «П ро систему оподаткування».
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висно вку, що суд першої інстанції п равильно встановив обставин и справи та вірно вирішив спр аву, порушень норм матеріаль ного та процесуального права не встановлено,підстави для скасування або зміни судово го рішення відсутні.
Апеляційний перегляд здій снений в межах заявленої апе ляційної скарги.
На підставі викладеного, ке руючись ст. 195 ч.1, ст. 197 ч.1 п.2, ст. 198 ч.1 п.1, ст. 200, ст. 205 ч.1 п.1, ст. 206, ст. 212, ст. 254 ч .5 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я судів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Товарис тва з обмеженою відповідальн ість «Гарда Плюс» залишити б ез задоволення.
Постанову Донецького окру жного адміністративного суд у від 7 грудня 2010 року у справі з а позовом державної податков ої інспекції у Калінінському районі м. Донецька до Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Гарда Плюс» про зобов' язання допустити до проведен ня позапланової виїзної доку ментальної перевірки посадо вих осіб залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної ін станції за наслідками апеляц ійного перегляду в порядку п исьмового провадження набир ає законної сили через п' ят ь днів після направлення її к опії особам, які беруть участ ь у справі та може бути оскарж ена до Вищого адміністративн ого суду України протягом 20 дн ів після набрання нею чиннос ті.
Головуючий Л.А. Василенко
Судді М.М. Гімон
О.В. Карпушова
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2011 |
Оприлюднено | 06.07.2011 |
Номер документу | 16548540 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні