ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинн а, 4/6
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
11 год. 57 хв.
21.05.2008 р. № 3/592
Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі г оловуючої судді Блажівської Н. Є. при секретарі Яремій Г. В.
За результатами розгляду у відкритому судовому засід анні адміністративної справ и
За позовом Товариства з обмеженою ві дповідальністю «ТЕЗ ТУР»
до
Головного Київського мі ського управління у справах захисту прав споживачів
про
скасування приписів
На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністра тивного судочинства України в судовому засіданні 21 травня 2008 року проголошено вступну т а резолютивну частини Постан ови.
В С Т А Н О В И В
Товариство з обмежен ою відповідальністю «ТЕЗ ТУР »(надалі - Позивач) звернулося з позовом до Головного Київс ького міського управління у справах захисту прав спожива чів (надалі - Відповідач) про скасування припису від 18 вере сня 2007 року № 000419 та припису № 001 ві д 18 січня 2008 року № 0310100281 (надалі - Спірні Приписи). Крім того, Поз ивачем було подане клопотанн я по вжиття заходів забезпеч ення адміністративного позо ву шляхом заборони Відповіда чу проводити повторну переві рку виконання спірних припис ів та вживати будь-які заходи про припинення діяльності П озивачу у зв' язку з невикон анням вимог спірних приписів .
Ухвалою адміністративного суду міста Києва від 07 березн я 2008 року в задоволенні клопот ання про вжиття заходів забе зпечення позову відмовлено.
Свої позовні вимоги Позива ч обґрунтовує тим, що винесен і Відповідачем Спірні Припис и від 18 вересня 2007 року № 000419 та ві д 18 січня 2008 року № 0310100281 про усуне ння недоліків, виявлених пер евіркою, є незаконними і необ ґрунтованими.
Позивач стверджує, що викла дена у приписі вимога щодо ро зміщення зовнішньої реклами , є неправомірною, оскільки по рушує основні засади і принц ипи здійснення підприємниць кої діяльності, які визначен і в статті 44 Господарського ко дексу України. Позивач вважа є, що примушення суб'єкта госп одарювання розміщувати зовн ішню рекламу порушує основоп оложні законодавчо закріпле ні принципи підприємницької діяльності, зокрема свободу суб'єкта підприємництва виз начати на власний розсуд нео бхідність проведення реклам ної кампанії, яка є складовою програми його діяльності.
Позивач зазначає також, що н е відповідає дійсності висно вок Відповідача про те, що ТОВ «ТЕЗ ТУР»не надає споживачу права на отримання інформац ії про продукцію, чим порушує вимоги статті 15 Закону Україн и «Про захист прав споживачі в», оскільки Позивач реалізу є туристичні продукти спожив ачам виключно через комерцій них посередників, якими є тур истичні агентства, а безпосе редні споживачі туристичних продуктів (туристи) не уклада ють і ніколи не укладали дого ворів на туристичне обслугов ування в офісі Позивача. Крім того, Позивач зазначає, що реа лізуючи значні обсяги турист ичних продуктів, які відрізн яються один від одного за цін ою складом та багатьма іншим и кількісними та якісними ха рактеристиками, фізично немо жливо розміщувати в паперово му вигляді на стендах інформ ацію щодо тарифів та умов обс луговування туристів за корд оном і в Україні, рекламні, інф ормаційні, довідкові матеріа ли. Позивач стверджує, що уся з азначена інформація відпові дно до статей 24-25 Закону Україн и «Про туризм»є відкритою і м іститься на його офіційному сайті та в рекламних каталог ах.
Крім того, Позивач стверджу є, що вимоги, викладені у припи сі з приводу надання фінансо во господарської документац ії є необгрунтованими, незак онними та пред'явлені головн им Київським міським управлі нням у справах захисту прав с поживачів з перевищенням пов новажень, оскільки Відповідн о до ст. 26 Закону України «Про з ахист прав споживачів», орга ни виконавчої влади у сфері з ахисту прав споживачів мають право одержувати лише копії необхідних документів, які х арактеризують якість продук ції, сировини, матеріалів, ком плектуючих виробів, що викор истовуються для виробництва цієї продукції, а не фінансов о-господарську інформацію, я кою є інформація про суму отр иманих Позивачем коштів від реалізації туристичного про дукту за серпень 2007 року. Статт ею 5 Указу Президента України «Про деякі заходи з дерегулю вання підприємницької діяль ності»визначено перелік кон тролюючих органів, які мають право перевіряти фінансово- господарську діяльність суб 'єктів підприємницької діяль ності, серед яких відсутні ор гани у справах захисту прав с поживачів.
Позивач також зазначає, що в ідповідно до статті 26 Закону У країни «Про захист прав спож ивачів»та пункту 4.2.1. Наказу Де ржавного комітету України з питань технічного регулюван ня та споживчої політики від 25 жовтня 2006 року № 311 до повноваж ень органів влади у сфері зах исту прав споживачів належит ь давати суб'єктам господарю вання обов'язкові для викона ння приписи лише про припине ння порушень прав споживачів , однак вимога про надання Від повідачу інформації про надх одження на рахунки ТОВ «ТЕЗ Т УР»коштів за надані туристич ні послуги за серпень 2007 року ж одним чином не може вплинути на права споживачів та їх зах ист, а припис 001 від 15 січня 2008 рок у №0310100281 взагалі не містить вимо г про припинення порушень пр ав споживачів.
Представник Відповідача проти позову заперечив та за значив, що припис про припине ння правопорушень прав спожи вачів, винесений посадовими особами Головного управлінн я є правомірним та законним і таким, що виданий уповноваже ними особами. Оскільки, вимог и Головного управління щодо прибуття відповідальної осо би Позивач ігнорував, Першим заступником Головного Київ ського міського управління у справах захисту прав спож ивачів 15 січня 2008 року був напр авлений припис 001 з зобов' яза нням прибути для складання п ротоколу про адміністративн е правопорушення. А також нео бхідно було надати інформаці ю про суму отриманих коштів в ід реалізації туристичного п родукту за серпень 2007 року.
Також представник Відпові дача вказує на те, що в Акті пе ревірки були чітко вказані п орушення прав споживачів, а, о скільки, дані порушення не бу ли усунуті і винних осіб не бу ло притягнуто до відповідаль ності, то припис 001 був винесен ий правомірно з метою припин ення порушень прав споживачі в.
Розглянувши подані стор онами документи та матеріали , заслухавши пояснення предс тавників Позивача та Відпові дача, всебічно і повно з' ясу вавши всі фактичні обставини , на яких ґрунтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивш и докази, які мають юридичне з начення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висн овків:
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про захист прав споживачів », Положенням про порядок нак ладення та стягнення штрафів за порушення законодавства про захист прав споживачів, з атвердженим постановою Кабі нету Міністрів України від 17 с ерпня 2002 року № 1177, Положенням пр о головні управління (управл іння) у справах захисту прав с поживачів в Автономній Респу бліці Крим, областях, містах К иєві та Севастополі, затверд женим Наказом Державного ком ітету України з питань техні чного регулювання та споживч ої політики від 28 листопада 2006 року № 332 та зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 27 січня 2007 року за № 69/13336, Положенн ям про територіальні органи Державного комітету України з питань технічного регулюв ання та споживчої політики, з атвердженим Наказом Державн ого комітету України з питан ь технічного регулювання та споживчої політики від 12 вере сня 2007 року № 217 та зареєстрован им в Міністерстві юстиції Ук раїни 26 жовтня 2007 року за № 1219/14486, П орядком проведення перевіро к у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у том у числі ресторанного господа рства, якості продукції, доде ржання обов'язкових вимог що до безпеки продукції, а також додержання правил торгівлі та надання послуг, затвердже ним Наказом Держспоживстанд арту України від 25 жовтня 2006 ро ку № 311 та зареєстрованим в Мін істерстві юстиції України 21 л истопада 2006 року за № 1219/13093.
Відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та вир обниками і продавцями товарі в, виконавцями робіт і надава чами послуг різних форм влас ності, встановлення прав спо живачів, а також визначення м еханізму їх захисту та основ реалізації державної політи ки у сфері захисту прав спожи вачів регулюється Законом Ук раїни «Про захист прав спожи вачів»(надалі - Закон).
У відповідності до статті 5 вказаного Закону держава заб езпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільн ого вибору продукції, здобут тя знань і кваліфікації, необ хідних для прийняття самості йних рішень під час придбанн я та використання продукції відповідно до їх потреб, і гар антує придбання або одержанн я продукції іншими законними способами в обсязі, що забезп ечує рівень споживання, дост атній для підтримання здоров 'я і життєдіяльності.
Захист прав споживачів зді йснюють спеціально уповнова жений центральний орган вико навчої влади у сфері захисту прав споживачів та його тери торіальні органи, Рада мініс трів Автономної Республіки К рим, місцеві державні адміні страції, органи і установи, що здійснюють державний саніта рно-епідеміологічний нагляд , інші органи виконавчої влад и, органи місцевого самовряд ування згідно із законодавст вом, а також суди.
Згідно зі статтею 26 Закону с пеціально уповноважений цен тральний орган виконавчої вл ади у сфері захисту прав спож ивачів та його територіальні органи в Автономній Республ іці Крим, областях, містах Киє ві та Севастополі здійснюють державний контроль за додер жанням законодавства про зах ист прав споживачів, забезпе чують реалізацію державної п олітики щодо захисту прав сп оживачів і мають право:
- давати суб'єктам господарю вання обов'язкові для викона ння приписи про припинення п орушень прав споживачів (п. 1 с татті 26 Закону);
- перевіряти у суб'єктів гос подарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторан ного господарства, якість пр одукції, додержання обов'язк ових вимог щодо безпеки прод укції, а також додержання пра вил торгівлі та надання посл уг; безперешкодно відвідуват и та обстежувати відповідно до законодавства будь-які ви робничі, складські, торговел ьні та інші приміщення цих су б'єктів. Порядок проведення т аких перевірок визначається спеціально уповноваженим це нтральним органом виконавчо ї влади у сфері захисту прав с поживачів (п. 2 частини 1 ст. 26 Зак ону);
- одержувати безоплатно від суб'єктів господарювання, що перевіряються, копії необхі дних документів, які характе ризують якість продукції, си ровини, матеріалів, комплект уючих виробів, що використов уються для виробництва цієї продукції (п. 5 ст. 26 Закону);
- накладати на винних осіб у випадках, передбачених зако нодавством, адміністративні стягнення. Справи про адміні стративні правопорушення ро зглядаються за місцезнаходж енням спеціально уповноваже ного центрального органу вик онавчої влади у сфері захист у прав споживачів або його те риторіальних органів (п. 12 ст. 26 Закону);
- накладати на суб'єктів гос подарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторан ного господарства, стягнення , передбачені статтею 23 цього Закону, в порядку, що визначає ться Кабінетом Міністрів Укр аїни (п. 13 частини 1 ст. 26 Закону).
Результати перевірок суб'є ктів господарювання службов ими особами спеціально уповн оваженого центрального орга ну виконавчої влади у сфері з ахисту прав споживачів та йо го територіальних органів оф ормлюються відповідними акт ами.
Відповідно до п. 1 Положення про головні управління (упра вління) у справах захисту пра в споживачів в Автономній Ре спубліці Крим, областях, міст ах Києві та Севастополі, затв ердженим Наказом Державного комітету України з питань те хнічного регулювання та спож ивчої політики 28 листопада 2006 р оку № 332 та зареєстрованим в Мі ністерстві юстиції України 2 7 січня 2007 року за № 69/13336 головні у правління (управління) у спра вах захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим , областях, містах Києві та Сев астополі підпорядковуються Державному комітету України з питань технічного регулюв ання та споживчої політики (д алі - Держспоживстандарт Укр аїни) та є його територіальни ми органами. Управління забе зпечують реалізацію державн ої політики у сфері захисту п рав споживачів на території відповідного регіону. Управл іння входять до системи орга нів Держспоживстандарту Укр аїни і в межах своїх повноваж ень здійснюють державний зах ист прав споживачів.
Механізм здійснення держа вного контролю посадовими ос обами Держспоживстандарту У країни та його територіальни х органів у сфері захисту пра в споживачів в Автономній Ре спубліці Крим, областях, міст ах Києві та Севастополі за до держанням законодавства про захист прав споживачів визн ачений Порядком проведення п еревірок у суб'єктів господа рювання сфери торгівлі і пос луг, у тому числі ресторанног о господарства, якості проду кції, додержання обов'язкови х вимог щодо безпеки продукц ії, а також додержання правил торгівлі та надання послуг, з атвердженим Наказом Держспо живстандарту України 25 жовтн я 2006 року № 311 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції Укра їни 21 листопада 2006 року за № 1219/13093 (надалі - Порядок № 311).
У відповідності до пункту 1. 3 вказаного Порядку перевірк и діяльності суб'єктів госпо дарювання проводяться з мето ю контролю стану дотримання ними вимог законодавства про захист прав споживачів щодо якості та безпеки продукції , правил торгівлі та послуг, на дання споживачам необхідної , доступної, достовірної та св оєчасної інформації про прод укцію.
Згідно з пунктом 1.4 По рядку № 311 перевірки проводять ся посадовими особами за ная вності в них службових посві дчень та направлень на право проведення перевірки суб'єк тів господарювання. Посадові особи під час проведення пер евірки здійснюють державний контроль стану дотримання с уб'єктами господарювання вим ог законодавства України про захист прав споживачів та, зо крема, мають право:
безперешкодно відвідува ти та обстежувати відповідно до законодавства будь-які ви робничі, складські, торговел ьні та інші приміщення суб'єк тів господарювання;
одержувати безоплатно від суб'єктів господарювання ко пії необхідних документів, я кі характеризують якість про дукції, сировини, матеріалів , комплектуючих виробів, що ви користовуються для виробниц тва цієї продукції, а також су провідних документів на прод укцію, що перебуває в реаліза ції;
уживати в установленому по рядку передбачені законодав ством заходи до суб'єктів гос подарювання, які допустили п орушення прав споживачів, та вносити відповідні пропозиц ії щодо їх подальшої діяльно сті і притягнення до відпові дальності винних в порушенні прав споживачів.
16 вересня 2007 року Відповідач ем на підставі направлення № 002034 від 18 вересня 2007 року була пр оведена перевірка Позивача з питань дотримання законодав ства про захист прав спожива чів, за результатами якої скл адений Акт № 000419.
Під час проведення перевір ки було виявлено, що суб'єкт ту ристичної діяльності не має зовнішньої реклами, розташов аної на приміщенні, в якому зд ійснюється діяльність, із за значенням найменування (лого типу) згідно з установчими до кументами, не розміщує на дос тупному місці інформацію про тарифи та умови обслуговува ння туристів за кордоном і в У країні, рекламні, інформацій ні, довідкові матеріли (довід ники готелів, інших засобів р озміщення).
На підставі цього Відповід ач зробив висновок про поруш ення Позивачем п. З „Ліцензій них умов провадження господа рської діяльності з організа ції іноземного, внутрішнього , зарубіжного туризму, екскур сійної діяльності”, затвердж ених Наказом Держспоживстан дарту України від 17 січня 2001 ро ку № 7/62 та зареєстрованого в Мі ністерстві юстиції і туризму України 05 лютого 2001 року, № 103/5294, т а статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів».
Відповідно до пункту 3.6 Поря дку № 311 за наслідками перевір ки та з метою припинення пору шень законодавства про захис т прав споживачів посадовою особою, яка проводила переві рку, керівнику суб'єкта госпо дарювання дається припис, як ий є невід'ємною частиною акт а перевірки. Заходи припису к ерівнику суб'єкта господарюв ання, направлені на забезпеч ення суб'єктом господарюванн я належних умов своєї діяльн ості у відповідності до вимо г нормативно-правових актів і документів, повинні бути сф ормульовані конкретно і в ст ислій формі. Терміни виконан ня припису визначаються в ко жному конкретному випадку, в иходячи з реальних можливост ей суб'єкта господарювання, у мов його діяльності та кільк ості і характеру порушень, ал е вони не можуть перевищуват и термінів, установлених зак онодавчими та нормативно-пра вовими актами.
До Акту перевірки № 000419 від 16 в ересня 2007 року Відповідачем б уло складено Припис про зобо в' язання Позивача надати Ві дповідачу відомості про надх одження коштів за надані пос луги за попередній місяць - серпень та доповісти Відпові дачу про виконання цього при пису звітом по Акту перевірк и в строк до 21 вересня 2007 року.
24 вересня 2007 року Позивач нап равив Відповідачу скаргу на дії посадових осіб Відповіда ча та на виданий припис про пр ипинення порушень прав спожи вачів № 1341, згідно з яким повідо мив про свою незгоду з виснов ками Акту перевірки та зазна чив про те, що Позивач реалізу є туристичні послуги спожива ча виключно через комерційни х посередників, якими є турис тичні агентства, а також про т е, що вся інформація про тариф и та умови обслуговування ту ристів за кордоном і в Україн і, рекламні, інформаційні та д овідкові матеріали є відкрит ими і містяться на офіційном у сайті Позивача та в рекламн их каталогах, а відвідувачі о фісу можуть ознайомитися з т акою інформацією через комп' ютер, який розташований біля куточку споживача.
У відповідь на зазначену ск аргу, Відповідач листом від 15 жовтня 2007 року № 192 повідомив По зивача про те, що перевірка пр оводилась у відповідності до "Порядку проведення перевір ок у суб'єктів господарюванн я сфери торгівлі і послуг, у то му числі ресторанного госпо дарства, якості продукції, до держання обов'язкових вимог щодо безпеки продукції, а так ож додержання правил торгівл і та надання послуг", затвердж еного Наказом Держспоживста ндарту України № 311 від 25 жовтня 2006 року та зареєстрованого в М іністерстві юстиції України 21 листопада 2006 року за № 1219/13093, а пр ипис про припинення порушень прав споживачів, винесений п осадовими особами Управлінн я є правомірним та законним.
У відповідності до пунктів 7 та 9 частини 1 статті 23 Закону у разі порушення законодавств а про захист прав споживачів суб'єкти господарювання сфе ри торговельного та інших ви дів обслуговування, у тому чи слі ресторанного господарст ва, несуть відповідальність за відсутність необхідної, д оступної, достовірної та сво єчасної інформації про проду кцію - у розмірі тридцяти відс отків вартості одержаної для реалізації партії товару, ви конаної роботи, наданої посл уги, але не менше п'яти неопода тковуваних мінімумів доході в громадян, а у разі, коли відп овідно до закону суб'єкт госп одарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, - у розмірі п'яти неопо датковуваних мінімумів дохо дів громадян; невиконання аб о несвоєчасне виконання прип ису посадових осіб спеціальн о уповноваженого органу вико навчої влади у сфері захисту прав споживачів про усуненн я порушень прав споживачів - у розмірі двадцяти неоподатко вуваних мінімумів доходів гр омадян. Згідно частини 2 статт і 23 Закону суми штрафів зарахо вуються до державного бюджет у. Порядок їх стягнення визна чається Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктами 3 та 4 Положе ння про порядок накладення т а стягнення штрафів за поруш ення законодавства про захис т прав споживачів, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 17 серпня 2002 року № 1177 накладати на суб'єкті в господарювання штрафи, пер едбачені пунктом 2 цього Поло ження, мають право Голова Дер жстандарту, його заступники, начальники територіальних о рганів Держстандарту та їх з аступники. Рішення про накла дення штрафів приймається на підставі відповідних актів перевірки суб'єкта господарс ької діяльності та інших мат еріалів, пов'язаних з цією пер евіркою, за наявності поруше нь, зазначених у пункті 2 цього Положення, і оформляється по становою за формою, що встано влюється Держстандартом.
15 січня 2008 року Відповідачем був винесений припис 001 № 0310100281, у відповідності до якого у зв' язку з виявленими порушенням и вимог чинного законодавств а, які зафіксовані у Акті пере вірки від 18 вересня 2007 року № 000419, Позивач зобов' язувався: пр ибути до Відповідача особу в ідповідальну за порушення ви мог чинного законодавства, з гідно своїх функціональних о бов' язків для складання про токолу про адміністративне п равопорушення; надати інформ ацію про суму отриманих кошт ів від реалізації туристично го продукту за серпень 2007 року .
Висновки Відповідача про п орушення Позивачем статті 15 З акону України «Про захист пр ав споживачів»та пункту 3 Ліц ензійних умов провадження го сподарської діяльності з орг анізації іноземного, внутріш нього, зарубіжного туризму, е кскурсійної діяльності (нада лі - Ліцензійні умови) судом не приймається враховуючи н аступне.
Згідно зі статтею 15 Закону У країни «Про захист прав спож ивачів»споживач має право на одержання необхідної, досту пної, достовірної та своєчас ної інформації про продукцію , що забезпечує можливість її свідомого і компетентного в ибору. Інформація повинна бу ти надана споживачеві до при дбання ним товару чи замовле ння роботи (послуги). Інформац ія про продукцію повинна міс тити:
1) назву товару, найменуванн я або відтворення знака для т оварів і послуг, за якими вони реалізуються;
2) найменування нормативних документів, вимогам яких пов инна відповідати вітчизняна продукція;
3) дані про основні властиво сті продукції, а щодо продукт ів харчування - про склад (вклю чаючи перелік використаної у процесі їх виготовлення сир овини, в тому числі харчових д обавок), номінальну кількіст ь (масу, об'єм тощо), харчову та е нергетичну цінність, умови в икористання та застереження щодо вживання їх окремими ка тегоріями споживачів, а тако ж іншу інформацію, що поширює ться на конкретний продукт;
4) відомості про вміст шкідл ивих для здоров'я речовин, які встановлені нормативно-прав овими актами, та застереженн я щодо застосування окремої продукції, якщо такі застере ження встановлені нормативн о-правовими актами;
5) позначку про наявність у ї ї складі генетично модифіков аних компонентів;
6) дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продук ції;
7) дату виготовлення;
8) відомості про умови збері гання;
9) гарантійні зобов'язання в иробника (виконавця);
10) правила та умови ефективн ого і безпечного використанн я продукції;
11) строк придатності (строк с лужби) товару (наслідків робо ти), відомості про необхідні д ії споживача після їх закінч ення, а також про можливі насл ідки в разі невиконання цих д ій;
12) найменування та місцезна ходження виробника (виконавц я, продавця) і підприємства, як е здійснює його функції щодо прийняття претензій від спо живача, а також проводить рем онт і технічне обслуговуванн я.
Згідно частини 2 статті 15 Зак ону інформація, передбачена частиною першою цієї статті, доводиться до відома спожив ачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній док ументації, що додається до пр одукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способо м (у доступній наочній формі), прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сфер ах обслуговування. Інформаці я про продукцію може бути роз міщена у місцях, де вона реалі зується, а також за згодою спо живача доводитися до нього з а допомогою засобів дистанці йного зв'язку.
Матеріалами справи підтве рджується, а сторонами не зап еречується, що Позивач є суб' єктом туристичної діяльност і (туроператором) та здійснює туроператорську діяльність згідно з ліцензією від 21 бере зня 2006 року № 020225.
Слід зазначити, що в статті 5 Закону України «Про туризм» суб'єкти туристичної діяльно сті поділяються, зокрема, на т уристичних операторів (далі - туроператорів), для яких викл ючною діяльністю є організац ія та забезпечення створення туристичного продукту, реал ізація та надання туристични х послуг, а також посередниць ка діяльність із надання хар актерних та супутніх послуг і які в установленому порядк у отримали ліцензію на туроп ераторську діяльність, та ту ристичних агентів (далі - тура генти), які здійснюють посере дницьку діяльність з реаліза ції туристичного продукту ту роператорів та туристичних п ослуг інших суб'єктів турист ичної діяльності, а також пос ередницьку діяльність щодо р еалізації характерних та суп утніх послуг і які в установл еному порядку отримали ліцен зію на турагентську діяльніс ть.
Згідно з статтею 24 Закону Ук раїни „Про туризм” суб'єкти т уристичної діяльності зобов 'язані надавати туристам нео бхідну і достовірну інформац ію про туристичні послуги, пр ава, обов'язки та правила пове дінки туристів (екскурсантів ), умови страхування, порядок в ідшкодування завданих збитк ів, умови відмови від послуг, п равила візового митного режи му, перетинання державного к ордону та іншу інформацію, пе редбачену цим Законом.
Згідно з підпунктом 2.1.1 пункт у 2.1 статті 2 Ліцензійних умов с уб'єкт туристичної діяльност і при здійсненні діяльності, пов'язаної з організацією ін оземного, внутрішнього, зару біжного туризму та екскурсій ної діяльності, повинен нада вати туристам повну інформац ію про програму обслуговуван ня, їх права, обов'язки та прав ила поведінки, правила в'їзду до країни (місця) тимчасового перебування, дату і час почат ку (закінчення) подорожі, її тр ивалість; порядок зустрічі, п роведення, супроводу туристі в, екскурсійного обслуговува ння; правила проживання в зас обах розміщення, пам'ятки при роди, історії, культури та інш і об'єкти туристичного показ у; умови страхування, порядок відшкодування завданих збит ків, умови відмови від послуг , митні правила, а також правил а перетинання державного кор дону.
В розвиток зазначених поло жень та статті 15 Закону Україн и «Про захист прав споживачі в»щодо надання споживачу нео бхідної, доступної, достовір ної та своєчасної інформації про продукцію, яка забезпечу є можливість його свідомого і компетентного вибору, підп унктом 2.3.4 Ліцензійних вимог в изначено, що суб'єкт туристич ної діяльності на видному дл я туриста місці повинен розм істити такі документи:
- копію ліцензії органу ліце нзування;
- копію свідоцтва про держав ну реєстрацію суб'єкта турис тичної діяльності;
- відомості про працівників суб'єкта туристичної діяльн ості (прізвище, ім'я, по батько ві керівника, його заступник а, головного бухгалтера, мене джерів);
- книгу відгуків та пропозиц ій громадян;
- Ліцензійні умови;
- перелік номерів телефонів , факсів суб'єкта туристичної діяльності.
Таким чином з аналізу вказа них норм суд приходить до вис новку, що законодавством виз начений обов' язок суб' єкт а туристичної діяльності над авати туристам необхідну і д остовірну інформацію про тур истичні послуги, права, обов'я зки та правила поведінки тур истів (екскурсантів), умови ст рахування, порядок відшкодув ання завданих збитків, умови відмови від послуг, правила в ізового митного режиму, пере тинання державного кордону, однак обов' язок щодо розміщ ення на видному місці стосує ться лише інформації, визнач еної пунктом 2.3.4 Ліцензійних в имог. В переліку документів, я кі підлягають розміщенню тур оператором на видному для ту риста місці відсутня інформа ція про тарифи та умови обслу говування туристів за кордон ом і в Україні, рекламні, інфор маційні, довідкові матеріали (довідники готелів, інших зас обів розміщення). Тому Позива ч не зобов' язаний розміщува ти таку інформацію на видном у місці, однак зобов' язаний надати її туристу (споживачу ). Способи надання такої інфор мації законодавством не визн ачені.
Відповідачем же не надано с уду доказів того, що Позиваче м не надавалася туристам інф ормація про тарифи та умови о бслуговування туристів за ко рдоном і в Україні, рекламні, і нформаційні, довідкові матер іали (довідники готелів, інши х засобів розміщення). А тому в исновок Відповідача про пору шення позивачем ст. 15 Закону У країни „Про захист прав спож ивачів” є безпідставним.
Стаття 3 Ліцензійних умов ви значає загальні вимоги до сл ужбового приміщення для пров адження господарської діяль ності з організації іноземно го, внутрішнього, зарубіжног о туризму, екскурсійної діял ьності. Так, у відповідності д о п. 3.1 Ліцензійних умов суб'єкт туристичної діяльності пови нен мати службове приміщення (офіс), що відповідає таким ви могам:
- має зовнішню рекламу із за значенням найменування (лого типу), згідно з установчими до кументами суб'єкта туристичн ої діяльності (крім фізичних осіб);
- при вході в приміщення суб 'єкта туристичної діяльності розміщується інформація про режим його роботи.
У відповідності до статті 1 Закону України «Про ліцензув ання певних видів господарсь кої діяльності»ліцензійні у мови - це встановлений з ура хуванням вимог законів вичер пний перелік організаційних , кваліфікаційних та інших сп еціальних вимог, обов'язкови х для виконання при провадже нні видів господарської діял ьності, що підлягають ліценз уванню. Ліцензування цією ст аттею визначається як видача , переоформлення та анулюван ня ліцензій, видача дублікат ів ліцензій, ведення ліцензі йних справ та ліцензійних ре єстрів, контроль за додержан ням ліцензіатами ліцензійни х умов, видача розпоряджень п ро усунення порушень ліцензі йних умов, а також розпорядже нь про усунення порушень зак онодавства у сфері ліцензува ння.
Відповідно до статті 4 вказа ного Закону реалізацію держа вної політики у сфері ліценз ування здійснює Кабінет Міні стрів України, спеціально уп овноважений орган з питань л іцензування, а також органи в иконавчої влади, визначені К абінетом Міністрів України, спеціально уповноважені вик онавчі органи рад, уповноваж ені провадити ліцензування п евних видів господарської ді яльності.
Згідно з Переліком органів ліцензування, затвердженим постановою Кабінету Міністр ів України від 14 листопада 2000 р оку N 1698, органом ліцензування у сфері здійснення туроперато рської та турагентської діял ьності є Держтуризмкурортів України.
Відповідно до статті 6 Закон у України «Про ліцензування певних видів господарської д іяльності»орган ліцензуван ня: забезпечує виконання зак онодавства у сфері ліцензува ння; здійснює у межах своєї ко мпетенції контроль за додерж анням ліцензіатами ліцензій них умов; видає розпорядженн я про усунення порушень ліце нзійних умов.
Повноваження органу ліцен зування не можуть бути делег овані іншим особам, у тому чис лі створеним органом ліцензу вання. Орган ліцензування не може доручати іншим особам в изначати спроможність суб'єк тів господарювання виконува ти ліцензійні умови згідно з поданими документами.
Крім того, статтею 20 вказано го Закону визначений порядок здійснення нагляду і контро лю у сфері ліцензування, та за значено, що контроль за додер жанням ліцензіатами ліцензі йних умов здійснюють органи ліцензування та спеціально у повноважений орган з питань ліцензування в межах своїх п овноважень шляхом проведенн я планових і позапланових пе ревірок. Орган ліцензування або спеціально уповноважени й орган з питань ліцензуванн я не пізніше десяти робочих д нів з дати складання акта пер евірки порушень ліцензійних умов видає розпорядження пр о усунення порушень ліцензій них умов або орган ліцензува ння приймає рішення про анул ювання ліцензії. Ліцензіат, я кий одержав розпорядження пр о усунення ним порушень ліце нзійних умов, зобов'язаний в у становлений у розпорядженні строк подати органу, який вид ав це розпорядження, інформа цію про усунення порушень.
При цьому частина 15 статті 20 Закону України «Про ліцензув ання певних видів господарсь кої діяльності»містить прав ило, що державні контролюючі органи та органи місцевого с амоврядування у разі виявлен ня порушень ліцензійних умов зобов'язані повідомити про ц і порушення орган ліцензуван ня.
Враховуючи те, що обов' язо к розміщення суб' єктом тури стичної діяльності на приміщ енні (офісі) зовнішньої рекла ми із зазначенням найменуван ня (логотипу) встановлений Лі цензійними умовами провадже ння господарської діяльност і з організації іноземного, в нутрішнього, зарубіжного тур изму, екскурсійної діяльност і, затвердженими Наказом Дер жспоживстандарту України ві д 17 січня 2001 року №7/62 та зареєстр ованими в Міністерстві юстиц ії і туризму України 05 лютого 2001 року № 103/5294, а дотримання цього обов' язку ніяким чином не з ачіпляє права туристів на от римання необхідної і достові рної інформації про туристич ні послуги, порушення Позива чем цього обов' язку є поруш енням ліцензійних умов. А том у Відповідач у разі виявленн я такого порушення, у відпові дності до частини 15 статті 20 За кону України «Про ліцензуван ня певних видів господарсько ї діяльності»зобов' язаний повідомити про ці порушення орган ліцензування, однак не має права застосовувати до П озивача заходи відповідальн ості.
Враховуючи викладене, висн овок Відповідача про порушен ня пункту 3 Ліцензійних умов п ровадження господарської ді яльності з організації інозе много, внутрішнього, зарубіж ного туризму, екскурсійної д іяльності є неправомірним, о скільки зроблений Відповіда чем за відсутності його комп етенції у здійсненні контрол ю за додержанням Позивачем л іцензійних умов здійснення т уроператорської діяльності .
Згідно абзацу 6 пункту 1.4 Поря дку № 311 посадові особи під час проведення перевірки здійсн юють державний контроль стан у дотримання суб'єктами госп одарювання вимог законодавс тва України про захист прав с поживачів та мають право оде ржувати безоплатно від суб'є ктів господарювання копії не обхідних документів, які хар актеризують якість продукці ї, сировини, матеріалів, компл ектуючих виробів, що викорис товуються для виробництва ці єї продукції, а також супрові дних документів на продукцію , що перебуває в реалізації.
У відповідності до пунктів 2.2 та 2.3 Порядку № 311 посадові осо би, які проводять перевірку, в ід керівника (власника) суб'єк та господарювання (особи, яка його заміщає) одержують відо мості щодо характеристики су б'єкта господарювання, у тому числі щодо: назви; поштової ад реси; номера телефону (факсу); прізвища, ім'я та по батькові к ерівника (власника); дозвільн их документів на провадження певного виду діяльності; реж иму роботи; свідоцтва про дер жавну реєстрацію; свідоцтва про реєстрацію платника пода тків; даних про банківські ре квізити. Посадові особи, які п роводять перевірку, у залежн ості від виду діяльності суб 'єкта господарювання та завд ання на перевірку, перевіряю ть і аналізують стан дотрима ння вимог законодавства під час придбання, замовлення аб о використання споживачами п родукції, яка реалізується н а території України.
Крім того, згідно з пунктом 5 статті 5 Положення про головн і управління (управління) у сп равах захисту прав споживачі в в Автономній Республіці Кр им, областях, містах Києві та С евастополі, затвердженого На казом Державного комітету Ук раїни з питань технічного ре гулювання та споживчої політ ики 28 листопада 2006 року N 332 та зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 27 січня 2007 року за N 69/13336 (яке було чинним на час в инесення припису від 18 вересн я 2007 року № 000419) та з пунктом 5 стат ті 5 Положення про територіал ьні органи Державного коміте ту України з питань технічно го регулювання та споживчої політики, затвердженого Нака зом Державного комітету Укра їни з питань технічного регу лювання та споживчої політик и від 12 вересня 2007 року N 217 та заре єстрованого в Міністерстві ю стиції України 26 жовтня 2007 року за N 1219/14486 (яке було чинним на час винесення припису від 18 січня 2008 року № 0310100281) Відповідач н аділений лише правом одержув ати безоплатно від суб'єктів господарювання, що перевіря ються, копії необхідних доку ментів, які характеризують я кість продукції, сировини, ма теріалів, комплектуючих виро бів, що використовуються для виробництва цієї продукції.
Враховуючи викладені норм и чинного законодавства Укра їни, Відповідач не має права в итребовувати від Позивача і нформацію про суму отриманих коштів від реалізації турис тичного продукту за серпень 2007 року, оскільки така інформа ція не стосується якості про дукції, що використовуються для надання туристичних посл уг, або якості туристичної по слуги, і надання такої інформ ації Відповідачу не передбач ено діючим законодавством.
Посилання Відповідача у ли сті № 0310/00682 від 23 січня 2008 року на н еобхідність отримання інфор мації про суму надходжень ко штів за надані Позивачем пос луги для розрахунку адмініст ративно-господарських санкц ій є неправомірним, оскільки згідно з пунктом 4 Положення п ро порядок накладення та стя гнення штрафів за порушення законодавства про захист пра в споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністр ів України від 17 серпня 2002 року N 1177 підставою для прийняття рі шення про накладення штрафів можуть бути лише відповідні акти перевірки суб'єкта госп одарської діяльності та інші матеріали, пов'язані з цією пе ревіркою.
Відповідно до частини 2 ст атті 71 Кодексу адміністратив ного судочинства України в а дміністративних справах про протиправність рішень, дій ч и бездіяльності суб' єкта вл адних повноважень обов' язо к щодо доказування правомірн ості свого рішення, дії чи без діяльності покладається на в ідповідача, якщо він запереч ує проти адміністративного п озову.
Відповідачем не було дове дено обставин, які стали підс тавою для прийняття приписів Відповідача від 18 вересня 2007 р оку № 000419 та від 18 січня 2008 року № 03 10100281.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, си стемного аналізу положень чи нного законодавства України та матеріалів справи, суд дій шов висновку, що викладені в п озовній заяві доводи Позивач а є обґрунтованими та такими , що підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладено го, керуючись статтями 94, 97, 158-163, 167 та 254 Кодексу адміністративно го судочинства України, Окру жний адміністративний суд мі ста Києва
П О С Т А Н О В И В
1. Адміністратив ний позов задовольнити повні стю.
2. Визнати відсутні сть компетенції Головного Ки ївського управління у справа х захисту прав споживачів що до витребування у Товариства з обмеженою відповідальніст ю «ТЕЗ ТУР»документів, які мі стять інформацію про суму от риманих цим товариством кошт ів від реалізації туристично го продукту.
3. Скасувати припис Головного Київського управл іння у справах захисту прав с поживачів від 18 вересня 2007 рок у № 000419.
4. Скасувати припис 001 Го ловного Київського управлін ня у справах захисту прав спо живачів від 18 січня 2008 року № 03101 00281.
5. Повернути Товариств у з обмеженою відповідальніс тю «ТЕЗ ТУР»(03150, м.
Київ, вул. Червоноармі йська, 63, оф. 2) з Державного бюдж ету України 3 грн.
40 коп., сплаченого судовог о збору.
Постанова відповідно до частини 1 статті 254 Кодексу а дміністративного судочинст ва України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційн е оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними статтями 185-187 Кодексу адм іністративного судочинства України, шляхом подання чере з суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної с карги. Апеляційна скарга мож е бути подана без попередньо го подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо скарга п одається у строк, встановлен ий для подання заяви про апел яційне оскарження.
Суддя Н. Є. Блажівська
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2008 |
Оприлюднено | 12.11.2009 |
Номер документу | 1655530 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Блажівська Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні