12/4675
КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01033, м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
08.05.08 р. № 12/4675
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді: Ткаченка Б.О. (доповідач по справі),
суддів:
Лобань О.І.
Федорчук Р. В
секретар судового засідання Лисунь Г.Д.
за участю представників:
від прокуратури: Синецька О.Ю. –прокурор
від позивача: Душка О.М. –дов. №197/03 від 07.05.2008р., представник
від відповідача: Константин В.М. –дов. №б/н від 27.03.08р., представник
розглянувши апеляційну скаргу Комунального підприємства Руськополянської сільської ради на рішення господарського суду Черкаської області від 23.11.07р.
у справі №12/4675 (суддя Грачов В.М.)
за позовом Черкаського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах
держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській області
до Комунального підприємства Руськополянської сільської ради
про відшкодування шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки,
в розмірі 190585 грн.
в с т а н о в и в :
Черкаський міжрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській області звернувся до господарського суду Черкаської області з позовом до Комунального підприємства Руськополянської сільської ради про відшкодування шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки, в розмірі 190585 грн.
Рішенням господарського суду Черкаської області від 23.11.07р. у справі №12/4675 позов задоволено частково, стягнуто з відповідача на користь спеціального фонду Руськополянської сільської ради Черкаської області 190485 грн. відшкодування шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки та 2022,85 грн. судових витрат в доход Державного бюджету України.
Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення господарського суду Черкаської області від 23.11.07р. по справі №12/4675 повністю та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
На думку відповідача, рішення місцевого господарського суду є незаконним і необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 11.03.2008р. скаргу відповідача прийнято до розгляду та порушене апеляційне провадження по справі.
Ухвалою заступника Голови Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 10.04.2008р. строк апеляційного провадження по справі продовжено до 05.06.08р.
Прокурор надав відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому просив залишити рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційну скаргу –без задоволення з підстав, викладених у відзиві.
В судовому засіданні прокурор заперечував проти вимог апеляційної скарги.
В судовому засіданні представник позивача заперечував проти вимог апеляційної скарги.
Представник відповідача підтримав вимоги своєї апеляційної скарги.
Вивчивши подані матеріали, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду виходить із наступного.
Матеріалами справи підтверджується, що 12.07.07р. Державною екологічною інспекцією в Черкаській області проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства при розробці Руськополянського родовища піску, про що складено відповідний акт (а.с. 9). Відповідною перевіркою встановлено, що мешканцями с. Руська Поляна здійснюється розробка піщаного кар'єру без дозволу на користування надрами, земельного та гірничого відводу та проекту розробки. Як зазначено в відповідному акті, поблизу даного кар'єру виявлено розміщення несанкціонованого сміттєзвалища (будівельними, побутовими, промисловими відходами та відходами деревини).
12.07.07р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області Бондарчук В.П. складено протокол про адміністративне правопорушення №000901, яким констатовано, що Бондур О.І. (начальник Комунального підприємства Руськополянської сільської ради) допустив здійснення самовільної розробки кар'єру та розміщення несанкціонованого сміттєзвалища та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №000856 у розмірі 255 грн. (а.с. 10-11).
07.09.07р. Державна екологічна інспекція в Черкаській області листом №1-50/108 звернулася до прокурора Черкаської області, в якому повідомила, що перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства при розробці Руськополянського родовища виявлено порушення природоохоронного законодавства, внаслідок якого заподіяна державі шкода склала 190585 грн. (а.с. 7-8).
Дослідивши докази, що є у справі, перевіривши застосування норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія апеляційного суду вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а постанова господарського суду Черкаської області від 23.11.07р. має бути залишена без змін з наступних підстав.
Відповідно до п. «б»ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
В п. «б»ст. 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»визначено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
В п. 3.2 та п. 3.3 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №171 від 27.10.97р. в редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №149 від 04.04.07р. визначено, що землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Матеріалами справи підтверджується, що 12.07.07р. Державною екологічною інспекцією в Черкаській області проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства при розробці Руськополянського родовища піску, про що складено відповідний акт (а.с. 9). Відповідною перевіркою встановлено, що мешканцями с. Руська Поляна здійснюється розробка піщаного кар'єру без дозволу на користування надрами, земельного та гірничого відводу та проекту розробки. Як зазначено в відповідному акті, поблизу даного кар'єру виявлено розміщення несанкціонованого сміттєзвалища (будівельними, побутовими, промисловими відходами та відходами деревини).
12.07.07р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області Бондарчук В.П. складено протокол про адміністративне правопорушення №000901, яким констатовано, що Бондур О.І. (начальник Комунального підприємства Руськополянської сільської ради) допустив здійснення самовільної розробки кар'єру та розміщення несанкціонованого сміттєзвалища та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №000856 у розмірі 255 грн. (а.с. 10-11).
Із матеріалів справи вбачається, що відповідачем відповідна постанова №000856 від 12.07.07р. не оскаржувалась, а відповідний штраф сплачено (а.с. 15).
07.09.07р. Державна екологічна інспекція в Черкаській області листом №1-50/108 звернулася до прокурора Черкаської області, в якому повідомила, що перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства при розробці Руськополянського родовища виявлено порушення природоохоронного законодавства, внаслідок якого заподіяна державі шкода склала 190585 грн. (а.с. 7-8).
Відповідно до п. «в»ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Згідно ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Із матеріалів справи також вбачається, що 01.08.07р. Державна екологічна інспекція в Черкаській області звернулася до Комунального підприємства Руськополянської сільської ради з претензією №1-50/юр, в якій запропононувала добровільно відшкодувати завдані збитки в сумі 190585 грн. та просила при добровільному відшкодуванні копію платіжного доручення направити до Держекоінспекції (а.с. 55-56).
12.09.07р. Комунальне підприємство Руськополянської сільської ради листом повідомило, що зобов'язується виплатити 190585 грн. нанесених збитків протягом трьох років та надало копію платіжного доручення №130 від 12.09.07р. про сплату 100 грн. (а.с. 53-54).
Крім того, факт провини та зобов'язання виплатити 190585 грн. нанесених збитків підтверджується поясненням керівника Комунального підприємства Руськополянської сільської ради Бондура О.І., наданими 18.09.07р. Черкаському міжрайонному прокурору (а.с. 16).
Враховуючи вищевикладене, апеляційний господарський суд погоджується з висновком місцевого господарського суду про правомірність позовних вимог в частині стягнення 190485 грн., оскільки платіжним дорученням №130 від 12.09.07р. підтверджується сплата відповідачем 100 грн. на відшкодування завданих збитків.
Посилання відповідача на акт комісії обстеження території піщаного кар'єру від 26.07.07р. не береться до уваги, оскільки відповідачем визнано свою провину, а відповідні порушення констатовані 12.07.07р.
Відповідно до ст. 101 ГПК України, апеляційний господарський суд повторно розглядає справу та перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
За наведених обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що рішення господарського суду Черкаської області від 23.11.07р. по справі №12/4675 прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому має бути залишене без змін.
Керуючись ст. ст. 96, 211 Земельного кодексу України, п. «б»ст. 40, ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», п. 3.2 та п. 3.3 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №171 від 27.10.97р. в редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №149 від 04.04.07р. та ст. ст. 99, 101-105 ГПК України апеляційний господарський суд
постановив:
1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства Руськополянської сільської ради на рішення господарського суду Черкаської області від 23.11.07р. по справі №12/4675 залишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду Черкаської області від 23.11.07р. по справі №12/4675 залишити без змін.
3. Справу №12/4675 повернути до господарського суду Черкаської області.
4. Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Головуючий суддя: Ткаченко Б.О.
Судді:
Лобань О.І.
Федорчук Р. В
Дата відправки 23.05.08
Суд | Київський міжобласний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2008 |
Оприлюднено | 07.06.2008 |
Номер документу | 1684042 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
Ткаченко Б.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні