ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.06.11 Справа № 7/5009/1966/11
Суддя Кутіщева-Арн ет Н.С.
За позовом: Прокурора Ленінського району м. Запорі жжя, в інтересах держави, -
орган, уповноважений дер жавою здійснювати відпові дні функції в спірних відно синах: (позивач) Державн а екологічна інспекція в Зап орізькій області, м. Запоріжж я
До відповідача: Запоріз ького навчально-виховного ко мплексу “Запорізька Січ” вій ськово-спортивного профілю З апорізької міської ради Запо різької області, м. Запоріжжя .
Су ддя Н.С. Кутіщева - Арнет
Представники:
Від прокуратури: Копчак Р.О., посвідчення НОМЕР_1 в ід 05.03.2010р.
Від позивача: ОСОБА _1. - юрисконсульт, дов. № 956 ві д 25.05.2011р.
Від відповідача: ОСО БА_2 - юрист, дов. від 31.05.2011р.
Заявлено позов про стягн ення з відповідача 1579 грн. 45 ко п. шкоди, завданої самовільни м зайняттям земельної ділян ки.
Ухвалою суду від 18.04.2 011р. позовну заяву прийнято д о розгляду, судове засідання призначено на 01.06.2011 р.
Ухвали суду на адресу сторін були відправлені в ус тановленому законом порядку , зазначені позивачем в позов ній заяві.
Згідно п. 26.4.7-1 Роз' яснення президії Вищого господарськ ого суду України № 04-5/609 від 31.05.2002р. “Про внесення змі н і доповнень і про визнання т аким, що втратило чинність, де яких роз' яснень президії Ви щого арбітражного суду Украї ни”, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідо мленими про час і місце її роз гляду судом, якщо ухвалу про п орушення провадження у справ і надіслано за поштовою адре сою, зазначеною у позовній за яві.
Виходячи з вищевикладеног о, сторони належним чином бул и сповіщенні судом про час і м ісце судового засідання.
В судове засідання, розпоча те 01.06.2011р., представники позивач а та відповідача не з' явили сь.
Від відповідача надійшло клопотання про відкладення судового засідання, в зв' яз ку з неможливістю забезпече ння явки представника до суд ового засідання.
Клопотання судом до уваги не приймається, поскіл ьки, згідно зі ст. 28 ГПК України , керівник підприємства зобо в' язаний забезпечити явку компетентного представни ка для участі в судовому з асіданні або особисто при йняти участь при розгляді сп рави.
Обґрунтовуючи позовн і вимоги, позивач посилаєтьс я на ст. 121 Конституції Україн и, ст.36-1 Закону України “Про про куратуру”, ст.ст. 12, 125, 126, 212 Земель ного кодексу України, ст. 153 Го сподарського кодексу Україн и.
Згідно ст. 22 ГПК України, ст орони зобов' язані добросо вісно користуватися належни ми їх процесуальними правами , виявляти взаємну повагу до п рав і охоронюваних законом і нтересів другої сторони, вжи вати заходів до всебічного, п овного та об' єктивного дос лідження всіх обставин справ и.
Згідно ст. 33 ГПК України, кожн а сторона повинна довести ті обставини, на які вона посила ється як на підставу своїх ви мог і заперечень.
Докази додаються сторонам и та іншими учасниками судов ого процесу.
Відповідно до ст. 4 ГПК Украї ни, рішення господарського спору повинно прийматись у ц ілковитій відповідності з н ормами матеріального і проц есуального права та фактичн ими обставинами справи, з дос товірністю, встановленою суд ом. Рішення суду може ґрунтув атись лише на тих доказах, які були предметом дослідження і оцінки судом. При цьому, у ві дповідності зі ст. 43 ГПК Украї ни, наявні докази підлягают ь оцінці у їх сукупності, і жод ний доказ не має для господар ського суду заздалегідь вст ановленої сили.
В зв' язку з необхідністю дослідження всіх документа льних доказів та з' ясування всіх обставин по справі та з метою витребування додатков их документальних доказів та пояснень по суті спору, судо ве засідання відкладалось д о 16.06.2011р.
Представник відповідача , в продовженому 16.06.2011р. судовом у засіданні, не визнав заявле ні позовні вимоги, вказує на т е, що лише формально не оформл ені відносини, а даною земель ною ділянкою відповідач кор истується досить тривалий ст рок.
Судове засідання 16.06.2011 р. ведеться із застосуванням засобів технічної фіксації судового процесу, а саме: прог рамно-апаратного комплексу “ Оберіг”.
Судовий процес заверш ено 16.06.2011 р. оголошенням вступно ї та резолютивної частин ріш ення суду.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши поясненн я представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до п. 2 ст. 121 Конституції України , на органи прокуратури по кладається обов'язок предста вляти інтереси держави в суд і у випадках, визначених зако ном.
Стаття 36-1 Закону Україн и "Про прокуратуру" передбача є можливість звернення проку рора до суду в інтересах держ ави при наявності порушень а бо загрози порушень економіч них, політичних та інших держ авних інтересів внаслідок пр отиправних дій фізичних або юридичних осіб, що вчиняютьс я у відносинах між ними або де ржавою.
Відповідно до п.2 резолют ивної частини рішення Консти туційного суду України від 08.0 4.1999 р. №4-рп/99, під поняттям "орган, уповноважений державою здій снювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібн о розуміти орган державної в лади чи орган місцевого само врядування, якому законом на дано повноваження органу вик онавчої влади.
Органом, уповноваженим де ржавою здійснювати відповід ні функції в спірних відноси нах, є Державна екологічна ін спекція в Запорізькій област і.
Відповідно до п. б ч. 1 ст. 20 За кону України «Про охорону на вколишнього
природного с ередовища», до компетенції с пеціально уповноваженого це нтрального органу виконавчо ї влади з питань екології та п риродних ресурсів і його орг анів на місцях належать: держ авний контроль за використан ням і охороною земель, надр, по верхневих і підземних вод, ат мосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринно го світу, морського середови ща та природних ресурсів тер иторіальних вод, континентал ьного шельфу і виключної (мор ської) економічної зони респ убліки, а також за додержання м норм екологічної безпеки.
Державною екологічною ін спекцією в Запорізькій облас ті проведена перевірка дотри мання вимог природоохоронно го законодавства в частині в икористання земельних ділян ок суб'єктами господарювання . Встановлено, що земельна діл янка рекреаційного призначе ння в районі парку Енергетик ів м. Запоріжжя, в межах захисн ої смуги р. Дніпро зайнята під «Клуб юних моряків міського загальноосвітнього комплек су патріотичного виховання м олоді «Запорізька Січ» (на те перішній час назва змінена н а Запорізький навчально-вихо вний комплекс «Запорізька Сі ч»військово-спортивного про філю Запорізької міської рад и Запорізької області).
Відповідачем, в порушення ст. ст.125, 126 Земельного кодексу У країни, без набуття права вла сності чи набуття права кори стування земельною ділянкою , самовільно зайнята земельн а ділянка площею 2668м.кв., яка ві дноситься до категорії земел ь рекреаційного призначення .
Державною екологічною ін спекцією в Запорізькій облас ті здійснений розрахунок шко ди, заподіяної внаслідок сам овільного зайняття земельно ї ділянки відповідачем внасл ідок самовільного зайняття з емельної ділянки, у розмірі 157 9,45 грн.
Відповідно до ст. 394 Цивіль ного кодексу України, власни к земельної ділянки, житлово го будинку, інших будівель ма є право на компенсацію у зв'яз ку із зниженням цінності цих об'єктів у результаті діяльн ості, що призвела до зниження рівня екологічної, шумової з ахищеності території, погірш ення природних властивостей землі.
Відповідно до ст. 68 ЗУ "Про о хорону навколишнього природ ного середовища", громадяни з обов'язані відшкодовувати шк оду, заподіяну ними внаслідо к порушення законодавства пр о охорону навколишнього прир одного середовища.
Відповідно до ст. 69 цього ж За кону шкода, заподіяна внаслі док порушення законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища, підляг ає компенсації, як правило, в п овному обсязі без застосуван ня норм зниження розміру стя гнення.
Згідно ст. 47 цього ж Закону ш кода заподіяна внаслідок пор ушення законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища відшкодовуєть ся до відповідного місцевого бюджету за місцем заподіянн я екологічної шкоди.
Статтею 153 Господарськ ого кодексу України передбач ено, що суб'єкт господарюванн я, здійснюючи господарську д іяльність, зобов'язаний: вико ристовувати природні ресурс и відповідно до цільового пр изначення, визначеного при ї х наданні (придбанні) для вико ристання у господарській дія льності; ефективно і економн о використовувати природні р есурси на основі застосуванн я новітніх технологій у виро бничій діяльності; здійснюва ти заходи щодо своєчасного в ідтворення і запобігання псу ванню, забрудненню, засмічен ню та виснаженню природних р есурсів, не допускати знижен ня їх якості у процесі господ арювання; своєчасно вносити відповідну плату за використ ання природних ресурсів; зді йснювати господарську діяль ність без порушення прав інш их власників та користувачів природних ресурсів; відшкод овувати збитки, завдані ним в ласникам або первинним корис тувачам природних ресурсів.
Відповідно до ст. 13 Конст итуції України, земля та інші природні ресурси є об'єктами права власності українськог о народу, від імені якого прав а власника здійснюються орга нами державної влади та місц евого самоврядування.
Згідно ст. 80 Земельного к одексу України, суб'єктами пр ава власності на землю є: а) гр омадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б ) територіальні громади, які р еалізують це право безпосере дньо або через органи місцев ого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) дер жава, яка реалізує це право че рез відповідні органи держав ної влади, - на землі державної власності.
У відповідності до ст. 84 Земельного кодексу України, у державній власності перебу вають усі землі України, крім земель комунальної та прива тної власності.
Пунктом 12 Перехідних по ложень Земельного кодексу Ук раїни передбачено, що до розм ежування земель державної і комунальної власності повно важення щодо розпорядження з емлями в межах населених пун ктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійсню ють відповідні сільські, сел ищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповід ні органи виконавчої влади.
Статтею 116 Земельного к одексу України встановлено, що громадяни та юридичні осо би набувають права власності та права користування земел ьними ділянками із земель де ржавної або комунальної влас ності за рішенням органів ви конавчої влади або органів м ісцевого самоврядування в ме жах їх повноважень, визначен их цим Кодексом. Набуття прав а на землю громадянами та юри дичними особами здійснюєтьс я шляхом передачі земельних ділянок у власність або нада ння їх у користування.
Відповідно до ст.93 Зем ельного кодексу України, різ новидом права користування є право оренди земельної діля нки, тобто засноване на догов орі строкове, платне володін ня і користування земельною ділянкою, необхідною орендар еві для провадження підприєм ницької та іншої діяльності.
Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України , передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, здійснюється на підста ві рішення відповідного орга ну виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування шляхом укладення договору о ренди земельної ділянки.
У відповідності до ст.с т. 125,126 Земельного кодексу Укра їни, право власності на земел ьну ділянку, а також право пос тійного користування та прав о оренди земельної ділянки в иникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право вл асності та право постійного користування на земельну діл янку посвідчується відповід ним державним актом. Право ор енди земельної ділянки посві дчується договором оренди зе млі, зареєстрованим відповід но до закону.
Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, вк азані в статті 126 ЗК України, зо крема, право власності на зем ельну ділянку посвідчується державним актом, право пості йного користування земельно ю ділянкою - державним актом н а право постійного користува ння, а право оренди земельної ділянки - договором оренди зе млі, зареєстрованим відповід но до закону.
Таким чином, відповідно до н аведених вимог закону, обов'я зковою умовою фактичного вик ористання земельної ділянки є наявність у особи, що її вик ористовує, правовстановлююч их документів на цю земельну ділянку, а відсутність у ц ієї особи, на час прийняття су дом рішення, таких документі в є самовільним зайняттям вк азаної земельної ділянки .
Визначення терміну "самов ільне зайняття земельних діл янок" наведене в ст.1 Закону Ук раїни "Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель" згідно з якою самов ільне зайняття земельної діл янки це будь-які дії, які свідч ать про фактичне використанн я земельної ділянки за відсу тності відповідного рішення органу виконавчої влади чи о ргану місцевого самоврядува ння про її передачу у власніс ть або надання у користуванн я (оренду) або за відсутності в чиненого правочину щодо тако ї земельної ділянки, за винят ком дій, які відповідно до зак ону є правомірними.
Факт порушення земел ьного законодавства встанов люється актами відповідних о рганів.
Положеннями ст.1 Зако ну України „Про державний ко нтроль за використанням та о хороною земель" встановлено, що будь-які дії, які свідчать про фактичне використання зе мельної ділянки за відсутнос ті відповідного рішення орга ну виконавчої влади чи орган у місцевого самоврядування п ро її передачу у власність аб о надання у користування (оре нду) або за відсутності вчине ного правочину щодо такої зе мельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними визначаються як самовільне зайняття земе льної ділянки.
Виходячи з викладеног о, у відповідача відсутні док ази, які б підтверджували під стави з якими законодавство України пов'язує правомірніс ть зайняття ним оспорюваної земельної ділянки.
Документальні докази того, що відповідачем здійсн ювалась оплата за користуван ня земельними частками (паям и) відсутні.
Згідно ст. 1166 Цивільног о кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірни ми рішеннями, діями чи б ездіяльністю особистим немайновим правам фізичної а бо юридичної особи, а також ш кода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкод овується в повному обсязі ос обою, яка її завдала. Особа, як а завдала шкоди, звільняєт ься від її відшкодування, якщ о вона доведе, що шкоди завдан о не з її вини. Шкода, завдана правомірними діями, відшкод овується у випадках, встанов лених цим Кодексом та іншим з аконом.
Зазначена стаття визнача є загальну норму щодо відшко дування шкоди внаслідок наяв ності складу цивільного прав опорушення.
Зобов' язання з відшкодув ання шкоди є деліктними зобо в' язаннями.
Для застосування деліктно ї відповідальності необхідн ою є наявність складу правоп орушення, а саме: протиправно ї поведінки (дії чи бездіяльн ості) особи; шкідливого резул ьтату такої поведінки (шкоди ); причинного зв' язку між про типравною поведінкою і шкодо ю; вини особи, яка заподіяла шк оду.
Відповідно до п. 2 п останови Пленуму Верховного суду України № 6 від 27.03.1992р. “Про практику розгляду судами ци вільних справ за позовами пр о відшкодування шкоди”, д ля настання відповідальност і по відшкодуванню шкоди нео бхідна наявність складу прав опорушення, а саме:
- протиправна по ведінка особи, що завдала шко ду;
- причинно-наслідк овий зв' язок між шкодою і пр отиправною поведінкою особи , що її спричинила;
- вина.
Протиправною є поведі нка, яка не відповідає вимога м закону або договору.
Відповідно до Методики ви значення розміру шкоди, запо діяної внаслідок самовільно го зайняття земельних ділян ок, використання земельних д ілянок не за цільовим призна ченням, зняття ґрунтового по криву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, во на спрямована на визначення розміру шкоди заподіяної де ржаві, територіальним громад ам, юридичним та фізичним ос обам, на всіх категоріях земе ль внаслідок самовільного з айняття земельних ділянок, в икористання земельних діля нок не за цільовим призначен ням, зняття ґрунтового покри ву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Розмір шкоди визначається окремо по кожному із зазначе них правопорушень.
Розрахунок розміру шкоди здійснений відповідно до Методики визначення розм іру шкоди заподіяної внаслід ок самовільного зайняття зем ельних ділянок, використання земельних ділянок не за ціль овим призначенням, зняття ґр унтового покриву без спеціал ьного дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністр ів України від 25.07.07. № 963.
Розмір шкоди, нанесе ний державі Запорізьким нав чально - виховним комплексом “Запорізька Січ” військово- спортивного профілю Запоріз ької міської ради Запорізьк ої області, внаслідок самові льного зайняття земельної ді лянки, складає 1579грн. 45коп., пре д' явлений до стягнення обґр унтовано та підлягає задовол енню.
Суд прийшов до висновку, щ о прокурором і позивачем над ано належні докази, що підтве рджують наявність правопор ушення з боку відповідача і з аподіяння останнім шкоди.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне задо вольнити позовні вимоги та стягнути з відповідача 1579грн . 45коп. шкоди.
Відповідач не надав доказі в відсутності його вини в зап одіяння шкоди державі шляхом самовільного зайняття земе льної ділянки.
Судові витрати, відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України, поклас ти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 124, 125, 126, 211 Земельного кодексу України, ст. 1166 Цивільного кодексу Укр аїни, ст. ст. 3, 33, 34, 35, 43, 44, 49, 82, 84, 85 ГПК Укр аїни, суд:
ВИРІШИВ:
Позов Прокурора Ленінського району м. Запорі жжя, в інтересах держави, - о рган, уповноважений держав ою здійснювати відповідні функції в спірних відносин ах: (позивач) Державна ек ологічна інспекція в Запоріз ькій області до Запорі зького навчально-виховного к омплексу “Запорізька Січ” ві йськово-спортивного профілю Запорізької міської ради За порізької області задовол ьнити.
Стягнути з Запор ізького навчально - виховн ого комплексу “Запорізька Сі ч” військово-спортивного про філю Запорізької міської ра ди Запорізької області, 69017, м .Запоріжжя, о.Хортиця, 17 (код ЄДР ПОУ 25920813) на користь місцевого бюджету Ленінського району м. Запоріжжя (р/р 33117331700006, код ЄДРП ОУ 34677103, код бюджетної класифік ації 24062100, МФО 813015, банк одержувач а - Управління Державного к азначейства у Запорізькій об ласті 1579 грн. 45 коп. шкоди.
Видати наказ.
Стягнути з Зап орізького навчально - вихо вного комплексу “Запорізька Січ” військово-спортивного профілю Запорізької місько ї ради Запорізької області, 69017, м.Запоріжжя, о.Хортиця, 17 (код ЄДРПОУ 25920813) на користь Держав ного бюджету України (отриму вач: Державний бюджет Орджон ікідзевського району, банк о тримувача: Головне управлінн я Державного казначейства Ук раїни у Запорізькій області, р/р 31119095700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, к од бюджетної класифікації 22090 200, символ банку 095) суму 102 грн. 0 0 коп. державного мита.
Видати наказ.
Стягнути з Запор ізького навчально - виховн ого комплексу “Запорізька Сі ч” військово-спортивного про філю Запорізької міської ра ди Запорізької області, 69017, м .Запоріжжя, о.Хортиця, 17 (код ЄДР ПОУ 25920813) на користь Державног о бюджету України (отримувач : Державний бюджет Орджонікі дзевського району, банк отри мувач: Головне управління Де ржавного казначейства Украї ни у Запорізькій області, р/р31 212259700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, код б юджетної класифікації 22050000, си мвол звітності банку 259) суму 236 грн. витрат на інформаційно- технічне забезпечення судов ого процесу.
Видати наказ.
Рішення вступає в з аконну силу через 10 днів з дня його підписання.
Рішення підписане “20” червня 2011 р.
Суддя Н.С. Кутіщева - Арнет
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2011 |
Оприлюднено | 15.07.2011 |
Номер документу | 16922354 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Кутіщева-Арнет Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні