Постанова
від 11.07.2011 по справі 2а/0570/4906/2011
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 липня 2011 р. спр ава № 2а/0570/4906/2011

Приміщення суду за адр есою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвар дійської дивізії, 17

час прийняття постанови:

Донецький окружний адміні стративний суд в складі:

головуючого судді Логойди Т. В.

при секретарі Чегринець А. М.

з участю представника поз ивача Бронець І.О., предст авника відповідача Кортиш кова О.М.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Пролетарському районі міста Донецька до державног о підприємства «Донецька обл асна дирекція з ліквідації з биткових вугледобувних та ву глепереробних підприємств» про стягнення коштів на покр иття фактичних витрат на вип лату і доставку пенсій, призн ачених на пільгових умовах,

в с т а н о в и в :

У березні 2011 року управління Пенсійного фонду України в П ролетарському районі міста Д онецька звернулося до суду з вказаним адміністративним п озовом, в якому зазначало, що з а період з 01 грудня 2010 року по 28 л ютого 2011 року по ліквідованим шахтам «Красноармійська», « Совєтська» («Радянська») та « Харцизька» відповідач як пра вонаступник вказаних шахт не відшкодував витрати на випл ату і доставку пенсій, призна чених на пільгових умовах за списком №1, внаслідок чого вин икла заборгованість по шахті «Красноармійська» - 238800,56 грн., п о шахті «Совєтська» («Радянс ька») - 712205,23 грн., по шахті «Харциз ька» - 351222,73 грн., що загалом стано вило 1 302 228,52 грн., які просив стягн ути з відповідача.

Після збільшення розміру п озовних вимог позивач також просив стягнути з відповідач а як правонаступника вказани х шахт витрати на виплату і до ставку пенсій, призначених н а пільгових умовах за списко м №2 по шахті «Красноармійськ а» - 1014464,20 грн. за період з 01 грудня 2010 року по 30 квітня 2011 року, по ша хті «Совєтська» («Радянська» ) - 1887278,59 грн. за період з 01 грудня 2010 року по 30 червня 2011 року, по ша хті «Харцизька» - 744233,42 грн. за пе ріод з 01 грудня 2010 року по 30 черв ня 2011 року, що загалом становил о 3 645 976,21 грн.

Ухвалою Донецького окружн ого адміністративного суду в ід 13 квітня 2011 року провадження у справі зупинено. Ухвалою то го ж суду від 11 липня 2011 року - п ровадження поновлено.

Представник позивача в суд овому засіданні позов підтри мав в повному обсязі та проси в стягнути з відповідача заб оргованість по списку 1 - 1 302 228,52 г рн., по списку 2 - 3 645 976,21 грн.

Представник відповідача в судовому засіданні проти по зову заперечував, посилаючис ь на те, що він не є правонасту пником ліквідованих шахт «Кр асноармійська», «Совєтська» та «Харцизька», тому обов' я зок відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, пр изначених на пільгових умова х, у відповідача відсутній. Пр осив в задоволенні позову ві дмовити.

Судом встановлено, що управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Пролетарському районі м іста Донецька за період з 01 гр удня 2010 року по 28 лютого 2011 року з дійснило витрати на виплату і доставку пенсій, призначен их на пільгових умовах на під ставі пункту «а» статті 13 Зако ну України «Про пенсійне заб езпечення», тобто за списком №1, на загальну суму 1 302 228,52 грн., пр ацівникам ліквідованих шахт : «Красноармійська» - на суму 2 38800,56 грн., «Совєтська» («Радянсь ка») - на суму 712205,23 грн., «Харцизьк а» - на суму 351222,73 грн.

Управління Пенсійного фон ду України в Пролетарському районі міста Донецька здійсн ило витрати на виплату і дост авку пенсій, призначених на п ільгових умовах на підставі пунктів «б»-«з» статті 13 Закон у України «Про пенсійне забе зпечення», тобто за списком № 2, на загальну суму 3 645 976,21 грн., пр ацівникам ліквідованих шахт : «Красноармійська» - 1014464,20 грн. з а період з 01 грудня 2010 року по 30 к вітня 2011 року, «Совєтська» («Ра дянська») - 1887278,59 грн. за період з 01 грудня 2010 року по 30 червня 2011 р оку, «Харцизька» - 744233,42 грн. за пе ріод з 01 грудня 2010 року по 30 черв ня 2011 року, що загалом становил о 3 645 976,21 грн.

Розрахунки фактичних витр ат на виплату і доставку таки х пенсій в порядку, встановле ному законодавством, надсила лися на адресу вказаних підп риємств (шахт), однак витрати в ідшкодовані не були.

Позивач вважав, що правонас тупником вказаних ліквідова них підприємств є державне п ідприємство «Донецька облас на дирекція з ліквідації зби ткових вугледобувних та вугл епереробних підприємств» (да лі - ДП «Донвуглереструктури зація»), тому звернувся до суд у з позовом про стягнення з нь ого понесених витрат.

Судом також встановлено, що наказом Міністра вугільної промисловості України від 05 т равня 1999 року №207 ліквідовано д ержавне підприємство з видоб утку вугілля «Шахта «Красноа рмійська» ДХК «Добропілляву гілля» («Шахта «Червоноармій ська» ДХК «Добропіллявугілл я»). Компанію «Укрвуглерестр уктуризація» призначено під приємством по виконанню робі т з фізичної ліквідації підп риємства, а також вказаній ко мпанії доручено прийняти згі дно з затвердженим Мінвуглеп ромом розподільчим балансом підприємства на баланс комп анії кредиторську заборгова ність шахти з заробітної пла ти, заборгованість з відшкод ування шкоди, заподіяної здо ров' ю працівника при викона нні ним трудових обов' язків , заборгованості по забезпеч енню окремих категорій насел ення побутовим вугіллям, осн овні виробничі фонди, які під лягають ліквідації та необхі дні для виконання робіт з фіз ичної ліквідації, а також заб оргованість за виконані робо ти у відповідності до проект у ліквідації шахти.

Наказом Міністра палива та енергетики України від 27 груд ня 2000 року ліквідовано шахту « Совєтська» («Радянська»). Ком панію «Укрвуглереструктури зація» призначено підприємс твом по виконанню робіт з фіз ичної ліквідації підприємст ва, а також вказаній компанії доручено прийняти згідно з з атвердженим Мінвуглепромом розподільчим балансом підпр иємства на баланс компанії к редиторську заборгованість шахти з заробітної плати, заб оргованість з відшкодування шкоди, заподіяної здоров' ю працівника при виконанні ни м трудових обов' язків, забо ргованості по забезпеченню о кремих категорій населення п обутовим вугіллям, основні в иробничі фонди, які підлягаю ть ліквідації та необхідні д ля виконання робіт з фізично ї ліквідації, а також заборго ваність за виконані роботи у відповідності до проекту лі квідації шахти.

Донецьким окружним адміні стративним судом на адресу М іністерства вугільної проми словості України тричі напра влялася ухвала про витребува ння доказів від 13 квітня 2011 рок у, якою витребовувалися, зокр ема, накази, щодо ліквідації ш ахт «Красноармійська», «Совє тська» («Радянська»), «Харциз ька».

Між тим вказану ухвалу вико нано не було, зокрема, наказ пр о ліквідацію шахти «Харцизьк а» до суду не направлено.

Наказом Міністерства пали ва та енергетики України від 05 червня 2003 року № 280 компанії «У крвуглереструктуризація» т а «Вуглеторфрустректуризац ія» реорганізовано шляхом зл иття та створення на їх базі о б' єднання - об' єднана дире кція «Укрвуглеторфреструкт уризація». У складі останньо ї створені об' єднання, зокр ема, ДП «Донвуглереструктури зація», яка відповідно до п. 9.1 н аказу є правонаступником май нових прав та обов' язків ДП «Укрвуглереструктуризація » згідно з розподільчим бала нсом.

Пунктом 1 наказу Міністерст ва палива та енергетики Укра їни від 21 квітня 2004 року №32 вивед ено із складу об' єднання де ржавні підприємства, зокрема , «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугл евидобувних та вугледобувни х підприємств» (ДП «Донвугле реструктуризація»).

Наказом Міністерства вугі льної промисловості України від 29 грудня 2007 року №612 створен о Державне підприємство «З л іквідації збиткових вугледо бувних, вуглепереробних та т орфодобувних підприємств «У крвуглеторфреструктуризац ія». Пунктом 3 наказу припинен о діяльність, зокрема, держав ного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідац ії збиткових вугледобувних т а вуглепереробних підприємс тв» (ДП «Донвуглереструктури зація») шляхом реорганізації та приєднання до ДП «Укрвугл еторфреструктуризація».

Наказом Міністерства вугі льної промисловості України від 15 лютого 2008 року припинена діяльність ДП «Донецької об ласної дирекції з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємст в» та відокремлених підрозді лів ДП «Донвуглереструктури зація» шляхом реорганізації - приєднання до ДП «Укрвугл еторфреструктуризація».

У складі ДП «З ліквідації зб иткових вугледобувних, вугле переробних та торфодобувних підприємств «Укрвуглеторфр еструктуризація» наказом ві д 29 лютого 2008 року №10 створена До нецька виконавча дирекція з ліквідації шахт, як відокрем лений підрозділ ДП «Укрвугле торфреструктуризація», до ск ладу якої включено 23 шахти.

Наказом Міністерства вугі льної промисловості України від 02 квітня 2010 року № 99 припине но реорганізацію ДП «Укрвугл еторфреструктуризація» шля хом приєднання до нього, зокр ема, ДП «Донвуглереструктури зація». Припинено діяльність ДП «Укрвуглеторфреструктур изація» шляхом реорганізаці ї - поділу на державні підпр иємства: ДП «Донвуглереструк туризація», ДП «Обласна дире кція «Луганськвуглереструк туризація», ДП «Центрально-З ахідна Компанія «Вуглетрфре структуризація». Пунктом 9 вк азаного наказу визначено, що вказані підприємства є прав онаступниками всіх прав та о бов' язків, пов' язаних з ді яльністю ДП «Укрвуглеторфре структуризація», згідно з ро зподільчими балансами.

До пункту ІV «Поточні зобов' язання» розподільчого балан су, складеного між ДП «Укрвуг леторфреструктуризація» та ДП «Донвуглереструктуризац ія» 01 червня 2010 року, включені п оточні зобов' язання на кіне ць звітного періоду зі страх ування (код рядка 570) на суму 62 289 13 2,79 грн.

Наказом Мінвуглепрому Укр аїни від 12 травня 2010 року № 140 зат верджено рішення засідання постійно діючої комісії (ПДК ) з охорони праці та промислов ої безпеки, пунктом 30 якого за тверджено перелік підприємс тв, що додається, згідно з яким закріплено шахти, що ліквіду ються та ліквідовані за ріше нням Кабінету Міністрів Укра їни, за відповідними діючими державними підприємствами д ля вирішення питань, пов'язан их з розслідуванням причин в иникнення професійних захво рювань у колишніх працівникі в вугільних підприємств, лік відованих без правонаступни ка.

До вказаного переліку внес ені «Шахта «Красноармійська », «Шахта «Совєтська» («Радян ська»), «Шахта «Харцизька».

Відповідно до довідки Голо вного управління статистики у Донецькій області від 20 кві тня 2011 року №14/4-17/2163 станом на 20 кві тня 2011 року:

шахта «Красноармійська» (д ержавне відкрите акціонерне товариство дочірнє підприєм ство «Гідрошахта «Красноарм ійська» ДХК «Добропіллявугі лля») ліквідовано 10 серпня 2011 р оку. Станом на 20 квітня 2011 року п ідприємство з ЄДРПОУ вилучен о;

шахта «Совєтська» («Радянс ька») (державне відкрите акці онерне товариство дочірнє пі дприємство шахта «Радянська ») в ЄДРПОУ значиться;

шахта «Харцизька» реорган ізована і на її базі створено державне відкрите акціонерн е товариство дочірнє підприє мство шахта «Іловайська» ДХК «Жовтньвугілля», яке ліквід овано 13 жовтня 2003 року. Станом н а 20 квітня 2011 року підприємство з ЄДРПОУ вилучено.

Відповідно до спеціальног о витягу з Єдиного державног о реєстру юридичних осіб та ф ізичних осіб-підприємців ста ном на 04 липня 2011 року відомост ей щодо вказаних шахт в реєст рі не міститься.

Перевіривши матеріали спр ави, вирішивши питання чи мал и місце обставини, якими обґр унтовувалися вимоги та запер ечення, та якими доказами вон и підтверджуються, чи є інші ф актичні дані, які мають значе ння для вирішення справи, та д окази на їх підтвердження, як у правову норму належить зас тосувати до цих правовідноси н, суд приходить до висновку п ро те, що позов не підлягає зад оволенню з таких підстав.

Статтею 13 Закону України «П ро пенсійне забезпечення» ви значено, що на пільгових умов ах мають право на пенсію за ві ком, незалежно від місця оста нньої роботи, зокрема: праців ники зайняті повний робочий день на роботах за списком №1 в иробництв, робіт, професій, по сад і показників, затверджув аним Кабінетом Міністрів Укр аїни, і за результатами атест ації робочих місць (пункт «а» ст. 13 Закону), за списком №2 виро бництв, робіт, професій, посад і показників, затверджувани м Кабінетом Міністрів Україн и, і за результатами атестаці ї робочих місць (пункт «б» ст. 13 Закону) та інші (пункти «в» - « з» ст. 13 Закону).

Відповідно до п. 2 «Прикінце вих положень» Закону України «Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування » до запровадження пенсійног о забезпечення через професі йні та корпоративні фонди зб ерігається порядок покриття витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільг ових умовах, що діяв до набран ня чинності цим Законом, тобт о до 01 січня 2004 року.

При цьому згідно з ч. 16 «Прикі нцевих положень» вказаного З акону до приведення законода вства України у відповідніст ь із цим Законом закони Украї ни та інші нормативно-правов і акти застосовуються в част ині, що не суперечить цьому За кону. Положення Закону Украї ни «Про пенсійне Статтею 13 Зак ону України «Про пенсійне за безпечення» визначено, що на пільгових умовах мають прав о на пенсію за віком, незалежн о від місця останньої роботи , зокрема: працівники зайняті повний робочий день на робот ах за списком №1 виробництв, ро біт, професій, посад і показни ків, затверджуваним Кабінето м Міністрів України, і за резу льтатами атестації робочих м ісць (пункт «а» ст. 13 Закону), за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників , затверджуваним Кабінетом М іністрів України, і за резуль татами атестації робочих міс ць (пункт «б» ст. 13 Закону) та ін ші (пункти «в» - «з» ст. 13 Закону ).

Відповідно до п. 2 «Прикінце вих положень» Закону України «Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування » до запровадження пенсійног о забезпечення через професі йні та корпоративні фонди зб ерігається порядок покриття витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільг ових умовах, що діяв до набран ня чинності цим Законом, тобт о до 01 січня 2004 року.

При цьому згідно з ч. 16 «Прикі нцевих положень» вказаного З акону до приведення законода вства України у відповідніст ь із цим Законом закони Украї ни та інші нормативно-правов і акти застосовуються в част ині, що не суперечить цьому За кону. Положення Закону Украї ни «Про пенсійне забезпеченн я» застосовуються в частині визначення права на пенсію з а віком на пільгових умовах і за вислугу років.

Відповідно до абз. 4 п.п. 1 п. 2 «П рикінцевих положень» вказан ого Закону України підприємс тва та організації з коштів, п ризначених на оплату праці, в носять до Пенсійного фонду п лату, що покриває фактичні ви трати на виплату і доставку п енсій особам, які були зайнят і повний робочий день на підз емних роботах, на роботах з ос обливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за спи ском №1 виробництв, робіт, проф есій, посад і показників, затв ерджених Кабінетом Міністрі в України, крім тих, що були бе зпосередньо зайняті повний р обочий день на підземних роб отах (включаючи особовий скл ад гірничорятувальних части н) з видобутку вугілля, сланцю , руди та інших корисних копал ин, на будівництві шахт та руд ників за списком робіт і проф есій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаюч и з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсоткі в з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-від соткового розміру відшкодув ання фактичних витрат на вип лату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за ві ком відповідно до цього Зако ну.

Згідно з абз. 4 п. 1 ст. 2 та абз. 3 п . 1 ст. 4 Закону України «Про збір на обов' язкове державне пе нсійне страхування» для плат ників збору, визначених пунк тами 1 та 2 статті 1 цього Закону , крім тих, які є платниками фі ксованого сільськогосподар ського податку, об'єктом опод аткування є також фактичні в итрати на виплату і доставку пенсій, призначених відпові дно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійн е забезпечення» до досягненн я працівниками пенсійного ві ку, передбаченого статтею 12 За кону України «Про пенсійне з абезпечення».

Відповідно до Законів Укра їни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня» та «Про збір на обов'язков е державне пенсійне страхува ння» постановою правління Пе нсійного фонду від 19 грудня 2003 року № 21-1 затверджено Інструк цію про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внес ків на загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я до Пенсійного фонду Україн и. Інструкція набрала чиннос ті 27 січня 2004 року.

Вказана Інструкція визнач ає процедуру реєстрації та о бліку платників внесків на з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування, обчис лення і сплати страхових вне сків та інших платежів до бюд жету Пенсійного фонду Україн и підприємствами, установами , організаціями незалежно ві д форм власності, виду діяльн ості і господарювання та фіз ичними особами, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, подання страхувальн иками звітності управлінням Пенсійного фонду України в р айонах, містах і районах у міс тах.

Пункт 6 Інструкції регулює п итання відшкодування підпри ємствами витрат Пенсійного ф онду України на виплату і дос тавку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідн о до частини 2 «Прикінцевих по ложень» Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування». Згі дно з п.п. 6.1. п. 6 Інструкції ці ро зміри становлять:

для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інс трукції (крім тих, які є платни ками фіксованого сільського сподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій , призначених відповідно до а бзацу першого частини 2 Прикі нцевих положень Закону застр ахованим особам, які працюва ли або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовам и праці за списком №2 виробниц тв, робіт, професій, посад і по казників, затверджених Кабін етом Міністрів України та за результатами атестації робо чих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах ;

для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інс трукції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій пр ацівникам, зайнятим повний р обочий день на підземних роб отах, на роботах з особливо шк ідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 ви робництв, робіт, професій, пос ад і показників, затверджени м Кабінетом Міністрів Україн и, крім працівників, що були бе зпосередньо зайняті повний р обочий день на підземних роб отах (включаючи особовий скл ад гірничорятувальних части н) з видобутку вугілля, сланцю , руди та інших корисних копал ин, на будівництві шахт та руд ників за списком робіт і проф есій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у таких ро змірах:

20 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2004 році;

30 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2005 році;

40 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2006 році;

50 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2007 році;

60 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2008 році;

70 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2009 році;

80 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2010 році;

90 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених у 2011 році;

100 відсотків від фактичних в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.

Відповідно до п.п. 6.4 п. 6 Інстру кції розмір сум до відшкодув ання на поточний рік визнача ється відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розр ахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгови х пенсій, призначених відпов ідно до частини 2 «Прикінцеви х положень» Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування», які надсилаються підприємст вам до 20-го січня поточного ро ку та протягом 10 днів з новопр изначених (перерахованих) пе нсій.

Згідно з п.п. 6.8 п. 6 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомле нні місячну суму фактичних в итрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільг ових умовах.

Відповідно до п.п. 6.10. п. 6 Інстр укції відшкодування сум факт ичних витрат на виплату та до ставку пенсій, призначених н а пільгових умовах, здійснює ться підприємством на рахунк и органу Пенсійного фонду за місцем його реєстрації.

Обов' язок відшкодування відповідачем коштів пов'язан ий виключно з фактом понесен ня певних витрат Пенсійним ф ондом України.

В порядку, встановленому за конодавством, розрахунки фак тичних витрат на виплату та д оставку пенсій, призначених на пільгових умовах, на адрес у відповідача органом Пенсій ного фонду України не надсил алися.

Пункт 7 ст. 106 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування», який був чинним на час виникн ення спірних правовідносин, встановлював, що у разі лікві дації страхувальника або втр ати ним з інших причин юридич ного статусу платника страхо вих внесків недоїмка сплачує ться за рахунок коштів та інш ого майна страхувальника. У ц ьому разі особами, відповіда льними за погашення недоїмки , є:

ліквідаційна комісія - стос овно підприємств, установ, ор ганізацій, об'єднань громадя н, профспілок, політичних пар тій - платників страхових вне сків, що ліквідуються;

підприємства, установи, орг анізації, об'єднання громадя н, профспілки, політичні парт ії - стосовно утворених ними ф ілій, представництв, осередк ів та інших відокремлених пі дрозділів - платників страхо вих внесків, що ліквідуються ;

солідарно члени колективн их та орендних підприємств, с ільськогосподарських коопе ративів - платників страхови х внесків, що ліквідуються.

У разі недостатності кошті в та іншого майна у страхувал ьника для сплати недоїмки ос обами, які несуть зобов'язанн я та відповідальність за спл ату недоїмки, є:

засновники або учасники пі дприємства, установи та орга нізації - платника страхових внесків, що ліквідується, якщ о згідно із законом вони несу ть повну чи додаткову відпов ідальність за їхніми зобов'я заннями;

підприємства, установи, орг анізації, об'єднання громадя н, профспілки, політичні парт ії - стосовно утворених ними ф ілій, представництв, осередк ів, інших відокремлених підр озділів - платників страхови х внесків, що ліквідуються;

правонаступники страхувал ьника, що ліквідується.

У разі реорганізації страх увальника зобов'язання із сп лати недоїмки покладаються н а осіб, до яких відповідно до з акону перейшли його права та обов'язки.

Передача платниками страх ових внесків своїх обов'язкі в із сплати страхових внескі в на загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування т ретім особам, крім випадків, п ередбачених законодавством , забороняється.

З 01 січня 2011 року п. 7 ст. 106 вказан ого Закону втратив чинність у зв' язку з набранням чинно сті Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування», ч. 3 ст. 25 якого містить аналогічні по ложення щодо сплати недоїмки при ліквідації страхувальни ка.

Між тим вказані положення с тосуються недоїмки зі страхо вих внесків та до спірних пра вовідносин застосуванню не п ідлягають.

Відповідно до п. 6.3. Інструкці ї про порядок обчислення і сп лати страхувальниками та зас трахованими особами внесків на загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, за твердженої постановою правл іння Пенсійного фонду від 19 гр удня 2003 року № 21-1, у разі ліквіда ції або зміни власника підпр иємства суми зазначених витр ат Пенсійному фонду (фактичн их витрат на виплату та доста вку пільгових пенсій) вносят ь правонаступники.

Відповідно до спеціальних норм права - ст. 1 - 3 Закону Укр аїни «Про порядок списання з аборгованості вугледобувни х та вуглепереробних підприє мств Міністерства вугільної промисловості України, що лі квідуються за рішенням Кабін ету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетами» забор гованість збиткових вугледо бувних та вуглепереробних пі дприємств Міністерства вугі льної промисловості України , які ліквідуються, по податка х, зборах та інших обов'язкови х платежах до Державного бюд жету України та по внесках до державних цільових фондів, п ередбачених Законом України «Про систему оподаткування» (крім внесків до Пенсійного ф онду України), а також по нарах ованих відповідно до законод авства України та несплачени х пені, фінансових санкціях н а цю заборгованість списуєть ся за станом на дату прийнятт я Кабінетом Міністрів Україн и рішення про ліквідацію так их підприємств з урахуванням пасивів і активів цих підпри ємств.

Заборгованість підприємст в по внесках до Пенсійного фо нду України погашається у пе ршочерговому порядку перед з адоволенням вимог інших кред иторів, у тому числі за рахуно к реалізації майна таких під приємств.

Задоволення вимог інших кр едиторів здійснюється у поря дку, передбаченому законодав ством України.

Порядок ліквідації підпри ємств, на які поширюється дія цього Закону, встановлюєтьс я Кабінетом Міністрів Україн и.

Порядок ліквідації збитко вих вугледобувних та вуглепе реробних підприємств затвер джений постановою Кабінету М іністрів України від 27 серпня 1997 року №939, і згідно з 9 вказаног о Порядку ліквідаційна коміс ія відповідно до законодавст ва здійснює заходи щодо лікв ідації гірничого підприємст ва, погашення кредиторської заборгованості, стягнення де біторської заборгованості, с корочення чисельності праці вників, а також готує і подає д ля затвердження Мінвуглепро мом розподільний баланс з пе реліком основних виробничих фондів, які підлягають лікві дації та можуть бути викорис тані для виконання робіт з фі зичної ліквідації підприємс тва, та пропозиції щодо встан овлення правонаступників ма йна, яке не підлягає фізичній ліквідації. Акт приймання-пе редачі погоджується з голово ю ліквідаційної комісії та к ерівником замовника і затвер джується Мінвуглепромом. Піс ля затвердження акта ліквіда ційна комісія гірничого підп риємства вживає заходів для завершення ліквідаційної пр оцедури відповідно до законо давства з виключенням його з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій.

Частиною 7 ст. 59 Господарсько го кодексу України встановле но, що суб'єкт господарювання вважається ліквідованим з д ня внесення до державного ре єстру запису про припинення його діяльності.

З Єдиного державного реєст ру підприємств та організаці й України вугледобувні та ву глепереробні підприємства (ш ахти), щодо яких приймалися рі шення про ліквідацію, та щодо працівників яких позивач за явив вимогу про стягнення, а с аме «Шахта «Красноармійська » та «Шахта «Харцизька» викл ючені. Шахта «Совєтська» («Ра дянська») (державне відкрите акціонерне товариство дочір нє підприємство шахта «Радян ська») в ЄДРПОУ значиться.

Статтею 71 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и встановлено, що кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на яких ґрунтуються її ви моги та заперечення, крім вип адків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Позовну вимогу про стягнен ня з відповідача коштів на по криття фактичних витрат на в иплату і доставку пенсій, при значених на пільгових умовах працівникам ліквідованих ву гледобувних та вуглеперероб них підприємств (шахт), позива ч обґрунтовував тим, що відпо відач є їх правонаступником.

Між тим, вказану позовну вим огу позивач не довів - доказ ів в її підтвердження суду не надав.

Так, ні в наказах про ліквід ацію підприємств (шахт), ні в с татуті ДП «Донвуглереструкт уризація», не зазначено про п равонаступництво.

28 березня 1997 року Кабінетом М іністрів України затверджен о постанову № 280 «Про хід струк турної перебудови вугільної промисловості», додатком №1 д о якої є Перелік шахт і розріз ів торфодобувних підприємст в, що підлягають закриттю.

У вказаному Переліку містя ться, зокрема, «Шахта «Красно армійська», «Шахта «Совєтськ а» («Радянська»), «Шахта «Харц изька».

В офіційній відповіді Міні стерства вугільної промисло вості України від 16 грудня 2008 р оку №681/07/03-02 на запит ДП «Укрвугл еторфреструктуризація», яка підписана заступником Мініс тра вугільної промисловості України, зазначено, що вуглед обувні та вуглепереробні під приємства, перелік яких міст иться в постановах Кабінету Міністрів України від 28 берез ня 1997 року №280 та від 19 вересня 2001 р оку №1205, відповідно до Господа рського кодексу України лікв ідуються без правонаступниц тва. А підприємство ДП «Укрву глеторфреструктуризація» М інвуглепромом призначено за мовником і виконавцем робіт, передбачених проектами лікв ідації, і відповідає лише за с уворе дотримання вимог вказа них проектів.

Аналогічне (про ліквідацію без правонаступництва вугле добувних та вуглепереробних підприємств, перелік яких мі ститься в постановах Кабінет у Міністрів України від 28 бере зня 1997 року №280 та від 19 вересня 200 1 року №1205) також зазначено в оф іційній відповіді Міністерс тва вугільної промисловості України від 25 листопада 2010 рок у №1608/02/03-02 на запит ДП «Донвуглер еструктуризація».

Відповідно до норм цивільн ого права правонаступництво відбувається при злитті, при єднанні, поділі, перетворенн і (реорганізації) юридичної о соби, а при ліквідації - юридич на особа припиняє свою діяль ність без правонаступництва .

З огляду на наведене суд при ходить до висновку про те, що в ідповідач не є правонаступни ком ліквідованих підприємст в (шахт), щодо працівників яких територіальний орган Пенсій ного фонду України здійснив витрати на виплату і доставк у пенсій, призначених на піль гових умовах. Тому обов' язо к відшкодування витрат на ви плату і доставку таких пенсі й у нього відсутній.

Аналогічна правова позиці я міститься в ухвалі Вищого а дміністративного суду Украї ни від 09 грудня 2010 року у справі № К-8543/09 між тими самими сторона ми про той же предмет спору.

Враховуючи наведене право ві підстави для задоволення позову - відсутні.

Керуючись статтями 23, 94, 162, 163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд

п о с т а н о в и в :

В задоволенні позову управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Пролетарському районі м іста Донецька до державного підприємства «Донецька обла сна дирекція з ліквідації зб иткових вугледобувних та вуг лепереробних підприємств» п ро стягнення коштів на покри ття фактичних витрат на випл ату і доставку пенсій, призна чених на пільгових умовах, ві дмовити.

Постанова набирає законно ї сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 КАС Укра їни, і може бути оскаржена до Д онецького апеляційного адмі ністративного суду через суд першої інстанції у порядку, в изначеному статтею 186 КАС Укра їни, шляхом подачі апеляційн ої скарги протягом десяти дн ів з дня проголошення постан ови.

Суддя Логойда Т. В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2011
Оприлюднено18.07.2011
Номер документу16941711
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/4906/2011

Ухвала від 29.07.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 29.07.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 11.08.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Постанова від 11.07.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Ухвала від 11.07.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Ухвала від 13.04.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Ухвала від 13.04.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні