Постанова
від 12.04.2011 по справі 2а-16814/10/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

12 квітня 2011 року № 2а-16814/10/2670

Окружний адміністрати вний суд міста Києва у складі :

головуючого судді - Добрі вської Н.А.,

за участю секретаря судови х засідань - Щерблюк А.І .,

та представника позивача - ОСОБА_2 (довіреність від 10.01.2011р. №6/10-021),

розглянувши у відкритом у судовому засіданні адмініс тративну справу

за позовом Державної податкової інсп екції у Святошинському район і міста Києва

до Товариства з обмеженою в ідповідальністю «Торговий д ім «Ренот»

третя особа без самостійни х вимог:

Святошинська районна у міс ті Києві державна адміністра ція

про визнання недійсним зап ису про проведення державної реєстрації ТОВ «Торговий ді м «Ренот», припинення юридич ної особи та визнання недійс ними установчі (засновницькі ) документи, -

В С Т А Н О В И В:

23 листопада 2010 року ДПІ у Святошинському районі м. Ки єва звернулася до Окружного адміністративного суду міст а Києва з позовом до ТОВ «Торг овий дім «Ренот», в якому прос ила визнати недійсним запис про проведення державної реє страції юридичної особи з мо менту реєстрації - 26.11.2008 року ч ерез порушення закону при ст ворені юридичної особи, які н е можна усунути та припинити юридичну особу.

В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на пояснення ОСОБА_3 (засновн ика (учасника) ТОВ «Торговий д ім «Ренот»), згідно яких даній собі не відома ця юридична ос оба, він ніколи не працював ди ректором та бухгалтером у да ній фірмі, ніколи не підписув ав ніяких документів та не ук ладав ніяких договорів і на д аний час не знає де знаходить ся фірма та чим займається. Кр ім того, позивач посилається на довідку про встановлення факту місцезнаходження плат ника податків та повідомленн я про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням. Таким чином, створення даног о підприємства було направле не на здійснення протиправно ї діяльності - на ухилення в ід сплати податків, відмиван ня та легалізацію коштів.

У зв' язку з цим, з посиланн ям на положення статей 80, 87 Циві льного кодексу України, ч.ч.3 і 5 ст.8 Закону України «Про держ авну реєстрацію юридичних ос іб та фізичних осіб підприєм ців», а також статей 202, 203, 215, 236 Цив ільного кодексу України, поз ивач вважає, фіктивним право чин (статут) у формі створення установчих документів та де ржавної реєстрації відповід ача та зазначає, що відповідн о до ч.5 ст.216 ЦК України, вимога п ро застосування наслідків не дійсності нікчемного правоч ину може бути заявлена будь-я кою заінтересованою особою.

Виходячи з цього та з посила нням на п.2 ч.1 ст.110 Цивільного ко дексу України та ст.38 Закону У країни «Про державну реєстра цію юридичних осіб та фізичн их осіб підприємців», позива ч вважає, що існують правові п ідстави для ухвалення рішенн я суду про визнання недійсни м запису про проведення держ авної реєстрації відповідач а через порушення закону, доп ущені його створенні, які не м ожна усунути.

Своєю заявою від 11.01.2011 року, пр ийнятою судом 13.01.2011 року та залу ченою до матеріалів справи, п овноважний представник пози вача доповнив позовні вимоги та просив визнати недійсним и установчі (засновницькі) до кументи ТОВ «Торговий дім «Р енот».

Ухвала про відкриття прова дження в адміністративній сп раві та призначення її до суд ового розгляду, а також повіс тки про виклик направлялись ТОВ «Торговий дім «Ренот»за наявною у матеріалах справи адресою, яка внесена до Єдино го державного реєстру підпри ємств та організацій України . Проте кореспонденція суду п овернулась з відміткою пошти «за закінченням терміну збе рігання».

Відповідно до частини один адцятої статті 35 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни у разі повернення пош тового відправлення із повіс ткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин , вважається, що така повістка вручена належним чином.

Враховуючи вищенаведене, с уд вважає відповідача належн им чином повідомленим про да ту, час і місце проведення суд ового засідання.

Представник третьої особи не з' явився, про день та час розгляду справи повідомлени й належним чином.

Враховуючи, що від відповід ача та третьої особи запереч ень проти позову, пояснень, за яв чи клопотань до суду не над ходило, суд відповідно до ч.6 с т.71, ч.4 ст.128 КАС України вирішує справу за відсутності відпов ідача та представника третьо ї особи на основі наявних у сп раві доказів.

Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и матеріали справи, з' ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, оцінив ши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спр ави по суті, суд встановив нас тупне.

Товариство з обмеженою від повідальністю «Торговий дім «Ренот»зареєстроване Свято шинською районною у місті Ки єві державною адміністраціє ю 26.11.2008р. за адресою: м. Київ, вул. К отельникова, 51, код юридичної особи 36264649. Державною податков ою інспекцією у Святошинсько му районі м. Києва 27.11.2008 року від повідача взято на облік, про щ о складено відповідну довідк у за формою № 4-ОПП.

Вирішуючи спір, суд виходит ь з положень законодавства, я ке діяло на час виникнення сп ірних відносин та визначених позивачем обставин.

Статтями 2-3 Закону України « Про державну реєстрацію юрид ичних осіб та фізичних осіб - підприємців», встановлюєтьс я, що відносини, які виникають у сфері державної реєстраці ї юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюю ться Конституцією України, ц им Законом та нормативно-пра вовими актами, прийнятими ві дповідно до цього Закону. Дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юр идичних осіб незалежно від о рганізаційно-правової форми , форми власності та підпоряд кування, а також фізичних осі б - підприємців.

З викладеного вбачається, щ о вказаний закон є спеціальн им нормативно-правовим актом , що прийнятий з метою регулюв ання правовідносин, які вини кають у сфері державної реєс трації юридичних осіб та фіз ичних осіб - підприємців, у т ому числі й порядку та підста в припинення державної реєст рації підприємницької діяль ності суб' єкта господарюва ння.

Частиною 2 ст.38 Закону Україн и «Про державну реєстрацію ю ридичних осіб та фізичних ос іб-підприємців»встановлено , що підставою для постановле ння судового рішення щодо пр ипинення юридичної особи, що не пов' язано з банкрутство м юридичної особи, зокрема є: в изнання недійсним запису про проведення державної реєстр ації через порушення закону, допущені при створенні юрид ичної особи, які не можна усун ути.

Відповідно до положень ч.2 с т.110 ЦК України вимога про лікв ідацію юридичної особи на пі дставах, зазначених у пункті 2 ч.1 цієї статті, може бути пред ' явлена до суду органом, що здійснює державну реєстраці ю, учасником юридичної особи , а щодо акціонерних товарист в - також Державною комісією з цінних паперів та фондовог о ринку, аналогічна правова п озиція щодо чого міститься у постанові Верховного Суду У країни від 19 лютого 2008 року по с праві № 2-116/06.

В той же час, як встановлено судом, позивач не є засновник ом відповідача, а також не нал ежить до органів, які здійсню ють державну реєстрацію суб' єктів підприємницької діяль ності.

З огляду на вищенаведене, су д приходить до висновку, що по зивачем нормативно не обґрун товано підстав для задоволен ня позову виходячи з існуючо го суб' єктного складу сторі н у справі та визначених пози вачем підстав і предмету поз ову.

Законом України «Про держа вну податкову службу в Украї ні», в редакції, що діяла на ча с виникнення спірних відноси н та звернення до суду, встано влено, що органи державної по даткової служби у випадках, в межах компетенції та у поряд ку, встановлених законами Ук раїни, мають право звертатис я у передбачених законом вип адках до судових органів із з аявою (позовною заявою) про ск асування державної реєстрац ії суб' єкта підприємницько ї діяльності (п.17 ст.11 Закону). Ви ходячи з положень п.17 ст.11, п.3 ч.1 с т.10, ст.2 Закону України «Про дер жавну податкову службу в Укр аїні»стосовно функцій подат кової служби з контролю за св оєчасністю подання платника ми податків податкових звіті в, декларацій, розрахунків та інших документів, пов' язан их з обчисленням податків, ін ших платежів, в кореспонденц ії з положеннями ч.2 ст.38 Закону України «Про державну реєст рацію юридичних осіб та фізи чних осіб-підприємців», орга ни державної податкової служ би можуть звертатися з вимог ами про припинення юридичної особи не в усіх випадках, визн ачених статтею 38 зазначеного закону, а лише в тих, коли пода ткові органи діють на реаліз ацію своєї владної компетенц ії. Тому органи державної под аткової служби вправі зверта тися з вимогою про припиненн я суб' єктів господарювання лише в разі, якщо підставою по зову є неподання таким суб' єктом протягом року до орган ів державної податкової служ би податкових декларацій, до кументів фінансової звітнос ті згідно з законодавством.

Згідно з пунктом 8.6 Порядку о бліку платників податків, зб орів (обов' язкових платежів ), затвердженого Наказом ДПА У країни від 19 лютого 1998 року № 80 (в редакції наказу ДПА України від 17 листопада 1998 року № 552), я кщо платник податків не має з аборгованості перед бюджето м, та у разі неподання пр отягом року в органи державн ої податкової служби податко вих декларацій, документі в податкової звітності, кері вник органу державної податк ової служби приймає рішення у вигляді розпорядження відн осно платника податків - пр о звернення до суду або госпо дарського суду із заявою (поз овною заявою) про постановле ння судового рішення про при пинення юридичної особи чи п ідприємницької фізичної осо би - підприємця.

В позовній заяві серед підс тав для припинення юридичної особи позивачем не наведено доводів з наданням відповід них доказів, які б свідчили пр о неподання відповідачем про тягом року податкової звітно сті, а також щодо відсутності заборгованості перед бюджет ом. Натомість, в письмових поя сненнях, що містяться в матер іалах справи, на момент розгл яду справи відповідач має за боргованість перед бюджетом у розмірі 1 258,97 грн. (з них: 540,60 грн. податок на прибуток, 718,37 грн. - ПДВ).

Враховуючи викладене, суд з азначає, що відповідно до ч.2 с т.7 Закону України «Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємці в», державний нагляд за дотри манням законодавства у сфері державної реєстрації юридич них осіб та фізичних осіб-під приємців здійснює спеціальн о уповноважений орган з пита нь державної реєстрації, яки м відповідно до постанови Ка бінету Міністрів України від 26.04.2007 р. № 667 є Державний комітет У країни з питань регуляторної політики та підприємництва.

Відповідно до ст.19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни. Компетенція органів державної податкової служби поширюється саме на відноси ни в сфері оподаткування.

Таким чином, оскільки позив ач не вправі виходити за межі наданих йому законом повнов ажень, до яких не віднесено ко нтроль за дотриманням законо давства у сфері державної ре єстрації юридичних осіб, у то му числі щодо дотримання пор ядку реєстрації, а вимога про визнання недійсним запису п ро проведення державної реєс трації може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює д ержавну реєстрацію або учасн иком юридичної особи, суд при ходить до висновку, що вимоги позивача в цій частині виход ять за межі повноважень орга нів державної податкової слу жби, а отже підстав для задово лення позову в цій частині не має.

Оцінюючи доводи позивача щ одо нікчемності установчих д окументів, як правочину, та за стосування у зв' язку з цим н аслідків недійсного правочи ну у вигляді визнання недійс ним запису про державну реєс трацію, суд вважає ці доводи б езпідставними, оскільки уста новчі документи не є правочи ном (договором) в розумінні ЦК України, що вбачається зокре ма з положень статей 36, 41, 42, 59 Зако ну України «Про господарські товариства», ст.626 ЦК України т а відповідає правовій позиці ї Верховного Суду України, ви кладеній у п.14 Постанови Плену му Верховного Суду України в ід 24 жовтня 2008 року № 13 «Про прак тику розгляду судами корпора тивних спорів». Наведені поз ивачем норми ЦК України не ре гулюють правовідносини щодо припинення юридичної особи, а позивач не є суб' єктом цих правовідносин. А відтак дово ди позивача з їх обґрунтуван ням положеннями статей 202, 203, 215, 23 6, ч.5 ст.216 ЦК України є юридично б езпідставними.

Суд також враховує, що відпо відно до п.п.20.1.12, п.п.67.2 Податково го кодексу України, який набр ав чинності з 01.01.2011 року, також в становлено, що з питань припи нення суб' єктів господарюв ання податкові органи можуть звертатися до суду лише у вип адках, встановлених законом, зміст яких викладений вище.

Крім того, суд бере до уваги , що положення Податкового ко дексу України та інших закон одавчих актів з цих питань, що набрали чинності з 01.01.2011 року п оширюються на правовідносин и, що виникли після набрання ч инності цими актами та не пош ирюються на минуле.

Відповідно до вимог ч.1 ст.71 К одексу адміністративного су дочинства України кожна стор она повинна довести ті обста вини, на яких ґрунтуються її в имоги та заперечення, крім ви падків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи викладені обст авини, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, як і є у справі, суд прийшов до ви сновку, що позовні вимоги зад оволенню не підлягають.

З огляду на зазначене та кер уючись ст.ст.69-71, 94, ст.ст.158-163, 167, 254 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволені позову Дер жавної податкової інспекції у Святошинському районі міс та Києва до Товариства з обме женою відповідальністю «Тор говий дім «Ренот», третя особ и без самостійних вимог: Свят ошинська районна у місті Киє ві державна адміністрація пр о визнання недійсним запису про проведення державної реє страції ТОВ «Торговий дім «Р енот», припинення юридичної особи та визнання недійсними установчих засновницьких до кументів - відмовити.

Постанова набирає закон ної сили у порядку, встановле ному в ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Київськог о апеляційного адміністрати вного суду в порядку та строк и, визначені ст.ст.185-187 КАС Украї ни.

Суддя Н.А. Добрівська

Дата виготовлення та під писання повного тексту поста нови - 15 квітня 2011 року.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення12.04.2011
Оприлюднено20.07.2011
Номер документу17074469
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-16814/10/2670

Ухвала від 15.03.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 16.12.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 29.11.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 27.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 04.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 24.11.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Постанова від 12.04.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні