Постанова
від 27.07.2011 по справі 2а/2570/3756/2011
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Спр ава № 2а/2570/3756/2011

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2011 р. м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд в скла ді:

головуючого судді: Падій В.В.,

при секретарі Кондратенко О.В.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду справу за адміністра тивним позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора Ніжи нської районної державної ад міністрації Чернігівської о бласті, третя особа без самос тійних вимог сільськогоспод арський кооператив "ім С.О. П рядка" про визнання дій про типравними та скасування дер жавної реєстрації,-

В С Т А Н О В И В :

12.07.2011 року ОСОБА_1 зверн улась до суду з адміністрати вним позовом до державного р еєстратора Ніжинської район ної державної адміністрації Чернігівської області, трет я особа без самостійних вимо г сільськогосподарський вир обничий кооператив "ім. С.О. Пр ядка" (далі - СВК «ім. С.О. Прядка ») про визнання дій державног о реєстратора Ніжинської рай онної державної адміністрац ії Чернігівської області, як ими внесено зміни до відомос тей про юридичну особу, які мі стяться в Єдиному державному реєстрі, що не пов' язані із з мінами, що вносяться до устан овчих документів юридичної о соби шляхом вчинення реєстра ційної дії №10511070008000533 від 26.11.2011 року стосовно СВК "Імені С.О. Прядка" (Код ЄДРПОУ 03797683) проти правними та скасування держа вної реєстрації змін до відо мостей стосовно запису про р еєстраційну дію № 10511070008000533 від 26.11. 2010 року щодо СВК "Імені С. О. Прядка" (Код ЄДРПОУ 03797683). Сво ї вимоги обґрунтовує тим, що п озивачка є колишнім членом К СП «ім. С.О. Прядка», яке 03.03.2000 рок у було реорганізоване в СВК « ім. С.О. Прядка», та включена до списку членів СВК «ім. С.О. Пря дка» відповідно до додатку д о Статуту, зареєстрованого Н іжинською районною державно ю адміністрацією на підставі рішення від 16.03.2000 року № 117, реєст раційний запис 0406163100010147. При реор ганізації КСП «ім. С.О. Прядка» у СВК «ім. С.О. Прядка» позивач ка разом із іншими колишніми 348 членами колгоспу, що затвер джено установчими зборами ві д 03.03.2000 року, виступила співзасн овником СВК «ім. С.О. Прядка». Ц ими ж зборами був затверджен ий вищезазначений Статут рео рганізованого підприємства у новій редакції та список за сновників, розмір внесення н ими вступного членського, па йового та додаткового внеску . Позивачка була прийнята на р оботу у КСП «ім. С.О. Прядка» рі зноробочою з 1992 року, про що бул о внесено відповідний запис у її трудову книжку, який був з мінений при реорганізації КС П у СВК, а також включеною до с писку засновників СВК «ім. С. О. Прядка» під № 139. У зв'язку з д осить тривалою вкрай негатив ною ситуацією, що склалась в г осподарстві стосовно його фі нансового стану, зриву госпо дарством весняно-польових ро біт на землях, що ним же обробл яються, та, як наслідок - можли вих фінансових втрат, що могл и б вплинути на неотримання п озивачкою кооперативних вип лат, як члена СВК, остання у че рвні 2011 року особисто звернул ась до керівництва з вимогою прояснити ситуацію, що склал ась, в тому числі, й з питанням хто з керівників має нести ві дповідальність за негативні фінансові показники діяльно сті господарства. Проте, в усн ій формі у червні 2011 року позив ачці було відмовлено у надан ні будь-яких пояснень з тих пі дстав, що вона є простою робоч ою та не обіймає жодну з посад правління, ревізійної коміс ії тощо і тому не має права на отримання будь-якої інформац ії. Після цього поспілкувавш ись з працівниками СВК позив ачка дізналась, що керівника кооперативу ОСОБА_4 було звільнено невідомим чином та новим керівником є, начебто, ОСОБА_5. Зважаючи на те, що п роцедура обрання керівника к ооперативу прописана у Стату ті СВК, про яку позивачка знал а, а саме: обрання голови коопе ративу, згідно п. 10.3.2. Статуту ві дбувається на загальних збор ах з дотриманням встановлено го у цьому ж Статуті порядку ї х скликання та лише шляхом та ємного голосування, а також, з наючи про те, що жодних зборів по зміні керівника господар ства не проводилось, позивач ка, маючи сумніви відносно за конності діяльності керівни цтва СВК, звернулась до держа вного реєстратора з метою от римання інформації стосовно ймовірних змін у керівництв і кооперативу та отримала до відку з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців від 30.0 6.2011 року, згідно якої було вста новлено, що державним реєстр атором Ніжинської районної д ержавної адміністрації Черн ігівської області були внесе ні зміни до відомостей про юр идичну особу, що не пов'язані з і змінами в установчих докум ентах, а саме: зміна голови коо перативу СВК «імені СО. Пря дка», яким став ОСОБА_5, п ро що державним реєстратором Ніжинської районної державн ої адміністрації Чернігівсь кої області 26.11.2010 року до Єдиног о державного реєстру юридичн их осіб та фізичних осіб-підп риємців було внесено запис № 1 051 107 0008 000533. Вказані дії відповіда ча вважає неправомірними та такими, які суперечать норма м чинного законодавства Укра їни, а запис не законним.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і та просив їх задовольнити, п осилаючись на обставини, вик ладені в позовній заяві

Представник відповід ача в судовому засіданні про ти задоволення позовних вимо г заперечував в повному обся зі та пояснив, що діяв у межах та у спосіб, передбачений чин ним законодавством України.

Представник третьої особи в судовому засіданні п роти задоволення позовних ви мог заперечував в повному об сязі та пояснив, що державним реєстратором при внесенні з мін до відомостей про юридич ну особу порушень вимог чинн ого законодавства не допущен о. Призначення на посаду голо ви правління ОСОБА_5 здій снювалось у відповідності до рішення загальних зборів чл енів СВК «імені СО. Прядка » та згідно Закону України « Про сільськогосподарську ко операцію» і Статуту СВК «іме ні СО. Прядка».

Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення сторін та представн ика третьої особи, з' ясував ши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцін ивши докази, які мають юридич не значення для розгляду спр ави і вирішення спору по суті , суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних під став.

У відповідності до частини другої статті 19 Конституції У країни органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.

Частиною 1 статті 9 Кодексу а дміністративного судочинст ва України встановлено, що су д при вирішенні справи керує ться принципом законності, в ідповідно до якого органи де ржавної влади, органи місцев ого самоврядування, їхні пос адові і службові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Судом встановлено, що устан овчими зборами від 03.03.2000 року бу ло створено СВК «ім. С.О. Прядк а» та згідно протоколу № 3 затв ерджено Статут СВК «ім. С.О. Пр ядка», який в подальшому був з ареєстрований рішенням Ніжи нської районної державної ад міністрації, на підставі ріш ення від 16.03.2000 року № 117, реєстрац ійний запис 0406163100010147 (а.с.9-28).

Як вбачається з додатку до С татуту позивачка - ОСОБА_1 є одним із засновників вказа ного кооперативу. (а.с. 33).

Згідно протоколу загальни х зборів членів СВК «ім. С.О. Пр ядка» від 06.11.2010 року № 1 обрано го лову правління ОСОБА_5 (а.с .89-92).

Відповідно до наказу від 15.11. 2010 року № 65 ОСОБА_5 приступив до виконання обов' язків го лови правління СВК «ім. С.О. Пр ядка» (а.с. 107).

26.11.2010 року керівником С ВК «ім. С.О. Прядка» ОСОБА_5 була заповнена реєстраційн а картка на внесення змін до в ідомостей про юридичну особу , які містяться в Єдиному держ авному реєстрі юридичних осі б та фізичних осіб - підприє мців та надана державному ре єстратору для внесення змін до відомостей про юридичну о собу, що підтверджується коп ією опису документів, що нада ються юридичною особою держа вному реєстратору для провед ення дії «Внесення змін до ві домостей про юридичну особу, що не пов' язані зі змінами у становчих документів (а.с. 102).

На підставі реєстраційної картки та доданих до неї доку ментів державним реєстратор ом Ніжинської районної держа вної адміністрації Чернігів ської області було внесено з міни до відомостей про юриди чну особу, які містяться в Єди ному державному реєстрі, що н е пов' язані із змінами, що вн осяться до установчих докуме нтів юридичної особи, шляхом вчинення реєстраційної дії №1 051 107 0008 000533 від 26.11.2011 року стосовно сільськогосподарського вир обничого кооперативу "Імен і С.О. Прядка", що підтвер джується довідкою з Єдиного державного реєстру юридични х осіб та фізичних осіб-підпр иємців станом на 30.06.2011 року, ная вною в матеріалах справи (а.с. 54-63).

Проте суд не може погодитис ь з такою позицією відповіда ча, виходячи з наступного.

Згідно ст. 1 Закону України в ід 17.07.1997 року №469/97-ВР «Про сільськ огосподарську кооперацію» (далі - Закон №469/97-ВР) сільсько господарський кооператив - ц е юридична особа, утворена фі зичними та/або юридичними ос обами, що є сільськогосподар ськими товаровиробниками, на засадах добровільного членс тва та об'єднання майнових па йових внесків для спільної в иробничої діяльності у сільс ькому господарстві та обслуг овування переважно членів ко оперативу.

Відповідно до ч.1 ст. 8 Закону №469/97-ВР членами виробничого к ооперативу можуть бути тільк и фізичні особи, а членами обс луговуючого кооперативу - як фізичні, так і юридичні особи , які визнають статут і дотрим уються його вимог, користуют ься послугами, формують фонд и та беруть участь у діяльнос ті кооперативу відповідно до статті 3 цього Закону.

Частинами 1, 2 ст. 13 Закону № 469/9 7-ВР передбачено, що управлінн я кооперативом здійснюється на основі самоврядування, гл асності, участі його членів у вирішенні питань діяльності кооперативу. Вищим органом у правління кооперативу є зага льні збори.

Згідно ст.ст. 16, 17 Закону №469/97-В Р голова кооперативу очолює правління і обирається загал ьними зборами кооперативу аб о його правлінням на термін, щ о не перевищує трьох років. Фу нкції голови кооперативу та порядок його обрання (відкли кання) визначаються статутом кооперативу. У разі відсутн ості виконавчого директора й ого функції виконує голова к ооперативу. Правління коопе ративу може наймати виконавч ого директора для оперативно го управління діяльністю коо перативу. Виконавчий директо р не може бути членом коопера тиву. Виконавчий директор зд ійснює свою діяльність на ум овах контракту, який укладає з ним правління кооперативу , формує виконавчу дирекцію т а виконує функції, делегован і йому правлінням.

Відповідно до п. 10.3.2 Статуту С ВК «ім. С.О. Прядка», затвердже ного протоколом № 3 установчи х зборів від 03.03.2000 року виключно до компетенції загальних зб орів членів кооперативу відн оситься обрання голови коопе ративу та його правління, шля хом прямого таємного голосув ання.

Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни від 15.05.2003 року № 755-VI “Про дер жавну реєстрацію юридичних о сіб та фізичних осіб - підпр иємців” (далі - Закон №755-VI, в ре дакції. Чинної на момент вини кнення спірних правовідноси н), державний реєстратор - поса дова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держа ви здійснює державну реєстра цію юридичних осіб та фізичн их осіб - підприємців.

Пункт 2 ст. 4 Закону №755-VI перед бачає порядок проведення дер жавної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підпри ємців включає, зокрема: перев ірку комплектності документ ів, які подаються державному реєстратору, та повноти відо мостей, що вказані в реєстрац ійній картці; перевірку доку ментів, які подаються держав ному реєстратору, на відсутн ість підстав для відмови у пр оведенні державної реєстрац ії; внесення відомостей про ю ридичну особу або фізичну ос обу - підприємця до Єдиного де ржавного реєстру; оформлення і видачу свідоцтва про держа вну реєстрацію та виписки з Є диного державного реєстру.

Стаття 8 Закону №755-VI передбач ає вимоги до оформлення доку ментів, які подаються держав ному реєстратору, зокрема, пі дпис особи, уповноваженої ді яти від імені юридичної особ и (виконавчого органу), на реєс траційній картці та заяві пр о втрату (заміну) документів м ає бути засвідчений відповід ною посадовою особою та скрі плений печаткою цієї юридичн ої особи або нотаріально зас відчений.

Відповідно до ч. 1, 2 ст.19 Закону №755-VI у разі якщо зміна відомос тей про юридичну особу, які мі стяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із зміна ми, що вносяться до установчи х документів юридичної особи , або не підлягає державній ре єстрації, особа, уповноважен а діяти від імені юридичної о соби (виконавчого органу), под ає (надсилає рекомендованим листом з описом вкладення) де ржавному реєстратору за місц езнаходженням реєстраційно ї справи юридичної особи зап овнену реєстраційну картку п ро внесення змін до відомост ей про юридичну особу, які міс тяться в Єдиному державному реєстрі. Якщо зміни до відомо стей про юридичну особу, які м істяться в Єдиному державном у реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираю ться (призначаються) до орган у управління юридичної особи , або осіб, які мають право вчи няти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачен их частиною першою цієї стат ті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (ви конавчого органу), додатково подає примірник оригіналу а бо нотаріально засвідчену ко пію рішення уповноваженого о ргану управління юридичної о соби про зміну зазначених ос іб та/або завірену в установл еному порядку копію розпоряд чого документа про їх призна чення.

Згідно Наказу Державного к омітету України з питань рег уляторної політики та підпри ємництва від 20.04.2007 року № 54 «Про з атвердження форм реєстрацій них карток», зареєстрованого в Міністерстві юстиції Укра їни 03.05.2007 року за № 447/13714 (далі - на каз №54) затвердженою формою ре єстраційної картки про підтв ердження відомостей про юрид ичну особу є картка Форми № 4.

Відповідно до ч.6 ст. 19 Закону № 755-IV державний реєстратор зал ишає без розгляду документи, подані для внесення змін до в ідомостей про юридичну особу , які містяться в Єдиному держ авному реєстрі, якщо: докумен ти подані не за місцем провед ення державної реєстрації; д окументи не відповідають вим огам, встановленим частинами першою - п'ятою статті 8 цього З акону; документи подані не у п овному обсязі, документи под ані особою, яка не має відпові дних повноважень.

Суд, дослідивши відповідні сть, поданої СВК «ім. С.О. Прядк а» реєстраційної картки, фо рми №4 вимогам чинного законо давства, прийшов до висновку , що подана до Державного реє стратора Ніжинської районно ї державної адміністрації Че рнігівської області зазначе на реєстраційна картка за Фо рмою №4 заповнена з порушення м вимог ст. 8 Закону № 755-IV та нак азу №54.

Зокрема, відповідно до п.2 ст . 8 Закону № 755-IV (в редакції, чинні й на момент виникнення спірн их правовідносин) підпис осо би, уповноваженої діяти від і мені юридичної особи (викона вчого органу), на реєстраційн ій картці має бути засвідчен ий відповідною посадовою осо бою та скріплений печаткою ц ієї юридичної особи або нота ріально засвідчений.

Як вбачається з матеріалів справи (а.с.84-88), підпис посадово ї особи ОСОБА_5 на реєстра ційній картці за формою №4 не с кріплений печаткою СВК «ім. С .О. Прядка» на кожній сторінц і реєстраційної картки.

З матеріалів справи, також не вбачається, на підставі як их документів, відповідач вч инив реєстраційну дію, оскіл ьки з опису документів, що на давалися СВК «ім. С.О. Прядка» державному реєстратору для проведення дії «Внесення зм ін до відомостей про юридичн у особу, що не пов' язані зі зм інами установчих документів (а.с. 102) не зрозуміло, які ж доку менти надавалися відповідач у: примірник оригіналу чи нот аріально засвідчена копія рі шення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну керівника, завірен у в установленому порядку.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 КАС Укр аїни справах щодо оскарженн я рішень, дій чи бездіяльност і суб'єктів владних повноваж ень адміністративні суди пер евіряють, чи прийняті (вчинен і) вони: 1) на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; 2) з використанн ям повноваження з метою, з яко ю це повноваження надано; 3) об ґрунтовано, тобто з урахуван ням усіх обставин, що мають зн ачення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісн о; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед зак оном, запобігаючи несправедл ивій дискримінації; 8) пропорц ійно, зокрема з дотриманням н еобхідного балансу між будь- якими несприятливими наслід ками для прав, свобод та інтер есів особи і цілями, на досягн ення яких спрямоване це ріше ння (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі при йняття рішення; 10) своєчасно, т обто протягом розумного стро ку.

Також суд бере до уваги, що в ідповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адмін істративного судочинства є з ахист прав, свобод та інтерес ів фізичних осіб, прав та інте ресів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів д ержавної влади, органів місц евого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, і нших суб'єктів при здійсненн і ними владних управлінських функцій на основі законодав ства, в тому числі на виконанн я делегованих повноважень.

Згідно з вимогами ч. 2 ст. 2 КАС України, до адміністративни х судів можуть бути оскаржен і будь-які рішення, дії чи безд іяльність суб' єктів владни х повноважень, крім випадків , коли щодо таких рішень, дій ч и бездіяльності Конституціє ю чи законами України встано влено інший порядок судового провадження.

Виходячи з положень зазнач ених вище законів, Кодексу та з контексту Конституції Укр аїни можна зробити висновок, що однією з найважливіших те нденцій розвитку сучасного з аконодавства України є розши рення сфери судового захисту , у тому числі судового контро лю за правомірністю і обґрун тованістю рішень, дій чи безд іяльності суб' єктів владни х повноважень.

Відповідно до вимог ст. 162 КАС України, у разі задоволення а дміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними ріше ння суб'єкта владних повнова жень чи окремих його положен ь, дій чи бездіяльності і про с касування або визнання не чи нним рішення чи окремих його положень, про поворот викона ння цього рішення чи окремих його положень із зазначення м способу його здійснення.

Відповідно до частини перш ої статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, кр ім випадків, встановлених ст аттею 72 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в а дміністративних справах про протиправність рішень, дій ч и бездіяльності суб'єкта вла дних повноважень обов'язок щ одо доказування правомірнос ті свого рішення, дії чи безді яльності покладається на від повідача, якщо він заперечує проти адміністративного поз ову.

З обставин адміністративн ої справи вбачається, що відп овідачем не доведено правомі рність оскаржуваних дій, а то му надавши правову оцінку вс ім обставинам справи, які зна йшли своє підтвердження в хо ді судового засідання, суд вв ажає, що позовні вимоги ОСО БА_1 до державного реєстрат ора Ніжинської районної держ авної адміністрації Чернігі вської області, третя особа б ез самостійних вимог сільськ огосподарський кооператив "і м С.О. Прядка" підлягають з адоволенню в повному обсязі.

Згідно ст. 87 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни судовий збір належать до судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодекс у адміністративного судочин ства, якщо рішення ухвалене н а користь сторони, яка не є суб ' єктом владних повноважень , суд присуджує всі здійснені ним документально підтвердж ені судові витрати з Державн ого бюджету України.

Оскільки, позовні вимоги по зивача задоволено повністю, то судові витрати в розмірі 3 грн. 40 коп. підлягають стягнен ню з Державного бюджету Укра їни на користь фізичної особ и - підприємця ОСОБА_1.

Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163, 167, Кодек су адміністративного судочи нства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 до державного реєстратора Н іжинської районної державно ї адміністрації Чернігівськ ої області, третя особа без са мостійних вимог сільськогос подарський кооператив "ім С .О. Прядка" - задовольнити пов ністю.

Визнати протиправними дії державного реєстратора Ніжи нської районної державної ад міністрації Чернігівської о бласті, якими внесено зміни д о відомостей про юридичну ос обу, які містяться в Єдиному д ержавному реєстрі, що не пов' язані із змінами, що вносятьс я до установчих документів ю ридичної особи, шляхом вчине ння реєстраційної дії №1 051 107 0008 000533 від 26.11.2011 року стосовно сільс ькогосподарського виробнич ого кооперативу "Імені С.О. Прядка" (Код ЄДРПОУ 03797683).

Скасувати державну реєстр ацію змін до відомостей про ю ридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстр і, що не пов' язані із змінами , що вносяться до установчих д окументів, а саме: проведений державним реєстратором Ніжи нської районної державної ад міністрації Чернігівської о бласті запис про реєстраційн у дію № юридичної особи, шляхо м вчинення реєстраційної дії №1 051 107 0008 000533 від 26.11.2011 року стосовно сільськогосподарського вир обничого кооперативу "Імен і С.О. Прядка" (Код ЄДРПОУ 03797683).

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судовий збір в розмірі 3 (т ри) грн.. 40 коп.

Порядок оскарження постан ови суду передбачений ст. 185-186 К АС України.

Суддя Падій В.В.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2011
Оприлюднено03.08.2011
Номер документу17300363
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2570/3756/2011

Ухвала від 14.07.2011

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Постанова від 07.06.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Данилова М. В.

Ухвала від 15.07.2011

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Постанова від 27.07.2011

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні