Постанова
від 19.07.2011 по справі 18/5007/29/11
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

18/5007/29/11

   

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне,  вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" липня 2011 р.                                                           Справа № 18/5007/29/11  

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий  суддя                                                      Мельник О.В.

суддя                                                                             Огороднік К.М. ,

 суддя                                                                             Коломис В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача  Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос-2005" на  рішення  господарського суду Житомирської області від 31.05.11 р. у справі № 18/5007/29/11

за позовом прокурора Черняхівського району в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації та Головного управління Держкомзему у Житомирській області

до  Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос-2005", Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області

про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Черняхівської РДА від 25.01.2008р. №29 та від 28.08.2007р. №316; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 28.02.2008р. №040822300114

за участю:

прокурора - Кривецької-Люліч Т.А.,

представника позивача 1 - не з'явився,

представника позивача 2 - не з'явився,

представника відповідача 1 - Бородіної Д.В.,

представника відповідача 2 - не з'явився,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Черняхівського району звернувся до місцевого господарського суду із позовом в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації, Головного управління Держкомзему у Житомирській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос-2005" (далі - ТОВ "Колос-2005"), Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області про  визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Черняхівської РДА від 25.01.2008р. №29 та від 28.08.2007р. №316; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 28.02.2008р. №040822300114.

Рішенням господарського суду Житомирської області від 31.05.2011 року вказаний позов задоволено (суддя Соловей Л.А.).

Своє рішення суд першої інстанції нормативно обґрунтував ч. 3 ст. 1, ч. 2 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ч. 2 ст. 151 Господарського кодексу України, ст.ст. 21, 118, 123, 124, 211 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, п. "в" ч. 1 ст. 20, ст. 50 Закону України "Про землеустрій", ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", ч. 1 ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", п. 1, 2, 9, 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04р. №677 та зазначив, що спірна земельна ділянка в користування відповідачу-1 надавалась вперше, межі її раніше не встановлювались, однак проект відведення земельної ділянки не складався; відповідно доказів проведення державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки сторони суду не надали. Факт того, що межі земельних ділянок, які передані в оренду в натурі, на момент винесення оскаржуваних розпоряджень голови Черняхівської районної державної адміністрації та укладення договору оренди визначені не були,  підтверджується матеріалами справи, зокрема, технічною документацією. Суд прийшов до висновку про визнання спірних розпоряджень голови Черняхівської районної державної адміністрації від 25.01.2008р. №29 та від 28.08.2007р. №316 незаконними. Враховуючи, що прийняті головою Черняхівської районної державної адміністрації незаконні розпорядження від 25.01.2008р. №29 та від 28.08.2007р. №316  стали підставою для укладення оспорюваного договору оренди землі від 28.02.2008р, отже суд вказав, що зазначений договір оренди, також підлягає визнанню судом недійсним.

Не погоджуючись із прийнятим рішення, ТОВ "Колос-2005" звернулось із апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та припинити провадження по справі в частині визнання незаконним та скасування розпорядження голови Черняхівської РДА від 25.01.2008р. № 29 та від 28.08.2007р. № 316, а також відмовити в позові в частині  визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 28.02.2008р. № 040822300114. Апелянт зокрема зазначає, що  позовна вимога про визнання незаконним розпорядження голови Черняхівської РДА не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства та розглянувши дану вимогу, суд першої інстанції порушив вимогу п. 6 ч. 1 ст. 12 ГПК України. Вказав, що при прийнятті оскаржуваного рішення суд не застосував до правовідносин вимоги ст.ст. 16, 17 Закону України "Про оренду землі", ч. 2, 3 ст. 124 Земельного кодексу України, ч. 2 ст. 50 Закону України "Про землеустрій", абз. 2, 5 п. 1 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, внаслідок чого неправильно вирішив справу. При прийнятті оскаржуваного рішення суд не дослідив документи щодо розмежування земель, наданих договором в оренду та не вірно визначив як позивача особу, чиї права не порушені та не підлягають захисту.

Прокурор надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити рішення господарського суду Житомирської області від 31.05.2011 року без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Вказує, що в даних спірних правовідносинах розпорядження голови Черняхівської РДА стали підставою для укладення договору оренди земельної ділянки, а отже вони є реалізацією права розпорядження землею. Вимоги викладені в позові пов'язані з вирішенням спору про право користування земельною ділянкою, тому не є вимогами адміністративної юрисдикції і повинні вирішуватись господарським судом. Зазначає також, що обласна державна адміністрація є органом державної виконавчої влади, який здійснює державний контроль за діяльністю районної державної адміністрації, а тому позов заявлено в інтересах Житомирської обласної державної адміністрації, яка зобов'язана забезпечувати додержання вимог законодавства на території області та інтереси якої порушені Черняхівською райдержадміністрацією, яка прийняла незаконне розпорядження, що суперечить інтересам держави.

Головне управління Держкомзему у Житомирській області у своєму клопотанні просило залишити рішення місцевого господарського суду без змін, апеляційну скаргу ТОВ "Колос-2005" без задоволення та розглянути справу без участі його представника.

У судовому засіданні представник відповідача-1 та прокурор підтримали вимоги та доводи, відповідно, апеляційної скарги та відзиву на неї.

Представники Житомирської обласної державної адміністрації та Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області у судове засідання не з'явились, про поважність причин неявки суд не повідомили, хоча про час, день та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, що підтверджується відповідними повідомленнями про вручення поштового відправлення (а.с. 128, 130).

Враховуючи, що учасники судового процесу належним чином повідомлені про дату, час та місце перегляду справи, апеляційний господарський суд розглянув апеляційну скаргу по суті за відсутності представників позивача-1 та відповідача-2.

Розглянувши апеляційну скаргу та відзив на неї, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення прокурора, представника відповідача-1, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Житомирської області від 31.05.2011 року слід залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, виходячи з наступного.

Як вірно встановлено судом першої інстанцій та вбачається з матеріалів справи, розпорядженням голови Черняхівської районної державної адміністрації № 316 від 28.08.2007 року надано згоду на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства ТОВ "Колос-2005" попередньою площею 31,00 га за межами с. Щеніїв за рахунок земель запасу Забрідської сільської ради (а.с.9).

Також, 25.01.2008 року розпорядженням голови Черняхівської районної державної адміністрації № 29, ТОВ "Колос-2005" передано земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства в довгострокову оренду терміном на 20 (двадцять) років за межами с.Щеніїв за рахунок земель запасу Забрідської сільської ради, загальною площею 27,7795 га, в тому числі: рілля - 27,6225 га, чагарник - 0,1570 га. Встановлено орендну плату в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з щомісячною сплатою рівноцінними частками до 1 числа наступного місяця. Доручено першому заступнику голови райдержадміністрації підписати договір оренди земельної ділянки. ТОВ "Колос-2005" в 30-денний термін після укладення договору оренди провести його державну реєстрацію. Відділу земельних ресурсів у Черняхівському районі та виконком Забрідської сільської ради внести відповідні зміни в земельно-кадастрову документацію та планово-картографічні матеріали (а.с. 8).

28.02.2008 року між Черняхівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та  ТОВ "Колос-2005" (орендар) укладено договір оренди землі,  згідно п. 1 якого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Забрідської сільської ради за межами с.Щеніїв, Черняхівського району, Житомирської області (далі –договір, а.с.6-7).

Згідно п. 8 вказаний договір укладено терміном на 20 (двадцять) років. Після закінчення строку договору, сторони передбачили, що орендар має переважне право поновлення його на новий строк.

Пунктами 15, 16 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення підсобного сільського господарства із її цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення.

За п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснювалась без розроблення проекту її відведення, при цьому передача земельної ділянки ТОВ "Колос-2005" здійснювалась у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п. 20 договору).

28.02.2008 року зазначений договір зареєстрований у Черняхівському районному офісі Житомирської регіональної філії ДП Центр ДЗК за № 040822300114 та того ж дня між відповідачем-1 та відповідачем-2 підписано акт прийому-передачі об'єкта оренди, а саме земельної ділянки, площею 27,7795 га терміном на 20 років (а.с. 7 на звороті).

Предметом доказування у даній справі є встановлення наявності чи відсутності підстав для визнання незаконними розпоряджень голови Черняхівської РДА № 316 від 28.08.2007 року та № 29 від 25.01.2008 року "Про передачу земельної ділянки в оренду".

Дослідивши підстави прийняття оскаржуваного рішення, судова колегія встановила, що господарським судом Житомирської області помилково застосовано до спірних правовідносин ст.ст. 118, 123 Земельного кодексу України, оскільки вказані статті регулюють передачу в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову. Однак, як вбачається, відповідачу-1 на території Забрідської сільської ради в оренду була надана земельна ділянка сільськогосподарського призначення, а не під забудову та для ведення підсобного сільського господарства, тобто без зміни її цільового призначення. Проте дане посилання суду першої інстанції не впливає на правомірність прийнятого господарським судом рішення, а тому не є підставою для його скасування.

Поряд з тим, вирішуючи позов в частині визнання незаконними розпоряджень голови Черняхівської РДА, суд першої інстанції вірно врахувавши положення п. "в" ч. 1 ст. 20, ст. 50 Закону України "Про землеустрій", ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", ч. 1 ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", п. 1, 2, 9, 10 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004 року, зазначив, що спірна земельна ділянка в користування відповідачу-1 надавалась вперше, межі її раніше не встановлювались, проект відведення земельної ділянки не складався, доказів проведення державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки суду не надано, а отже колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про визнання спірних розпоряджень голови Черняхівської районної державної адміністрації № 29 від 25.01.2008 року та № 316 від 28.08.2007 року незаконними.

В свою чергу, апелянт зазначає, що вимога про визнання незаконними розпоряджень голови Черняхівської РДА не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

Однак, слід зазначити, що відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно ч. 2 ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 21 цього ж Закону визначено повноваження місцевої державної адміністрації розпоряджатись землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України, до компетенції адміністративних судів віднесено спори фізичних чи юридичних осіб і суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності .

Термін "суб'єкт владних повноважень" розуміється, як орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконана делегованих повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України).

До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Земельні відносини поділяються на публічні та приватні. Відповідно і спори в таких відносинах можуть бути як публічно-правовими, так і приватноправовими (цивільними, господарськими).

Як вбачається, спірні розпорядження голови Черняхівської РДА про передачу земельної ділянки в оренду видано на підставі клопотання ТОВ "Колос-2005", отже такі розпорядження видані за ініціативи відповідача-1 та не були обов'язковими для останнього. Тобто, при здійсненні повноважень власника землі Черняхівська РДА виступила як рівноправний суб'єкт земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію права розпоряджатися землею, в свою чергу правовідносини, які склались між сторонами, стосуються прав щодо користування спірною земельною ділянкою.

Отже, відповідач-2 владних управлінських функцій не здійснював і суб'єктом владних повноважень у тому значенні цього терміна, в якому його вжито у п. 1 ст. 17 КАС України, у цих відносинах не виступав, а був рівноправним учасником земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію свого права розпоряджатися землею.

Крім того, п. 1.2.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року передбачено, що справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК України, підвідомчі господарським судам.

Відповідно до п. 1.2.3 вказаної постанови Пленуму ВГС України, громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб. Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок, ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.

Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає, що оскільки у даній справі Черняхівська районна державна адміністрація брала участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних прав у приватноправових відносинах, тобто прав власника земельної ділянки, а також враховуючи суб'єктний склад сторін, які у таких відносинах були рівними, отже господарський суд першої інстанції вірно розглянув спір в порядку господарського судочинства, що відповідає нормам процесуального права.

Що стосується договору оренди землі від 28.02.2008 року, апеляційний суд зазначає наступне.

У ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено перелік істотних умов договору оренди землі, відсутність однієї з яких згідно ч. 2 цієї статті є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Водночас, згідно ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", невід'ємними частинами договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Враховуючи вказані положення ст. 15 Закону України "Про оренду землі", норми ст. 211 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, відсутність проекту відведення земельної ділянки, а також те, що прийняті головою Черняхівської РДА незаконні розпорядження № 29 від 25.01.2008 року та № 316 від 28.08.2007 року стали підставою для укладення оспорюваного договору оренди, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про задоволення позову.  

Твердження апелянта про те, що суд першої інстанції не вірно визначив як позивача особу, чиї права не порушені та не підлягають захисту,  відхиляються апеляційним судом, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 13, 14 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, є основним національним багатством і перебуває під особливої охороною держави. Надання земельної ділянки в користування з порушенням вимог чинного законодавства суперечить інтересам держави.

Згідно ст.ст. 1, 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", п. 1 Перехідних положень ЗК України, місцеві державні адміністрації зобов'язані забезпечити додержання вимог Конституції, законодавства на відповідній території, у тому числі й земельного при наданні земель в користування.

Статтею 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель та її територіальні органи.

Таким чином, держава реалізовує свою політику у сфері земельних ресурсів, що спрямована на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів через названу службу, а тому прокурор вправі подати позов в інтересах держави в особі Головного управління держкомзему України в Житомирській області, структурним підрозділом якого є державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Житомирській області.

Враховуючи також, що обласна державна адміністрація є органом державної виконавчої влади, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель на відповідній території, а також спрямовує діяльність районних державних адміністрацій та здійснює контроль за їх діяльністю, прокурором правомірно заявлено позов в інтересах Житомирської обласної державної адміністрації, яка зобов'язана забезпечувати додержання вимог законодавства на території області та інтереси якої порушені Черняхівською райдержадміністрацією, яка прийняла незаконне розпорядження, що суперечить інтересам держави.

Інші доводи апеляційної скарги не прийняті судовою колегією до уваги, оскільки не підтверджені матеріалами справи та не впливають на правомірність прийнятого господарським судом рішення.

Таким чином, суд першої інстанції повно з'ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді спору судом першої інстанції, судовою колегією не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі рішення, а наведені в ній доводи не спростовують висновків суду.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд,  

  ПОСТАНОВИВ :

1. Рішення господарського суду Житомирської області від 31.05.2011 року у справі № 18/5007/29/11 залишити без змін, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Колос-2005" - без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.

Головуючий суддя                                                                       Мельник О.В.  

Суддя                                                                                              Огороднік К.М.  

Суддя                                                                                              Коломис В.В.  

 

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.07.2011
Оприлюднено03.08.2011
Номер документу17314126
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/5007/29/11

Постанова від 19.07.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 29.06.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Рішення від 31.05.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Соловей Л.А.

Ухвала від 21.03.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Соловей Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні