Постанова
від 02.08.2011 по справі 31/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" серпня 2011 р. Справа № 31/13

Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:

Головуючого Плюшка І.А.

суддів Кочерової Н.О.,

Кролевець О.А.,

розглянувши

касаційну скаргу Іловайського будівельн о-монтажного експлуатаційно го управління Державного під приємства "Донецька залізниц я"

на постанову Донецького апеляційного г осподарського суду

від 31.05.2011 року

у справі № 31/13

господарського суду Донец ької області

за позовом Державної екологічної інс пекції в Донецькій області

до Державного підприємства " Донецька залізниця"

про стягнення збитків, запод іяних державі в сумі 175 835, 80 грн.

за участю представників с торін:

від позивача: не з'явили ся

від відповідача: ОСОБА_1 дов від 14.01.2011

ВСТАНОВИВ:

У січні 2011 року Де ржавна екологічна інспекція в Донецькій області звернул ась до господарського суду з позовом до Державного підпр иємства "Донецька залізниця" про відшкодування збитків, з аподіяних державі внаслідок порушення природоохоронног о законодавства, в розмірі 175 835 ,80 грн.

В обґрунтування позовних в имог позивач зазначав, що від повідач, здійснюючи скид заб руднюючих речовин в річку Ка м' янка зі стічними водами з перевищенням граничнодопус тимого скиду ІБМЕУ ДП "Донець ка залізниця" за період з 24.08.2009 р оку по 31.09.2009 року, заподіяв держ аві збитки на загальну суму 175 835,80 грн.

Рішенням господарського с уду Донецької області від 09.03.20 11 року (суддя Л.В.Ушенко) позов з адоволено.

Стягнуто з Державного підп риємства "Донецька залізниця " збитки, заподіяні державі в с умі 175 835,80 грн. та судові витрати .

Постановою Донецького апе ляційного господарського су ду від 31.05.2011 року (судді Н.М.Дучал - головуючий, М.Д.Запорощенк о, Р.Г.Новікова) рішення місцев ого господарського суду зали шено без змін.

При цьому, судові рішення го сподарських судів обох інста нцій мотивовані обґрунтован істю заявлених вимог.

В касаційній скарзі Іловай ське будівельно-монтажне екс плуатаційне управління Держ авного підприємства "Донецьк а залізниця" просить постано ву апеляційного та рішення м ісцевого господарських суді в скасувати та прийняти нове рішення, яким визнати розрах унки Державного підприємств а "Донецька залізниця" в сумі 7 85,13 грн. обґрунтованими і вірни ми, та визнати вищенаведену с уму розміром відшкодування з битків, завданих державі пор ушенням водного законодавст ва. При цьому, скаржник посила ється на порушення судами но рм матеріального та процесуа льного права.

Заслухавши пояснення пред ставника відповідача, переві ривши повноту встановлених с удом обставин справи та їх юр идичну оцінку, Вищий господа рський суд України вважає, що касаційна скарга не підляга є задоволенню, виходячи з нас тупного.

Відповідно до п.1 ст. 1119 Господ арського процесуального код ексу України касаційна інста нція за результатами розгляд у касаційної скарги має прав о залишити рішення першої ін станції або постанову апеляц ійної інстанції без змін, а ск аргу без задоволення.

Касаційна скарга залишаєт ься без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого господарського суду або пос танова апеляційного господа рського суду прийняті з дотр иманням вимог матеріального та процесуального права.

Як встановлено господарсь кими судами попередніх інста нцій та підтверджується мате ріалами справи, 16-26.02.2010 року Відд ілом оперативного міжрайонн ого екологічного контролю по Макіївському регіону Держав ної екологічної інспекції в Донецькій області була прове дена позапланова перевірка на Іловайському будівельно- монтажному експлуатаційном у управлінні щодо дотримання вимог природоохоронного зак онодавства, за результатами якої складено акт № 34.

Даною перевіркою встановл ено, що Іловайське будівельн о-монтажне експлуатаційне уп равління є підприємством - первинним водокористувачем і здійснює централізоване в одопостачання питною, техніч ною водою і очищення стічних вод ст.Іловайськ, ст.Ново-Бахм утовка (Ясіноватський район) .

В акті № 34 від 16-26.02.2010 року зазна чено, що на скиді з очисних спо руд ст.Ново-Бахмутовка допус кається скид в річку Кам' ян ка стічних вод з перевищення м нормативів граничнодопуст имого скиду (мг/дм3) по зважени х речовинах: БПК5, ХПК, хлорида м, сульфатам, азоту амонійном у, СПАР, фосфатам, залізу, що є п орушенням ст.ст. 44, 95 Водного ко дексу України. За 2009 рік з очисн их споруд ст.Ново-Бахмутовка в річку Кам' янка скинуто 4,9 т ис. м3 недостатньо очищених с тічних вод.

05.03.2010 року державним інспект ором з охорони навколишнього природного середовища було винесено відповідачу припис № 11/34 і вказано про необхідніст ь до 05.04.2010 року закінчити будівн ицтво малих очисних споруд с т. Ново-Бахмутовка згідно роб очого проекту; не допускати с кидання недостатньо очищени х стічних вод в природні водн і об' єкти; представити до 15.03.2 010 року у відділ оперативного міжрайонного екологічного к онтролю по Макіївському регі ону довідку про кількісний т а якісний склад скинутих сті чних вод з очисних споруд ст. Н ово-Бахмутовка в річку Кам' янка за період з 01.01.2009 року по 23.08.2 009 року та з 24.08.2009 року по 31.12.2009 року.

Відповідно до "Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення зако нодавства про охорону і раці ональне використання водних ресурсів", затвердженої нака зом Мінприроди України № 389 ві д 20.07.2009 року та акта перевірки № 34 від 16-26.02.2010 року, Державною екол огічною інспекцією в Донецьк ій області було зроблено роз рахунок заподіяних державі з битків порушенням законодав ства про охорону та раціонал ьне використання водних ресу рсів внаслідок скиду недоста тньо очищених стічних вод з о чисних споруд ст. Ново-Бахмут івка Іловайським будівельно -монтажним експлуатаційним у правлінням ДП "Донецька Залі зниця" в річку Кам' янка за пе ріод з 24.08.2009 року по 31.12.2008 року, роз мір яких склав 175 835,80грн.

Кількість стічних вод, скин утих в річку Кам' янка за вищ езазначений період - 1715 м3.

Як правильно зазначено гос подарськими судами, Державна екологічна інспекція в Доне цькій області є спеціальним підрозділом Мінприроди, яка в межах своїх повноважень за безпечує реалізацію державн ої політики у сфері охорони н авколишнього природного сер едовища, раціонального викор истання, відтворення та охор они природних ресурсів (земл я, надра, поверхневі води, атмо сферне повітря, тваринний та рослинний світ).

Згідно з п. 4 Положення про Де ржавну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Се вастополі", затвердженого Мі ністерством охорони навколи шнього природного середовищ а України від 19.12.2006 року № 548, вона здійснює державний контроль за додержанням правил, норма тивів, стандартів у сфері охо рони навколишнього природно го середовища, додержанням у мов виданих дозволів, ліміті в та квот на спеціальне викор истання природних ресурсів, викиди та скиди забруднюючих речовин у навколишнє природ не середовище, забрудненням навколишнього природного се редовища внаслідок викидів т а скидів шляхом проведення і нструментально-лабораторни х вимірювань показників скла ду та властивостей тощо.

Відповідно до п.5 вищезгадан ого Положення, при здійсненн і державного контролю, інспе кція має право перевіряти до кументи на право спеціальног о використання природних рес урсів (ліцензії, дозволи); скла дати акти перевірок і проток оли про адміністративні прав опорушення та розглядати спр ави про адміністративні прав опорушення у межах повноваже нь, визначених законом; дават и обов'язкові для виконання п риписи щодо усунення виявлен их порушень; подавати позови про відшкодування втрат і зб итків, завданих унаслідок по рушення вимог законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища.

Статтею 40 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища" встановле но, що використання природни х ресурсів громадянами, підп риємствами, установами та ор ганізаціями здійснюється з д одержанням обов'язкових екол огічних вимог: здійснення за ходів щодо запобігання псува нню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негатив ному впливу на стан навколиш нього природного середовища .

Відповідно до приписів ста тті 51 Закону України "Про охор ону навколишнього природног о середовища" встановлено, зо крема, що при проектуванні, ро зміщенні, будівництві, введе нні в дію нових і реконструкц ії діючих підприємств, спору д та інших об'єктів, удосконал енні існуючих і впровадженні нових технологічних процесі в та устаткування, а також в пр оцесі експлуатації цих об'єк тів забезпечується екологіч на безпека людей, раціональн е використання природних рес урсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навкол ишнє природне середовище. Пр и цьому повинні передбачатис я вловлювання, утилізація, зн ешкодження шкідливих речови н і відходів або повна їх лікв ідація, виконання інших вимо г щодо охорони навколишнього природного середовища і здо ров'я людей.

Положення статті 44 Водного кодексу України передбачают ь, що водокористувачі зобов'я зані, зокрема, дотримуватись встановлених нормативів гра нично допустимого скидання з абруднюючих речовин та встан овлених лімітів забору води, лімітів використання води т а лімітів скидання забруднюю чих речовин, а також санітарн их та інших вимог щодо впоряд кування своєї території; зді йснювати невідкладні роботи , пов'язані з ліквідацією насл ідків аварій, які можуть спри чинити погіршення якості вод и, та надавати необхідні техн ічні засоби для ліквідації а варій на об'єктах інших водок ористувачів у порядку, встан овленому законодавством.

Відповідно до ст. 66 цього ж ко дексу, під час користування в одними об' єктами для промис лових потреб водокористувач і зобов'язані дотримуватися встановлених умов спеціальн ого водокористування, еколог ічних вимог, а також вживати з аходи щодо зменшення витрат води (особливо питної) та прип инення скидання забруднених зворотних вод шляхом удоско налення виробничих технолог ій, схем водопостачання та оч ищення стічних вод.

Згідно з приписами ст.ст. 1, 95 В одного кодексу України, скид ання стічних вод у водні об'єк ти допускається лише за умов и наявності нормативів грани чно допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидан ня забруднюючих речовин. Усі води (водні об'єкти) підлягают ь охороні від забруднення, за смічення, вичерпання та інши х дій, які можуть погіршити ум ови водопостачання, завдават и шкоди здоров'ю людей, спричи нити зменшення рибних запасі в та інших об'єктів водного пр омислу, погіршення умов існу вання диких тварин, зниження родючості земель та інші нес приятливі явища внаслідок зм іни фізичних і хімічних влас тивостей вод, зниження їх зда тності до природного очищенн я, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму в од. Забруднення вод - надходже ння до водних об'єктів забруд нюючих речовин (речовина, яка привноситься у водний об'єкт в результаті господарської діяльності людини). Забороня ється скидання у водні об'єкт и виробничих, побутових, раді оактивних та інших видів від ходів і сміття.

Власники засобів водного т ранспорту, трубопроводів, пл авучих та інших споруд на вод них об'єктах, а також інші юрид ичні та фізичні особи зобов'я зані забезпечувати охорону в од від забруднення і засміче ння внаслідок втрат мастила, пального, хімічних, нафтових та інших забруднюючих речов ин ( ст. 101 Водного кодексу Украї ни).

Як встановлено судами, Іл овайським будівельно-монтаж ним експлуатаційним управлі нням було здійснено скид заб руднюючих речовин у річку Ка м' янка зі стічними водами з перевищенням гранично допус тимого викиду за період з 24.08.2009р . по 31.09.2009р.

Суд апеляційної інстанції правильно зазначив, що відпо відно до п.п. 2.2, 2.3. "Методики розр ахунку розмірів відшкодуван ня збитків, заподіяних держа ві внаслідок порушення закон одавства про охорону та раці ональне використання водних ресурсів", факт наднормативн ого скиду забруднюючих речов ин у водний об' єкт зі зворот ними водами встановлюється д ержавними інспекторами за ре зультатами інструментально -лабораторних методів контро лю, документальної перевірки суб' єктів господарювання т а розрахунковим методом.

Відповідно до ст. 111 Водного к одексу України підприємства , установи, організації і гром адяни України, а також інозем ні юридичні і фізичні особи т а особи без громадянства зоб ов'язані відшкодувати збитки , завдані ними внаслідок пору шень водного законодавства, в розмірах і порядку, встанов лених законодавством Україн и.

Приписами ст. ст.68,69 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" встановлена відповідальніс ть за порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища, в том у числі зобов' язання підпри ємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок пор ушень. Шкода, заподіяна внасл ідок порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища, підля гає компенсації в повному об сязі.

Таким чином, колегія суддів касаційної інстанції погодж ується з висновком, зроблени м місцевим господарським суд ом, з яким погодився і апеляці йний, про необхідність відшк одування відповідачем збитк ів, завданих внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища.

Скаржник не заперечує, що ма ло місце перевищення по ряду показників допустимих до ск иду концентрацій речовин, що затверджені у нормативах гр анично допустимого скиду, од нак не погоджується з розрах унком розміру збитків, який в иконано згідно п. 7.1. "Методики р озрахунку розмірів відшкоду вання збитків, заподіяних де ржаві внаслідок порушення за конодавства про охорону та р аціональне використання вод них ресурсів".

Розрахунок розміру відшко дування збитків був зроблени й позивачем відповідно до п. 7. 1. "Методики розрахунку розмір ів відшкодування збитків, за подіяних державі внаслідок п орушення законодавства про о хорону та раціональне викори стання водних ресурсів".

Дана Методика затверджена наказом Мінприроди України № 389 від 20.07.2009 року і зареєстрован а в Міністерстві юстиції Укр аїни 14.08.2009 року за № 767/16783 і на даний час є чинною, тому доводи скар жника з приводу її недоскона лості та посилання на проект наказу щодо затвердження зм ін до вищезгаданої Методики є безпідставними та необґрун тованими.

Враховуючи, що попередніми судовими інстанціями встано влено правильність нарахува ння завданих збитків, заявле ні вимоги про стягнення 175 835,80 гр н. підлягають задоволенню.

Інші доводи, викладені скар жником в касаційній скарзі, с простовані господарським су дом апеляційної інстанції, а тому не заслуговують на уваг у.

Постановлені у справі судо ві акти ґрунтуються на всебі чному, повному та об' єктивн ому розгляді всіх обставин с прави, які мають значення для вирішення спору, відповідаю ть нормам матеріального та п роцесуального права.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Госп одарського процесуального к одексу України, Вищий господ арський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Ілова йського будівельно-монтажно го експлуатаційного управлі ння Державного підприємства "Донецька залізниця" залишит и без задоволення, а постанов у Донецького апеляційного го сподарського суду від 31.05.2011 рок у у справі № 31/13 без змін.

Головуючий І. Плюшко

Судді Н . Кочерова

О . Кролевець

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення02.08.2011
Оприлюднено08.08.2011
Номер документу17323290
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —31/13

Ухвала від 08.01.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Судовий наказ від 20.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Постанова від 02.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Марченко О.А.

Ухвала від 15.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Марченко О.А.

Рішення від 18.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Качан Н.І.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Качан Н.І.

Ухвала від 26.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Ухвала від 17.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Постанова від 02.08.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Кочерова Н.О.

Ухвала від 21.07.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Кочерова Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні