Рішення
від 04.06.2008 по справі 53/31-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

53/31-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" червня 2008 р.                                                            Справа № 53/31-08

вх. № 1520/1-53

Суддя господарського суду Прохоров С.А. 

при секретарі судового засідання Рудяк Т.О.

за участю представників сторін:

позивача - Зозуль О.Д. представник за довіреністю  відповідача - Завада Ю.М. представник за довіреністю

розглянувши справу за позовом ДТГО "Львівська залізниця" в о. ВП "Рівненська дирекція залізничних перевезень", м. Рівне  

до  ЗАТ "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат", с. Новоселівка  

про стягнення 45475,00 грн.

ВСТАНОВИВ:

Розглядається вимога про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу в сумі 45475,00 грн.

Представник позивача в судовому засіданні підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі з мотивів викладених у позові та письмових поясненнях і просить суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог позивача заперечує в повному обсязі з мотивів викладених у відзиві та просить суд в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні з 14.05.2008 року по 04.06.2008 року оголошувалась перерва для винесення рішення у справі.

Суд, вислухавши пояснення уповноважених представників сторін, дослідивши надані до матеріалів справи документи, встановив наступне.

11 серпня 2007 року закрите акціонерне товариство «Новоселівський гірничо - збагачувальний комбінат» зі станції Кварцовий Південної залізниці на станцію Костопіль Львівської залізниці на адресу ЗАТ "Костопільський завод скловиробів" згідно залізничних накладних №44310012, 44310013, 44310014, 44310015, 44309996 у вагонах №67846345, 66113812, 66239120,63683965, 67702928 відправило пісок кварцовий ВС-050-1.

15 серпня 2007 року на станції Дарниця Південно - західної залізниці на підставі показників тензометричної ваги та акту загальної форми №3876п від 15.08.07р. вагони були відчеплені для комісійного зважування на статичній вазі.

16 серпня 2007 року проведено комісійне зважування маси вантажу на 150т. залізничних вагах клеймо 2007р. і виявлено:

- у вагоні №67846345 у накладній №44310012 зафіксовано маса нетто 69000 кг маса брутто 91500 кг., тара 22500кг,;в дійсності виявлено: маса нетто 73000кг маса брутто 95500кг., тара 22500кг, що більше проти документа та вантажопід'ємності на 4000 кг.

Результати комісійного зважування було зафіксовано у комерційному акті № БК 844370/30 від 16.08.07р.

- у вагоні №66113812 згідно накладної №44310013 зафіксовано маса нетто 69000 кг., маса брутто 91800 кг., тара 22800кг.; в дійсності виявлено: маса нетто 72600 кг маса брутто 95400 кг., тара 22800 кг., що більше проти документа та вантажопід'ємності на 3600 кг.

Результати комісійного зважування було зафіксовано у комерційному акті №БК 844369/29 від 16.08.07р.

- у вагоні №66239120 згідно накладної №44310014 зафіксовано маса нетто 69000 кг маса брутто 92100 кг., тара 23100кг,;   в дійсності виявлено: маса нетто 75200 кг маса брутто 98300 кг. тара 23100кг., що більше проти документа та вантажопід'ємності на 6200 кг.

Результати комісійного зважування було зафіксовано у комерційному акті №БК 844368/28 від 16.08.07р.

- у вагоні № 63683965 згідно накладної №44310015 зафіксовано маса нетто 69000 кг маса брутто 91500 кг. тара 22500кг, в дійсності виявлено: маса нетто 73500 кг маса брутто 96000 кг. тара 22500 кг, що більше проти документа та вантажопід'ємності на 4500 кг.

Результати комісійного зважування було зафіксовано у комерційному акті №БК 844367/27 від 16.08.07р.

- у вагоні №67702928 згідно накладної № 44309996 зафіксовано: маса нетто 69000 кг, маса брутто 92300 кг., тара 23300кг,  в дійсності виявлено: маса нетто 73100 кг маса брутто 96400 кг., тара 23300кг, що більше проти документа та вантажопід'ємності на 4100 кг.

Результати комісійного зважування було зафіксовано у комерційному акті №БК 844371/31 від 16.08.07р

Оскільки, згідно показників ваги дані вагони навантажені понад норму, що в свою чергу загрожувало безпеці руху, у відповідності до Правил технічної експлуатації вагонів розділ 15 п. 15.27 надлишок вантажу відвантажено у вагон № 67863373, на який було виписано накладну досилку № 33023473 Дарниця Південно - західної залізниці - Костопіль Львівської залізниці.

18.08.2007р. вказаний вантаж прибув на станцію призначення, тобто на ст. Костопіль Львівська залізниця, де у відповідності до ст. 52 Статуту залізниць України було проведено комісійну перевірку маси вантажу і результати внесені у Розділ Ж комерційного акту.

Згідно зі ст. 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі неправильності, неточності відомостей, зазначених ними в накладній.

При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

У відповідності до ст. 122 Статуту залізниць України - за неправильно зазначену у накладній масу, кількість місць вантажу, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у 5-ти кратному розмірі провізної плати за кожен вагон згідно із статтею 118 Статуту. Відповідно до ст.ст.118,122 Статуту залізниць України штраф нарахований у сумі 45 475, 00 грн.

У відповідності до ст.12. Закону України "Про транспорт" підприємства транспорту зобов'язані забезпечувати: безпеку перевезень; безпечні умови перевезень; запобігання аваріям і нещасним випадкам, усунення причин виробничого травматизму. В свою чергу підприємства транспорту мають право вимагати: відправників і одержувачів вантажів виконання вимог кодексів (статутів) окремих видів транспорту та інших нормативних актів України, що регулюють діяльність транспорту.

Згідно ст. 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 06.04.98 р. № 457, накладна є основним документом встановленої форми, оформленим відповідно до Статуту та Правил перевезень і наданим залізниці відправником.

Також, у відповідності до п. 1.2. Правил оформлення перевізних документів (Зареєстр. в Мінюсті України 24.112000 р. за № 863/5084, затв. Наказ Мінтрансу України 21.11.2000 р. № 644) накладна є обов'язковою двосторонньою  письмовою  формою угоди  на  перевезення  вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Пунктом 1.3. Правил оформлення перевізних документів, передбачено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником до відповідних граф. Виправлення не допускаються, а у разі зміни відомостей, унесених до перевізного документу, відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ.

В копіях накладних,  де зазначено,  що навантаження проводилось засобами вантажовідправника на вагах в\п 150 тонн, маса вантажу  визначена у  кг.  визначена відправником  (вимоги  статті  37 Статуту залізниць України), які знаходяться  у матеріалах справи.

Згідно ст. 24 Статуту залізниць України залізниця має право періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. У свою чергу вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

У п. 3.2. роз'яснення Президії вищого господарського суду України за № 04-5/601 від 29.05.2002р "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею зазначено, ст. 34 ГПК передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Стосовно спорів, пов'язаних з перевезенням вантажів залізницею, перелік таких доказів встановлено статтями 130 і 133 Статуту залізниць України. Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника та вантажоодержувача при перевезенні вантажів залізницею, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць (ст. 129 Статуту ).

Ст. 129 Статуту залізниць України та п.2 Правил складання актів містять перелік обставин, за наявності яких залізниця повинна скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені обставини, або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач чи відправник вантажу. Форму такого акта визначено у дод. 1 до Правил складання актів.

Позивачем повністю дотримано вимоги ст. 129 Статуту залізниць України та Правил складання актів (Зареєстр. в Мін'юсті України за N 567/6855 від 8 липня 2002 р. Затв. Нк. Мінтрансу України 28.05.2002 N 334) при складанні комерційних актів № БК 844370/30 від 16.08.07р, №БК 844369/29 від 16.08.07р, №БК 844368/28 від 16.08.07р, №БК 844367/27 від 16.08.07р., № БК 844371/31 від 16.08.07р та акту загальної форми № 3876п від 15.08.07р.

Відповідно до п. 27 Правил видачі вантажів (Зареєстр. в Мін'юсті України 24.112000 р. за № 862/5083, затв. наказ Мінтрансу України 21.11.2000 № 644) надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2% норми недостачі або надлишку маси вантажів. Норма надлишку вантажу в даному випадку розраховується від маси нетто.

Оскільки, маса нетто у кожному із зазначених вагонів № 67846345, 66113812, 66239120, 63683965, 67702928 становила 69000 кг при вантажопідйомності 69000кг, то 69000 /100% * 0,2% = 138 кг.

Отже, лише маса нетто 138 кг є граничним надлишком маси вантажу для одного вагону.

Згідно ст. 32. Статуту залізниць України вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона, а також зобов'язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов. Перелік вантажів, перевезення яких допускається на відкритому рухомому складі, встановлюється Правилами.

Відповідачем вказано у накладних № 44310012, 44310013, 44310014, 44310015, 44309996 у графі найменування вантажу - пісок кварцовий. Даний вантаж згідно Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу (Зареєстр. в Мін'юсті України 10.09.2001 р. за № 796/5987, затв. наказ Мінтрансу України 20.08.2001 № 542) може перевозитись на відкритому рухомому складі. В той же час відомості про гідроскопічність вантажу у договорі перевезення не вказується.

У відповідності до п. 15.27 розділ 15 Правил технічної експлуатації вагонів, навантаження понад норму, що загрожує безпеці руху, необхідно відвантажити.

Стаття 122 Статуту залізниць України передбачає, що за невірно зазначену масу вантажу з відправника, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення згідно із статтею 118 Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

28 листопада 2007 року на адресу відповідача позивачем було направлено претензії, які залишено без відповіді.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до статті 44 та статті 49 Господарського процесуального кодексу України, у разі задоволення позову, витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно - технічне забезпечення судового процесу покладаються на сторони, пропорційно розміру задоволених вимог. Тобто суд вважає за необхідне покласти на відповідача витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно - технічне забезпечення судового процесу, оскільки з його вини справу було доведено до суду.

Приймаючи до уваги наведене, керуючись ст. ст.173 - 175, 179, 180, 306-312, Господарського кодексу України, ст. 22, 33, 43, 44 - 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 6, 24, 32, 37, 52, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з закритого акціонерного товариства «Новоселівський гірничо -збагачувальний комбінат» (вул. Пісчана,2 , м. Новоселівка, Нововодолазький р-н, Харківська обл., 63209, р/рахунок 26002961052387 «Філія ЗАТ з Іноземними інвестиціями та участю Українського капіталу Перший Український Банк» в м. Харкові» МФО 350385, код 30773938)  на користь Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Рівненська дирекція залізничних перевезень" (33028 м. Рівне, вул. 16 Липня, 17, Р/рахунок №260027580 в "Райффайзен банк Аваль" м. Рівне МФО 333227, код 25894955) штраф за неправильно зазначену в накладній масу вантажу в сумі 45 475, 00 грн., державне мито в сумі 454,75 грн. та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення підписано судом 04.06.2008 року.

Суддя                                                                                            Прохоров С.А.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення04.06.2008
Оприлюднено04.07.2008
Номер документу1774439
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —53/31-08

Постанова від 18.12.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 26.11.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 12.09.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Демченко В.О.

Рішення від 04.06.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні