53/31-08
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2008 р. № 53/31-08
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючий суддя : Першиков Є.В.
суддів: Данилова Т.Б., Ходаківська І.П.
розглянувши матеріали касаційної скаргизакритого акціонерного товариства "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат"
на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 09.09.2008р.
у справі господарського суду№ 53/31-08Харківської області
за позовомдержавного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Рівненська дирекція залізничних перевезень"
до
закритого акціонерного товариства "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат"
проза участю представників сторін:позивача –відповідача –стягнення 45 475,00грн.
Зозуль О.Д. дов. № НЮ-21 від 01.01.2008Завада Ю.М. дов. б/н від 10.10.2008
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2008 року Державне територіально-галузеве об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Рівненська дирекція залізничних перевезень" звернулось до господарського суду Харківської області із позовом до Закритого акціонерного товариства "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення 45475,00 грн. штрафу за неправильно зазначену в залізничних накладних масу вантажу.
Позовні вимоги були вмотивовані неправильним зазначенням вантажовідправником маси вантажів у залізничних накладних, що встановлено при контрольному переважуванні вантажів та зафіксовано у комерційних актах, а ст.122 Статуту залізниць України передбачає за це порушення штраф у п'ятикратному розмірі провізної плати.
Рішенням господарського суду Харківської області від 04.06.2008 ( суддя Прохоров С.А.), залишеним без змін Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 09.09.2008 ( головуючий суддя Демченко В.О., судді Афанасьєв В.В., Плужнік О.В.) позовні вимоги задоволені в повному обсязі: стягнуто з ЗАТ "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат" на користь ДТГО "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Рівненська дирекція залізничних перевезень" 45475,00 грн. штрафу та судові витрати.
Не погоджуючись із судовими рішеннями, ЗАТ "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат" звернувся до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій посилається на порушення норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Касаційна скарга вмотивована тим, що вага вантажу перед відправкою була зважена, вагони вистелені поліетиленовою плівкою, вага вантажу під час перевезення збільшилась через дощі, які намочили вантаж у піввагонах, а суди при вирішенні справи не дослідили в повному обсязі ці обставини. Крім того, заявник зазначає на значні розбіжності маси вантажу під час зважування, а також несвоєчасне складання комерційних актів на надлишок вантажу.
Заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові і доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, що 11 серпня 2007 року ЗАТ "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат" зі станції Кварцовий Південної залізниці на станцію Костопіль Львівської залізниці на адресу ЗАТ "Костопільський завод скловиробів" згідно залізничних накладних №№ 44310012, 44310013, 44310014, 44310015, 44309996 у вагонах №№ 67846345, 66113812, 66239120, 63683965, 67702928 відправило пісок кварцовий ВС-050-1.
15 серпня 2007 року на станції Дарниця Південно-західної залізниці на підставі показників тензометричних ваг та акту загальної форми № 3876п від 15.08.2007р. вагони були відчеплені для комісійного зважування на статичній вазі.
16 серпня 2007 року проведено комісійне зважування маси вантажу у вагонах на 150 тонних залізничних вагах клеймо 2007 р. і виявлено:
- у вагоні № 67846345 по накладній № 44310012 маса нетто 69000 кг маса брутто 91 500 кг, тара 22 500 кг, в дійсності виявлено: маса нетто 73 000 кг маса брутто 95 500 кг., тара 22 500 кг, що більше проти документа та вантажопідйомності на 4 000 кг. Результати комісійного зважування зафіксовано у комерційному акті № БК844370/30 від 16.08.2007р.
- у вагоні № 66113812 згідно накладної № 44310013 маса нетто 69000 кг, маса брутто 91800 кг, тара 22800 кг, в дійсності виявлено: маса нетто 72600 кг, маса брутто 95400 кг, тара 22800 кг, що більше проти документа та вантажопідйомності на 3600 кг. Результати комісійного зважування зафіксовано у комерційному акті № БК844369/29 від 16.08.2007р.
- у вагоні № 66239120 згідно накладної № 44310014 маса нетто 69000 кг, маса брутто 92100 кг, тара 23100 кг, в дійсності виявлено: маса нетто 75200 кг, маса брутто 98300 кг, тара 23100 кг, що більше проти документа та вантажопідйомності на 6200 кг. Результати комісійного зважування зафіксовано у комерційному акті № БК844368/28 від 16.08.2007р.
- у вагоні № 63683965 згідно накладної № 44310015 маса нетто 69000 кг, маса брутто 91500 кг, тара 22500 кг, в дійсності виявлено: маса нетто 73500 кг, маса брутто 96000 кг, тара 22500 кг, що більше проти документа та вантажопідйомності на 4500 кг. Результати комісійного зважування зафіксовано у комерційному акті № БК844367/27 від 16.08.2007р.
- у вагоні № 67702928 згідно накладної № 44309996 маса нетто 69000 кг, маса брутто 92300 кг, тара 23300 кг, в дійсності виявлено: маса нетто 73100 кг, маса брутто 96400 кг, тара 23300 кг, що більше проти документа та вантажопідйомності на 4100 кг. Результати комісійного зважування зафіксовано у комерційному акті № БК844371/31 від 16.08.2007р.
Оскільки, згідно показників ваги дані вагони навантажені понад норму, що в свою чергу загрожувало безпеці руху, у відповідності до пункту 15.27 Правил технічної експлуатації залізниць України надлишок вантажу залізницею було відвантажено у вагон № 67863373, на який виписано накладну на досилку №33023473 Дарниця Південно-західної залізниці - Костопіль Львівської залізниці.
Після прибуття вантажу на станцію призначення Костопіль Львівської залізниці у відповідності до вимог ст.52 Статуту залізниць України було проведено перевірку маси вантажу і результати внесені у розділ Ж комерційних актів.
Згідно зі статтею 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 06.04.1998р. № 457( з наступними змінами та доповненнями) накладна є основним перевізним документом встановленої форми, оформленим відповідно до цього Статуту та Правил перевезень вантажів і наданим залізниці відправником разом з вантажем.
Пунктом 1.2. Правил оформлення перевізних документів ( розділ 4 Правил перевезень вантажів) передбачено, що накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Згідно зі статтею 32 Статуту залізниць України вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона. Відправник зобов'язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов. Перелік вантажів, перевезення яких допускається на відкритому рухомому складі, встановлюється Правилами, до якого, зокрема, включено і пісок.
Судами встановлено, що навантаження проводилось засобами вантажовідправника, маса визначалась на вагах в\п 150 тон відправником. Відповідачем вказано у накладних №№44310012, 44310013, 44310014, 44310015, 44309996 у графі найменування вантажу - пісок кварцовий ВС-050-1, упаковка насипом. Даний вантаж перевозився згідно з Правилами перевезення вантажів у вагонах відкритого типу.
Стаття 129 Статуту залізниць України встановлює, що обставини, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника та вантажоодержувача при перевезенні вантажів залізницею, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Ст.129 Статуту залізниць та пункт 2 Правил складання актів (розділ 28 Правил перевезень) містять перелік обставин, за наявності яких залізниця повинна скласти комерційний акт, зокрема, якщо вона сама виявила зазначені обставини, або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач чи відправник вантажу. Форму такого акта визначено у додатку 1 до Правил складання актів.
Суди попередніх інстанцій встановили, що залізницею дотримано вимоги статті 129 Статуту залізниць України та Правил складання актів при складанні комерційних актів № БК844370/30 від 16.08.2007р., № БК844369/29 від 16.08.2007р., № БК844368/28 від 16.08.2007р., № БК844367/27 від 16.08.2007р., № БК844371/31 від 16.08.2007р. та акту загальної форми № 3876п від 15.08.2007р.
Пункт 16 Правил складання актів встановлює, що у разі відмови начальника станції від складання комерційного акта ( акта загальної форми) або оформлення акта з порушенням цих Правил одержувач має право подати про це письмову скаргу начальнику Дирекції залізничних перевезень.
Докази такого оскарження неправильно ( на думку вантажовідправника) складених комерційних актів в матеріалах справи відсутні.
Суди попередніх інстанцій відхилили як неналежний доказ акт № 85 від 18.08.2007р., складений у довільній формі, оскільки його форма не відповідає акту загальної форми ГУ-23, зокрема, акт не завірений печаткою, та складання таких актів не передбачено Правилами складання актів.
Щодо тверджень вантажовідправника про зміну маси вантажу внаслідок попадання у відкриті вагони опадів у вигляді дощу слід зазначити наступне.
У відповідності із вимогами ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Пункт 27 Правил видачі вантажів встановлює граничні норми похибки визначення природної втрати та визначення маси вантажу; для вантажу у вологому стані ця похибка встановлена максимально 2 %, а для надлишку вантажу порівняно з масою, вказаною у накладній, похибка встановлена 0,2 % надлишку маси вантажу.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, надлишок вантажів у піввагонах значно перевищував ці граничні норми визначення маси вантажу, а відправник не довів, що маса вантажу збільшилась саме через дощі.
Із матеріалів справи суди встановили, що вантажоодержувач прийняв вантаж у тій кількості, що зазначена у накладних разом із надлишком, який прибув у вагоні №67863373 разом із досилочною відомістю №33023473, що підтверджується довідкою ЗАТ "Костопільський завод скловиробів" № 166 від 08.02.2008р.
Згідно зі ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.
Стаття 122 Статуту залізниць України передбачає, що за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення згідно зі ст. 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
На цих підставах суди попередніх інстанцій дійшли висновку про доведеність позовних вимог належними доказами та задовольнили позовні вимоги в повному обсязі. Відповідач не заявляв клопотання про зменшення розміру нарахованого штрафу у відповідності із приписами ст.551 Цивільного кодексу України, ст.233 Господарського кодексу України та п.3 ст.83 Господарського процесуального кодексу.
Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги закритого акціонерного товариства "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат", оскільки судами попередніх інстанцій досліджені всі обставини даної справи, та прийняті обґрунтовані та правомірні судові рішення.
Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу закритого акціонерного товариства "Новоселівський гірничо-збагачувальний комбінат" залишити без задоволення.
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 09.09.2008р. у справі №53/31-08 залишити без змін.
Головуючий Є. Першиков
Судді Т. Данилова
І. Ходаківська
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2008 |
Оприлюднено | 05.01.2009 |
Номер документу | 2626518 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Данилова T.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні