ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" липня 2011 р. Спр ава № 16/98-10
Колегія суддів у ск ладі:
головуючий суддя Івакіна В .О., суддя Ільїн О.В., суддя Пели пенко Н.М.
при секретарі Вороні В .С.
за участю представників:
прокурора - Пилипенко О.Г. ( посв. НОМЕР_1 від 11.01.2011 р.)
першого позивача - не з' я вився
другого позивача - не з' я вився
третьої особи - не з' явивс я
відповідача - ОСОБА_1 (до в. №юр-529/д від 20.12.2010 р.)
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у приміщен ні Харківського апеляційно го господарського суду апеля ційну скаргу Сумського міжра йонного природоохоронного п рокурора (вх. №2572С/1-8) на ріш ення господарського суду Сум ської області від 19.05.2011р. по спр аві №16/98-10
за позовом Сумського мі жрайонного природоохоронно го прокурора в інтереса х держави в особі:
1. Охтирської районн ої державної адміністрації, м. Охтирка, Сумська область;
2.Кардашівської сільс ької ради, Охтирський район, С умська область
третя особа, яка не заяв ляє самостійних вимог на пре дмет спору на стороні позива ча - Відділ земельних ресурсі в в Охтирському районі, м. Охти рка, Сумська область
до Публічного акціонер ного товариства “Укрнафта” в особі філії Нафтогазовидобу вного управління “Охтиркана фтогаз”, м. Охтирка, Сумська об ласть
про звільнення самовіл ьно зайнятої земельної ділян ки та стягнення 3208,13 грн.
ВСТАНОВИЛА:
Сумський міжрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі Ох тирської районної державної адміністрації та Кардашівсь кої сільської ради, звернувс я до господарського суду Сум ської області з позовом, в яко му просив стягнути з відпові дача шкоду в сумі 3208,13 грн. на кор исть Кардашівської сільсько ї ради та судові витрати на ко ристь держави, зобов' язати відповідача звільнити земел ьну ділянку під свердловиною №547 загальною площею 0,4431 га земе ль державної форми власності , розташованої на території К ардашівської сільської ради , та привести її у придатний дл я використання за цільовим п ризначенням стан.
Рішенням господарського с уду Сумської області від 19.05.2011 р . по справі № 16/98-10 (суддя Лиховид Б.І.) в задоволенні позову від мовлено.
Сумський міжрайонний прир одоохоронний прокурор з ріше нням господарського суду пер шої інстанції не погодився, з вернувся до Харківського апе ляційного господарського су ду з апеляційною скаргою в як ій зазначає, що вважає рішенн я суду таким, що винесено з пор ушенням норм матеріального п рава, а висновки не відповіда ють обставинам справи. Проси ть рішення скасувати та ухв алити нове, яким позовні вимо ги задовольнити.
Кардашівська сільська рад а, Відділ земельних ресурсів в Охтирському районі відзи ви на апеляційну скаргу не на дали, своїх представників в с удове засідання не направили , про причини неприбуття не по відомили, хоча про час і місце проведення судового засідан ня були повідомлені належним чином.
Відповідач проти апеляцій ної скарги заперечує, вважає , що суд на підставі повного, в себічного і об' єктивного ро згляду справи, на підставі до казів наявних у матеріалах с прави і встановлених фактичн их обставин, виніс обґрунтов ане і законне рішення. Зокрем а зазначає, що посилання прок урора в апеляційній скарзі н а порушення з боку відповіда ча порядку встановлення та з міни цільового призначення з емель яке є підставою для від повідальності, передбаченої ст.93 Земельного кодексу Украї ни некоректне, оскільки відп овідач не має відповідних по вноважень на встановлення та зміну цільового призначення земель і вказаних дій не вчин яв. Просить рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу , залишити без задоволення.
Охтирська районна державн а адміністрація направила на адресу Харківського апеляці йного господарського суду за яву (вих.№1923/1-11/3/19 від 11.07.2011 р.), в якій просить проводити розгляд сп рави без її участі, відзив на апеляційну скаргу та докуме нти в обґрунтування своїх за перечень не надала.
Колегія суддів вважає, що не з' явлення в судове засіданн я представників позивачів та третьої особи не перешкоджа є розгляду справи, тому справ а розглядається відповідно д о статті 75 Господарського про цесуального кодексу України за наявними в справі матеріа лами.
Дослідивши матеріали спра ви, проаналізувавши доводи а пеляційної скарги, вислухавш и у судовому засіданні поясн ення прокурора та уповноваже ного представника відповіда ча, перевіривши повноту вста новлення місцевим господарс ьким судом обставин, що мають значення для справи, правиль ність застосування норм мате ріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скар га задоволенню не підлягає, в иходячи з наступного.
Як вбачається з матер іалів справи, при проведенні Сумською міжрайонною природ оохоронною прокуратурою пер евірки додержання вимог земе льного законодавства в діяль ності відповідача встановле но, що відповідач використов ує земельну ділянку площею 0,44 31 га під розміщення та обслуго вування нафтогазовидобувно ї експлуатаційної свердлови ни №547 на території Кардашівсь кої сільської ради без право встановлюючих документів. Пе ревіркою також встановлено в икористання відповідачем зе мельної ділянки не за цільов им призначенням, а саме знятт я родючого шару ґрунту під ро зміщення нафтогазовидобувн ої експлуатаційної свердлов ини №547.
Старшим державним інспект ором з контролю за використа нням та охороною земель у Охт ирському районі Сумської обл асті було обстежено зазначен у земельну ділянку. За резуль татами обстеження було склад ено акт №11/0037 від 05.05.2010 р., згідно як ого земельна ділянка площею 0,4431 га під розміщення та обслуг овування нафтогазовидобувн ої експлуатаційної свердлов ини №547 на території Кардашівс ької сільської ради використ овується відповідачем не за цільовим призначенням без пр авовстановлюючих документі в на землю (т.1 а.с.5).
Відповідно до Методики виз начення розміру шкоди, запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням , зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, затверджен ої Постановою Кабінету мініс трів України від 25.07.2007 р. № 963, запо діяна шкода внаслідок викори стання земельної ділянки під свердловиною не за цільовим призначенням становить 3 208,13 г рн. (т.1 а.с.6).
Відповідно до вимог статті 125 Земельного кодексу України право користування земельно ю ділянкою виникає після оде ржання її власником або кори стувачем документа, що посві дчує право власності чи прав о користування земельною діл янкою, та його державної реєс трації. Приступати до викори стання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує прав о на неї, та державної реєстра ції забороняється.
Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" визначено, що викл ючною компетенцією сільськи х, селищних, міських рад є вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.
Суб'єктами права власност і на землі комунальної власн ості згідно до п. "б" ст. 80 Земель ного кодексу України є терит оріальні громади, які реаліз ують це право безпосередньо через органи місцевого самов рядування.
Відповідно до ст. 10 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні", Охтирська р айонна державна адміністрац ія є органом місцевого самов рядування.
Земельна ділянка є держав ною власністю і відповідно д о п. 12 Перехідних положень Зем ельного кодексу України пере буває у віданні Охтирської р айонної державної адміністр ації
Статтями 123, 124 Земельного код ексу України, ст. 20 Закону Укра їни "Про землеустрій", постано вою Кабінету Міністрів Украї ни № 677 26.05.2004р. передбачено порядо к укладення договорів оренди , відповідно до якого при нада нні земельних ділянок у орен ду повинна розроблятись земл евпорядна документація (прое кт відведення чи технічна до кументація). Після виготовле ння землевпорядна документа ція, погоджена в установлено му порядку відповідними орга нами державного контролю, по дається на розгляд відповідн ого органу місцевого самовря дування чи державної виконав чої влади, до повноважень яко го належить надання у корист ування земельної ділянки. За наслідками розгляду землевп орядної документації орган м ісцевого самоврядування при ймає рішення про надання зем ельної ділянки в оренду.
На підставі ч. 2 статті 125 Зем ельного кодексу України, пра во на оренду земельної ділян ки виникає після укладення д оговору оренди і його держав ної реєстрації. Право оренди землі оформляється договоро м, який реєструється відпові дно до закону - частина 2 статт і 126 Земельного кодексу Україн и.
Відповідно дозволу Сумськ ої обласної державної адміні страції № 750/01-22 від 08.08.2002 р., 10.09.2002 р. ко місійно підписано акт вибору земельної ділянки під будів ництво експлуатаційної свер дловини № 547 Бугруватівського родовища. (т.1 а.с.58).
Відповідно до висновку № 289 в ід 03.10.2002 р. Кардашівська сільськ а рада погодила вибір земель ної ділянки під будівництво експлуатаційної свердловин и № 547 Бугруватівського родови ща (т.1 а.с.61).
Відповідно до висновку № 141 в ід 03.10.2002 р. Охтирська районна ра да також погодила вибір вказ аної вище земельної ділянки 15.10.2002 р. (т.1 а.с.60). Крім того, Охтирс ька районна державна адмініс трація також попередньо пого дила вибір земельної ділянки , що підтверджується висновк ом № 968 від 10.10.2002 р. (т.1 а.с.64).
Рішенням 7 сесії 24 скликання Кардашівської сільської ра ди від 23.01.2003 р. було погоджено ви сновок місця розташування с вердловини № 547 (т.1 а.с.68). Розпоря дженням голови Охтирської ра йонної державної адміністра ції № 137 від 15.03.2005 р. відповідачу т акож було погоджено матеріал и вибору земельних ділянок п ід будівництво ряду свердлов ин, в тому числі № 547 на територі ї Кардашівської сільської ра ди. (т.1 а.с.71).
Договором на користування земельною ділянкою № 464-ОР від 21.10.2005 р., укладеним між Охтирськ ою районною державною адміні страцією та відповідачем, зе мельна ділянка площею 0,44 га бу ла передана відповідачу для будівництва експлуатаційно ї свердловини № 547 Бугруватів ського родовища на території Кардашівської сільської рад и.(т.1 а.с.72-73). Договір діяв до 31.12.2006 р .
В подальшому між відповіда чем та першим позивачем було укладено договір № 1188-ОР від 05.05 .2007 р., відповідно до умов якого перший позивач погодив відп овідачу тимчасове використа ння вказаної земельної ділян ки до 01.05.2008 р. (т.1 а.с.90). Договором № 9-ОР від 26.12.2008 р. термін користува ння земельною ділянкою було продовжено до 31.12.2009 року. (т.1 а.с.98) .
Відповідачем, 22.12.2009 року на ад ресу Охтирської районної дер жавної адміністрації було на діслано для підписання проек т додаткової угоди до догово ру № 9-ОР від 26.12.2008 р., зокрема щодо продовження терміну користу вання земельною ділянкою під свердловиною № 547 до 31.12.2010 р., одна к відповідь не була отриман а.
Як свідчать матеріали спра ви, на підставі отриманих доз волів та погоджень, у відпові дності до земельного законод авства, відповідачем було ви готовлено проект землеустро ю на відведення земельної ді лянки під свердловину в орен ду. Вказаний проект було пого джено рішенням Охтирської ра йонної ради, рішенням Кардаш івської сільської ради, Охти рською районною державною ад міністрацією та всіма служба ми районного підпорядкуван ня. У вересні 2007 р. проект відве дення земельної ділянки під свердловину № 547 Бугруватівсь кого родовища був направлени й на погодження до Сумської о бласної державної адміністр ації, однак до теперішнього ч асу, незважаючи на неоднораз ові звернення, проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки, в тому числі під с вердловину № 547, залишається н е погодженим.
З огляду на вищезазначене в бачається, що відповідачем б уло вжито всіх заходів щодо о формлення права на земельну ділянку.
Згідно вимог п.2 статті 20 Земе льного кодексу України зміна цільового призначення земел ь провадиться органами викон авчої влади або органами міс цевого самоврядування, які п риймають рішення про передач у цих земель у власність або н адання у користування, вилуч ення (викуп) земель і затвердж ують проекти землеустрою або приймають рішення про створ ення об' єктів природоохоро нного та історико-культурног о призначення.
Згідно вимог п.2 статті 207 Зем ельного кодексу України відш кодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угід ь (ріллі, багаторічних насадж ень, перелогів, сінокосів, пас овищ), лісових земель та чагар ників як основного засобу ви робництва в сільському і ліс овому господарстві внаслідо к вилучення (викупу) їх для пот реб, не пов' язаних із сільсь когосподарським і лісогоспо дарським виробництвом.
Пунктом 4 постанови Кабінет у Міністрів України за №1279 від 17.11.1997 р. "Про розміри та порядок в изначення втрат сільськогос подарського і лісогосподарс ького виробництва, які підля гають відшкодуванню" передба чено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лі согосподарського виробницт ва, спричинених вилученням с ільськогосподарських і лісо вих угідь для цілей, не пов' я заних із веденням сільського і лісового господарства, про вадиться юридичними і фізичн ими особами в двомісячний те рмін після затвердження в ус тановленому порядку проекту відведення їм земельних діл янок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь д ля добування корисних копали н відкритим способом - у мір у їх фактичного надання.
Відповідачем, згідно розра хунку, було відшкодовано втр ати сільськогосподарського виробництва при відведенні земельної ділянки НГВУ "Охти рканафтогаз" ВАТ "Укрнафта" пі д будівництво експлуатаційн ої свердловини № 547 Бугруваті вського родовища в розмірі 6650 8,00 грн., що підтверджується коп іями платіжних доручень (т.1 а. с. 74-77).
В матеріалах справи також н аявні докази сплати відповід ачем коштів за використання спірної земельної ділянки зг ідно умов укладених договорі в. (т.4 а. с. 33-75).
Статтями 16-19 Кодексу України про надра передбачене безум овне право відповідача як ко ристувача надр на отримання у користування земельних діл янок для користування надрам и після одержання спеціальни х дозволів на користування н адрами чи гірничих відводів.
Відповідачем були одержан і спеціальний дозвіл і гірни чий відвід (т.4 а.с.27-28), але розпор ядниками землі не були викон ані вимоги чинного законодав ства і не здійснено в порядку , встановленому земельним за конодавством України та ст. 18 Кодексу України про надра, на дання земельних ділянок для користування надрами з оформ ленням належних правовстано влюючих документів.
Враховуючи норми Земельно го кодексу України, відповід ач має право ініціювати одер жання земельної ділянки в ко ристування, а розгляд цього п итання та прийняття відповід ного рішення в строки, встано влені законом, зобов' язаний забезпечити відповідний пов новажний державний орган.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач використ овує земельну ділянку за зго дою її розпорядника, на підст аві рішень відповідних орган ів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади , відповідно до укладених дог оворів, здійснює оплату за ко ристування земельною ділянк ою відповідно до умов догово ру, що свідчить про вжиття з бо ку відповідача всіх передбач ених чинним законодавством з аходів, спрямованих на оформ лення права користування зем ельною ділянкою та спростову є твердження прокурора щодо самовільного зайняття відпо відачем земельної ділянки.
Посилання прокурора в підт вердження своїх вимог на акт обстеження земельної ділянк и від 05.05.2010 р. №11/0037 як на доказ, що п ідтверджує факт самовільног о зайняття відповідачем спір ної земельної ділянки є безп ідставним та необґрунтовани м, оскільки вказаним актом вс тановлено, що НГВУ "Охтиркана фтогаз" ВАТ "Укрнафта" за межам и населених пунктів на терит орії Кардашівської сільсько ї ради використовує земельну ділянку державної форми вла сності площею близько 0,3906 га (у гіддя-рілля) під розміщення т а обслуговування свердловин и № 547 Бугруватівського родови ща з фонтанною арматурою та т рансформаторною підстанціє ю та під' їзний шлях (дороги) д о неї на площі близько 0,0525 га не за цільовим призначенням. От же, факту самовільного зайня ття земельної ділянки цим ак том встановлено не було.
Процедуру планування та пр оведення перевірок, оформлен ня матеріалів за їх результа тами встановлює Порядок план ування та проведення перевір ок з питань здійснення держа вного контролю за використан ням та охороною земель, затве рджений наказом Державного к омітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 р. № 312.
Визначення розміру шкоди, з аподіяної державі, територіа льним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх кате горіях земель внаслідок само вільного зайняття земельних ділянок, використання земел ьних ділянок не за цільовим п ризначенням, зняття ґрунтово го покриву (родючого шару ґру нту) без спеціального дозвол у здійснюється згідно з Мето дикою, затвердженою Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и № 963 від 25.07.2007 р.
Суд першої інстанції, враху вавши Порядок планування та проведення перевірок з питан ь здійснення державного конт ролю за використанням та охо роною земель, вірно дійшов ви сновку про те, що при складанн і акту були допущені порушен ня його положень.
Так, перевірка була проведе на за відсутності користувач а земельної ділянки, план-схе ма до акту не складена та не до дана, площа земельної ділянк и, яка була обстежена, вказана не точно, а з припискою "площе ю близько".
Таким чином, площа земельно ї ділянки, яку вимагає звільн ити прокурор, та за використа ння якої не за цільовим призн аченням нарахована шкода, то чно не визначена, а, отже, і роз рахунок заподіяної шкоди зді йсненний інспектором з поруш енням Методики та Методичних рекомендацій щодо її застос ування, затверджених наказом Державної інспекції з контр олю та використанням та охор оною земель від 12.09.2007 р. № 110.
Крім того, застосування вищ евказаної Методики визначен ня розміру шкоди, затверджен ої Постановою Кабінету Мініс трів України 25.07.2007 р. до правові дносин сторін, які виникли у 20 05 році, тобто до набрання нею ч инності, порушує принцип нез воротності дії законів у час і (ст. 58 Конституції України).
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу Укра їни кожна сторона повинна до вести ті обставини, на які вона посилається як на підст аву своїх вимог і заперечень . Докази подаються сторонами та іншими учасниками судов ого процесу.
Доводи апеляційної ск арги не спростовують висновк ів суду.
На підставі викладеног о колегія суддів вважає, що р ішення господарського суду С умської області від 19.05.2011р. по с праві №16/98-10 прийняте при належ ному з' ясуванні обставин, щ о мають значення для справи т а у відповідності до норм мат еріального і процесуального права і підстави для його ска сування відсутні, в зв' язку з чим, апеляційна скарга Сумс ького міжрайонного природоо хоронного прокурора не підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 22, 75, 85, 99, 101 , пунктом 1 статті 103, статтею 105 Г осподарського процесуально го кодексу України колегія с уддів Харківського апеляці йного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Сум ського міжрайонного природо охоронного прокурора з алишити без задоволення.
Рішення господарського Су мської області від 19.05.2011р. по сп раві №16/98-10 залишити без змін.
Головуючий суддя Івакіна В.О.
Суддя Ільїн О.В.
Суддя Пелипенко Н.М.
Повний текст постанови по справі № 16/98-10 складено та підписано 18.07.2011 р.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2011 |
Оприлюднено | 29.08.2011 |
Номер документу | 17858416 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Івакіна В.О.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні