Справа № 2-а-3239/09
ПОСТАНОВА
Іменем України
28 серпня 2009 року м. Одеса
Суддя Приморського райо нного суду м. Одеси Бондар В.Я. , розглянувши в порядку письм ового провадження в залі суд у в місті Одесі цивільну спра ву за адміністративним позов ом ОСОБА_1 до Управління П енсійного фонду України в Пр иморському районі м. Одеси пр о поновлення пропущеного стр оку для звернення до адмініс тративного суду, визнання не правомірною відмови виплати ти щомісячну державну соціал ьну допомогу дітям війни та в чинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до суд у з адміністративним позовом до Управління пенсійного фо нду України в Приморському р айоні Одеської області, моти вуючи свої вимоги тим, що вона є дитиною війни та відповідн о до ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », має право на отримання щомі сячного підвищення пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком. Конституційний суд України прийняв рішення від 09.07.2007 року №6-рп/2007, та №10-рп/2008 від 22.05.2 008р., якими скасував деякі поло ження Закону України "Про дер жавний бюджет України на 2007 рі к ", та Закону України "Про держ авний бюджет України на 2008 рік ", в тому числі і ті, які скорочу вали суму виплат дітям війни . Проте Управління Пенсійног о фонду України в Приморсько му районі Одеської області п ерерахунок пенсії не зробило , в зв' язку з чим позивач прос ить суд поновити строк для зв ернення до суду та визнати ві дмову відповідача виплатити соціальну допомогу безпідст авною, зобов' язати відповід ача здійснити перерахунок пе нсії та виплатити відповідно до рішень Конституційного С уду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 (справа №1-29/2007) та №10-рп/2008 ві д 22.05.2008р. невиплачену за період з 01 січня 2006 р. по 31 грудня 2008 року щ омісячну державну соціальну допомогу, виходячи із вимог З акону у розмірі 3900 грн. 00 коп.
Позивач та представник від повідача до суду не з' явили сь, були повідомлені про час т а день слухання справи належ ним чином, надали суду клопот ання з проханням розглядати справу за їх відсутності. Ухв алою судді справа була призн ачена до розгляду в порядку п исьмового провадження.
Вивчивши та дослідивши мат еріали справи, оцінюючи дії (б ездіяльність) відповідача, с уд виходить з приписів ч.3 ст.2 К АС України та приходить до ви сновку про їхню протиправніс ть та вважає, що позовні вимог и підлягають часткового задо воленню з наступних підстав.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції Ук раїни, органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їхні посадові особ и повинні діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією і Законами України.
Відповідно до ч. 1 ст.46 Консти туції України громадяни мают ь право на соціальний захист , що включає право на забезпеч ення їх у разі повної, частков ої або тимчасової втрати пра цездатності, втрати годуваль ника, безробіття з незалежни х від них обставин, а також у с тарості та інших випадках, пе редбачених законом.
Судом встановлено, що позив ач народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 p., є громадянином України, пе нсіонером, що підтверджуєтьс я паспортом та пенсійним пос відченням № НОМЕР_1 від
07.02.2000року, а з 2006 року вона отрим ала статус «дитини війни» та перебуває на обліку в УПФ Укр аїни в Приморському районі м . Одеси і отримує пенсію.
Основні положення щодо реа лізації конституційного пра ва громадян, які мають статус «дитини війни», на їх соціаль ну захищеність шляхом наданн я пільг і державної соціальн ої підтримки визначені та за кріплені в Законі України "Пр о соціальний захист дітей ві йни"№ 2195 від 18.11.2004 року.
На підставі ст. 6 названого З акону, дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання чи державна соціальна допом ога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 від сотків мінімальної пенсії за віком.
Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чолов іків 25, а у жінок - 20 років страхо вого стажу встановлений ст.28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування» №1058 від 09.07.2003 рок у у розмірі прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, визначеного з аконом. При цьому ч.3 ст. 28 вищез азначеного Закону передбаче но, що мінімальний розмір пен сії за віком, встановлений аб зацом 1 ч. 1 цієї статті, застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених за цим Законом.
Чинним законодавством не встановлено іншого, крім пер едбаченого частиною першою с т.28 зазначеного закону мініма льного розміру пенсії, а це не може бути підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії та пр ава на отримання щомісячного підвищення пенсії виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено ст . 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни".
Суд вважає можливим засто сувати дію ч.1 ст.28 «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування», оскільки в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком викор истовується не для визначенн я розміру будь-якої пенсії, а л ише як коефіцієнт для визнач ення розміру щомісячної допл ати до пенсії, передбаченої З аконом України "Про соціальн ий захист дітей війни».
Протягом 2006 - 2008 років позивач не отримувала щомісячну дер жавну соціальну допомогу, пе редбачену ст. 6 Закону України "Про соціальних захист дітей війни". Враховуючи те, що пози вач є дитиною війни, вона наді лена державою певним правови м статусом, який включає в себ е й право на додаткові елемен ти соціального захисту, зокр ема право на отримання надба вки до пенсії.
Пунктом 17 статті 77 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік" зупинено на 2006 р ік дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни".
Згідно Закону України "Про в несення змін до Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2006 рік" - виключено пункт 17 статті 77, а стаття викладена в іншій редакції. Зокрема уст ановлено, що надбавки до пенс ії дітям війни, передбачені с таттею 6 Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" , у 2006 році запроваджуються пое тапно, за результатами викон ання бюджету у першому піврі ччі, у порядку, визначеному Ка бінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Вер ховної Ради України з питань бюджету.
Оскільки вказані зміни до З акону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" не бу ли скасовані та неконституці йними не визнавались, а Кабін ет Міністрів України в 2006 році не визначив порядку виплати надбавки до пенсії дітям вій ни, тому суд вважає, що вимоги позивача за 2006 рік задоволенн ю не підлягають.
Пунктом 12 ст.71 Закону України "Про державний бюджет Україн и на 2007 рік" було зупинено дію с т.6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" з урах уванням ст. 11 цього закону, яко ю визначено певні умови отри мання підвищення пенсії інва лідам.
Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 визнано такими, що не відпов ідають Конституції України ( є неконституційними), положе ння Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік", серед яких: ст. 111 Закону Україн и "Про державний бюджет Украї ни на 2007рік", за якою були встан овлені умови та звужений пер елік осіб, які мають право на п ідвищення до пенсій та п.12 ст.71, яким зупинено на 2007 рік дію ста тті 6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", з ур ахуванням статті 111 цього Зако ну.
Таким чином ст. 111 Закону Укра їни "Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік", якою керувався відповідач у 2007 році, втратила чинність саме 09.07.2007 року та ред акція ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» повернулась в первинний стан.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиційне значення для суді в загальної юрисдикції при р озгляді ними позовів у зв' я зку з правовідносинами, які в иникли внаслідок дії положен ь статей зазначених законів, що визнані неконституційним и.
Відповідно до вимог ч.2 ст.152 К онституції України, Закони, і нші правові акти або їх окрем і положення, що визнані некон ституційними, втрачають чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України рішенн я про їх неконституційність.
До набрання чинності вказа ного рішенням № 6-ріУ 2007, тобто, д о 09 липня 2007 року, положення Зак ону України "Про Державний бю джет України на 2007 рік", які зуп иняли дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" на 2007 рік, були дійсними і тому позовні вимоги за пері од з 01 січня по 09 липня 2007 року за доволенню не підлягають.
До того ж, позивач просить п оновити їй строк на зверненн я до суду, оскільки вважає, що термін позовної давності не вичерпано, одночасно з цим вк азуючи, що дізналась про своє право на нарахування виплат на початку 2008року.
Разом з тим, зазначена причи на пропуску строку судом не м оже бути визнана поважною. Та к, у відповідності до ч. 1 ст.99 КА С України, адміністративний позов може бути подано в межа х строку звернення до адміні стративного суду, встановлен ого цим Кодексом або іншими з аконами. Для звернення до адм іністративного суду за захис том прав, свобод та інтересів особи, встановлюється річни й строк, який, якщо не встановл ено інше, обчислюється з дня, к оли особа дізналася або пови нна була дізнатися про поруш ення своїх прав, свобод чи інт ересів.
Слід зазначити, що діяльніс ть органів влади та їхні норм ативно-правові акти в достат ній мірі висвітлені в засоба х масової інформації та в інш их джерелах.
Наступне внесення зміни до ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" від повідно до Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік», набрало чинності з 01.01 .2008 року.
Згідно положення пункту 41 р озділу II "Внесення змін до дея ких законодавчих актів " Зако ну України " Про Державний бюд жет України на 2008 рік, зазначен а стаття 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війн и" була змінена і викладена зм іненої редакції. Встановлене , що дітям війни (крім тих, на як их поширюється дія Закону „ П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у ") до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, виплачується пі двищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.
Рішенням Конституційного суду України по справі N 10-рп/2008 в ід 22 травня 2008 року положення п ункту 41 розділу II "Внесення змі н до деяких законодавчих акт ів" Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" б ули визнані неконституційни ми та такими, що втрачають чин ність з дня ухвалення Консти туційним судом України цього рішення.
При цьому у п.6 Конституційн ий Суд України зазначив, що рі шення у цій справі має преюди ційне значення для судів заг альної юрисдикції при розгля ді ними позовів у зв' язку з п равовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України", визнани х неконституційними.
Виходячи з того, що редакція ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" від 01 січня 2008 року втратила свою ч инність до прийняття рішення Конституційним судом Україн и по справі N 10-рп/2008 від 22 травня 2 008 року, то з цієї дати відновил ася попередня редакція даної статті, а також право позивач а на нарахування підвищення до пенсії у розмірі 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.
До набрання чинності вказа ним рішенням по справі N 10рії2008 , тобто, до 22 травня 2008 року, поло ження Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к", які зупиняли дію ст.6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" на 2008 рік, були д ійсними і тому позовні вимог и за період з 01 січня по 22 травн я 2008 року задоволенню не підля гають.
Наступне внесення зміни до ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" від повідно до Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2009 рік», набрало чинності з 01.01 .2009 року.
За таких обставин, суд вважа є, що право позивача порушено , тому підвищення до пенсії за 2008 рік, передбачене ст.6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" (в редакції до 01 січня 2009 року), підлягало випл аті у період з 22 травня 2008 року д о 31 грудня 2008 року. Отже, задовол енню підлягає частина вимог позивача про нарахування і в иплату підвищення до пенсії за період з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року.
В 2008 році позивач, як дитина в ійни, фактично отримувала пі двищення до пенсії у розмірі , розрахованому відповідачем згідно Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік», але без врахування ріше ння по справі N 10-рп/2008, яким з 22 тр авня 2008 року відновилася попе редня редакція вказаної стат ті 6. Звідси суд зазначає, що пр и нарахуванні відповідачем п ідвищення до пенсії позивачу за 2008 рік необхідне враховува ти вже отримані позивачем ві дсотки за цей час.
Судом встановлено, що, всупе реч зазначеним рішенням Конс титуційного суду України, уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Приморському районі м. Одеси вказану соціальну до помогу позивачеві не виплачу вав і не сплатив по цей час. Су д критично ставиться до твер джень щодо відсутності кошті в на здійснення вищевказаних виплат, виходячи з наступног о. Відповідно до статті
7 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни", фіна нсове забезпечення державни х соціальних гарантій здійсн юється за рахунок Державного бюджету України, а не за рахун ок бюджету Пенсійного фонду України.
Суд враховує правову позиц ію Конституційного Суду Укра їни, що для значної кількості громадян України, пільги, ком пенсації і гарантії, право на які передбачено чинним зако нодавством, є додатком до осн овних джерел існування, необ хідною складовою конституці йного права на забезпечення достатнього життєвого рівня (ст.48 Конституції України), яки й принаймні не може бути нижч им від прожиткового мінімуму , встановленого законом (ч.3 ст .46 Конституції України), тому з вуження змісту та обсягу цьо го права шляхом прийняття но вих законів або внесення змі н до чинних законів за ст.22 Кон ституції України не допускає ться. Зупинення його дії можл иве за умови введення відпов ідно до п.31 ч.1 ст.85, п.19 ч.1 ст.92 Конст итуції України надзвичайног о стану (ст.64 Конституції Укра їни) (Рішення Конституційног о Суду України від 20.03.2002р. №5-рп/2002 (у005р710-02) у справі щодо пільг, ком пенсації і гарантій.
Крім того, згідно ст.17 ч. 1 Зако ну України «Про виконання рі шень та застосування практик и Європейського Суду з прав л юдини» суди України застосов ують при розгляді справ «Кон венцію про захист прав людин и і основоположних свобод» т а протоколи до неї і практику Європейського Суду як джере ло права.
Розглядаючи борги у сенсі п оняття «власності», яке міст иться у ст.1 ч. 1 Протоколу №1 до К онвенції, право не обмежено л ише власністю на фізичні реч і та не залежать від формальн ої класифікації у національн ому законодавстві, борги, що с тановлять майно, можуть тако ж розглядатись як «майнові п рава» і таким чином, як власні сть.
Суд враховує, щодо по справі «Кечко проти України» (заява №63134/00) Європейський Суд з прав л юдини зауважив, що в межах сво боди дій держави визначати, я кі надбавки виплачувати свої м робітникам з державного бю джету. Держава може вводити, п ризупиняти чи закінчити випл ату надбавок, вносячи відпов ідні зміни в законодавство. О днак, якщо чинне правове поло ження передбачає виплату пев них надбавок, пільг і дотрима но всі вимоги, необхідні для ц ього, органи державної влади не можуть свідомо відмовлят и у цих виплатах, доки відпові дні положення є чинними (п.23 рі шення суду).
У зв' язку з цим, Європейськ ий Суд не прийняв до уваги поз ицію Уряду України про коліз ію двох нормативно-правових актів - Закону України, відпов ідно якому встановлені надба вки «дітям війни» з бюджету і який є діючим та Закону Украї ни «Про державний бюджет» на відповідний рік. Суд не прийн яв аргумент Уряду України що до бюджетних асигнувань, оск ільки органи державної влади не можуть посилатися на відс утність коштів, як на причину невиконання своїх зобов' яз ань (п.26 рішення Качко проти Ук раїни).
Таким чином, посилання на ві дсутність коштів щодо забезп ечення виплати позивачу зазн аченого підвищення пенсії є безпідставними, оскільки орг ани державної влади не можут ь посилатися на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов' язань, які встановлені статтею 46 Консти туції України та Законом Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни". Таким чином, суд д ійшов висновку, що відсутніс ть коштів не є підставою для н евиконання зобов' язань, пок ладених на УПФ України закон одавством.
Відповідно до ч.2 ст. 11 КАС Укр аїни, суд може вийти за межі по зовних вимог, якщо це необхід но для повного захисту прав, с вобод та інтересів сторін чи третіх осіб. Таким чином суд в важає, що необхідно визнати б ездіяльність відповідача що до не нарахування та виплати щомісячної соціальної допом оги відповідно до ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" -протиправними .
Вимоги позивача в частині в иплати конкретних сум не мож уть бути задоволені, тому що, з гідно ст. 162 КАС України, суд не наділений повноваженнями на здійснення функцій державно го органу по нарахуванню пен сій та підвищення до пенсій.
У відповідності до статті 8 КАС України, суд при вирішенн і справи керується принципом верховенства права, відпові дно до якого, зокрема людина, ї ї права та свободи визнаютьс я найвищими цінностями та ви значають зміст і спрямованіс ть діяльності держави.
Керуючись ст.19, 22, 46, 152 Конститу ції України, Законом України "Про соціальний захист дітей війни", Законом України "Про Д ержавний бюджет на 2006 рік", Зако ном України "Про Державний бю джет на 2007 рік", Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік ", ст..28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування», рішенн ям Конституційного суду Укра їни від 09.07.2007 року по справі №1-29/200 7, рішенням Конституційного с уду України від 22.05.2008 року по сп раві №10-рп/2008, ст.ст.7-9, 11, 71, 99, 158, 160, 162, 163 КА С України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсі йного фонду України в Примор ському районі м. Одеси про пон овлення пропущеного строку д ля звернення до адміністрати вного суду, визнання відмови виплатити соціальну допомог у неправомірною, зобов' язан ня вчинити певні дії - задовол ьнити частково.
Визнати бездіяльність Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Приморському районі м . Одеси по не- нарахуванню та н евиплаті ОСОБА_1 підвищен ня до пенсії з 22.05.2008 по 31.12.2008 р. - прот иправною.
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Пр иморському районі м. Одеси на рахувати та виплатити ОСОБ А_1 підвищення до пенсії, що п ередбачене ст.6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» у розмірі 30 % мінімал ьної пенсії за віком, виходяч и з розрахунку прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законодавством, - за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 р оку з врахуванням при розрах унку підвищення до пенсії за 2008 рік та отриманих позивачем відсотків за цей час.
В іншій частині позовних в имог - відмовити.
Постанову може бути оскар жено до Одеського апеляційно го адміністративного суду шл яхом подання до Приморського районного суду м. Одеси заяви про апеляційне оскарження п ротягом десяти днів з дня отр имання постанови, а також под ання апеляційної скарги прот ягом двадцяти днів після под ання заяви про апеляційне ос карження. Апеляційна скарга може бути подана без поперед нього подання заяви про апел яційне оскарження, якщо скар га подається у строк, встанов лений для подання заяви про а пеляційне оскарження.
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2009 |
Оприлюднено | 29.08.2011 |
Номер документу | 17865809 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Приморський районний суд м.Одеси
Бондар В. Я.
Адміністративне
Ленінський районний суд міста Севастополя
Левадко Світлана Іллівна
Адміністративне
Торезький міський суд Донецької області
Куракова Вікторія Валентинівна
Адміністративне
Чугуївський міський суд Харківської області
Ганенко Тетяна Сергіївна
Адміністративне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Шевченко Сергій Володимирович
Адміністративне
Лебединський районний суд Сумської області
Подопригора Людмила Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні