ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
01.08.11 р. Сп рава № 23/107
за позовом: Одеської заліз ниці м. Одеса
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю ”Донбасвуглепереробка” м. Українськ
про стягнення 35 290 грн.
Суддя Забарющий М.І .
Представники сторін:
Від позивача: не з' явився
Від відповідача: ОСОБА_1 - за довіреністю
В засіданні, яке відбулось 27.07.2011р., згідно ст.77 ГП К України
оголошувалась п ерерва до 01.08.2011р.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Одеська залізниця м. Одеса, звернувся до господа рського суду з позовом до від повідача, товариства з обмеж еною відповідальністю ”Донб асвуглепереробка” м. Українс ьк, про стягнення 35 290 грн. штраф у за неправильно зазначену у накладній № 52892885 масу вантажу.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на:
- відправлення відпов ідачем у листопаді 2010р. зі стан ції Росія Донецької залізниц і на станцію Бурштин Львівсь кої залізниці за залізничною накладною № 52892885 у вагоні № 65384620 вантажу - ”концентрат вугільний вологий”;
- здійснення на станці ї Знам' янка Одеської залізн иці перевірки маси вантажу, щ о прибув у вагоні № 65384620, внаслід ок якої було виявлено, що факт ична маса вантажу нетто на 2 300 кг менше, ніж зазначено у накл адній № 52892885;
- засвідчення вищевка заної обставини комерційним актом АА № 056449/969 від 12.11.2010р.;
- ст.ст. 307, 315 Господарсько го кодексу України (далі - ГК У країни), ст.ст.920, 925 Цивільного ко дексу України (далі - ЦК Україн и), ст.ст. 118, 122, 129 Статуту залізниц ь України, Правила складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни від 28.05.2002р. № 334 (далі - Правила складання актів).
Відповідач позовні вимоги визнав частково та заявив су ду клопотання про зменшення розміру штрафу до розміру од нієї провізної плати, яка скл адає 7 058 грн. на підставі ч.2 ст.233 ГК України, ч.3 ст.551 Ци вільного кодексу України (да лі - ЦК України) та п.3 ч.1 ст.83 Госп одарського процесуального к одексу України (далі - ГПК Укра їни).
Дослідивши матеріали спра ви та вислухавши пояснення п редставників сторін, суд вст ановив:
09.11.2010р. товариство з обмежено ю відповідальністю ”Донбасв углепереробка” (вантажовідп равник) зі станції Росія Доне цької залізниці на станцію Б урштин Львівської залізниці відвантажив на адресу Буршт инської ТЕС ВАТ ”Західенерго ” (вантажоодержувач) за заліз ничною накладною на маршрут або групу вагонів № 52892885 у вагон і № 65384620 вантаж - ”концентрат вуг ільний вологий”. При оформле нні перевізних документів, з окрема, в залізничній наклад ній № 52892885 у вищевказаному ваго ні відповідачем вказано масу вантажу: нетто - 69 000 кг, тара - 23 800 кг.
Навантаження вагону здійс нювалось засобами відправни ка (відповідача у справі), прав ильність внесених до накладн ої відомостей підтвердив сво їм підписом представник вант ажовідправника прийомоздав альник Євтаєва у відповіднос ті до п.2.3. Правил оформлення пе ревізних документів, затверд жених наказом Міністерства т ранспорту України від 21.11.2000р. № 644 (далі - Правила оформлення пе ревізних документів).
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Ст атуту залізниць України вант ажовідправники несуть відпо відальність за всі наслідки неправильності, неточності а бо неповноти відомостей, заз начених ним у накладній, а зал ізниця має право перевіряти правильність цих відомостей , а також періодично перевіря ти кількість та масу вантажу , що зазначаються у накладній .
При прийманні поїзда № 2229, у с кладі якого був вагон № 65384620, 11.11.201 0р. на станції Знам' янка Одес ької залізниці в результаті зважування на тензометрични х динамічних вагах виявлено невідповідність відомостей , зазначених відповідачем в н акладній № 52892885 фактичним пара метрам. Працівниками станції 11.11.2010р. складений акт загальної форми № 29550, а вагон був відчепл ений для проведення контроль ного переважування на статич них вагах.
12.11.2010р. при контрольному пере важуванні вагону № 65384620 з ванта жем на 150-тонних вагонн их вагах станції Знам' янка виявилось: вага брутто - 90 500 кг, тара з брусу - 23 800 кг, нетто - 66 700 кг, що менше проти даних за лізничної накладної на 2 300 кг.
За фактом невідповідності маси вантажу даним, зазначен им у накладній № 52892885, складено к омерційний акт № АА № 056449/969 від 12. 11.2010р., де зазначено: в вагоні нав антаження рівномірне нижче б ортів 200мм; просипання вантажу відсутнє; двері заварені, люк а щільно закриті; на поверхні вантажу мається захисне мар кування вапном не пошкоджене ; каток застосовувався; сліді в втрати і крадіжки вантажу н е виявлено.
На станції призначення Бур штин Львівської залізниці 16.11 .2010р. вантаж за вищевказаною ма сою був виданий одержувачу, п ро що у комерційному акті АА № 056449/969 від 12.11.2010р., у розділі “Є” зро блена відповідна відмітка зг ідно до п.12 Правил складання а ктів.
Згідно п.27 Правил видачі ван тажів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни від 21.11.2000р. № 644, вантаж вважа ється доставленим без утрати , якщо різниця між масою, вказа ною в пункті відправлення в з алізничній накладній, та мас ою, визначеною на станції при значення, не перевищує норми природної втрати і гранично го розходження у визначенні маси нетто. В даному випадку н орма недостачі (сума норми пр иродної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2% маси, зазна ченої в перевізних документа х, а саме 1 380 кг, що менше виявлен ої недостачі - 2 300 кг.
Згідно ст.129 Статуту залізни ць України обставини, що можу ть бути підставою для матері альної відповідальності зал ізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирі в під час залізничного перев езення, засвідчуються комерц ійними актами або актами заг альної форми, які складають с танції залізниць.
Пунктом 5.5. Правил оформленн я перевізних документів закр іплено, що якщо під час переве зення вантажу або на станції його призначення буде виявл ено неправильне зазначення у накладній відомостей про ад ресу одержувача, його код, наз ву вантажу, його кількість, то з відправника стягується шт раф згідно зі ст.122 Статуту зал ізниць України. Факт неправи льного зазначення відправни ком указаних відомостей засв ідчується актом загальної фо рми, якщо за цим фактом не скла дався комерційний акт.
Відповідно до ст.122 Статуту з алізниць України за неправил ьно зазначену у накладній ма су вантажу з відправника стя гується штраф у розмірі згід но із ст.118 цього Статуту. Статт ею 118 Статуту залізниць Україн и встановлено, що штраф підля гає стягненню у розмірі п' я тикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
За неправильно зазначену у залізничній накладній № 52892885 м аси вантажу у вагоні № 6 5384620 позивач нарахував відпові дачу як вантажовідправнику ш траф в порядку ст.122 Статуту за лізниць України в розмірі 35 290 г рн. із розрахунку: 7 058 грн. (прові зна плата) х 5. Перевіривши роз рахунок суми штрафу, суд вста новив, що він відповідає вимо гам Статуту залізниць Україн и.
Під час розгляду справи від повідач просив суд зменшити розмір штрафу до розміру одн ієї провізної плати, яка скла дає 7 058 грн., на підставі ч.2 ст.233 Г К України, ч.3 ст.551 ЦК України та п.3 ч.1 ст.83 ГПК України. Вказане к лопотання відповідач обґрун товує тим, що неправильне заз начення маси вантажу в накла дній № 52892885 не завдало безпосер едньо залізниці та іншим уча сникам господарських віднос ин збитків в розумінні ст.22 ЦК України та ст.224 ГК України.
Відповідно до ч.2 ст.233 Г К України якщо порушення зоб ов' язання не завдало збиткі в іншим учасникам господарсь ких відносин, суд може з ураху ванням інтересів боржника зм еншити розмір належних до сп лати штрафних санкцій.
Пунктом 3 ч.1 ст.83 ГПК України п ередбачено, що господарський суд, приймаючи рішення, має пр аво зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (ш трафу, пені), який підлягає стя гненню зі сторони, що порушил а зобов'язання.
Аналіз наведених правов их норм свідчить, що вони не є імперативними та застосовую ться за визначених умов на ро зсуд суду.
Враховуючи, що допущене від повідачем порушення не завда ло безпосередньо залізниці т а іншим учасникам господарсь ких відносин збитків, суд, кор истуючись своїм правом, закр іпленим п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, в важає за можливе зменшити ро змір штрафу на 1 прові зну плату, тобто до суми 28 232 грн .
На підставі ст.ст. 20, 173, 174, 193, 216, 233, 30 6 Господарського кодексу Укр аїни, ст.ст. 24, 118, 122 Статут у залізниць України та керую чись ст.ст. 33, 43, 49, 82-85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, господарський суд -
В И Р I Ш И В :
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю ”До нбасвуглепереробка” (м. Українськ, вул. Жовтнева, 1 , р/р 26000301490702 у філії ПІБ, МФО 334312, ЄДР ПОУ 32011542) на користь Одеської за лізниці (м. Одеса, вул. Пантеле ймонівська, 19, р /р 26003000001 в Одеській філії АБ ”Екс прес-банка”, МФО 328801, ЄДРПОУ 01071315) - 28 232 грн. штрафу, 352 грн. 90 коп. витр ат на сплату держмита та 236 грн . витрат на інформаційно-техн ічне забезпечення судового п роцесу.
В решті вимог позивачу у по зові відмовити.
Суддя Забарющий М.І.
< Список > < Дов ідник >
< Список > < Довід ник >
В судовому засіданні 01.08.2011р. проголошено вступну та резо лютивну частини рішення. П овний текст рішення складено та підписано 03.08.2011р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2011 |
Оприлюднено | 30.08.2011 |
Номер документу | 17872936 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Забарющий М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні