Постанова
від 25.08.2011 по справі 5002-21/4917-2010
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" серпня 2011 р. Справа № 5002-21/4917-2010

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді Добролюбової Т.В.

суддів Гоголь Т.Г., Осетинського А .Й.

розглянувши в судовому за сіданні за участю представни ків сторін:

прокуратури:

позивача-2:

позивача-1, відповідача і тр етіх осіб:

матеріали

касаційної скарги

Кривоклуб Т.В. - проку рор відділу ГПУ, посв.118

ОСОБА_1. - дов. від 23.08.11

не з'явились, повідомлені н алежно

Виконавчого комітету Форо ської селищної ради

на постанову Севастопольського апеляц ійного господарського суду в ід 05.05.11

у справі №5002-21/4917-2010

за позовом

до

треті особи: Військового прокурора Сев астопольського гарнізону в і нтересах держави в особі Адм іністрації Державної прикор донної служби України, Сімфе ропольського прикордонного загону (Військова частина 2161) А зово-Чорноморського регіона льного управління Державної прикордонної служби України

Виконавчого комітету Форо ської селищної ради

1.Фороська селищна рада

2.ОСОБА_2

3.ОСОБА_3

4. ОСОБА_4

5.ОСОБА_5

6. ОСОБА_6

7. ОСОБА_7

8. ОСОБА_8

9.ОСОБА_9

10.ОСОБА_10

11.ОСОБА_11

12.Комунальне підприємство " Управління селищного господ арства"

про визнання незаконним та ск асування рішення

Розпорядженням Секретар я другої судової палати Вищо го господарського суду Украї ни від 23.08.11 для розгляду касаці йної скарги у цій справі приз начено колегію суддів у скла ді: Добролюбової Т.В. - головую чого, Гоголь Т.Г., Осетинського А.Й.

Військовий прокурор Сева стопольського гарнізону зве рнувся до Господарського суд у Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі А дміністрації Державної прик ордонної служби України, Сім феропольського прикордонно го загону (військова частина 2161) Азово-Чорноморського регі онального управління Держав ної прикордонної служби Укра їни з позовом до Виконавчого комітету Фороської селищної ради про визнання незаконни м та скасування рішення Вико навчого комітету Фороської с елищної ради №77 від 27.06.03 «Про ви знання права власності за Фо роською селищною радою на бу дівлю за адресою: смт. Форос, в ул. Терлецького, 11а». Прокурор вважав, що оскаржуване рішен ня прийняте всупереч приписі в чинного законодавства, зок рема, статті 2 Закону України « Про правовий режим майна Збр ойних Сил України», пунктів 3,4 ,8 Постанови Кабінету Міністр ів України від 29.08.02 №1282 «Про поря док вилучення і передачі вій ськового майна Збройних Сил» та з перевищенням компетенці ї ради. Прокурор наголошував на тому, що спірне майно, яке п рийняте до комунальної власн ості, є військовим майном та п еребуває на балансі Військов ої частини 2161 Азово-Чорноморс ького регіонального управлі ння Державної прикордонної с лужби України. Позов обґрунт ований приписами статей 15, 16, 326, 335, 393 Цивільного кодексу Україн и, статті 20 Господарського код ексу України, статей 1, 14 Закону України «Про правовий режим майна Збройних Сил України» , пунктами 3,4,8 Постанови Кабіне ту Міністрів України від 29.08.02 № 1282 «Про порядок вилучення і пе редачі військового майна Збр ойних Сил».

Рішенням Господарського с уду Автономної Республіки Кр им від 16.12.10 (суддя Чонгова С.І.) по зов задоволено. Вмотивовуючи рішення у справі, господарсь кий суд дійшов висновку про т е, що виконавчий комітет сели щної ради прийняв оспорюване рішення з перевищенням повн оважень та в порушення поряд ку визнання майна безхазяйни м. Водночас суд визнав, що спір на будівля була збудована на земельній ділянці, наданій в ійськовій частині, та є держа вним майном, яке за рішенням к омпетентного органу не перед авалося у комунальну власніс ть селищної ради.

Севастопольський апеляцій ний господарський суд постан овою від 05.05.11 (судді: Градова О.Г ., Латинін О.А., Маслова З.Д.) пере вірене рішення господарсько го суду першої інстанції зал ишив без змін з тих же підстав .

Виконавчий комітет Форос ької селищної ради звернувся з касаційною скаргою, в якій п росить постанову у справі ск асувати та прийняти нове ріш ення, яким в позові відмовити . В обґрунтування касаційної скарги, скаржник посилаєтьс я на порушення апеляційним с удом приписів статті 182 Цивіль ного кодексу України, статті 137 Цивільного кодексу УРСР, ст атей 4, 17 Закону України «Про де ржавну реєстрацію речових пр ав на нерухоме майно та їх обм ежень», Інструкції про поряд ок виявлення та обліку безха зяйного майна, затвердженої наказом Міністерства фінанс ів УРСР №112 від 17.12.87. Селищна рада вважає, що оспорюване рішенн я прийняте у відповідності д о вимог законодавства та в ме жах її компетенції. Скаржник вказує на те, що під час держа вної реєстрації прав на спір не майно виконкомом були под ані усі необхідні документи, як-то передбачено Тимчасови м положенням про порядок реє страції права власності на н ерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиці ї України №7/5 від 07.02.02.

Від Державної прикордонно ї служби України Азово-Чорно морського регіонального упр авління судом отримано запер ечення на касаційну скаргу, в якому вона просить залишити її без задоволення.

Вищий господарський суд Ук раїни, заслухавши доповідь с удді Гоголь Т.Г., пояснення уча сників процесу, переглянувши матеріали справи та доводи к асаційної скарги, перевіривш и правильність застосування судами приписів чинного зак онодавства, відзначає насту пне.

Господарськими судами пер шої та апеляційної інстанцій установлено та підтверджено матеріалами справи, що рішен ням Ялтинського міського вик онавчого комітету №8 від 16.03.66 Ві йськовій частині 2161 було відв едено земельну ділянку орієн тованою площею 1,5 га за рахуно к частини санаторію "Форос" пі д будівництво комплексу буді вель прикордонзастави. За ак тами прийому-здачі військово го містечка №560 прийняті в екс плуатацію будівлі та споруди Військової частини 2161 в селищ і міського типу Форос, в тому ч ислі, двоповерхова казарма н а 42 людини, житловою площею 186,5 к в.м.; двоповерховий, чотириква ртирний (вісім кімнат) будино чок офіцерського составу, жи тловою площею 123,18 кв.м, під забу довою 175,67 кв.м. Зазначені будів лі 1970 року побудови були поста влені на бухгалтерський облі к Військової частини 2161 Захід ного прикордонного округу Уп равління державної безпеки п ри Раді Міністрів СРСР, що під тверджується актами та інвен таризаційними відомостями. П остановою Кабінету Міністрі в України №316 від 05.05.95 прикордон на застава "Форос" визнана заг альнодержавною власністю та віднесена до сфери управлін ня Адміністрації Держприкор донслужби. Також судами уста новлено, що будиночок офіцер ського складу у військовому містечку "Форос" знаходиться на балансі Військової части ни 2161, станом на червень 2009 року мав балансову вартість 245232 грн . У вказаному будиночку офіце рського складу на вул. Терлец ького, 11-А, смт. Форос зареєстро вані та мешкають треті особи у справі. Між тим, рішенням Ви конавчого комітету Форосько ї селищної ради №77 від 27.06.03 "Про в изнання права власності за Ф ороською селищною радою на б удівлю за адресою: смт. Форос , вул. Терлецького, 11-А" визнано право власності за Фороською селищною радою на споруду за адресою: смт. Форос, вул. Терле цького, 11-А; прийнято на баланс КП УПГ як безхазяйне домовол одіння за адресою: смт. Форос, вул. Терлецького, 11-А. Вказане р ішення було прийнято на підс таві звернень мешканців буди нку та рішення Фороської сел ищної ради №21 від 21.03.02. Рі шенням Виконавчого комітету Фороської селищної ради № 21 в ід 21.03.02 "Про постановку на облік будівлі за адресою: смт. Форос , вул. Терлецького, 11-А" спірне в олодіння було поставлено на облік як безхазяйне на підст аві заяви мешканців будинку та встановлено, що у разі нена дання військовою частиною та мешканцями будинку правовс тановлюючих документів на бу дівлю - прийняти її на балан с Комунального підприємства "Управління селищного госпо дарства". Як убачається з мате ріалів справи, предметом дан ого судового розгляду є вимо га Військового прокурора Сев астопольського гарнізону за явлена в інтересах держави в особі Адміністрації Державн ої прикордонної служби Украї ни, Сімферопольського прикор донного загону (Військова ча стина 2161) Азово-Чорноморськог о регіонального управління Д ержавної прикордонної служб и України до Виконавчого ком ітету Фороської селищної рад и про визнання незаконним та скасування рішення Виконавч ого комітету Фороської селищ ної ради №77 від 27.06.03 «Про визнан ня права власності за Форось кою селищною радою на будівл ю за адресою: смт. Форос, вул. Те рлецького, 11а». Ухвалюючи судо ві акти у справі, господарськ і суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висно вку про наявність підстав дл я задоволення позову. Відпов ідно до частини 2 статті 15 Ци вільного кодексу України кожна особа має право на захи ст свого інтересу, який не суп еречить загальним засадам ци вільного законодавства. Спос обом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокре ма, визнання незаконним ріше ння органу місцевого самовря дування. Згідно з приписами с татті 59 Закону України "Про мі сцеве самоврядування в Украї ні" акти органів місцевого са моврядування з мотивів їх невідповідності Констит уції України або законам У країни визнаються незако нними у судовому порядку. Від повідно до статті 21 Цивіль ного кодексу України, суд визнає незаконними та скасов ує правовий акт індивідуальн ої дії, виданий органом місце вого самоврядування, якщо ві н суперечить актам цивіль ного законодавства та п орушує цивільні права і інте реси. Тобто підставами для визнання акта недійсним є не відповідність його вимогам ч инного законодавства і визна ченій законом компетенції ор гану, який видав цей акт, а так ож порушення у зв'язку з цим пр ав та охоронюваних законом і нтересів позивача. Статтею 326 Цивільного кодексу Україн и унормовано, що від імені та в інтересах держави Украї на право власності здійснюют ь відповідно органи державно ї влади. Згідно зі статтею 1 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" військове майно - це державне майно, закріпл ене за військовими частинами , закладами, установами та орг анізаціями Збройних Сил Укра їни. До військового майна нал ежать - будинки, споруди, перед авальні пристрої, всі види оз броєння, бойова та інша техні ка тощо. Статтею 3 Закону Ук раїни "Про правовий режим май на у Збройних Силах України" унормовано, що з моменту надходження майна до Збро йних Сил України і закріпл ення його за військовою ча стиною Збройних Сил України воно набуває статусу військо вого майна. Правовий режим ма йна у Збройних Силах України та його особливості визначе ні положеннями Закону Укр аїни "Про Збройні Сили Україн и" (частина 2 статті 14 цього З акону) та Законом України " Про правовий режим майна у Зб ройних Силах України", за п риписами яких майно у Збройн их Силах України є державн ою власністю і належить ві йськовим частинам, військови м навчальним закладам, устан овам та організаціям Збройни х Сил України на праві операт ивного управління. Органами, які здійснюють управління в ійськовим майном, згідно з пр иписами статті 2 Закону "Пр о правовий режим майна у Збро йних Силах України" є Кабі нет Міністрів України та Мін істерство оборони України. Г осподарськими судами в ході розгляду справи було установ лено, з підтвердженням матер іалами справи, що спірне майн о є державним майном, закріпл еним за Військовою частиною 2161. Пунктом 3 Постанови Кабі нету Міністрів України від 29.0 8.02 №1282 "Про порядок вилученн я і передачі військового май на Збройних Сил" у комунальну власність територіальних гр омад сіл, селищ, міст або у їх с пільну власність можуть пере даватися військові містечка (майнові комплекси), інше неру хоме і рухоме військове майн о (крім усіх видів озброєння, б ойової техніки та боєприпасі в), яке вивільняється в процес і реформування Збройних Сил і не планується до використа ння за призначенням, житлові будинки (разом з вбудованими та прибудованими нежитловим и приміщеннями), гуртожитки (в тому числі не завершені буді вництвом), майно закладів осв іти, культури (крім кінотеатр ів), фізичної культури та спор ту, охорони здоров'я (крім майн а санаторіїв, профілакторіїв , будинків відпочинку та апте к), соціального забезпечення , дитячих оздоровчих таборів , у тому числі об'єкти, не завер шені будівництвом, колишні а еропорти військової авіації , які не мають можливості само стійно забезпечувати свою се ртифікаційну придатність, а також інше військове майно, я кщо воно не менше ніж два рази пропонувалося до продажу ко нкурентними способами прива тизації, але не було реалізов ано. Разом з тим пунктом 4 назв аної Постанови визначено, що передача військового майна органам, уповноваженим управ ляти державним майном, самов рядним установам і організац іям та у комунальну власніст ь територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну в ласність проводиться за р ішенням: Кабінету Міністр ів України - щодо цілісних май нових комплексів; Міноборони - щодо: іншого окремого інд ивідуально визначеного майн а; житлового фонду та ін ших об'єктів соціальної інфр аструктури, які перебуваю ть в оперативному управлінні військових частин і передаю ться не у складі цілісних май нових комплексів. Як вже зазн ачалося, оспорюване рішення Виконавчого комітету Форось кої селищної ради було прийн яте на підставі заяви мешкан ців спірного будинку та ріше ння Виконавчого комітету Фор оської селищної ради від 21.03.02 № 21"Про постановку на облік буді влі за адресою: смт. Форос, вул . Терлецького, 11-А". При цьому, рі шенням Виконавчого комітету Фороської селищної ради № 21 в ід 21.03.02 спірне володіння було п оставлено на облік як безх азяйне. Відповідно до част ини 1 статті 137 Цивільного ко дексу Української РСР (чин ного на час прийняття оспорю ваного рішення) майно, яке н е має власника або власник як ого невідомий (безхазяйне ма йно), надходить у власність держави за рішенням викон авчого комітету районної , міської Ради народних де путатів, винесеним за за явою фінансового органу. Частини 3, 4 цієї ж норми Циві льного кодексу УРСР передбач али, що заява про визнання май на безхазяйним може бути под ана не раніше як через один рі к після прийняття майна на облік відповідним фінанс овим органом або виконавч им комітетом селищної, сіл ьської Ради народних депутат ів. Порядок виявлення та об ліку безхазяйного майна визн ачається Міністерством ф інансів Української РСР. Такий порядок був визначен ий Інструкцією про порядок в иявлення та обліку безхазяйн ого майна, затвердженої нака зом Міністерства фінансів УР СР №112 від 17.12.87, яка діяла до 22.06.04. Пу нкт 4 цієї Інструкції передба чав, що після одержання повід омлення про наявність майна, яке не має власника або власник якого невідомий, ф інансовий орган не пізніш е наступного дня провадить н еобхідну перевірку щодо вияв лення цього майна. При виявле нні такого майна фінансовий орган за участю представникі в підприємств і організацій або осіб, які повідомили про н аявність безхазяйного майна , в разі необхідності - предста вника міліції, а в сільській м ісцевості - сільської (селищн ої) Ради народних депутатів, складає акт опису майна з по передньою оцінкою за форм ою згідно з додатком 1 до цієї Інструкції. Разом з тим, пункт ом 7 Інструкції передбачалос я, що виявлене майно на п ідставі акта опису фінан совим органом в той же день береться на облік. Відпов ідно до пункту 51 частини 1 стат ті 26 Закону України "Про міс цеве самоврядування" (в ре дакції чинній на час прийнят тя оспорюваного рішення) пит ання щодо надання згоди на пе редачу об'єктів з державної у комунальну власність та при йняття рішень щодо придбання об'єктів державної власност і є виключною компетенцією с елищних рад, яке вирішується виключно на пленарних засід аннях селищної ради. За припи сами статті 60 цього ж Закону територіальним громадам селищ належить право комуна льної власності на нерухоме майно, житловий фонд та інше м айно, нерухомі об'єкти, визнач ені відповідно до закону як о б'єкти права комунальної вла сності; підставою для набутт я права комунальної власност і є передача майна територіа льним громадам безоплатно де ржавою, іншими суб'єктами пра ва власності, придбання майн а органами місцевого самовря дування в порядку, встановле ному законом. Згідно з припис ами статті 4 Цивільного код ексу Української РСР (в ре дакції на час прийняття оспо рюваного рішення) цивільні п рава та обов'язки виникають і з дій осіб, що передбачені акт ами цивільного законодавств а, а також із дій осіб, що не пер едбачені цими актами, але за а налогією породжують цивільн і права та обов'язки; підстава ми виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є адмі ністративні акти (у тому числ і для державних, кооперативн их та інших громадських орга нізацій - з актів планування), внаслідок подій, з якими зако н пов'язує настання цивільно -правових наслідків. Досліди вши усі обставини та зібрані у справі докази, господарськ і суди попередніх інстанцій установили, що спірне майно є безхазяйним; воно належить н а праві власності державі як військове майно. Разом з тим, судами установлено, що орган ами, на які відповідно до зако нодавства покладено обов'язо к управління та розпорядженн я військовим майном, спірне м айно в комунальну власність не передавалося. З огляду на з азначене, оспорюване рішення селищної ради прийняте з пор ушенням законодавства про пр авовий режим майна Збройних Сил України. Відповідно до ви мог статті 1117 Господарського процесуального кодексу Укра їни касаційна інстанція, вих одить з обставин, встановлен их у даній справі господарсь кими судами. Згідно з приписа ми частини 2 статті 1117 Господар ського процесуального кодек су України касаційна інстанц ія не має права встановлюват и або вважати доведеними обс тавини, що не були встановлен і у постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішу вати питання про достовірніс ть того чи іншого доказу, про п еревагу одних доказів над ін шими, збирати нові докази, дод атково перевіряти їх. За таки х встановлених обставин спра ви, висновок господарських с удів про наявність підстав д ля визнання недійсним оспорю ваного рішення, як і задоволе ння позову, колегією суддів в изнається вірним. Доводи кас аційної скарги визнаються не спроможними, оскільки спрост овуються обставинами встано вленими господарськими суда ми та матеріалами справи, а та кож ґрунтуються на переоцінц і доказів, яка за приписами ст атті 1117 Господарського процес уального кодексу України зна ходиться поза межами компете нції суду касаційної інстанц ії.

Враховуючи зазначене, кер уючись статтями 108, 1115, 1117, 1119, 11111 Госп одарського процесуального к одексу України Вищий господ арський суд України

П ОСТАНОВИВ:

Постанову Севастопо льського апеляційного госпо дарського суду від 05.05.11 у справ і №5002-21/4917-2010 залишити без зм ін.

Касаційну скаргу Викон авчого комітету Фороської се лищної ради залишити без зад оволення.

Головуючий суддя Т.Добролюбова

Судді Т.Гоголь

А .Осетинський

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення25.08.2011
Оприлюднено09.09.2011
Номер документу17905424
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-21/4917-2010

Постанова від 25.08.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Гоголь T.Г.

Ухвала від 04.08.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Гоголь T.Г.

Постанова від 05.05.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Градова Ольга Григорівна

Ухвала від 18.04.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Градова Ольга Григорівна

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Градова Ольга Григорівна

Ухвала від 15.02.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Градова Ольга Григорівна

Ухвала від 27.01.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Градова Ольга Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні