Рішення
від 10.07.2008 по справі 8/110пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/110пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

10.07.08 р.                                                                                                    Справа № 8/110пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Вейт-ЛТД”, м.Костянтинівка,      

                    ЄДРПОУ 23118980

до відповідача Слов`янської міської ради Донецької області, ЄДРПОУ 04052821, м.Слов'янськ

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Яїцьков А.В. – по дов.

від відповідача: Сисюк В.О. – голов.спец.

В засіданні суду брали участь:

                                                            

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю „Вейт-ЛТД”, м.Костянтинівка, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідіча, Слов`янська міська рада Донецької області, м.Слов`янськ про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки із земель промисловості строком на десять років орієнтовною площею 0,2300 га для розміщення об'єкта – автозаправочного комплексу шляхом укладання прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент прийняття Слов'янською міською радою рішення №61-ХХ11-5 від 21.12.2007р.

Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач заявою №180 від 04.07.2008р. заявив вимоги про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки із земель промисловості строком на десять років орієнтовною площею 0,2300 га для розміщення об'єкта – автозаправочного комплексу за адресою: Донецька область, м.Слов'янськ, вул.Карла Маркса, 54 шляхом укладання прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Слов`янського міського голови.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення ТОВ " Вейт-ЛТД " з заявкою до Слов`янського міського голови.

Відповідач надав відзив на позовну заяву від 10.07.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

04.09.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Вейт-ЛТД" звернулося до Слов`янського міського голови з заявою про надання земельної ділянки для розміщення автозаправочного комплексу за адресою: вул.К.Маркса, буд.54, м.Слов`янськ, Донецька область.

12.10.2007р. відділом архітектури і містобудування позивачу була надана відповідь про погодження місця  розташування  вищевказаного об'єкту.

21.12.2007р. Слов`янською міською радою було прийнято рішення №61-XXII-5, згідно якого Товариству з обмеженою відповідальністю "Вейт-ЛТД", зокрема, було погоджено місце розташування автозаправочного комплексу та дозволено розробку проекту землеустрою з відводу в оренду земельної ділянки  за адресою: вул.К.Маркса, буд.54, м.Слов`янськ, Донецька область.

Одночасно, ТОВ "Вейт-ЛТД" були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:

-          лист управління архітектури і містобудування виконавчого комітету Слов`янської міської ради №579 від 03.09.2007р. та №68 від 23.05.2008р.;

-          висновки Слов`янської міжрайонної санітарно-епідеміологічної станції №03.2 від 26.09.2007р та №03.2/25 від 16.05.2008р.;

-          висновок відділу культури і туризму Слов`янської міської ради від 11.10.2007р.;

-          висновок Слов`янського міського відділу земельних ресурсів від 12.10.2007р.;

-          висновки відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №36/194-а                 від 14.12.2007р. та  №15/151 від 22.05.2008р.;

-          висновок відділу культури Слов`янської міської ради від 04.04.2008р.;

-          висновок відділу земельних ресурсів м.Слов`янська №43 від 28.05.2008р.

Листом №01.01-12/977  від 09.06.2008р. Слов`янською міською радою було повідомлено ТОВ „Вейт-ЛТД” про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки із земель промисловості строком на десять років орієнтовною площею 0,2300 га для розміщення об'єкта – автозаправочного комплексу за адресою: Донецька область, м.Слов'янськ, вул.Карла Маркса, 54 шляхом укладання прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Слов`янського міського голови.

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві від 10.07.2008р.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача  такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Слов`янського міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р.          N309-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

З висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання органу місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.

Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.

Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.  

Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: вул.К.Маркса, буд.54, м.Слов`янськ, Донецька область, була подана тільки одна заявка -  ТОВ "Вейт-ЛТД". Відповідачем вказані обставини не спростовані,  доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.

Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону  або конкурсу  щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: вул.К.Маркса, буд.54, м.Слов`янськ, Донецька область, нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки із земель промисловості строком на десять років орієнтовною площею 0,2300 га для розміщення об'єкта – автозаправочного комплексу за адресою: Донецька область, м.Слов'янськ, вул.Карла Маркса, 54 шляхом укладання прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Слов`янського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.

 

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Вейт-ЛТД”, м.Костянтинівка до Слов`янської міської ради Донецької області, м.Слов`янськ задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю „Вейт-ЛТД” (85107 Донецька область, м.Костянтинівка, вул.Мірошніченко, буд.13, ЄДРПОУ 23118980) на отримання в оренду земельної ділянки із земель промисловості Слов`янської міської ради Донецької області строком на десять років орієнтовною площею 0,2300 га для розміщення об'єкта – автозаправочного комплексу за адресою: Донецька область, м.Слов'янськ, вул.Карла Маркса, 54 шляхом укладання прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „Вейт-ЛТД” з листом до Слов`янського міського голови.

Стягнути з Слов`янської міської ради Донецької області, м.Слов`янськ на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Вейт-ЛТД”, м.Костянтинівка витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118  грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін у судовому засіданні 10.07.2008р. оголошено вступну та резолютивну частина рішення.

Повний текст рішення підписано 10.07.2008р.

          

               Суддя                                                                                                            Ємельянов А.С.                               

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення10.07.2008
Оприлюднено17.07.2008
Номер документу1815635
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/110пн

Ухвала від 31.01.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Мінська Т.М.

Ухвала від 21.01.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Мінська Т.М.

Рішення від 10.07.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 25.06.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Постанова від 16.08.2007

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Колядко Т.М.

Ухвала від 16.07.2007

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Колядко Т.М.

Ухвала від 16.07.2007

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Колядко Т.М.

Рішення від 19.07.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Постанова від 26.06.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В.Л.

Ухвала від 04.07.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні