КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.08.2011 № 36/290
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Коршун Н.М.
суддів:
при секретарі:
За участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 – за довіреністю,
від відповідача-1: представник – не з’явився,
від відповідача-2: ОСОБА_2 – за довіреністю,
від Прокуратури м. Києва: старший прокурор відділу Прокуратури м. Києва – Карпенко Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Заступника прокурора м. Києва
на рішення Господарського суду м. Києва від 10.08.2009 р.
у справі № 36/290 (суддя Трофименко Т.Ю.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Аврора-Світанок”
до 1. Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва
Шевченківської районної у м. Києві ради
2. Шевченківської районної у м. Києві ради
про спонукання до укладання договору купівлі-продажу
та за зустрічним позовом Шевченківської районної у м. Києві ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю „Аврора-Світанок”
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача
Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва
Шевченківської районної у м. Києві ради
про визнання права комунальної власності
ВСТАНОВИВ:
У липні 2009 року Товариство з обмеженою відповідальністю „Аврора-Світанок” (далі –позивач за первісним позовом) звернулось до господарського суду м. Києва з позовом до 1. Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у місті Києві ради, 2. Шевченківської районної у місті Києві ради про зобов’язання провести приватизацію нерухомого майна загальною площею 190,3 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, пров. Т. Шевченка, 13/21, та зобов‘язання відповідача-1 укласти з позивачем договір купівлі-продажу зазначеного вище нерухомого майна загальною площею 190,3 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, пров. Т. Шевченка, 13/21.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до рішення про приватизацію об’єктів комунальної власності Шевченківського району міста Києва № 394, прийнятого Шевченківською районною у місті Києві радою 31.01.2008 р., спірне нежитлове приміщення підлягає приватизації шляхом викупу позивачем.
31.07.2009р. Шевченківська районна у місті Києві рада звернулась із зустрічним позовом про визнання права комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва на нежитлові приміщення з № 1 по № 17 (групи приміщень № 17) (в літ. А) загальною площею 190,3 кв.м., які знаходяться на цокольному поверсі житлового будинку № 13/21 (літера А) по пров. Т.Шевченка у м. Києві.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 03.08.2009р. даний зустрічний позов був прийнятий для спільного розгляду з первісним позовом.
Зустрічний позов мотивований тим, що відповідно до рішення Київради від 27.12.2001р. № 208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва", а також рішення Шевченківської районної у місті Києві ради від 18.06.2002 р. № 40 "Про формування комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" спірне нерухоме майно є комунальною власністю Шевченківського району м. Києва.
Рішенням господарського суду м. Києва від 10.08.2009 р. первісний позов було задоволено частково, а саме зобов‘язано Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради виконати рішення Шевченківської районної у м. Києві ради № 394 від 31.01.2008 р., а саме укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «Аврора-Світанок» договір купівлі-продажу нежитлового приміщення (групи приміщень №17) (в літ. А) площею 190,3 кв.м. за адресою: м. Київ, пров. Шевченка Тараса, 13/21 (літера А), протягом 30 календарних днів з моменту набрання рішенням суду законної сили. В іншій частині первісного позову відмовлено.
Зустрічний позов задоволено повністю, а саме визнано право комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва в особі Шевченківської районної у місті Києві ради на нежитлові приміщення з № 1 по №17 (групи приміщень № 17) загальною площею 190,3 кв.м., які знаходяться на цокольному поверсі житлового будинку № 13/21 (літера А) по провулку Шевченка Тараса у місті Києві; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Аврора-Світанок» на користь Шевченківської районної у м. Києві ради - 102,00 грн. державного мита, 118,00 грн. –витрати по сплаті за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Аврора-Світанок»(04053, місто Київ, вул. Артема, 21, п/р 26000000112130 в ВАТ КБ “Хрещатик”, МФО 300670, код ЄДРПОУ 34429962) в доход Державного бюджету України 218, 36 грн. державного мита.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, Заступник прокурора м. Києва звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні первісного та зустрічного позовів, посилаючись на те, що дане рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не з'ясовано питання щодо наявності правовстановлюючих документів на спірне нерухоме майно та стверджує, що в матеріалах справи відсутні належні докази, якими було б підтверджено право власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва на спірне нерухоме майно (нежитлове приміщення площею 190,3 кв. м. по пров. Т.Шевченка, 13/21 в м. Києві).
У відзиві відповідач-1 за первісним позовом проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив суд відмовити в її задоволенні, а рішення Господарського суду м. Києва від 10.08.2009 року залишити без змін.
Відповідачем-2 за первісним позовом не використано наданого йому законом права на участь його представників у судовому засіданні. Причин неявки суду не повідомлено. Однак, матеріали справи містять докази належного його повідомлення про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується, зокрема, поштовими повідомленнями № 27931667, 28492489, 30214038 про вручення його представникам поштових відправлень.
У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (абзац 4 пункту 3.6. Роз’яснень Президії Вищого Арбітражного суду України від 18.09.1997 року № 02-5/289 із змінами та доповненнями станом на 30.04.2009 року «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України»).
За таких обставин, судова колегія дійшла висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника відповідачем-2 за первісним позовом, за наявними в матеріалах справи доказами.
Розглянувши доводи апеляційної скарги та відзиву, дослідивши зібрані у справі докази, заслухавши пояснення присутніх учасників процесу, судова колегія встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 27.12.2001р. рішенням Київської міської ради № 208/1642 „Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва” нерухоме майно – жилий будинок разом із нежилими приміщеннями, що розташований за адресою: м. Київ, пров. Т. Шевченка, 13, передано до комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва.
Рішенням Шевченківської районної у м. Києві ради від 25.11.2003р. №263 "Про реорганізацію Фонду приватизації комунального майна Шевченківського району у м. Києві" реорганізовано з 01.12.2003р. Фонд приватизації комунального майна Шевченківського району у м. Києві в Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва зі статусом юридичної особи, яке є виконавчим органом Шевченківської районної у м. Києві ради та правонаступником КП УЖГ Шевченківського району в частині орендних відносин.
Положенням про Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва, затвердженим вищевказаним рішенням, передбачено, що Управління, серед іншого, виконує продаж об’єктів приватизації, в т.ч. на аукціоні та за конкурсом; здійснює повноваження власника щодо майна, яке приватизується відповідно до прийнятих рішень; через комісії по приватизації формує цінову політику з питань приватизації, здійснює оцінку комунального майна та укладає договори на проведення робіт по експертній оцінці об’єктів комунальної власності району, що підлягає приватизації (п. 3.1.17, п. 3.1. 18, п. 3.1.26).
Матеріали справи свідчать про те, що 07.12.2007р. між Товариством з обмеженою відповідальністю „Аврора-Світанок” та Управлінням з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради укладено договір оренди № 578/1, згідно яким позивач за первісним позовом прийняв у строкове платне користування нежиле приміщення, а саме підвал з орендованою площею 200,7 кв.м., яке знаходиться за адресою м. Київ, пров. Т. Шевченка, 13.
Встановлено, що рішенням Шевченківської районної у місті Києві ради № 167 від 15.02.2007р. затверджено Перелік об'єктів комунальної власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Відповідно до пункту 75 затвердженого Шевченківською районною у місті Києві радою Переліку (додаток до рішення № 394 від 31.01.2008 р.), спірне нежитлове приміщення, площею 190,3 кв.м. по пров. Т.Шевченка, 13/21 в м. Києві, підлягає приватизації шляхом його викупу позивачем, тобто, позивач у передбаченому законом порядку одержав право на викуп спірного нерухомого майна.
Відповідно до рішення від 15.02.2007р. №167 "Про приватизацію об'єктів комунальної власності Шевченківського району м. Києва" у разі виникнення розбіжностей між площами з різницею не більше 20 кв. м., зазначеними в додатках до цього рішення, та площами, зазначеними у технічній документації, виготовленій БТІ, остаточною вважається площа, зазначена в документах БТІ.
Як свідчать матеріали справи, відповідно до поточної інвентаризацієї БТІ та виготовленим технічним паспортом, станом на 20.05.2009 р. площа нежитлового приміщення по пров. Т.Шевченка, 13/21 в м. Києві складає 190,3 кв.м.
Рішенням Шевченківської районної у м. Києві ради № 683 від 25.06.2009 р. внесено зміни до Рішення Шевченківської районної у місті Києві ради № 394 від 31.01.2008 р., зокрема уточнено площу спірного нерухомого майна, виклавши її у розмірі 190,3 кв.м.
За приписами ч. 1 ст. 8 Закону України "Про приватизацію майна невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" з моменту прийняття рішення про приватизацію підприємства здійснюється його підготовка до приватизації. Строк підготовки не повинен перевищувати двох місяців з дня прийняття рішення про включення його до відповідного переліку об’єктів приватизації.
Підготовка об’єкту до продажу включає в себе визначення ціни продажу об’єкта, підготовку та опублікування інформації про об’єкт у відповідних інформаційних бюлетенях та місцевій пресі, інших друкованих виданнях, визначених органами приватизації; проведення у разі необхідності реорганізації або ліквідації державного підприємства, замовлення у разі потреби екологічного аудиту.
В силу ч. 1 ст. 12 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" ціна продажу об'єкта, що підлягає приватизації шляхом викупу, визначається шляхом проведення незалежної оцінки.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", Положення про Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради, затвердженого рішенням ради від 25.11.2003р. № 263, продавцем об’єктів малої приватизації (органом приватизації), що належать на праві власності територіальній громаді Шевченківського району м. Києва, є Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної у м. Києві ради.
Отже, як зазначалось вище, рішенням Шевченківської районної у місті Києві ради №394 від 31.01.2008р. Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва було зобов”язано в строк до 31.03.2008р. провести підготовку до приватизації та укласти з позивачем договір купівлі-продажу спірного нерухомого майна.
Проте, встановлено, що у передбачені рішенням ради строки та на момент розгляду спору підготовка об’єкта приватизації до продажу не проведена, зокрема, не здійснено оцінки об’єкта з метою визначення ціни його продажу, договору купівлі-продажу об’єкта приватизації не укладено.
В силу ч. 1 ст. 648 ЦК України визначено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов’язкового для сторін (сторони) договору має відповідати цьому акту.
Частиною 1 ст. 649 ЦК України встановлено, що розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках встановлених законом, вирішуються судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов’язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
У ч. 1 ст. 23 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" встановлено, що право власності на державне майно підтверджується договором купівлі-продажу, який укладається між покупцем та уповноваженим представником відповідного органу приватизації, а також актом приймання-передачі зазначеного майна. Договір купівлі-продажу державного майна підлягає нотаріальному посвідченню та у випадках, передбачених законом, державній реєстрації.
Закон України «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» не визначає будь-яких правових підстав для продовження визначеного Законом України про малу приватизацію двомісячного терміну для підготовки об’єкта до приватизації.
Враховуючи зазначене вище, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність задоволення первісного позову частково з огляду на те, що відповідач-2 виконав дії, покладені на нього законом, а саме: 31.01.2008 р. прийняв рішення про приватизацію об'єктів комунальної власності Шевченківського району м. Києва, відповідно до якого нежитлове приміщення за адресою м. Київ, пров. Т.Шевченка, 13/21, загальною площею 190,3 кв.м., підлягає приватизації шляхом викупу Товариством з обмеженою відповідальністю "Аврора-Світанок", а відповідач-1, як орган, який уповноважений проводити підготовку до приватизації та укладати договори купівлі-продажу майна, що перебуває у комунальній власності, усунувся від здійснення вказаних дій і дана бездіяльність відповідача-1 порушує права позивача як покупця.
Судова колегія, не приймає до уваги посилання апелянта на те, що судом першої інстанції не з'ясовано питання щодо наявності правовстановлюючих документів на спірне нерухоме майно та те, що в матеріалах справи відсутні належні докази, якими було б підтверджено право власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва на спірне нерухоме майно (нежитлове приміщення площею 190,3 кв. м. по пров. Т.Шевченка, 13/21 в м. Києві), з огляду на наступне.
Статтею 327 ЦК України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правовий статус та відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначається Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Згідно ч 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
В силу ст. 6 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» (в редакції, яка діяла на той час) визначено, що місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради та їх виконавчі органи.
Шевченківська районна у м. Києві рада була органом місцевого самоврядування, що представляла інтереси територіальної громади Шевченківського району м. Києва, і виступала суб'єктом права власності комунального майна, що перебувало у власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва.
Відповідно до положень ст.143 Конституції України та ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежилі приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону, як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені і в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують всі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об'єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку.
Згідно з ч.2 ст.11 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» (в редакції, яка діяла на той час) Київська міська рада може передавати районним у містах радам у власність або в управління об'єкти комунальної власності міста Києва в порядку, передбаченому законами України.
Таким чином, на час спірних правовідносин власником спірного нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Київ, пров. Т.Шевченка, 13/21, була територіальна громада Шевченківського району м. Києва в особі Шевченківської районної у м. Києві ради, яка була суб'єктом права комунальної власності і мала право на власний розсуд володіти, користуватися та розпоряджатися зазначеним приміщенням.
Із зустрічного позову вбачається, що взаємопов’язаність зустрічного позову із первісним позовом, позивач за зустрічним позовом пояснює тим, що позивач за первісним позовом фактично вимагає укладення договору купівлі-продажу спірного нерухомого майна в рамках його приватизації, то його вимоги є похідними від визнання права комунальної власності на спірне нерухоме майно за територіальною громадою Шевченківського району м. Києва та реєстрацію цього права комунальної власності в БТІ.
За приписами ст. 392 ЦК України власник майна може пред’явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб’єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Як вже було зазначено вище, статтею 6 Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" визначено, що місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста, як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради та їх виконавчі органи.
Шевченківська районна у місті Києві рада є органом місцевого самоврядування, що представляє інтереси територіальної громади Шевченківського району м. Києва, і виступає суб‘єктом права власності комунального майна, що перебуває у власності територіальної громади Шевченківського району міста Києва.
Судом встановлено, що Київська міська рада своїм рішенням від 27.12.2001 № 208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" (додаток 11) передала спірне нерухоме майно по пров. Т.Шевченка, 13/21 в м. Києві, до комунальної власності Шевченківської районної у місті Києві ради, а остання своїм рішенням від 18.06.2002 № 40 "Про формування комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" прийняла зазначене вище нерухоме майно до комунальної власності Шевченківського району міста Києва.
Жодних інших рішень, які б визначали правовий статус вказаного нерухомого майна, не приймалося.
Враховуючи вищезазначене, судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду стосовно того, що власником спірного нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Київ, пров. Т.Шевченка, 13/21, є територіальна громада Шевченківського району м. Києва в особі Шевченківської районної у місті Києві ради, яка є суб’єктом права комунальної власності і має право на власний розсуд володіти, користуватись та розпоряджатись зазначеним приміщенням, у зв’язку з чим вимоги зустрічного позову визнаються судом обґрунтованими.
Окрім цього, в судовому засіданні суду апеляційної інстанції 25.08.2011р. представник Шевченківської районної у м. Києві ради визнав вимоги позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю „Аврора-Світанок”, а представник Товариства з обмеженою відповідальністю „Аврора-Світанок”, в свою чергу, визнав вимоги зустрічного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.
Частиною 2 ст. 34 ГПК України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Доводами апеляційної скарги не спростовано зазначені вище обставини та висновки місцевого господарського суду.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що судові витрати за зустрічним позовом в розмірі 102,00 грн. державного мита та 118,50 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу підлягають стягненню з відповідача за зустрічним позовом на користь позивача за зустрічним позовом.
Державне мито в розмірі 218,36 грн. підлягає стягненню з відповідача за зустрічним позовом в доход Державного бюджету відповідно до ст. 46 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 99, 103, 105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд, –
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Заступника прокурора м. Києва на рішення Господарського суду м. Києва від 10.08.2009 р. у справі № 36/290 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду м. Києва від 10.08.2009 р. у справі № 36/290– залишити без змін.
3. Матеріали справи № 36/209 повернути до Господарського суду м. Києва.
Постанова може бути оскаржена впродовж двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.08.2011 |
Оприлюднено | 19.09.2011 |
Номер документу | 18174610 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Коршун Н.М.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Боділовська Марина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні