ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 57/108 05.09.11
За позовом Заступн ика Генерального прокурора У країни в інтересах держави
в особі Міністе рства оборони України
до Державної акціонерної компанії "Націо нальна мережа аукціонних цен трів"
Третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору на стороні відпові дача
Товариство з об меженою відповідальністю "Жи тлово-експлуатаційне
будівельно-виро бниче підприємство "МЖК Експ рес-24"
Третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору на стороні позивач а Державний департамент надл ишкового майна та земель
про визнання недійсним з моменту укладен ня договору комісії
Колегія су ддів у складі:
Головуючи й суддя Гулевець О.В.
Суддя Дідиченко М.А.
Суддя Пригунова А.Б.
Представники сторін:
Від прокуратури: Кри воклуб Т.В. (посвідчення)
Від позивача: не з' явився
Від відповідача: ОСО БА_1 (Дов.), ОСОБА_2 (Дов.)
Від третьої особи-1: не з' явився
Від третьої особи-2: не з' явився
У судовому засіданні 05.09.2011р. судом оголошено вступну та резолютивну частини ріше ння у справі відповідно до по ложень ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу Укра їни.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник Генерального прокурора України в інтерес ах держави в особі Міністерс тва оборони України (далі - поз ивач) звернувся до Господарс ького суду міста Києва з позо вною заявою до Відповідача - Д ержавної акціонерної компан ії "Національна мережа аукці онних центрів" про визнання н едійсним з моменту укладення договору комісії на відчуже ння нерухомого військового м айна № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009р., укладен ого між Міністерством оборон и України та Державною акціо нерною компанією "Національн а мережа аукціонних центрів" .
Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що договір комісії на в ідчуження нерухомого військ ового майна № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009р. у кладений внаслідок недодерж ання сторонами вимог чинного законодавства України, оскі льки всупереч вимогам норм в казаного законодавства стор они не зазначили в договорі ц іну земельної ділянки, яку пл анувалось продати. Також, 15.04.2009р . Кабінетом Міністрів Україн и постановою № 348 затверджено Порядок реалізації на аукціо нах у 2009 році нерухомого війсь кового майна Збройних Сил, зо крема разом із земельними ді лянками, на яких воно розташо ване (далі - Порядок). Вказаним Порядком визначається проце дура продажу нерухомого війс ькового майна Збройних Сил р азом із земельними ділянками , на яких воно розташоване. Пор ядком передбачено, що нерухо ме військове майно може реал ізовуватись без земельної ді лянки, якщо продажу підлягаю ть вбудовано-прибудовані при міщення, підвали, окремі пове рхи будівель тощо. Однак, відп овідно до умов договору стор они погодили реалізувати на аукціоні дві окремо розташов ані будівлі, а саме: склад (літ ера "В") загальною площею 636,2 кв.м . та склад (літера "Г") загальною площею 955,7 кв.м., без вартості зе мельної ділянки на якій вони розташовані. Крім того, умова ми договору фактично передба чається продаж позивачем зем ельної ділянки орієнтовною п лощею 0,4 га, розташованої у м. Ів ано-Франківську по вул. Шота Р уставелі (військове містечко № 52), яка відноситься до земель оборони. В зв'язку із вищевикл аденим, прокурор вважає, що до говір комісії на відчуження нерухомого військового майн а № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009р. є таким, що п ідлягає визнанню недійсним.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 08.04.2011р. поруш ено провадження у справі № 57/10 8 та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 26.04.2011р.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 26.04.2011р., в зв' язку з неявкою в судове засід ання представників позивача та відповідача, розгляд спра ви № 57/108 відкладено на 24.05.2011р.
24.05.2011р. в судовому засіданні п редставники прокуратури та п озивача підтримали заявлені позовні вимоги, але витребув аних судом документів не над али.
24.05.2011р. в судовому засіданні п редставник позивача звернув ся до суду з клопотанням про з алучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не з аявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні від повідача - Товариство з обмеж еною відповідальністю "Житло во-експлуатаційне будівельн о-виробниче підприємство "МЖ К Експрес-24", яке є власником ма йна, зазначеного в договорі к омісії на відчуження нерухом ого військового майна № 270/3/47-09 Н М від 18.09.2009р.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 24.05.2011р., в зв' язку з неявкою в судове засід ання представника відповіда ча, розгляд справи № 57/108 відкла дено на 07.06.2011р.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 07.06.2011р. залуч ено до участі у справі на стор оні відповідача третю особу без самостійних вимог на пре дмет спору - Товариство з обме женою відповідальністю "Житл ово-експлуатаційне будівель но-виробниче підприємство "М ЖК Експрес-24" (м. Івано-Франківс ьк, вул. Січових Стрільців, 58) та відкладено розгляд справи № 57/108 на 17.06.2011р.
В судовому засіданні 17.06.2011 р. п редставником відповідача на дано суду відзив на позов.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 17.06.2011р. призн ачено колегіальний розгляд с прави № 57/108.
Розпорядженням Голови Гос подарського суду міста Києва Ємельянова А.С. від 21.06.2011 року пр изначено колегіальний розгл яд справи № 57/108 у складі колегі ї суддів: Гулевець О.В. (голову ючий), Дідиченко М.А., Пригунов а А.Б.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 21.06.2011р. колег ією суддів у складі: Гулевець О.В. (головуючий), Дідиченко М.А , Пригунова А.Б., прийнято спра ву № 57/108 до свого провадження т а призначено її розгляд на 12.07.2 011р. за участю представників с торін.
11.07.2011р. через відділ діловодс тва Господарського суду міст а Києва від Генеральної прок уратури України надійшло кло потання про відкладення розг ляду справи.
12.07.2011р. в судовому засіданні п редставник позивача - Мініст ерства оборони України підтр имав заявлені позовні вимоги .
В судовому засіданні 12.07.2011р. п редставники відповідача над али суду пояснення по справі .
Представник прокуратури т а третьої особи у судове засі дання 12.07.2011р. не з' явились, тре тя особа про причини неявки в судове засідання не повідом ила.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 12.07.2011р. відкл адено розгляд справи № 57/108 на 02.0 8.2011р.
02.08.2011р. в судовому засіданні п редставник прокуратури та по зивача надали суду пояснення по справі, підтримали заявле ні позовні вимоги.
Представники відповідача в судовому засіданні 02.08.2011р. над али суду пояснення по справі , заперечили позовні вимоги.
Представник третьої особи - ТОВ "Житлово-експлуатаційне будівельно-виробниче підпри ємство "МЖК Експрес-24" у судове засідання 02.08.2011р. не з' явився, вимог суду не виконав, про при чини неявки в судове засідан ня не повідомив.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 02.08.2011р. залуч ено до участі у справі на стор оні позивача третю особу без самостійних вимог на предме т спору - Державний департаме нт надлишкового майна та зем ель (03049, м. Київ, пр-т. Повітрофло тський, 28-а) та відкладено розг ляд справи № 57/108 на 09.08.2011р.
09.08.2011р. в судовому засіданні п редставники прокуратури та п озивача надали суду поясненн я по справі, підтримали заявл ені позовні вимоги, але витре буваних судом документів не надали.
Представники відповідача в судовому засіданні 09.08.2011р. над али суду письмові доповнення до відзиву та усні пояснення щодо нього.
Представник третьої особи -1 - Державного департаменту на длишкового майна та земель в судовому засіданні 09.08.2011р. нада в суду пояснення по справі, ал е витребуваних судом докумен тів не надав.
Представник третьої особи -2 - ТОВ "Житлово-експлуатаційн е будівельно-виробниче підпр иємство "МЖК Експрес-24" у судов е засідання 09.08.2011р. не з' явився , вимог суду не виконав, про пр ичини неявки в судове засіда ння не повідомив.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 09.08.2011р. продо вжено строк вирішення спору у справі № 57/108.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 09.08.2011р. відкл адено розгляд справи № 57/108 на 05.0 9.2011р.
В судовому засіданні 05.09.2011р. п редставник прокуратури нада в суду витребувані судом док ументи, а саме копію довірено сті № 220/308/д від 21.08.2009р., на підставі якої діяв директор Державно го департаменту надлишковог о майна та земель Неботов П.Г. та яким було підписано догов ір комісії на відчуження нер ухомого військового майна № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009р.
Представники позивача та т ретіх осіб в судове засіданн я 05.09.2011р. не з' явились, причин н еявки в судове засідання не п овідомили.
Приймаючи до уваги, що учасн ики провадження у справі бул и належним чином повідомлені про дату та час судового засі дання, враховуючи, що матеріа ли справи містять достатньо документів для розгляду спра ви по суті, суд вважає, що неяв ка у судове засідання повнов ажних представників позивач а та третіх осіб не є перешкод ою для прийняття рішення у да ній справі.
Розглянувши документи і ма теріали, додані до позову, все бічно і повно з'ясувавши всі о бставини справи, оцінивши до кази, які мають значення для в ирішення спору, вислухавши п редставників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
18.09.2009р. Міністерство оборо ни України, в особі директора Державного департаменту над лишкового майна та земель Не ботова Петра Григоровича, як ий діяв на підставі Довірено сті Міністерства оборони Укр аїни № 220/308/д від 21.08.2009 року, копія я кої міститься в матеріалах с прави та Державна акціонерна компанія "Національна мереж а аукціонних центрів" в особі Генерального директора Фрол ова Бориса Миколайовича, яки й діяв на підставі наказу Фон ду державного майна України від 20.07.2009 року № 1110, Статуту Компа нії, Розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.10.2001 рок у № 489-р, уклали договір комісії на відчуження нерухомого ві йськового майна № 270/3/47-09 НМ (далі - Договір).
Пунктом 1.1. Договору, передба чено, що позивач (комітент) дор учає відповідачу (комісіонер у), а відповідач бере на себе з обов'язання за комісійну пла ту вчинити на умовах, що не суп еречать чинному законодавст ву і цьому Договору, від свого імені в інтересах позивача т а за рахунок останнього, прав очини з Покупцями щодо реалі зації на внутрішньому ринку нерухомого військового майн а (далі - майно) військового мі стечка № 52, розташованого за а дресою: м. Івано-Франківськ, ву л. Трудова, згідно Специфікац ії майна (Додаток 1), яке позива ч доручає відповідачу реаліз увати і яке додається в якост і невід'ємної частини до дого вору, разом із земельною діля нкою, орієнтовною площею 0,4 га , на якій воно розташоване.
Умовами Договору також пер едбачено, що остаточна площа земельної ділянки визначаєт ься згідно із землевпорядною документацією та буде зазна чена у Додатковій угоді, яка д одається в якості невід' ємн ої частини до цього Договору . Перелік та місце розташуван ня майна, що передається відп овідачу на комісію за даним Д оговором, а також його техніч ні характеристики, наведені у специфікації майна (Додато к 1), яке позивач доручає відпо відачу реалізувати згідно з цим Договором і посвідчуєтьс я інвентаризаційними матері алами, схемами встановленої форми та іншими необхідними документами, які надаються п озивачем. Реалізація майна р азом із земельною ділянкою з дійснюється відповідачем на конкурентних засадах, шляхо м проведення аукціону.
Відповідно до Специфікаці ї до Договору позивач доруча є реалізувати відповідачу на ступне майно: склад, будівля № 1, загальною площею 956 кв.м., скла д, будівля № 3, загальною площе ю 637 кв.м., холодильник, будівля № 2, загальною площею 668 кв.м., кон трольно-пропускний пункт, бу дівля № 4, загальною площею 55 кв .м., огорожа із залізобетонних плит довжиною 170 пог. метрів, ас фальтове покриття довжиною 5 00 пог. метрів.
Відповідно до п. 1.2. Договору передпродажну підготовку ма йна разом із земельною ділян кою, в тому числі замовлення т а отримання матеріалів техні чної інвентаризації, землевп орядної документації, незале жної оцінки майна, експертно ї грошової оцінки земельної ділянки, визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості) та закріплення її ме жовими знаками, виготовлення технічного паспорту земельн ої ділянки, а також документі в, які підтверджують право вл асності Міністерства оборон и України на майна позивач до ручає здійснити відповідач у. У разі відмови уповноважен их органів у видачі необхідн их для реалізації майна доку ментів, відповідач оскаржує такі дії в установленому пор ядку. Для проведення передпр одажної підготовки майна раз ом із земельною ділянкою, а та кож отримання (надання) інших послуг з організації реаліз ації майна разом із земельно ю ділянкою, відповідач уклад ає з відповідними юридичними або фізичними особами догов ори. Відповідач визначає на к онкурсних засадах юридичну а бо фізичну особу, що має ліцен зію на проведення робіт із зе млеустрою, а також суб'єкта оц іночної діяльності, що має лі цензію на виконання робіт з е кспертної грошової оцінки зе мель.
Відповідно до п. 2.1. Договору залишкова (балансова) вартіс ть майна, за якою позивач пере дає його для реалізації відп овідачу, складає 298400,00 грн. без П ДВ, згідно з Переліком нерухо мого військового майна Зброй них Сил, яке може бути відчуже но, що затверджений розпоряд женням Кабінету Міністрів Ук раїни від 17.10.2007р. № 896-р. Вартість з емельної ділянки буде зазнач ена у Додатковій угоді після проведення експертної грошо вої оцінки.
Пунктом 1.4. Договору передба чено, що у додатковій угоді, що складає невід'ємну частину Д оговору, визначається старто ва ціна реалізації майна раз ом із земельною ділянкою, що п ідлягає реалізації, строк ре алізації майна разом із земе льною ділянкою та інші умови .
16.11.2009р. між позивачем та відпо відачем до договору укладено додаткову угоду № 1 про зміну Договору комісії на відчужен ня нерухомого військового ма йна № 270/3/47-09 НМ від 18 вересня 2009 рок у.
Як встановлено судом вказа ною додатковою угодою вносят ься зміни до п. 1.1. Договору, а са ме: позивач доручає відповід ачу, а відповідач бере на себе зобов'язання за комісійну пл ату вчинити на умовах, що не су перечать чинному законодавс тву і цьому Договору, від свог о імені, в інтересах позивача та за рахунок останнього, пра вочини з Покупцями щодо реал ізації на внутрішньому ринку нерухомого військового майн а (далі - "майно") військового мі стечка № 52, розташованого за а дресою: м. Івано-Франківськ, ву л. Трудова (Шота Руставелі), зг ідно Специфікації майна, яке позивач доручає відповідачу реалізувати (Додаток 1 до Дого вору) в два етапи, а саме:
- етап 1: нежитлові приміщенн я загальною площею 2181,9 кв.м, за м атеріалами БТІ:
будівля № 1 (склад, літ. "Г", за гальною площею 955,7 кв.м),
будівля № 2 (холодильний с клад, літ. "Д", загальною площею 590,0 кв.м),
будівля № 3 (склад, літ. "В", за гальною площею 636,2 кв.м);
- етап 2: нежитлові приміщенн я та споруди разом із земельн ою ділянкою, орієнтовною пло щею 0,4 га, на якій вони розташов ані:
будівля № 2 (холодильний с клад, загальною площею 78,0 кв.м),
будівля № 4 (контрольно-пр опускний пункт, загальною пл ощею 11,7 кв.м),
огорожа із залізобетонн их плит (довжина 170 пог.м),
асфальтове покриття (дов жина 500 пог.м)."
Також, п. 2.1. Договору доповне но наступним змістом: "Старто ва ціна реалізації майна, ета п 1, визначається позивачем, з урахуванням його залишкової вартості, вартості, визначен ої відповідно до вимог Метод ики оцінки майна, затверджен ої постановою Кабінету Мініс трів України від 10.12.2003р. № 1891, кон'ю нктури ринку, обов'язкових пл атежів (податків), комісійної плати відповідача та витрат відповідача, які безпосеред ньо пов'язані з реалізацією м айна Покупцю та виконанням у мов цього Договору.
Згідно з висновком (Додаток 6 до Договору) про вартість ма йна, етап 1, (Звіт про оцінку май на станом на 30.09.2009р., зроблено су б'єктом оціночної діяльності - приватним підприємством "КА ЗБЕК"), його ринкова вартість с кладає:
701 815,00 грн. (сімсот одна тисяча в ісімсот п'ятнадцять гривень 00 коп.) без ПДВ.
З урахуванням ринкової вар тості майна, етап 1, стартова ц іна реалізації майна, що вист авляється на продаж Покупцю, не може бути нижчою ніж:
914 189,37 грн. (дев'ятсот чотирнадц ять тисяч сто вісімдесят дев 'ять гривень 37 коп.), в т.ч.: ПДВ (20 %) - 152364,89 грн. (сто п'ятдесят дві тися чі триста шістдесят чотири г ривні 89 коп.)."
З матеріалів справи вбачає ться, що в подальшому керуючи сь розпорядженням Кабінету М іністрів України від 26.10.2001 року № 489-р, Договором комісії на від чуження нерухомого військов ого майна № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009 року та Додатковою угодою № 1 про з міну Договору комісії на від чуження нерухомого військов ого майна № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009 року від 16.11.2009 року,
24.12.2009р. між відповідачем, як уп овноваженою організацією, що діє від свого імені та в інтер есах Міністерства оборони Ук раїни та Товариством з обмеж еною відповідальністю "Житло во-експлуатаційне будівельн о-виробниче підприємство "МЖ К Експрес-24" було укладено дог овір купівлі продажу, згідно якого відповідач продав, а ТО В "ЖЕБВП "МЖК Експрес-24" придбал о у власність нерухоме майно , що перебуває у державній вла сності з правом управління М іністерство оборони України , право оперативного управлі ння - Івано-Франківська кварт ирно-експлуатаційна частина району, та підлягає відчужен ню згідно з переліком нерухо мого військового майна Зброй них сил, яке може бути відчуже но, затвердженого розпорядже нням Кабінету Міністрів Укра їни від 17.10.2007 року № 896-р, а саме: в л ітері "Д" - холодний склад, прим іщення 1, площею 10,2 (десять ціли х два десятих) кв.м, приміщення 2 площею 73,3 (сімдесят три цілих три десятих) кв.м, приміщення 3 площею 11,9 (одинадцять цілих де в'ять десятих) кв.м, приміщення 4 площею 19,5 (дев'ятнадцять ціли х п'ять десятих) кв.м, приміщен ня 5 площею 8,2 (вісім цілих два д есятих) кв.м, приміщення 6 площ ею 57,1 (п'ятдесят сім цілих одна десята) кв.м, приміщення 7 площ ею 44,4 (сорок чотири цілих чотир и десятих) кв.м, приміщення 8 пл ощею 90,2 (дев'яносто цілих два де сятих) кв.м, приміщення 9 площе ю 20,4 (двадцять цілих чотири дес ятих) кв.м, приміщення 10 площею 26,8 (двадцять цість цілих вісім десятих) кв.м, приміщення 11 пло щею 18,8 (вісімнадцять цілих віс ім десятих) кв.м, приміщення 12 п лощею 43,6 (сорок три цілих шість десятих) кв.м, приміщення 13 пло щею 63,0 (шістдесят три цілих нул ь десятих) кв.м, приміщення 14 пл ощею 58,0 (п'ятдесят вісім цілих н уль десятих) кв.м, приміщення 2 4 площею 13,7 (тринадцять цілих сі м десятих) кв.м, приміщення 25 пл ощею 12,2 (два цілих два десятих) кв.м, приміщення 26 площею 2,8 (два цілих вісім десятих) кв.м, при міщення 27 площею 4,8 (чотири ціли х вісім десятих) кв.м, приміщен ня 28 площею 12,9 (дванадцять ціли х дев'ять десятих) кв.м, приміщ ення 29 площею 8,2 (вісім цілих дв а десятих) кв.м, всього загальн ою площею 590,0 (п'ятсот дев'яност о цілих нуль десятих) кв.м, а та кож літера "В" - склад, загально ю площею 636,2 (шістсот тридцять ш ість цілих два десятих) кв.м, л ітера "Г" - склад, площею 955,7 (дев'я тсот п'ятдесят п' ять цілих с ім десятих) кв.м, що складає 95/100 і деальних часток від усіх буд івель № 1, 2, 3, 4 військового місте чка № 52 по вулиці Шота Руставе лі, 1 (один) в місті Івано-Франкі вську, таким чином, яким воно в иставляється на продаж.
Прокурор в обґрунтування п озовних вимог посилається на наступні обставини для визн ання договору комісії недійс ним:
Так, при укладенні позиваче м та відповідачем договору к омісії на відчуження нерухом ого військового майна № 270/3/47-09 Н М та додаткової угоди № 1 до да ного договору сторонами не в изначено ні остаточну площу земельної ділянки, яка реалі зовується разом з майном, ні ї ї вартість. Таким чином, аналі зуючи умови договору вбачаєт ься, що позивач доручає відпо відачу реалізувати нерухоме військове майно та земельну ділянку орієнтовною площею 0,4 га.
Крім того, прокурор вказує, що істотними умовами договор у комісії, згідно з ч. 3 ст. 1012 ЦК У країни, за якими комісіонер з обов'язується продати або ку пити майно, є умови про це майн о та його ціну, проте за умовам и оспорюваного договору відп овідач, як комісіонер, зобов'я зувався продати нерухоме вій ськове майно та земельну діл янку на якій воно розташован е, тому під час укладення оспо рюваного договору сторони по винні були погодити таку іст отну умову договору комісії, як ціну. Однак, усупереч вимог ам норм вказаного законодавс тва сторони не зазначили в до говорі ціну земельної ділянк и, яку планувалось продати.
Також прокурор зазначає, що 15.04.2009р. Кабінетом Міністрів Укр аїни Постановою № 348 затвердже но Порядок реалізації на аук ціонах у 2009 році нерухомого ві йськового майна Збройних Сил , зокрема разом із земельними ділянками, на яких воно розта шоване (далі - Порядок). Вказан им Порядком визначається про цедура продажу нерухомого ві йськового майна Збройних Сил разом із земельними ділянка ми, на яких воно розташоване. П орядком передбачено, що неру хоме військове майно може ре алізовуватись без земельної ділянки, якщо продажу підляг ають вбудовано-прибудовані п риміщення, підвали, окремі по верхи будівель тощо. Однак, ві дповідно до умов оспорюваног о договору сторони погодили реалізувати на аукціоні дві окремо розташовані будівлі, а саме: склад (літера "В") загаль ною площею 636,2 кв.м. та склад (літ ера "Г") загальною площею 955,7 кв.м ., без вартості земельної діля нки на якій вони розташовані . Крім того, умовами договору ф актично передбачається прод аж позивачем земельної ділян ки орієнтовною площею 0,4 га, ро зташованої у м. Івано-Франків ську по вул. Шота Руставелі (ві йськове містечко № 52), яка відн оситься до земель оборони, по вноваження щодо продажу якої у Міністерства оборони Укра їни відсутні виходячи з норм ст. 77, 78, 84 Земельного кодексу Ук раїни.
Оцінюючи подані докази за с воїм внутрішнім переконання м, що ґрунтується на їх безпос ередньому, всебічному, повно му і об' єктивному досліджен ні в судовому засіданні з ура хуванням всіх обставин справ и в їх сукупності, та враховую чи їх взаємний зв' язок, суд в важає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенн ю. При цьому господарський су д виходить з наступного.
Законом України "Про правов ий режим майна у Збройних Сил ах України" (далі - Закон) визна чено правовий режим майна, за кріпленого за військовими ча стинами, закладами, установа ми та організаціями Збройних Сил України, і повноваження о рганів військового управлін ня та посадових осіб щодо упр авління цим майном.
Відповідно до статті 1 Закон у, військове майно - це державн е майно, закріплене за військ овими частинами, закладами, у становами та організаціями З бройних Сил України (далі - вій ськові частини). До військово го майна належать будинки, сп оруди, передавальні пристрої , всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пал ьно-мастильні матеріали, про довольство, технічне, аеродр омне, шкіперське, речове, куль турно-просвітницьке, медичне , ветеринарне, побутове, хіміч не, інженерне майно, майно зв'я зку тощо.
Статтею 2 Закону встановлен о, що Міністерство оборони Ук раїни як центральний орган у правління Збройних Сил Украї ни здійснює відповідно до за кону управління військовим м айном у тому числі закріплює військове майно за військов ими частинами (у разі їх форму вання, переформування), прийм ає рішення щодо перерозподіл у цього майна між військовим и частинами Збройних Сил Укр аїни, в тому числі у разі їх ро зформування.
Згідно з частиною 1 статті 6 З акону, відчуження військовог о майна здійснюється Міністе рством оборони України через уповноважені Кабінетом Міні стрів України підприємства т а організації, визначені ним за результатами тендеру, піс ля його списання, за винятком майна, визначеного частиною другою цієї статті.
Частиною 2 статті 6 встановл ено, що рішення про відчуженн я військового майна, що є прид атним для подальшого викорис тання, але не знаходить засто сування у повсякденній діяль ності військ, надлишкового м айна, а також цілісних майнов их комплексів та іншого неру хомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданн ям Міністерства оборони Укра їни.
Судом встановлено, що відпо відно до розпорядження Кабін ету Міністрів України від 26.10.20 01р. № 489-р відповідач є уповнова женою організацією на здійсн ення реалізації на внутрішнь ому ринку майна Збройних Сил України, яке є придатним для п одальшого використання, але не може бути застосоване у по всякденній діяльності війсь к, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексі в та іншого нерухомого майна (крім військової зброї та боє припасів до неї, вибухових ре човин).
Статтею 70 розділу VI (Особливі положення) Закону України "Пр о Державний Бюджет України н а 2009 рік" встановлено, що в 2009 роц і продаж об'єктів нерухомого військового майна разом із з емельними ділянками, на яких вони розташовані, або майнов ими правами на них здійснюєт ься на відкритих аукціонах у порядку та за переліком, визн аченими Кабінетом Міністрів України.
Розпорядженням Кабінет Мі ністрів України від 17.10.2007р. № 896-р "Про затвердження переліку н ерухомого військового майна Збройних Сил, яке може бути ві дчужено", Міністерство оборо ни України зобов'язано забез печити реалізацію у 2009 році за значеного у переліку нерухом ого військового майна Збройн их Сил, зокрема разом із земел ьними ділянками, на яких воно розташоване, на аукціонах ві дповідно до порядку, що затве рджується Кабінетом Міністр ів України.
З матеріалів справи вбачає ться, що військове майно війс ькового містечка № 52, розташов аного за адресою: м. Івано-Фран ківськ, вул. Трудова, а саме:
- склад, будівля N 1;
- склад, будівля N 3;
- холодильник, будівля N 2;
- контрольно-пропускний пун кт, будівля N 4;
- огорожа із залізобетонних плит;
- асфальтове покриття;
зазначено у переліку нерух омого військового майна Збро йних Сил, яке може бути відчуж ено та затверджено вищезазна ченим розпорядженням.
Відповідно до підпункту 3 пу нкту 1 постанови Кабінету Мін істрів України від 02.04.2008р. № 313 "Пр о заходи щодо удосконалення управління об'єктами державн ої власності", центральні орг ани виконавчої влади, інші су б'єкти управління об'єктами д ержавної власності, у тому чи слі Національна та галузеві академії наук, можуть прийма ти виключно на підставі окре мих актів Кабінету Міністрів України рішення стосовно пр одажу нерухомого військовог о майна разом із земельними д ілянками, на яких воно розташ овано.
Враховуючи вищезазначене суд вважає, що Міністерство о борони України при укладанні договору було наділено відп овідними повноваженнями на р еалізацію нерухомого військ ового майна разом із земельн ими ділянками, на яких воно ро зташовано, а отже відповідач , як спеціалізована організа ція уповноважена на реалізац ію військового майна, діяла в иключно за дорученням Мініст ерства оборони України та Де ржавного департаменту надли шкового майна та земель в меж ах чинного законодавства при укладенні оспорюваного дог овору.
Що стосується вартості та п лощі земельної ділянки, то су д враховує, що в договорі вказ ано, що остаточна площа земел ьної ділянки визначається зг ідно із землевпорядною докум ентацією та буде зазначена у додатковій угоді, яка додаєт ься в якості невід'ємної част ини даного договору.
Відповідно до п. 9.5. Договору закінчення терміну дії встан овлено 31 грудня 2009р.
Відповідно до п. 9.12. Договору , у разі коли технічні характе ристики майна, наведені в Спе цифікації до цього Договору (Додаток 1) будуть відрізнятис я від отриманих в результаті проведення технічної інвент аризації, сторони керуються даними матеріалів технічної інвентаризації, які уточнюю ться шляхом укладання додатк ових угод, які додаються в яко сті невід'ємних частин до вка заного Договору.
Відповідно до Специфікаці ї (Додаток 1) майна, яке позивач в особі Державного департам енту надлишкового майна та з емель доручив реалізувати в ідповідачу такі відомості, я к характеристики, вартість т а земельна ділянка, як майно - відсутні. В специфікації лиш е зазначається, що вартість з емельної ділянки буде зазнач ена у Додатковій Угоді після проведення експертної грошо вої оцінки. Відсутні дані від омості щодо земельної ділянк и і у Переліку нерухомого вій ськового майна Збройних сил України, яке може бути відчуж ено, затвердженого Розпорядж енням Кабінету Міністрів Укр аїни № 896-р від 17 жовтня 2007р.
Відповідно до п.п. 4, 5 Постано ви Кабінету Міністрів Україн и "Про заходи щодо удосконале ння управління об'єктами дер жавної власності" №313 від 02 квіт ня 2008р. Міністерство оборони У країни разом з іншими держав ними органами, які здійснюют ь управління військовим майн ом, Міністерствами і відомст вами, в т.ч. Державним Комітето м із земельних ресурсів, зобо в'язано у місячний строк внес ти на розгляд Кабінету Мініс трів України проект акта зак онодавства щодо затвердженн я порядку продажу на аукціон ах об'єктів нерухомого війсь кового майна разом із земель ними ділянками, на яких вони р озташовані, а також надати пе реліки об'єктів нерухомого в ійськового майна, які можуть бути продані разом із земель ними ділянками, на яких вони р озташовані.
Як встановлено судом, стано м на день розгляду справи пер еліки об'єктів нерухомого ві йськового майна, які можуть б ути продані разом із земельн ими ділянками, на яких вони ро зташовані відсутні.
В той же час Постановою Каб інету Міністрів України № 348 від 15 квітня 2009р. затверджено Порядок реалізації на аукці онах у 2009 році нерухомого війс ькового майна Збройних сил У країни, зокрема разом із земе льними ділянками, на яких вон о розташоване.
Як встановлено судом вище в ідповідно до п. 1.2. Договору поз ивач доручає відповідачу зді йснити передпродажну підгот овку майна разом із земельно ю ділянкою в тому числі прове сти технічну інвентаризацію та виготовити землевпорядну документацію разом з докуме нтами, що підтверджують прав о власності Міністерства обо рони України на майно, що відч ужується.
На виконання даного пункту договору землевпорядна доку ментація та правовстановлюю чі документи на вище вказану ділянку виготовленню не під лягали, оскільки переліки об 'єктів нерухомого військовог о майна, які можуть бути прода ні разом із земельними ділян ками, де затверджуються розм іри та характеристики земель них ділянок станом на день ук ладання договору були відсут ні.
Крім того, відповідно до п. 2.2 . Договору ціна реалізації ма йна, а також ціна земельної ді лянки визначається позиваче м відповідно до вимог Методи ки оцінки майна, що затвердже на Постановою Кабінету Мініс трів України від 10 грудня 2003р. т а Методики експертної грошов ої оцінки земельних ділянок, що затверджена Постановою К абінету Міністрів України ві д 11 жовтня 2002р. № 1531.
На виконання п. 1.4. Договору, щ о укладений зі скасувальною обставиною згідно із ст. 212 Цив ільного кодексу України між позивачем та відповідачем 16 л истопада 2009р. укладено додатк ову угоду № 1 про зміну договор у комісії на відчуження неру хомого військового майна № 270/ 3/47-09 НМ від 18.09.2009р. Вказаною Додатк овою Угодою були внесені змі ни до п. 1.1. Договору.
Суд враховує заперечення в ідповідача, що на момент підп исання сторонами додаткової угоди № 1 відповідачем не було проведено робіт по визначен ню точної площі та вартості з емельної ділянки, яка підляг ала продажу з підстав наведе них вище.
Враховуючи вищезазначені обставини, умови абзацу 2 пунк ту 1.1 розділу 1 договору комісі ї щодо визначення остаточної площі земельної ділянки та з азначення її у додатковій уг оді № 1 залишено без змін. Крім того, умови абзацу 2 пункту 2.1 р озділу 2 Договору комісії щод о визначення вартості земель ної ділянки та зазначення її у додатковій угоді № 1 після п роведення експертної грошов ої оцінки також залишені без змін.
Таким чином судом встановл ено, що висновок прокурора у п озовній заяві щодо доручення позивачем реалізації (відчу ження) нерухомого майна разо м із земельною ділянкою без в изначення її площі та вартос ті є хибним та не відповідає о бставинам справи.
Пунктом 2 додаткової Угоди п озивачем визначено стартову ціну майна - нежитлових примі щень загальною площею 2181,9 кв.м. для реалізації на 1-му етапі, щ о складає 701815,00 грн. без ПДВ та вс тановлено мінімальну ціну пр одажу майна 1-го етапу в розмір і 914189,37 грн. в т.ч. ПДВ 20%.
Пунктом 5 додаткової угоди № 1 продовжено термін дії догов ору комісії № 270/3/47-09 НМ від 18 вере сня 2009р. до 31 грудня 2010р.
На виконання умов договору та додаткової угоди № 1 нежитл ові приміщення першого етапу реалізації (відчуження) вист авлені для продажу відповідн о до вимог Постанови Кабінет у Міністрів України № 348 від 15.04.2 009р., якою було затверджено Пор ядок реалізації на аукціонах у 2009р. нерухомого військового майна Збройних сил України, з окрема разом із земельними д ілянками, на яких воно розташ оване.
Відповідно до п. 2. вказаного порядку лот - майно та земельн а ділянка, що підлягають прод ажу на аукціоні. Земельна діл янка до складу лоту не включа ється, якщо продажу підлягаю ть вбудовано-прибудовані при міщення, підвали, окремі пове рхи будівель тощо.
Відповідно до п. 1 додатково ї угоди для продажу (відчужен ня) на першому етапі були вист авлені вбудовано-прибудован і нежитлові приміщення (літ. "Г ", "Д", "В") загальною площею 2181,9 кв.м . Нежитлові приміщення холод ильного складу (літера "Д") пло щею 78,0 кв.м. підлягають продажу на другому етапі разом з земе льною ділянкою на виконання додаткової угоди, що буде під писана відповідно до п. 1.4. Дого вору комісії.
Тому, враховуючи вище навед ене твердження позивача про наміри реалізувати на аукціо ні дві окремо розташовані бу дівлі, а саме: склад (літ. "В") заг альною площею 636,2 кв.м. та склад (літ. "Г") загальною площею 955,7 кв .м. без вартості земельної діл янки, на якій вони розташован і не відповідає дійсності, ос кільки вказані нежитлові при міщення є вбудовано-прибудов аними за матеріалами БТІ, згі дно схеми земельної ділянки встановленої форми та копії плану військового містечка № 52, що містяться в матеріалах с прави.
Таким чином зазначені вище обставини та наявні матеріа ли справи спростовують тверд ження прокурора та позивача про недійсність та невідпові дність діючому законодавств у України договору комісії н а відчуження нерухомого війс ькового майна № 270/3/47-09 НМ від 18.09.2009р . укладеного між Міністерств ом оборони України та Держав ною акціонерною компанією "Н аціональна мережа аукціонни х центрів".
Відповідно до ст. 215 ЦК Україн и підставою недійсності прав очину є недодержання в момен т вчинення правочину стороно ю (сторонами) вимог, які встано влені частинами першою - трет ьою, п'ятою та шостою статті 203 ц ього Кодексу.
Відповідно до статті 33, 34 ГПК кожна сторона повинна дове сти ті обставини, на які вон а посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Док ази подаються сторонами та і ншими учасниками судового п роцесу. Господарський суд пр иймає тільки ті докази, які ма ють значення для справи. Обст авини справи, які відповідно до законодавства повинні бу ти підтверджені певними засо бами доказування, не можуть п ідтверджуватись іншими засо бами доказування.
Разом з тим, позивачем не на дано суду належних доказів, я кі б підтверджували правомір ність заявлених позовних вим ог щодо визнання оспорюваног о договору недійсним саме з п ідстав зазначених в позовній заяві.
Враховуючи вищенаведене, д ослідивши повно та всебічно матеріали справи, суд дійшов висновку про відсутність пі дстав для задоволення позовн их вимог.
На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 82-85 ГПК України, г осподарський суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовни х вимог відмовити.
Рішення господарськог о суду набирає законної сили після закінчення строку под ання апеляційної скарги, якщ о апеляційну скаргу не було п одано. У разі подання апеляці йної скарги рішення, якщо йог о не скасовано, набирає закон ної сили після розгляду спра ви апеляційним господарськи м судом.
Головуючий суддя Гулеве ць О.В.
Суддя Дідиченко М.А.
Суддя Пригунов а А.Б.
Дата підписання рішення 09.09.2011р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2011 |
Оприлюднено | 22.09.2011 |
Номер документу | 18198460 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Гулевець О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні