Постанова
від 15.09.2011 по справі 5/17-1965-2011
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

5/17-1965-2011

           

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"15" вересня 2011 р. Справа № 5/17-1965-2011

Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Л.В. Поліщук,

суддів Г.П. Разюк (на підставі розпорядження голови суду № 523 від 09.09.2011р.), В.Б. Туренко,

при секретарі судового засідання –Д.Л. Підгурському,

за участю представників сторін:

від позивача: В.В. Крушинського,

від відповідача: Т.В. Орел,

від третьої особи: І.В. Біленко,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Державного підприємства «Дельта-лоцман»та Державної податкової адміністрації у Миколаївській області

на рішення господарського суду Одеської області від 22.07.2011 р.

у справі № 5/17-1965-2011

за позовом Державного підприємства «Дельта-лоцман»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська морська агенція «Інтерброкер»

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державної податкової адміністрації у Миколаївській області

про стягнення 67 727,66 грн.,

встановив:

Державне підприємство «Дельта-лоцман»звернулося до господарського суду Миколаївської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська морська агенція «Інтерброкер», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державної податкової адміністрації у Миколаївській області, про стягнення                   8 499,53 доларів США, що фактично склало суму податку на додану вартість, нарахованого на канальний збір за проходження судна.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 13.05.2011 р. матеріали за даним позовом передані до господарського суду Одеської області в порядку статті 17 Господарського процесуального кодексу України. Ухвалою господарського суду Одеської області від 23.05.2011 р. справу прийнято до провадження з призначенням її до розгляду в засіданні суду.

07.06.2011 р. відповідачем подано клопотання (вх. №18431/2011) про припинення провадження у справі у зв'язку з непідвідомчістю господарським судам України спорів з питань оподаткування.

Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що нарахування позивачем податку на додану вартість на суму канального збору суперечить пункту 197.9 статті 197 Податкового кодексу України, статтям 84, 85, 91 Кодексу торговельного мореплавства України.

04.07.2011 р. від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, яка судом не прийнята до розгляду, оскільки позивач просив стягнути 15 388,52 доларів США з Чорноморського головного морського агентства «ІНФЛОТ», яке не є стороною у даній справі.

Рішенням господарського суду Одеської області від 22.07.2011 р. у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю; клопотання про припинення провадження у справі відхилено в зв'язку з тим, що за предметним та суб'єктним складом правовідносин дана справа підвідомча господарському суду. Рішення суду мотивовано тим, що канальний збір, який стягується з суден, що здійснюють міжнародне перевезення вантажу, митного оформлення та перетинання кордону України, звільнено від нарахування податку на додану вартість на підставі пункту 197.9 статті 197 Податкового кодексу України.

Не погодившись з рішенням суду, Державне підприємство «Дельта-лоцман»та Державна податкова адміністрація у Миколаївській області звернулися із апеляційними скаргами, в яких просили рішення скасувати, позов задовольнити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

У відзиві на апеляційні скарги ТОВ «Одеська морська агенція «Інтерброкер»просило рішення суду залишити без змін, а апеляційні скарги –без задоволення.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.

01.01.2011 р. між ДП «Дельта-лоцман»(підприємством) та ТОВ «Одеська морська агенція «Інтерброкер»було укладено договір № 149/П-10, відповідно до пункту 2.1.1. якого позивач взяв на себе зобов'язання за заявками відповідача у встановленому даним договором порядку, відповідно до діючих Правил плавання, Обов'язкових постанов, Зводу звичаїв порту своєчасно і якісно виконувати лінійні і портові лоцманські проведення суден, надавати послуги по перешвартуванню, перетягуванню (переміщенню) суден в акваторії порту, надавати послуги СРРС у зонах дії ЦРРС/ПРРС та надавати право проходження по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морським каналам та глибоководному судновому ходу р. Дунай-Чорне море (далі - БДЛК, ХМК та ГСХ), а також надавати інформаційну послугу судну при проходженні судном ГСХ, а відповідач зобов'язався прийняти і оплатити надані послуги.

Відповідно до пункту 2.1.2. договору, позивач зобов'язався надавати відповідачу рахунки для сплати зборів і платежів за користування зазначеними послугами, які оформлені на підставі встановлених цін і державних тарифів, розцінок позивача та вимог даного договору.

Пунктом 2.2.3. договору передбачено, що відповідач зобов'язаний робити своєчасну сплату відповідно до умов цього договору по суднах, що плавають під іноземним прапором - у ВКВ ( вільно конвертованій валюті ), а під прапором України - у національній валюті України, вказувати в банківських документах необхідну розшифровку платежу по кожному судну.

Відповідно до пункту 5.5. договору агент несе повну матеріальну відповідальність перед підприємством за повноту та своєчасність оплати наданих послуг по розрахунках як у національній валюті, так і у ВКВ.

На виконання укладеного між сторонами договору позивач з 1 січня по         28 лютого 2011 року надав послуги з лоцманського проведення, послуги служби регулювання руху суден суднам під агентуванням відповідача, про що свідчать наявні в матеріалах справи лоцманські квитанції та квитанції служби регулювання руху суден.

Для оплати наданих послуг відповідачу були виставлені рахунки № ДЕ-00017 від 31.01.2011р., №ДЕ-00082 від 31.01.2011р., № ДЕ-00159 від 31.01.2011р., № ДЕ-00168 від 31.01.2011р., №ДЕ-00171 від 31.01.2011р., № ДЕ-00275 від 31.01.2011р., № ДЕ-00423 від 10.02.2011р., № ДЕ-00473 від 10.02.2011р., № ДЕ-00528 від 25.02.2011р., № ДЕ-00536 від 22.02.2011р., №ДЕ-00545 від 28.02.2011р., № ДЕ-00562 від 28.02.2011р., на загальну суму 123 008,79 доларів США.

Відповідачем оплачено виставлені рахунки частково в сумі                             114 509,26 доларів США. При цьому, агентом не сплачено податок на додану вартість, нарахований на канальний збір за проходження судна, в загальній сумі 8 499,53 доларів США.

Позивач, в обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскільки судна, яким надавались послуги за заявками відповідача, заходили або виходили до/з портів (терміналів) Миколаївського регіону в баласті (без вантажу), тобто під час заходу/виходу в порт не здійснювали міжнародного перевезення, то за прохід Бузько-Дніпровсько-лиманським каналом в одну сторону під час проходу в баласті, канальний збір визначався позивачем з нарахуванням податку на додану вартість, так як пільга, передбачена п. 197.9 статті 197 Податкового кодексу України в цьому випадку не застосовується.

Частиною 2 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори.

          Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні (ст. 1 Кодексу).

Відповідно до частин 1-3 статті 84 Кодексу торговельного мореплавства України у морському порту справляються такі цільові портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, вантажний, адміністративний та санітарний. Інші види зборів можуть встановлюватися законодавчими актами України. Розмір портових зборів установлюється Кабінетом Міністрів України.

Розмір портових зборів та порядок їх справляння встановлено «Положенням про портові збори», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України «Про портові збори»№ 1544 від 12.10.2000р.  

          Згідно із пунктом 11 зазначеного Положення про портові збори не нараховується податок на додану вартість на суми портових зборів, які стягуються із суден у закордонному плаванні, що:

- здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, їх багажу, вантажів та міжнародних відправлень;

- прямують між портами України для здійснення навантаження/розвантаження з подальшим перетином державного кордону України;

- прямують транзитом через територію України без митного оформлення на її території.

Пунктом 197.9 ст. 197 Податкового кодексу України передбачено, що звільняються від оподаткування операції з постачання послуг, що надаються іноземним та вітчизняним суднам, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, їхнього багажу і вантажів та оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами.

          Відповідно до статті 194 Митного кодексу України експорт - митний режим, відповідно до якого товари вивозяться за межі митної території України для вільного обігу без зобов'язання про їх повернення на цю територію та без встановлення умов їх використання за межами митної території України.

          Згідно із статтею 188 Митного кодексу України імпорт - митний режим, відповідно до якого товари ввозяться на митну територію України для вільного обігу без обмеження строку їх перебування на цій території та можуть використовуватися без будь-яких митних обмежень.

          З аналізу зазначених норм вбачається, що підставою звільнення від оподаткування податком на додану вартість канального збору, є підтверджені належними доказами факти здійснення судном міжнародного перевезення пасажирів, їхнього багажу, вантажів та міжнародних відправлень, перетин державного кордону України та відповідне митне оформлення.

          Підтвердженням митного оформлення вантажу, що перевозився суднами та знаходження судна та вантажу під митним контролем є відповідні відмітки митниці на вантажних маніфестах, вантажних митних деклараціях та інших доданих документах та оформлення їх у режимі «експорт»або «імпорт».

В матеріалах справи наявні копії документів, а саме: рахунки, додатки до рахунків, лоцманські квитанції, квитанції про виконані послуги, вантажні маніфести, інформації для виставлення рахунків, дисбурсментські рахунки, які свідчать про здійснення міжнародних перевезень вантажу.

Статтею 8 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»Державній податкові адміністрації України надано право надавати методичні рекомендації з питань оподаткування. Відповідно до листа Державної податкової адміністрації України від 31.03.2010 р. № 6497/7/16-1517 вартість послуг, що включається до складу портових зборів, які надаються під час прямування судна до пункту (місця) митного оформлення для навантаження (довантаження) вантажів (посадки пасажирів) чи з пункту (місця) митного оформлення після вивантаження (часткового вивантаження) вантажів (висадки пасажирів) є невід'ємною складовою послуг з міжнародного перевезення вантажу (пасажирів).

Виходячи зі змісту викладених положень, прохід суден каналом «в баласті»(без вантажу) до/з порту призначення є складовою частиною та невід'ємним елементом операції (договору) з міжнародного перевезення, оскільки без цієї складової перевезення вантажу неможливе.

Таким чином, наявність у матеріалах справи доказів здійснення суднами міжнародного перевезення вантажу та його митного оформлення свідчать про те, що канальний збір, який стягуються з цих суден за заходи до порту, звільняється від оподаткування податком на додану вартість на підставі пункту 197.9 ст. 197 Податкового кодексу України.

Отже, суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні позовних вимог про стягнення суми боргу за надані послуги, яка фактично складає суму податку на додану вартість.

Проте, рішення суду підлягає скасуванню, оскільки при його прийнятті судом порушено норми процесуального права.

ДП «Дельта-лоцман»і ДПА в Миколаївській області в апеляційних скаргах зазначили, що не були присутніми у судовому засіданні 22.07.2011 р. при прийнятті оскаржуваного рішення через те, що ухвалу суду від 15.07.2011 р. про відкладення розгляду справи на 22.07.2011 р. ними отримано лише 25.07.2011 р., а тому вони не були належним чином повідомлені про місце розгляду справи.

Як вбачається із ухвали і протоколу судового засідання від 15.07.2011 р., представники ДП «Дельта-лоцман» та ДПА у Миколаївській області не були присутніми в цьому судовому засіданні. Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.07.2011 р. розгляд справи було відкладено на 22.07.2011р. Вказану ухвалу ДП «Дельта-лоцман»та ДПА у Миколаївській області отримали лише 25.07.2011р., про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення (т.3, а.с.136, 137), а також штампи вхідної кореспонденції підприємства та податкової адміністрації на копіях ухвал суду. Отже, скаржники не були повідомлені належним чином про проведення судового засідання 22.07.2011 р.

Відповідно до пункту 2 частини 3 статті 104 Господарського процесуального кодексу України порушення норм процесуального права є в будь-якому випадку підставою для скасування рішення, якщо справу розглянуто господарським судом за відсутністю будь-якої із сторін, не повідомленої належним чином про місце засідання суду.

З урахуванням викладеного, рішення суду слід скасувати, в позові відмовити.

Керуючись ст.ст. 99, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу

України, суд –

постановив:

Апеляційні скарги задовольнити частково.

Рішення господарського суду Одеської області від 22.07.2011 р. у справі № 5/17-1965-2011 скасувати,  в позові відмовити.

Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.

Головуючий суддя                                                            Л.В. Поліщук

          Суддя                                                                                Г.П. Разюк

Суддя                                                                                В.Б. Туренко

Повний текст постанови підписано 19.09.2011 р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.09.2011
Оприлюднено23.09.2011
Номер документу18214001
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/17-1965-2011

Постанова від 15.09.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 26.08.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 18.08.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 22.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 15.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 15.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 01.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 01.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 17.06.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 23.05.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні