ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"19" вересня 2011 р. Справа № 5013/1282/11
Господарський суд Кіров оградської області у складі судді Кабакової В.Г., розгляну вши матеріали справи
за позовом: прокурора Онуфр іївського району Кіровоград ської області в інтересах де ржави, уповноваженим органом якої є Онуфріївська районна державна адміністрація, Кір овоградська область, Онуфрії вський район, смт. Онуфріївка ,
до відповідача: селянськог о (фермерського) господарств а "Агропродуктсервіс", Кірово градська область, Онуфріївсь кий район, с. Попівка,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору, на стороні позивача - Попівської сільсь кої ради, Кіровоградська обл асть, Онуфріївський район, с. Попівка,
про повернення самовільно зайнятих земельних ділянок та стягнення шкоди в сумі 51649 ,21 грн,
за участю представників:
від прокуратури - Кобзаренк о М.О., посвідчення № 992,
від позивача - ОСОБА_1, до віреність від 15.09.2011 № 9-263/1;
від відповідача - ОСОБА_2 , довіреність від 08.08.2011 б/н;
від відповідача - ОСОБА_3 , довіреність від 10.06.2011 б/н;
від третьої особи - участі н е брали.
Прокурором Онуфріївськог о району Кіровоградської обл асті подано до господарськог о суду Кіровоградської облас ті позовну заяву про:
зобов'язання селянського (ф ермерського) господарства "А гропродуктсервіс" повернути Онуфріївській районній держ авній адміністрації самовіл ьно зайняті земельні ділянки загальною площею 53,0 га, які роз ташовані за межами населеног о пункту с. Попівка Онуфріївс ького району Кіровоградсько ї області шляхом їх звільнен ня;
стягнення з відповідача шк оди, заподіяної внаслідок са мовільного зайняття земельн ої ділянки загальною площею 53,0 га в сумі 51649,21 грн.
Позовні вимоги обґрунтова ні неправомірним використан ням відповідачем земельних д ілянок, оскільки договір оре нди не укладався.
Позивачем надано письмові пояснення від 14.09.2011 № 8-2703/1, за зміс том яких позивач підтримує з аявлені позовні вимоги в пов ному обсязі та повідомляє, що Онуфріївська районна держав на адміністрація Попівську с ільську раду не уповноважува ла на розпорядження землями за межами населеного пункту , відповідач або ОСОБА_3 із заявами про надання дозволу на складання проекту землеу строю щодо відведення земел ьної ділянки загальною площ ею 53,0 га до районної державної адміністрації не звертався (том 2 а.с. 35).
Відповідач надав відзив на позовну заяву, за змістом яко ї позовні вимоги заперечив (т ом 1 а.с. 66 - 72).
Від Попівської сільської р ади надійшов лист від 22.08.2011 № 289, з гідно якого сільська рада по зов підтримала, справу проси ть слухати без участі предст авника (том 2 а.с. 13).
Розглянувши наявні матері али справи, заслухавши поясн ення представників сторін, г осподарський суд
ВСТАНОВИВ:
Відділом Держкомзему у Ону фріївському районі 10.06.2011 прове дено перевірку дотримання ви мог земельного законодавств а, якою встановлено, що СФГ "Аг ропродуктсервіс" самовільно використовує земельні діля нки площею 2,0 га, 9,0 га, 8,0 га, 3,0 га, 24,0 г а, 7,0 га загальною площею 53,0 га рі ллі із земель сільськогоспод арського призначення (земель запасу) Попівської сільсько ї ради за межами с. Попівка і в икористовує для ведення това рного сільськогосподарсько го виробництва, що є порушенн ям вимог статей 125, 126, 211 Земельно го кодексу України.
За результатами перевірки складено акт перевірки дотр имання вимог земельного зако нодавства від 10.06.2011 (том 1 а.с. 11), вн есено припис від 10.06.2011 № 0047 про ус унення порушень (том 1 а.с. 12), скл адено протокол про адміністр ативне правопорушення від 10. 06.2011 № 0014 (том 1 а.с. 13), винесено поста нову від 10.06.2011 № 0014 про закриття с прави про адміністративне пр авопорушення, яке вчинила го лова СФГ "Агропродуктсервіс" Думанська О.А. так як при розг ляді справи зроблено виснов ок, що в порушенні є ознаки зло чину, відповідальність за як ий передбачена статтею 197-1 Кри мінального кодексу України ( том 1 а.с. 25), складено акт обстеж ення земельної ділянки від 10.0 6.2011 № 5 (том 1 а.с. 14), виконано розра хунки розміру шкоди, заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки з а межами населеного пункту с . Попівка загальною площею 53 г а на загальну суму 51649,21 грн (том 1 а.с. 15 - 20).
Вказані документи підписа ні представником СФГ "Агропр одуктсервіс" ОСОБА_4 н а підставі довіреності від 10.0 6.2011.
Як зазначає прокурор Онуфр іївського району, користуван ня відповідачем вищевказан ими земельними ділянками є н еправомірним, оскільки догов ір оренди земельної ділянки відповідачем не укладений.
Самовільне зайняття відпо відачем земельної ділянки на даний час обмежує законного власника в праві розпоряджа тися нею та використовувати за призначенням, та завдає іс тотної шкоди інтересам держа ви, що виражається в грубому п орушенні встановлених нею п равових норм в сфері землеко ристування.
Відповідач у наданому відз иві на позовну заяву та додат кових поясненнях зазначив, щ о використання СФГ "Агропрод уктсервіс" спірних земельних ділянок, в силу статті 1 Закон у України "Про державний конт роль за використанням та охо роною земель", є не самовільни м, а використанням без правов становлюючих документів.
Дану позицію відповідач об ґрунтовує тим, що між ОСОБА _4 та Попівською сільською р адою Онуфріївського району 2 0.02.2002 у встановленому законом п орядку, з метою товарного сіл ьськогосподарського виробн ицтва було укладено договір оренди земельних ділянок за гальною площею 100 га строком н а 6 років (том 1 а.с. 82 - 86). За умовами вказаного договору ОСОБА_4 було орендовано і спірні з емельні ділянки загальною п лощею 53 га.
У зв'язку з прийняттям Закон у України "Про фермерське гос подарство" 25.02.2004 ОСОБА_4 та Ду манською О.А. було створено та зареєстровано СФГ "Агропрод уктсервіс".
Згідно статті 19 Закону Укра їни "Про фермерське господар ство" до складу майна фермерс ького господарства (складено го капіталу) можуть, зокрема, в ходити права користування з емлею, які передаються члена ми фермерського господарст ва до його складеного капіта лу.
Саме на підставі зазначено ї норми закону, членом СФГ "Агр опродуктсервіс" ОСОБА_4 до його складеного капіталу бу ло передано право користуван ня спірними земельними діля нками.
На підтвердження зазначен ого, відповідачем надано акт приймання-передачі права ко ристування (том 2 а.с. 8).
Факт передання членом СФГ "А гропродуктсервіс" ОСОБА_4 права користування орендов аними ним згідно договору ор енди спірними земельними ді лянками, як зазначає відпові дач, доводиться довідкою Ону фріївського районного відді лу земельних ресурсів від 31.01.20 05 (том 1 а.с. 87), довідками про скла д та нормативну грошову оцін ку земель СФГ "Агропродуктсе рвіс" на 2009, 2010, 2011 роки, які видані відділом Держкомзему у Онуф ріївському районі Кіровогра дської області (том 1 а.с. 88 - 90) та довідкою Попівської сільськ ої ради від 18.01.2011 № 2 (том 1 а.с. 91).
За час користування землею відповідачем орендну плату сплачено у повному обсязі, пр о що свідчить довідка Онуфрі ївського відділення Світлов одської ОДПІ від 06.09.2011 № 528/1500 (том 2 а.с. 46)
Рішенням Попівської сільс ької ради від 10.12.2008 № 171 "Про надан ня дозволу на складання прое кту землеустрою та продовже ння терміну дії договору оре нди" за заявою ОСОБА_4 сіль ська рада погодила надання д озволу на складання проекту землеустрою щодо відведенн я земельної ділянки сільсько господарського призначення загальною площею 43,0 га, в т.ч. р іллі 43,0 га із земель резервног о фонду Попівської сільської ради для ведення товарного с ільськогосподарського виро бництва без зміни цільового призначення ділянки та на пр одовження терміну дії догово ру оренди вищевказаної земе льної ділянки на 10 років (том 1 а .с. 97).
Рішенням Попівської сільс ької ради від 25.12.2009 № 236 "Про погод ження надання земельної діля нки сільськогосподарського призначення в оренду" сільсь ка рада погодила надання доз волу на складання проекту ві дводу земельної ділянки сіль ськогосподарського признач ення площею 10,0 га, в т.ч. ріллі 10,0 га гр. ОСОБА_4 для подальшо ї передачі її в оренду термін ом на 5 років із земель Попівсь кої сільської ради, в т.ч. земе ль запасу - 10,0 га для ведення то варного виробництва без змін и цільового призначення (том 1 а.с. 98).
Дії, які свідчать про фактич не використання земельної ді лянки без правовстановлюючо го документа, зареєстрованог о в установленому порядку, ал е за наявності рішення (в дано му випадку, зазначає відпові дач, це вищезазначений догов ір оренди землі від 20.02.2002 та ріш ення Попівської сільської ра ди № 171 та № 236) відповідного орга ну місцевого самоврядування про надання в користування (о ренду) земельної ділянки чи н аявність цивільно-правової у годи про набуття права на зе мельну ділянку, не можуть бут и кваліфіковані як "самовіль не зайняття земельної ділянк и". Вчинення таких дій є "викор истанням земельної ділянки б ез правовстановлюючого доку мента", відповідальність за щ о не передбачена.
Крім того, відповідачем заз начено, що державний інспект ор з контролю за використанн ям і охороною земель відділу Держкомзему в Онуфріївськом у районі Башакова І.І . повинна була видати припис п ро оформлення правовстановл юючих документів на право ко ристування спірними земельн ими ділянками; в діях відпові дача відсутній повний склад цивільного правопорушення; р озрахунок здійснено на підст аві план-схеми, яка не може бут и доказом та джерелом інформ ації щодо фактично зайнятої СФГ "Агропродуктсервіс" площ і земельних ділянок; СФГ "Агро продуктсервіс" за весь час ко ристування землею сплачувал о орендну плату; прокурором н е вказано, які саме земельні д ілянки необхідно звільнити в ідповідачу; заміри фактичної площі зайнятих СФГ "Агропрод уктсервіс" земельних ділянок не проводились; відповідаче м вживались дії щодо укладен ня договору оренду.
При вирішенні даного спору господарський суд виходить з наступного.
Згідно статті 116 Земельного кодексу України громадяни т а юридичні особи набувають п рава власності та права кори стування земельними ділянка ми із земель державної або ко мунальної власності за рішен ням органів виконавчої влади або органів місцевого самов рядування в межах їх повнова жень, визначених цим Кодексо м, або за результатами аукціо ну.
Набуття права на землю гром адянами та юридичними особа ми здійснюється шляхом пере дачі земельних ділянок у вл асність або надання їх у кори стування.
Відповідно до частини 1 стат ті 124 Земельного кодексу Украї ни передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування згідно з їх повноваже ннями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору ку півлі-продажу права оренди з емельної ділянки (у разі про дажу права оренди) шляхом укл адення договору оренди земел ьної ділянки.
Відповідно до статті 125 Земе льного кодексу України право власності на земельну ділян ку, а також право постійного к ористування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстра ції цих прав.
Як передбачено частиною 5 ст атті 126 Земельного кодексу Укр аїни, право оренди земельної ділянки посвідчується догов ором оренди землі, зареєстро ваним відповідно до закону.
Господарський суд не прийм ає доводи відповідача про фа ктичне використання земельн ої ділянки на підставі догов ору оренди від 20.02.2002 та рішень П опівської сільської ради від 10.12.2008 № 171 та від 25.12.2009 № 236.
Так, договір оренди земельн ої ділянки від 20.02.2002, укладався між Попівською сільською рад ою та ОСОБА_4, а не СФГ "Агро продуктсервіс", термін його д ії закінчився 11.04.2008, в оренді пе ребувало 100 га земельної ділян ки на землях резервного фонд у Попівської сільської ради.
В силу частини 1 статті 31 Зак ону України "Про оренду землі " договір оренди землі припин яється, зокрема, в разі закінч ення строку, на який його було укладено.
Статтею 33 Закону України "Пр о оренду землі" (в редакції на день закінчення терміну дії договору оренди) передбачало сь, що після закінчення строк у, на який було укладено догов ір оренди землі, орендар, який належно виконував обов' язк и відповідно до умов договор у, має за інших рівних умов пер еважне право на поновлення д оговору. У разі поновлення до говору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У ра зі, якщо орендар продовжує ко ристуватися земельною ділян кою після закінчення строку договору оренди, то за відсут ності письмових заперечень о рендодавця протягом одного м ісяця після закінчення строк у договору, він підлягає поно вленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були пер едбачені договором. Письмове заперечення здійснюється ли стом-повідомленням.
Відповідно до пункту 12 Пере хідних положень Земельного к одексу України (в редакції на день закінчення терміну дії договору оренди) до розмежув ання земель державної і кому нальної власності повноваже ння щодо розпорядження земля ми (крім земель, переданих у пр иватну власність, та земель, з азначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населен их пунктів здійснюють відпов ідні сільські, селищні, міськ і ради, а за межами населених п унктів - відповідні органи ви конавчої влади.
Чинною редакцією пункту 12 П ерехідних положень Земельно го кодексу України передбаче но, що до розмежування земель державної та комунальної вл асності повноваження щодо ро зпорядження землями (крім зе мель, переданих у приватну вл асність, та земель, зазначени х в абзаці другому цього пунк ту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільс ькі, селищні, міські ради з ура хуванням вимог абзацу третьо го цього пункту, а за межами на селених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
За даними відділу Держкомз ему у Онуфріївському районі від 27.07.2011 № 470, розмежування земел ь державної та комунальної в ласності на території Попівс ької сільської ради не прово дилось; земельні ділянки заг альною площею 53 га знаходятьс я за межами населеного пункт у та відносяться до земель сі льськогосподарського призн ачення (том 1 а.с. 64).
Таким чином, повноваження в ласника (особи, що розпоряджа ється землею) спірних земель них ділянок повинно здійснюв атись Онуфріївською районно ю державною адміністрацією, а не Попівською сільською ра дою.
За повідомленою Онуфріївс ькою районною державною адмі ністрацією інформацією від 1 4.09.2011 № 8-2703/1, районна державна адмі ністрація не уповноважувала Попівську сільську раду на р озпорядження землями за межа ми населеного пункту.
Поряд з тим, враховуючи чинн ість рішень Попівської сільс ької ради від 10.12.2008 № 171 та від 25.12.2009 № 236 на день вирішення спор у, вони не є рішеннями про пере дачу у власність або надання у користування (оренду) в роз умінні статті 1 Закону Україн и "Про державний контроль за в икористанням та охороною зем ель".
Згідно цієї норми самовіль не зайняття земельної ділянк и - будь-які дії, які свідчать п ро фактичне використання зем ельної ділянки за відсутност і відповідного рішення орган у виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування пр о її передачу у власність або надання у користування (орен ду) або за відсутності вчинен ого правочину щодо такої зем ельної ділянки, за винятком д ій, які відповідно до закону є правомірними.
Рішеннями, на які посилаєть ся відповідач, сільська рада лише погодила надання дозво лу на складання проекту відв оду земельних ділянок сільсь когосподарського призначен ня гр. ОСОБА_4 для п одальшої передачі їх в оренд у.
Рішенням від 24.01.2008 № 139 "Про прод овження терміну дії договор у оренди земельних ділянок" П опівська сільська рада надал а гр. ОСОБА_4 погодження на продовження терміну дії дог овору оренди на земельну діл янку сільськогосподарськог о призначення загальною площ ею 43,0 га із земель резервного фонду Попівської сільської р ади для ведення товарного сі льськогосподарського вироб ництва без зміни цільового п ризначення (том 1 а.с. 34).
Поряд з тим, укладеної та за реєстрованої додаткової уго ди до договору оренди земель ної ділянки від 20.02.2002 про поновл ення терміну його дії не нада но, відповідно, умови щодо кіл ькості землі, сторонами не уз годжено (за договором переда валось в оренду 100 га, фактично використовується 53 га, в ріше нні від 24.01.2008 № 139 зазначено 43,0 га, в довідці Онуфріївського райо нного відділу земельних ресу рсів зазначено, що станом на 01 .01.2005 за відповідачем рахується 43,0 га, в довідках відділу Держк омзему у Онуфріївському райо ні про склад та нормативну гр ошову оцінку земель станом н а 01.01.2009 та на 01.01.2010 зазначено 43,0 га, с таном на 01.01.2011 - 53,0 га).
Таким чином, відсутні право ві підстави для використання спірних земельних ділянок я к у ОСОБА_4 так і у СФГ "Агро продуктсервіс".
Посилання відповідача на н еодноразові звернення до Ону фріївської районної ради, Он уфріївської районної держав ної адміністрації та Попівсь кої сільської ради як доказ в ідсутності протиправної пов едінки в діях відповідача та кож відхиляються господарсь ким судом.
Так, заява ОСОБА_4 до Онуф ріївської районної ради від 13.01.2009 (том 1 а.с. 93), реєстраці йний лист надходження заяв О нуфріївської районної ради від 15.01.2009 № 11-1 (том 1 а.с. 94), реєс траційний лист надходження з аяв Онуфріївської районної ради від 13.02.2009 № Д-7 (том 1 а.с. 95), дов ідка Онуфріївської районної державної адміністрації ві д 22.07.2011 № 9-205/2 свідчать про те, що ві дповідач і ОСОБА_3 звертал ись до зазначених органів ли ше в першій половині 2009 року.
Поряд з тим, СФГ "Агропродук тсервіс" продовжувало викори стовувати земельні ділянки і у 2010 та 2011 роках без належним чи ном оформлених правовстанов люючих документів, а бездіял ьність, на думку відповідача , цих органів ним не оспорювал ась.
Не надано також жодного док азу, який би підтверджував зв ернення відповідача до вказа них органів за наданням інфо рмації стосовно розгляду йо го звернень.
Відповідно до пункту 3.1 пост анови Пленуму Вищого господа рського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що ви никають із земельних відноси н" (далі постанова Пленуму ВГС У № 6), відповідно до вимог чинн ого законодавства обов'язков ою умовою фактичного викорис тання земельної ділянки є на явність у особи, що її викорис товує, правовстановлюючих до кументів на цю земельну діля нку, а відсутність таких доку ментів може свідчити про сам овільне зайняття земельної д ілянки.
Разом з тим, у вирішенні пит ання про застосування відпов ідальності за самовільне зай няття земельної ділянки госп одарським судам необхідно вр ахувати, що саме по собі встан овлення судом наявності факт ичного користування земельн ою ділянкою без документів, щ о посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для к валіфікації такого використ ання земельної ділянки як са мовільного її зайняття. Госп одарським судам у вирішенні таких спорів необхідно дослі джувати, чи передбачено спец іальним законом отримання пр авовстановлюючих документі в на земельну ділянку для роз міщення певних об'єктів, прич ини відсутності таких докуме нтів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання зе мельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.
Враховуючи викладене вище , норми Земельного кодексу Ук раїни щодо можливості викори стання землі лише за наявнос ті правовстановлюючих докум ентів на неї, в даному випадку договору оренди, відсутніст ь доказів, які свідчили б про в життя відповідачем заходів до оформлення права на спірн і земельні ділянки після 2009 ро ку, господарський суд приход ить до висновку про самовіль не зайняття відповідачем спі рних земельних ділянок.
Відповідно до частини 2 стат ті 152 Земельного кодексу Украї ни власник земельної ділянки або землекористувач може ви магати усунення будь-яких по рушень його прав на землю, нав іть якщо ці порушення не пов'я зані з позбавленням права во лодіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих зби тків.
Статтею 212 Земельного кодек су України передбачено обов' язок повернути самовільно за йняті земельні ділянки власн икам землі або землекористув ачам без відшкодування затра т, понесених за час незаконно го користування ними та прив ести земельні ділянки у прид атний для використання стан, включаючи знесення будинків , будівель і споруд, за рахунок громадян або юридичних осіб , які самовільно зайняли зем ельні ділянки.
Як зазначено у пункті 3.6 пост анови Пленуму ВГСУ № 6 у виріше нні питання про задоволення вимог щодо стягнення шкоди, з авданої самовільним зайнятт ям земельної ділянки, господ арським судам необхідно мати на увазі, що розмір такої шкод и визначається відповідно до розрахунку, зробленого тери торіальними органами інспек ції Міністерства екології та природних ресурсів України або Державною інспекцією з к онтролю за використанням і о хороною земель Держкомзему т а її територіальними підрозд ілами на підставі Методики в изначення розміру шкоди, зап одіяної внаслідок самовільн ого зайняття земельних ділян ок, використання земельних д ілянок не за цільовим призна ченням, зняття ґрунтового по криву (родючого шару ґрунту) б ез спеціального дозволу, зат вердженої постановою Кабіне ту Міністрів України від 25.07.2007 N 963.
Саме цією Методикою і керув ався інспектор під час розра хунку розміру шкоди, заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки з а межами населеного пункту с . Попівка, про що також зазначе но прокурором у наданих пись мових пояснень (том 1 а .с. 105).
Розрахунок проведено окре мо по кожній земельній ділян ці. Так, розмір шкоди за самов ільне зайняття земельної діл янки площею 2,0 га складає 1949,03 гр н, земельної ділянки площею 9,0 га - 8770,62 грн, земельної ділянки площею 8,0 га - 7796,11 грн, земельної ділянки площею 3,0 га - 2923,54 грн, зе мельної ділянки площею 24,0 га - 23388,32 грн, земельної ді лянки площею 7,0 га - 6821,59 грн, всьог о земельної ділянки загально ю площею 53,0 га на суму 51649,21 грн.
Власники землі та землекор истувачі мають право на захи ст своїх прав шляхом стягнен ня збитків з особи, яка вчинил а неправомірні дії щодо відп овідних земельних ділянок, у випадках, встановлених глав ою 24 ЗК України, та за процедур ою, передбаченою Порядком ви значення та відшкодування зб итків власникам землі та зем лекористувачам, затверджени м постановою Кабінету Мініст рів України від 19.04.1993 № 284 (пункт 3.7 постанови Пленуму ВГСУ № 6).
У пункті 3.8 постанови Пленум у ВГСУ № 6 зазначено, що згідно з пунктом 3.1 наказу Державног о агентства земельних ресурс ів України та Державної інсп екції з контролю за використ анням і охороною земель від 12. 09.2007 № 110 "Про затвердження Метод ичних рекомендацій щодо заст осування Методики визначенн я розміру шкоди, заподіяної в наслідок самовільного зайня ття земельних ділянок, викор истання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зн яття ґрунтового покриву (род ючого шару ґрунту) без спеціа льного дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністр ів України від 25.07.2007 № 963" підстав ою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної де ржаві, територіальним громад ам, юридичним чи фізичним осо бам внаслідок самовільного з айняття земельних ділянок, в икористання земельних ділян ок не за цільовим призначенн ям, зняття ґрунтового покрив у (родючого шару ґрунту) без сп еціального дозволу, є матері али справи про адміністратив не правопорушення, які підтв ерджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:
- акт перевірки дотримання в имог земельного законодавст ва;
- протокол про адміністрати вне правопорушення;
- припис (з вимогою усунення порушення земельного законо давства);
- акт обстеження земельної д ілянки.
Отже, підставою для здійсне ння розрахунку розміру шкоди , заподіяної державі або тери торіальній громаді внаслідо к самовільного зайняття земе льних ділянок, є зазначені до кументи в їх сукупності, оскі льки саме вони можуть підтве рдити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та п еріод часу, протягом якого во на використовується без нале жних правових підстав.
В акті перевірки дотриманн я вимог земельного законодав ства, акті обстеження земель ної ділянки міститься вказі вка на план-схему розміщення земельних ділянок, які знахо дяться в користування СФГ "Аг ропродуктсервіс" (том 1 а.с. 22, 24).
При обстеженні земельної д ілянки уточнюється загальна площа земельної ділянки та п лоща, на якій вчинено правопо рушення (п. 4.4 Методичних реком ендацій).
В доданих до матеріалів пер евірки план-схемах зазначено площу кожної самовільно за йнятої земельної ділянки, як а в сумі складає 53,0 га..
До того ж сам відповідач вк азує на те, що ним використову ються земельні ділянки загал ьною площею 53 га та, відповідн о, "орендну плату" він сплачув ав виходячи із вказаної площ і, відтак спір з приводу факти чної площі зайнятих відповід ачем земельних ділянок відсу тній.
Стосовно доводів відповід ача про здійснену ним оплату за використання земельних д ілянок в якості орендної пла ти, доведеною до його відома в ідділом Держкомзему у Онуфрі ївському район відповідними довідками, то господарський суд враховує, що довідки від ділу Держкомзему є довідками про склад та нормативну грош ову оцінку земель станом на п ерше січня відповідного року , в яких не встановлено розмір у орендної плати та, відповід но вони не є підставою для спл ати саме орендної плати (том 1 а.с. 88 - 90).
Відповідно до статті 34 Госп одарського процесуального к одексу України господарськи й суд приймає тільки ті доказ и, які мають значення для спра ви. Обставини справи, які відп овідно до законодавства пови нні бути підтверджені певним и засобами доказування, не мо жуть підтверджуватись іншим и засобами доказування.
Прокурором доведено належ ними доказами факт самовільн ого зайняття відповідачем зе мельних ділянок та склад цив ільного правопорушення в дія х відповідача як підстави дл я настання цивільної відпові дальності, відтак позовні ви моги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Так як матеріалами справи в становлено використання від повідачем шести земельних ді лянок загальною площею 53,0 га з гідно плану-схеми, господарс ький суд з метою реальної мож ливості виконання рішення, в важає за необхідне зробити п осилання в резолютивній част ині рішення на план-схему.
Крім того, враховуючи вимог и статті 49 Господарського про цесуального кодексу України , на відповідача покладаютьс я судові витрати.
Керуючись ст.ст. 33, 47, 49, 82, 84, 85, 116, 117 Го сподарського процесуальног о кодексу України, господарс ький суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольни ти.
Зобов'язати селянське (ферм ерське) господарство "Агропр одуктсервіс" (28104, Кіровоградсь ка область, Онуфріївський ра йон, с. Попівка, ідентифікацій ний код 32443079) повернути Онуфрії вській районній державній ад міністрації (28100, Кіровоградсь ка область, Онуфріївський ра йон, смт. Онуфріївка, вул. 50 рокі в Жовтня, 20, ідентифікаційний код 04055156) шляхом звільнення сам овільно зайняті земельні діл янки загальною площею 53 га зг ідно плану-схеми, які розташо вані за межами населеного пу нкту с. Попівка Онуфріївсько го району Кіровоградської об ласті.
Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.
Стягнути з селянського (фер мерського) господарства "Агр опродуктсервіс" (28104, Кіровогра дська область, Онуфріївський район, с. Попівка, ідентифікац ійний код 32443079) на користь Онуф ріївської районної державно ї адміністрації (28100, Кіровогра дська область, Онуфріївський район, смт. Онуфріївка, вул. 50 р оків Жовтня, 20, ідентифікаційн ий код 04055156) шкоду, заподіяну вна слідок самовільного зайнятт я земельних ділянок загально ю площею 53 га в сумі 51649,21 грн, пере рахувавши кошти на р/р 33119331700373, ко д бюджетної класифікації 24062100, банк одержувача - ГУДКУ в Кіро воградській області, МФО 823016.
Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.
Стягнути з селянського (фер мерського) господарства "Агр опродуктсервіс" (28104, Кіровогра дська область, Онуфріївський район, с. Попівка, ідентифікац ійний код 32443079) в дохід Державн ого бюджету України (отримув ач коштів - УДК у м. Кіровоград і, банк отримувача - ГУДКУ у Кі ровоградській області, МФО 8230 16, р/р 31115095700002, код 24145329, код бюджетної класифікації 22090200) державне ми то в сумі 601,49 грн.
Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.
Стягнути з селянського (фер мерського) господарства "Агр опродуктсервіс" (28104, Кіровогра дська область, Онуфріївський район, с. Попівка, ідентифікац ійний код 32443079) в дохід Державно го бюджету України (отримува ч УДК у м. Кіровограді, банк от римувача: ГУДКУ у Кіровоград ській області, рахунок 31214264700002 в ГУДКУ у Кіровоградській обла сті, МФО 823016, ідентифікаційний код 24145329, код бюджетної класифі кації 22050003 "Оплата витрат з інфо рмаційно-технічного забезпе чення розгляду справ у судах ") - 236,00,00 грн витрат на оплату по слуг по інформаційно-технічн ому забезпеченню судового пр оцесу.
Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.
Рішення може бути оскаржен е протягом десяти днів з дня й ого підписання до Дніпропетр овського апеляційного госпо дарського суду через господа рський суд Кіровоградської о бласті.
Суддя В.Г.Кабакова
Повне рішення складено 26.0 9.2011.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2011 |
Оприлюднено | 10.10.2011 |
Номер документу | 18480241 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лотоцька Лілія Олександрівна
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Кабакова В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні