донецький апеляційний го сподарський суд
Постанова
Іменем України
20.07.2011 р. справа №23/67
Донецький апеляційний г осподарський суд у складі ко легії суддів:
Головуючого: Бойченка К.І.
Суддів: Діброви Г.І., Шевково ї Т.А.
Розглянувши апеляційну ск аргу Приватного підприємств а "Кардифф" с.Новоорловка Шахт арського району Донецької об ласті
на рішення господарського суду Донецької області від 15. 06.2011р. по справі № 23/67
( суддя - Забарющий М.І.)
за позовом Державного підп риємства "Придніпровська зал ізниця" м.Дніпропетровськ
до відповідача Приватного підприємства "Кардифф" с.Ново орловка Шахтарського району Донецької області
про стягнення 8065грн.
За участю представників ст орін:
від позивача - не з`явився
від відповідача - ОСОБА _1-довіреність №01/05 від 12.05.2011р.
В С Т А Н О В И В:
Державне підприємство "Пр идніпровська залізниця" м.Дн іпропетровськ звернулось д о господарського суду Донець кої області з позовом про стя гнення з Приватного підприєм ства "Кардифф" с.Новоорловка Ш ахтарського району Донецько ї області 8065грн.
Рішенням господарського с уду Донецької області від 15.06.20 11р. по справі № 23/67 стягнуто з При ватного підприємства "Кардиф ф" с.Новоорловка Шахтарський район Донецька область на ко ристь Державного підприємст ва "Придніпровська залізниця " м.Дніпропетровськ 6452грн. штра фу, 102,00грн. витрат на сплату дер жавного мита та 236,00грн. витрат на інформаційно-технічне заб езпечення судового процесу. В решті вимог позивачу у позо ві відмовлено.
Дане рішення мотивовано на ступним:
- положеннями ч.1, ч.2 ст.24, ст.53, ст .129, ст.122, ст.118 Статуту залізниць У країни, п.10, п.12 Правил складанн я актів, п.5.5. Правил оформлення перевізних документів, ч.2 ст. 233 Господарського кодексу Укр аїни, ч.3 ст.83 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и;
- обгрунтованістю позовних вимог.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецьк ої області від 15.06.2011р. у справі № 23/67, відповідач подав до Донець кого апеляційного господарс ького суду апеляційну скаргу , в якій просить скасувати зга дане рішення.
В обґрунтування апеляційн ої скарги відповідач вказує на наступне:
- судом неповно зґясовані об ставини справи; висновки, вик ладені в рішенні не відповід ають фактичним обставинам сп рави;
-з урахуванням положень ч.1 с т.26 Закону України "Про залізн ичний транспорт", ст.129, ст.53 Стат уту залізниць України, п.4 Прав ил складання актів, п.4.3. Правил оформлення перевізних докум ентів, відповідач вказує на т е, що комерційні акти не можут ь бути належним доказами пор ушення приписів Правил оформ лення перевізних документів та не можуть бути підставою д ля відповідальності вантажо відправника та застосування до нього штрафу;
- у комерційному акті АА №038430/5 28, який було складено 31.10.2010р. пови нно було зазначено станція п ризначення саме Пґятихатки, а не Чапліно, тоді б комерційн ий акт свідчив про те, що його складено на попутній станції ;
-розділ "Є" комерційного акт у не відповідає вимогам п.12 Пр авил складання актів.
У відзиві на апеляційну ска ргу, позивач просить рішення господарського суду Донецьк ої області від 15.06.2011р. по справі № 23/67 залишити без змін, апеляц ійну скаргу без задоволення.
18.07.2011р. до Донецького апеляці йного господарського суду на дійшло клопотання від позива ча про перенесення слухання справи на іншу дату, в звґязку з відпусткою представника п озивача.
Крім того, відповідно до с т.28 Господарського процесуал ьного кодексу України, справ и юридичних осіб в господарс ькому суді ведуть їх органи, щ о діють у межах повноважень, н аданих їм законодавством та установчими документами, чер ез свого представника.
Керівники підприємств та о рганізацій, інші особи, повно важення яких визначені закон одавством або установчими до кументами, подають господарс ькому суду документи, що посв ідчують їх посадове становищ е.
Представники юридичних ос іб можуть бути також інші осо би, повноваження яких підтве рджується довіреністю від ім ені підприємства, організаці ї. Довіреність видається за п ідписом керівника або іншої уповноваженої ним особи та п освідчується печаткою підпр иємства, організації.
Позивачем не надано доказі в неможливості прибуття в су дове засідання іншого предст авника позивача.
З огляду на викладене, кло потання позивача про перенес ення слухання справи на іншу дату відхиляється за необґр унтованістю.
19.07.2011р. відповідачем також на дано клопотання про відкладе ння розгляду справи, в звґязк у з неотриманням від позивач а відзиву на апеляційну скар гу.
Судова колегія не зобовґяз увала позивача направити коп ію відзиву на апеляційну ска ргу відповідачу.
Дане клопотання також відх иляється в звґязку з необґру нтованістю та безпідставніс тю.
Частиною 2 ст.101 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни передбачено, що апеляц ійний господарський суд не з вґязаний доводами апеляційн ої скарги і перевіряє законн ість і обґрунтованість рішен ня місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали сп рави, перевіривши юридичну о цінку обставин справи та пов ноту їх встановлення, дослід ивши правильність застосува ння судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню з огляду на наступне.
Зі станції відправлення Х арцизськ Донецької залізниц і 29.10.2010 року на станцію призначе ння Чаплине Придніпровської залізниці Приватне підприєм ство "Кардифф" відвантажило в антаж - "вугілля камґяне мар ки Д" у вагоні № 60625423 за накладно ю № 52912560.
Залізницею на станції Ча плине Придніпровської заліз ниці 31.10.2010р. на підставі ст.24 Стат уту залізниць України було п роведено перевірку маси ван тажу та встановлено, що у ваго ні № 60625423, при контрольному зваж уванні вагону з вантажем вия вилось, що маса вантажу менше на 900кг, маса нетто вантажу по д окументам складає 69000кг, при пе реважуванні вона склала - 68100 кг, про що було складено комер ційний акт АА №038430/528 від 31.10.2010р. Згі дно з розділом Д цього акту, бр утто 91100кг, тара з документа 23000к г, нетто 68100 кг, що менше докумен та 900 кг. Навантаження у вагоні рівномірне, нижче бортів 30-40см , без скосів та поглиблень. Ван таж маркірований вапном, мар кіровка не порушена. Двері лю ка закриті, течі вантажу не ма є.
З матеріалів справи вбачає ться, що станція Чаплине у дан ому випадку є попутною станц ією. У накладній 52912560 у графі 5 вк азано, що складено комерційн ий акт АА №038430/528 від 31.10.2010р., чим сам е і засвідчило факт складанн я комерційного акту попутною станцією, якою і була станція Чаплине. Після здійснення пе реадресації, при прибутті ва нтажу на станцію призначення - Пґятихатки Придніпровськ ої залізниці, дана невідпові дність маси вантажу була під тверджена, про що у комерційн ому акті АА №038430/528/37 від 31.10.2010р. була внесена відмітка у розділ "Є": при видачі вантажу різниці п роти комерційного акта станц ії Чаплине не виявлено.
Справність вагонних ваг, на яких здійснювалось контроль не зважування вантажу в вище вказаному вагоні, підтверджу ється витягом з технічного п аспорту ваг № 1 (чергова повірк а вагонних ваг проведена 04.10.2010р ., а.с.13).
Відповідно до ст.908 Цивільно го кодексу України, перевезе ння вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначають ся цим Кодексом, іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.
Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність ст орін щодо цих перевезень вст ановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Коде ксом, іншими законами, трансп ортними кодексами (статутами ), іншими нормативно-правовим и актами та правилами, що вида ються відповідно до них.
Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного к одексу України, укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складанням т ранспортної накладної.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі -Статут залізниць) накладна-ц е основний перевізний докуме нт встановленої форми, оформ лений відповідно до цього Ст атуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниц і відправником разом з ванта жем. Накладна є обовґязковою двосторонньою письмовою фор мою угоди на перевезення ван тажу, яка укладається між від правником та залізницею на к ористь третьої особи-одержув ача і супроводжує вантаж до м ісця призначення.
Згідно зі ст.24 Статуту заліз ниць вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.
Після прибуття вантажу на с танцію вантажоотримувача пе ревізник та вантажоодержува ч повинні керуватися приписа ми Правил видачі вантажу, зат вердженими наказом Мінтранс у України № 644 від 21.11.2000р., зареєст рованими у Міністерстві юсти ції України 24.11.2000р. за № 862/5083 (далі - Правила видачі вантажу).
Згідно абзацу 2 п.2.6. Правил оф ормлення перевізних докумен тів, затверджених наказом Мі ністерства транспорту Украї ни від 21.11.2000р. № 644, маса вантажу вв ажається правильною, якщо рі зниця між фактично виявленою масою і зазначеною в перевіз них документах не перевищує 0,2%.
Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних докум ентів", затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000р. за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомос тей про адресу одержувача, йо го код, назву вантажу, його кіл ькість, то з відправника стяг ується штраф згідно зі ст.122 Ст атуту залізниць. Факт неправ ильного зазначення відправн иком указаних відомостей зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не скл адався комерційний акт.
Пунктом 23 цих Правил передб ачено, що у разі вивантаження на місцях загального корист ування вимога щодо перевірки маси вантажів може бути заяв лена письмово одержувачем до початку вивантаження. Вимог а щодо перевірки маси вантаж у у вагонах, що подаються на пі д' їзну колію, може бути заяв лена в момент приймання ваго нів у пункті, встановленому д оговором.
Як вбачається з матеріалів справи, кінцевий вантажоотр имувач скористався правилом п.23 Правил.
Цими ж Правилами (п.27) встанов лено, що вантаж вважається до ставленим без утрати, якщо рі зниця між масою, вказаною в пу нкті відправлення в залізнич ній накладній, та масою, визна ченою на станції призначення , не перевищує норми природно ї втрати і граничного розход ження у визначенні маси нетт о.
При видачі вантажів, маса як их внаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні , норма недостачі (сума природ ної втрати та граничного роз ходження визначення маси нет то) становить 0,5% маси всіх інши х вантажів.
Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни № 334 від 28.05.2002р., зареєстрова них у Міністерстві юстиції У країни 08.07.2002р. за № 567/6855, комерційн ий акт підписує начальник ст анції (його заступник), началь ник вантажного району (завід увач вантажного двору, склад у, контейнерного відділу, кон тейнерного майданчику, сорту вальної платформи, старший п рийомоздавальник) і прийомоз давальник станції, а також од ержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки в антажу і підписання акта мож уть бути залучені також інші працівники залізниці.
Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць України за неправил ьно зазначену в накладній ма су вантажу з відправника стя гується штраф в розмірі згід но із ст.118 Статуту залізниць (5- кратна провізна плата за всю відстань перевезення).У дано му випадку провізна плата - 1613,00 грн., сума штрафних санкцій - 1613 грн. х 5= 8065,00 грн.
Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здава ння вантажів для перевезення відправник повинен зазначит и їх масу у накладній - основ ному перевізному документі, який підтверджує укладення д оговору перевезення вантажу .
Відповідно до ст.24 Статуту з алізниць, залізниця має прав о перевірити правильність ві домостей про вантаж, зазначе ний відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станці ї призначення.
Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зар еєстрованих в Міністерстві ю стиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, ва нтажі, завантажені відправни ком у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо ), а у даному випадку вагон є на піввагоном та приймається з алізницею до перевезення шля хом візуального огляду вагон ів, вантажу, їх маркування (у т .ч. захисного) та кріплення у в агонах без перевірки маси та кількості вантажу.
Частиною першою ст. 26 Закону "Про залізничний транспорт" п ередбачено, що обставини, які можуть служити підставою дл я майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, бага жу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.
За змістом ст. 129 Статуту залі зниць обставини, що можуть бу ти підставою для матеріально ї відповідальності залізниц і, вантажовідправника, ванта жоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезенн я, засвідчуються комерційним и актами або актами загально ї форми, які складають станці ї залізниць.
Комерційний акт складаєть ся, зокрема, для засвідчення о бставин невідповідності най менування, маси і кількості м ісць вантажу, багажу чи ванта жобагажу натурою з даними, за значеними у транспортних док ументах.
Залізниця зобовґязана скл асти комерційний акт, якщо во на сама виявила зазначені ви ще обставини або якщо про існ ування хоча б однієї з них зая вив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажоба гажу.
В усіх інших випадках обста вини, що виникли в процесі пер евезення вантажу, багажу і ва нтажобагажу і які можуть бут и підставою для матеріальної відповідальності, оформляют ься актами загальної форми.
Статтею 129 Статуту залізниц ь передбачено, що порядок скл адання комерційних актів та актів загальної форми встано влюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства трансп орту України за № 334 від 28.05.2002р.
За пунктом 4 Правил складанн я актів комерційні акти на мі сцях загального користуванн я складаються у день виванта ження або в день видачі ванта жу одержувачу.
Наведені норми свідчать пр о те, що залізниця не зобовґяз ана перевіряти відповідніст ь вказаних відправником вант ажу даних, зазначених у накла дних, фактичним даним при при йнятті вантажу до перевезенн я.
Посилання відповідача на т е, що додані до матеріалів спр ави комерційні акти відрізня ються за реєстраційним номер ами (№038430/528 та №038430/528/37), не може бути прийнято до уваги, оскільки м атеріалами справи підтвердж ено, що новий комерційний акт на станції Пґятихатки не скл адався і на вказаній станції комерційний акт №038430/528 був допо внений через другий знаменни к цифрою "37".
Враховуючи вищезазначене, позовні вимоги є доведеними та обґрунтованими у повному обсязі.
07.06.2011р. відповідач звернувся до господарського суду з кло потанням про зменшення розмі ру штрафу.
Судова колегія вважає, що су д першої інстанції на законн их підставах зменшив розмір штрафу за зазначеним порушен ням, враховуючи таке.
Відповідно до ч.1 ст.230 Господ арського кодексу України, шт рафними санкціями у цьому ко дексі визнаються господарсь кі санкції у вигляді грошово ї суми (неустойка, штраф, пеня) , яку учасник господарських з обовґязаний сплатити у разі порушення ним правил здійсне ння господарської діяльност і, невиконання або неналежно го виконання господарського зобовґязання.
Пунктом 1 статті 233 Господар ського кодексу України закрі плено, що суд має право з меншити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні са нкції надмірно великі порівн яно із збитками кредитора. Пр и цьому повинно бути взято до уваги: ступень виконання зоб овґязання боржником; майнови й стан сторін, які беруть учас ть у зобовґязанні; не лише май нові, але й інші інтереси стор ін, що заслуговують на увагу.
Згідно з ч.3 ст.551 Цивільного к одексу України розмір неусто йки може бути зменшений за рі шенням суду, якщо він значно п еревищує розмір збитків та з а наявності інших обставин, я кі мають істотне значення. Пр и цьому відсутність чи невис окий розмір збитків може бут и підставою для зменшення су дом розміру неустойки, що стя гується з боржника.
Стаття 83 Господарського про цесуального кодексу України , надає господарському суд у право, приймаючи рішення , зменшувати у виняткових в ипадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає ст ягненню зі сторони, що поруши ла зобовґязання.
Суд не позбавлений можливо сті визначити розмір зменшен ня стягуваємого штрафу на св ій розсуд.
Судова колегія погоджуєть ся з висновком суду першої ін станції про те, що порушення з боку відповідача не завдало збитків позивачу, тому, суд об ґрунтовано зменшив розмір ст ягуваємого штрафу до суми 6452,00г рн.
За таких обставин, до води апелянта судова колегія залишає поза увагою.
Таким чином, рішення госп одарського суду про часткове задоволення позову відповід ає матеріалам справи, вимога м діючого законодавства та н е підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Г осподарського процесуально го кодексу України, Донецьки й апеляційний господарський суд у складі колегії суддів,-
П О С Т А Н О В И В:
1) Апеляційну скарг у Приватного підприємства "К ардифф" с.Новоорловка Шахтар ського району Донецької обла сті на рішення господарськог о суду Донецької області від 15.06.2011р. по справі № 23/67 залишити бе з задоволення.
2) Рішення господарського суду Донецької області від 15.0 6.2011р. по справі №23/67 залишити без змін.
Дана постанова наби рає законної сили з дня її пр ийняття.
Постанову може бути оск аржено до Вищого господарськ ого суду України у касаційно му порядку через Донецький а пеляційний господарський су д протягом двадцяти днів.
Головуючий К.І .Бойченко
Судді Г.І .Діброва
Т.А.Шевкова
Надіслано 5 примірн иків:
1-пози вачу
1-відп овідачу
1-до сп рави
1-ДАГС
1-госп.суду
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2011 |
Оприлюднено | 12.10.2011 |
Номер документу | 18497848 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойченко К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні