Рішення
від 19.09.2011 по справі 15/17-2886-2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬК ОЇ ОБЛАСТІ



Підлягає публікації в ЄДРС Р

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" вересня 2011 р. Справа № 15/17-2886-2011

Господарський суд Одеськ ої області у складі:

судді Петрова В.С.

При секретарі Діасамідзе А.Д.

За участю представників :

від прокуратури - Рад янський О.Ю.,

від позивача - не з' я вився,

від відповідача - не з' явився,

розглянувши у відкритом у судовому засіданні справу за позовом Прокурора Фрунзів ського району в інтересах де ржави в особі Фрунзівської р айонної державної адміністр ації до суб' єкта підприємни цької діяльності - фізичної особи ОСОБА_2 про звільне ння самовільно зайнятої земе льної ділянки та стягнення з аподіяної шкоди в сумі НОМЕ Р_3 711,67 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Фрунзівсько го району звернувся до госпо дарського суду Одеської обла сті з позовною заявою в інтер есах держави в особі Фрунзів ської районної державної адм іністрації до суб' єкта підп риємницької діяльності - фі зичної особи ОСОБА_2 про з обов' язання відповідача зв ільнити самовільно зайняті з емельні ділянки загальною пл ощею 43,5 га з земель сільського сподарського призначення ти мчасової консервації на тери торії Ленінської сільської р ади за межами населеного пун кту Фрунзівського району Оде ської області на масивах № НОМЕР_2 - 25 га, № НОМЕР_3 - 9,5 г а, № НОМЕР_4 - 9 га та поверн ути їх за належністю власник у, а також про стягнення запод іяної шкоди в сумі 39 711,67 грн. Поз овні вимоги обґрунтовані нас тупним.

12.05.2011 р. державним інспектор ом з контролю за використанн ям та охороню земель відділу Держкомзему у Фрунзівському районі Одеської області про ведено перевірку додержання вимог земельного законод авства України з боку СПД -ФО ОСОБА_2, за результатам и якої складено акт перевірк и, акт обстеження земельної д ілянки від 12.05.2011 р. та протокол п ро адміністративне правопор ушення від 12.05.2011 р. за ст. 53-1 КУпАП (самовільне зайняття земельн ої ділянки), надано припис щод о усунення порушення у 30-денни й термін, а також 20.05.2011 р. винесен а постанова про накладення а дміністративного стягнення , яка набрала законної сили.

21.06.2011 р. державним інспектор ом з контролю за використанн ям та охороною земель відділ у Держкомзему у Фрунзівськом у районі Одеської області ск ладено акт повторної перевір ки та протокол про адміністр ативне правопорушення від 21.06 .2011 р. за ст. 188-5 КУпАП (невиконанн я законних приписів посадови х осіб, які здійснюють держав ний контроль у галузі охорон и навколишнього природного с ередовища), надано повторний припис щодо усунення поруш ення у 30-денний термін, а також 21.06.2011 р. винесена постанова про накладення адміністративно го стягнення за вчинене прав опорушення, яка набрала зако нної сили.

Однак, як вказує прокурор, С ПД-ФО ОСОБА_2 вимоги щодо з вільнення самовільно зайнят ої земельної ділянки станом на 20.07.2011 не виконані. Добровільн о земельна ділянка відповіда чем - СПД-ФО ОСОБА_2 не звіль нена.

При цьому прокурор зазнача є, що опитаний 20.07.2011 р. ОСОБА_2 визнав факт незаконного зай няття земельної ділянки.

Так, на думку прокурора, дії відповідача з самовільного зайняття земельної ділянки з агальною площею 43,5 га земель с ільськогосподарського приз начення на території Ленінсь кої сільської ради за межами населеного пункту є порушен ням ст. 125 ЗК України, якою встан овлено, що право власності на земельну ділянку, а також пра во постійного користування т а право оренди земельної діл янки виникають з моменту дер жавної реєстрації цих прав.

Таким чином, за ствердженн ями прокурора, факт самовіль ного зайняття земельної діля нки є доведеним під час прова дження справи про притягненн я посадових осіб відповідача до адміністративного стягне ння, а також довідкою № 130 від 10.05 .2011 р., виданою Ленінською сільс ькою радою Фрунзівського рай ону Одеської області про те, щ о земельні ділянки із земель тимчасової консервації зага льною площею 43,5 га, які знаходя ться на масивах № НОМЕР_2 - 2 5 га, № НОМЕР_3 - 9,5 га, № НОМЕР _4 - 9 га, використовуються сам овільно без правовстановлюю чих документів СПД - ФО ОСОБ А_2

До того ж прокурор зазначає , що внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки де ржаві в особі позивача була з аподіяна шкода у розмірі 39711,67 г рн., яка розрахована державни м інспектором з контролю за в икористанням та охороною зем ель відділу Держкомзему у Фр унзівському районі Одеської області за Методикою визнач ення розміру шкоди, заподіян ої внаслідок самовільного за йняття земельних ділянок, ви користання земельних діляно к не за цільовим призначення м, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спе ціального дозволу, затвердже ною Постановою Кабінету Міні стрів України від 25.07.2007 р. № 963. Вка заний розрахунок розміру зап одіяної шкоди було направлен о поштою та вручено відповід ачу. Однак, у визначений строк заподіяна шкода добровільно відповідачем не відшкодован а, що стало підставою для звер нення прокурора до суду в інт ересах держави з даним позов ом про стягнення суми заподі яної шкоди в судовому порядк у.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 25.07.2011 р. порушено провадження по спр аві № 15/17-2886-2011 та справу призначе но до розгляду в засіданні су ду.

Відповідач відзив на позов не надав, також представник в ідповідача у судові засіданн я не з' явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним ч ином, про що свідчать наявні в матеріалах справи поштові п овідомлення про вручення ухв ал суду.

Відповідно до ст. 75 ГПК Укра їни справу розглянуто за ная вними в ній матеріалами.

Заслухавши пояснення пре дставника прокуратури, розгл янувши та дослідивши матеріа ли справи, господарський суд зазначає наступне.

12 травня 2011 року державним ін спектором з контролю за вико ристанням та охороною земель Відділу Держкомзему у Фрунз івському районі Одеської обл асті було проведено перевір ку дотримання вимог земельно го законодавства відповідно до вимог ст. 6 і 10 Закону Україн и „Про державний контроль за використанням та охороною з емель” відносно використанн я суб' єктом підприємницько ї діяльності - фізичною особ ою ОСОБА_2 земельної ділян ки з земель сільськогосподар ського призначення на терито рії Ленінської сільської рад и, про що складено відповідни й акт перевірки ФР № 005243 від 12.05.2011 р. (а.с. 7). В результаті перевірк и було встановлено, що СПД - ф ізична особа ОСОБА_2 викор истовує самовільно земельну ділянку загальною площею пр иблизно 43,5 га з земель сільськ огосподарського призначенн я колишнього КСП „Новий шлях ” на території Ленінської сі льської ради.

При цьому згідно довідки № 1 30 від 10.05.2011 р., виданої Ленінською сільською радою Фрунзівсько го району Одеської області, з емельні ділянки із земель ти мчасової консервації загаль ною площею 43,5 га, які знаходять ся на масивах № НОМЕР_2 - 25 га , № НОМЕР_3 - 9,5 га, № НОМЕР_4 - 9 га, використовуються самов ільно без правовстановлюючи х документів СПД - ФО ОСОБА_2 У зв' язку з вказаним Відді лом держкомзему у Фрунзівськ ому районі Одеської області 12 травня 2011 року було обстежено земельну ділянку площею 43,5 га з земель сільськогосподарсь кого призначення на територі ї Ленінської сільської ради, про що складений акт № 9. В резу льтаті проведеного обстежен ня встановлено самовільне ви користання СПД - фізичною осо бою ОСОБА_2 зазначеної зем ельної ділянки.

Так, з метою усунення виявле ного порушення земельного за конодавства Головним управл інням Держкомзему у Одеській області 12 травня 2011 року був ви несений припис № 005223 (а.с. 18) СПД - фізичній особі Степчишину В.І.. щодо усунення виявлено го порушення у 30-денний строк.

Також 12 травня 2011 року Відділ ом держкомзему у Фрунзівсько му районі Одеської області б ув складений протокол про ад міністративне правопорушен ня № 002967 (а.с. НОМЕР_2). До того ж Відділом держкомзему у Фрун зівському районі Одеської об ласті 20 травня 2011 року було вин есено постанову про накладен ня адміністративного стягне ння № 002967 на СПД - фізичну особ у ОСОБА_2 у вигляді штрафу в розмірі 3400 грн. за скоєння пр авопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП. При цьому цією пос тановою було визначено, що ро змір шкоди, розрахованої на п ідставі Методики, затверджен ої Постановою Кабінету Мініс трів України від 25.07.2007 р. № 963, скла дає 39711,67 грн.

В подальшому 21 червня 2011 року державним інспектором з кон тролю за використанням та ох ороною земель Відділу держко мзему у Фрунзівському районі Одеської області було повто рно проведено перевірку дотр имання СПД - фізичною особою ОСОБА_2 вимог земельного за конодавства, про що був склад ений відповідний акт № 005613(а.с. 19 ). За результатами перевірки б уло встановлено, що відповід ачем не виконані вимоги прип ису № 005223 від 12.05.2011 року щодо усун ення порушень при використан ні земельної ділянки, у зв' я зку з чим Відділом держкомзе му у Фрунзівському районі Од еської області був винесений припис від 21.06.2011 р. № 005232 щодо усун ення СПД - фізичною особою ОСОБА_2 виявлених порушен ь. Крім того, Відділом держком зему у Фрунзівському районі Одеської області 21 червня 2010 ро ку був складений протокол пр о адміністративне правопору шення за № 002974 (а.с. 30) та 20 червня 2011 року винесена постанова про накладення адміністративно го стягнення № 002976 на СПД - фіз ичну особу ОСОБА_2 у вигля ді штрафу в розмірі 153 грн. за ск оєння правопорушення, передб аченого ст. 188-5 КУпАП.

Однак, накладений на відпов ідача штраф за вищевказані в иявлені порушення земельног о законодавства останнім не був сплачений, також зайняту відповідачем самовільно зем ельну ділянку не було поверн уто позивачу.

До того ж, як вбачається з ма теріалів справи, відповідаче м не було сплачено суму запод іяної шкоди внаслідок самові льного зайняття земельних ді лянок в розмірі 39711,67 грн., розрах ованої згідно з Методикою ви значення розміру шкоди, запо діяної внаслідок самовільно го зайняття земельних діляно к, використання земельних ді лянок не за цільовим признач енням, зняття ґрунтового пок риву (родючого шару ґрунту) бе з спеціального дозволу, затв ердженою Постановою Кабінет у Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963.

Між тим згідно якої громадя ни та юридичні особи набуваю ть права власності та права к ористування земельними діля нками із земель державної аб о комунальної власності за р ішенням органів виконавчої в лади або органів місцевого с амоврядування в межах їх пов новажень, визначених цим Код ексом, або за результатами ау кціону. Набуття права на земл ю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у к ористування.

Разом з тим порядок надання у постійне користування зем ельних ділянок юридичним осо бам та порядок передачі земе льних ділянок в оренду визна чені ст. ст. 123, 124 Земельного коде ксу України та ст. 16 Закону Укр аїни "Про оренду землі".

Згідно з ч. 1 ст. 93 Закону Укра їни право оренди земельної д ілянки - це засноване на догов орі строкове платне володінн я і користування земельною д ілянкою, необхідною орендаре ві для провадження підприємн ицької та іншої діяльності.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Закону України передача в оренду зе мельних ділянок, що перебува ють у державній або комуналь ній власності, здійснюється на підставі рішення відповід ного органу виконавчої влади або органу місцевого самовр ядування чи договору купівлі -продажу права оренди земель ної ділянки (у разі продажу пр ава оренди) шляхом укладення договору оренди земельної д ілянки.

При цьому відповідно до п. 34 с т. 26 Закону України "Про місцев е самоврядування в Україні" п итання регулювання земельни х відносин вирішується на пл енарному засіданні ради - се сії.

Однак, судом не встановлено обставини прийняття позивач ем позитивного рішення щодо надання відповідачу у корист ування спірної земельної діл янки. Так, статтею 122 Земельног о кодексу України визначені повноваження районних держа вних адміністрацій щодо пере дачі земельних ділянок на їх території із земель державн ої власності у власність або у користування у межах сіл, се лищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами н аселених пунктів для сільськ огосподарського використан ня.

До того ж статтею 125 Земельно го кодексу України визначено , що право власності на земель ну ділянку, а також право пост ійного користування та право оренди земельної ділянки ви никають з моменту державної реєстрації цих прав.

За приписами ст. 126 Земельног о кодексу України право влас ності на земельну ділянку по свідчується державним актом , крім випадків, визначених ча стиною другою цієї статті. Пр аво власності на земельну ді лянку, набуту у власність із з емель приватної власності бе з зміни її меж, цільового приз начення, посвідчується: а) цив ільно-правовою угодою щодо в ідчуження земельної ділянки , укладеною в порядку, встанов леному законом, у разі набутт я права власності на земельн у ділянку за такою угодою; б) с відоцтвом про право на спадщ ину. Право постійного корист ування земельною ділянкою по свідчується державним актом на право постійного користу вання земельною ділянкою. Пр аво оренди земельної ділянки посвідчується договором оре нди землі, зареєстрованим ві дповідно до закону.

Відповідачем фактично виз нано факт використання спірн ої земельної ділянки, про що с відчать його пояснення від 20.0 7.2011 р. (а.с. 34). Разом з тим відповід ачем під час розгляду справи не було подано будь-яких дока зів звільнення земельної діл янки та доказів використання її на підставі відповідних п равовстановлюючих документ ів.

Крім того, згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних д ілянок державної або комунал ьної власності у користуванн я здійснюється на підставі р ішень органів виконавчої вла ди або органів місцевого сам оврядування. Рішення зазначе них органів приймається на п ідставі проектів землеустро ю щодо відведення земельних ділянок у разі надання в кори стування земельних ділянок, межі яких не встановлені в на турі (на місцевості).

Так, в порушення вимог Земел ьного кодексу України без на буття права власності чи пра ва користування земельною ді лянкою відповідач самовільн о використовує земельну діля нку загальною площею загальн ою площею 43,5 га з земель сільсь когосподарського призначен ня тимчасової консервації на території Ленінської сільсь кої ради за межами населеног о пункту Фрунзівського район у Одеської області на масива х № НОМЕР_2 - 25 га, № НОМЕР_3 - 9,5 га, № НОМЕР_4 - 9 га.

Самовільне зайняття земе льних ділянок визначено в ст . 1 Закону України "Про державн ий контроль за використанням та охороною земель" як будь-як і дії особи, які свідчать про ф актичне використання земель ної ділянки за відсутності в ідповідного рішення органу в иконавчої влади чи органу мі сцевого самоврядування про ї ї передачу у власність або на дання у користування (оренду ) або за відсутності вчиненог о правочину щодо такої земел ьної ділянки, за винятком дій , які відповідно до закону є пр авомірними.

Виходячи з наведених поло жень закону, використання зе млі без отримання документів , передбачених в ст.ст. 125, 126 Земе льного кодексу України квалі фікується як самовільне зайн яття землі, за що громадяни та юридичні особи несуть цивіл ьну відповідальність, що пер едбачено ст. 211 Земельного код ексу України.

Відповідно до п. 4.1.1 Рекомен дацій Президії Вищого господ арського суду України від 02.02.20 10 р. N 04-06/15 "Про практику застосува ння господарськими судами зе мельного законодавства" у пи танні про застосування відпо відальності за самовільне за йняття земельної ділянки гос подарським судам необхідно д осліджувати, чи передбачено спеціальним законом отриман ня правовстановлюючих докум ентів на земельну ділянку дл я розміщення певних об'єктів , причини відсутності таких д окументів у особи, що викорис товує земельну ділянку, наяв ність у особи права на отрима ння земельної ділянки у влас ність чи користування, вжитт я нею заходів до оформлення п рава на земельну ділянку тощ о.

Так, судом встановлено, що в ідповідач використовував са мовільно спірну земельну діл янку, що знаходиться у розпор ядженні позивача.

Як встановлено ст. 212 Земель ного кодексу України, самові льно зайняті земельні ділянк и підлягають поверненню влас никам землі або землекористу вачам без відшкодування затр ат, понесених за час незаконн ого користування ними. Приве дення земельних ділянок у пр идатний для використання ста н, включаючи знесення будинк ів, будівель і споруд, здійсню ється за рахунок громадян аб о юридичних осіб, які самовіл ьно зайняли земельні ділянки . Повернення самовільно зайн ятих земельних ділянок прова диться за рішенням суду.

Відповідно до п. 2 ст. 152 Земел ьного кодексу України власни к земельної ділянки або земл екористувач може вимагати ус унення будь-яких порушень йо го прав на землю, навіть якщо ц і порушення не пов'язані з поз бавленням права володіння зе мельною ділянкою, і відшкоду вання завданих збитків.

З огляду на викладене, гос подарський суд доходить до в исновку про обґрунтованість вимог прокурора щодо зобов' язання відповідача звільнит и самовільно зайняту ним спі рну земельну ділянки та пове рнути її позивачу як органу, в розпорядженні якого знаходи ться вказана земельна ділян ка.

Крім того, відповідно до пол ожень ст. 49 Господарського код ексу України підприємці зобо в'язані не завдавати шкоди до вкіллю, не порушувати права т а законні інтереси громадян і їх об'єднань, інших суб'єктів господарювання, установ, орг анізацій, права місцевого са моврядування і держави. За за вдану шкоду і збитки підприє мець несе майнову та іншу вст ановлену законом відповідал ьність.

Також згідно положень ч. 2 і 3 ст. 152 Земельного кодексу Укра їни власник земельної ділянк и або землекористувач може в имагати усунення будь-яких п орушень його прав на землю, на віть якщо ці порушення не пов 'язані з позбавленням права в олодіння земельною ділянкою , і відшкодування завданих зб итків. Захист прав громадян т а юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокре ма, шляхом, відшкодування з аподіяних збитків.

При цьому слід зазначити, що згідно приписів ч. 3 ст. 122 Земел ьного кодексу України саме Ф рунзівська районна державна адміністрація може надавати земельні ділянки у постійне користування юридичним особ ам у межах сіл, селищ, міст рай онного значення для всіх пот реб та за межами населених пу нктів для сільськогосподарс ького використання, ведення лісового і водного господарс тва, крім випадків, передбаче них частиною сьомою цієї ста тті, будівництва об' єктів, п ов' язаних з обслуговування м жителів територіальної гро мади району. Отже, з урахуванн ям вищевикладеного, саме поз ивач є відповідним органом в иконавчої влади, який уповно важений розпоряджатися спір ною земельною ділянкою площе ю 43,5 га, оскільки зазначена зем ельна ділянка знаходиться з а межами населеного пункту.

За приписами ст. 156 Земельног о кодексу України власникам землі та землекористувачам в ідшкодовуються збитки, запод іяні внаслідок:

а) вилучення (викупу) сільсь когосподарських угідь, лісов их земель та чагарників для п отреб, не пов'язаних із сільсь когосподарським і лісогоспо дарським виробництвом;

б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угід ь, лісових земель та чагар ників для інших видів викори стання;

в) встановлення обмежень що до використання земельних ді лянок;

г) погіршення якості ґрунто вого покриву та інших корисн их властивостей сільськогос подарських угідь, лісових зе мель та чагарників;

ґ) приведення сільськогосп одарських угідь, лісових зем ель та чагарників у непридат ний для використання стан;

д) неодержання доходів за ча с тимчасового невикористанн я земельної ділянки.

Відповідно до ст. 157 Земельно го кодексу України відшкодув ання збитків власникам землі та землекористувачам здійсн юють органи виконавчої влади , органи місцевого самовряду вання, громадяни та юридичні особи, які використовують зе мельні ділянки, а також орган и виконавчої влади, органи мі сцевого самоврядування, гром адяни та юридичні особи, діял ьність яких обмежує права вл асників і землекористувачів або погіршує якість земель, р озташованих у зоні їх впливу , в тому числі внаслідок хіміч ного і радіоактивного забруд нення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення т а відшкодування збитків влас никам землі і землекористува чам встановлюється Кабінето м Міністрів України.

Так, розмір збитків, заподія них внаслідок самовільного з айняття земельних ділянок ви значений Методикою визначен ня розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайн яття земельних ділянок, вико ристання земельних ділянок н е за цільовим призначенням, з няття ґрунтового покриву (ро дючого шару ґрунту) без спеці ального дозволу, затверджено ю Постановою Кабінету Мініст рів України від 25.07.2007 р. № 963.

Згідно п. 4 вказаної Методик и розмір шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя земельної ділянки, визнач ається для всіх категорій зе мель (крім земель житлової та громадської забудови) за так ою формулою: Шс = Пс х Нп х Кф х К і (1),

де Шс - розмір шкоди, заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки, г ривень;

Пс - площа самовільно зайнят ої земельної ділянки, гектар ів;

Нп - середньорічний дохід, я кий можна отримати від викор истання земель за цільовим п ризначенням, визначений у до датку 1, з урахуванням перелік ів, наведених у додатках 2 і 3;

Кф - коефіцієнт функціональ ного використання земель, ви значений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації н ормативної грошової оцінки з емель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нор мативної грошової оцінки зем ель за 2007 та наступні роки, що в изначаються відповідно до По рядку проведення індексації грошової оцінки земель, затв ердженого постановою Кабіне ту Міністрів України від 12 тра вня 2000 р. № 783.

Як з' ясовано судом, площа с амовільно зайнятої відповід ачем на момент розгляду спра ви земельної ділянки (Пс) скла дає 43,5 га.

Згідно додатку № 1 до вказан ої Методики середньорічний д охід від використання земель Одеської області сільського сподарського призначення за цільовим призначенням (Нп) ск ладає 728 грн. з гектара.

Додатком № 4 до вказаної Мет одики визначено, що коефіціє нт функціонального використ ання земель (інші землі) Кф дор івнює 1.

Таким чином, з огляду на вка зані положення Методики з ур ахуванням коефіцієнту індек сації нормативної грошової о цінки Кі = 1,254, розмір заподіяно ї відповідачем шкоди за само вільно використання спірної земельної ділянки, яка підля гає стягненню з відповідача на користь позивача, станови тиме 39 711,67 грн. (43,5 х 728 х 1 х 1,254).

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.

Статтею 32 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и визначено, що доказами у спр аві є будь-які фактичні дані, н а підставі яких господарськи й суд у визначеному законом п орядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на я ких ґрунтуються вимоги і зап еречення сторін, а також інші обставини, які мають значенн я для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі ст. 43 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни господарський суд оцін ює докази за своїм внутрішні м переконанням, що ґрунтуєть ся на всебічному, повному і об 'єктивному розгляді в судово му процесі всіх обставин спр ави в їх сукупності, керуючис ь законом.

Відповідно до ст. 15 Цивільно го кодексу України кожна осо ба має право на захист свого ц ивільного права в разі його п орушення, невизнання або осп орювання.

Згідно ст. 16 Цивільного коде ксу України кожна особа має п раво звернутися до суду за за хистом свого особистого нема йнового або майнового права та інтересу. Способами захис ту цивільних прав та інтерес ів можуть бути: визнання прав а; визнання правочину недійс ним; припинення дії, яка поруш ує право; відновлення станов ища, яке існувало до порушенн я; примусове виконання обов'я зку в натурі; зміна правовідн ошення; припинення правовідн ошення; відшкодування збиткі в та інші способи відшкодува ння майнової шкоди; відшкоду вання моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльност і органу державної влади, орг ану влади Автономної Республ іки Крим або органу місцевог о самоврядування, їхніх поса дових і службових осіб.

Разом з тим слід зазначити, що чинним процесуальним зако нодавством передбачено прав о прокурора на звернення до г осподарського суду в інтерес ах держави з позовною заявою , в якій прокурор самостійно в изначає, в чому полягає поруш ення інтересів держави, та об ґрунтовує необхідність їх за хисту, а також вказує орган, уп овноважений державою здійсн ювати відповідні функції у с пірних відносинах.

Відповідно до ст. 36-1 Закону У країни „Про прокуратуру” пре дставництво прокуратурою ін тересів громадянина або держ ави в суді полягає у здійснен ні прокурорами від імені дер жави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у с уді інтересів громадянина аб о держави у випадках, передба чених законом. Підставою пре дставництва у суді інтересів держави - наявність порушень або загрози порушень економ ічних, політичних та інших де ржавних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльн ості) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відноси нах між ними або з державою. Фо рмами представництва є: 1) звер нення до суду з позовами або з аявами про захист прав і своб од іншої особи, невизначеног о кола осіб, прав юридичних ос іб, коли порушуються інтерес и держави, або про визнання не законними правових актів, ді й чи рішень органів і посадов их осіб; 2) участь у розгляді су дами справ; 3) внесення апеляці йного, касаційного подання н а судові рішення або заяви пр о їх перегляд за нововиявлен ими обставинами. З метою вирі шення питання наявності підс тав для внесення касаційного подання у справі, розглянуті й без участі прокурора, проку рор має право знайомитися з м атеріалами справи в суді, роб ити виписки з неї, отримувати копії документів, що знаходя ться у справі. Прокурор самос тійно визначає підстави для представництва у судах, форм у його здійснення і може здій снювати представництво в буд ь-якій стадії судочинства в п орядку, передбаченому процес уальним законом.

Згідно з п. 1 резолютивної ча стини рішення Конституційно го Суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп /99 у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражно го суду України та Генеральн ої прокуратури України щодо офіційного тлумачення полож ень ст. 2 Арбітражного процесу ального кодексу України (спр ава про представництво проку ратурою України інтересів де ржави в арбітражному суді) по ложення абзацу 4 ч. 1 ст. 2 Арбітр ажного процесуального кодек су України в контексті п. 2 ст. 12 1 Конституції України треба р озуміти так, що прокурори та ї х заступники подають до арбі тражного суду позови саме в і нтересах держави, а не в інтер есах підприємств, установ і о рганізацій незалежно від їх підпорядкування і форм власн ості. Прокурор або його засту пник самостійно визначає і о бґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інт ересів держави чи в чому існу є загроза інтересам держави, і ця заява, за ст. 2 Арбітражног о процесуального кодексу Укр аїни, є підставою для порушен ня справи в арбітражному суд і.

Згідно п. 2 резолютивної час тини рішення Конституційног о Суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп/99 під поняттям "орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у час тині другій статті 2 Арбітраж ного процесуального кодексу України, потрібно розуміти о рган державної влади чи орга н місцевого самоврядування, якому законом надано повнова ження органу виконавчої влад и.

Відповідно до п. 12 Перехідни х положень Земельного кодекс у України та ст. 21 Закону Украї ни „Про місцеві державні рай онні адміністрації" до повно важень місцевої державної а дміністрації відноситься ро зпорядження землями за межам и населених пунктів.

Так, слід зазначити, що Фрун зівська районна державна адм іністрація Одеської області є уповноваженим державою ор ганом виконавчої влади у зем ельних правовідносинах, що з дійснює повноваження суб'єкт а права державної власності на землю, права якого порушен о з боку відповідача. Тому у да них спірних правовідносинах саме райдержадміністрація м оже виступати позивачем. Від так, суд вважає представницт во інтересів позивача прокур атурою є цілком правомірним та належним чином обґрунтова ним.

Оцінюючи надані сторонами докази в сукупності, суд вваж ає, що позовні вимоги прокуро ра Фрунзівського району Одес ької області відповідають ви могам чинного законодавства , обґрунтовані і відповідают ь фактичним обставинам справ и, у зв' язку з чим підлягають задоволенню.

Щодо судових витрат по дані й справі господарський суд з азначає наступне.

Відповідно до ст. 44 Господар ського процесуального кодек су України судові витрати складаються з державного ми та, сум, що підлягають спла ті за проведення судової екс пертизи, призначеної господа рським судом, витрат, пов' яз аних з оглядом та дослідженн ям речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг п ерекладача, адвоката, витр ат на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су та інших витрат, пов' я заних з розглядом справи.

Згідно ст. 46 ГПК Господарськ ого процесуального кодексу У країни державне мито сплачує ться чи стягується в доход де ржавного бюджету України в п орядку і розмірі, встановлен их законодавством України.

Разом з тим слід зазначити, що порядок сплати державного мита та розмір державного ми та передбачені Інструкцією п ро порядок обчислення та спр авляння державного мита, зат вердженою наказом Головної д ержавної податкової інспекц ії України № 15 від 22.04.1993 р., та Декр етом Кабінету Міністрів Укра їни “Про державне мито” від 21. 01.1993 р. (зі змінами).

Відповідно до п. 35 вищевказа ної Інструкції про порядок о бчислення та справляння держ авного мита з позовних заяв, щ о подаються до господарських судів, державне мито справля ється в розмірах, встановлен их пунктом 2 статті 3 Декрету „ Про державне мито”.

Згідно ст. 3 вказаного Декре ту Кабінету Міністрів Україн и “Про державне мито” від 21.01.1993 р. (зі змінами, внесеними п. 21 Пе рехідних положень Закону Укр аїни „Про внесення змін до За кону України „Про державний бюджет України на 2005 рік” та де яких інших законодавчих акті в України” № 2505-ІV від 25.03.2005 р.) став ка державного мита із позовн их заяв майнового характеру встановлюється 1 відсоток ці ни позову, але не менше 6 неопо датковуваних мінімумів дохо дів громадян (102,00 грн.) і не більш е 1500 неоподатковуваних мініму мів доходів громадян (25 500,00 грн. ), а ставка державного мита із позовних заяв немайновог о характеру, в тому числі і з заяв про визнання недійсни ми повністю або частково акт ів ненормативного характеру 5 неоподатковуваних мінім умів доходів громадян.

При цьому п. 36 вказаної Інстр укції про порядок обчислення та справляння державного ми та визначено, що позовні заяв и по спорах, які виникають при укладенні, зміні або розірва нні господарських договорів , що носять одночасно майнови й характер, до яких включено в имоги про стягнення штрафу т ощо, оплачуються державним м итом як за ставками, встановл еними для позовів майнового характеру, так і за ставками, в становленими для розгляду по зовних заяв по спорах, що вини кають при укладенні, зміні аб о розірванні господарських д оговорів. У такому ж порядк у оплачуються державним мито м позовні заяви, що носять одн очасно майновий і немайновий характер.

З огляду на викладене, пози вач при самостійній подачі п озовної заяви мав сплатити д о бюджету державне мито в роз мірі як за вимогу немайновог о характеру (85 грн.), так і за вим огу майнового характеру про відшкодування шкоди (397,12 грн.), а також витрати на інформацій но-технічне забезпечення суд ового процесу в розмірі 236 грн ., що встановлений Постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 р. № 1258 (зі змінами від 05.08.2009 р.).

Згідно статті 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, якщо спір виник внасл ідок неправильних дій сторон и, господарський суд має прав о покласти на неї державне ми то незалежно від результа тів вирішення спору. Стор оні, на користь якої відбулос я рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати державного мита. В итрати на інформаційно-техні чне забезпечення судового пр оцесу при задоволенні позову покладаються на відповідача .

У зв' язку з тим, що спір вин ик внаслідок неправомірних д ій відповідача, відповідно д о ст.ст. 44, 49 Господарського про цесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуа льного кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Прокуро ра Фрунзівського району в ін тересах держави в особі Фрун зівської районної державної адміністрації до суб' єкта підприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_2 про звільнення самовільно за йнятої земельної ділянки та стягнення заподіяної шкоди в сумі НОМЕР_3 711,67 грн. задово льнити.

2. Зобов' язати с уб' єкта підприємницької ді яльності - фізичної особи ОСОБА_2 (65025, АДРЕСА_1; ідент .код НОМЕР_1) звільнити сам овільно зайняті земельні діл янки загальною площею 43,5 га з з емель сільськогосподарсько го призначення тимчасової ко нсервації на території Ленін ської сільської ради за межа ми населеного пункту Фрунзів ського району Одеської облас ті на масивах № НОМЕР_2 - 25 га , № НОМЕР_3 - 9,5 га, № НОМЕР_4 - 9 га та повернути їх за нал ежністю власнику.

3. СТЯГНУТИ з суб' єкт а підприємницької діяльност і - фізичної особи ОСОБА_2 (65025, АДРЕСА_1; ідент. код НО МЕР_1) на користь Фрунзівськ ої районної державної адміні страції Одеської області (р/р 31115102700495, МФО 828011, одержувач - ВДК у Фр унзівському районі, банк ГУД КУ у Одеській області, код 23214962) НОМЕР_3 711/тридцять дев' ят ь тисяч сімсот одинадцять/гр н. 67 коп. заподіяної шкоди внас лідок самовільного зайняття земельної ділянки.

4. СТЯГНУТИ з суб' єкта підприємницької діяльн ості - фізичної особи ОСОБ А_2 (65025, АДРЕСА_1; ідент. код НОМЕР_1) до державного бюдж ету України (Головне Управлі ння Держказначейства Україн и в Одеській області, код ЄДРП ОУ 23213460, р/р 31114095700008, МФО 828011, КБК 22090200) дер жмито в сумі 482/чотириста вісі мдесят дві/грн. 12 коп.

5. СТЯГНУТИ з суб' єкта підприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_2 (65025, АДРЕСА_1; ідент.код НОМ ЕР_1) до бюджету (Головне Упра вління Держказначейства Укр аїни в Одеській області, код Є ДРПОУ 23213460, р/р 31213264700008, МФО 828011, КБК 22050003) витрати на ІТЗ судового проц есу в розмірі 236/двісті тридця ть шість/грн. 00 коп.

Рішення господарсько го суду може бути оскаржене ш ляхом подання апеляційної ск арги до Одеського апеляційно го господарського суду, яка п одається через місцевий госп одарський суд протягом 10-ден ного строку з моменту складе ння та підписання повного те ксту рішення.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку на пода ння апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну ск аргу. У разі подання апеляцій ної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законн ої сили після розгляду справ и апеляційним господарським судом.

Суддя Петров В.С.

Повний текст рішенн я складено та підписано 26.09.2011 р.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.09.2011
Оприлюднено20.10.2011
Номер документу18671197
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/17-2886-2011

Ухвала від 12.10.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Рішення від 19.09.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 19.09.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 08.08.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 25.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні