Постанова
від 29.09.2009 по справі 2а-2588/09
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 2а-2588/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2009 року

Приморський районний суд м . Одеси в складі

головуючого-судді Деруса А .В.

при секретарі Брус Н.П.

розглянувши у попередньом у судовому засіданні в місті Одесі в залі суду

справу за адміністративни м позовом ОСОБА_1 до Управ ління пенсійного

фонду України в Приморсько му районі м. Одеси про визнанн я відмови відповідача

виплатити щомісячну держа вну соціальну допомогу дітям війни та вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

У червні 2009 року ОСОБА_1 з вернулася до суду з адмініст ративним позовом до Управлін ня Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одес и (далі УПФ) про зобов' язання відповідача нарахувати та в иплатити на її користь недоп лачену їй, як дитині війни, щом ісячну державну соціальну до помогу за період з 01 січня 2006 ро ку по 31 грудня 2008 року включно с уму 3900, 00 гривень.

Позивачка в судове засідан ня не з' явилася, надала заяв у, в якій просив справу розгля дати без її участі. З матеріал ів справи вбачається, що вона належить до соціальної груп и дітей війни та відповідно д о статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» (далі Закон) має право на о тримання щомісячного підвищ ення пенсії у розмірі 30 % мінім альної пенсії за віком, яка вс тановлюється у розмірі прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність. О днак, відповідач, у порушення закону перерахунок пенсії н е здійснив, тому вона звернул ася до суду за захистом своїх законних прав та інтересів.

Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, надав клопотання, в якому в казав, що позовні вимоги не ви знає в повному обсязі та прос ить суд розглянути справу бе з їх участі у порядку письмов ого провадження.

Суд, з' ясувавши обставини справи та перевіривши їх док азами, вважає позов частково обґрунтованим та підлягаючи м частковому задоволенню на наступних підставах.

Матеріалами справи встано влено наступне.

Позивачка ОСОБА_1 народ илася ІНФОРМАЦІЯ_1. Згідно із статтею 1 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» дитиною війни є особа, я ка є громадянином України та якій на час закінчення (02 вере сня 1945 року) Другої світової ві йни було менше 18 років. Тому, по зивач підпадає під діє зазна ченого Закону та є дитиною ві йни.

Із оглянутої у судовому зас іданні пенсійної справи вбач ається, що позивач отримав у 20 08 році підвищення до пенсії у розмірі: з 01.01.2008р. - 47 грн., з 01.04.2008р. - 48, 10 грн., з 01.07.2008р. - 48, 20 грн., з 01.10.2008р. - 49, 8 грн .

Відповідно до статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» N 2195-IV від 18.11.2004 р оку (набрав чинності з 01.01.2006 рок у) зі змінами на 09.07.2007 рік, дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чолов іків 25, а у жінок - 20 років страхо вого стажу встановлений ст. 28 Закону України «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування» № 1058 від 09.07.2003 р оку у розмірі прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність, визначеног о законом. При цьому ч.3 ст. 28 вищ езазначеного Закону передба чено, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абзацом 1 ч. 1 цієї статті, засто совується виключно для визна чення розмірів пенсій, призн ачених за цим Законом.

Суд вважає можливим застос увати дію ч. 1 ст. 28 «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування», оскільки в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком викор истовується не для визначенн я розміру будь якої пенсії, а л ише як коефіцієнт для визнач ення розміру щомісячної допл ати до пенсії, передбаченої З аконом України «Про соціальн ий захист дітей війни».

Відповідно до статті 7 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» фінансове забезпечення державних соці альних гарантій здійснюєтьс я за рахунок Державного бюдж ету України, а не за рахунок бю джету Пенсійного фонду Украї ни.

Відсутність у державному б юджеті коштів на виплату щом ісячних надбавок дітям війни , являється ситуацію правово ї невизначеності стосовно дж ерела коштів, з яких має випла чуватися зазначена надбавка , що не може бути підставою для порушення прав громадян на с оціальний захист, в тому числ і й на отримання надбавки до п енсії, яка прямо передбачена законом.

Реалізація особою права, що пов' язане з отриманням бюд жетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на ч ас виникнення спірних правов ідносин нормативно-правових актів національного законод авства, не може бути поставле на у залежність від бюджетни х асигнувань, тобто посиланн я органами державної влади н а відсутність коштів як на пр ичину невиконання своїх зобо в' язань судом не приймаєтьс я до уваги.

Відповідно до статті 22 Конс титуції України, конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.

Враховуючи те, що Позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.

Наділивши дітей війни зазн аченою соціальною гарантією , держава таким чином взяла на себе публічне зобов' язання забезпечити належний матері альний рівень осіб, які є діть ми війни.

Як вбачається зі справи «Ке чко проти України», Європейс ький Суд з прав людини, конста тував, що не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигну вань, оскільки органи держав ної влади не можуть посилати сь на відсутність коштів як н а причину невиконання своїх зобов' язань.

Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання надбавки до пе нсії основані на принципі юр идичної визначеності. Зазнач ений принцип не дозволяє дер жаві посилатися на відсутніс ть певного нормативного акта , який визначає механізм реал ізації прав та свобод громад ян, закріплених у конституці йних та інших актах. Як свідчи ть позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юри дичної визначеності означає , що зацікавлені особи повинн і мати змогу покладатися на з обов' язання, взяті державою , навіть якщо такі зобов' яза ння містяться у законодавчом у акті, який загалом не має авт оматичної прямої дії. Така ді я зазначеного принципу пов' язана з іншим принципом - відп овідальності держави, який п олягає у тому, що держава не мо же посилатися на власне пору шення зобов' язань для запоб ігання відповідальності. При цьому, якщо держава чи орган п ублічної влади схвалили певн у концепцію, в даному випадку це надання дітям війни надба вок до пенсії, така держава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо во ни відступлять від такої пол ітики чи поведінки, зокрема, щ одо фізичних осіб без завчас ного повідомлення про зміни в такій політиці чи поведінц і, оскільки схвалення такої п олітики чи поведінки дало пі дстави для виникнення обґрун тованих сподівань у фізичних осіб стосовно додержання де ржавою чи органом публічної влади такої політики чи пове дінки.

Ст. 62 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к» встановила розмір прожитк ового мінімуму для осіб які в тратили працездатність: з 1 сі чня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 грив ень, з 1 жовтня - 411 гривень.

Конституційний суд Україн и у своєму рішенні від 09.07.2007 рок у № 6-рп/2007 визнав такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними), пол оження Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік» серед яких: ст. 111 Закону У країни «Про державний бюджет України на 2007 рік» за якою підв ищення до пенсії або щомісяч ного довічного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, яка виплачуєтьс я замість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» виплачується особам, як і є інвалідами (крім тих, на як их поширюється дія Закону Ук раїни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту»), у розмірі 50 відсо тків від розміру надбавки, вс тановленої для учасників вій ни, та п. 12 ст. 71 яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», з урахуванням ста тті 111 цього Закону.

Таким чином, з 09.07.2007 р. відновле но ст. 6 Закону в повному обсяз і, що поновило право позивачк и на отримання належної їй що місячної державної соціальн ої допомоги.

Державним бюджетом Україн и на 2008 р. зазначена стаття була змінена і викладена у наступ ні редакції:

«Дітям війни (крім тих, на як их поширюється дія Закону «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у») до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, виплачується пі двищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Ст. 58 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к» встановила розмір прожитк ового мінімуму для осіб які в тратили працездатність: з 1 сі чня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 грив ня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.

Рішенням Конституційного суду України по справі N 10-рп/2008 в ід 22 травня 2008 року було визнан о неконституційними п. 41 Розді лу II Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» .

Таким чином редакція ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» поверну лась в стан що існував до внес ення змін від 28.12.2007р., тобто надб авка дітям війни визначаєтьс я в розмірі 30 % мінімальної пен сії за віком.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначених законі в, що визнані неконституційн ими.

За таких обставин суд вважа є, що право позивача порушено , він має право на підвищення п енсії в розмірі визначеному законом України «Про соціаль ний захист дітей війни».

Статтею 110 Закону України «П ро державний бюджет України на 2006 рік» № 3235 від 20.12.2005 року було в становлено, що пільги дітям в ійни, передбачені абзацом сь омим статті 5 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», запроваджуються з 01 сі чня 2006 року, а статтею 6, - у 2006 році поетапно, за результатами ви конання бюджету у першому пі вріччі, у порядку, визначеном у Кабінетом Міністрів Україн и за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. У Прикінцеви х положень Закону Кабінету м іністрів України доручено за результатами виконання Держ авного бюджету України за пе рше півріччя 2006 року внести Верховній Раді України про позиції щодо подальшого поет апного впровадження ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», проте дор учення Кабінетом Міністрів У країни впродовж 2006 року викон ане не було.

До цього часу положення ст. 110 Закону України «Про державн ий бюджет України на 2006 рік» не скасовані та неконституційн ими не визнавались, тому суд п риходить до висновку, що вимо ги щодо зобов' язання відпов ідача виплатити щомісячну де ржавну соціальну допомогу за 2006 року не підлягають задовол енню.

У відповідності до статті 8 КАС України, суд при вирішенн і справи керується принципом верховенства права, відпові дно до якого зокрема людина, ї ї права та свободи визнаютьс я найвищими цінностями та ви значають зміст і спрямованіс ть діяльності держави.

Аналіз вищевикладеного, св ідчить про те, що УПФ діяло без дотримання необхідного бала нсу між несприятливими наслі дками для прав та інтересів п озивачки і цілями на досягне ння яких спрямовані його дії , а тому її позовні вимоги підл ягають частковому задоволен ню, а саме шляхом зобов' язан ня відповідача провести пере рахунок та забезпечити прове дення виплатити позивачу під вищення до пенсії, передбаче не ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» (в редакції по 31.12.2007 року), у розм ірі 30 % мінімальної пенсії за в іком виходячи з розрахунку п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, визначеного Законом Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання», за період часу з 01.01.2007 рок у до 31 грудня 2007 року та зобов' язати відповідача провести п озивачу перерахунок та допла тити різницю між сумою сплач еного підвищення до пенсії т а 30 % мінімальної пенсії за вік ом виходячи з розрахунку про житкового мінімуму для осіб які втратили працездатність , визначеного Закону України «Про державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» з 01.01.2008 року по 31 жовт ня 2008 року.

На підставі викладеного, к еруючись ст. ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159-164 КАС Ук раїни, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління пенсі йного фонду України в Примор ському районі м. Одеси про виз нання відмови відповідача ви платити щомісячну державну с оціальну допомогу дітям війн и та вчинити певні дії - задово льнити частково.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Пр иморському районі м. Одеси пр овести перерахунок ОСОБА_1 підвищення до пенсії, перед бачене ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» (в редакції по 31 грудня 2007 р оку), у розмірі 30 % мінімальної п енсії за віком виходячи з роз рахунку прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність, визначеного Зако ном України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування», за період часу з 01 січня 2007 року до 31 грудня 2007 ро ку.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Пр иморському районі м. Одеси пр овести ОСОБА_1 перерахуно к та доплатити різницю між су мою сплаченого підвищення до пенсії та 30 % мінімальної пенс ії за віком виходячи з розрах унку прожиткового мінімуму д ля осіб які втратили працезд атність, визначеного Законом України «Про державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України» з 01 січня 2008 року по 31 грудня 2008 року.

У задоволенні решти позов них вимог - відмовити.

Постанову може бути оскар жено до Одеського Апеляційно го адміністративного суду шл яхом подання до Приморського районного суду м. Одеси заяви про апеляційне оскарження п ротягом десяти днів з дня про голошення постанови, а також подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційн е оскарження.

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення29.09.2009
Оприлюднено31.10.2011
Номер документу18763942
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2588/09

Ухвала від 10.03.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський І.О.

Ухвала від 01.06.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін В.В.

Ухвала від 02.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Любашевський В.П.

Ухвала від 23.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ліщинський А.М.

Ухвала від 07.11.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Р.Й.

Постанова від 29.09.2009

Адміністративне

Приморський районний суд м.Одеси

Дерус А. В.

Ухвала від 22.09.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Пліш М.А.

Постанова від 11.05.2009

Адміністративне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Леміш О.М.

Ухвала від 26.05.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ліщинський А.М.

Ухвала від 27.05.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Любашевський В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні