ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2011 р. < Текст >Справа № 65699/09
Колегія суддів Львів ського апеляційного адмініс тративного суду у складі:
головуючого судді Коваля Р .Й.
суддів Судової -Хомюк Н.М., Пліша М.А.
розглянувши в порядку пись мового провадження в місті Л ьвові апеляційну скаргу упра вління праці та соціального захисту населення Хмельниць кої міської ради Хмельницько ї області на постанову Хмель ницького міськрайонного суд у Хмельницької області від 08 л ипня 2009 року по справі за позов ом ОСОБА_1 до управління п раці та соціального захисту населення Хмельницької місь кої ради Хмельницької област і про визнання протиправною бездіяльності та стягнення н едоплаченої допомоги по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,-
В С Т А Н О В И Л А :
ОСОБА_1 звернулась 12 .06.2009 року в суд з адміністратив ним позовом та просила визна ти протиправною бездіяльніс ть та стягнення недоплаченої допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку за період з 09 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року включно та за період з 22 травня 2008 року п о 31 грудня 2008 року відповідно д о ст. 43 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування у зв'язк у з тимчасовою втратою праце здатності та витратами зумов леними народженням там похов анням» в сумі 4 578 грн. 11 коп.
В обґрунтування позовних в имог покликається на те, що є м атір' ю ОСОБА_2 ІНФОРМА ЦІЯ_1, здійснює догляд за дит иною до досягнення нею трирі чного віку. В зв' язку із чим м ає право на отримання щоміся чної грошової допомоги відпо відно до ст. 15 Закону України « Про державну допомогу сім' я м з дітьми», яка встановлює та ку допомогу в розмірі прожит кового мінімуму для дітей ві ком до 6 років. Проте, відповід ач у 2007-2008 роках таку допомогу ви плачував у значно заниженому розмірі.
Постановою Хмельницького міськрайонного суду Хмельни цької області від 08 липня 2009 ро ку позовні вимоги задоволено частково. Зобов'язано відпов ідача нарахувати та виплати ти позивачці недоплачену щом ісячну допомогу по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України «Про зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працез датності та витратами,зумовл еними похованням» обчислену з урахуванням встановленого законом прожиткового мініму му для дітей віком до 6 років в ідповідно до ст. 62 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» за період з 09 ли пня 2007 року по 31 грудня 2007 року та ст. 58 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року включно з урах ування виплачених сум. В решт і позову відмовлено.
Суд виходив з того, що дії ві дповідача щодо виплати допом оги позивачці не відповідают ь ст. 15 Закону України «Про дер жавну допомогу сім' ям з діт ьми», оскільки рішенням Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та 22.05.2008 року №10-рп /2008 щодо відповідності Консти туції України (конституційно сті) положення Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007-2008 роки», яким обмежува лись виплати названої вище д опомоги, визнано такими, що не відповідають Конституції Ук раїни (є неконституційними).
Не погодившись із зазначен им судовим рішенням управлін ня праці та соціального захи сту населення Хмельницької м іської ради Хмельницької обл асті подало апеляційну скарг у з якої із-за порушення норм м атеріального та процесуальн ого права, невідповідності в исновків суду обставинам спр ави, просить його скасувати т а постановити рішення, яким в ідмовити позивачці в задовол енні позову.
В обґрунтування апеляційн ої скарги вказує на те, що упра вління правомірно, в межах на явних фінансових ресурсів зд ійснювало виплати, передбаче ні Законом України «Про держ авну допомогу сім' ям з діть ми» у порядку, розмірі та у спо сіб, визначених діючим закон одавством України на момент відповідних виплат.
За відсутності клопотань в ід усіх осіб, які беруть участ ь у справі, про розгляд справи за їх участю, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадж ення за наявними у справі мат еріалами, оскільки таку може бути вирішено на основі наяв них у ній доказів (ч. 1 ст. 197 КАС У країни із змінами і доповнен нями, внесеними згідно із Зак оном України від 07.07.2010 року № 2453-VI) , що є достатнім для розгляду д аної справи.
Судова колегія заслухавши доповідь судді-доповідача, п еревіривши матеріали справи і обговоривши підстави апел яційної скарги, прийшла до на ступного.
Відповідно до ст. 202 КАС Украї ни суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та у хвалює нове, коли має місце зо крема неповне з'ясування суд ом обставин, що мають значенн я для справи, недоведеність т аких обставин, невідповідніс ть висновків суду обставинам справи та порушення норм мат еріального або процесуально го права, що призвело до непра вильного вирішення справи чи питання.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивачка є матір' ю ОСОБА _2.ІНФОРМАЦІЯ_1, що стверд жується відповідним свідоцт вом про народження та здійсн ює догляд за дитиною до досяг нення нею трирічного віку, а о тже має право на отримання що місячної грошової допомоги в ідповідно до Закону України «Про державну допомогу сім' ям з дітьми».
Статтею 3 Закону України «Пр о державну допомогу сім'ям з д ітьми» передбачено, що право на допомогу по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку за цим Законом має особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Статтею 15 Закону України «П ро державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-XII пере дбачено, що допомога по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку надається у розмірі встановленого зак оном прожиткового мінімуму д ля дітей віком до 6 років.
Закон України «Про державн у допомогу сім'ям з дітьми» є с пеціальним законом, що регул ює правовідносини, пов'язані з призначення та виплатою де ржавної допомоги на неповнол ітніх дітей.
Статями 42, 43 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» від 18 січня 2001 рок у № 2240-III передбачено, що право на допомогу по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку має застрахована ос оба (один із батьків дитини, ус иновитель, баба, дід, інший род ич або опікун), яка фактично зд ійснює догляд за дитиною, доп омога по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку надається: застраховані й особі у розмірі, що встановл юється правлінням Фонду, але не менше розміру прожитково го мінімуму, встановленого з аконом.
Умови призначення допомог и по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку передбачені статтею 14 Закону України «Про державну допом огу сім'ям з дітьми», при цьому зазначений закон не передба чає обмежень чи особливих ум ов або розподілу осіб, що мают ь право на отримання такої до помоги на застрахованих чи н е застрахованих осіб. Закон У країни «Про загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та в итратами, зумовленими народж енням та похованням» є загал ьним, тому до спірних правові дносин слід застосовувати но рми спеціального закону, яки м є Закон України «Про держав ну допомогу сім'ям з дітьми».
Статтею 1 Закону України «Пр о державну допомогу сім'ям з д ітьми» встановлено, що Поряд ок призначення і виплати дер жавної допомоги сім'ям з діть ми та перелік документів, нео бхідних для призначення допо моги за цим Законом, встановл юється Кабінетом Міністрів У країни. За вказаною статтею ф ункції щодо встановлення роз міру допомоги по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку Кабінету Мініст рів України не делеговані.
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з діт ьми» від 11 січня 2007 року № 13 (в ред акції постанови Кабінету Мін істрів України від 11 липня 2007 р оку № 900 «Про внесення змін до п орядків, затверджених постан овами Кабінету Міністрів Укр аїни від 27 грудня 2001 р. № 1751 та від 11 січня 2007 р. № 13) передбачено, що на виконання статті 56 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку осо бам, не застрахованим у систе мі загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання, призначається та випла чується з метою створення на лежних умов для повноцінного утримання та виховання дити ни з урахуванням таких особл ивостей: допомога призначаєт ься у розмірі, що дорівнює різ ниці між 50 відсотками прожитк ового мінімуму, встановленог о для працездатних осіб, та се редньомісячним сукупним дох одом сім'ї з розрахунку на одн у особу за попередні шість мі сяців, але не менше 90 гривень (м інімальний розмір). Відповід но до статті 8 Конституції Укр аїни в Україні визнається і д іє принцип верховенства прав а. Конституція України має на йвищу юридичну силу. Закони т а інші нормативно-правові ак ти приймаються на основі Кон ституції України і повинні в ідповідати їй. Пунктом 1 части ни 1 статті 92 Конституції Укра їни передбачено, що виключно законами України визначають ся права і свободи людини і гр омадянина, гарантії їх прав і свобод.
За частиною 2 статті 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Відповідно до статті 56 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» від 19 гр удня 2006 року № 489-V допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку відпо відно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з ді тьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування у зв 'язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та втратами, зу мовленими народженням та пох ованням» здійснюється за рах унок коштів відповідної субв енції з державного бюджету м ісцевим бюджетам - у розмірі, щ о дорівнює різниці між 50 відсо тками прожиткового мінімуму , встановленого для працезда тних осіб, та середньомісячн им сукупним доходом сім'ї з ро зрахунку на одну особу за поп ередні шість місяців, але не м енше 90 гривень для незастрахо ваних осіб та не менше 23 відсо тків прожиткового мінімуму, встановленого для працездат них осіб, для застрахованих о сіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України . Статтею 71 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» було зупинено на 2007 рік дію статті 43 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням», статті 15 Закону України «Про державну допомо гу сім'ям з дітьми».
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 про соціа льні гарантії громадян були визнані такими, що не відпові дають Конституції України (є неконституційними), статті 56, 71 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2007 рік». Рі шення Конституційного Суду У країни є обов'язковими до вик онання на території України, остаточними, не можуть бути о скаржені та мають преюдиціал ьне значення для судів загал ьної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з право відносинами, які виникли вна слідок дії положень статей з азначених законів, що визнан і неконституційними.
Отже, з 9 липня 2007 року була від новлена дія статті 15 Закону Ук раїни «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», за якою допо мога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку надається у розмірі вста новленого законом прожитков ого мінімуму для дітей віком до 6 років.
Разом з тим, судом першої ін станції не враховано посилан ня відповідача на пропущення позивачкою строку звернення до адміністративного суду, я кий передбачений ч.2 ст.99 КАС Ук раїни.
Так, згідно ч.1 ст.99 КАС Україн и, в редакції, що була чинна на час виникнення спірних прав овідносин та вирішення справ и судом першої інстанції, адм іністративний позов може бут и подано в межах строку зверн ення до адміністративного су ду, встановленого цим Кодекс ом або іншими законами.
Зважаючи на те, що допомога по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку в ідповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'я м з дітьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я у зв'язку з тимчасовою втрат ою працездатності та витрата ми, зумовленими народженням та похованням» не нараховува лось відповідачем з 09.07.2007 року, колегія суддів вважає, що в да ному випадку слід застосовув ати річний строк звернення д о суду відповідно до ст.99 КАС У країни, оскільки законодавст вом інших строків з цього при воду не встановлено і відсут ні підстави для їх поновленн я.
З огляду на викладене, колег ія суддів вважає, що позов О СОБА_1 щодо виплати допомог и по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року не підлягають до задоволенн я, так як позивачка лише 12.06.2009 ро ку звернулася до суду з позов ом.
Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 ро ку N 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державн ий бюджет України) визнано та кими, що не відповідають Конс титуції України (є неконстит уційними) положення пункту 25 р озділу II Закону України від 28.12 .2007 року N 107-VI стосовно внесення з мін до Закону України «Про за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування у зв'яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням».
Відповідно до пунктів 5 та 6 в казаного Рішення Конституці йного Суду України положення Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України» ви знані неконституційними, втр ачають чинність з дня ухвале ння Конституційним Судом Укр аїни цього Рішення.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиційне значення для суді в загальної юрисдикції при р озгляді ними позовів у зв'язк у правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положень З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України», виз наних неконституційними.
Одночасно з цим, слід зазнач ити, що цим Рішенням Конститу ційного Суду України не визн ано неконституційними полож ення пункту 23 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо внесення змін до Закону України «Про держа вну допомогу сім'ям з дітьми» , які діяли по 31 грудня 2008 року.
Отже, колегія суддів вважає , що суд першої інстанції прий шов до неправильного висновк у задоволивши вимогу у призн аченні допомоги в розмірі пр ожиткового мінімуму для діте й віком до 6 років за 2008 рік, оскі льки Законом України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік і про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и» частину 1 статті 15 Закону Ук раїни «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» викладено в т акій редакції: «Допомога по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку нада ється у розмірі, що дорівнює р ізниці між прожитковим мінім умом, встановленим для праце здатних осіб, та середньоміс ячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень».
З аналізу наведеного, вимог и позивачки щодо стягнення з відповідача недоплачену щом ісячну грошову допомогу по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку із зо бов' язанням провести перер ахунок такої за 2008 рік являють ся безпідставними та задовол енню не підлягають.
Судова колегія вважає, що до води апеляційної скарги явля ються суттєвими і складають підстави для висновку про не правильне застосування судо м першої інстанції норм мате ріального та процесуального права, які призвели до неправ ильного вирішення справи, а т акож має місце невідповідніс ть висновків суду обставинам справи.
Керуючись ст.ст. 195, 196 ч.4, 197, 198, 202, 205 ч . 2, 207, 254 КАС України, колегія судд і,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу управлі ння праці та соціального зах исту населення Хмельницької міської ради Хмельницької о бласті задоволити.
Скасувати постанову Хмель ницького міськрайонного суд у Хмельницької області від 08 л ипня 2009 року по справі № 2а-2588/09/2218 т а постановити нову, якою відм овити в задоволенні позову ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту насе лення Хмельницької міської р ади Хмельницької області про визнання протиправною безді яльності та стягнення недопл аченої допомоги по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку.
Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення копій особам, які беруть участь у справі, та мож е бути оскаржена до протягом двадцяти днів шляхом поданн я касаційної скарги безпосер едньо до суду касаційної інс танції.
Головуючий суддя Р.Й. Коваль
Судді Н.М. Судова-Хомюк
М.А. Пліш
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2011 |
Оприлюднено | 19.01.2012 |
Номер документу | 20869250 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Коваль Р.Й.
Адміністративне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Леміш О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні