Рішення
від 05.10.2011 по справі 51/335
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

51/335

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №  51/335

05.10.11

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Геокон"

до   Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача –1) Київська міська рада

                        2) Головне управління державного казначейства у місті Києві

про стягнення 2 521 622, 50 грн.

Суддя  Пригунова А.Б.  

Представники :

від позивача: Рябчун О.І.

від відповідача: Якимець О.І.

від третьої особи 1: Палій Є.В.

від третьої особи 2: Сизова Д.А.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Позивач звернувся до Господарського суду міста Києва з вимогами про стягнення з відповідача грошових коштів у розмірі 2 521 622, 50 грн., сплачених у якості авансу за земельну ділянку відповідно до угоди № 73 від 11.08.2008 р. Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем зобов'язань відповідно до умов вищевказаної угоди щодо оформлення документів з продажу земельної ділянки.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.08.2011 р. порушено провадження у даній справі, залучено до участі у розгляді справи третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Київську міську раду, призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 31.08.2011 р. за участю представників сторін та третьої особи, яких зобов'язано надати суду певні документи.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 31.08.2011 р. залучено до участі у розгляді справи третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління державного казначейства у місті Києві.

У процесі провадження у справі відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечив, мотивуючи свої заперечення тим, що розпорядження землями державної та комунальної власності належить до компетенції Київської міської ради, а відповідач, на виконання делегованих йому Київською міською радою повноважень, виступає лише стороною по угоді про сплату авансового внеску. При цьому відповідач зазначає, що єдиною умовою повернення грошових коштів позивачу є прийняття Київською міською радою рішення про відмову від продажу земельної ділянки, яке останньою не приймалось.

Третя особа подала пояснення по справі, у яких зазначає, що Київської міською радою не приймалось рішення про відмову від продажу Товариству з обмеженою відповідальністю "Геокон", а угода № 73 від 11.08.2008 р., укладена між сторонами, у судовому порядку не розірвана, недійсною не визнавалась, а отже є чинною та підлягає виконанню сторонами.

Розгляд справи переносився через нез'явлення у судове засідання учасників провадження у справи та неналежне виконання ними вимог суду.

У даному судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представники третіх осіб заявили, що заперечують проти задоволення позову.

Відповідно до ст. 82 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих учасниками провадження у справі.

У судовому засіданні 05.10.2011 р. на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників провадження у справі, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

11.08.2008 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Геокон" та Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) укладено угоду № 73, за умовами якої позивач зобов'язався сплатити в рахунок вартості земельної ділянки, згідно з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, площею 0, 4359 га, що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва, аванс у розмірі 15% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 2 521 622, 50 грн.

За умовами угоди відповідач зобов'язався організувати проведення та оплату експертної грошової оцінки та складання технічної документації з продажу земельної ділянки; підготувати проект рішення про продаж земельної ділянки та направити його на розгляд до Київської міської ради.

Відповідно до п. 2.1.3. договору у разі прийняття Київською міською радою рішення про відмову у продажу земельної ділянки відповідач зобов'язаний повернути сплачений аванс протягом двадцяти календарних днів з моменту надходження вищевказаного рішення до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рахунок позивача.

Угода, відповідно до п. 4.1., набирає чинності з моменту її реєстрації в Головному управлінні земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та діє до моменту прийняття рішення Київською місткою радою про відмову у продажу та повернення коштів, або до повного виконання позивачем зобов'язань, встановлених угодою.

Таким чином, угодою № 73 від 11.08.2008 р. передбачено відкладальну умову –прийняття рішення Київською міською радою про відмову у продажу земельної ділянки  за наявності якої авансовий платіж підлягає поверненню.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач перерахував на рахунок відповідача грошові кошти у розмірі 2 521 622, 50 грн., у якості авансу за викуп земельної ділянки, що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва відповідно до угоди № 73 від 11.08.2008 р., що підтверджується платіжним дорученням № 134 від 22.08.2008 р.

Листом № 09-355/7430 від 17.03.2009 р. Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомило позивача, що ним організовані роботи по визначенню ринкової вартості земельної ділянки, але у зв'язку зі змінами у земельному законодавстві (ст 134 Земельного кодексу України) викуп земельної ділянки, що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва неможливий до реєстрації нерухомого майна, яке знаходиться на ній.

Листом № 11 від 09.04.2009 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Геокон" звернулось до Голови Київської міської ради із проханням посприяти у підготовці і прийнятті Київською міською радою рішення про повернення позивачу авансу у розмірі 2 521 622, 50 грн. за викуп земельної ділянки, що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва відповідно до угоди № 73 від 11.08.2008 р.

Листами № 09-355/11744 від 24.04.2009 р. та № 09-353/33188 від 30.11.2009 р. Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомило позивача, що кошти, сплачені авансовим внеском, повертаються у разі прийняття рішення про відмову у продажі земельної ділянки, однак відповідач не отримував від Київської міської ради доручення щодо підготовки проекту вказаного рішення, а тому не може підготувати зазначений проект.

Між тим, листом № 12 від 04.11.2009 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Геокон" звернувся до Голови Київської міської ради із проханням про доручення Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) підготовку проекту рішення про відмову у продажі земельної ділянки, що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва відповідно до угоди № 73 від 11.08.2008 р.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначає, що відповідач не виконав взяті на себе зобов'язання, чим порушив умови угоди № 73 від 11.08.2008 р., у зв'язку з чим позивач просить тягнути з відповідача 2 521 622, 50 грн. –аванс за земельну ділянку, що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

У відповідності до положень ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради належить розпорядження землями територіальної громади міста Києва, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, а також вирішення інших питань в галузі земельних відносин відповідно до Закону.

Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

          Статтею 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі в межах повноважень, та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в України»виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Як встановлено ч. 1 ст. 116, ч.ч. 3, 6 ст. 128 Земельного кодексу України право власності на земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, набувається на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 127 Земельного кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч. 1 ст. 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Частиною 2 ст. 128 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

У відповідності до ч. 3 ст. 128 Земельного кодексу України орган державної влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки (ч. 6 ст. 128 Земельного кодексу України).

При цьому частиною 5 статті 128 Земельного кодексу України передбачено, що підставою для відмови в продажу земельної ділянки є, зокрема, відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Тож, вищенаведене свідчить, що прийняттю Київською міською радою рішення про продаж земельної ділянки має передувати подача заяви (клопотання) та пакету документів в порядку ч. 2 ст. 128 Земельного кодексу України та укладення угоди про оплату авансового внеску та відмова від укладення такого договору (угоди), відповідно, є підставою для відмови у продажу земельної ділянки.

Таким чином, укладення вищевказаної угоди передбачає виконання обов'язку за договором купівлі-продажу (внесення ціни) до того, як сам договір буде укладений.

З наведеного випливає, що угода № 73 від 11.08.2008 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Геокон" та Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) укладена на виконання вимог ст. 128 Земельного кодексу України, яка передбачає виконання обов'язку позивачем за майбутнім договором купівлі-продажу земельної ділянки, до того, як цей договір буде укладений.

Відповідно до п. 1.1. Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 р. № 182/342 Головне управління земельних ресурсів є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством виконує функції територіального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та безпосередньо підпорядковується Київському міському голові.

Відповідно до п. 3 Положення Головне управління земельних ресурсів відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, виконує делеговані йому Київською міською радою та виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повноваження; організовує проведення нормативної, експертної, економічної грошової оцінки земельних ділянок; готує та подає в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, розпоряджень Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань розпорядження землями в межах міста Києва; передачі земельних ділянок у власність громадян та юридичних осіб та ін.

Відповідно до рішення Київської міської ради від 29.05.2003 р. № 433/593 “Про забезпечення ефективного землекористування в місті Києві”  Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), доручено у повному обсязі здійснювати підготовку документів, що посвідчують право власності та право користування, відповідно до пункту “з” ст. 9 та п. “є” ст. 184 Земельного кодексу України.

Відповідно до рішення Київської міської ради «Про деякі питання продажу земельних ділянок в місті Києві»від 26.09.2000 р. № 14/991 рішення про надання земельних ділянок та про оформлення права користування землею особам, які подали клопотання про купівлю відповідних земельних ділянок, приймаються після сплати такими особами авансу в розмірі 15 % від грошової оцінки цих земельних ділянок. Організацію виконання вказаного рішення покладено на Головне управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації.

Рішенням Київської міської ради № 810/3386 від 19.07.2005 р. затверджено Порядок продажу земельних ділянок у місті Києві, яким визначено, що продаж земельних ділянок згідно з вимогами цього порядку здійснюється без проведення земельних торгів у випадках якщо земельні ділянки відповідно до закону не підлягають продажу на конкурентних засадах.

Відповідно до ст. 1 Порядку продажу земельних ділянок у місті Києві експертна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється за замовленням Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації за рахунок внесеного покупцем земельної ділянки авансу.

У відповідності до ст. 7 Порядку Головне управління земельних ресурсів на підставі комплексного аналізу матеріалів з продажу земельної ділянки надає висновок до технічної документації з продажу земельної ділянки та у разі наявності підстав для продажу зацікавленій особі земельної ділянки готує проект рішення Київської міської ради про продаж земельної ділянки.

Тож, саме акт Київської міської ради у формі рішення про продаж земельної ділянки, прийняте згідно з передбаченою процедурою, є підставою для укладення договору купівлі-продажу.

Таким чином, з наведеного вбачається, що одним із обов'язків відповідача, зумовлених наданими йому повноваженнями, є підготовка як проекту рішення Київської міської ради про продаж земельної ділянки, так і рішення про відмову в продажу, в залежності від наявності перешкод до укладення договору купівлі-продажу.

З наведеного вбачається, що додержання Київською міською радою передбаченого чинним законодавством України місячного строку для прийняття рішення про продаж земельної ділянки залежить безпосередньо від Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оскільки попередню підготовку матеріалів для прийняття такого рішення здійснює саме відповідач, а тому належне виконання його обов'язків обумовлює загальне дотримання відповідної процедури.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З урахуванням вищевикладеного, суд вважає доведеними посилання позивача на невиконання Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) умов угоди № 73 від 11.08.2008 р., про що, зокрема, свідчить неприйняття Київською міською радою, у передбачений чинним законодавством України та нормативними актами місцевого рівня місячний строк рішення щодо продажу або відмови в продажу земельної ділянки, в зв'язку з чим,  на даний час відсутня підстава для укладення договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки.

Відповідно до ст. 570 Цивільного кодексу України завдатком є грошова сума або рухоме майно, що видається кредиторові боржником у рахунок належних з нього за договором платежів, на підтвердження зобов'язання і на забезпечення його виконання. Якщо не буде встановлено, що сума, сплачена в рахунок належних з боржника платежів, є завдатком, вона вважається авансом.

Згідно зі ст. 571 Цивільного кодексу України якщо порушення зобов'язання сталося з вини боржника, завдаток залишається у кредитора.

Разом з тим, суд відзначає, що у разі коли сторони лише домовились про укладення договору, але відповідно його не оформили, сплачені в рахунок виконання договору платежі визнаються авансовими і повертаються в тому розмірі, в якому вони надавались.

Такої ж правової позиції дотримується і Верховний Суд України, що викладено в ухвалах від 26.02.2004 р., від 21.06.2006 р. та від 18.06.2008 р., а також Вищий господарський суд України, про що зазначено у постанові № 13/296 від 13.04.2011 р.

З матеріалів справи вбачається, що кошти в розмірі 2 521 622, 50 грн., які надійшли від позивача в рахунок сплати авансового внеску відповідно до угоди № 73 від 11.08.2008 р. зараховані на рахунок Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Таким чином, оскільки Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не вчинено дії щодо оформлення документів про продаж земельної ділянки що знаходиться за адресою: проїзд Глибочицький, 2 у Шевченківському районі міста Києва та, відповідно, Київською міською радою не прийнято рішення про продаж вищевказаної земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Геокон", суд вважає вимоги позивача про стягнення з відповідача грошових коштів у розмірі 2 521 622, 50 грн., сплачених у якості авансу обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Враховуючи наведене, керуючись  ст.ст. 32, 33, 49, 75, 82-85  Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд  міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги Товариству з обмеженою відповідальністю "Геокон" задовольнити.

2. Стягнути з Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01601, м. Київ, вул. Хрещатик, 36-А, код ЄДРПОУ 26199097), з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання судового рішення, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Геокон" (04050, м. Київ, вул. М. Пимоненка, 13, літ «Б», код ЄДРПОУ 32074602) 2 521 622, 50 (два мільйони п'ятсот двадцять одна тисяча шістсот двадцять дві грн. 50 коп.) грн. авансу, 25 217, 00 (двадцять п'ять тисяч двісті сімнадцять грн. 00 коп.) –державного мита та 236, 00 (двісті тридцять шість грн. 00 коп.) грн. –витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

 

         Суддя                                                                                                      Пригунова А.Б.         

                                                                                Повне рішення складено: 10.10.2011 р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення05.10.2011
Оприлюднено09.11.2011
Номер документу18983925
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —51/335

Ухвала від 14.03.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Рішення від 05.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 09.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 07.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 31.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 17.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 28.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Рішення від 01.07.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Рішення від 17.02.2009

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні