Постанова
від 16.07.2008 по справі б-48/22-07
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

Б-48/22-07

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 16 липня 2008 р.                                                                                    № Б-48/22-07  

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Катеринчук Л.Й. –головуючий-доповідач,

Коваленка В.М.,Ткаченко Н.Г.

розглянувши касаційну скаргудержавної податкової інспекції у Дзержинському районі міста Харкова

на ухвалу

та постанову господарського суду Харківської області від 20.02.2008Харківського апеляційного господарського суду від 22.04.2008

у справігосподарського суду № Б-48/22-07Харківської області

про визнання банкрутомприватного підприємства «А.С.А.»

в судовому засіданні взяли участь  представники :

від заявника касаційної скарги Анохіна Н.В. (дов. №3/10/10-018 від 02.01.2008)

від боржникаБреус Р.А. (дов. №5379 від 17.10.2007)

В С Т А Н О В И В  :

          

          господарський суд Харківської області ухвалою від 22.02.07 порушив  провадження у справі про визнання ПП “А.С.А.” (далі –боржника) банкрутом за заявою голови ліквідаційної комісії підприємства, в зв'язку з прийняттям його засновником рішення про ліквідацію підприємства та призначення ліквідаційної комісії, здійснюючи провадження з особливостями, передбаченими статтею 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»(далі –Закон).

Постановою господарського суду Харківської області від 06.03.2007 боржника визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, зобов'язано ліквідатора опублікувати оголошення в офіційному друкованому органі в п'ятиденний строк.

          Справа неодноразово переглядалась різними судовими інстанціями. Постановою Вищого господарського суду України від 19.09.2007року скасовано ухвалу суду першої інстанції про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу та постанову апеляційного суду, якою зазначена ухвала залишалась без змін, справу направлено на розгляд на стадії ліквідаційної процедури в іншому складі суду. Ухвалою Верховного Суду України від 01.11.2007року відмовлено у порушенні касаційного провадження на Постанову ВГСУ 19.09.2007 року.

          Ухвалою господарського суду Харківської області справа прийнята до розгляду суддею Міньковським С.В. та призначена до розгляду в судовому засіданні на 11 грудня 2007 року.

          Ухвалою господарського суду Харківської області від 20.02.2008 (суддя Міньковський С.В.) затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс. Ліквідовано юридичну особу - ПП «А.С.А.», провадження у справі припинено.

Кредитор - ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова (далі –Інспекція) не погоджуючись з даною ухвалою, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій порушив питання про скасування ухвали суду першої інстанції від 20.02.2008 та передачу справи до місцевого господарського суду.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 22.04.2008 апеляційну скаргу інспекції було залишено без задоволення, ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.

Не погоджуючись з прийнятою постановою, інспекція звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просила скасувати ухвалу суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції, аргументуючи порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема, статей 25, 32 Закону, статей 22, 43, 104 Господарського процесуального кодексу України.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку ухвалу суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судами норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково, виходячи з такого.

Відповідно до частини 1 статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

За частиною 4 статті 105 Цивільного кодексу України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи.

Згідно з частиною 1 статті 110 ЦК України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (частина 3 статті 110 ЦК України).

Частиною 1 статті 111 ЦК України передбачено, що ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Зі змісту частини 5 статті 60 Господарського кодексу України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, вбачається, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.

Отже, враховуючи вищезазначені вимоги закону, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Крім того, звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.

З матеріалів даної справи вбачається, що голова ліквідаційної комісії боржника звернувся до господарського суду із заявою про банкрутство за правилами 51 Закону. У заяві про визнання боржника банкрутом відсутні відомості про те, чи проводилася належним чином оцінка наявного майна боржника до моменту порушення провадження у справі, чи повідомлявся орган державної податкової служби про ліквідацію вказаного підприємства у встановленому законом порядку, а також відсутні докази розміщення в друкованих засобах масової інформації повідомлення про припинення зазначеної юридичної особи відповідно до частини 4 статті 105 ЦК України.

Отже, боржником не доведено належним чином обставин, які можуть бути підставою порушення провадження у справі про банкрутство за статтею 51 Закону та зумовлюють ліквідацію юридичної особи за наслідком затвердження ліквідаційного балансу за відсутності коштів для задоволення грошових вимог кредиторів боржника. (З такими висновками погодився Верховний Суд України в постанові №08/172 від 10.06.2008 у справі №15/682-б).

У зв'язку з наведеним зазначені судові акти слід скасувати, а провадження у справі №Б-48/22-07 припинити, як порушене безпідставно відповідно до частини 1 статті 80 ГПК України та статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1115,1117,1119,11111 ГПК України Вищий господарський суд України –

П О С Т А Н О В И В :

1.          Касаційну скаргу державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова задовольнити частково.

2.  Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 22.04.2008 та ухвалу господарського суду Харківської області від 20.02.2008 скасувати. Провадження у справі №Б-48/22-07 припинити.

Головуючий                                                                                          Л. Катеринчук

Судді                                                                                                           В. Коваленко

                          Н. Ткаченко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення16.07.2008
Оприлюднено21.08.2008
Номер документу1914672
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —б-48/22-07

Постанова від 16.07.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 12.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Катеринчук Л.Й.

Постанова від 25.04.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Кравець Т.В.

Постанова від 25.04.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Кравець Т.В.

Постанова від 20.02.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Постанова від 17.05.2007

Господарське

Господарський суд Харківської області

Крестьянінов О.О.

Постанова від 19.09.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Катеринчук Л.Й.

Ухвала від 13.08.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Катеринчук Л.Й.

Постанова від 03.07.2007

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гончар Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні