КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.10.2011 № 57/153
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів:
За участю представників :
Від Прокуратури міста Києв а Василюк О.Г. - прокурор відд ілу
Від позивача: ОСОБА_1 - юрист
Від відповідача-1: не з'явивс я
Від відповідача-2: Базелюк Н .Е. - головний спеціаліст
Від відповідача-3: ОСОБА_2 - адвокат
розглянувши апеляційну ск аргу Обслуговуючого коопера тиву житлового кооперативу « Житловий рай»
на рішення Господарського суду міста Києва від 05.09.2011
у справі № 57/153 (Головуючий су ддя: Гулевець О.В., судді: Івчен ко А.М., Пригунова А.Б.)
за позовом Заступник а прокурора міста Києва в інт ересах держави в особі Держа вного комітету України із зе мельних ресурсів
до 1) Київської місько ї ради
2) Головного управлінн я земельних ресурсів виконав чого органу Київської місько ї ради (Київської міської дер жавної адміністрації)
3) Обслуговуючого кооп еративу житлового кооперати ву «Житловий рай»
про визнання недійсн им рішення Київської міської ради від 29.10.2009 № 559/2628, державних ак тів на право власності на зем лю та договорів оренди земел ьних ділянок
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарсько го суду міста Києва від 05.09.2011 по зов задоволено частково.
Визнано недійсним з момент у прийняття рішення Київсько ї міської ради від 29.10.2009 № 559/2628 «Пр о передачу Обслуговуючому ко оперативу житловому коопера тиву «Житловий рай» земельни х ділянок для житлової забуд ови на вулиці Лютневій у Голо сіївському районі міста Києв а".
Визнано недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу «Житл овий рай» державний акт на пр аво власності на земельні ді лянки серії ЯЖ № 922765 зареєстров аний 02.12.2009 Головним управління м земельних ресурсів виконав чого органу Київської місько ї ради (Київської міської дер жавної адміністрації) за № 07-8-00 315.
Визнано недійсним виданий Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу «Житл овий рай» державний акт на пр аво власності на земельні ді лянки серії ЯЖ № 922766, зареєстро ваний 02.12.2009 Головним управлінн ям земельних ресурсів викона вчого органу Київської міськ ої ради (Київської міської де ржавної адміністрації) за № 07- 8-00314.
Визнано недійсними догово ри оренди земельних ділянок, укладені 24.12.2009 між Київською мі ською радою та Обслуговуючим кооперативом житловим коопе ративом «Житловий рай» та за реєстровані Головним управл інням земельних ресурсів вик онавчого органу Київської мі ської ради (Київської місько ї державної адміністрації) у книзі записів державної реє страції договорів 14.01.2009 № 79-6-00731 та № 79-6-00732.
Визнано відсутність у Обсл уговуючого кооперативу житл ового кооперативу «Житловий рай» права власності на земе льні ділянки, що розташовані на вул. Лютневій у Голосіївсь кому районі м. Києва загально ю площею 20,04 га, вартістю за нор мативною грошовою оцінкою 53 1 16 009,65 грн.
В іншій частині позовних ви мог відмовлено.
На підставі рішення підляг ає стягненню з Київської міс ької ради в дохід державного бюджету України 85,00 грн. держав ного мита та 118,00 грн. витрат на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу.
На підставі рішення підляг ає стягненню з Обслуговуючог о кооперативу житлового кооп еративу «Житловий рай» в дох ід державного бюджету Україн и 170,00 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу.
Не погоджуючись із вказани м рішенням, Обслуговуючий ко оператив житловий кооперати в «Житловий рай» звернувся з апеляційною скаргою до Київ ського апеляційного господа рського суду, в якій просив ск асувати рішення Господарськ ого суду міста Києва від 05.09.2011 т а прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмов ити повністю.
В обґрунтування своїх вимо г апелянт зазначав, що рішенн я прийняте з порушенням норм матеріального та процесуаль ного права, а тому підлягає ск асуванню.
Апелянт стверджує, що судом першої інстанції встановлен о без підтвердження належним и та допустимими доказами, що земельні ділянки передані в ідповідачу-3 на підставі оспо рюваного рішення Київради, з находяться в межах ландшафтн ого заказника місцевого знач ення «Острів Жуків».
Апелянт зазначає, що єдиним належним доказом встановлен ня меж заказника «Жуків остр ів» є відповідний проект зем леустрою, який відсутній в ма теріалах справи, а тому визна чити межі цього заказника, а в ідповідно і встановити чи зн аходяться спірні земельні ді лянки в межах заказника з ная вних в матеріалах справи док азів неможливо.
Крім того, в апеляційній ска рзі міститься твердження, що Господарським судом міста К иєва залишено поза увагою ту обставину, що спірне рішення Київської міської ради та де ржавні акти на право власнос ті на спірні земельні ділянк и жодним чином не порушують п рав та охоронюваних законом інтересів держави в особі Де ржкомзему як позивача у спра ві, що виключає правові підст ави для визнання актів недій сними.
25.10.2011 через відділ діловодств а Київського апеляційного го сподарського суду представн ик відповідача-1 подав письмо ві пояснення по справі. В яких стверджує, що Київська міськ а рада приймаючи спірне ріше ння діяла у відповідності до вимог чинного законодавства та в межах визначеної законо м компетенції, а також без пор ушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача - Державного комітету України із земельних ресурсів, проси в апеляційну скаргу відповід ача-3 задовольнити, рішення Го сподарського суду міста Києв а від 05.09.2011 у справі № 53/153 скасуват и.
Представник відповідача-2 у судовому засіданні надав ві дзив на апеляційну скаргу, в я кому заперечував проти довод ів апеляційної скарги відпов ідача-3, просив апеляційну ска ргу залишити без задоволення , рішення Господарського суд у міста Києва від 05.09.2011 у справі № 53/153 без змін.
Представники позивача та П рокуратури міста Києва письм ового відзиву на апеляційну скаргу не надали, однак у судо вому засіданні проти її дово дів заперечували, вважаючи ї ї безпідставною та такою, що н е підлягає задоволенню, а ріш ення суду є законним, обґрунт ованим та таким, що підлягає з алишенню без змін.
Обслуговуючий кооператив житловий кооператив «Житлов ий рай» заявив клопотання пр о витребування у Головного у правління земельних ресурсі в виконавчого органу Київськ ої міської ради (Київської мі ської державної адміністрац ії) належним чином завірену к опію проекту землеустрою щод о відведення земельної ділян ки Обслуговуючому кооперати ву житловому кооперативу «Жи тловий рай» для житлової заб удови на вул. Лютневій у Голос іївському районі міста Києва .
Колегія суддів не знаходит ь підстав для задоволення вк азаного клопотання, вважає й ого необґрунтованим та таким , що не підлягає задоволенню, о скільки наявність зазначени х документів не впливає на ро згляд цієї справи.
Представник відповідача-1 у судове засідання не з' явив ся, про причини неявки суд не п овідомив.
Заслухавши пояснення учас ників процесу суд приходить до висновку про можливість р озгляду справи за відсутност і представника відповідача-1 .
Дослідивши доводи апеляці йної скарги, заслухавши пояс нення учасників процесу, пер евіривши матеріали справи та проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обст авин справи правильність зас тосування судом першої інста нції норм законодавства, апе ляційний господарський суд в становив наступне:
29.10.2009 рішенням Київської місь кої ради № 559/2628 «Про передачу Об слуговуючому кооперативу жи тловому кооперативу «Житлов ий рай» земельних ділянок дл я житлової забудови на вулиц і Лютневій у Голосіївському районі м. Києва» затверджено містобудівне обґрунтування щодо внесення зміни до Генер ального плану міста Києва та проекту планування його при міської зони на період до 2020 ро ку, затверджених рішенням Ки ївської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, а саме: територію в межах, в изначених містобудівним обґ рунтуванням, перевести за фу нкціональним призначенням д о зони малоповерхової житлов ої забудови.
Переведено земельну ділян ку площею 20,04 га до земель запас у житлової та громадської за будови з виключенням її з кат егорії земель сільськогоспо дарського призначення.
Затверджено проект землеу строю щодо відведення земель них ділянок Обслуговуючому к ооперативу житловому коопер ативу «Житловий рай» для жит лової забудови на вул. Лютнев ій у Голосіївському районі м . Києва
Передано Обслуговуючому к ооперативу житловому коопер ативу «Житловий рай», за умов и виконання пункту 7 цього ріш ення. Земельні ділянки загал ьною площею 20,04 га для житлової забудови на вул. Лютневій у Го лосіївському районі м. Києва , в тому числі:
- ділянку № 1 площею 19,94 га - у власність для житлової забуд ови;
- ділянку № 2 площею 3,10 га - у дов гострокову оренду строком на 49 років для рекреаційних ціле й та благоустрою території.
Відповідно до статті 9 Земел ьного кодексу України право розпорядження землями терит оріальної громади міста, пер едача земельних ділянок кому нальної власності у власніст ь громадян і юридичних осіб, н адання земельних ділянок у к ористування із земель комуна льної власності в порядку, пе редбаченому законом належит ь до повноважень Київської м іської ради.
Як зазначено у частині 2 ста тті 123 Земельного кодексу Укра їни особа, зацікавлена в одер жанні у користування земельн ої ділянки із земель державн ої або комунальної власності за проектом землеустрою щод о її відведення, звертається з клопотанням про надання до зволу на його розробку до від повідної сільської, селищної , міської, районної, обласної р ади, Кабінету Міністрів Укра їни, Ради міністрів Автономн ої Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
Як вбачається з матеріалів справи земельна ділянка, пер едана Обслуговуючому коопер ативу житловому кооперативу «Житловий рай» для житлової забудови по вул. Лютневій у Го лосіївському районі м. Києва відповідно до рішення Київс ької міської ради № 559/2628 від 29.10.2009 за рахунок частини земель, на даних Сільськогосподарсько му товариству з обмеженою ві дповідальністю «Хотівський », яка надана відповідно до рі шення Київської міської ради № 117/990 від 23.10.2003.
19.06.2007 Сільськогосподарське т овариство з обмеженою відпов ідальністю «Хотівський» над іслало лист-згоду № 235 відпові дно до якого Сільськогоспода рське товариство з обмеженою відповідальністю «Хотівськ ий» (надалі - СТОВ «Хотівський ») погоджується на припиненн я права користування вказано ю частиною земельної ділянки та передачу її Обслуговуючо му кооперативу житловому коо перативу «Житловий рай», а ві дтак СТОВ «Хотівський» добро вільно відмовилось від оренд ованої земельної ділянки, що згідно ст. 141 Земельного кодек су України є однією з підстав припинення права користуван ня земельною ділянкою.
Колегія суддів не приймає д оводи апеляційної скарги з о гляду на наступне.
Відповідно до ст. 94 Господар ського кодексу України, кооп еративи як добровільні об' є днання громадян з метою спіл ьного вирішення ними економі чних, соціально-побутових та інших питань можуть створюв атися у різних галузях (вироб ничі, споживчі, житлові тощо).
Згідно зі статтею 2 Закону У країни «Про кооперацію» обсл уговуючий кооператив - коопе ратив, який утворюється шлях ом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання п ослуг переважно членам коопе ративу, а також іншим особам з метою провадження їх господ арської діяльності. Обслугов уючі кооперативи надають пос луги іншим особам в обсягах, щ о не перевищують 20 відсотків з агального обороту кооперати ву;
Частиною 2 статті 6 Закону Ук раїни «Про кооперацію» перед бачено, що відповідно до завд ань та характеру діяльності кооперативи поділяються на т акі типи: виробничі, обслугов уючі та споживчі. За напрямам и діяльності кооперативи мож уть бути житлово-будівельним и, садово-городніми, гаражним и, торговельно-закупівельним и, транспортними, освітніми, т уристичними, медичними тощо.
Відповідно до ст. 41 Земельно го кодексу України житлово-б удівельним (житловим) та гара жно-будівельним кооператива м за рішенням органів викона вчої влади або органів місце вого самоврядування земельн і ділянки для житлового і гар ажного будівництва передают ься безоплатно у власність а бо надаються в оренду у розмі рі, який встановлюється відп овідно до затвердженої місто будівної документації.
Як вбачається з матеріалів справи спірні земельні діля нки передані у власність Обс луговуючому кооперативу жит ловому кооперативу «Житлови й рай» безоплатно.
Нормами статті 133 Житлового Кодексу Української РСР зак ріплено, що громадяни, які пот ребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житл ово-будівельного кооператив у і одержати в ньому квартиру .
У відповідності до статті 13 7 Житлового Кодексу Українсь кої РСР житлово-будівельні к ооперативи організуються пр и виконавчих комітетах місце вих Рад народних депутатів, п ри підприємствах, установах і організаціях.
Рішення про організацію ко оперативів при підприємства х, установах, організаціях пр иймаються з урахуванням проп озицій трудових колективів.
Порядок організації та дія льності житлово-будівельних кооперативів установлюєтьс я законодавством Союзу РСР, ц им Кодексом, Примірним стату том житлово-будівельного коо перативу та іншими актами за конодавства Української РСР .
Примірний статут житлово-б удівельного кооперативу зат верджується Радою Міністрів Української РСР.
Житлово-будівельний коопе ратив діє на основі статуту, п рийнятого відповідно до Прим ірного статуту житлово-будів ельного кооперативу загальн ими зборами громадян, які вст упають до організовуваного к ооперативу, і зареєстрованог о в установленому порядку.
Пунктами 1.1. та 2.1.1. Примірного статуту житлово-будівельног о кооперативу встановлено, щ о житлово-будівельний коопер атив організовується з метою задоволення економічних, со ціальних та інших потреб йог о членів, а саме: забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будів ництва багатоквартирного жи лого будинку (будинків), а у ви падках, передбачених законод авством, одно і двоквартирни х жилих будинків садибного т ипу або багатоквартирного бл окованого жилого будинків з надвірними будівлями, або ко теджів з будівництва паркінг ів, гаражів, спортивних, культ урно-побутових і господарськ их приміщень за власні кошти кооперативу за допомогою ба нківського кредиту, а також д ля наступної експлуатації та управління цим будинками ко оперативу.
Колегією суддів не приймаю ться доводи апелянта про без підставність застосування н орм Примірного статуту житло во-будівельного кооперативу , оскільки необхідність врах ування його норм прямо перед бачена Житловим кодексом Укр аїнської РСР, вказаний стату т є чинним та не суперечить чи нному законодавству, як на то му наполягає апелянт.
Відповідно до п. 2.1.1 зареєстр ованого статуту Обслуговуюч ого кооперативу житлового ко оперативу «Житловий рай» мет ою його створення є забезпеч ення житлом членів кооперати ву та членів їх сімей шляхом б удівництва багатоквартирно го жилого будинку (будинків), б удівництва одноквартирних і двоквартирних жилих будинкі в садибного типу або багаток вартирних блокованих жилих б удинків з надвірними будівля ми, або котеджів за власні кош ти кооперативу або з допомог ою банківського кредиту, нас тупної експлуатації та управ ління будинками кооперативу .
З наведеного вбачається, що суд першої інстанції прийшо в до правомірного висновку, щ о за напрямом діяльності Обс луговуючого кооперативу жит лового кооперативу «Житлови й рай» відповідає поняттю "жи тлово-будівельний кооперати в".
Нормами частини 1 статті 134 Жи тлового Кодексу Української РСР закріплено, що на облік ба жаючих вступити до житлово-б удівельного кооперативу бер уться громадяни, які постійн о проживають у даному населе ному пункті і потребують пол іпшення житлових умов.
Обслуговуючим кооперативо м житловим кооперативом «Жит ловий рай» зазначені вимоги при створенні були порушені.
Відповідно до п. 3.2. статуту О бслуговуючого кооперативу ж итлового кооперативу «Житло вий рай» засновниками (члена ми) кооперативу є громадяни У країни: ОСОБА_3, ОСОБА_4 , ОСОБА_5, ОСОБА_6.
Відповідно до даних Голосі ївської та Подільської район них у місті Києві державних а дміністрацій, ОСОБА_5 (т.1 а. с. 98), яка зареєстрована в Поділ ьському районі м. Києва за адр есою: АДРЕСА_1 та ОСОБА_6 (т.1 а.с. 99), який зареєстрований у АДРЕСА_2, на час створенн я і державної реєстрації коо перативу, а також і на момент п рийняття Київською міською р адою оскаржуваного рішення н а квартирному обліку не пере бували.
За даними Оболонської райо нної у місті Києві державної адміністрації ОСОБА_3 (т.1 а .с. 102), зареєстрований в Оболонс ькому районі м. Києва, перебув ав на квартирному обліку з 23.03.2 004 в першочерговому списку пра цівників МВС.
За даними Шевченківської р айонної у місті Києві держав ної адміністрації ОСОБА_4 (т. 1 а.с. 100) на час створення, держ авної реєстрації кооператив у та момент прийняття Київсь кою міською радою оскаржуван ого рішення, на квартирному о бліку не перебував, з квартир ного обліку родину знято 24.06.2003.
Відповідно до частини 5 стат ті 7 Закону України «Про коопе рацію» чисельність членів ко оперативу не може бути меншо ю ніж три особи.
Як вбачається зі статуту Об слуговуючого кооперативу жи тлового кооперативу «Житлов ий рай» метою створення є, у то му числі, забезпечення житло м членів кооперативу та член ів їх сімей шляхом будівницт ва багатоквартирного жилого будинку (будинків), будівницт ва одноквартирних і двокварт ирних жилих будинків садибно го типу або багатоквартирних блокованих жилих будинків з надвірними будівлями, або ко теджів за власні кошти коопе ративу або з допомогою банкі вського кредиту, наступної е ксплуатації та управління бу динками кооперативу. А згідн о з абзацом 2 пункту 3 Примірно го статуту житлово-будівельн ого кооперативу при будівниц тві одно- і двоквартирних жил их будинків садибного типу ч исло громадян, необхідне для організації кооперативу, ви значається виконавчим коміт етом районної, міської, район ної в місті Ради народних деп утатів, але не може бути менше 5 чоловік.
Вказані нормативно-правов і акти співвідносяться як за гальний (Закону України «Про кооперацію») та спеціальний (постанова Ради міністрів Ук раїнської РСР від 30 квітня 1985 р оку N 186 «Про затвердження Прим ірного статуту житлово-будів ельного кооперативу»), а отже до спірних взаємовідносин н еобхідно застосовувати норм и спеціального нормативно-пр авового акту, з урахуванням т ого, що він не суперечить норм ам загального нормативно-пра вового акту який має вищу юри дичну силу.
З наведеного вбачається, що при створенні та державній р еєстрації Обслуговуючого ко оперативу житлового коопера тиву «Житловий рай» його зас новниками (членами) виступил и 4 особи, що, в свою чергу, супер ечить наведеним вимогам Прим ірного статуту житлово-будів ельного кооперативу.
Крім того, відповідно до міс тобудівного обґрунтування, щ о міститься у проекті землеу строю щодо відведення земель них ділянок Обслуговуючому к ооперативу житловому коопер ативу «Житловий рай», на відв едених кооперативу землях пл анується забудова 62 садибних ділянок з розрахунковою кіл ькістю населення 248 чоловік, у той час як засновниками (член ами) Обслуговуючого кооперат иву житлового кооперативу «Ж итловий рай» як вже зазначен о є лише 4 особи.
Враховуючи викладене, коле гія суддів погоджується з ви сновком суду першої інстанці ї, Обслуговуючий кооператив житловий кооператив «Житлов ий рай» не створювався як жит лово-будівельний кооператив відповідно до Житлового код ексу УРСР та Примірного стат уту житлово-будівельного коо перативу, а тому не мав права н а отримання безоплатно земел ьних ділянок у власність від повідно до ст. 41 Земельного ко дексу України.
Таким чином, враховуючи пол оження ст. 41 ЗК України, згідно з якими житлово-будівельним (житловим) за рішенням органі в виконавчої влади або орган ів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлов ого будівництва передаються безоплатно у власність, при в ирішенні питання щодо наданн я безоплатно земельної ділян ки слід враховувати саме мет у створення кооперативу, яка має відповідати встановлени м вимогам до порядку створен ня такого кооперативу.
Колегія суддів зазначає, що право на земельну ділянку мо гло бути отримане Обслуговую чим кооперативом житловим ко оперативом «Житловий рай», я к юридичною особою, в загальн ому порядку - на конкурентн их засадах, а отже стаття 41 Зем ельного кодексу України була безпідставно застосована ві дповідачем-1 при виділенні ві дповідачу-3 спірних земельни х ділянок.
Згідно зі статтею 116 Земельн ого кодексу України громадян и та юридичні особи набувают ь права власності та права ко ристування земельними ділян ками із земель державної або комунальної власності за рі шенням органів виконавчої вл ади або органів місцевого са моврядування в межах їх повн оважень.
Відповідно до статті 10 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні» сільсь кі, селищні, міські ради є орга нами місцевого самоврядуван ня, що представляють відпові дні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в ї х інтересах функції і повнов аження місцевого самоврядув ання, визначені Конституцією України, цим та іншими закона ми.
Київський апеляційний гос подарський суд погоджується з висновком суду першої інст анції, що зміна цільового вик ористання з сільськогоспода рського призначення на житло ву забудову спірних земельни х ділянок та безоплатна пере дача кооперативу у власність 20,04 гектарів в порядку статті 4 1 Земельного кодексу України з метою поліпшення житлових умов чотирьох членів цього к ооперативу не можуть кваліфі куватись судом як належне ви конання місцевою радою покла дених на неї Конституцією і з аконами повноважень. Такі ді ї місцевої ради не узгоджуют ься з наведеними вище правов ими приписами та прямо поруш ують права і законні інтерес и територіальної громади сто лиці України, а отже Київська міська рада, приймаючи рішен ня № 559/2628 від 29.10.2009, діяла всупереч інтересів територіальної гр омади, що є прямим порушенням вимог статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування ».
Спростовуючи доводи апеля нта про те, що спірна територі я не знаходиться на територі ї заказника місцевого значен ня «Жуків острів» колегія су ддів зазначає наступне.
Відповідно до висновку Дер жавного управління охорони н авколишнього природного сер едовища в м. Києві від 19.12.2007 № 05-08/1016 2 та Головного управління міс тобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації від 17.07.2007 № 19-7172 на час прийняття рішення Київсь кою міською радою № 559/2628 від 29.10.2009 , спірна територія знаходила сь в межах заказника місцево го значення «Жуків острів», с твореного рішенням Київсько ї міської ради № 147/649 «Про оголо шення природних об' єктів па м' ятками природи та заказни ками місцевого значення у м. К иєві» від 2 грудня 1999 року.
Згідно зі статтями 60, 61, 63 Зако ну України «Про охорону навк олишнього природного середо вища» ці природні території та об' єкти підлягають особл ивій охороні.
Національні природні парк и, заказники, пам' ятки приро ди, заповідні урочища, ботані чні сади тощо частиною першо ю статті 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд Ук раїни» віднесено до природно -заповідного фонду України.
У відповідності до частини 3 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд Ук раїни» на землях природно-за повідного фонду та іншого пр иродоохоронного або історик о-культурного призначення за бороняється будь-яка діяльні сть, яка негативно впливає аб о може негативно впливати на стан природних та історико-к ультурних комплексів та об' єктів чи перешкоджає їх вико ристанню за цільовим признач енням.
Статтею 9 Закону України «Пр о природно-заповідний фонд У країни» визначено вичерпний перелік видів використання територій та об'єктів природ но-заповідного фонду, серед я кого відсутня житлова забудо ва.
Враховуючи викладене, коле гія суддів не приймає доводи викладені письмових пояснен нях відповідача-1 та зазначає , що приймаючи рішення N 559/2628 від 29.10.2009 в частині відведення спір ної території під житлову за будову, Київська міська рада порушила вимоги Законів Укр аїни «Про охорону навколишнь ого природного середовища» т а «Про природно-заповідний ф онд України».
До земель житлової та грома дської забудови належать зем ельні ділянки в межах населе них пунктів, які використову ються для розміщення житлово ї забудови, громадських буді вель і споруд, інших об'єктів з агального користування (Стат тя 38 Земельного кодексу Украї ни).
Відповідно до наявних у мат еріалах справи документів (в исновок Державного управлін ня охорони навколишнього при родного середовища в м. Києві від 19.12.2007 № 05-08/10162 та Головного упр авління містобудування, архі тектури та дизайну міського середовища Київської місько ї державної адміністрації ві д 17.07.2007 № 19-7172), на підставі яких при йнято оскаржуване рішення, я ким змінено цільове використ ання на житлову забудову, зем ельна ділянка знаходиться в межах прибережних захисних с муг об' єктів водного фонду (о. Жуків), а також лісового фон ду КП «Лісопаркове господарс тво «Конча Заспа».
У відповідності до ст. 59 Земе льного кодексу України грома дянам та юридичним особам ор ганами виконавчої влади або органами місцевого самовряд ування із земель водного фон ду можуть передаватися на ум овах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, с муг відведення і берегових с муг водних шляхів, а також озе ра, водосховища, інші водойми , болота та острови для сіноко сіння, рибогосподарських пот реб, культурно-оздоровчих, ре креаційних, спортивних і тур истичних цілей, проведення н ауково-дослідних робіт.
Як зазначено у пункті 8 «Пор ядку користування землями во дного фонду» затвердженого П остановою Кабінету міністрі в України від 13.05.1996 № 502 користува ння землями прибережних захи сних смуг уздовж річок, навко ло водойм і на островах здійс нюється у режимі обмеженої г осподарської діяльності. На зазначених землях забороняє ться діяльність, що негативн о впливає або може вплинути н а їх стан чи суперечить їхньо му призначенню, у тому числі б удівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідром етричних та лінійних), у тому ч ислі баз відпочинку, дач, гара жів та стоянок автомобілів.
Положеннями статті 43 Земель ного кодексу України закріпл ено, що землі природно-запові дного фонду - це ділянки суші і водного простору з природни ми комплексами та об' єктами , що мають особливу природоох оронну, екологічну, наукову, е стетичну, рекреаційну та інш у цінність, яким відповідно д о закону надано статус терит орій та об' єктів природно-з аповідного фонду.
Відповідно до ст. 53 Закону Ук раїни «Про природно-заповідн ий фонд України» рішення про організацію чи оголошення т ериторій та об' єктів природ но-заповідного фонду місцево го значення та встановлення охоронних зон територій та о б' єктів природно-заповідно го фонду приймається обласни ми, Київською та Севастополь ською міськими радами.
Згідно зі статтею 47 Закону У країни «Про землеустрій» про ектами землеустрою щодо орга нізації і встановлення меж т ериторій природно-заповідно го фонду та іншого природоох оронного призначення визнач аються місце розташування і розміри земельних ділянок, в ласники земельних ділянок, з емлекористувачі, у тому числ і орендарі, а також встановлю ється режим використання та охорони територій природно-з аповідного фонду та іншого п риродоохоронного призначен ня, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітар ної) охорони), рекреаційного т а історико-культурного (охор онні зони) призначення. Поряд ок розробки проектів землеус трою щодо організації і вста новлення меж територій приро дно-заповідного фонду та інш ого природоохоронного призн ачення, оздоровчого, рекреац ійного та історико-культурно го призначення встановлюєть ся Кабінетом Міністрів Украї ни.
Відповідно до положень пун кту 10 Порядку розроблення про ектів землеустрою з організа ції та встановлення меж тери торій природно-заповідного ф онду, іншого природоохоронно го, оздоровчого, рекреаційно го та історико-культурного п ризначення, який затверджено постановою Кабінету Міністр ів України від 25.08.2004 № 1094, проект з емлеустрою з організації та встановлення меж територій п риродно-заповідного фонду ро зглядається та затверджуєть ся сільською, селищною, міськ ою радою, обласною, районною, К иївською або Севастопольськ ою міською держадміністраці єю чи в установленому порядк у подається іншим органам, до повноважень яких належить н адання у користування або пе редача у власність земельних ділянок.
Рішенням № 162/1996 від 22.08.2007 «Про пи тання створення ландшафтног о заказника місцевого значен ня «Жуків острів» Київська м іська рада схвалила схему ла ндшафтного заказника місцев ого значення «Жуків острів» у складі детального плану те риторії острова Жуків, однак при цьому не було встановлен о та не вирішено питання щодо визначення його меж та розмі ру, а у пункті 3 вказаного ріше ння Державному управлінню ох орони навколишнього природн ого середовища в м. Києві дору чено забезпечити розробку пр оекту створення ландшафтног о заказника місцевого значен ня «Жуків острів».
Пунктом 9 рішення Київської міської ради № 806/3381 від 19.07.2005 було вирішено утриматись до вста новлення меж ландшафтного за казника місцевого значення « Жуків острів» від розгляду п итань відведення земельних д ілянок, які відповідно до ріш ення Київської міської ради від 02.12.1999 № 147/649 «Про оголошення пр иродних об' єктів пам' ятка ми природи та заказниками мі сцевого значення у м. Києві» (з гідно якого ландшафтний зака зник оголошено заказником мі сцевого значення) можуть бут и включені до складу заказни ка.
Висновками Державного упр авління охорони навколишньо го природного середовища в м . Києві від 19.12.07 № 05-08/10162 та Головног о управління містобудування , архітектури та дизайну місь кого середовища Київської мі ської державної адміністрац ії від 17.07.07 № 19-7172 вказується на те , що спірні земельні ділянки р озміщені на території заказн ика «Острів Жуків».
Враховуючи викладене, коле гія зазначає, що Київська міс ька рада до встановлення меж ландшафтного заказника місц евого значення «Жуків острів » повинна була утриматись ві д розгляду питань відведення земельних ділянок, які можут ь бути включені до складу зак азника.
На підставі викладеного, ко легія суддів погоджується з висновком суду першої інстан ції, що, рішення Київської міс ької ради № 559/2628 від 29.10.2009 «Про пер едачу обслуговуючому коопер ативу житловому кооперативу «Житловий рай» земельних ді лянок для житлової забудови на вулиці Лютневій у Голосії вському районі м. Києва» не ві дповідає вимогам чинного зак онодавства, що згідно з части ною 2 статті 144 Конституції Укр аїни, частиною 3 статті 152 Земел ьного кодексу України, части ною 10 статті 59 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні» є підставою для виз нання його недійсним в судов ому порядку.
Доводи апелянта про те, що п рава Державного комітету Укр аїни із земельних ресурсів н е порушено, а отже він не може бути позивачем у даній справ і колегією суддів не приймаю ться з огляду на наступне.
Відповідно до статті 15 Земе льного Кодексу України, стат ті 6 Закону України «Про держа вний контроль за використанн ям та охороною земель», пункт ами 3, 4 Положення про Державни й комітет України із земельн их ресурсів, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 19.03.2008 № 224, на Держав ний комітет України із земел ьних ресурсів, покладено зді йснення державного контролю за використанням та охороно ю земель.
А отже, Державний комітет Ук раїни із земельних ресурсів уповноважений здійснювати ф ункцію контролю за використа нням та охороною земель, а том у позов Заступника прокурора міста Києва в інтересах держ ави, у відповідності до ст. 2 Го сподарського процесуальног о кодексу України, поданий з п равильним визначенням орган у, уповноваженого державою з дійснювати вказану функцію.
У разі видання органом вико навчої влади або органом міс цевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користуванн я чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. (ча стина 1 статті 155 Земельного ко дексу України)
Враховуючи що державні акт и на право власності на земел ьні ділянки серії ЯЖ №№ 922765, 922766, з ареєстровані 02.12.2009 Головним уп равлінням земельних ресурсі в виконавчого органу Київськ ої міської ради (Київської мі ської державної адміністрац ії) (за №№ 07-8-00315 та 07-8-00314 відповідно , видані Обслуговуючому кооп еративу житлового кооперати ву «Житловий рай» на підстав і рішення Київської міської ради від № 559/2628 від 29.10.2009, яке визна не недійсним у судовому поря дку, як таке що прийняте з пору шеннями чинного законодавст ва України, вимоги щодо визна ння недійсними зазначених ак тів Задоволені судом першої інстанції правомірно.
Прокуратурою міста Києва з аявлено вимогу про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, укладени х 24.12.2009 між Київською міською ра дою та Обслуговуючим коопера тивом житловим кооперативом «Житловий рай» та зареєстро вані Головним управлінням зе мельних ресурсів виконавчог о органу Київської міської р ади (Київської міської держа вної адміністрації) у книзі з аписів державної реєстрації договорів 14.01.09 №№ 79-6-00731 та 79-6-00732.
Враховуючи, що рішення на пі дставі якого Обслуговуючий к ооператив житлового коопера тиву «Житловий рай» набуто п рава власності на земельні д ілянки, є недійсним, укладенн я договорів оренди земельних ділянок №№ 79-6-00731 та 79-6-00732 від 24.12.2009 ві дбулось з порушенням норм чи нного законодавства, заявлен і позовні вимоги щодо визнан ня недійсними зазначених дог оворів, суд визнає такими, що п ідлягають задоволенню.
Крім того, колегія суддів по годжується з висновком суду першої інстанції, що вимоги п озивача щодо внести до автом атизованої системи державно го земельного кадастру відом ості про право власності тер иторіальної громади міста Ки єва в особі Київської місько ї ради на земельні ділянки, що розташовані на вулиці Лютне вій у Голосіївському районі міста Києва не задоволені пр авомірно з наступних підстав .
Права та інтереси держави Г оловним управлінням земельн их ресурсів виконавчого орга ну Київської міської ради (КМ ДА) не порушені, а норми процес уального закону не передбача ють вирішення спору на майбу тнє, і зазначене прямо визнач ено у п. 4 ч. 1 ст. 84 Господарський процесуальний кодекс Україн и, де вказується, що резолютив на частина рішення має місти ти висновок про задоволення позову або про відмову в позо ві повністю чи частково по ко жній з заявлених вимог; висно вок не може залежати від наст ання або ненастання якихось обставин (умовне рішення).
Прийняття судом рішення що до визнання недійсним рішенн я Київської міської ради № 559/262 8 від 29.10.2009 «Про передачу обслуг овуючому кооперативу житлов ому кооперативу «Житловий ра й» земельних ділянок для жит лової забудови на вулиці Лют невій у Голосіївському район і м. Києва» своїм наслідком пе редбачає внесення до державн ого земельного кадастру відо мостей про право власності т ериторіальної громади міста Києва в особі Київської місь кої ради у встановленому чин ним законодавством порядку, тому в суду відсутні підстав и вважати, що відповідач-2 буде порушувати права позивача, а про зазначене заявляється с амим Головним управлінням зе мельних ресурсів виконавчог о органу Київської міської р ади (КМДА) у поданому суду відз иві на позов.
Оцінюючи вищенаведені обс тавини, колегія приходить до висновку, що рішення Господа рського суду міста Києва обґ рунтоване, відповідає обстав инам справи і чинному законо давству, а отже, підстав для йо го скасування не вбачається, у зв' язку з чим апеляційна с карга не підлягає задоволенн ю.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 ГПК Ук раїни, Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Обсл уговуючого кооперативу житл ового кооперативу «Житловий рай» на рішення Господарськ ого суду міста Києва від 05.09.2011 у справі № 57/153 залишити без задо волення.
Рішення Господарського су ду міста Києва від 05.09.2011 у справ і № 57/153 залишити без змін.
Матеріали справи № 6/132 поверн ути до Господарського суду м іста Києва.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2011 |
Оприлюднено | 18.11.2011 |
Номер документу | 19180706 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Отрюх Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні