Постанова
від 26.10.2011 по справі 41/133
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.10.2011 № 41/133

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Коршун Н.М.

суддів:

за участю представників:

Від Прокуратури Солом' ян ського району м. Києва: предст авник - Угринович О.М. - стар ший помічник прокурора Соло м' янського району м. Києва.

Від Київської міської ради : представник - ОСОБА_1 - з а довіреністю.

Від Головного управління Д ержкомзему в м. Києві: предста вник не з' явився.

Від Приватного підприємст ва «ГК СКА»: представник - ОСОБА_2- за довіреністю.

Від Комунального підприєм ства «Солом' янка- Автопарк- Сервіс »: представник - ОС ОБА_2- за довіреністю.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн і скарги Комунального підпри ємства «Солом' янка- Автопар к- Сервіс» та Приватного підп риємства «ГК СКА»

на рішення Господарського суду м. Києва від 20.06.2011 року

у справі № 41/133 (суддя: Спичак О.М.)

за позовом Прокурора Солом ' янського району м. Києва в і нтересах держави в особі Киї вської міської ради та Голов ного управління Держкомзему в м. Києві

до Приватного підприємств а «ГК СКА»

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору,-

Комунальне підприємство « Солом' янка- Автопарк- Серві с»

про звільнення земельної д ілянки

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2011 року Прокурор Сол ом' янського району м. Києва в інтересах держави в особі К иївської міської ради та Гол овного управління Держкомзе му в м. Києві звернувся до Госп одарського суду міста Києва з позовом до Приватного підп риємства “ГК СКА” про звільн ення земельної ділянки.

Позовні вимоги мотивов ані тим, що відповідач в поруш ення норм чинного законодавс тва використовує земельну ді лянку орієнтовною площею 0,17 г а. за адресою: бульв. І. Лепсе, 4 у Солом' янському районі м. Ки єва під розміщення автостоян ки без документів на право ко ристування землею.

Рішенням Господарського с уду м. Києва від 20.06.2011 р. позовні в имоги задоволено повністю.

Не погоджуючись із пр ийнятим рішенням суду, Комун альне підприємство «Солом' янка- Автопарк- Сервіс» та При ватне підприємство «ГК СКА» звернулись до Київського апе ляційного господарського су ду з апеляційними скаргами, в яких просять залучити до уча сті у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору н а стороні відповідача,- Комун альне підприємство «Солом' янка- Автопарк- Сервіс», оскар жуване рішення скасувати та прийняти нове, яким у задовол енyі позовних вимог відмовит и повністю, посилаючись на по рушення місцевим господарс ьким судом норм матеріальног о та процесуального права.

В обґрунтування вимог апел яційних скарг апелянти посил аються на те, що на підставі Ро зпорядження Жовтневої район ної ради народних депутатів м. Києва від 15.09.1995 р. № 963 земельна д ілянка за адресою: бульв. І. Ле псе, 4 у Солом' янському район і м. Києва була передана в кори стування Приватному підприє мству «ГК СКА» для розміщенн я тимчасових площадок для ві дстою автомобілів, на підста ві якого було укладено догов ір на право тимчасового кори стування землею від 28.10.1996р., а 01.09.2 007р. Приватне підприємство «ГК СКА» уклало з Комунальним пі дприємством «Солом' янка- Ав топарк- Сервіс» договір№ 04/05/04-а про надання послуг на органі зацію експлуатації об' єкту платного зберігання (тимчас ового відстою) транспортних засобів за адресою: бульв. І. Л епсе, 4 у Солом' янському райо ні м. Києва.

28.09.2011р. ухвалою Київського ап еляційного господарського с уду залучено до участі у спра ві в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору Комунальн е підприємство «Солом' янка - Автопарк- Сервіс».

Відповідач неодноразово п одавав клопотання про припин ення провадження у даній спр аві, які судовою колегією зал ишені без задоволення.

Прокурором до суду апеляці йної інстанції подано відзив на апеляційні скарги, в якому він просить суд залишити їх б ез задоволення, а рішення Гос подарського суду м. Києва від 20.06.2011р. без змін.

26.10.2011р. у судове засідання суду апеляційної інстанції Головне управління Держкомз ему в м. Києві не з' явилось, п ро причини неявки суд не пові домило, хоча про день, час та м ісце судового засідання було повідомлено у встановленому законодавством порядку, одн ак, свої пояснення щодо запер ечень на апеляційні скарги н адало у судовому засіданні в ід 19.10.2011р.

Розглянувши доводи апеляц ійних скарг та відзиву, дослі дивши зібрані у справі доказ и, заслухавши пояснення прис утніх учасників процесу, суд ова колегія встановила насту пне.

Cт. 13 Конституції України ви значено, що земля, її надра, ат мосферне повітря, водні та ін ші природні ресурси, які знах одяться в межах території Ук раїни, природні ресурси її ко нтинентального шельфу, виклю чної (морської) економічної з они є об' єктами права власн ості українського народу. Ві д імені українського народу права власника здійснюють ор гани державної влади та місц евого самоврядування в межах , визначених цією Конституці єю.

Відповідно до ст. 187 ЗК Украї ни контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання орг анами державної влади, орган ами місцевого самоврядуванн я, підприємствами, установам и, організаціями і громадяна ми земельного законодавства України.

За приписами ст. 2 Закону Укр аїни “Про державний контроль за використанням та охороно ю земель”, серед основних зав дань державного контролю за використанням та охороною зе мель є забезпечення додержан ня органами державної влади, органами місцевого самовряд ування, фізичними та юридичн ими особами земельного закон одавства України.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону Украї ни “Про державний контроль з а використанням та охороною земель”державний контроль з а використанням та охороною земель здійснює спеціально у повноважений орган виконавч ої влади з питань земельних р есурсів.

Положенням про Державний к омітет України із земельних ресурсів, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни № 224 від 19.03.2008, встановлено, що Держкомзем є центральним органом виконавчої влади з п итань земельних ресурсів, од ним з основних завдань якого є здійснення державного кон тролю за використанням та ох ороною земель.

Відповідно до п.7 вказаного Положення Держкомзем здійсн ює свої повноваження безпосе редньо і через утворені в уст ановленому порядку територі альні органи в Автономній Ре спубліці Крим, областях, мм. Ки єві та Севастополі, районах, м істах, а також через міськрай онні, міжміські, міжрайонні т ериторіальні органи і затвер джує положення про них.

Наказом Державного коміте ту України із земельних ресу рсів від 17.06.2008 № 123 затверджено По ложення про головні управлін ня Держкомзему в містах Києв і та Севастополі.

Пунктом 3 Положення про гол овні управління Держкомзему в містах Києві та Севастопол і встановлено, що одним з осно вних завдань головного управ ління є здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель

В силу підп. 37 п. 4.3 Положення п ро головні управління Держко мзему в містах Києві та Севас тополі Головне управління ві дповідно до покладених на нь ого завдань здійснює державн ий контроль за використанням та охороною земель відповід но до Закону України “Про дер жавний контроль за використа нням та охороною земель” та і нших законів.

Як вбачається з матеріалів справи, 12.05.2010 р. Управлінням дер жавної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держкомзему у місті Києві ск ладено акт № 675/37 перевірки дотр имання вимог земельного зако нодавства при використанні П риватним підприємством “ГКС КА” земельної ділянки за адр есою: бульв. І. Лепсе, 4 у Солом' янському районі м. Києва.

Проведеною перевіркою вст ановлено, що станом на 12.05.2010р. Пр иватне підприємство “ГКСКА” використовує земельну ділян ку орієнтовною площею 0,17 га. за адресою: бульв. І. Лепсе, 4 у Сол ом' янському районі м. Києва для будівництва, експлуатац ії та обслуговування автосто янки на підставі Розпоряджен ня Жовтневої районної ради н ародних депутатів м. Києва ві д 15.09.1995р. № 963.

На підставі зазначеного ви ще, Управлінням державної ін спекції з контролю за викори станням та охороною земель Г оловного управління Держком зему у місті Києві видано При ватному підприємству “ГКСКА ” припис № П675/37 від 14.05.2010р. про усу нення порушень вимог земельн ого законодавства у 30-денний т ермін.

Окрім цього, 12.07.2010 р. Управлінн ям державної інспекції з кон тролю за використанням та ох ороною земель Головного упра вління Держкомзему у місті К иєві складено акт № 1408/37 переві рки дотримання вимог земельн ого законодавства при викори станні Приватним підприємст вом “ГКСКА” земельної ділянк и за адресою: бульв. І. Лепсе, 4 у Солом' янському районі м. Ки єва, з якого вбачається, що ста ном на 12.07.2010 р. Приватне підприє мство “ГКСКА” продовжує вико ристовувати земельну ділянк у орієнтовною площею 0,17 га. за а дресою: бульв. І. Лепсе, 4 у Соло м' янському районі м. Києва д ля будівництва, експлуатації та обслуговування автостоян ки.

З метою усунення порушення земельного законодавства Уп равлінням державної інспекц ії з контролю за використанн ям та охороною земель Головн ого управління Держкомзему у місті Києві повторно видано припис від 12.07.2010р. № П-1408/37.

В силу п. 2 ч. 1 ст. 211 ЗК України г ромадяни та юридичні особи н есуть цивільну, адміністрати вну або кримінальну відповід альність відповідно до закон одавства за самовільне зайня ття земельних ділянок.

Встановлено, що 20.07.2010р. старши м держаним інспектором з кон тролю за використанням та ох ороною земель у місті Києві В олковою Т.В., на підставі прото колу про адміністративне пра вопорушення № А1408 від 12.07.2010 р., скл аденого державним інспектор ом з контролю за використанн ям та охороною земель у місті Києва Воропаєм А.Ф., винесено постанову про накладення адм іністративного стягнення № 2 60, згідно якої ОСОБА_3, що є д иректором Приватного підпри ємства “ГКСКА”, визнано винн им у вчиненні адміністративн ого правопорушення, відповід альність за яке передбачена ст. 188-5 КУпАП та накладено на нь ого адміністративне стягнен ня у вигляді штрафу в розмірі 300,00 грн.

Однак, 29.09.2010 р. Управлінням дер жавної інспекції з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держкомзему у місті Києві зн ову складено акт № 1857/37 перевір ки дотримання вимог земельно го законодавства при викорис танні Приватним підприємств ом “ГКСКА” земельної ділянки за адресою: бульв. І. Лепсе, 4 у С олом' янському районі м. Киє ва, оскільки в результаті пер евірки встановлено, що стано м на 29.09.2010 р. Приватне підприємс тво “ГКСКА” продовжує викори стовувати земельну ділянку, чим порушує вимоги припису в ід 12.07.2010 року № П1408/37 орієнтовною п лощею 0,17 га. за адресою: бульв. І . Лепсе, 4 у Солом' янському ра йоні м. Києва для будівництва , експлуатації та обслуговув ання автостоянки на підставі Розпорядження Жовтневої рай онної ради народних депутаті в м. Києва від 15.09.1995 року № 963.

За приписами ст. 9 ЗК України до повноважень Київської мі ської ради у галузі земельни х відносин на її території на лежить, зокрема, розпоряджен ня землями територіальної гр омади міста; передача земель них ділянок комунальної влас ності у власність громадян т а юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання зем ельних ділянок у користуванн я із земель комунальної влас ності відповідно до цього Ко дексу; організація землеустр ою.

Пунктом 7 ч. 2 ст. 9 ЗК України в становлено, що до повноважен ь Київської і Севастопольськ ої міських рад у галузі земел ьних відносин на їх територі ї належить прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні” вирішення в ідповідно до закону питань р егулювання земельних віднос ин є виключною компетенцією пленарних засідань сільськи х, селищних, міських рад.

Положеннями ст. 59 Закону Укр аїни “Про місцеве самоврядув ання в Україні” передбачено, що Київська міська рада в меж ах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у фор мі рішень.

Статтею 12 ЗК України визнач ені повноваження міських рад у галузі земельних відносин , до яких належить, зокрема роз порядження землями територі альної громади міста.

Відповідно до ст. 60 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні” територіаль ним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме та нерухоме майно, дох оди місцевих бюджетів, інші к ошти, землю, природні ресурси , підприємства, установи та ор ганізації, в тому числі банки , страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майн і підприємств, житловий фонд , нежитлові приміщення, закла ди культури, освіти, спорту, на уки, соціального обслуговува ння та інше майно і майнові пр ава, рухомі та нерухомі об' є кти, визначені відповідно до закону як об' єкти права ком унальної власності, а також к ошти, отримані від їх відчуже ння.

В силу ст. 116 ЗК України підст авами для набуття права на зе млю є рішення органів місцев ого самоврядування в межах ї х повноважень.

Статтями 123 та 124 ЗК України ви значено умови надання земель них ділянок комунальної влас ності у користування.

Як передбачено ч. 1 ст. 124 ЗК Ук раїни, передача земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шл яхом укладення договору орен ди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 125 ЗК Украї ни право власності на земель ну ділянку, а також право пост ійного користування та право оренди земельної ділянки ви никають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст. 126 ЗК України до кументами, що посвідчують пр аво на земельну ділянку є: дер жавний акт на право власност і на земельну ділянку; цивіль но-правова угода щодо відчуж ення земельної ділянки, укла деною в порядку, встановлено му законом, у разі набуття пра ва власності на земельну діл янку за такою угодою; свідоцт во про право на спадщину (щодо земельної ділянки, набутої у власність із земель приватн ої власності без зміни її меж , цільового призначення); держ авний акт на право постійног о користування земельною діл янкою; договір оренди землі, з ареєстрований відповідно до закону.

Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості) і одержання докумен та, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забо роняється.

Згідно зі ст. 1 Закону Україн и “Про державний контроль за використанням та охороною з емель” самовільне зайняття з емельної ділянки - будь-які ді ї, які свідчать про фактичне в икористання земельної ділян ки за відсутності відповідно го рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого са моврядування про її передачу у власність або надання у кор истування (оренду) або за відс утності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянк и, за винятком дій, які відпові дно до закону є правомірними .

Пунктом 1 ст. 212 ЗК України пер едбачено, що самовільно зайн яті земельні ділянки підляга ють поверненню власникам зем лі або землекористувачам без відшкодування затрат, понес ених за час незаконного кори стування ними.

Приведення земельних діля нок у придатний для використ ання стан, включаючи знесенн я будинків, будівель і споруд , здійснюється за рахунок гро мадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.

На підставі викладеного, су дова колегія погоджується з висновком суду першої інстан ції стосовно того, що врахову ючи те, що належних доказів на підтвердження права власнос ті або права користування зе мельною ділянкою за адресою: м. Київ, бульв. І. Лепсе, 4, площею 0,17 га в матеріалах справи відс утні, а також, зважаючи на те, щ о відповідач використовує зг адану вище земельну ділянку без наявності правовстановл юючих документів, доказів то го, що на спірній земельній ді лянці розташоване правомірн о набуте позивачем майно так ож не надано, а тому позовні ви моги є обґрунтованими та під лягають задоволенню повніст ю.

Судова колегія відхиляє тв ердження апелянтів про те, що на підставі Розпорядження Ж овтневої районної ради народ них депутатів м. Києва від 15.09.1995 р. № 963 земельна ділянка за адре сою: бульв. І. Лепсе, 4 у Солом' я нському районі м. Києва була п ередана в користування Прива тному підприємству «ГК СКА» для розміщення тимчасових пл ощадок для відстою автомобіл ів, на підставі якого було укл адено договір на право тимча сового користування землею в ід 28.10.1996р., а 01.09.2007р. Приватне підпр иємство «ГК СКА» уклало з Ком унальним підприємством «Сол ом' янка- Автопарк- Сервіс» д оговір№ 04/05/04-а про надання посл уг на організацію експлуатац ії об' єкту платного зберіга ння (тимчасового відстою) тра нспортних засобів за адресою : бульв. І. Лепсе, 4 у Солом' янсь кому районі м. Києва, як необґ рунтовані, з огляду на наступ не.

В силу ст. 30 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні», до відання сіль ських, селищних, міських рад н алежить прийняття рішень про організацію стоянок автомоб ільного транспорту, здійснен ня контролю за їх діяльністю відповідно до закону.

Рішенням Київської місько ї ради від 27.11.2003р. № 216/1090 «Про заход и щодо поліпшення роботи по о рганізації дорожнього руху, розвитку мережі паркінгів, а втостоянок, місць для паркув ання або інших об'єктів серві су в м. Києві» було дозволено р айонним у м. Києві комунальни м підприємствам, створеним р айонними у м. Києві радами у ві дповідності до цього рішення , стягувати збір за паркуванн я та здійснювати експлуатаці ю платних місць паркування.

Рішенням Київської місько ї ради від 26.06.2007р. № 930/1591 «Про вдоск оналення паркування автотра нспорту в м. Києві», визначено єдиним оператором з паркува ння транспортних засобів, ст ягнення паркувального збору та виготовлення єдиних абон ементних талонів з паркуванн я автомобільного транспорту у м. Києві.

Крім цього, вищезазначеним рішенням внесено зміни до рі шення Київської міської ради від 27.11.2003р. № 216/1090 в частині скасув ання дозволу районним у м. Киє ві комунальним підприємства м, створеним районними у м. Киє ві радами, стягувати збір за п аркування та здійснювати екс плуатацію платних місць парк ування.

Таким чином, судова колегія прийшла до висновку, що з моме нту винесення Київською місь кою радою рішення від 26.06.2007р. № 930 /1591, Київська міська рада позба вила права районні у м. Києві к омунальні підприємства здій снювати експлуатацію місць п латного паркування на терито рії м. Києва.

Крім того, з метою упорядку вання паркування транспортн их засобів на вулицях, майдан ах та міжквартальних територ іях міста, підвищення культу ри паркування, підвищення ди сципліни сплати збору за пос луги паркування, збільшення фінансових, надходжень до бю джету м. Києва, Київською місь кою радою прийнято рішення в ід 25.12.2008р. № 1051/1051 «Про Правила благ оустрою у м. Києві», яким визна чено єдиний порядок організа ції та функціонування платни х місць для паркування транс портних засобів на території міста Києва.

Пунктом 17.3.1. Правил парку вання транспортних засобі в у м. Києві, затверджених р ішенням Київської міської ра ди «Про Правила благоустрою міста Києва» від 25.12.2008р. №1051/1051, пер едбачено, що організація та е ксплуатація місць платного паркування транспортних за собів здійснюється лише оп ератором або підприємствам и, з якими оператор уклав відп овідний договір.

Відповідно до Правил парку вання транспортних засобів у місті Києві - оператор (уповно важена організація) - комунал ьне підприємство виконавчог о органу Київської міської р ади (Київської міської держа вної адміністрації), що визна чено органом місцевого самов рядування для здійснення орг анізації та експлуатації міс ць платного паркування транс портних засобів згідно з дію чим порядком.

Рішеннями Київської міськ ої ради від № 261/922 від 15.03.2007р. та 26.06.2007 р. № 930/1591 «Про вдосконалення пар кування автотранспорту в м. К иєві» визначено комунальне п ідприємство виконавчого орг ану Київської міської ради (К иївської міської державної а дміністрації) «Київтранспар ксервіс» єдиним стягувачем з бору та виготовлення абонеме нтних талонів з паркування а втомобільного транспорту.

Відповідно до ст.33 ГП К України, кожна сторона пови нна довести ті обставини, на я кі вона посилається як на під ставу своїх вимог і заперече нь.

Частиною 2 ст.34 ГПК Укр аїни передбачено, що обстави ни справи, які відповідно до з аконодавства повинні бути пі дтверджені певними засобами доказування, не можуть підтв ерджуватись іншими засобами доказування.

Апелянтами належним и та допустимими доказами не спростовані встановлені вищ е обставини.

Враховуючи зазначене вище, судова колегія вважає, щ о місцевим господарським суд ом повно і всебічно з' ясова ні всі обставини справи та на дано їм належну правову оцін ку, рішення місцевого господ арського суду відповідає чин ному законодавству та матері алам справи; колегія не вбача є підстав для задоволення ап еляційної скарги та скасуван ня чи зміни оскаржуваного рі шення.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 99, 103, 105 ГПК України , Київський апеляційний госп одарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційні ска рги Комунального підприємст ва «Солом' янка- Автопарк- Се рвіс» та Приватного підприєм ства «ГК СКА» на рішення Госп одарського суду м. Києва від 20 .06.2011 року залишити без задовол ення.

2. Рішення Господарсь кого суду м. Києва від 20.06.2011 року у справі № 41/133 - без змін.

3. Матеріали справи № 41/133 повернути до Господарсько го суду м. Києва.

Постанова може бути оскарж ена протягом двадцяти днів д о Вищого господарського суду України.

Головуючий суддя

Судді

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.10.2011
Оприлюднено18.11.2011
Номер документу19180801
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/133

Ухвала від 03.12.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 23.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Постанова від 21.09.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Ухвала від 10.08.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Рішення від 03.07.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 12.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 25.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Постанова від 26.10.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Коршун Н.М.

Постанова від 26.10.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Коршун Н.М.

Рішення від 20.06.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні